Tekstweergave van DEP_1904-09-23_002
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
%=
FRANKRIJK.
Buitenlandsch
Overzicht.
martelaren
worde
het
en
stukken
lezende
en
beantwoorden
de.
Is
dit
werk
verricht,
dan
verleent
Z.
H.
audiëntie.
Het
middagmaal
is
zeer
eenvoudig,
eenvoudiger
zelfs
dan
bij
de
meeste
burgermenschen.
Na
een
korte
rust,
worden
weer
be
zoeken
ontvangen,
afgewisseld
met
een
wandeling
en
het
afdoen
der
loopende
zaken.
Om
negen
uur
wordt
het
avondmaal
gehouden
en
om
tien
uur
vertrekt
Z.
H.
naar
Zijn
slaap
kamer.
Komt
een
half
uurtje
later
de
kamerdienaar
het
licht
uitdoen,
dan
vindt
hij
Z.
H.
in
diepe
rust.
in
het
openbaar
van
„Ces
Messieurs“
van
te
’s
Gravenhage
te
die
rampen
van
ons
af
te
keeren
;
den
vaak
verguisden
en
miskenden
priester,
die
des
noods
als
martelaar
sterft
voor
degenen,
die
een
eeuwigen
haat
gezworen
hebben
aan
God
en
zijnen
Gezalfde.
Laat
ons
derhalve
eerbied
hebben
voor
den
priester,
beminnen
wij
onze
geestelijken,
en
doordringen
wij
ons
toch
van
de
waar
heid,
dat
de
Katholieken
priester
is
»het
zout
der
aarde
...
het
licht
der
wereld
..
.
de
»redder
der
maatschappij
en
van
het
huisgezin.«
Waken
wij
met
de
grootste
zorg,
dat
toch
de
verfoeielijke
en
gedoemde
grond
stellingen
der
liberalen
of
modernen
of
god-
deloozen,
of
hoe
ze
ook
heeten,
nimmer
bij
ons
binnensluipen.
Bidden
wij,
opdatdevijan-
den
der
H.
Kerk
zich
mogen
bekeeren
en
leven,
hier
en
in
eeuwigheid.
*
*
*
von
Bismarck,
de
zoon
Staat
zonder
godsdienst,
zonder
priester,
zonder
Kerk,
voegen
we
het
huiveringwek
kend
woord
er
bij
:
»Zonder
God
k<
Zulk
een
maatschappij
willen
de
liberalen
ons
schenken,
die
zelfde
liberalen,
die
men
onder
het
fransche
schrikbewind
wijsgeeren
of
vrijdenkers
noemde,
en
die
men
thans
met
volle
recht
goddeloozen
kan
heeten;
immers
zij
willen
God
uit
de
maatschappij
verbannen,
de
jeugd
opvoeden
in
scholen,
waar
God
wordt
buitengesloten.
En
wat
ge
ven
ze
in
de
plaats
?
Hunne
dwaze
stellin
gen,
die
elkander'
tegenspreken
en
waaraan
zij
zelven
twijfelen
■;
hunne
onzinnige
gevoe
lens,
die
ze
heden
opdisschen
en
morgen
ontkennen
;
twijfel
in
plaats
van
zekerheid.
Het
geloof,
die
gave
van
God,
de
eeuwige
waarheid
en
wijsheid
zelve,
trachten
ze
den
Christen
te
ontnemen,
en
dringen
hem
daar
voor
op
het
gevoelen
van
dezen
of
genen
liberalen
hoogleeraar
of
wargeest.
We
vragen
het
in
ernst:
welk
eene
Maat
schappij
zou
daaruit
voortkomen
?
God
zij
geloofd,
dat
Hij
ons
in
zijne
onein-
Is
er
één
land
ter
wereld,
waaruit
treurige
tijdingen
tot
ons
komen,
dan
is
het
wel
Frankrijk.
Daar
heerscht
metduivelschen
vervolgingswaanzin
’n
ministerie
uit
de
revolutie
geboren
en
haar
waardig.
Combes
en
zijn
trawanten,
speelpop
pen
der
loge,
vinden
dagelijks
nieu
we
middelen
uit
om
de
Kath.
Kerk
te
vervolgen.
Het
is
algemeen
bekend,
hoe
zij
het
onderwijs
der
geestelijke
orden
hebben
opgeheven
en
die
order
uit
Frankrijk
verjaagd.
