Tekstweergave van CC_1901-12-01_001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Mo
,
96
.
ZOUDAG
1
DECEMBER
1901
.
42
*^
«
laarg
.
CULEMBO
COURANT
Algemeen
Nieuws-ien
Advertentietlad
VOOR
DE
STAD
De
uitgave
heeft
plaats
eiken
Woensdag
-
en
Zaterdagavond
.
Brieven
,
Advertentiën
,
enz
.
franco
te
zenden
aan
de
Uitgevers
BLOM
&
OLIVIEESE
,
te
Culemborg
.
Abonnementsprijs
p
.
jaar
/%,—
franco
p
.
post
/
2,50
.
De
prijs
der
Advertentiën
is
van
een
tot
drie
regels
SO
cent
,
voor
lederen
regel
daar
-
boven
6
cents
;
grootere
letters
naar
de
plaatsruimte
,
welke
zij
beslaan
.
■
MF
"
By
driemaal
plaatsing
eener
annonce
wordt
dezelve
slechts
tweemaal
in
rekening
gebracht
.
mi
OMSTREKEN
.
Abonnementenen
Advertentiën
worden
aangenomen
door
alle
Bobkhahmslahbn
,
Postdibïo
-
TEüHEK
en
Bkievenöaardses
.
Voor
Duitschland
door
de
H.H
.
HAAaimaMiH
&
VoaLBE
en
Adolf
Stbiner
te
Hamburg
.
De
Compagnie
générale
de
publicité
Etrangère
John
.
F
.
Jowbs
,
te
PaiÜB
,
Londen
,
Frankfort
a/M
.,
B&rJ^n
,
Wemm
,
Zurich
enz
.
De
H.H
.
Nuan
&
van
Ditmab
,
te
Rotterdam
en
Amsterdam
;
EotntA
,
&
Go
.,
te
Amsterdam
;
VIANEN
in
den
VianeilSOlieQ
Boekhandel
.
De
inzending
van
Advertentiën
kan
geschieden
tot
op
den
dag
der
uitgave
vóór
2
ure
,
des
namiddags
.
Ingezonden
stukken
tot
daags
te
voren
.
BURQEMEESTEE
EN
WETHOUDERS
VAN
CULBMBORG
.
Brengen
ter
openbare
kennis
,
dat
de
gewone
vergaderingen
van
Burge
-
meester
en
"
Wethouders
van
Culemborg
,
te
beginnen
den
2en
December
1901
,
zullen
gehouden
worden
op
MAANDAG
in
iedere
week
des
voormiddags
ten
10
ure
,
in
plaats
van
op
Donderdag
.
Culemborg
,
den
25
Növ
.
1901
.
Burgemeester
en
Wethouders
voorn
.,
TADEMA
.
De
Secretaris
,
LOMMELAARS
.
Van
over
de
grenzen
.
Engeland
en
de
Boeren
-
repubijeken
.
Voor
eenige
weken
deelden
wij
de
klacht
van
een
EDgel^chman
in
de
Kaapkolonie
mede
over
het
aanwerven
van
Boeren
,
in
dienst
van
de
Engelsche
troepen
.
Deze
Boeren
speelden
hun
verraders
-
rol
op
eenigszins
andere
wijze
dan
de
heeren
Britten
zich
hadden
voorgesteld
;
zij
wisten
n.l
.
de
Engelsche
troepen
in
een
hinderlaag
te
lokken
en
wanneer
de
Boeren
kwamen
,
sloten
zij
zich
aan
-
stonds
bij
hen
aan
.
In
de
Kaapkolonie
schijnen
de
Engel
-
schen
hier
ai
redelijk
wat
pleizier
van
te
hebbeu
gehad
,
doch
toch
nog
niet
genoeg
om
niet
naar
meer
te
verlangen
.
Wij
vernemen
ten
minste
uit
de
Daily
Mail
,
dat
nu
ook
te
Pretoria
zulke
keurcorpsen
worden
opgericht
van
Natalsche
Boeren
uit
de
concentratie
-
kampen
.
