Tekstweergave van DEP_1904-10-01_002
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
ieder
geval
de
mogelijkheid
van
een
algemeenen
Katholiekendag
niet
ge
heel
uit
de
toekomst
verbannen.
En
laat
ons
allen,
vóór-
en
tegenstanders,
er
toe
medewerken,
de
voorwaarden
te
helpen
vervullen,
die
zijn
tot-stand-
koming
eisoht.
Het
katholieke
volk
van
Nederland
zal
er
wel
bij
varen.
*
$
*
Katholiek
of
Christelijk
?
Toen,
nu
acht
jaar
geleden,
de
Neder-
landsche
Boerenbond
werd
opgericht,
stond
men
al
aanstonds
vooi-
de
vraag:
»Onder
welke
vlag
zal
hij
varen,
de
Bond,
zal
hij
Christelijk
wezen
of
neutraal?”
Dat
was
een
gewichtige
vraag,
een
levens
kwestie.
Een
gewichtige
vraag,
omdat
hare
beantwoording
zooveel
invloed
zou
hebben
op
het
duurzaam
bestaan
van
den
Boeren
bond
;
een
kwestie,
van
wier
oplossing
het
zou
afhangen,
of
het
leven,
zooeven
den
jeugdigen
Bond
ingeblazen,
zou
blijken
krachtig
genoeg
te
wezen,
om
den
pasge
borene
te
doen
opgroeien
»in
eer
en
deugd,”
zooals
de
stereotiepe
uitdrukking
luidt.
Al
aanstonds
ontbrandde
over
die
delicate
vraag
de
strijd.
Aan
de
eene
zijde
stonden
de
mannen
van
geloovigen
huize,
die
den
tijd
aangebroken
achtten,
om
voor
het
ge
loof
uit
te
komen
ook
op
maatschappelijk
gebied,
ook
in
vraagstukken
van
het
dage-
lijksch
leven,
den
tijd
van
ruiterlijk
kleur-
bekennen,
den
tijd
van
hijschen
in
top
den
standaard
van
Christus,
die
lang
genoeg
opgerold
had
gelegen
in
een
hoekje
onder
het
dek,
of
hij
contrabande
ware.
Aan
de
andere
zijde
schaarden
zich
degenen,
die
nog
altijd
meenden,
dat
het
geloof
was
»eene
schoone
zaak,”
welke
thuisbehoorde
in
de
kerk
en
in
de
binnenkamer,
maar
niet
in
de
vereeniging,
niet
in
het
woelige,
maatschappelijke
leven.
Neutraal
moest
hij
worden
de
Bond,
kleurloos,
zooals
de
schijf,
die
alle
verven
van
den
regenboog
bevat,
bij
snel
ronddraaien,
wordt.
Zóó
zou
het
zijn.
Alle
gelooven
en
onge-
looven
moesten
in
den
Nederlandschen
Boe
renbond
te
zamen
vloeien
tot
een
kleurlooze
massa,
in
den
toon
van
melk
en
water.
Geen
Christelijkheid
in
den
Bond,
die
het
geloofsvrije
Nederland
zou
omspannen
van
Noord
tot
Zuid,
van
Oost
tot
West,
tenzij
een
Christendom
boven
geloofsverdeeldheid,
een
nog
quasi-geloovige
uitdrukking
voor
geloofsonverschillige,
zoo
geen
ongeloovige
neutraliteit.
Zoo
was
het
bijna
geworden.
Zoo
zou
het
wellicht
geworden
zijn,
zoo
niet
doctor
Schaepman,
zoo
niet
»onze
doc
tor,”
gelijk
hij
op
het
laatste
Congres
vol
piëteit
genoemd
werd,
ware
opgerezen
en
in
de
weegschaal
had
geworpen
zijn
zware
reuzenzwaard,
welks
gewicht
den
evenaar
deed
overslaan
naar
de
zijde
der
strijders
voor
geloovig
kleurbekennen.
En
toen
werden
geschreven
in
de
Statuten
van
den
Nederlandschen
Boerenbond
de
woorden,
die
zijn
plechtanker
zouden
wezen
in
stormachtige
tijden:
»De
Nederlandsche
Boerenbond,
het
Christendom
als
grondslag
der
maatschappij
erkennend
en
huldigend,
heeft
ten
doel
de
zedelijke
en
stoffelijke
verheffing
van
den
boerenstand.”