Combes
durft
beweren,
dat
hij
het
bestaan
der
gee
stelijke
order
heeft
geregeld.
Hij
mag
zeggen
:
vernietigd.
En
overal,
waar
hij
komt
bralt
hij
over
zijn
heldhaftige
politiek.
Hij
zegt
openlijk,
dat
hij
bre
ken
wil
met
de
Kerk;
dat
Frankrijk
geen
concordaat
met
den
H.
Stoel
van
noode
heeft,
dat
Kerk
en
Staat
ge
scheiden
moeten
worden.
Aan
Frank
rijk
is
de
bescherming
der
Katholieke
missiën
toevertrouwd.
Die
wil
Com
bes
wel
behouden.
Waarom
?
Omdat
Frankrijks
koloniale
politiek
zonder
die
bescherming
veel
van
haar
invloed
zal
verliezen,
ja
zoo
goed
als
tendoo-
de
opgeschreven
staat.
Maar
hoe
kun
nen
de
missiën
blijven
bestaan,
als
in
Frankrijk
de
kweekscholen
der
mis
sionarissen
gesloten
worden
?
Boven
dien,
zal
de
Paus
de
missiën
aan
Frank
rijk
blijven
toevertrouwen
?
Hoe
zal
de
uitkomst
hier
weer
doen
zien,
dat
menschelijke
berekeningen
falen
kun
nen
!
Een
aantal
bisschoppelijke
zetels
staan
open.
Combus
weigert
zijn
me
dewerking
tot
het
benoemen
van
nieu
we
Bisschoppen.
Hij
zoekt
de
breuk
met
Rome.
Hij
tracht
verdeeldheid
te
zaaien
onder
de
hoogere
geestelijkheid.
Deze
zal
zich
echter
niet
naar
zijn
wenschen
voegen,
naar
gehoorzaam
volgen
het
woord
van
het
Vaticaan.
Een
diep
treurige
toestand!
Een
aan
tal
diocesen
zonder
herder;
priesters
zelfs,
die
afvallen,
een
bevolking
groo-
tendeels
zonder
geloof
en
daarbij
een
hevige
aanval
op
de
Kerk.
Het
socialis
me
en
de
loge
beheerschen
Frankrijk.
Figaro,
het
winderige
Parijsche
blad,
is
beducht
en
beangst
voor
de
gevol
gen
van
het
conflict
tusschen
Frank
rijk
en
den
H.
Stoel.
Mgr
Lecot,
aarts
bisschop
van
Bordeaux,
richt
tot
het
blad
een
mannelijk,
heldhaftig
woord.
Hij
schrijft:
op
het
oogenblik
der
voltrokken
scheiding
zullen
de
Bischop-
pen
hun
Kathedralen,
de
pastoors
hun
Kerk
en
pastorie
moeten
missen.
Dan
zal
de
Bisschop
in
de
volkskwartieren,
waar
de
huurprijs
minder
hoog
is,
een
nederige
woning
moeten
huren
voor
zich
zelf
en
een
bescheiden
kantoor
lokaal
voor
zijn
administratie.
Dan
zal
de
pastoor,
die
aan
het
hoofd
eener
parochie
staat,
een
kerkgebouw
moeten
trachten
te
verkrijgen,
en
daartoe
zal
hij
óf
den
tempel
huren,
dien
hij
wel
licht
zelf
heeft
gebouwd
met
de
aal
moezen
zijner
parochianen,
öf
een
oud
gebouw,
dat
toevallig
leegstaat,
öf
een
verlaten
schuur
om
’t
in
te
richten
tot
godshuis.
Hij
zelf
zal
van
aalmoezen
leven
onder
het
nederig
dak,
waar
het
hem
gelukken
zal
een
tijdelijk
verblijf
te
vestigen.
Zoo
zal
het
de
Wet
heb
ben
gewild,
en
de
heldhaftige
tijden
zullen
opnieuw
aanbreken
voor
de
Kerk
van
Frankrijk.
Laat
ons
dat
vooruit
zicht
niet
uit
onzen
gezichteinder
ver
wijderen.
Want
het
geeft
moed
aan
de
sterke
zielen,
die
de
vervolging
nimmer
zal
doen
wankelen
en
het
bereidt
aan
de
op
t’
oogenblik
mach-
telooze
krachtsinspanning
van
Bischop-
pen
en
Priesters
een
flinke
revanche,
waardoor
tegelijk
de
kerkelijke
vrede
van
Frankrijk
en
zijn
glorie
zullen
worden
hersteld.”
