Tekstweergave van DGM_1914-06-02_001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
DE
GELDERMALSER
UITGEVER:
H.
R.
TER
HAAR
—
Geldermalsen.
INTERCOMM.
TELEFOON
LEERDAM
No.
2.
Nieuws-
en
Advertentieblad
voor
GELDERMALSER
en
Omstreken.
(Ibonoemeotspriis:
I
Advertentieprijs:
Per
drie
maanden,
franco
per
post
f
O.6O.
Enkele
|
nummers
f
0.05
Van
t-5
regels
50
cents;
iedere
regel
meer
7'l
2
cent,
t
Drie
achtereenvolgende
plaatsingen
van
dezelfde
>
annonce
wordt
slechts
voor
tweemaal
berekend.
■
Groote
letters
naar
plaatsruimte.
i
Verschijnt
Woensdags
en
Zaterdagsmorgens.
Berichten
en
Advertentiën
moeten
uiterlijk
Dinsdags
en
Vrijdagsmiddags
6
uur
te
Leerdam
ter
drukkerij
van
dit
blad
zijn.
NEDERLAND.
Nederlandsche
Bond
van
Gemeente-
ambtonaren-
Ia
da
op
3
September
te
houden
jaarvergadering
van
deze
vereeniging
komen
belangrijke
bestuursvoorstellen
aan
de
orde.
Reeds
sedert
verscheidene
jaren
wordt
in
bondskringen
de
behoefte
gevoeld
aan
instelling
van
een
voor
bereidend
examen
voor
hen,
die
zich
willen
bekwamen
voor
het
examen
in
de
gemeenteadministratie,
dat
wordt
af
genomen
door
de
Nederlandsche
ver
eeniging
voor
gemeentebelangen,
en
die
niet
kunnen
overleggen
een
der
door
den
bond
aangegeven
bewijzen
van
algemeene
ontwikkeling.
Voorts
acht
de
bond
in
het
bestaand
examen
zelve
eenige
verbeteringen
dringend
noodig.
Het
bestuur
betreurt
ten
zeerste,
dat
de
vereeniging
voor
ge
meentebelangen
tot
een
en
ander
niet
heeft
medegewerkt
en
stelt
nu
voor,
de
instelling
van
een
bondsexamen
A
met
voorbereidend
examen,
voor
het
eerst
af
te
nemen
respectievelijk
in
1916
en
1915.
Ook
tot
medewerking
van
het
door
den
bond
in
te
stellen
examen
B,
een
zwaarder
vakexamen,
is
de
vereeniging
voor
gemeentebe
langen
niet
bereid.
Het
bondsbestuur
stelt
voor
dit
bondsexamen,
waartoe
reeds
eerder
werd
besloten,
voor
het
eerst
af
te
nemen
in
1917.
Een
ander
voorstel
strekt
tot
vast
stelling
van
een
reglement
op
de
bonds-
cursussen
in
de
gemeenteadministratie.
De
organisatie
wordt
aldus
getoond,
dat
erkenning
plaats
vinde
van
hetgeen
goed
geregeld
is
en
dat
verder
door
den
bond
aanvullend
worde
opgetreden.
Vervolgens
zullen
pogingen
worden
aangewend
tot
verkrijging
van
over
heidssteun,
welke,
naar
het
bondsbe
stuur
meent,
met
evenveel
grond
mag
worden
verwacht
als
voor
het
vak
onderwijs.
In
overeenstemming
met
het
advies
van
prof.
mr.
Drucker,
mr.
Loefl
en
prof.
mr.
Treub
wordt
voorgesteld,
van
het
hulpfonds
van
den
bond
een
afzonderlijke
stichting
te
vormen.
ALBANIË.
Volgens
de
Wiener
Algemeine
Zeitung
is
het
aan
geen
twijfel
meer
onderhevig,
dat
de
Jong-Turken
de
aanstokers
z^n
geweest
van
de
jongste
gebeurtenissen
in
Albanië.