En
met
deze
woorden
heeft
hij
getuigd,
dat
zijn
streven
en
werken
hooger
doel
had
dan
stoffelijke
belangen
alleen,
dat
zijn
eerste
wit
was
de
zedelijke
opheffing
van
den
boer
zelve.
En
door
het
steeds
trouw
inlossen
van
dat
gegeven
woord,
is
hij
in
acht
jaren
tijds
geworden,
wat
hij
nu
is:
een
krachtig
werkend
en
frisch
groeiend
organisme,
dat
den
boerenstand
ten
waarachtigen
zegen
is.
Een
Bond,
die
een
nationaal
Congres
kan
houden,
dat
zonder
kermesse
d’
été
bezoe
kers
trekt
uit
alle
deelen
van
ons
vaderland.
Die
in
een
boteroorlog,
ontstaan
door
het
geintrigeer
van
gewetenlooze
knoeiers,
de
zege
bevecht,
terwijl
zijn
neutrale,
oudere
zus,
de
Maatschappij
van
Landbouw
op
elke
harer
tentoonstellingen
reclame
maakt
voor
margarine,
als
daar
op
een
luchtballon
in
kapitale
letters,
hoog
boven
het
terrein
te
lezen
staat:
»Koopt
Solo,
koopt
Iris
1”
Dat
is
Christelijke
machtsontwikkeling
naast
neutralen
laat-maar-waaien-geest,
Christelijke
moed
tegenover
neutrale
flauw
hartigheid.
Goddank,
men
koos
in
’96
voor
den
Ne
derlandschen
Boerenbond
het
beste
wat
men
hem
geven
kon:
een
Christelijken
naam,
die
werd
een
Christelijke
daad.
Dat
men
dit
ook
doe
voor
den
nieuwen
Bond,
die
zal
opgericht
worden
in
Maas
en
Waal.
Hier
gaat
het
niet
tusschen
Christe
lijk
en
neutraal,
hier
gaat
het.
tusschen
Katholiek
en
Christelijk.
En
zoover
Christe
lijk
staat
boven
neutraal,
als
tusschen
die
twee
een
vergelijking
te
trekken
is,
zoover
is
Katholiek
verheven
boven
Christelijk.
Van
deze
twee
het
beste
dus
in
de
door
en
door
Katholieke
landouw
tusschen
de
Waal
en
de
Maas
voor
den
langverwach-
ten
Boerenbond.
Als
hij
straks
gaat
gedoopt
worden,
dat
hem
dan
de
Katholiciteit
op
het
voorhoofd
vlamme,
opdat
hij
de
streek,
waar
hij
geboren
werd
en
wier
grootste
glorie
is,
dat
zij
in
tijden
van
vervolging
haar
heilig
Roomsche
geloof
ongerept
be
waarde,
een
eere
zij
!
Waarom
niet
?
Omdat
de
Boerenbond
in
Noord-Brabant,
in
Limburg
het
ook
niet
is
?
Maar
dat
is
geen
reden
om
het
den
Maas
en
Waalschen
niet
te
maken,
want
dat
hij
het
in
de
beide
haast
uitsluitend
Katholieke
provinciën
onzes
lands
niet
is,
is
een
feit
ja,
maar
een
be-
treurenswaardig
feit.
Want
ik
wil
het
gevraagd
hebben,
hoe
veel
afdeelingen
zouden
Limburg
en
Noord-
Brabant
minder
tellen,
als
de
plaatselijke
Boerenbonden
daar
Katholiek
moesten
wezen
in
plaats
van
Christelijk
?
Geen
drie
mis
schien.
En
wat
heeft
’t
gebaat,
dat
men
door
hem
Christelijk
te
maken,
poogde
ook
de
Protestantsche
broederen
te
brengen
binnen
het
verband.
Hoeveel
afdeelingen
zijn
er
sinds
zijn
bestaan
opgericht
in
het
Land
van
Altona,
de
Beneden-Langstraat
en
de
streek
langs
de
Amer
en
het
Hollandsch
Diep
?
En
waarom
dan
de
goede
Roomsche
naam
prijs
gegeven
voor
den
Christelijken,
die,
sinds
hij
werd
misbruikt
in
’s
lands
wetten,
voor
velen
een
fraze
werd,
niets
meer,
En
al
is
hij
dat
in
werkelijkheid
niet,
waarom
het
betere
vervangen
door
het
minderwaardige,
waarom
een
schotel
linzen
soep
voor
het
eerstgeboorterecht
?
