Tekstweergave van DGM_1914-06-02_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
DE GELDERMALSER UITGEVER: H. R. TER HAAR Geldermalsen. INTERCOMM. TELEFOON LEERDAM No. 2. Nieuws- en Advertentieblad voor GELDERMALSER en Omstreken. (Ibonoemeotspriis: I Advertentieprijs: Per drie maanden, franco per post f O.6O. Enkele | nummers f 0.05 Van t-5 regels 50 cents; iedere regel meer 7'l 2 cent, t Drie achtereenvolgende plaatsingen van dezelfde > annonce wordt slechts voor tweemaal berekend. Groote letters naar plaatsruimte. i Verschijnt Woensdags en Zaterdagsmorgens. Berichten en Advertentiën moeten uiterlijk Dinsdags en Vrijdagsmiddags 6 uur te Leerdam ter drukkerij van dit blad zijn. NEDERLAND. Nederlandsche Bond van Gemeente- ambtonaren- Ia da op 3 September te houden jaarvergadering van deze vereeniging komen belangrijke bestuursvoorstellen aan de orde. Reeds sedert verscheidene jaren wordt in bondskringen de behoefte gevoeld aan instelling van een voor ­ bereidend examen voor hen, die zich willen bekwamen voor het examen in de gemeenteadministratie, dat wordt af genomen door de Nederlandsche ver ­ eeniging voor gemeentebelangen, en die niet kunnen overleggen een der door den bond aangegeven bewijzen van algemeene ontwikkeling. Voorts acht de bond in het bestaand examen zelve eenige verbeteringen dringend noodig. Het bestuur betreurt ten zeerste, dat de vereeniging voor ge ­ meentebelangen tot een en ander niet heeft medegewerkt en stelt nu voor, de instelling van een bondsexamen A met voorbereidend examen, voor het eerst af te nemen respectievelijk in 1916 en 1915. Ook tot medewerking van het door den bond in te stellen examen B, een zwaarder vakexamen, is de vereeniging voor gemeentebe ­ langen niet bereid. Het bondsbestuur stelt voor dit bondsexamen, waartoe reeds eerder werd besloten, voor het eerst af te nemen in 1917. Een ander voorstel strekt tot vast ­ stelling van een reglement op de bonds- cursussen in de gemeenteadministratie. De organisatie wordt aldus getoond, dat erkenning plaats vinde van hetgeen goed geregeld is en dat verder door den bond aanvullend worde opgetreden. Vervolgens zullen pogingen worden aangewend tot verkrijging van over ­ heidssteun, welke, naar het bondsbe ­ stuur meent, met evenveel grond mag worden verwacht als voor het vak ­ onderwijs. In overeenstemming met het advies van prof. mr. Drucker, mr. Loefl en prof. mr. Treub wordt voorgesteld, van het hulpfonds van den bond een afzonderlijke stichting te vormen. ALBANIË. Volgens de Wiener Algemeine Zeitung is het aan geen twijfel meer onderhevig, dat de Jong-Turken de aanstokers z^n geweest van de jongste gebeurtenissen in Albanië. Wat zich de laatste dagen in Durazzo heeft afgespeeld is niets anders dan een herhaling van hetgeen Bekir-Bey in Valona heeft ondernomen. De jong- Turken, die het eilandenvraagsluk tot mid ­ delpunt van hun buitenlandsche politiek hebben gemaakt, streven naar een Mo- hammedaansche heerschappg in Albanië, om daar een operatie-basis tegen Grieken ­ land te veikrfgen. De betrekkingen tus- schen Griekenland en Turkije zijn buiten ­ gewoon gespannen- Ult Konstantinopel wordt gemeld, dat In de Turksche vloot een opvallende be ­ weging heerscht en dat voortdurend vloot- oefeningen plaats vinden. Het geheele karakter van de jongste gebeurtenissen in Albanië wijst op een inmenging van buiten af. Ozls Pasja rukt met de regeerlngstroe- pen op, die zich b| de rivier Skoembi hebben verzameld. Te Knajs zijn thans de onderhandelin- gen van de contróie-commissie met de opstandelingen begonnen. Deze