Er
zijn
verscheidene
,
tamme
Boereu
",
;
tom
.
Sinterklaas
.
jyZiet
de
maan
schijnt
door
de
hoornen
.
Makkers
maakt
dus
geen
geraas
,
'
t
Heerlijk
avondje
is
gekomen
,
'
t
Avondje
van
Sinterklaas
,
Vol
verwachting
klopt
ons
hart
Wie
de
koek
krijgt
wie
de
g
a
r
d
."
Zoo
zong
Dr
.
Heye
,
zoo
kenden
onze
ouders
het
lied
,
zoo
galmen
tegenwoor
-
dig
duizenden
schoolstemmen
het
uit
,
zoo
zullen
wellicht
ook
ouze
kinderen
in
deze
eeuw
nog
jubelen
.
Sinterklaas
1
Hoe
dikwijls
zagen
we
hem
op
eene
centsprent
in
schreeuwende
kleuren
afgebeeld
,
terwijl
zijn
schim
-
mel
met
de
voorpooten
op
den
eenen
en
met
de
achterpooten
op
den
anderen
schoorsteen
staat
;
hoe
bang
en
toch
vol
hoop
hebben
we
als
kind
jaren
lang
de
verzuchting
geslaakt
j/Sinterklaas
,
kapoentje
,
Gooi
wat
in
mijn
schoentje
,
Gooit
wat
in
myn
laarsje
"
om
,
als
dan
onverwachts
een
heele
be
-
zending
t
a
a
i
t
a
a
i
op
ons
neerviel
in
blijde
dankbEiarheid
te
besluiten
met
een
>
Dank
je
,
Sinterklaasje
!"
En
wij
,
gelukkigen
,
wier
ouders
wel
-
eer
in
nauwere
betrekking
stonden
met
Sinterklaas
—
op
financieel
gebied
,
wel
te
verstaan
—
hoe
verheugden
we
ons
als
de
goede
man
(
anders
kenden
we
hem
niet
)
met
zijn
zwarten
knecht
(
de
vrees
van
ondeugende
bengels
)
plotse
-
ling
na
een
oorverdoovend
gerinkel
en
jeklingel
van
»
ch
e
U
en
eu
b
elle
u
,
zegt
de
heer
Bennet
Burleigh
,
die
in
de
rangen
der
Engelschen
meevechten
.
Soldij
bekomen
zij
niet
,
maar
zij
krijgen
drie
vierden
van
de
opbrengst
van
den
buit
,
dien
zg
inbrengen
.
Op
die
wgze
is
er
heel
wat
te
verdienen
,
want
schoon
Transvaal
en
Oranje-Vrijstaat
weinig
buit
meer
zullen
opleveren
van
andereu
aard
dan
vee
,
dit
vee
wordt
den
eenen
dag
door
de
Engelschen
buitgemaakt
en
den
anderen
dag
door
de
Boeren
teruggenomen
,
zoodat
ten
slotte
Lord
Kitchener
zesmaal
de
waarde
aan
de
aanbrengende
Boeren-verraders
kan
uit
betalen
.
Een
afdcend
middel
om
de
dieren
te
merken
als
Laban
zijn
bokken
,
kunnen
wij
hem
in
overweging
geven
.
Hg
zou
voor
dat
vee
dan
een
uitzondering
kunnen
maken
.
Als
verkenners
moeten
de
«
tamme
Boeren
"
uitstekende
diensten
bewijzen
,
daar
zg
van
de
Ka£fers
zeer
merk
-
waardige
inlichtingen
weten
te
krijgen
.
Nu
behoeft
men
daar
nog
juist
geen
;
ytamme
Boer
"
voor
te
wezen
en
zelfs
geen
Kaffer
,
om
Kafferberichten
te
ver
-
vaardigen
.