Wat
zich
de
laatste
dagen
in
Durazzo
heeft
afgespeeld
is
niets
anders
dan
een
herhaling
van
hetgeen
Bekir-Bey
in
Valona
heeft
ondernomen.
De
jong-
Turken,
die
het
eilandenvraagsluk
tot
mid
delpunt
van
hun
buitenlandsche
politiek
hebben
gemaakt,
streven
naar
een
Mo-
hammedaansche
heerschappg
in
Albanië,
om
daar
een
operatie-basis
tegen
Grieken
land
te
veikrfgen.
De
betrekkingen
tus-
schen
Griekenland
en
Turkije
zijn
buiten
gewoon
gespannen-
Ult
Konstantinopel
wordt
gemeld,
dat
In
de
Turksche
vloot
een
opvallende
be
weging
heerscht
en
dat
voortdurend
vloot-
oefeningen
plaats
vinden.
Het
geheele
karakter
van
de
jongste
gebeurtenissen
in
Albanië
wijst
op
een
inmenging
van
buiten
af.
Ozls
Pasja
rukt
met
de
regeerlngstroe-
pen
op,
die
zich
b|
de
rivier
Skoembi
hebben
verzameld.
Te
Knajs
zijn
thans
de
onderhandelin-
gen
van
de
contróie-commissie
met
de
opstandelingen
begonnen.
Deze
geneigd,
met
de
toezeggingen
der
conjmlssle
geaoegen
te
nemen;
zij
wenschen
echter
eerst
overleg
te
plegen
met
de
vertegenwoordigers
van
andere
deden
van
het
land.
De
eisch
om
herstel
der
Turksche
heerschappij
wordt
slechts
door
een
kleine
minderheid
gesteund.
FRANKRIJK.
Een
groot
bedrag
aan
Fransch
kapi
taal
is
tengevolge
van
een
nieuwe
wet
van
31
Maart,
waarb^
de
belasting
in
F/ankr^k
is
verhoogd,
naar
Bslgië
over
gebracht.
De
Belgische
bankiers
beloven
hooge
rente,
om
het
Franschg
geld
voor
Belgische
doeleinden,
zooals
voor
de
in
dustrie
en
de
uitbreiding
van
handels
verkeer,
te
gebruiken.
deze
wijze
Is
sedert
31
Maart
een
bedrag
van
770.000.000
francs
Fransch
kapitaal
in
Belgische
han
den.
Er
bestaat
geen
vooruitzicht,
dat
dm
toestand
een
einde
zal
nemen,
tenzij
de
wet
veranderd
wordt.
De
politie
te
Parijs
is
er
in
geslaagd,
op
het
spoor
te
komen
van
den
hoofd
schuldige
inzake
den
grooten
zwendel
met
postwissels.
Het
betreft
den
40-jarigen
Bernard
Rohr
uit
Keulen,
die
bekende,
ge
durende
de
beide
laatste
maanden
een
bedrag
van
10.000
francs
aan
postwissels
te
hebben
geïnd,
die
een
met
hem
in
ver
binding
staande
Duitsche
postbeambte
had
uitgegeven.
Den
naam
van
dezen
beambte
weigerde
hij
te
noemen.
Het
slechte
weer
in
Zuid-Frankr|k
heeft
vooral
in
Toul
groote
schade
aangericht.
Door
de
aanhoudende
regens
zQn
de
ri
vieren
sterk
gestegen
en
komen
er
groote
overstroomingen
voor.
Uit
de
hooger
ge
legen
districten
komen
voortdurend
berich
ten
over
sneeuwval.
Ingezonden
KeledwHag«.
Algemeene
zwakte.
De
toestand
van
algemeene
stwakte
is
er
een,
die
bet
allermeest
voorkomt.