Zulke
woorden
geven
moed.
Want
onder
vervolging
breidt
de
Kerk
zich
uit
en
onder
dwang
groeit
Zij.
Zulke
mannelijke
taal
zal
opwekken
tot
man
nelijke
daden.
Een
taal
van
vertrouwen
op
God.
Bereid
dus
om
de
vervolging
te
ver
duren,
om
te
lijden
in
’s
Heeren
naam.
De
„Croise"
heeft
een
adres
van
trouw
aan
den
H.
Stoel
opgesteld
en
verzamelt
daarop
handteekeningen.
Reeds
zijn
43
boekdoelen
elk
met
10,000
handteekeningen
naar
Rome
gezonden.
Er
zullen
weldra
nog
meer
dere
boekdeelen
volgen.
Dat
worden
dus
veel
meer
dan
een
half
millioen
Franschen,
die
den
Paus
trouw
beloven,
al
breekt
de
regeering
alle
verbinding
met’t
Vaticaan
af.
’t
Is
maartehopen,
dat
bij
komende
verkiezingen
dat
half
millioen
woorden
omzet
in
daden,
door
hun
stem
ook
op
katholieken
uit
te
brengen.
In
dat
opzicht
zijn
de
Fran
schen
alles
behalve
consequent.
*
*
*
De
groote
staking
te
Marseille
houdt
nog
aan.
Men
verwachtte
het
einde
der
staking
verleden
Maandag,
op
het
laatst
zijn
de
onderhandelingen
afge
sprongen
op
de
eischen
der
dokwer
kers.
In
1903
zijn
in
Frankrijk
567
werk
stakingen
uitgebroken,
waaraan
door
123.151
werklieden
deelgenomen
werd.
Er
is
in
3246
inrichtingen
gestaakt
gedurende
2.441944
dagen.
Hiervan
gelukten
122
stakingen
geheel,
222
werden
geëindigd
door
schikking,
ter
wijl
223
mislukten.
Rusland.
In
plaats
van
den
vermoorden
minis
ter
van
binnenl.
zaken
is
benoemd
vorst
Swiatopolk-Murski:
In
een
inter-
vieuw
verklaarde
hij
een
warm
vriend
te
zijn
van
decentralisatie
en
een
vijand
van
godsdienstvervolgingen.
Aan
de
Israëlieten
kon
hij
uit
vrees
voor
hun
al
te
snelle
ontwikkeling
onmogelijk
alle
rechten
toekennen,
die
de
ortho
doxen
bezitten.
Hij
zal
hen
echter
wel
willend
behandelen
en
hun
lot
trachten
te
verbeteren.
En
de
Polen
dan,
en
de
katholieken
in
’t
algemeen
en
de
Fin
nen
?
zouden
wij
willen
vragen.
DE
OORLOG.
Den
11
September
is
de
Oostzee-vloot
vertrokken
naar
Oost-Azië.
Voortdurend
worden
nieuwe
reserven
opgeroepen.
Generaal
Kouropatkine
is
den
Japan
ners
te
vlug
af
geweest.
Dezen
meen
den
hem
te
Liao-yang
een
beslissende
nederlaag
te
zullen
toebrengen,
maar
dit
is
hun
niet
gelukt.
Vreeselijk
is
er
gevochten.
Tienduizenden
menschenlevens
zijn
opgeofferd
en
nog
is
de
beslissende
slag
niet
geleverd.
Kouropatkine
kon
zich
al
vechtende
terugtrekken
op
Muk
den.
Ten
noorden
van
deze
stad,
te
Tieling
versterken
de
Russen
zich
op
nieuw.
Daar
zal
weer
opnieuw
bloed
vloeien,
tor
hoe
lang
?
De
Japanners
teleurgesteld,
omdat
zij
den
steeds
terugtrekkenden
vijand
niet
kun
nen
verslaan.
Door
de
langdu
rige
inspanning
zijn
de
man
schappen
uitgeput
en
geraken
steeds
verder
van
hun
basis
af.
De
moeilijk
heden
om
levensmiddelen
en
krijgs
voorraad
op
te
doen
groeien
aan.
De
Japanners
zullen
nu
in
den
omtrek
van
Mukden
trachten
de
Russen
onder
de
knie
te
brengen,
doch
nu
het
hun
te
Liao-yang
niet
gelukt
is,
is
het
een
groote
vraag
of
het
hun
op
deze
nieu
we
plaats
gelukken
zal.
