Tekstweergave van NL-TlRAR_0660-00715-1871_0018
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
2
DE
ü
L
IJ
F
T
A
K
.
heid
gaan
niet
samen
;
verkiest
deEngelsche
regeering
dus
de
ontwikkeling
des
volks
boven
den
invloed
op
buitenlandsche
aangelegenheden
,
dan
moet
het
den
ingeslagen
weg
blijven
volgen
en
aan
Pruisen
zijnedenkbeeldige
meerderheid
laten
.
Uoethetdit
niet
,
dan
zal
het
Engelsche
volk
den
langen
,
moei
-
elijken
weg
,
langs
welken
het
zijn
tegenwoordig
standpunt
bereikte
,
van
den
beginne
af
op
nieuw
moeten
afleggen
.
Juist
deze
omstandigheid
,
dal
eene
staatkundig
ontwikkelde
natie
zich
vrijwillig
onttrok
aan
de
inmenging
in
de
Europeesche
ge
-
schillen
,
is
dunkt
ons
bewijs
genoeg
dat
daaraan
meer
nadeel
dan
voordeel
verbonden
is
,
en
dat
een
zelfstandig
streven
tot
bevordering
van
het
welzijn
des
eigen
volks
de
voorkeur
verdient
boven
een
streven
naai
'
invloed
op
het
buitenland
(
1
).
Een
tweede
grond
voor
de
invoering
van
het
stelsel
der
algemeene
dienstplichtigheid
is
de
bewe
-
ring
dat
hierin
de
eenige
waarborg
gevonden
wordt
tegen
een
mogelijk
misbruik
van
macht
van
de
zijde
der
militair
georganiseerde
staten
.
Daar
de
bespreking
van
dit
punt
te
ver
buiten
ons
onderwerp
ligt
,
bepalen
wij
ons
tot
eene
ver
-
wijzing
naar
de
hiervoren
opgesomde
en
vele
andere
genoeg
bekende
nadeelen
,
aan'de
invoe
-
ring
van
dat
stelsel
verbonden
.
Dat
men
vooral
niet
lichtvaardig
besluite
dat
daarin
het
eenige
voorbehoedmiddel
tegen
vreemden
invloed
gevon
-
den
wordt
en
het
op
dien
grond
erkenne
als
een
noodzakelijk
kwaad
.
Er
bestaat
nog
eene
andere
macht
dan
die
der
staande
legers
,
waarmee
men
een
indringer
van
zijn
grondgebied
weert
:
de
krach
-
tige
wil
van
een
volk
dat
de
vrijheid
verkiest
boven
alles
.
Om
dien
wil
te
doen
gelden
moge
oefening
in
den
wapenhandel
noodig
zijn
,
de
invoering
van
hel
Pruisische
stelsel
wordt
daarom
nog
niet
vereischt
:
wanneer
algemeene
volks
weerbaarheid
behoorlijk
samen
kan
werken
met
de
overige
verdedigings
-
krachten
van
het
land
.
zal
de
volkswil
tot
daad
wei
-
den
en
de
vrijheid
van
een
waarlijk
vrijheidlievend
volk
tegen
elke
vijandelijke
macht
kunnen
worden
gehandhaafd
.
Noch
als
middel
om
te
streven
naar
staatkundig
overwicht
,
noch
als
waarborg
tegen
annexatie
ver
-
dient
naar
onze
meening
de
invoering
van
het
stelsel
van
algemeene
dienstpliclitigheidaanbeveling
,
doch
wel
het
allerminst
kunnen
wij
de
gronden
billijken
waarop
men
in
dat
stelsel
een
middel
ziet
tegen
den
oorlog
.
Als
oorzaken
van
den
tegenwoordigen
Fransch
-
Duitschen
oorlog
hebben
wij
genoemd
militaire
or
-
ganisatie
van
den
Pruisischen
staat
aan
de
eene
zijde
en
een
despotisch
regeerstelsel
aan
den
anderen
kant
.
Over
'
t
algemeen
worden
de
volken
door
hunne
regeeringen
tamelijk
van
uit
de
hoogte
behandeld
:
in
vele
staten
kan
men
de
verhouding
,
die
tusschen
beiden
bestaat
,
het
best
vergelijken
met
die
tus
-
schen
een
voogd
en
zijn
pupil
.
