Tekstweergave van NL-TlRAR_0660-00715-1871_0019
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
DE
OLIJFTAK
.
5
DE
KATTENKAFAÉL
.
(
Met
eetie
gravure
.)
-
S
-
In
de
tweede
helft
der
vorige
eeuw
,
zoo
verhaalt
de
«
Gartenlaube
»
was
een
arme
schrijnwerker
en
vor
-
mensnijder
uit
noordelijk
Hongarije
op
zijn
voetreis
tot
naar
Zwitserland
gekomen
en
had
zich
eindelijk
in
het
dorp
Worblaufen
bij
Bern
met
der
woon
ge
-
vestigd
,
daar
de
aldaar
bestaande
papierfabriek
hem
volop
werk
gaf
.
Deze
schrijnwerker
was
de
vader
van
onzen
Godfried
.
Zwak
,
ziekelijk
,
naar
geest
en
lichaam
weinig
ontwikkeld
,
groeide
hij
aan
vaders
zijde
op
zonder
onderricht
en
bijna
zonder
opzicht
,
zooals
honderd
andere
arme
kinderen
in
het
dorp
;
het
grootste
gedeelte
van
zijn
tijd
bracht
hij
door
in
'
t
vrije
veld
,
daar
zijne
ouders
,
en
niet
ten
onrechte
,
meenden
dat
|
geiten
,
koeien
en
vooral
katten
naar
de
natuur
te
teeke
-
|
nen
.
—
Godfried's
vader
was
echter
niet
ingenomen
met
die
oefeningen
in
de
kunst
.
Voor
den
knappen
schrijn
-
werker
bleef
papier
toch
maar
papier
en
de
eenige
waar
-
dige
grondstof
om
er
de
voorwerpen
der
buitenwereld
op
af
te
beelden
was
voor
hem
'
t
hout
.
Daar
hij
zijn
jongen
niets
anders
ter
beschikking
stelde
,
en
hem
hardnekkig
papier
bleef
weigeren
,
maakte
deze
van
den
nood
een
deugd
en
begon
zijne
dieren
te
snijden
in
plaats
vanaf
te
teekenen
,
en
weldra
waren
zijne
houten
koeien
,
schapen
en
herders
-
jongens
het
voorwerp
van
de
bewondering
en
het
sieraad
der
stulpen
van
Worblaufen
.
Intusschen
had
in
het
jaar
1778
de
groote
menschen
-
vriend
en
volksonderwijzer
Pestalozzi
te
Birr
,
in
het
kanton
Aargau
,
zijn
werkinrichting
voor
arme
kinderen
gevestigd
.
Daarin
werd
ook
Godfried
opgenomen
en
hier
ontving
hij
zijn
eerste
schoolonderricht
.
Maar
noch
zijn
verstands
-,
noch
zijn
lichaamsontwikkeling
ging
hier
vooruit
;
daarentegen
vertoonde
zich
reeds
toen
zijn
uit
-
stekende
aanleg
voor
'
t
teckenen
.
In
een
verslag
,
dat
het
economische
genootschap
van
Bern
,
in
het
jaar
1778
teekentaient
en
zijn
zeldzaam
geheugen
dat
,
evenals
een
schetsboek
,
alles
onthield
wat
hij
eenmaal
had
ge
-
zien
,
zoodat
hij
het
langen
tijd
daarna
met
de
grootste
getrouwheid
uit
zijn
hoofd
weder
afteekenen
kon
.
Tot
een
zelfstandig
werken
kwam
hij
echter
eerst
ua
Freu
-
denberger's
dood
;
zoolang
deze
leefde
,
werd
hij
door
hem
bijna
uitsluitend
als
kleurdersgezel
in
dienst
gesteld
,
waarvoor
hij
bij
den
kunstenaar
kost
en
inwoning
ge
-
noot
.
Nauwelijks
echter
was
Preudenberger
overleden
,
of
de
katten-Rafaël
ontwikkelde
zich
in
al
zijn
oorspron
-
kelijkheid
.