De
Russen
zitten
niet
stil.
Hebben
zij
ook
al
vele
verliezen
geleden,
zij
versterken
zich
te
Tieling
zoodanig,
dat
de
Japanners
waarschijnlijk
een
zeer
groot
aantal
manschappen
zullen
moeten
opofferen,
willen
zij
eenig
succes
behalen.
Rondom
Liao-yang,
waar
de
hoofd
macht
der
Japanners
is,
beschikken
zij
over
meer
dan
een
half
millioen
soldaten.
Hun
verliezen
bij
Liao-yang
bedragen
volgens
berichten
17000
man
Overigens
valt
het
dikwijls
moeilijk
wijs
te
worden
uit
de
vele
tegenstrij
dige
berichten
van
het
oorlogsterrein.
Beide
partijen
verbergen
zooveel
mo
gelijk
hun
stellingen,hun
toestand
en
hun
aantal.
De
oorlogskorresponden-
ten
worden
bovendien
meestal
op
vrij
grooten
afstand
gehouden
van
de
plaat
sen,
waarover
zij
berichten
zenden.
Zij
moeten
veelal
op
anderen
afgaan
en
leveren
tweedehands-nieuws.
PORT-ARTHUR.
Port-Arthur
is
nog
altijd
in
handen
der
Russen.
Het
is
in
de
nieuwste
ge
schiedenis
een
eenig
feit,
dat
een
stad
met
zco
felle
wapenen
bestookt,
en
dat
met
moderne
wapenen,
zoo
veel
maanden
weerstand
bieden
kan.
De
stad
moet
wel
zeer
gunstig
ge
legen
zijn
voor
de
verdedigers
en
op
uitnemende
wijze
verstrekt
zijn
om
het
zoo
lang
uit
te
houden.
Uit
de
menig
vuldige
berichten
omtrent
de
belege
ring,
hoewel
niet
alle
betrouwbaar,
blijkt
toch,
dat
de
Japanners
op
’n
1000
menschenlevens
minder
of
meer
niet
zien.
Maar
Chineezen
voorzien
de
stad
herhaaldelijk
van
mondvoorraad,
misschien
niet
voldoende
voor
de
ge-
heele
bezetting
;
maar
voor
deze
is
het
ook:
alle
beetjes
helpen.
Als
er
schiet
voorraad
in
voidoendehoeveelheid
voor
handen
is,
kan
het
nog
wel
wat
aan-
loopen,
eer
de
Japanners
de
inneming
van
Port-Arthur
kunnen
vieren.
De
menigte
van
berichten
is,
zooals
wij
zeiden,
niet
altijd
betrouwbaar
en
we
moeten
ons
dus
op
mogelijke
verras
singen
houden
voorbereid.
Ondertusschen
moet
in
de
stad
een
vreeselijke
lucht
heerschen
door
dat
vele
lijken
onbegraven
blijven.
Het
heet,
dat
de
Japanners
schieten
op
de
Russische
ambulance
en
deze
beletten
de
lijken
te
begraven.
Ook
wordt
ge
meld,
dat
de
Japanners
trachten
Rus
sische
soldaten
over
te
halen
om
zich
over
te
geven,
wat
nu
niet
pleit
voor
de
sterke
positie
der
belegeraars.
Een
Engelsch
zeilschip
is
in
de
bo
ven
van
Port-Arthur
op
een
onderzce-
sche
mijn
gestooten
en
in
de
lucht
ge
vlogen.
Slechts
één
man
werd
gered.
Uit
Macassar
(Fed.
Indië)
wordt
ge
meld,
dat
in
Duitsch-Nieuw-Guinea
op
13
Augustus
zijn
vermoord
door
wilde
Kanaken
5
Duitsche
Zusters
van
het
H.
Hart,
vier
paters
en
broeders
van
het
H.
Hart
en
1
broeder
Trappist.
Deze
Missie
wordt
bediend
door
de
paters
van
het
H.
Hart
te
Tilburg.
Onder
de
slachtoffers
zijn
drie
Nederlanders,
n.1.
P.
Henri
Rutten
uit
Tilburg,
de
E.E.
Broeders
J.
Schellekens
uit
Oisterijk
en
G.
Plasschaert
uitOverslag.
Voorzeker
een
zwaar
verlies
voor
de
Missie,
die
nu
echter
in
de
nieuwe
martelaren
ijverige
voorsprekers
zal
hebben
in
den
Hemel.