En
niet
alleen
op
priucipiëele
ook
op
utiliteitsgronden
worden
de
MaasenWaal-
sche
Boerenbond
Katholiek.
Er
gaat
door
ons
land
een
machtige
stroom
:
de
Katholieke
Sociale
Actie,
Daarvan
dient
een
gewestelijke
Boerenbond
als
bedoelende
sociale
actie
onder
de
boeren,
deel
uit
te
maken.
Dat
kan
hij
niet,
als
hij
niet
Katho
liek
is.
En
zou
het
nu
niet
te
betreuren
wezen,
dat
de
Maas
en
Waalsche
actie
niet
haar
voortstuwende
wateren
kon
uitstorten
in
dien
breeden
stroom,
die
weldadig
drenkt
de
oevers
aan
zijn
boorden
?
Zou
het
nu
niet
eeuwig
jammer
zijn
dat
de
Maas
en
Waalsche
Boerenbond,
omdat
hij
Christelijk
gedoopt
werd
—
als
dat
tenminste
doopen
is
—
gesloten
werd
buiten
de
Katholieke
Sociale
Actie,
die
ons
land
ten
zegen
worden
zal
?
Er
is
meer,
en
dat
is
alles:
dat
beslist
Van
hoogst
eerbiedwaardige
zijde
is
gezegd
:
»Elke
Bond
in
het
bisdom
’s
Hertogenbosch
zij
Katholiek,
waar
het
kan.
Hier
kan
het
dus
hier
moet
het!
Met
’t
kruis
in
top
Zoo
varen
wij,
Door
’twereldtij,
Ten
hoogen
hemel
op
!
Met
deze
geloofsbelijdenis
opent
Guido
Gezelle
zijne
»kleengedichtjes,”
waarin
deze
dichter
bij
Gods
genade
zijne
priesterziel
uitzingt
in
zijne
veelgeliefde
Vlaamsche
taal,
dien
rijkbloeienden
tak
van
den
forschen
Dietschen
stam.
Deze
van
moedig-kleur-bekennen
getui
gende
regelen
wenschte
ik
ook
geschreven
met
gulden
letteren
op
den
blauwen
stan
daard,
die
wapperen
zal
in
top
van
den
grooten
mast
van
het
zeewaardige
schip,
dat
zeilree
ligt,
om,
gestuurd
met
vaste
hand,
koers
te
zetten
naar
veilige
ree,
het
schip,
dat
op
den
blanken
spiegel
voeren
zal
den
naam
:
»Roomsch
Katholieke
Maas
en
Waalsche
Boerenbond
I
AGRICOLA.
Buitenlandsch
Overzicht.
ROME.
Op
den
dag
der
overweldiging
van
Rome
is
aldaar
het
congres
der
vrij
denkers
gehouden.
Een
duizend
of
drie
lichten
der
wetenschap
zijn
al
daar
vergaderd
geweest,
en
hebben
er
heel
wat
tumult
gemaakt.
Nu
door
eenvoudig
optreden
zullen
zij
geen
terrein
winnen.
Zij
moeten
van
zich
doen
spreken.
En
daar
zorgen
zij
wel
voor.
Alle
kopstukken
van
liberalisme,
socialisme
en
anarchisme
waren
pre
sent.
En
’t
is
er
zoo
fraai
toege
gaan,
dat
zelfs
de
Parijsche
corres
pondent
der
Nieuwe
Rotterdamsche
Courant
niet
kon
nalaten
te
betoogen,
dat
heel
het
congres
nóch
met
vrij
heid,
noch
met
denken
iets
heeft
uit
staan.
En
de
Popolo
Romana,
een
li
beraal
blad
uit
Rome
uit
zich
op
een
wijze,
waaruit
minachting
spreekt
en
tevens
blijkt,
hoe
heel
het
congres
er
is
op
aangelegd
om
den
Paus
en
de
Kerk
in
’t
aangezicht
te
slaan.
Dat
blijkt
trouwens
eerstens
uit
den
datum
van
20
September,
tweedons
uit
de
handelingen
en
redevoeringen
van
het
congres.