Ieder
journalist
,
die
een
dikken
duim
heeft
,
waaruit
heel
wat
te
zuigen
valt
,
zou
dit
zaakje
even
goed
in
orde
brengen
en
desnoods
in
deze
donkere
dagen
voor
Kerstmis
nog
wat
goedkooper
.
Om
het
Engelsche
volk
niet
te
ont
-
moedigen
volgt
het
eene
schitterende
rapport
van
Kitchener
op
het
andere
.
En
deze
schitterende
rapporten
voor
-
zien
in
een
besliste
behoefte
,
want
zooals
wij
gisteren
reeds
zagen
,
de
stem
-
ming
wordt
er
in
het
land
van
John
Buil
waarlijk
niet
beter
op
.
in
zijn
besten
tabbert
in
de
huiskamer
verscheen
.
Zeker
,
in
den
goeden
ouden
tijd
was
Sinterklaas
bepaald
deftiger
dan
thans
,
nu
hij
als
»
gast
"
zijn
zetel
opslaat
in
poffertjeskrameu
en
melk
-
inrichtingen
,
maar
de
tijden
veranderen
,
en
...
.
Sinterklaas
gaat
waarschijnlijk
met
zijn
tijd
mee
,
en
vertoeft
tegen
-
woordig
liever
in
levenden
lijve
tusschen
electriscbe
lampjes
en
gasgloeilichten
,
dan
levensgroot
geschilderd
op
het
houten
beschot
recht
tegenover
Goiiath
in
de
vertoonzaal
van
'
t
oude
Doolhof
,
waar
hij
in
de
vorige
eeuw
jaar
in
,
jaar
uit
tot
genoegen
der
Amsterdam
-
mers
te
zien
was
.
Sinterklaas
schijnt
steeds
een
voor
-
liefde
voor
onze
stad
te
hebben
gehad
,
want
zoowel
in
'
t
Noorden
en
'
t
Zuiden
,
als
in
'
t
Oosten
en
'
t
Westen
van
ons
land
klonk
het
in
'
t
lied
:
Sinterklaas
,
goed
heilig
man
.
Trek
je
besten
tabbert
an
;
of
wel
:
Sinterclaes
,
bisschop
.
Settle
hooghe
mutse
op
.
Rijdt
er
mee
naar
Spanje
,
Appeltjes
van
Oranje
,
Peertjes
van
de
hoornen
,
Eijke
,
rijke
oome
,
Rijke
,
rgke
juffertjes
Dragen
lange
mouwen
,
Hansje
zullen
we
trouwen
?
Hansje
die
sprong
over
de
sloot
,
Hy
brak
zijn
poot
,
Tien
pond
suiker
,
Leg
den
lepel
op
den
ketel
.
Brandewijn
met
suiker
."
Onze
voorouders
dweepten
met
Sin
-
terklaas
en
zouden
niet
gaarne
een
jaar
hebben
overgeslagen
dat
ze
onder
hun
telgen
op
den
6en
December
suikergoed
en
marsepein
deelden
,
niettegenstaande
Walich
Siewerts
,
die
geen
vriend
van
Sinterklaas
was
,
in
de
voorrede
zijner
Het
snoepreisje
naar
Pretoria
wordt
te
duur
.
Het
nieuwste
middel
,
door
Kitchener
in
practijk
gebracht
,
om
de
«
veroverde
"
republieken
in
zaligheid
te
bezitten
,
is
de
uitbreiding
van
het
blokhuis-systeem
.
En
toch
bestaat
dit
heele
kaarten
-
huisjes-systeem
enkel
langs
de
spoor
-
lijnen
en
voor
een
klein
deel
langs
de
oevers
van
de
Oranje-rivier
en
de
Vaal
.
Wanneer
men
werkelijk
het
geheele
terrein
van
den
strijd
van
blokhuizen
wilde
voorzien
,
zou
men
er
minstens
30,000
noodig
hebben
,
elk
met
een
be
-
manning
van
twintig
soldaten
,
wat
dus
het
bagatel
van
600,000
manschappen
zou
vorderen
.