Hopen
we,
dat
ook
hier
het
bloed
der
zaad
der
Kerk.
bestaat,
om
op
den
avond
van
17
Sep
tember
1904
in
den
Koninklijken
Schouwburg
alhier
op
te
voeren
het
tooneelstuk
„Ces
Messieurs“,
van
Geor
ges
Ancey;
overwegende,
dat
dit
tooneelstuk
doorloopend
en
op
de
meest
ernstige
wijze
de
roomsch-katholieken
in
hun
ne
godsdienstige
gevoelens
kwetst
en
beleedigt,
en
wel
in
zoodanige
mate,
dat
bij
opvoering
gevaar
voor
versto
ring
der
openbare
orde
niet
is
uitge
sloten
;
gelet
op
art.
188
der
Gemeentewet
art.
271
der
Alg.
Politieverordening;
Besluit:
de
opvoering
het
tooneelstuk
George
Ancey,
verbieden.
Meergenoend
stuk
zou
ook
te
Am
sterdam
worden
opgevoerd.
Aan
het
Dagblad
„de
Tijd“
aldaar
gaf
dit
aanleiding
te
vragen,
dit
schan
daal
te
verbieden.
„HetVolk“,
schreef
naar
aanleiding
daarvan
het
volgende:
De
„hoop“
van
de
„Tijd“
dat
geen
enkel
Katholiek
de
opvoering
zal
bij
wonen,
is
eenigszins
in
strijd
met
de
verwachting
dat
er
„een
groot
schan
daal“
van
komen
zal.
Wie
anders
zou
den
„schandaal“
maken
dan
de
Kat
holieken,
die
de
„Tijd“
tegen
het
stuk
opruit.
Nog
eens,
wij
weten
niet,
of
het
een
stuk
van
beteekenis
is.
Maar
wel
weten
wij
dat
de
politie
alleen
behoorlijk
handelt,
als
zij
het
stuk
niet
verbiedt,
doch
voor
goed
wat
mannetjes
in
de
zaal
zorgt,
ten
einde,
als
de
voorspel
ling
van
„schandaal“,
door
de
„Tijd“
gegeven,
wat
al
te
hardhandig
zou
uit
komen,
de
schandaalmakers
op
straat
te
zetten.
De
Residentiebode“
antwoordde
hier
op
:
Wij
hebben
een
hartgrondigenafkeer
van
standjes
en
hopen
van
harte,
dat
de
Katholieken
te
Amsterdam,
mocht
de
opvoering
doorgaan,
zich
niet
zullen
laten
verleiden
tot
de
manifestaties
die
de
orde
verstoren.
Met
een
zekere
verbazig
zien
wij
echter
dat
het
„
Volk”
het
zich
tot
taak
acht,
de
politie
tot
een
krachtig
optreden
tegenover
rustverstoorders
te
manen.
We
zien
daarin
een
eersten
stap
op
den
goeden
weg,
dien
wij
hopen
dat
door
meerdere
zal
worden
gevolgd,
bijv,
in
het
geval
dat
werkstakers
hun
kameraden,
die
werken
willen,
be-
moeielijken.
De
Pers
over
de
Troonrede.
Zooals
men
natuurlijk
wel
kon
ra
den,
is
de
liberale
pers
slecht
gestemd
”
over
de
Troonrede.
De
Nieuwe
Rotterdamsehe
Courant
;
wil
de
regeering
een
verwijt
naar
liet
hoofd
slingeren,
zij
zegt,
dat
de
rede
geen
woord
rept
omtrent
de
ontbin
ding
der
Eerste
Kamer
en
wat
daar
op
is
gevolgd.
Het
Handelsblad
noemt
de
rede
zeer
mat
van
toon
en
zeer
karig
in
de
toe
zegging
van
nieuwe
zaken.
Het
Vaderland
duidt
aan,
dat
de
Troonrede
zich
onderscheidt
van
die,
van
het
vorige
jaar
door
haar
kleinen
omvang
en
het
geven
van
minder
aanstoot.
Ook
zij
merkt
op,
dat
er
niet
gesproken
is
omtrent
de
ontbinding
der
Eerste
Kamer
en
van
de
Overijsel-
sche
gebeurtenis.