geneigd, met de toezeggingen der conjmlssle geaoegen te nemen; zij wenschen echter eerst overleg te plegen met de vertegenwoordigers van andere deden van het land. De eisch om herstel der Turksche heerschappij wordt slechts door een kleine minderheid gesteund. FRANKRIJK. Een groot bedrag aan Fransch kapi ­ taal is tengevolge van een nieuwe wet van 31 Maart, waarb^ de belasting in F/ankr^k is verhoogd, naar Bslgië over ­ gebracht. De Belgische bankiers beloven hooge rente, om het Franschg geld voor Belgische doeleinden, zooals voor de in ­ dustrie en de uitbreiding van handels ­ verkeer, te gebruiken. deze wijze Is sedert 31 Maart een bedrag van 770.000.000 francs Fransch kapitaal in Belgische han ­ den. Er bestaat geen vooruitzicht, dat dm toestand een einde zal nemen, tenzij de wet veranderd wordt. De politie te Parijs is er in geslaagd, op het spoor te komen van den hoofd ­ schuldige inzake den grooten zwendel met postwissels. Het betreft den 40-jarigen Bernard Rohr uit Keulen, die bekende, ge ­ durende de beide laatste maanden een bedrag van 10.000 francs aan postwissels te hebben geïnd, die een met hem in ver ­ binding staande Duitsche postbeambte had uitgegeven. Den naam van dezen beambte weigerde hij te noemen. Het slechte weer in Zuid-Frankr|k heeft vooral in Toul groote schade aangericht. Door de aanhoudende regens zQn de ri ­ vieren sterk gestegen en komen er groote overstroomingen voor. Uit de hooger ge ­ legen districten komen voortdurend berich ­ ten over sneeuwval. Ingezonden KeledwHag«. Algemeene zwakte. De toestand van algemeene stwakte is er een, die bet allermeest voorkomt. Dat is geen bloed ­ armoede, maar het lijkt er veel op; in alle ge ­ val, indien men er niet op let, loopt het er op uit. Da algemeene awakte wordt ‘veroorzaakt door algemeene vertraging van alle functies, die tot oorsprong heeft een slechte voeding der organen door het bloed. Daaruit volgt dus, dat men de hoedanigheid van het bload moet verbeteren, het verrijken en zuiveren. De Pink Pillen verrijken en zuiveren het bloed. Iedere gift der Pink Pillen heeft dat gevolg, zoodat gij met iedere uil eea varbetering on ­ dervindt. De Pink Pillen sijn onovertroffen togen de bloedarmoede, ba bleekzucht, de neur ­ asthenie, de algemeene zwskte, de maagpynen, schele hoofdorjnen en rheumaliek. Pink Pillen sgn verkrijgbaar ä f 1.75 par doos en f 9 per 6 dóozen bij het Genersal-Depot der Pink Pillen, Dacostikade 15 Amsterdam. Voor Leerdam en Omstreken hg Q. H. PEL- LIKAAN; voor Tiel en Omstreken bij VAN OFFEäDEN; voor Culemborg ©n Omstreken bij A N. VAN ZESSEN; voor Geldermalsen en Omstreken bjj Fa. BEUTE; voor Zalt-Bom- mel en Omstreken bjj VAN DER VESTE; voor Gorinchem en Omstreken bij W O. STE ­ VENS, Arkelstraat, en verder bij verschillende Apotheker» en goede Drogisten. Land- Tuinbouw en Veeteelt. Restitutie wordt niet door de verzeke ­ ringsmaatschappijen gegeven voor stortte- ■gen voor invaliditelts- en weduwenpensi ­ oen. Daarom acht spr. het niet noodig, dat de bond wel >. 'tbetalen zal: dan zou deze immers schade ijlden. In verband met het door den heer Skoink gesprokene wordt bestolen, art. 7 te veranderen. Na eenige verdere discussies wordt het concept aangenomen, zooals het aange ­ boden was. Het bestuur stelt voor, om vóorloopig voor een jaar een technicus te benoemen. Over deze quaeslle ontstaat eenige dis ­ cussie; van verschillende kanten vraagt men, of er behoefte aan een technicus is. De heer Reitsma deelt mede, dat de F. A. Z. besloten heeft, om het streven van den bond te ondersleunen, door het eerste jaar f 