Dat
moest
in
optocht
naar
de
Porte-Pia,
dat
moest
naar
de
stand
beelden
van
Giordano
Brimo
en
Gar-
ribaldi.
Dat
moest
redevoeren
tegen
Kerk
en
Godsdienst,
alsof
dezen
bestaan
bij
de
gratie
der
vrijdenkers.
Wel
be
kome
het
hun.
Wij
moeten
medelijden
hebben
met
ongelukkigen,
die
in
hun
kortzichtigheid
het
eeuwige
Werk
van
God
willen
vernielen.
Maar
tevens
rust
op
iederen
katho
liek
de
plicht,
waar
’t
pas
geeft,
te
protesteeren
tegen
zulk
een
hoon.
Van
alle
zijden
ontvangt
Z.
H.
de
Paus
dan
ook
telegrammen
met
uitingen
van
protest
tegen
zulk
een
heische
betooging,
door
de
vrijmetselarij
op
touw
gezet.
Want
dezen
zit
ook
hier
weer
achter
de
schermen.
Dit
erkennen
de
liberale
bladen
zelven.
De
Popolo
Romano
gaat
zelfs
zoover
te
schrijven
:
„Het
feit,
dat
de
vrijmetselaars-
socialistische-republikeinsche-anarchis-
tische
betooging
zonder
stoornis
plaats
had,
dat
daarbij
revolutionaire
lappen
hoog
in
den
wind
mochten
fladderen
en
in
alle
toonaarden
demagogisch
ge
brul
klonk,
bewijst,
hoe
noodlottig
de
beweging
is
van
hen,
die
ons
willen
doen
gelooven,
dat
Italië
noggrootere
vrijheid
noodig
heeft.“
Zegenrijke
gevolgen
voorwaar
van
een
overweldiging,
die
haar
wedergade
in
de
geschiedenis
niet
heeft.
ITALIË.
Een
blijde
gebeurtenis
in
het
Italiaan-
sche
vorstenhuis
is
voorzeker
de
ge
boorte
van
een
kroonprins.
Deze
is
ge
boren
op
het
kasteel
Racconigi,
niet
te
Rome
en
velen
willen
daarin
zien
een
kieschheid
van
den
Koning
tegen
over
Z.
H.
den
Paus.
Er
wordt
dan
ook
bericht
(of
’t
waar
is
?)
dat
Z.
H.
zijn
per
soonlijke
gelukwenschen
heeft
doen
toe
komen
aan
den
Koning.
En
de
Eransche
katholieke
bladen
voegen
hier
al
aan
stonds
bij,
dat,
nu
de
verhouding
tus
schen
Frankrijk
en
den
H.
Stoel
zoo
gespannen
is,
de
toenadering
tusschen
het
Vaticaan
er
het
Quirinaal
duidelijk
merkbaar
wordt.
Of
deze
beschouwin
gen
ook
practische
waarde
hebben,
zal
de
toekomst
moeten
leeren.
Zeker
is
het
intusschen
dat
de
meeste
regeerin-
gen
hoogen
prijs
stellen
op
een
vriend
schappelijke
verhouding
met
het
Hoofd
der
Katholieke
Kerk.
De
jonge
kroonprins
ontving
den
titel
van
Prins
van
Piëmont.
Het
katholiek
dagblad
van
Venetië
verwelkomt
den
nieuwen
kroonprins
o.a.
met
deze
woor
den
;
Piëmont
is
de
bakermat
geweest
van
heiligen
en
helden
en
onder
de
heiligen
en
de
helden
zijner
doorluchtige
dynastie,
zal
Umberto
II
heerlijke
voor
beelden
aantreffen,
naar
welke
hij
zijn
leven
als
Katholiek
en
als
Vorst
kan
vormen/
4
„Mogen
door
die
voorbeelden
de
wol
ken
verdwijnen
van
onze
dagen,
opdat’t
Huis
van
Savoye
die
bewonderenswaar-
dige
overeenstemming
herstellen
tus
schen
altaar
en
troon,
welke
in
de
ver
vlogen
eeuwen
zijn
hoogsten
roem
uit
maakten
en
aldus
aan
Italië
hergeven
’t
kostbaarste
aller
goederen
:
den
vrede.
„Deze
is
de
wensch,
welken
de
Ka
tholieken
vormen
bij
de
wieg
van
den
koninklijken
prins,
over
wiens
schul
deloos
hoofdje
zij
Gods
zegen
af
bidden
!