De
Nieuwe
Courant
zegt,
dat
de
troon
rede
van
hedenmiddag
de
kortste
en
tevens
de
soberste
is
van
de
vier,
welke
door
Hare
Majesteit
de
Konin
gin
onder
verantwoordelijk
van
het
thans
zittende
ministerie
zijn
uitge
sproken
;
dat
zij
nauwelijks
aanleiding
geeft
tot
eenige
critiek
en
gesneden
is
naar
het
oude,
dorre
model,
dat
elke
siering
—
gelijk
er
de
laatstver-
loopen
jaren
wel
in
werd
aangebracht
—
versmaadt.
Het
Nieuws
van
den
Dag
zegt:
Wan
neer
een
ministerie
zijn
vierde
jaar
ingaat,
pleegt
de
Troodrede
te
worden
verwacht
zonder
spanning.
De
rede
was
daarmede
in
overeenstemming,
een
gewoon
stuk,
zonder
bijzondere
verheffing
of
beteekenis.
De
mededeeling,
dat
het
vallen
van
ongewapenden
op
Noord-Sumatra
wordt
betreurd,
al
was
het
niet
te
voorko
men,
noemt
het
blad
hoogst
sympathiek.
Verder
merkt
zij
op,
dat
het
toege
zegde
wetsontwerp
ter
verzekering
tegen
invaliditeit
en
ouderdom
door
de
Natie
ongetwijfeld
met
groote
be
langstelling
wordt
tegemoet
gezien.
De
Middelburgsche
Courant
haalt
on
der
meer
aan
:
dat
zij
met
het
oog
op
de
samenstelling
der
Statsn-Generaal
en
de
ondervinding
in
de
3
laatste
jaren
opgedaan,
niet
veel
verwachtin
gen
koestert,
omtrent
de
vruchten
van
den
wetgevenden
arbeid
in
het
tijd
vak,
dat
thans
voor
ons
ligt.
De
Standaard
decreteert,
dat
de
Troonrede
een
kloek
stuk
is,
het
wei
nige,
dat
ze
aankondig!,
van
groote
beteekenis.
Een
weinig
verder
zegt
het
blad
:
Onverbloemd
zegt
ze
waar
het
op
staat.
Zij
komt
er
rond
voor
uit,
dat
de
financieele
toestand
van
dien
aard
is,
dat
aanvulling
der
middelen
nood
zakelijk
is;
en
waarin
die
aanvulling
zal
bestaan,
wordt
door
de
ingediende
Tariefwet
aangegeven,
terwijl
de
zin
speling
in
de
Troonrede
op
de
zware
concurrentie,
die
de
buitenlandsche
protectie
ons
aandoet,
een
pleidooi
is
voor
het
wetsontwerp
van
minister
Harte.
Het
Centrum
concludeert:
Wat
treft
in
deze
rede
is,
dat
ze
zoo
volkomen
beantwoordt
aan
de
werkelijkheid.
Licht
en
schaduw
vindt
men
er
verdeeld,
gelijk
in
het
werke
lijke
leven,
zonder
eenige
tendenz,
om
aan
de
bestaande
toestanden
een
zekere
kleur
te
geven.
Er
worden
geen
ofticieele
,,waarheden“
of
liever
onwaarheden
gezegd
in
den
vorm
van
gemeenplaatsen,
of
van
verklaringen,
even
dor
als
kort.
De
Maasbode,
gelooft,
begrijpt
zij
de
bedoeling
van
de
Troonrede
wel,
de
behandeling
der
Tariefwet
niet
ver
daagd
zal
worden,
zooals
het
gerucht
in
politieke
kringen
loopt,
maar
ter
afdoening
zal
worden
voorgesteld.
Met
genoegen
begroet
zij
de
a.s.
,
indiening
van
de
wet
op
de
Arbeids-
pensioenen
en
de
herziening
van
de
,
leerplichtwet.
!
De
Residentiebode
spreekt
van
prij-
zenswaardige
soberheid.
De
Leerplicht,
zoo
zegt
ze,
heeft
nu
zijn
begin
van
een
fair
trial
gehad
en
de
regeering
kan
toonen,
welken
weg
zij
te
dien
opzichte
uit
wil.
Terwijl
1
zij
ook
door
de
beide
aangekondigde
verzekeringswetten
het
bewijs
leveren
i
kan,
dat
het
haar
heilige
ernst
is
met
de
sociale
wetgeving.
ROME.
Z.
H.