Stellen
we
,
dat
bet
werkelijk
waar
was
,
dat
dit
blokhuizen-systeem
zoo
uit
-
stekend
werkte
,
dan
zou
de
raison
d'etre
voor
de
concentratiekampen
vervallen
en
daarmede
de
moordpartij
op
groote
schaal
van
vrouwen
en
kinderen
een
noodelooze
wreedheid
worden
.
Wat
die
concentratiekampen
aangaat
,
met
eenige
spanning
ziet
men
nog
steeds
de
opgaaf
der
sterfgevallen
over
de
maand
October
tegemoet
.
Het
is
begrijpelgk
,
dat
na
al
wat
in
Engeland
zelf
over
deze
verschrikkelijke
instellingen
geschreven
is
,
de
Engelsche
regeering
weinig
animo
heeft
om
de
lijst
barer
misdaden
opnieuw
onder
de
oogen
van
het
publiek
te
brengen
.
Zij
zal
echter
wel
genoodzaakt
zijn
tot
publiceering
over
te
gaan
.
Dat
de
Boeren
voortgaan
met
kleinere
of
grootere
overwinningen
te
behalen
,
mag
men
ge
-
rust
aannemen
,
daar
Lord
Kitchener
zich
genoodzaakt
ziet
,
met
praatjes
om
de
dingen
heen
,
de
gemoederen
in
Engeland
kalm
te
houden
.
Boomsche
mysteriën
schreef
:
'
t
is
een
sotte
ende
onghefondeerde
maniere
van
de
kinderen
haro
schoenen
met
allerley
snoeperie
ende
slickerdemick
te
vullen
."
De
Amsterdammers
stoorden
zich
daar
echter
niet
aan
.
De
ouderen
van
dagen
hielden
immers
ook
veel
van
Sinterklaas
.
Hem
toch
had
men
een
bedehuis
,
de
tegenwoordige
Oude
Kerk
gewgd
,
waar
men
hem
in
'
t
begin
der
16e
eeuw
een
beeld
van
klinkklaar
zilver
oprichtte
,
dat
natuurlijk
in
geen
enkel
museum
meer
te
vinden
is
,
(
Scbeltema
,
De
ijzerenkapelp.ll
)
;
de
koopluiden
,
schip
-
pers
,
stuu
rluiden
en
bootsluiden
hadden
hem
tot
schutspatroon
gekozen
;
zijn
naam
werd
gegeven
aan
het
in
1402
gestichtte
Leprozenhuis
,
gelegen
tus
-
schen
de
Joden
Breestraat
en
de
Hout
-
gracht
,
tegenover
de
synagoge
der
Por
-
tugeesche
Israëlieten
;
een
toren
nabij
de
Bantammerbrug
werd
naar
hem
ge
-
noemd
,
evenals
een
straat
tusschen
Nieuwendij
k
en
N
.
Z
.
Voorburgwal
,
terwijl
zgn
beeld
als
uithangteeken
op
den
Dam
boven
een
koifiehuis
prijkte
;
waarschijnlijk
dankte
de
goede
man
deze
laatste
onderscheiding
aan
de
slot
-
woorden
van
bovenstaand
Amsterdamsch
liedje
1
lioe
dikwijls
is
de
Sinterklaasvreugd
niet
geschilderd
?
Iedereen
kent
Jan
Steen's
beroemde
schilderij
in
het
museum
.
Brakenbarg
,
Jamin
en
meer
anderen
vonden
dat
onderwerp
ook
waard
geschetst
te
worden
.
Hoeveel
dichters
hebben
Sinterklaas
bezongen
en
beschreven
;
we
willen
slechts
de
Neder
-
landers
:
Jan
de
Regt
,
de
Genestet
,
Eelco
Verwijs
en
Ter
Gouw
noemen
.