Inzonderheid
in
zaken
van
diplomatieken
aard
worden
de
rechten
en
de
belangen
des
volks
weinig
geteld
en
zijne
mee
-
ningen
weinig
gehoord
.
Maakt
de
regeering
oorlog
,
dan
moeten
de
ingezetenen
dien
voeren
,
onverschil
-
lig
of
hun
de
motieven
gewettigd
voorkomen
of
niet
.
Blijkbaar
heeft
de
regeering
hier
meer
macht
dan
in
sommige
gevallen
voor
het
volk
wenschehjk
kan
heeten
.
Velen
meenen
daarom
dat
,
vooral
op
het
punt
van
oorlogsverklaring
,
hare
macht
behoorde
te
worden
beperkt
.
De
regeerders
,
zeggen
zij
,
moeten
zijn
niet
de
gevolmagtigde
voogden
maar
de
leidende
vrienden
en
raadslieden
des
volks
,
en
slechts
in
eene
herziening
der
staatsinstellingen
,
waar
-
door
de
verhouding
tusschen
regeering
en
volk
op
betere
grondslagen
wordt
geregeld
,
zien
zij
het
middel
tot
het
vestigen
van
een
meer
duur
-
zamen
vrede
.
Het
streven
naar
hervormingen
in
dezen
zin
levert
evenwel
eene
groote
moeielijkheid
op
.
De
regeeringen
namelijk
,
die
het
meest
in
hare
macht
belmoren
te
worden
gekortwiekt
,
zijn
het
moeielijkst
te
genaken
.
In
het
bewustzijn
van
de
wankelbaarheid
van
haar
gezag
hebben
zij
zich
sterker
gemaakt
,
naarmate
er
meer
gevaar
be
-
staat
dat
gezag
te
verliezen
.
De
staande
legers
—
wij
merkten
het
vroeger
reeds
op
—
maken
eiken
ernstigen
aanval
vruchteloos
en
zetten
,
in
geval
van
minnelijke
pogingen
,
aan
hunne
regeering
de
noodige
kracht
bij
.
(
1
)
De
verwikkelingen
,
waarin
Engeland
door
de
opzegging
van
het
traetaat
van
1856
door
Rusland
moest
komen
,
zijn
nog
de
nadeelige
gevolgen
van
vroegere
bemoeizucht
.
De
minister
van
oorlog
in
Engeland
heeft
dezer
dagen
nog
verklaard
dat
maatregelen
tot
wijziging
,
tot
versterking
van
de
legerkracht
in
Groot-Brittannië
aan
het
Parlement
zullen
worden
voorgesteld
;
doch
dat
men
daarbij
op
de
eigen
behoeften
en
toestanden
letten
zalen
zich
niet
door
het
Pruisische
stelsel
zal
laten
leiden
.
Eene
geheele
herziening
der
constitutie
schijnt
ons
echter
,
tot
bereiking
van
het
hier
beoogde
doel
.
ook
niet
noodig
.
Wanneer
slechts
in
alle
staten
dit
ééne
wetsartikel
kon
worden
ingevoerd
:
Niemand
is
tot
,
krijgsdienst
verplicht
buiten
het
grond
-
gebied
van
den
staat
,
dan
kon
er
van
misbruik
van
gezag
in
zake
van
oorlogsverklaringen
geen
sprake
meer
zijn
.
Immers
waar
kon
de
regeering
een
leger
vinden
,
sterk
genoeg
om
een
oorlog
tegen
naburige
vreedzame
staten
te
voeren
.'
Zou
/.
uil
;
een
leger
ooit
uit
degelijke
bestanddeelen
kunnen
zijn
samengesteld
?
Wij
gelooven
het
niet
.
Er
bleef
dan
slechts
over
het
geval
dat
volken
lust
mochten
gevoelen
elkander
te
beoorlogen
;
doch
dit
geval
is
bijna
ondenkbaar
en
door
zoodanig
artikel
ware
dus
de
vrede
misschien
voor
altijd
gevestigd
.