1000 subsidie te geven. Ook deelt spr. het een en ander'mede omtrent den werkkring van den technicus. Na stem ­ ming wordt besloten, tot aanstelling van een technicus over te gaan voor dented van één jaar, waarna diens instructie vastgesteld wordt. Bf de rondvraag wordt nogmaals de boterkeuring ter sprake gebracht- baar. Etteipe booten werden iosgesaeden en allerlei roerend goed, als dekstoelen en zoo voort, werd overboord geworpen. Zoodoende konden velen zich boven wa ­ ter houden. Veie passagiers echter had ­ den nauwei^ks den t|d aan dek te ko ­ men. De meesten waren in nachtgewaad. Intusschen waren, door een Marconiman, te Father Point gewaarschuwd, twee gou- verneraentsbooten, de Lady Evelyn en de Eureka, naar de plek van het onheil ge ­ sneld. De eerste kwam er 45, de tweede 65 minuten na de aanvaring aan. Op alle wrakstukken dreven meer men- schen rond dan ze dragen konden. Do- zjjnen bevonden zich op de kielen van twee omgeslagen booten, die anderen in het water nog vasthielden. Storstads booten waren ook druk doende, om men- Bchen op te pikken. Later hebben nog vele schepen de buurt afgezocht. De meeste geredden en tailooze opge- pikie Ijjken zj|n vrjjwel naakt. De tem ­ peratuur was 3 graden boven het vries ­ punt. De kapitein verklaart, dat hjj de misi II uiten van de Storstad hoorde en de Empress tcrugftoot, maar te laat. De ko ­ lenboot was zoo zwaar geladen, dat het Geld "Overijs. Bond van Zuivelfa ­ brieken. De Geldersch-Over^sselsche bond van coöperatieve zuivelfabrieken heeft Vrijdag te Zutphen zjjn algemeene vergadering gehouden onder leiding van den heer P. van Vleuten. Deze heet te het blonder de zuivelconsulenten, de heeren Breen ers Hyikema en den heer Ritsma, secretaris van de F. N. Z., welkom. Omtrent de keuringen inzake q laliteits- verbetering doet de secretaris eenige me- dedeelingeo. De heer Breen is in deze commissie opgenomen in plaats van den heer v. d. Burg, die persoonlek lid ge ­ worden is. In de vorige vergadering heeft de heer Bos deze qualiteitskeuring aan eencriilek onderworpen. De heer Bos meent, dat de bepalingen niet zoo nauwkeurig plaats kunnen hebben, dat men den uitslag in c^fers kan uitdrukken. wil alleen door zeer goede, goed, enz. de qualiteit uit ­ drukken. Uit het verslag der commissie blijkt, dat niet mede gaat met de opi ­ nie van den heer Bos. Inzake het zuivelcongres te Bern, waar de verschillende bonden vertegenwoordigd zullen zijn, wordt besloten, de qumtle der vertegenwoordiging aan het bestuur over te laten. De heer J Hogt wordt aangenomen als buitengewoon lid van den bond. De rekening en verantwoording over 1913 worden goedgekeurd, waarna het jaarverslag over 1913 aangeboden wordt. Hierna komt het coricept-pensfoenver ordening aan de orde. Vöorgesteld word», den ambtenaren van den bond en hun weduwen pensioen te vcTleenen.’ De amb ­ tenaren zuilen op hun 65>te jaar 2 /s hun tracjteqj'ent tot een mrx'mum va» f 1200 als penstoes oatvangen. Eve neens wordt hun een tayaHditeitspensloen ver ­ zekerd. Het WÊduwenpensioen zal 1 / i van het ouderdomspenstoea bedrages. De amb ­ tenaren zullen tot */ 3 bij moeten dragen In de kosten der verzekering. Naar aanleiding van de 2s alinea van ar|. 