Tekstweergave van BTB_1969-01_009

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
ten van die grond bedragen f 28,— à f 30,— per m 3 . Van deze potgrond wordt 15 liter per plantgat gebruikt, hetgeen neerkomt op ca f 0,50 per boom, bij 2000 bomen per ha. De betere groei die men ten opzichte van on ­ behandeld, met potgrond verkrijgt is aanzienlijk. Zo zelfs dat er geen verschil is te zien in groei ONDERHOUD MACHINES EN MATERIALEN Een goed onderhoud van onze tuinbouwmachi- nes geeft een langere gebruiksduur en bespaart geld. Het winterseizoen is wel de aangewezen pe- rode om alles eens een extra sdhoonmaakbeurt te geven. Hoe en wat gaan we doen? Machines Hiertoe behoren op onze bedrijven, o.a. de freesmachine, motorrugnevelspuit, waterpomp, ho ­ gedrukspuit, enz. Eerst moeten de machines aan de buitenkant goed en grondig worden schoonge- poetst. Dit schoonmaken is niet alleen bedoeld voor een mooi uiterlijk, maar om te voorkomen dat het metaal kan gaan roesten. Ook kan men na het schoonmaken bij- of oververven. Koelribben nooit verven, alleen goed schoonborstelen. Wanneer een machine gedurende de winter niet wordt gebruikt dan de motor konserveren. Bij een vierslag-motor doet men dit door de olie af te tappen. Motor eerst warm draaien. Oliecarter na ­ spoelen met spoelolie. Weer aftappen. Nu vult men het carter met konserveringsolie en laat de motor even draaien. In de rustperiode de motor niet meer starten. Begint het werkseizoen in het voorjaar, dan de konserveringsolie aftappen en weer vullen met de voorgeschreven motorolie. Bij twee-slagmotoren tapt men de benzinetank af. Men neemt een zeer rijk mengsel van benzine en konserveringsolie, bijv. 1 : 10. Hierop laat men de motor een poosje draaien. De luchtfilter is een zeer belangrijk onderdeel. Wanneer de luchtfilter vervuild is werkt deze niet meer. Het stof, d.w.z. fijn zand, dringt dan de motor binnen en veroor ­ zaakt enorme slijtage. Droge filters neemt men uit elkaar. Het filterelement wordt schoongespoeld in petroleum of benzine. Daarna in dunne olie tussen bomen op ontsmette grond en bomen die met potgrond geplant werden. Aangezien het ontsmetten thans nog omstreeks f 1,— per boom kost, lijkt het ons gewenst te overwegen om bij het planten potgrond te nemen. Zeker waar het oude boomgaardgrond betreft. Het blijkt dat potgrond in veel gevallen de jonge bo ­ men in de eerste groeijaren een goede start geeft. W. Smits J. H. Weerdmeester dompelen en later uitkloppen. Bij oliefilters deze grondig schoonmaken. De olie verversen en het element schoonspoelen. Kontroleer de aansluitin ­ gen van de luchtfilter naar de carburateur! De carburateur moet ook inwending geheel van vuil worden ontdaan. Het is daarom nodig de carbura ­ teur geheel uit elkaar te halen. Extra aandacht vragen de sproeiers en doseurs. Niet in de ope- ningen peuteren! Maar in schone benzine spoelen en doorblazen. Het onderbrekerhamertje kan na lange tijd van stilstaan vast blijven zitten door taaie olieresten. Dit is te voorkomen door het onderdeel iets in te oliën met enkele druppels konserveringsolie. De bougies goed reinigen met een staaldraadborstel. Punten bijstellen; zonodig nieuwe bougies aanbrengen. De benzinetank af ­ tappen en goed reinigen. Denk aan het zeefje in de kraan. Daarna de tank van vierslagmotoren ge ­ heel bijvullen. Bij tweeslagmotoren kan de ge ­ mengde brandstof bezakken. Daarom de tank schoonmaken en leeg laten. Tweeslagmotoren vragen nogal eens een ontko- lingsbeurt. Heeft men het vermoeden dat de mo ­ tor slijtage vertoont, bijv, ruimte op de lagers en zuiger, dan de machine laten nakijken. Dit geldt eveneens voor ingebrande kleppen. Laat ook de geringste olie-lekkages verhelpen. Overige machineonderdelen Wanneer de waterpomp lekt langs de pompas dan de stopbus opnieuw verpakken. Gebruik hier ­ voor zgn. vetpakking tenzij de fabrikant andere pakking voorschrijft. Vetdoppen of vetnippels schoonmaken. Hierbij mag geen vuil in de lagers komen. Bij pompen die rechtstreeks aan de motor zijn gebouwd zitten simmerringen van rubber. Soms kan het nodig zijn deze te laten vervangen. Uit de versnellingsbak de olie verwijderen. Daar ­ na goed naspoelen met spoelolie. Aftappen en opnieuw vullen volgens voorschrift. Slipt de kop ­ peling of gaat deze stroef dan naar de monteur. Ook olieverlies moet verholpen worden. De frees- staart na een goede schoonmaakbeurt met nieuwe olie of vet vullen. Afgesleten of stompe messen verwisselen of laten slijpen. Zorg dat gas-, koppe-