De
groote
moeielijkheden
.
die
zouden
blijken
ver
-
bonden
te
zijn
aan
de
algemeene
invoering
van
eene
zoo
eenvoudige
,
rationeele
wetsbepaling
zelfs
,
ki.nnen
voorwaar
wei
als
bewijs
gelden
hoe
ver
het
rijk
des
eeuwigen
vredes
nog
in
de
toekomst
verwijderd
ligt
,
en
hoe
modelij
k
de
weg
is
die
daartoe
zal
leiden
.
Andere
vrienden
des
vredes
.
overtuigd
dat
deze
en
andere
pogingen
tot
hervorming
der
siuuN
-
instellingen
een
wanhopig
streven
zijn
,
zoolang
de
physieke
kracht
in
de
handen
der
regeerders
be
-
rust
,
zeggen
:
laat
ons
beginnen
met
het
begin
,
en
de
regeeringen
die
gevaarlijke
wapens
,
de
staande
legers
,
trachten
afhandig
te
maken
.
Inderdaad
schijnt
ons
de
aanwending
van
dit
middel
tot
bestrijding
van
den
oorlog
uit
meer
dan
één
oogpunt
gewenscht
toe
.
Maar
hoe
het
aan
te
wenden
?
Men
stuit
immers
dadelijk
op
het
pas
genoemde
bezwaar
van
tegenstand
van
den
kant
van
die
regeeringen
,
welke
den
steun
dier
legers
tot
instandhouding
van
haar
regeeringstelsel
het
minst
kunnen
missen
.
Welke
die
regeeringen
zijn
,
zal
na
het
voorafgaande
wel
niet
meer
behoe
-
ven
te
worden
aangeduid
.
Toch
achten
wij
het
niet
ondienstig
te
wijzen
op
het
gevaar
dat
er
in
gelegen
is
om
bij
het
streven
naar
afschaffing
der
staande
legers
met
te
grooten
ijver
te
werk
te
gaan
.
Voor
een
staat
als
Nederland
bijv
.
is
bij
den
bestaanden
toestand
de
afschaffing
van
het
staande
leger
even
gevaarlijk
als
het
verwaarloozen
van
het
onderhoud
zijner
zeedijken
.
Meer
dan
ooit
is
het
behoud
van
het
onafhankelijk
volksbestaan
voor
kleine
staten
gewenscht
:
de
geschiedenis
dei
-
laatste
jaren
iieeft
overtuigend
bewezen
hoe
nood
-
lottig
het
voor
Nederland
zoude
zijn
.
deel
uit
te
maken
van
een
grooten
staat
als
Pruisen
.
Tot
handhaving
van
onze
zelfstandigheid
als
natie
wordt
een
staand
leger
dringend
vereischt
,
en
alle
pogin
-
gen
dus
die
strekken
om
in
'
t
algemeen
de
staande
legers
af
te
schaffen
,
dienen
vooralsnog
buiten
Nederland
om
te
worden
aangewend
.
Sedert
ge
-
bleken
is
,
dat
op
de
eerbiediging
der
nationaliteiten
niet
meer
mag
worden
gerekend
,
en
het
gevaar
van
oorlog
slechts
dreigt
van
de
zijde
van
eenige
groote
mogendheden
,
zijn
het
landen
als
Pruisen
,
Rusland
en
Frankrijk
,
waar
de
zendelingen
des
vredes
hun
werk
moeten
beginnen
.
In
Nederland
voorstanders
te
werven
van
de
leer
die
onvoor
-
waardelijk
het
behoud
der
staande
legers
afkeurt
,
zou
gelijkstaan
met
aan
de
kracht
eener
eventueele
verdediging
afbreuk
te
doen
en
het
aantal
vrij
-
willige
landsverdedigers
te
verminderen
.
Eerst
wanneer
de
groote
staten
,
op
het
voetspoor
van
Engeland
,
de
richting
van
hun
streven
zoodanig
wijzigen
dat
hun
het
bestaan
der
groote
legers
onnoodig
blijkt
,
eerst
dan
zullen
de
kleine
staten
tot
ontwapening
kunnen
overgaan
.
Overigens
gelooven
wij
niet
dat
de
bemoeiingen
van
de
vredesvrienden
tot
bestrijding
van
den
gewapenden
vrede
veel
resultaat
zullen
opleveren
,
als
zij
meenen
hierin
te
zullen
slagen
door
de
kracht
van
betoogen
of
door
het
gewicht
eener
numerieke
meerderheid
.