Wie
was
dan
eigenlijk
die
Sinterklaas
,
wat
hebben
de
verschillende
attributen
als
:
schoen
,
schoorsteen
,
koek
,
gard
,
bel
en
schimmel
met
hem
'
e
maken
?
Wagenaer
vertelt
ons
,
dat
hij
als
bisschop
van
Mira
zeer
goedgeefs
was
;
o
.
a
.
wierp
hij
een
arm
edelman
,
die
Toch
zullen
de
Engelschen
niet
voort
-
gaan
blind
te
zijn
.
De
feiten
te
Londen
zelf
zijn
ontmoedigend
.
De
statistiek
toch
toont
aan
,
dat
het
aantal
van
hen
,
die
van
de
publieke
weldadigheid
afhankelijk
zijn
,
in
de
maand
October
met
het
belangrijk
cijfer
van
4
433
gestegen
is
.
Wat
moet
hiervan
worden
als
de
belastingen
nog
hooger
worden
opge
-
zweept
?
In
een
correspondentie
uit
Natal
aan
de
Times
wordt
gezegd
,
dat
de
Boeren
de
Afrikaanders
vervloeken
als
vergif
en
dat
Afrika
voor
de
Engelschen
een
hel
zal
worden
,
als
niet
heel
spoedig
een
middel
wordt
gevonden
om
de
Boeren
te
bevredigen
.
De
raad
is
goed
,
maar
hij
is
al
zoo
vaak
gegeven
en
even
vaak
met
doove
ooren
aangehoord
.
Er
is
nu
eenmaal
een
soort
menschen
,
dat
niet
hooren
wil
of
kan
,
en
voor
die
geldt
het
oude
woord
van
wijsheid
:
Die
niet
hooren
wil
,
moet
voelen
.
Een
teeken
dat
de
stemming
in
Engeland
voor
het
ministerie
dreigend
wordt
,
is
ook
al
weer
het
artikel
in
de
Westminster
Gazette
.
«
Onze
ministers
gaan
voort
,
ons
te
verklaren
,
dat
wij
slechts
met
hard
-
nekkigheid
den
strijd
moeten
voortzet
-
ten
,
om
de
Boeren
te
dwingen
onze
conditiën
aan
te
nemen
.
Nu
zijn
geduld
en
volharding
twee
heele
mooie
dingen
,
doch
de
voortzetting
der
worste
-
ling
is
eveneens
een
groot
kwaad
.
Zij
maakt
onze
financiën
in
de
war
eu
onze
binnenlandsche
politiek
tevens
.
Ook
dreigt
zjj
groote
nadeelige
gevolgen
te
hebben
voor
onzen
handel
.
Zij
doet
met
drie
huwbare
dochters
belast
was
,
welke
bij
gebrek
aan
huwelij
ksgoed
gevaar
liepen
van
verleid
te
worden
,
van
tijd
tot
tijd
heimelijk
zoovee
',
geld
ten
venster
,
als
tot
een
uitzet
vereischt
werd
.
Zulks
heeft
de
Amsterdammer
die
het
liedje
maakte
zeker
geweten
,
anders
had
hij
Sinterklaas
niet
als
een
*
hylikmaker
"
voorgesteld
en
Hansje
had
dan
niet
kunnen
trouwen
",
terwijl
,
zooals
Ter
Gouw
m
de
Volksvermaken
zegt
,
ook
»
de
Vrijsters
"
en
,
yVrijers
"
en
de
«
Taaitaaimannen
"
geen
beteeke
-
nis
zoude
hebben
.
Dit
beamen
we
ten
volle
,
maar
hoe
komt
men
ertoe
Sinterklaas
met
schoen
,
schoorsteen
enz
.
in
verband
te
brenf
?