7 merkt de heer Siroink op, dat de bepaling in dit artikel vervat, n.1. dat oneervol ontslag de betrokken anrbtenMr de gestorte premie terug zal ontvangen, te mooi is voor dien ambtenaar. De tam vaa of IreM. Bjj deze ramp, Vrijdag 11. geschied, is nog niet uitgemaakt, hoeveel menschen daarbjj om het leven kwamen, zoo van passagiers ais bemanning. De N. R. Ct. van Zaterdag 30 Mei geeft een bericht uit Londen (part., lui ­ dende : Hst beste aaneengeschakelde relaas geeft Moore in de Daily Cronicle, gezonden nit Rlmouski. De ramp geschiedde slechte 10 ra|len uit de kust. Het schip ligt nu in 96 voet diepte, met de masten boven het water uitstekend. De Empress of Ire ­ land voer wegens den mist de rivier met de grootste behoedzaamheid af. Kapitein Kendall was gedurig op het dek, terwijl het schip zjjn weg zocht tusschen de eilandjes, waarmee de rivier bezaaid is van Q rebec tot Father Point. Terwjji het r chip in een nog dichter mistwolk vr^wel stil lag, voer de Noorsche boot Storstad, zwaar met kolen geladen, het met gewel ­ dig gewicht op eenmaal midscheeps aan. De steven drong dwars poor den stalen wand van de Empres heen en maakte er een reusachtig gat in. De mailboot helde naar den anderen kant over en viel, toen het water door het gat binnenstroomde, zwaar terug. De boeg van de Storstad had ook hel volgende schot doorboord, zoodat het groote schip volslagen reddeloos was. Veie passagiers, die in de mldschecps- iratten isa-i de getroffen zijde sliepen, wer ­ den door den blmsendringeuden boeg ge ­ dood of verminkt. Zooveel water stroom ­ de bovendien binnen, dal alien, die mid ­ scheeps sliepen, bezwaarlik te redÄ waren. Kapitein Kendall liet inmiddels hei S. O. S.-3citï herhalen tot, 10 minuien na den stoot, het schip zonk: Er was geen paniek onder de bemanning, ofschoon de vele aan dek gesnelde passagiers hevig ontsteld en opgewonden waren. Men trachtte de redd^booten uit te zetten, maar door het sterk yveihsta, wajen de davits aan stuur- w bakboord onbruik ­ dek bgna overspoeld en volstrekt onzicht ­ baar was, tot het schip plotseling op ­ dook en de Empress ramde. De toestand van de geredden moet droevig zijn. Enkelen stierven haast on- tniddelljjk na opgeheschen ie zjjn. An ­ deren hebben zware verwondingen, armen en beenen gebroken. De meesten z|n zoo ontsteld, dat zf tot geen geregeld verhaal in staat zjjn. Er weinig vrouwen en kinderen gered en weinig eerste- en tweedc-kiasse-passagiers. De geredden zijn te Rimouski, een klein Fransch-Canadeesch dorpje, aan land ge ­ zet en velen In de huizen ondergebracht. Alle doctoren verieenen hulp. Het mee- rendeel wordt met den trete naar Qaebec vervoerd. Alle hoofdartikelen in de bladen wijzen op de omstandigheid, dat het schip geen enkele voorzorgsmaatregel verzuimd had en herinneren aan de Titanic, waarbij ook zooveel van waterdichte afschieiing werd verwacht. De Empress of Ireland zonk zelfs in tien minuten. Er was red- dingsmateriaal voor meer dan 1800 men- schen. De bemanning was geoefend in de behandeling van reddtegbooten. Mist komt veel voor op de St. Lourens. De Morning Post verneemt uit Canada, dat officiëele kringen de ramp voor een ernstigen slag voor de Si. Lwens-route houden. In verband met het bericht, dat de Em ­ press wegens den mist stil lag, eischen de Times en andere bladen een gestreng on ­ derzoek naar de gedragingen van de Storstad. QUEBEC, 30 Mei. (Part.) Langza ­ merhand, naarmate de beirekkelxjk weinige geredden hun verhalen over het gebeurde doen, wordt de vreese- lijkheid van de schipbreuk al duidelijker en duidelijker. Het blykt hoe langer hoe meer, dat het zich voorzien van reddingsgordels of zelfs maar bet wek ­ ken van de passagiers door het scheeps- persimeel niet heeft kunnen plaats vinden. Bijna onmiddellijk na de aan ­ varing, die dadelijk gevolgd werd door e?n ketelontploffing, gaven de dynamo’s geen stroom meer, sloten de golven zich boven het schip en worstelden de menschen