Tekstweergave van BTB_1965-1966-01_006

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
DE TAAK VAN DE VEILING IN DE TOEKOMST In het begin van zijn inleiding constateerde de heer M. Bentum dat er iets aan het veranderen is en dat er ons iets staat te wachten. In de landen rondom ons, met 230 miljoen mensen, krijgt de consument steeds groter macht. De sterk toegenomen koopkracht veroorzaakt een grotere vraag naar luxe en kwaliteitsprodukten. Dit heeft directe invloed op de verkoopmethode en een indirecte op de produktie. De vraag Nadat de heer Bentum vervolgens de verande ­ ringen in de verkoopmethoden van de laatste ja- ren had geschetst zei hij, dat in de komende ja- ren groente en fruit in toenemende mate in de zelfbedieningsbedrijven in de levensmiddelen ­ branche zullen worden verkocht. Van het naar West-Duitsland geëxporteerde fruit wordt ca. 80% op deze manier aan de consumenten over ­ gedragen. Deze ontwikkeling is ook in Nederland aan de gang. De handelaar met zijn rijdende groente- en fruitwinkel zal uit het straatbeeld ver ­ dwijnen. Men kan verwachten dat dan de helft van ons tafelfruit in de winkelbedrijven zal worden ver ­ kocht. Deze bedrijven eisen: 1. een kwaliteitsprodukt; 2. regelmatige levering; 3. gevraagde rassen; 4. uniforme kwaliteit; 5. in kleinverpakking. De veiling Sprekend over de functie van de veiling zei de heer Bentum dat thans 80-90% van het fruit door de handel op de veiling wordt gekocht. Maar de veilingen hebben hun economisch bestaan en hun economische functie niet te danken aan de veil ­ plicht, de veilingen waren er reeds lang vóór de crisisjaren toen de veilplicht werd ingesteld. De veilingen hebben een dubbele functie: over ­ slagbedrijf (verzamelen, keuren, hergroeperen) en prijsvormingsinstituut (vraag en aanbod komen te zamen). Voorts is de veiling kassier en neemt dus het debiteurenrisico over. Zowel aan de leden als aan de kopers geeft de veiling een zekere garan ­ tie. Van groot belang achtte spreker voor de vei ­ ling de snel veranderende marktstructuur; de mas- savraag. Dit vereist massaproduktie. We telen te veel rassen, bieden deze op te veel plaatsen en te onregelmatig aan. Samenvoeging en concentratie van het aanbod zal in de komende jaren mede Verpakte produkten genieten de voorkeur beslissen over de afzet van ons produkt. Daarom is een nauwer contact tussen de telers noodzake ­ lijk. Spreker pleitte voor een leveringspool en voor ­ verkoop op termijn. Waar het in ieder geval om gaat is de regelmatige levering aan de winkels goed te organiseren. Verpakking De geschetste ontwikkeling van de verkoopme ­ thoden zal ook meer aandacht vragen voor de verpakking. Verpakt fruit heeft als voordelen: bescherming, hygiëne, prijs per éénheid, kwaliteitsgarantie, merkartikel. Waar zullen we verpakken? Is dit een taak voor de teler, voor de veiling, voor de gros ­ sier, voor de exporteur of voor het winkelbedrijf zelf? Thans zijn allen ermee bezig. In West-Duits ­ land heeft het verpakken door de winkelbedrijven zelf niet veel opgang gemaakt. Men heeft onvol ­ doende tijd, geen vakkundig personeel, voor uit ­ val geen bestemming en geen behoefte voor het verpakken grote investeringen te doen. In ons land is er zowel bij de grootwinkelbe ­ drijven als bij de handel een aarzeling het ver ­ pakken op grote schaal te gaan uitvoeren. Op dit terrein ligt een taak voor de veilingen, eventueel in samenwerking met geïnteresseerde kopers. De heer Bentum zag in dit verband toekomst voor enkele grote pakstations in de produktiecen- tra. De klok Om de veilingkosten zo laag mogelijk te hou ­ den zal het gebruik van laadborden en vorkhef ­ trucks meer toepassing kunnen vinden. Nog be- langrijker dan de kosten en de toerekening van de kosten is echter de prijsvorming. Voor de