Dat
is
geen
bloed
armoede,
maar
het
lijkt
er
veel
op;
in
alle
ge
val,
indien
men
er
niet
op
let,
loopt
het
er
op
uit.
Da
algemeene
awakte
wordt
‘veroorzaakt
door
algemeene
vertraging
van
alle
functies,
die
tot
oorsprong
heeft
een
slechte
voeding
der
organen
door
het
bloed.
Daaruit
volgt
dus,
dat
men
de
hoedanigheid
van
het
bload
moet
verbeteren,
het
verrijken
en
zuiveren.
De
Pink
Pillen
verrijken
en
zuiveren
het
bloed.
Iedere
gift
der
Pink
Pillen
heeft
dat
gevolg,
zoodat
gij
met
iedere
uil
eea
varbetering
on
dervindt.
De
Pink
Pillen
sijn
onovertroffen
togen
de
bloedarmoede,
ba
bleekzucht,
de
neur
asthenie,
de
algemeene
zwskte,
de
maagpynen,
schele
hoofdorjnen
en
rheumaliek.
Dé
Pink
Pillen
sgn
verkrijgbaar
ä
f
1.75
par
doos
en
f
9
per
6
dóozen
bij
het
Genersal-Depot
der
Pink
Pillen,
Dacostikade
15
Amsterdam.
Voor
Leerdam
en
Omstreken
hg
Q.
H.
PEL-
LIKAAN;
voor
Tiel
en
Omstreken
bij
VAN
OFFEäDEN;
voor
Culemborg
©n
Omstreken
bij
A
N.
VAN
ZESSEN;
voor
Geldermalsen
en
Omstreken
bjj
Fa.
BEUTE;
voor
Zalt-Bom-
mel
en
Omstreken
bjj
VAN
DER
VESTE;
voor
Gorinchem
en
Omstreken
bij
W
O.
STE
VENS,
Arkelstraat,
en
verder
bij
verschillende
Apotheker»
en
goede
Drogisten.
Land-
Tuinbouw
en
Veeteelt.
Restitutie
wordt
niet
door
de
verzeke
ringsmaatschappijen
gegeven
voor
stortte-
■gen
voor
invaliditelts-
en
weduwenpensi
oen.
Daarom
acht
spr.
het
niet
noodig,
dat
de
bond
wel
>.
'tbetalen
zal:
dan
zou
deze
immers
schade
ijlden.
In
verband
met
het
door
den
heer
Skoink
gesprokene
wordt
bestolen,
art.
7
te
veranderen.
Na
eenige
verdere
discussies
wordt
het
concept
aangenomen,
zooals
het
aange
boden
was.
Het
bestuur
stelt
voor,
om
vóorloopig
voor
een
jaar
een
technicus
te
benoemen.
Over
deze
quaeslle
ontstaat
eenige
dis
cussie;
van
verschillende
kanten
vraagt
men,
of
er
behoefte
aan
een
technicus
is.
De
heer
Reitsma
deelt
mede,
dat
de
F.
A.
Z.
besloten
heeft,
om
het
streven
van
den
bond
te
ondersleunen,
door
het
eerste
jaar
f
1000
subsidie
te
geven.
Ook
deelt
spr.
het
een
en
ander'mede
omtrent
den
werkkring
van
den
technicus.
Na
stem
ming
wordt
besloten,
tot
aanstelling
van
een
technicus
over
te
gaan
voor
dented
van
één
jaar,
waarna
diens
instructie
vastgesteld
wordt.
Bf
de
rondvraag
wordt
nogmaals
de
boterkeuring
ter
sprake
gebracht-
baar.
Etteipe
booten
werden
iosgesaeden
en
allerlei
roerend
goed,
als
dekstoelen
en
zoo
voort,
werd
overboord
geworpen.
Zoodoende
konden
velen
zich
boven
wa
ter
houden.
Veie
passagiers
echter
had
den
nauwei^ks
den
t|d
aan
dek
te
ko
men.