om hun leven in het wa ­ ter, en dat in stikdonker. De overlevenden verklaren, dat de ontploffing vreeselijk was; klaarblijke ­ lijk was zij veroorzaakt, doordat het water van buiten de ketels bereikte. De eerste geneesheer zegt, dat, indien de Storstad niet zoo overhaast was achteruit gestoomd, er meer menschen zouden zijn gered. Toen de vrachtboot achteruit stoomde, drong het water met verbluffend geweld het gat binnen, door de aanvaring veroorzaakt. Mc. Intyre, lid van het Leger des Heils, vertelt: Toen ik aan dek kwam, zag ik de menschen te hoop staan. Er waren geen zwemgordels. Toen het schip zonk, zwom hij naar de Storstad, die hem aan boord nam. Alle lichten waren daar aan. Velen werden daar aan boord gered. De meesten hadden weinig aan het lijf. Een andere geredde zegt: Het was of het schip onderste boven ging. Het weer was kalm. De bemanning gedroeg zich over het geheel goed. Ér was nauwelijks tijd, om stelselmatig iets voor de redding te doen. Het schip zonk, vóór de bemanning of iemand anders net inzag. Tevergeefs trachtte de bemanning, over den hoogen kant van het schip een boot neer te laten, maar het ging niet. LONDEN, 30 Mei. (Paft.) The Central News-agentschap seint uis Quebec het volgende verhaal van den scheeps ­ dokter Grant : de Noorsche boot was gesignaleerd, kapitein Kendal) gaf drie stooten op de fluit; de kolenboot ant ­ woordde, maar ik weet niet, wat Ken ­ dall verder seinde. De kolenboot bleef echter naderen; Kendall beval toen »volle kracht achteruit«, maar de bot ­ sing was niet meer te vermijden. De machinekamer werd ingedrukt, de platen aan stuurboord werden over een groote lengte afgerukt. De kolen ­ boot liep achteruit en stopte op een mijl afstand. In een oogenblik helde de Empress of Ireland zwaar naar stuurboord over en richtte zich niet meer op. Weldra was het duidelijk, dat het schip verloren was en men deed een poging, om de booten te strijken. De eerste boot kwam veilig te water, maar sloeg om. Verschei ­ dene booten aan bakboord vielen over dek door de zware slagzij van het schip en velen werden verpletterd tegen de verschansing. Toch heerschte er geen wanorde onder de bemanning. Kapitein en officieren bleven op post tot dat het schip zonk, hetgeen zeven minuten na de botsing geschiedde. Slechts weinig passagiers ko nden zwemgordels bemachtigen; haast allen werden in nachtgewaad in het ijskoude water geworpen. Honderden klemden zich aan de zijden van het schip vast tot het laatste oogenblik en honderden zwommen, hulp schreeu ­ wend rond. De Storstad zette snel booten uit, maar alle waren spoedig gevuld en honderden moesten worden achter ge ­ laten, om te sterven. Vijf booten der Empress kwamen weg van de plaats van het ongeval. De ramp was zoo plotseling geschied, dat tientallen geen tijd hadden, om de kooien te verlaten en gevangen zaten als ratten in een val. De verwarring werd nog ver ­ meerderd doordat de passagiers den eersten dag den weg aan boord nog niet kenden. Velen konden het dek niet vinden Ik werd ingelicht omtrent hetgeen ge ­ schied was, toen ik uit mijn kooi ge ­ worpen werd. Hét electrisch licht wilde niet meer branden; ik slaagde erin, uit de hut te komen, maar kon iu de gang niet loopen. Ik scharrel ­ de langs den wand tot de patrijspoort en stak het hoofd er uit en zag met verbazing, de scheepszijde vol men ­ schen staan, a soi zij op het dek wa ­ ren. Ik riep om hulp en iemand trok me door de patrijspoort. Het schip zonk spoedig onder onze voeten weg; Ik zag lichten en eea boot; zwom.eea poosje rond, waarna een reddingsboot mij oppikte.*