Tekstweergave van BTB_1965-1966-01_009
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
linkerhand
het
meest
wordt
gebruikt
om
de
vruch
ten
tussen
het
gewas
op
te
zoeken,
maar
ook
doet
deze
mee
met
het
plukken.
Dat
éénhandig
pluk
ken
langer
duurt
bemerkt
men
het
best
als
te
ver
moet
worden
gereikt
naar
de
vruchten,
bv.
bij
brede
bedden
en
onder
platglas
naar
de
planten
midden
in
de
bak.
Transport
op
het
bedrijf
Het
transport
op
het
bedrijf
is
feitelijk
het
een
voudigste
probleem.
De
hoeveelheden
kistjes
en
kilo’s
die
moeten
worden
weggebracht
zijn
niet
groot.
Daarom
loont
het
ook
niet
de
moeite
om
de
plukpaden
zo
breed
te
maken
dat
er
met
de
kruiwagen
kan
worden
gereden.
Wel
moet
het
hoofdpad
goed
berijdbaar
zijn
en
ook
het
pad
naar
de
schuur.
Meestal
is
dit
wel
in
orde.
Een
enkele
keer
treft
men
wel
eens
onnodige
obstakels
op
loop-
en
rijpaden
aan,
zowel
in
de
kas
als
tus
sen
de
bakken.
Klaarmaken
voor
de
veiling
Bij
het
veilingklaarmaken
gaat
nog
dikwijls
tijd
verloren
wat
niet
nodig
zou
moeten
zijn.
De
meest
voorkomende
fouten
zijn:
•
de
transportweg
door
de
schuur
is
niet
logisch
•
op
de
gewenste
hoogte
is
te
weinig
ruimte
om
te
werken
e
met
het
wegen
gaat
teveel
tijd
verloren
Voor
een
goede
gang
van
zaken
is
de
volgen
de
inrichting
gewenst:
een
grote
en
een
kleinere
werktafel
met
daartussen
de
weegschaal,
die
zo
laag
wordt
opgesteld
dat
het
platvorm,
waarop
de
kistjes
moeten
worden
gezet,
op
gelijke
hoogte
komt
met
beide
tafels.
De
aangevoerde
kistjes
worden
op
tafel
A
geplaatst
en
Ie
en
2e
soort
worden
bij
elkaar
in
kistjes
gezet.
Een
tweede
man
pakt
de
kistjes
weg,
zet
ze
op
de
weegschaal
en
/
7^
Op
het
middenstuk
komt
een
snelweger
te
staan
met
het
plateau
naar
voren
ter
hoogte
van
de
ta
fels
A
en
B
vervolgens
op
tafel
B.
De
man
die
aanvoert
kan
dan
ook
weer
voor
de
af
voer
zorgen.
Om
snel
te
kunnen
wegen
is
natuurlijk
een
„snelweger”
nodig.
De
nog
véél
gebruikte
balans
wegers,
waar
telkens
een
%
ons
moet
worden
bij
gezet
plus
eventueel
een
stukje
steen
of
zoiets
en
bij
het
volgende
kistje
weer
één
of
twee
gewicht
jes
moeten
worden
weggenomen,
zijn
eigenlijk
on
dingen.
Dus
een
snelweger!
Het
eenvoudigste
en
goedkoopste
type
is
een
zg.
Salter
huishoudschaal.
Een
aardig
ding,
maar
als
men
het
kistje
erop
heeft
gezet
kan
men
net
niet
meer
zien
hoe
laat
het
is.
Om
snel
te
kunnen
aflezen
moet
dit
apparaat
zo
hoog
staan
dat
er
onnodig
hoog
getild
moet
worden
met
de
kistjes.
Om
snel
te
kunnen
opzetten
en
afnemen,
moet
de
„schaal”
zo
laag
staan
dat
we
telkens
„door
de
knieën”
moeten
om
te
kunnen
aflezen.
Beide
me
thoden
geven
tijdverlies
en
zijn
vermoeiend.
Van
de
„echte”
snelwegers
zijn
er
twee
typen;
het
oude
winkelmodel
met
aan
beide
zijden
van
de
„klok”
een
opzetplateau.
Het
kleine
om
zono
dig
aanvullende
gewichten
op
te
zetten.
Het
nieu
were
type
heeft
het
opzetplatvorm
vóór
de
„klok”,
èn
plateau
èn
„klok”
zijn
beide
naar
de
weger
toe
gekeerd.
Het
is
duidelijk
dat
dit
veruit
de
gemak
kelijkste
constructie
is,
die
zich
zeer
goed
leent
om
tussen
2
werktafels
te
worden
opgesteld.
De
kistjes
kunnen
dan
als
’t
ware
erover
worden
ge
schoven.
Natuurlijk
kost
zo’n
snelweger
wat
meer,
maar
met
het
wegen
van
duizenden
kistjes
over
enkele
jaren
gerekend,
komt
dit
er
heus
wel
uit.
Boven
dien
is
de
kans
op
onder-
of
overwicht
praktisch
uitgesloten.
Vervoer
naar
de
veiling
Tenslotte
nog
het
transport
naar
de
veiling.
Dit
is
op
de
meeste
bedrijven
wel
opgelost
door
mid
del
van
eigen
autovervoer
of
samen
met
een
buur
man.
De
grootste
moeilijkheid
lijkt
mij
hier
om
op
een
gunstig
moment
aan
de
veiling
te
komen
zodat
spoedig
kan
worden
gelost.
Plukwagen
Het
nieuwste
op
dit
gebied
is
de
zogenaamde
aardbeiplukwagen.
Bij
de
koude
grondsteelt
wordt
deze
al
gebruikt.
De
wagen
is
ingericht
voor
één
persoon
met
enkele
kistjes
erbij.
Misschien
is
een
gewijzigde
vorm,
waarbij
de
breedte
zo
groot
wordt
dat
over
een
bed
van
4
rijen
kan
worden
„gereden”
te
gebruiken
onder
staand
glas.
Dit
zal
dan
een
twee-mans
wagen
moeten
worden
waarbij
het
bed
in
één
keer
wordt
geplukt.
p.
Blauw