Naarmate
zij
voorstanders
zullen
winnen
en
hun
moreele
invloed
zal
vermeerderen
,
zullen
ook
hier
de
tegenstanders
,
de
regeerders
der
bedoelde
groote
volken
,
zich
sterker
maken
tot
een
krachtig
verzet
.
Eene
radicale
geneeswijze
als
die
men
hier
wil
toepassen
,
eischt
radicale
middelen
.
Hoewel
verre
van
dergelijke
middelen
te
willen
aanprijzen
,
daar
zij
in
den
regel
erger
zijn
dan
de
kwaal
,
meenen
wij
toch
op
deze
omstandigheid
te
moeten
wijzen
,
ten
einde
zoo
mogelijk
te
voorkomen
dat
veel
kostbare
tijd
aan
vruchteloozen
arbeid
verspild
worde
.
Op
velerlei
wijze
en
door
tal
van
middelen
kan
men
den
oorlog
bestrijden
,
doch
als
vaste
stelregel
moet
gelden
dat
elke
mislukte
poging
bij
dien
strijd
schade
doet
aan
het
streven
.
Al
is
men
ook
ten
volle
overtuigd
van
de
heilzame
werking
van
sommige
maatregelen
,
zoo
blijft
toch
altijd
de
eerste
vraag
of
die
maatregelen
in
!
uitvoering
kunnen
worden
gebracht
:
alvorens
dus
hier
in
blinden
ijver
tegen
de
staande
legers
te
velde
te
trekken
,
behoort
men
te
overwegen
óf
en
,
zoo
ja
,
op
welke
wijze
de
strijd
tegen
die
geduchte
vijanden
des
vredes
moet
worden
ondernomen
.
Ook
bij
het
voeren
van
den
oorlog
tot
vergrooting
van
het
rijk
des
vredes
moet
strategie
het
hoofd
-
element
dei
-
gevechtsleiding
zijn
.
Velen
,
die
zich
noch
meteene
homoeopalische
,
noch
met
eene
radicale
geneeswijze
kunnen
ver
-
eenigen
,
nemen
hunne
toevlucht
tot
zoogenaamde
onschuldige
middelen
.
Zoo
vindt
men
er
,
die
beweren
dat
de
Europeesche
vrede
voor
goed
gevestigd
zal
zijn
.
wanneer
slechts
eenmaal
een
deugdelijk
evenwicht
tusschen
de
krachten
der
groote
natiën
bestaat
.
Wanneer
dan
.
zoo
rede
-
neeren
zij
.
de
een
of
andere
oorlogszuchtige
mogend
-
heid
den
vrede
mocht
willen
verbreken
.
zal
zij
dooi
'
een
krachtig
optreden
der
andere
mogendheden
in
bedwang
worden
gehouden
.
De
ondervinding
heeft
genoeg
geleerd
dat
op
die
tusscheiikomst
niet
meer
gerekend
mag
worden
:
de
onzijdige
staten
hebben
gewoonlijk
teveel
belang
bij
het
behoud
van
den
vrede
,
dan
dat
zij
zich
zonder
gebiedende
noodzakelijk
-
heid
zouden
mengen
in
een
ontstaan
geschil
.
JBovendien
kan
aan
dat
evenwicht
niet
veel
stabi
-
liteit
worden
toegekend
,
daar
het
zijn
steun
-
punt
vindt
in
een
bepaalden
toestand
van
de
vriendschapsverhoudingen
tusschen
de
verschillende
regeeringen
:
de
minste
wijziging
in
dien
toestand
verbreekt
het
evenwicht
.
Veronderstel
dat
twee
machtige
staten
,
aan
wie
een
gemeenschappelijk
streven
wordt
toegedacht
,
daarvan
teruggehouden
kunnen
worden
door
vier
andere
staten
,
zal
dan
die
belemmering
nog
bestaan
als
een
van
die
vier
zich
met
de
twee
eerstgenoemden
vereenigt
?
Op
even
zwakke
gronden
zoeken
anderen
hun
troost
bij
de
oppermacht
van
eene
der
groote
mogend
-
heden
.