Paus
Pius
X,
zich
van
Zijn
eerste
optreden
af
kenmerkende
door
beminnelijke
eenvoudigheid,
leidt
een
zeer
eenvoudig
en
werkzaam
leven.
Om
vijf
uur
’s
morgens
is
Hij
reeds
opgestaan.
Om
zes
uur
draagt
Hij
in
de
kapel
naast
de
slaapkamer
de
H.
mis
op,
geassisteerd
door
zijn
parti
culieren
Secretaris,
Mgr.
Bressoni
en
een
anderen
Prelaat.
Daarna
wordt
het
eerste
ontbijt
gebruikt,
bestaande
uit
koffie
en
beschuit.
Vergezeld
van
Mgr.
Bressoni
doet
Z.
H.
nu
een
wandeling
door
de
uitgestrekte
tuinen
van
het
Vaticaan.
Werd
Leo
XIII
z.g.
hierbij
vergezeld
door
een
eerewacht
te
paard,
Pius
X
heeft
die
afgeschaft.
Na
de
wandeling
werkt
Z..H.
aan
Zijn
uitge
breide
correspondentie,
zelf
de
brieven
herhaalde
de
zoete
namen
van
Jezus
en
Maria.
De
zieke
gaf
een
snik
.
..
het
uur
was
voor
bijgesneld
...
hij
stond
voor
Gods
rechter
stoel
en
redde
—
zoo
wij
hopen
—
zijne
ziel
uit
de
klauwen
van
den
Satan.
De
grijze
dienaar
van
God
zonk
op
zijne
knieën,
bad
onder
het
storten
van
vreugde
tranen
een
De
Profundis
bij
het
lijk
van
den
overledene,
en
overwoog
bij
zich
zelven
de
v
or
derbare
inzichten
der
goddelijke
Voor-
zienighêid,
die
hem
tot
het
werktuig
harer
barmhartigheid
hacf
gebezigd.
Middelerwijl
spreidde
de
oude
dienstmaagd
het
dooden-
laken
over
het
zielloos
lichaam
heen,
Up
dat
oogenblik
trad
de
echtgenoote
van
den
overledene
binnen.
Zij
fluisterde
den
priester
eenige
woorden
aan
het
opr.
Deze
verwijderde
zich
en
nam
zijn
intrek
in
eene
andere
woning.
De
zuster
van
Amalia,
die
duivelin
in
het
vleesch,
was
den
eerbiedwaardigen
priester
gaan
verraden.
Gendarmen
omsingelden
het
huis.
Het
was
te
laat
...
de
priester
was
j
verdwenen.
God
spaarde
hem
nog
om
een
,
dige
barmhartigheid
den
katholieken
priester
tal
van
godsdiensthaters
te
redden
;
Hij
spaar-
heeft
geschonken,
die
zweet
en
arbeidt
en
de
hem,
om
later
als
balling
en
martelaar
zich
opoffert
en
wiens
oog
altijd
waakt,
om
te
Cayenne
te
sterven.
Het
verhaal
is
ten
einde.
Wat
moeten
we
er
het
meest
in
bewonderen
:
of
de
einde-
looze
barmhartigheid
van
God
;
of
de
edel
moedige
zelfopoffering
van
den
katholieken
priester,
of
den
afschuwelij
ken
haat
en
de
bloeddorstige
gevoelens
dier
vrijdenkers,
die
hun
geloof
verloren
hebben
?
Onbegrijpelijk,
vreeselijk
is
het,
dat
men,
na
zulke
droevige
lessen,
die
hetverledene
ons
geeft,
nog
menschen
en
gouvernementen
vindt,
die
de
volkeren
willenopvoedenzonder
Kerk
en
zonder
godsdienst.
Dat
streven
is
geen
hersenschim,
geen
geheim
;
neen,
de
liberale
bladen
spreken
het
dag
aan
dag
openlijk
uit;
in
de
vergaderzalen
der
ver
tegenwoordigers
van
het
volk
wordt
het
ten
aanhoore
der
gansche
wereld
verkondigd
:
»Scheiding
van
Kerk
en
Staat,«
dat
is:
dte
len.
De
goede
herder
geeft
zijn
leven
voor
zijne
schapen,
antwoordde
de
grijsaard
en
hij
drong
de
kamer
van
den
zieltogende
binnen.
Toen
de
diepgevallen
zondaar
den
eerbied
waardigen
Godsgezant
zag
binnenkomen,
richtte
hij
zich
op
en
riep
met
eene
ver
wilderde
en
half
uitgedoofde
stem
:
—
Zijt
gij
daar
?
