Tekstweergave van NL-TlRAR_0660-00715-1871_0153
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
ALLE
STAMOS
Hoofdredacteur
:
Ds
.
S
.
L
.
ten
Hove
,
te
Hoorn
.
Alle
stukken
en
brieven
franco
aan
de
Uitgevers
:
Gebr
.
Belinfante
,
te
'
s
Gravenhage
.
Inzending
van
advertentiën
uiterlijk
vóór
Vrijdag
-
middag
2
ure
.
Verschijnt
eiken
Zondag
.
EERSTE
JAARGANG
.
--
fê
20
-
-
U
MEI
1871
.
Bureel
:
Tweede
Wagenstraat
,
100
.
'
S
GHATENHAGE
.
Abonnementsprijs
per
kwartaal
:
een
gulden
.
Franco
per
post
in
alle
deelen
des
Rijks
,
bij
toezending
vooraf
van
een
postwissel
a
/
1
.—
of
20
postzegels
a
vijf
cents
.
A
dvertentiën
:
Prijs
per
regel
15
ets
.
—
Abonnement
250
reg
.
12
%
et
.;
—
500
reg
.
10
et
.;
—
1000
reg
.
7fcct
.
Verkrijgbaar
bij
alle
boekhandelaren
en
postdirecteuren
des
Rijks
.
—
Agenten
in
N
.
0
.
Indië
:
Bbuinixg
en
Wijt
,
te
Batavia
,
en
aan
de
Eaap
de
Goede
Hoop
:
J
.
M
.
Belinfante
,
Kaapstad
.
—
Met
de
aanneming
en
bezorging
van
Advertentiën
in
Euitschland
,
Oostenrijk
en
Zwitserland
belasten
zich
de
HH
.
Haasenstein
&
Vogler
,
te
Hamburg
,
Lubeck
,
Prancfort
a/M
.,
Berlijn
,
Leipzig
,
Dresden
,
Breslau
,
Keulen
,
Stuttgart
,
Weenen
,
Praag
,
Bazel
,
Zurich
,
St
.
Gallen
,
Genève
en
Lausanne
.
Voor
België
,
Frankrijk
,
Engeland
en
Italië
adresseere
men
zich
bij
G
.
L
.
Daube
&
Co
.,
26
,
Chaussée
de
Wavre
,
Ixelles-lez-Bruxelles
.
$
e4««&tea
-
ever
¥
f^4e
.
(
Vervolg
.)
oeken
wij
dus
den
waren
,
den
echten
vrede
;
zien
wij
verlangend
uit
naar
dien
vrede
,
die
der
menschheid
rust
schenke
■
van
'
t
woeden
der
booze
hartstochten
,
1U
rust
van
lichaams
-
en
zielewonden
door
menschenhanden
of
menschen
-
harten
geslagen
,
rust
van
alle
stoffelijke
en
geestelijke
ellende
door
laag
en
onedel
woelen
en
drijven
voortgebracht
,
maar
waarin
tegelijk
krachtig
gestreefd
wordt
naar
het
goede
,
edele
en
groote
,
waarin
de
verhevene
vermogens
van
den
geest
zich
vrij
ontplooien
,
waarin
men
vooruitdringt
met
heiligen
ernst
,
in
edelen
,
onderlingen
wedijver
,
met
vurige
geestdrift
!
Met
zulk
een
ideaal
dweepen
wij
.
Maar
laten
wij
meer
en
beter
doen
.
Handen
aan
'
t
werk
,
met
kracht
,
met
mannen-moed
en
vrouwen
-
doorzicht
,
omgezien
naar
de
middelen
om
aan
de
verwezentlijking
er
van
te
arbeiden
.
In
naam
van
het
geluk
der
menschheid
de
wapenen
des
geestes
aangegord
om
te
oorlogen
tegen
den
krijg
en
de
tweedracht
.
Die
wapenen
ontbreken
hier
niet
,
als
'
t
Nederlandsche
volk
ze
maar
wil
aangrijpen
,
en
ieder
,
van
welke
sexe
,
van
wat
leeftijd
,
ik
moet
er
bijvoegen
van
welk
geloof
ook
,
zijn
best
wil
doen
,
om
van
ganscher
harte
en
door
inspanning
van
'
t
verstand
wèl
en
flink
te
handelen
.
Als
wij
den
waren
vrede
liefhebben
en
dien
met
kracht
bevorderen
willen
,
dan
moeten
wij
allereerst
trouw
ons
beijveren
om
waarheid
en
licht
te
verbreiden
.