Dat
deze
wensch
in
vervulling
moge
gaan,
is
zeker
ook
de
hoop
der
geheele
Katholieke
wereld.
*
*
*
De
groote
werkstaking
in
Italië,
waarbij
zoo
veel
bloed
is
gevloeid,
is
geëindigd.
Weer
hebben
de
leiders
in
hun
eigen
belang
of
door
onberaden
opruiingen
menschenlevens
opgeofferd
en
den
werklieden
groote
schade
berokkend.
Maar
voor
hen
is
het
in
troebel
water
goed
visschen.
*
&
Den
19
September,
feestdag
van
den
H.
Januarius,
heeft
te
Napels
het
ge
wone
mirakel
met
het
bloed
des
Hei
ligen
plaats.
Het
bloed
wordtin
pullen
bewaard.
Zoodra
het
bloed
bij
den
schedel
van
den
Heilige
werd
gebracht
begon
het
te
bruisen
en
vloeibaar
te
worden.
Reeds
1500
jaar
lang
heeft
dit
mirakel
2-maal
per
jaar
plaats.
Het
spreekt
van
zelf,
dat
een
groote
toe
loop
van
geloovigen
plaats
had.
Den
geheelen
dag
was
de
kerk
vol
geloo
vigen,
zoowel
uit
Napels
als
van
elders.
FRANKRIJK.
Den
22
September
zijn
ongeveer
duizend
jongelieden,
behoorend
tot
de
„Vereeniging
van
de
Kath.
Fran-
sche
Jongelingschap
44
te
Rome
aange
komen
en
door
Z.
H.
in
audiëntie
ontvangen.
Levendig
en
geestdriftvol
werd
Z.
H.
toegejuicht,
die
tusschen
de
rangen
der
jongeren
voortschreed
en
alle
aanwezigen
zijn
zegen
gaf.
Frankrijk
is
dus
nog
niet
geheel
ver
loren.
Dat
zou
men
anders
wel
denken,
als
men
Combes
en
zijn
staf
ofliever
zijn
lastgevers
aan
’t
werk
ziet.
Nu,
hij
wordt
er
voor
beloond.
Het
Vrij-
denkers-congres
te
Rome
heeft
hem
geluk
gewenscht
met
zijn
arbeid,
hem
tevens
aansporende
toch
vooral
den
ingeslagen
weg
niet
te
verlaten.
„Waar
men
mee
verkeert,
daar
wordt
men
mee
geëerd.
14
Parijs
zal
in
1905
de
eer
hebben
de
„vrij-denkers
44
te
ontvangen.
&
❖
De
werkstaking
te
Marseille
loopt
op
een
eind.
»lïITSCMLAJÏ».
De
kroonprins
is
verlpofd
met
Her
togin
Cecilie
van
Mecklenburg
De
bruid
is
achttien
jaar.
Waarschijnlijk
zal
het
huwelijk
worden
voltrokken
in
Maart
1905
te
Schwerin.
*
*
*
Prins
Herbert
(niet
Hubert,
zooals
in
ons
vorig
nummer
abusief
stond
ver
meld)
von
Bismarck
is
overleden
en
begraven.
Met
hem
gaat
een
man
heen,
die
vooral
gezien
was
om
zijn
naam.
Groote
invloed
heeft
hij
niet
uitgeoefend
en
het
meest
werd
hij
geëerd
als
zoon
van
zijn
vader.
De
vestingwerken
te
Posen
worden
geslecht;
de
grond
wordt
verkocht.
Volgens
bevel
der
autoriteiten
mogen
de
Polen
hiervan
niets
koopen.
Nu,
als
Duitschland
zóó
tegenover
de
Polen
gaat
staan,
bewijst
het,
dat
de
Polen
het
bestrijden
waard
zijn.
Er
volgt
uit,
dat
zij
met
geen
groote
middelen
klein
te
krijgen
zijn.
*
*
*
Wil
men
weten,
wat
Socialisme
is
en
beoogt,
dan
leze
men
de
verslagen
van
den
Socialistischen
Partijdag,
te
Bre
men
gehouden.
Frau
Lungwitz
uit
Dres
den
verkondigde
er,
langs
haar
neus
weg,
dat
het
voor
alles
noodig
was,
aan
de
vi
ouwen
iedere
godsdienstige
daad
of
meening
te
ontzeggen.