De
meesten
waren
in
nachtgewaad.
Intusschen
waren,
door
een
Marconiman,
te
Father
Point
gewaarschuwd,
twee
gou-
verneraentsbooten,
de
Lady
Evelyn
en
de
Eureka,
naar
de
plek
van
het
onheil
ge
sneld.
De
eerste
kwam
er
45,
de
tweede
65
minuten
na
de
aanvaring
aan.
Op
alle
wrakstukken
dreven
meer
men-
schen
rond
dan
ze
dragen
konden.
Do-
zjjnen
bevonden
zich
op
de
kielen
van
twee
omgeslagen
booten,
die
anderen
in
het
water
nog
vasthielden.
Storstads
booten
waren
ook
druk
doende,
om
men-
Bchen
op
te
pikken.
Later
hebben
nog
vele
schepen
de
buurt
afgezocht.
De
meeste
geredden
en
tailooze
opge-
pikie
Ijjken
zj|n
vrjjwel
naakt.
De
tem
peratuur
was
3
graden
boven
het
vries
punt.
De
kapitein
verklaart,
dat
hjj
de
misi
II
uiten
van
de
Storstad
hoorde
en
de
Empress
tcrugftoot,
maar
te
laat.
De
ko
lenboot
was
zoo
zwaar
geladen,
dat
het
Geld
"Overijs.
Bond
van
Zuivelfa
brieken.
De
Geldersch-Over^sselsche
bond
van
coöperatieve
zuivelfabrieken
heeft
Vrijdag
te
Zutphen
zjjn
algemeene
vergadering
gehouden
onder
leiding
van
den
heer
P.
van
Vleuten.
Deze
heet
te
het
blonder
de
zuivelconsulenten,
de
heeren
Breen
ers
Hyikema
en
den
heer
Ritsma,
secretaris
van
de
F.
N.
Z.,
welkom.
Omtrent
de
keuringen
inzake
q
laliteits-
verbetering
doet
de
secretaris
eenige
me-
dedeelingeo.
De
heer
Breen
is
in
deze
commissie
opgenomen
in
plaats
van
den
heer
v.
d.
Burg,
die
persoonlek
lid
ge
worden
is.
In
de
vorige
vergadering
heeft
de
heer
Bos
deze
qualiteitskeuring
aan
eencriilek
onderworpen.
De
heer
Bos
meent,
dat
de
bepalingen
niet
zoo
nauwkeurig
plaats
kunnen
hebben,
dat
men
den
uitslag
in
c^fers
kan
uitdrukken.
wil
alleen
door
zeer
goede,
goed,
enz.
de
qualiteit
uit
drukken.
Uit
het
verslag
der
commissie
blijkt,
dat
niet
mede
gaat
met
de
opi
nie
van
den
heer
Bos.
Inzake
het
zuivelcongres
te
Bern,
waar
de
verschillende
bonden
vertegenwoordigd
zullen
zijn,
wordt
besloten,
de
qumtle
der
vertegenwoordiging
aan
het
bestuur
over
te
laten.
De
heer
J
Hogt
wordt
aangenomen
als
buitengewoon
lid
van
den
bond.
De
rekening
en
verantwoording
over
1913
worden
goedgekeurd,
waarna
het
jaarverslag
over
1913
aangeboden
wordt.
Hierna
komt
het
coricept-pensfoenver
ordening
aan
de
orde.
Vöorgesteld
word»,
den
ambtenaren
van
den
bond
en
hun
weduwen
pensioen
te
vcTleenen.’
De
amb
tenaren
zuilen
op
hun
65>te
jaar
2
/s
hun
tracjteqj'ent
tot
een
mrx'mum
va»
f
1200
als
penstoes
oatvangen.
Eve
neens
wordt
hun
een
tayaHditeitspensloen
ver
zekerd.
Het
WÊduwenpensioen
zal
1
/
i
van
het
ouderdomspenstoea
bedrages.
