Tekstweergave van BTB_1965-1966-01_009

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
linkerhand het meest wordt gebruikt om de vruch ­ ten tussen het gewas op te zoeken, maar ook doet deze mee met het plukken. Dat éénhandig pluk ­ ken langer duurt bemerkt men het best als te ver moet worden gereikt naar de vruchten, bv. bij brede bedden en onder platglas naar de planten midden in de bak. Transport op het bedrijf Het transport op het bedrijf is feitelijk het een ­ voudigste probleem. De hoeveelheden kistjes en kilo’s die moeten worden weggebracht zijn niet groot. Daarom loont het ook niet de moeite om de plukpaden zo breed te maken dat er met de kruiwagen kan worden gereden. Wel moet het hoofdpad goed berijdbaar zijn en ook het pad naar de schuur. Meestal is dit wel in orde. Een enkele keer treft men wel eens onnodige obstakels op loop- en rijpaden aan, zowel in de kas als tus ­ sen de bakken. Klaarmaken voor de veiling Bij het veilingklaarmaken gaat nog dikwijls tijd verloren wat niet nodig zou moeten zijn. De meest voorkomende fouten zijn: de transportweg door de schuur is niet logisch op de gewenste hoogte is te weinig ruimte om te werken e met het wegen gaat teveel tijd verloren Voor een goede gang van zaken is de volgen ­ de inrichting gewenst: een grote en een kleinere werktafel met daartussen de weegschaal, die zo laag wordt opgesteld dat het platvorm, waarop de kistjes moeten worden gezet, op gelijke hoogte komt met beide tafels. De aangevoerde kistjes worden op tafel A geplaatst en Ie en 2e soort worden bij elkaar in kistjes gezet. Een tweede man pakt de kistjes weg, zet ze op de weegschaal en / 7^ Op het middenstuk komt een snelweger te staan met het plateau naar voren ter hoogte van de ta ­ fels A en B vervolgens op tafel B. De man die aanvoert kan dan ook weer voor de af voer zorgen. Om snel te kunnen wegen is natuurlijk een „snelweger” nodig. De nog véél gebruikte balans ­ wegers, waar telkens een % ons moet worden bij ­ gezet plus eventueel een stukje steen of zoiets en bij het volgende kistje weer één of twee gewicht ­ jes moeten worden weggenomen, zijn eigenlijk on ­ dingen. Dus een snelweger! Het eenvoudigste en goedkoopste type is een zg. Salter huishoudschaal. Een aardig ding, maar als men het kistje erop heeft gezet kan men net niet meer zien hoe laat het is. Om snel te kunnen aflezen moet dit apparaat zo hoog staan dat er onnodig hoog getild moet worden met de kistjes. Om snel te kunnen opzetten en afnemen, moet de „schaal” zo laag staan dat we telkens „door de knieën” moeten om te kunnen aflezen. Beide me ­ thoden geven tijdverlies en zijn vermoeiend. Van de „echte” snelwegers zijn er twee typen; het oude winkelmodel met aan beide zijden van de „klok” een opzetplateau. Het kleine om zono ­ dig aanvullende gewichten op te zetten. Het nieu ­ were type heeft het opzetplatvorm vóór de „klok”, èn plateau èn „klok” zijn beide naar de weger toe ­ gekeerd. Het is duidelijk dat dit veruit de gemak ­ kelijkste constructie is, die zich zeer goed leent om tussen 2 werktafels te worden opgesteld. De kistjes kunnen dan als ’t ware erover worden ge ­ schoven. Natuurlijk kost zo’n snelweger wat meer, maar met het wegen van duizenden kistjes over enkele jaren gerekend, komt dit er heus wel uit. Boven ­ dien is de kans op onder- of overwicht praktisch uitgesloten. Vervoer naar de veiling Tenslotte nog het transport naar de veiling. Dit is op de meeste bedrijven wel opgelost door mid ­ del van eigen autovervoer of samen met een buur ­ man. De grootste moeilijkheid lijkt mij hier om op een gunstig moment aan de veiling te komen zodat spoedig kan worden gelost. Plukwagen Het nieuwste op dit gebied is de zogenaamde aardbeiplukwagen. Bij de koude grondsteelt wordt deze al gebruikt. De wagen is ingericht voor één persoon met enkele kistjes erbij. Misschien is een gewijzigde vorm, waarbij de breedte zo groot wordt dat over een bed van 4 rijen kan worden „gereden” te gebruiken onder staand glas. Dit zal dan een twee-mans wagen moeten worden waarbij het bed in één keer wordt geplukt. p. Blauw