Vroe
ger
heette
het:
Godsdienst
is
private
zaak!
Nu
is
het:
Geen
godsdienst,
nergens
!
Goed,
dat
we
’t
weten.
Waar
om
bleef
zoo’n
mensch
niet
thuis
kousen
stoppen
!
Over
de
rest
van
den
Partijdag
zul
len
we
het
zwijgen
maar
doen.
Het
weinigje
goeds,
dat
er
gezegd
en
be
sloten
is,
wordt
op
den
voorgrond
ge
schoven
om
onnoozelen
te
verschal
ken.
Hoofddoel,
bij
de
leiders
althans,
is
eigenbelang.
*
*
*
Uit
Duitsch-Z-W-Afrika
geen
ander
bericht,
dan
dat
de
beweging
van
den
vijand
niet
geheel
bekend
is.
Boven
dien
klachten
over
lange
marschen
en
verdere
moeilijkheden.
*
«
*
In
den
Elzas
is
men
druk
bezig
met
voorbereidende
werkzaamheden
met
het
oog
op
den
Duitschen
Katholieken
dag,
die
’t
volgend
jaar
te
Straatsburg
zal
gehouden
worden.
Nu,
de
Katho
liekendag
in
den
Elzas
zal
een
uit
stekende
propaganda
worden
voor
Ka
tholieke
actie.
Die
slaapt
in
den
Elzas
nog
bijna
geheel,
ten
deele
door
een
valsch
li
beralisme
der
bevolking,
ten
andere
door
een
eng
conservatisme,
dat
van
geen
nieuwigheden
gediend
is-
Geloo
ven
en
belijden
moet
ook
daar
het
richtsnoer
van
aller
daden
worden.
*
*
Te
Keulen
is
een
congres
gehouden
tegen
de
onzedelijke
litteratuur.
Het
congres
in
het
„Duitsche
Rome
44
getuigt
van
edeler
denkwijze
en
verhevener
levensopvatting,
dan
dat
in
het
Itali-
aansche
Rome.
Hopen
we,
dat
dit
congres
vruchten
moge
dragen.
Het
gevaar
is
groot.
OOSTENRIJK-HONGAR1JE.
In
Oostenrijk
worden
krachtige
po
gingen
in
’t
werk
gesteld
om
een
ka
tholieke
Staatspartij
te
stichten:
een
Oostenrijksch
Centrum.
Vele
bezwaren
zullen
moeten
worden
overwonnen.
Ho
pen
we,
dat
allen
zullen
medewerken
tot
het
tot
stand
komen
van
dit
ideaal.
*
*
s
Oostenrijk
en
Italië
zijn
tot
overeen
stemming
gekomen,
wat
betreft
een
handelsverdrag
tusschen
beide
staten.
BELGIË.
Belgische
missionarissen
zijn
in
China
vermoord.
De
Times
meldt,
dat
het
Bel
gische
gouvernement
zelf
schadever
goeding
zal
eischen
.Men
spreekt
o.a.
van
een
millioen
franks
voor
het
bouwen
van
een
hospitaal
en
kerk.
*
❖
Te
La
Bouvière
en
Henegouwen
is
het
dertiende
congres
gehouden
der
Belgische
democratische
liga
onder
voorzitterschap
van
Arthur
Verhae-
ghen,die
vooral
sprak
over
’t
verheffen
van
den
werkman
met
hulp
van
den
werkman
zelven.
RITSLANB.
Te
Odessa
is
den
22
September
weer
„Laat
ze
maar
komen
!”
fluisterde
zij
daarna.
„Altijd
verder
gaan,
nergens
kunnen
uitrus
ten,
drinken
aan
de
beken
en
bedelen
langs
de
huizen,
of
leven
als
de
dieren
in
de
wouden
!
Ik
ben
laf
en
dwaas
geweest!
Men
zou
mij
hebben
kunnen
aanhouden,
maar
mijn
kinderen
zouden
niet
van
honger
zijn
omgekomen.
Men
zou
hen
in
een
verplegingsoord
hebben
opgenomen,
waar
zij
aan
niets
gebrek
lijden.
Dat
men
mij
weg-
voere,
ik
ben
bereid
!”
Maar
het
gedruisch
verstomde
en
zij
hoorde
niets
meer.