De
amb
tenaren
zullen
tot
*/
3
bij
moeten
dragen
In
de
kosten
der
verzekering.
Naar
aanleiding
van
de
2s
alinea
van
ar|.
7
merkt
de
heer
Siroink
op,
dat
de
bepaling
in
dit
artikel
vervat,
n.1.
dat
oneervol
ontslag
de
betrokken
anrbtenMr
de
gestorte
premie
terug
zal
ontvangen,
te
mooi
is
voor
dien
ambtenaar.
De
tam
vaa
W»
of
IreM.
Bjj
deze
ramp,
Vrijdag
11.
geschied,
is
nog
niet
uitgemaakt,
hoeveel
menschen
daarbjj
om
het
leven
kwamen,
zoo
van
passagiers
ais
bemanning.
De
N.
R.
Ct.
van
Zaterdag
30
Mei
geeft
een
bericht
uit
Londen
(part.,
lui
dende
:
Hst
beste
aaneengeschakelde
relaas
geeft
Moore
in
de
Daily
Cronicle,
gezonden
nit
Rlmouski.
De
ramp
geschiedde
slechte
10
ra|len
uit
de
kust.
Het
schip
ligt
nu
in
96
voet
diepte,
met
de
masten
boven
het
water
uitstekend.
De
Empress
of
Ire
land
voer
wegens
den
mist
de
rivier
met
de
grootste
behoedzaamheid
af.
Kapitein
Kendall
was
gedurig
op
het
dek,
terwijl
het
schip
zjjn
weg
zocht
tusschen
de
eilandjes,
waarmee
de
rivier
bezaaid
is
van
Q
rebec
tot
Father
Point.
Terwjji
het
r
chip
in
een
nog
dichter
mistwolk
vr^wel
stil
lag,
voer
de
Noorsche
boot
Storstad,
zwaar
met
kolen
geladen,
het
met
gewel
dig
gewicht
op
eenmaal
midscheeps
aan.
De
steven
drong
dwars
poor
den
stalen
wand
van
de
Empres
heen
en
maakte
er
een
reusachtig
gat
in.
De
mailboot
helde
naar
den
anderen
kant
over
en
viel,
toen
het
water
door
het
gat
binnenstroomde,
zwaar
terug.
De
boeg
van
de
Storstad
had
ook
hel
volgende
schot
doorboord,
zoodat
het
groote
schip
volslagen
reddeloos
was.
Veie
passagiers,
die
in
de
mldschecps-
iratten
isa-i
de
getroffen
zijde
sliepen,
wer
den
door
den
blmsendringeuden
boeg
ge
dood
of
verminkt.
Zooveel
water
stroom
de
bovendien
binnen,
dal
alien,
die
mid
scheeps
sliepen,
bezwaarlik
te
redÄ
waren.
Kapitein
Kendall
liet
inmiddels
hei
S.
O.
S.-3citï
herhalen
tot,
10
minuien
na
den
stoot,
het
schip
zonk:
Er
was
geen
paniek
onder
de
bemanning,
ofschoon
de
vele
aan
dek
gesnelde
passagiers
hevig
ontsteld
en
opgewonden
waren.
Men
trachtte
de
redd^booten
uit
te
zetten,
maar
door
het
sterk
yveihsta,
wajen
de
davits
aan
stuur-
w
bakboord
onbruik
dek
bgna
overspoeld
en
volstrekt
onzicht
baar
was,
tot
het
schip
plotseling
op
dook
en
de
Empress
ramde.
De
toestand
van
de
geredden
moet
droevig
zijn.
Enkelen
stierven
haast
on-
tniddelljjk
na
opgeheschen
ie
zjjn.
An
deren
hebben
zware
verwondingen,
armen
en
beenen
gebroken.
De
meesten
z|n
zoo
ontsteld,
dat
zf
tot
geen
geregeld
verhaal
in
staat
zjjn.