De
ïolk-lore
,
de
wetenschappelijke
behandeling
van
gewoonten
,
zeden
en
gebruiken
,
spreekwijzen
en
uitdrukkin
-
gen
,
hederen
,
sagen
,
sprookjes
,
legenden
en
voorstellingen
,
die
in
den
boezem
des
volks
voortleven
,
kan
ons
hier
de
uitlegging
van
geven
.
Sommige
volksvoorstellingen
en
volks
-
gebruiken
,
die
heden
ten
dage
met
de
feestviering
van
Sinterklaas
in
verband
staan
,
zijn
door
het
volk
van
heidenschen
op
christeiyken
bodem
overgeplant
.
Het
Sinterklaasfeest
behoort
tot
de
winterfeesten
.
De
Germanen
vierden
in
dit
tijdperk
de
feesten
ter
eere
van
den
god
der
vruchtbaarheid
Wodan
,
de
verpersoonlijking
der
bewogen
lucht
.
Bg
genoemde
feesten
werden
offers
gebracht
,
die
met
maaltijden
gepaard
gingen
.
Een
overblijfsel
dezer
smulpartijen
vinden
we
ontegenzeggelijk
in
de
Maartens
-
hoorntjes
(
op
11
Nov
.),
Andreaskran
-
sen
(
30
Nov
.),
Nikolaaspoppen
en
banketletters
(
6
Dec
),
Kerstbrooden
(
35
Dec
.)
en
Driekoningenkoeken
(
6
Jan
)
Merkwaardig
is
het
dat
deze
feestdagen
juist
vallen
in
het
tijdperk
der
vroegere
winterfeesten
.
In
het
winterseizoen
hield
Wodan
op
zijn
schimmel
Sleipnir
de
Wilde
Jacht
en
volgens
het
verhaal
wierp
hij
ons
tot
maatregelen
onze
toevlucht
nemen
,
die
misschien
door
den
toestand
gewettigd
zijn
,
maar
in
elk
geval
de
verzoening
bijna
onmogelijk
maken
.
Zij
brengt
de
gevoelens
van
heel
Europa
tegen
ons
in
opstand
en
deze
gevoelens
spreken
zich
lederen
dag
hartstochte
-
lijker
uit
.
Het
bewijs
is
niet
geleverd
,
dat
een
aanbod
tot
ernstige
onderhan
-
delingen
van
de
hand
zou
worden
gewezen
.
«
De
transportschepen
yOratava
"
en
«
Orcaua
"
zijn
de
Canarische
eilanden
gepasseerd
met
1005
man
en
oorlogs
-
materiaal
aan
boord
.
Bestemming
is
Zuid-Afrika
.
Ëen
Engelach
journalist
heeft
een
regeeringslid
van
de
Vereenigde
Staten
over
den
Zuid—Afrikaauschen
oorlog
geïnterviewd
.
/
I-Ik
begrijp
me
niet
',
zei
de
Ameri
-
kaan
,
jydat
het
Engelsche
volk
zich
geen
rekenschap
geeft
van
het
gevoel
,
dat
buiten
Engeland
omtrent
den
Zuid-Afrikaanschen
oorlog
bestaat
en
van
den
uiterst
kritieken
toestand
,
welken
bet
zich
zelfgeschapen
heeft
.'
Hij
verklaarde
verder
,
dat
de
Ameri
-
kaansche
regeering
bijna
dagelijks
aan
-
vragen
kreeg
om
bemiddelend
tnsschen
-
beide
te
komen
,
doch
Amerika
kan
niets
doen
.
Het
is
Engeland
zelf
,
dat
bet
vraagstuk
moet
oplossen
.
Een
telegram
van
Kitchener
.
LONDEN
,
27
Nov
.
(
R.O
.)
Kitchener
meldt
uit
Pretoria
van
heden
,
dat
gene
-
raal
Enox
rapporteerde
,
dat
zijn
colonne
36
Boeren
gevangen
nam
,
waaronder
commandant
Joubert
,
die
gewond
was
bfl
die
gelegenheid
dan
beurtelings
een
zwarten
klomp
door
den
schoorsteen
,
dat
de
vonken
er
van
opstoven
(
Grimm
Deutsche
Mythologie
II
,
p
.
