Tekstweergave van BTB_1969-01_009
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
ten
van
die
grond
bedragen
f
28,—
à
f
30,—
per
m
3
.
Van
deze
potgrond
wordt
15
liter
per
plantgat
gebruikt,
hetgeen
neerkomt
op
ca
f
0,50
per
boom,
bij
2000
bomen
per
ha.
De
betere
groei
die
men
ten
opzichte
van
on
behandeld,
met
potgrond
verkrijgt
is
aanzienlijk.
Zo
zelfs
dat
er
geen
verschil
is
te
zien
in
groei
ONDERHOUD
MACHINES
EN
MATERIALEN
Een
goed
onderhoud
van
onze
tuinbouwmachi-
nes
geeft
een
langere
gebruiksduur
en
bespaart
geld.
Het
winterseizoen
is
wel
de
aangewezen
pe-
rode
om
alles
eens
een
extra
sdhoonmaakbeurt
te
geven.
Hoe
en
wat
gaan
we
doen?
Machines
Hiertoe
behoren
op
onze
bedrijven,
o.a.
de
freesmachine,
motorrugnevelspuit,
waterpomp,
ho
gedrukspuit,
enz.
Eerst
moeten
de
machines
aan
de
buitenkant
goed
en
grondig
worden
schoonge-
poetst.
Dit
schoonmaken
is
niet
alleen
bedoeld
voor
een
mooi
uiterlijk,
maar
om
te
voorkomen
dat
het
metaal
kan
gaan
roesten.
Ook
kan
men
na
het
schoonmaken
bij-
of
oververven.
Koelribben
nooit
verven,
alleen
goed
schoonborstelen.
Wanneer
een
machine
gedurende
de
winter
niet
wordt
gebruikt
dan
de
motor
konserveren.
Bij
een
vierslag-motor
doet
men
dit
door
de
olie
af
te
tappen.
Motor
eerst
warm
draaien.
Oliecarter
na
spoelen
met
spoelolie.
Weer
aftappen.
Nu
vult
men
het
carter
met
konserveringsolie
en
laat
de
motor
even
draaien.
In
de
rustperiode
de
motor
niet
meer
starten.
Begint
het
werkseizoen
in
het
voorjaar,
dan
de
konserveringsolie
aftappen
en
weer
vullen
met
de
voorgeschreven
motorolie.
Bij
twee-slagmotoren
tapt
men
de
benzinetank
af.
Men
neemt
een
zeer
rijk
mengsel
van
benzine
en
konserveringsolie,
bijv.
1
:
10.
Hierop
laat
men
de
motor
een
poosje
draaien.
De
luchtfilter
is
een
zeer
belangrijk
onderdeel.
Wanneer
de
luchtfilter
vervuild
is
werkt
deze
niet
meer.
Het
stof,
d.w.z.
fijn
zand,
dringt
dan
de
motor
binnen
en
veroor
zaakt
enorme
slijtage.
Droge
filters
neemt
men
uit
elkaar.
Het
filterelement
wordt
schoongespoeld
in
petroleum
of
benzine.
Daarna
in
dunne
olie
tussen
bomen
op
ontsmette
grond
en
bomen
die
met
potgrond
geplant
werden.
Aangezien
het
ontsmetten
thans
nog
omstreeks
f
1,—
per
boom
kost,
lijkt
het
ons
gewenst
te
overwegen
om
bij
het
planten
potgrond
te
nemen.
Zeker
waar
het
oude
boomgaardgrond
betreft.
Het
blijkt
dat
potgrond
in
veel
gevallen
de
jonge
bo
men
in
de
eerste
groeijaren
een
goede
start
geeft.
W.
Smits
J.
H.
Weerdmeester
dompelen
en
later
uitkloppen.
Bij
oliefilters
deze
grondig
schoonmaken.
De
olie
verversen
en
het
element
schoonspoelen.
Kontroleer
de
aansluitin
gen
van
de
luchtfilter
naar
de
carburateur!
De
carburateur
moet
ook
inwending
geheel
van
vuil
worden
ontdaan.
Het
is
daarom
nodig
de
carbura
teur
geheel
uit
elkaar
te
halen.
Extra
aandacht
vragen
de
sproeiers
en
doseurs.
Niet
in
de
ope-
ningen
peuteren!
Maar
in
schone
benzine
spoelen
en
doorblazen.
Het
onderbrekerhamertje
kan
na
lange
tijd
van
stilstaan
vast
blijven
zitten
door
taaie
olieresten.
Dit
is
te
voorkomen
door
het
onderdeel
iets
in
te
oliën
met
enkele
druppels
konserveringsolie.
De
bougies
goed
reinigen
met
een
staaldraadborstel.
Punten
bijstellen;
zonodig
nieuwe
bougies
aanbrengen.
De
benzinetank
af
tappen
en
goed
reinigen.
Denk
aan
het
zeefje
in
de
kraan.
Daarna
de
tank
van
vierslagmotoren
ge
heel
bijvullen.
Bij
tweeslagmotoren
kan
de
ge
mengde
brandstof
bezakken.
Daarom
de
tank
schoonmaken
en
leeg
laten.
Tweeslagmotoren
vragen
nogal
eens
een
ontko-
lingsbeurt.
Heeft
men
het
vermoeden
dat
de
mo
tor
slijtage
vertoont,
bijv,
ruimte
op
de
lagers
en
zuiger,
dan
de
machine
laten
nakijken.
Dit
geldt
eveneens
voor
ingebrande
kleppen.
Laat
ook
de
geringste
olie-lekkages
verhelpen.
Overige
machineonderdelen
Wanneer
de
waterpomp
lekt
langs
de
pompas
dan
de
stopbus
opnieuw
verpakken.
Gebruik
hier
voor
zgn.
vetpakking
tenzij
de
fabrikant
andere
pakking
voorschrijft.
Vetdoppen
of
vetnippels
schoonmaken.
Hierbij
mag
geen
vuil
in
de
lagers
komen.
Bij
pompen
die
rechtstreeks
aan
de
motor
zijn
gebouwd
zitten
simmerringen
van
rubber.
Soms
kan
het
nodig
zijn
deze
te
laten
vervangen.
Uit
de
versnellingsbak
de
olie
verwijderen.
Daar
na
goed
naspoelen
met
spoelolie.
Aftappen
en
opnieuw
vullen
volgens
voorschrift.
Slipt
de
kop
peling
of
gaat
deze
stroef
dan
naar
de
monteur.
Ook
olieverlies
moet
verholpen
worden.
De
frees-
staart
na
een
goede
schoonmaakbeurt
met
nieuwe
olie
of
vet
vullen.
Afgesleten
of
stompe
messen
verwisselen
of
laten
slijpen.
Zorg
dat
gas-,
koppe-