Ziet
,
hoe
het
grootste
deel
der
fransche
natie
zich
uit
onkunde
,
medegesleept
door
be
-
driegelijke
leuzen
,
onnadenkend
overge
-
geven
heeft
in
de
hand
van
den
slimmen
eerzuchtige
,
hoe
zij
blind
voor
zijne
zelf
-
zuchtige
en
gevaarlijke
staatkunde
hem
,
nog
in
het
vorige
jaar
,
zeven
millioenen
stemmen
gaf
,
meenende
dat
zij
die
voor
den
keizer
stemden
,
tevens
vóór
den
vrede
stemden
;
ziet
op
hare
treurige
ontgoocheling
door
den
heilloozen
krijg
,
die
,
ja
vele
andere
oorzaken
nog
heeft
,
maar
welke
uitbarsting
niet
weinig
bevorderd
is
door
de
onkunde
en
de
verblindheid
van
het
fransche
volk
.
Ziet
,
hoe
de
Duitschers
met
geestdrift
het
zwaard
grepen
ter
verwezentlijking
van
hun
ideaal
,
Duitschlands
eenheid
en
grootheid
,
terwijl
het
er
hoe
langer
zoo
meer
op
gaat
gelijken
,
dat
hun
kostbaar
bloed
,
ja
,
ook
der
duitsche
eenheid
,
maar
vooral
hun
Keizer
en
zijn
gezach
,
tenna
-
deele
van
de
volksvrijheid
heeft
gebaat
.
Als
de
volken
door
innig
besef
verlicht
en
dus
zelfstandig
waren
,
als
ze
zich
rekenschap
ga
-
ven
van
de
gevaren
die
bijkans
uit
eiken
oorlog
ontkiemen
moeten
voor
de
zaak
der
vrijheid
,
dan
zouden
ze
,
in
plaats
van
onder
luid
gejuich
,
met
een
traan
in
'
t
oog
en
met
rouw
in't
harte
ten
strijde
trekken
;
ja
,
dan
alleen
zouden
zij
met
geestdrift
het
zwaard
aangorden,als
vrij
heid
en
beschaving
en
dierbare
rechten
werden
aangerand
en
de
onverzettelijkheid
van
den
aanrander
eene
andere
oplossing
onmogelijk
maakte
.
Maar
zoolang
de
meerderheid
des
volks
,
uit
ge
-
brek
aan
kennis
,
nog
door
allerlei
klan
-
ken
kan
worden
betooverd
:
zoolang
zij
de
geschiedenis
der
menschheid
niet
kent
;
zoolang
aan
even
luid
als
verward
ge
-
schreeuw
in
veler
schatting
juister
waar
-
deering
toekomt
dan
aan
edele
en
beschei
-
dene
degelijkheid
:
zoolang
zal
de
oorlog
niet
van
de
aarde
kunnen
verdwijnen
!
Weg
dan
met
alles
,
wat
het
licht
der
waarheid
verduistert
!
Weg
dan
met
alle
lauwheid
en
flauwheid
,
waar
het
geldt
volksverlich
-
ting
,
onderwijs
,
en
vermeerdering
van
kennis
!
Ziet
ook
,
hoe
in
'
t
kerkelijk
leven
twee
-
dracht
door
onkunde
wordt
gevoed
!
Dat
er
op
dit
gebied
onder
ontwikkelde
en
edele
menschen
verschil
van
gevoelen
mo
-
gelijk
is
zonder
strijd
over
de
hoofdzaak
:
het
rein
zedelijk
leven
,
wordt
door
honderd
voorbeelden
glansrijk
bewezen
.
Dat
zij
,
die
van
godgeleerde
verschilpunten
het
minst
begrijpen
,
in
den
regel
het
hardst
zijn
in
oordeelvellingen
over
hun
tegenstanders
,
is
van
algemeene
bekendheid
.
Dat
een
ge
-
wijzigde
naam
,
een
veranderde
vorm
,
een
verzwegen
klank
in
staat
is
duizenden
te
verbitteren
,
dat
weten
wij
allen
.
Dat
de
onruststokers
in
'
t
kerkelijke
,
dat
de
partij
-
-
hoofden
,
voornamelijk
door
de
massa
der
onwetenden
,
hun
rol
kunnen
uitspelen
,
behoef
ik
voor
niemand
in
'
t
licht
te
stellen
.
Betreurt
gij
de
verdeeldheid
op
dit
gebied
,
de
verbittering
,
die
ook
daar
worden
ge
-
vonden
,
streef
zelf
naar
licht
en
help
ande
-
ren
verlichten
,
'
t
Is
niet
het
eenig
,
maar
'
t
is
toch
het
krachtigst
werkend
middel
om
den
oorlog
te
weren
uit
de
kerk
,
den
boozen
,
ongeestelijken
krijg
,
waarvan
de
gevolgen
voor
het
zedelijk
en
godsdienstig
leven
der
volken
zoo
bitter
en
betreurenswaardig
zijn
.
Ziet
ook
hoe
in
het
maatschappelijk
en
huiselijk
leven
gebrek
aan
waarheid
en
aan
kennis
de
verdeeldheid
helpt
bevorderen
.
Wat
al
haat
en
nijd
wordt
er
geboren
door
'
t
gebrek
aan
kennis
van
elkanders
karakter
en
bedoelingen
,
door
de
onkunde
omtrent