774
;,
goud
(
dr
.
L
.
Knappert
,
Folklore
,
p
.
167
)
en
zelfs
een
hond
(
Bartsch
,
Saaiere
,
p
.
17
);
een
ander
maal
vulde
de
wilde
jager
schoenen
met
bloed
,
dat
naderhand
in
goud
veranderde
(
Grimm
II
,
p
.
60
).
Sinterklaas
wordt
evenals
Wodan
voorgesteld
met
langen
baard
en
geze
-
ten
op
een
wit
paard
.
Ook
hij
/^
rijdt
"
of
brengt
zijn
geschenken
in
een
schoen
,
vandaar
dat
we
spreken
van
,
'
t
schoentje
bij
iemand
zetten
."
Dat
Wodan
bij
zijn
wilde
jacht
verre
tochten
aflegde
is
duidelijk
;
dat
doet
Sinterklaas
ook
.
Hij
komt
van
het
land
van
licht
en
zonneschgn
,
vanwaar
hij
appelen
,
kastanjes
enz
.
meebrengt
.
Dit
land
schijnt
voorheen
Engeland
,
de
Insula
pomorum
(
appelen-eiland
)
te
zijn
geweest
(
Eelco
Verwijs
Sinterklaas
p
.
77
),
thans
is
het
Spanje
van
waar
hij
appeltjes
van
Oranje
*)
meebrengt
.
Wodan
hield
de
wilde
jacht
,
vergezeld
van
Hruodperaht
(^
Ruprecht
),
een
boos
-
aardig
en
streng
huisgeest
,
die
echter
ook
wel
eens
vrijgevig
en
goedig
kon
zijn
,
evenals
de
zwarte
Piet
die
Sinter
-
klaas
begeleid
en
met
een
gard
of
roede
is
gewapend
.
Gewoonlijk
is
die
gard
van
berkenhont
.
In
Duitschland
stelt
men
de
Kerstman
voor
met
een
den
-
neboom
;
blijkbaar
is
dus
de
roede
oor
-
spronkelijk
een
twijg
geweest
,
het
zin
-
nebeeld
van
vruchtbaarheid
,
en
is
ze
,
zooals
Tille
in
die
Geschichte
der
Deut
-
schen
Weihnacht
p
.
195
zegt
,
tijdens
de
hervorming
waarschij
blijk
tot
ware
slagroede
,
tot
strafinstrument
,
tot
plak
hervormd
.
Zooals
men
ziet
kan
dus
gevoegelijk
alles
w^t
Sinterklaas
als
attribuut
mee
-
draagt
ook
bij
Wodan
terug
worden
*)
Oranje
is
aan
het
Fransch
ontleend
.
By
Kiliaen
vindt
men
naraniën-appel
",
het
Ita
-
liaansche
«
arancio
".
en
de
veldkornetten
Wolmarans
en
Diederichs
,
die
gerekend
worden
het
geheele
Jonbert
-
commando
te
zijn
.
De
twee
vrienden
.
LORENZO
MARQÜEZ
,
27
Nov
.
(
R.O
.)
Kapitein
Crowe
,
Engelsch
consul-generaal
,
vertrok
heden
naar
Pretoria
.
Hij
heeft
van
Portugeesche
zijde
voorstellen
ontvangen
,
waardoor
waarschijnlijk
de
quaestie
der
importatie
van
Kaffers
van
het
Portugeesch
gebied
in
Transvaal
op
bevredigende
wijze
zal
worden
geregeld
.
Ook
zijn
er
voorstellen
gedaan
,
die
uitzicht
geven
op
een
betere
regeling
der
vrachtprijzen
op
den
Delagoa
-
spoorweg
.
Tout
est
pour
Ie
mieuz
...
LONDEN
,
27
Nov
.