Door
smart
gebroken
liet
zij
het
hoofd
op
de
borst
zinken
en
viel
langzaam
in
slaap.
Toen
zij
de
oogen
opende,
brandde
een
lamp
op
tafel.
Dicht
bij
het
licht
zat
zuster
Theresa,
lezend
in
een
boek
vari
den
H.
Alphonsus
de
Liguori.
Toen
de
arme
zwervelinge
ontwaakte,
deed
de
religieuze
het
boek
dicht
en
naderde
Lorenza.
„Zijt
gij
een
weinig
uitgerust?
Uw
engeltjes
slapen
nog.
Ik
zal
wat
soep
brengen
en
scha-
penvleesch.”
Daarna
vervolgde
zij
zonder
een
antwoord
af
te
wachten:
„Het
is
tien
uur.
Het
onweer
is
voorbij,
maar
de
nacht
is
donker.
Gij
kunt
nu
niet
gaan.
Bovendien,
Moeder
Overste,
die
de
begrafenis
was
gaan
bij
wonen
van
haar
vader,
is
van
avond
thuis
gekomen
en
wenscht
u
morgen
vroeg
te
zien.”
„Ik
geloof,“
zei
de
arme
vrouw
aarzelend,
„het
geratel
van
een
rijtuig
en
schreden
van
solda
ten
gehoord
te
hebben.”
„Ja,
men
heeft
haar
een
escorte
van
karabi-
niers
gegeven.
De
wegen
zijn
op
hetoogenblik
niet
veilig,
ofschoon
men
gisteren,
niet
ver
van
Terni,
de
twee
voornaamste
roovers,
die
zich
in
het
struikgewas
hadden
verborgen,
en
die
zich
niet
wilden
overgeven,
heeft
doodgeschoten.
Een
hunner
had
den
markies
Ubaldo
vermoord,
Bracio
en
Toronto
zijn
de
namen
dier
ellende
lingen.”
Een
siddering
overviel
de
weduwe
van
Fabio.
Zij
klemde
zich
aan
den
stoel
vast,
om
niet
voorover
te
vallen.
De
zuster,
die
zich
juist
naar
de
deur
gewend
had,
bemerkte
er
niets
van.
Alleen
gebleven
met
haar
kinderen
knielde
de
vrouw
voor
het
groote
kruisbeeld
aan
den
wand
en
bad
een
vurig
gebed.
Daarna
stond
zij
op
en
zei
gelaten
:„Het
is
wellicht
beter
zoo.“
En
langzaam
omhelsde
zij
om
de
beurt
haar
drie
kinderen,
die
nimmer
hun
vader
zouden
terugzien.
„Hoe,
zij
zijn
wakker
geworden,“
zei
de
reli
gieuze
verheugd,
toen
zij
weer
in
de
kamer
trad.
„Eet
nu,
lieve
kinderen.“
Lorenze
glimlachte
ondanks
de
droefheid,
die
haar
hart
verscheurde.
Zij
at
een
weinig
en
legde
zich
daarna
met
haar
kinderen
ter
ruste.
*
*
Den
volgenden
morgen
werd
de
deur
van
het
vertrek,
waarin
de
arme
zwervelingen
den
nacht
hadden
doorgebracht,
geopend
en
trad
een
zuster
binnen
van
hooge
gestalte
en
droevig
ge
laat.
„Kom“,
zei
zij
tot
Lorenza,
„zustep
Theresa
zal
wel
eenige
oogenblikken
op
uw
kinderen
passen.
Vijf
of
zes
Fraciscanessen
omringden
de
Over
ste.
Op
een
teeken
verlieten
dezen
haar
en
de
overste
verwijderde
zich
alleen
met
de
vreemde
vrouw,
die
met
kloppend
hart
nadacht,
waar
zij
vroeger
reeds
dat
zacht
en
ernstig
gelaat,
der
overste
kon
gezien
hebben.
De
overste
leidde
haar
door
den
mooien
tuin,
waar
allerlei
gevogelte
rondhuppelde
en
bezocht
daarna
de
boerderij
en
de
stallen.
„Dit
is
onze
boerderij,“
zei
de
overste.
„De
vrouw
van
onzen
pachter,
den
ouden
Tido,
be
stuurde
ze.
Zij
is
voor
een
half
jaar
gestorven.
Is
stel
u
voor,
haar
te
vervangen.“
De
oogen
van
de
zwervelinge
schitterden
van
vreugde.