Ach
1
er
blijven
nog
slechts
twintig
minuten
over.
—
Genoeg,
mijn
vriend
!
om
door
oprecht
berouw
de
hel
voor
u
te
sluiten
en
den
hemel
te
openen,
zeide
de
grijsaard
op
min-
ninlijken
toon,
—
Weet
ge,
dat
ik
eea
man
van
den
2
den
September
ben
?
Weet
ge,
dat
ik
mij
met
het
bloed
van
priesters
verzadigd
heb
?
Weet
ge,
dat
deze
vermagerde
hand
meer
dan
twintig
priesters
vermoord
heeft,
die
om
genade
smeekten
?
—
Mijn
zoon
!
één
blijf
er
toch
over
om
u
vergiffenis
te
schenken.
Kom,
bid
met
mij
een
Wees
gegroet
om
Gods
genade
te
er
langen.
De
priester
bad
voor,
de
stervende
bad
mede,
nauwelijks
had
hij
geëindigd
of
hij
zeide:
—
Eerwaarde
Vader
!
nog
tien
minuten.
—
Hebt
gij
berouw
over
uwe
zonden
?
vroeg
de
priester.
—•
Ja,
uit
geheel
mijn
hart,
antwoordde
de
stervende.
—
Bemint
gij
God
?
Vraagt
gij
Hem
ver
geving
voor
al,
wat
gij
misdaan
hebt
?
Be
looft
gij
uwe
zonden
te
belijden
en
uw
leven
te
beteren,
indien
God
u
den
tijd
schenkt
?
—
Ja,
uit
geheel
mijn
hart
antwoordde
de
stervende
met
reeds
gebrokene
stem.
Toen
hief
de
priester
zijne
hand
omhoog
en
sprak,
in
den
naam
van
God,
de
kwijt
schelding
over
den
stervenden
boeteling
uit.
Nauwelijks
waren
de
zalvende
woorden
der
heilige
absolutie
over
de
lippen
van
den
Godsgezant
gevloeid,
of
een
zoete
glimlach
overtoog
het
gelaat
van
den
zondaar
en
hij
hief
zijne
oogen
hemelwaarts.
De
priester
ZWITSERLAV».
Omstreeks
half
October
zal
de
vol-
tooïing
van
den
Nieuwen
Simplon-tun-
nel,
die
19730
Meter
lang
is,
met
groote
feestelijkheden
gevierd
worden.
GKIEKEM.AM»,
De
Gouverneur
van
Kreta,
Prins
George
van
Griekenland,
trek
thans
Europa
door,
om
van
de
regeeringen
te
verkrijgen,
dat
Kreta
aan
Grieken
land
wordt
gehecht.
Krijgt
hij
zijn
zin
niet,
dan
treedt
hij
af.
Krijgt
hij
zijn
zin
wel,
dan
zeker
ook,
want
dan
is
er
geen
Gouverneur
meer
noodig.
Z.
K.
H.
is
dus
waarschijnlijk
zijn
baan
tje
moe.
Nu,
dat
verwondert
ons
niet
erg.
Prins
Hubert
van
den
vroegeren
Rijkskanselier,
is
zwaar
ziek.
Volgens
berichten
bestaat
er
weinig
hoop
op
beterschap.
*
*
*
Er
zullen
weer
nieuwe
troepen
wor
den
gezonden
naar
Duitsch-Zuid-West
-Africa.
Dat
wordt
ook
al
een
dure
kolonie.
EWELAID.
Eindelijk
heeft
Engeland
de
voor
waarden
vastgesteld,
waarop
het
met
Tibet
wil
overeenstemmen.
Engeland
vraagt:
le
vergoeding
der
expeditie-
kosten,
2e
voldoening
voor
de
beleedi-
ging
den
Britschen
vertegenwoordiger
aangedaan
en
voor
den
gewapenden
tegenstand,
3e
vergemakkelijking
van
den
handel
tusschen
Engeland
en
Tibet,
4e
vestiging
van
een
Engelschen
grens
post
op
Tibetaansch
gebied.
De
Dalaï-La-
ma
zal
waarschijnlijk
niet
naar
Lhassa
terugkeeren.
Hijzalindat
geval
vervan
gen
worden
door
een
regent.
Engelands
doel
is
klaarblijkelijk
een
practisch
protectoraat
over
Tibet
te
gaan
uit
oefenen.