(
R.O
.)
Lands
-
downe
sprak
hedenavond
te
Darlington
en
zeide
,
dat
de
relaties
van
Engeland
met
de
vreemde
mogendheden
van
vriendschappelijken
aard
en
bevredigend
waren
.
De
veldtocht
in
Zuid-Afrika
maakte
vorderingen
.
De
mededeeiiugen
van
Banuerman
waren
onjuist
eu
kwaadaardig
.
Een
onuitputtelijke
voor
-
raad
commandanten
en
veldcornetteu
.
BLOEMFONTEIN
,
26
Nov
,
(
R.O
.)
Behalve
commandant
Joubert
zijn
nog
in
verschillende
richtingen
kleine
troep
-
jes
Boeren
gevangen
genomen
,
waar
-
onder
veldcornet
Cornelis
Kruger
.
Hen
niffuw
reclamemiddel
bezigt
een
mantelmagazijn
te
Breda
.
Elk
die
daar
voor
f
10
,—
koopt
,
ont
-
vangt
tegenwoordig
een
vogelkooi
met
vogel
cadeau
.
gevonden
,
terwijl
ziJn
persoonlijkheid
zelf
in
de
meeste
punten
met
deze
oude
Germaansche
godheid
overeenkomt
.
Nu
blijven
ons
nog
de
bellen
over
,
die
Sinterklaas
aankomst
bekendmaken
.
De
bel
,
evenals
het
roetgezicht
is
den
huisgeest
eigen
.
Van
Wodan
kan
Sinterklaas
dit
attribuut
dus
niet
heb
-
ben
,
wel
van
de
Elfen
,
waarvan
Wodan
koning
was
(
Van
der
Geijn
,
Esaai
de
Mythologie
p
.
U5
).
De
dwergen
hiel
-
den
veel
van
bellen
,
en
de
bellen
aan
het
pak
van
den
hofnar
pleiten
voor
zijn
verwantschap
met
den
lustigen
huisgeest
(
Grimm
I
p
.
385,444
III
p
.
148
).
Trouwens
wij
stellen
ons
Sinter
-
klaas
zelf
nooit
voor
met
een
bel
,
zyn
zwarte
knecht
is
hei
rinkelen
en
klin
-
gelen
toevertrouwd
.
Moeten
we
nu
uit
bovenstaande
be
-
sluiten
dat
het
Sinterklaasfeest
uitslui
-
tend
in
het
heidendom
te
zoeken
is
P
Het
antwoord
laten
we
liever
aan
meer
bevoegden
over
,
daar
ons
eenig
doel
was
b^j
het
schreven
van
dit
artikel
den
lezer
te
doen
zien
,
hoe
populair
het
Sinterklaasfeest
bij
onze
voorouders
was
,
bij
ons
nog
is
en
bij
onze
nakomelingen
zal
blijven
,
want
#
Folk
-
lore
"
zegt
prof
.
P
.
Alberdingk
Thijm
(
in
de
Lettervruchten
p
.
4
)
wis
op
alle
gebied
de
wapenkreet
geworden
.
Wee
dengenen
,
die
zich
daartegen
kant
!
Hij
worstelt
tegen
den
stroom
.
Folk
-
lore
in
de
raadzalen
!
Folk-lore
in
de
school
I
Folk-lore
in
alle
kunstuitin
-
gen
I
"
Vandaar
dat
door
de
tegenwoor
-
dige
uitgebreide
beoefening
dezer
weten
-
schap
het
oude
Sinterklaasfeest
niet
anders
dan
in
bloei
kan
toenemen
en
zeer
zeker
nog
dikwijls
het
versje
zal
klinken
:
^
Sinterklaas
,
te
paard
gezeten
.
Laat
aan
alle
kind'ren
weten
Dat
hij
,
als
verleden
jaar
Hartjes
heeft
en
gardjes
klaar
".
F
.
S
.
{
Am,alerdamache
Courant
),