Daarna
zei
ze
droevig:
„O,
eer
waarde,
u
kent
mij
niet,
anders
zou
u
mij
dit
voorstel
niet
doen.“
„Ik
ken
u,
zijt
gij
niet
Lorenza
Franca
?“
Tranen
kwamen
in
haar
oogen
en
voor
de
religieuze
neerknielend,
zei
ze
:
Ja,
ik
ben
Lo
renza
Franca
geweest,
maar
thans
ben
ik
de
weduwe
van
den
roover
Fabio
Torento“
Eensklaps
veranderde
het
gelaat
van
de
over
ste,
één
oogenblik
was
toorn
en
verontwaardi
ging
in
haar
oogen
te
lezen,
maar
zij
bedwong
die
opwelling
van
drift
en
haar
gelaat
schitter
de
weer
van
liefde
en
barmhartigheid.
„O,
ik
herken
u,
riep
de
weduwe.
„Wee
mij!
Wee
mij
!“
De
overste
reikte
haar
de
hand
toe:
„Ja
ik
ben
de
dochter
van
den
markies
Ubaldo.
Sta
op,
arme
vrouw,
en
laten
wij
onze
smarten
verge
ten.“
En
haar
zacht
in
de
kapel
trekkend,
waar
de
eerste
strophen
van
het
„Dies
iraes“
wer
den
gezongen,
voegde
zij
eraan
toe
:
„Bid
voor
mijn
vader,
ik
zal
voor
uw
man
bidden
!'
4
Moeders
Voorbeeld.
Het
voorbeeld
eener
moeder
heeft
nog
invloed
jaren
na
haren
dood.
Als
wij
hier
altijd
aan
dachten,
dan
zouden
„wij
moeders“,
die
van
God
de
heilige
plicht
opgedragen
is
nog
veel
uauw-
keuriger,
en
noch
veel
meer
volgens
geweten
handelen.
Jaren
na
onzen
dood
zullen
de
kin
deren
nog
dit
of
dat
doen,
omdat
moeder
het
ook
zoo
gedaan
heeft
,als
de
oogen
der
moeder
zich
al
lang
voor
altijd
gesloten
hebben,
zullen
de
kinderen
ze
zich
nog
sprekend
voor
zich
halen,
en
zeggen,
hoe
moeder
in
deze
of
geene
omstan
digheid
zoude
geoordeeld
hebben.
Zij
durven
gerust
iets
nieuws
ondernemen,
als
zij
denken
aan
de
altijd
werkzame
handen
hunner
moeder
en
aan
haar
onvermoeiden
lachenden
blik,
al
viel
het
haar
dan
wel
eens
wat
zwaar.
Groot
is
daarom
de
verantwoording
eener
moeder,
daar
haar
doen
en
laten
een
dfepen
indruk,
zoo
wel
van
’t
goede
als
’t
kwade
na
zich
sleept.
Iedere
goede
daad
der
ouders,
ook
iedere
kwade,
zooals
luiheid,
drift,
onrechtvaardig
han
delen
blijft
het
bij.
Wel
hebben
kinderen
altijd,
dit
zit
in
den
aard,
eene
verontschudiging
voor
de
ouders,
maar
moeten
wij
niet,
zooveel
onze
krachten
dit
toe
laten
zorgen,
wij
in
’t
oog
onzer
kinderen
hel
dere
sterren
van
den
hemel
schijnen
?
Zal
niet
een
recht
geaard
kind
bij
donkere
wolken
toch
gelukkig
zijn
als
moederliefde
het
terzijde
staat.
Ook
menige
moeder
doet
verkeert
er
mede,
niet
van
jongs
af
aan,
goede
smaak
en
zuinig
heid
in
haar
kinderen
te
brengen.
Een
dochter
die
een
goed
voorbeeld
gehad
heeft,
en
na
jaren
zelf
een
huishouden
krijgt,
al
is
’t
dan
ook
niet
dadelijk,
wordt
van
lieverlede
werkzamer,
netter,
ordelijker
en
zuiniger,
en
als
moeder
dan
vraagt,
hoe
komt
dat
kind,
dat
gij
zoo
veranderd
zijt,
zal
zij
ten
antwoord
krij
gen,
moeder
steeds
heb
ik
gestreefd,
uw
goed
voorbeeld
te
volgen.