Er
weinig
vrouwen
en
kinderen
gered
en
weinig
eerste-
en
tweedc-kiasse-passagiers.
De
geredden
zijn
te
Rimouski,
een
klein
Fransch-Canadeesch
dorpje,
aan
land
ge
zet
en
velen
In
de
huizen
ondergebracht.
Alle
doctoren
verieenen
hulp.
Het
mee-
rendeel
wordt
met
den
trete
naar
Qaebec
vervoerd.
Alle
hoofdartikelen
in
de
bladen
wijzen
op
de
omstandigheid,
dat
het
schip
geen
enkele
voorzorgsmaatregel
verzuimd
had
en
herinneren
aan
de
Titanic,
waarbij
ook
zooveel
van
waterdichte
afschieiing
werd
verwacht.
De
Empress
of
Ireland
zonk
zelfs
in
tien
minuten.
Er
was
red-
dingsmateriaal
voor
meer
dan
1800
men-
schen.
De
bemanning
was
geoefend
in
de
behandeling
van
reddtegbooten.
Mist
komt
veel
voor
op
de
St.
Lourens.
De
Morning
Post
verneemt
uit
Canada,
dat
officiëele
kringen
de
ramp
voor
een
ernstigen
slag
voor
de
Si.
Lwens-route
houden.
In
verband
met
het
bericht,
dat
de
Em
press
wegens
den
mist
stil
lag,
eischen
de
Times
en
andere
bladen
een
gestreng
on
derzoek
naar
de
gedragingen
van
de
Storstad.
QUEBEC,
30
Mei.
(Part.)
Langza
merhand,
naarmate
de
beirekkelxjk
weinige
geredden
hun
verhalen
over
het
gebeurde
doen,
wordt
de
vreese-
lijkheid
van
de
schipbreuk
al
duidelijker
en
duidelijker.
Het
blykt
hoe
langer
hoe
meer,
dat
het
zich
voorzien
van
reddingsgordels
of
zelfs
maar
bet
wek
ken
van
de
passagiers
door
het
scheeps-
persimeel
niet
heeft
kunnen
plaats
vinden.
Bijna
onmiddellijk
na
de
aan
varing,
die
dadelijk
gevolgd
werd
door
e?n
ketelontploffing,
gaven
de
dynamo’s
geen
stroom
meer,
sloten
de
golven
zich
boven
het
schip
en
worstelden
de
menschen
om
hun
leven
in
het
wa
ter,
en
dat
in
stikdonker.
De
overlevenden
verklaren,
dat
de
ontploffing
vreeselijk
was;
klaarblijke
lijk
was
zij
veroorzaakt,
doordat
het
water
van
buiten
de
ketels
bereikte.
De
eerste
geneesheer
zegt,
dat,
indien
de
Storstad
niet
zoo
overhaast
was
achteruit
gestoomd,
er
meer
menschen
zouden
zijn
gered.
Toen
de
vrachtboot
achteruit
stoomde,
drong
het
water
met
verbluffend
geweld
het
gat
binnen,
door
de
aanvaring
veroorzaakt.
Mc.
Intyre,
lid
van
het
Leger
des
Heils,
vertelt:
Toen
ik
aan
dek
kwam,
zag
ik
de
menschen
te
hoop
staan.
Er
waren
geen
zwemgordels.
Toen
het
schip
zonk,
zwom
hij
naar
de
Storstad,
die
hem
aan
boord
nam.
Alle
lichten
waren
daar
aan.
Velen
werden
daar
aan
boord
gered.
De
meesten
hadden
weinig
aan
het
lijf.
Een
andere
geredde
zegt:
Het
was
of
het
schip
onderste
boven
ging.
Het
weer
was
kalm.
De
bemanning
gedroeg
zich
over
het
geheel
goed.
Ér
was
nauwelijks
tijd,
om
stelselmatig
iets
voor
de
redding
te
doen.