Zij
maken
van
den
nood
eene
deugd
en
beweren
dat
nu
Pruisen
oppermachtig
is
,
en
met
het
bijna
even
machtige
Rusland
eene
lijn
trekt
,
de
vrede
ten
minste
van
de
zijde
der
andere
staten
niet
licht
zal
worden
verstoord
.
Luttele
troost
voor
-
waar
,
als
ons
,
om
nog
niet
eens
te
spreken
van
eene
reeks
van
annexatie
-
oorlogen
.
nog
een
strijd
wacht
om
de
besliste
oppermacht
,
een
strijd
tusschen
Slaven
en
Germanen
,
waarbij
de
oorlogskunst
al
hare
hulpmiddelen
tot
vernieling
zal
uitputten
,
en
waarbij
de
laatstgevoerdo
oorlogen
met
al
hun
afschuwelijk
heden
slechts
een
zwakke
schermut
-
seling
zullen
schijnen
.
Men
moge
dergelijke
middelen
,
waarbij
men
zich
onthoudt
van
een
ingrijpen
in
den
loop
dei
-
gebeurtenissen
,
onder
de
onschuldige
middelen
rekenen
;
inderdaad
zijn
zij
dit
niet
(
1
).
Het
ver
-
kondigen
van
de
stelling
dat
een
deugdelijk
staat
-
kundig
evenwicht
of
de
besliste
oppermacht
van
een
staat
den
vrede'zal
bevorderen
,
doet
schade
aan
het
streven
der
ware
vrienden
des
vredes
.
Wel
zijn
er
menschen
die
meenen
,
dat
men
alles
ge
-
rustelijk
aan
den
tijd
kan
overlaten
,
evenals
anderen
alles
aan
de
zorgen
der
Voorzienigheid
willen
toevertrouwen
,
maar
de
groote
meerderheid
der
denkers
ziet
toch
in
dat
de
menschheid
zelve
de
gegevens
moet
leveren
voor
de
geschiedenis
der
beschaving
.
Eene
nauwgezette
studie
dier
geschiedenis
toont
dan
ook
aan
dat
de
trapsgewijze
vooruitgang
,
die
in
den
loop
der
eeuwen
bij
het
menschdom
wordt
waargenomen
,
zijn
ontstaan
dankt
aan
eene
reeks
van
handelingen
van
enkele
personen
of
van
vereenigingen
van
personen
,
die
ingrijpen
in
den
tragen
slentergang
der
gebeur
-
tenissen
.
Waar
zoodanige
werkzaamheid
niet
plaats
vindt
,
is
stilstand
of
achteruitgang
in
beschaving
te
bespeuren
.
Het
is
dan
ook
daarom
dat
wij
,
bij
zooveel
verdeeldheid
van
gevoelen
omtrent
den
te
volgen
weg
tot
bestrijding
van
den
oorlog
,
met
blijdschap
vereenigingen
zien
ontstaan
om
eenheid
te
brengen
in
het
gemeenschappelijk
streven
en
om
door
samenvoe
-
ging
van
krachten
den
grootsten
hinderpaal
voor
den
voortgang
der
beschaving
uit
den
weg
te
ruimen
.
Reeds
dikwijls
echter
hebben
zich
tal
van
be
-
kwame
mannen
in
consult
vereenigd
,
ten
einde
te
beraadslagen
over
de
beste
middelen
tegen
de
oorlogskwaal
,
en
tot
nu
toe
steeds
zonder
eenig
rechtstreeksch
resultaat
.
In
het
land
,
waar
in
1867
de
Algemeene
en
eeuwigdurende
Vredebond
werd
ge
-
vestigd
,
woedt
driejaren
later
de
oorlog
heviger
dan
ooit
,
en
zulks
naar
aanleiding
en
oorzaken
,
zóó
gezocht
en
zóó
nietig
dat
men
zou
meenen
dat
het
geringste
verzet
van
de
zijde
des
Franschen
volks
voldoende
zou
zijn
geweest
om
den
oorlog
te
voorkomen
.
Namens
den
bond
,
en
in
eenige
(
1
)
«
Hel
Roode
Kruis
*
maakt
hierop
eene
uitzondering
.