Het
schip
zonk,
vóór
de
bemanning
of
iemand
anders
net
inzag.
Tevergeefs
trachtte
de
bemanning,
over
den
hoogen
kant
van
het
schip
een
boot
neer
te
laten,
maar
het
ging
niet.
LONDEN,
30
Mei.
(Paft.)
The
Central
News-agentschap
seint
uis
Quebec
het
volgende
verhaal
van
den
scheeps
dokter
Grant
:
de
Noorsche
boot
was
gesignaleerd,
kapitein
Kendal)
gaf
drie
stooten
op
de
fluit;
de
kolenboot
ant
woordde,
maar
ik
weet
niet,
wat
Ken
dall
verder
seinde.
De
kolenboot
bleef
echter
naderen;
Kendall
beval
toen
»volle
kracht
achteruit«,
maar
de
bot
sing
was
niet
meer
te
vermijden.
De
machinekamer
werd
ingedrukt,
de
platen
aan
stuurboord
werden
over
een
groote
lengte
afgerukt.
De
kolen
boot
liep
achteruit
en
stopte
op
een
mijl
afstand.
In
een
oogenblik
helde
de
Empress
of
Ireland
zwaar
naar
stuurboord
over
en
richtte
zich
niet
meer
op.
Weldra
was
het
duidelijk,
dat
het
schip
verloren
was
en
men
deed
een
poging,
om
de
booten
te
strijken.
De
eerste
boot
kwam
veilig
te
water,
maar
sloeg
om.
Verschei
dene
booten
aan
bakboord
vielen
over
dek
door
de
zware
slagzij
van
het
schip
en
velen
werden
verpletterd
tegen
de
verschansing.
Toch
heerschte
er
geen
wanorde
onder
de
bemanning.
Kapitein
en
officieren
bleven
op
post
tot
dat
het
schip
zonk,
hetgeen
zeven
minuten
na
de
botsing
geschiedde.
Slechts
weinig
passagiers
ko
nden
zwemgordels
bemachtigen;
haast
allen
werden
in
nachtgewaad
in
het
ijskoude
water
geworpen.
Honderden
klemden
zich
aan
de
zijden
van
het
schip
vast
tot
het
laatste
oogenblik
en
honderden
zwommen,
hulp
schreeu
wend
rond.
De
Storstad
zette
snel
booten
uit,
maar
alle
waren
spoedig
gevuld
en
honderden
moesten
worden
achter
ge
laten,
om
te
sterven.
Vijf
booten
der
Empress
kwamen
weg
van
de
plaats
van
het
ongeval.
De
ramp
was
zoo
plotseling
geschied,
dat
tientallen
geen
tijd
hadden,
om
de
kooien
te
verlaten
en
gevangen
zaten
als
ratten
in
een
val.
De
verwarring
werd
nog
ver
meerderd
doordat
de
passagiers
den
eersten
dag
den
weg
aan
boord
nog
niet
kenden.
Velen
konden
het
dek
niet
vinden
Ik
werd
ingelicht
omtrent
hetgeen
ge
schied
was,
toen
ik
uit
mijn
kooi
ge
worpen
werd.
Hét
electrisch
licht
wilde
niet
meer
branden;
ik
slaagde
erin,
uit
de
hut
te
komen,
maar
kon
iu
de
gang
niet
loopen.
Ik
scharrel
de
langs
den
wand
tot
de
patrijspoort
en
stak
het
hoofd
er
uit
en
zag
met
verbazing,
de
scheepszijde
vol
men
schen
staan,
a
soi
zij
op
het
dek
wa
ren.
Ik
riep
om
hulp
en
iemand
trok
me
door
de
patrijspoort.
Het
schip
zonk
spoedig
onder
onze
voeten
weg;
Ik
zag
lichten
en
eea
boot;
zwom.eea
poosje
rond,
waarna
een
reddingsboot
mij
oppikte.*