Mind's
ziekelijk
gestel
,
zijn
beperkte
verstandsver
-
mogens
en
zekere
barsche
trek
in
zijn
karakter
hadden
hem
van
zijne
jeugd
af
van
den
omgang
met
menschen
verwijderd
gehouden
;
als
een
halve
idioot
,
had
hij
zich
des
te
inniger
bij
de
dierenwereld
aangesloten
en
vooral
moest
hem
,
daar
hij
door
ziekte
zoo
vaak
zijn
kamer
niet
verlaten
kon
,
de
kat
als
het
huisdier
bij
uitnemend
-
heid
,
dat
hij
altijd
bij
zich
kon
hebben
,
bij
voorkeur
gezelschap
houden
.
Zoo
was
hij
dan
altijd
omringd
door
zijn
//
Bussi
»
(
de
Zwitsersche
naam
voor
//
Poes
».)
Zij
dit
onbezorgde
leven
in
de
open
lucht
zijn
lichaam
zou
harden
en
versterken
.
Op
zekeren
dag
kreeg
de
eigenaar
van
den
papiermolen
,
voor
welken
de
oude
Mind
werkte
,
bezoek
van
een
Duitsch
schilder
,
met
name
Legel
,
die
in
het
fraai
gelegen
,
door
prachtige
bosschen
omringde
Worblaufen
het
schoone
jaargetijde
kwam
doorbrengen
.
Wanneer
deze
nu
studiën
naar
de
natuur
maakte
,
landschappen
of
beesten
schilderde
,
zoo
volgde
de
jonge
Mind
hem
steeds
als
een
schaduw
,
keek
over
zijn
schou
-
ders
naar
het
schetsboek
en
ging
met
de
grootste
be
-
langstelling
de
vorderingen
van
zijne
schets
na
.
De
arme
ziekelijke
jongen
boezemde
Legel
medelijden
en
deel
-
neming
in
;
hij
gewende
zich
aan
zijn
gezelschap
,
nam
hem
mede
op
zijne
wandeltochten
,
noodigde
hem
bij
zich
in
zijne
woning
en
toonde
hem
daar
zijne
schetsen
en
verzameling
van
kopergravures
,
waaronder
vooral
de
afbeeldingen
van
dieren
de
aandacht
van
den
knaap
trokken
.
Deze
begon
straks
zelf
te
teekenen
,
copieerde
onder
Legel's
toezicht
kleine
afbeeldingen
,
liet
zich
daarin
terechtwijzen
en
waagde
er
zich
ook
weldra
aan
DE
KATTËX-RAFAEL
over
deze
inrichting
openbaar
maakte
,
wordt
van
hem
het
volgende
gezegd
:
"
Friedly
Mynth
,
van
Byssi
,
woonachtig
te
Worblaufen
,
zeer
zwak
,
onbekwaam
tot
eenigen
arbeid
waarbij
inspanning
vereischt
wordt
,
vol
talent
voor
teekenen
;
dit
zeldzame
kind
paart
met
zijn
kunstenaarsluimen
eenige
schalksheid
.
Teekenen
is
zijn
eenige
bezigheid
.
Hij
is
10
jaar
oud
.»
Toen
Godfried
van
Birr
naar
de
ouderlijke
woning
was
teruggekeerd
,
werd
de
schilder
Freudenberger
te
Bern
opmerkzaam
gemaakt
op
diens
bijzonderen
aanleg
voor
'
t
teekenen
,
en
hij
nam
hem
bij
zich
in
huis
.
Freudenberger
stond
bekend
als
een
bekwaam
genre
-
schilder
en
maakte
een
aantal
zijner
stukken
meer
alge
-
meen
,
daar
hij
ze
in
koper
etste
en
daarna
kleurde
.
Voor
dit
laatste
werk
dacht
hij
Mind
te
gebruiken
wien
hij
daarom
zoowel
in
het
teekenen
als
in
'
t
kleuren
met
waterverf
onderrichtte
.
Met
grooten
ijver
kweet
Godfried
zich
van
zijne
taak
,
en
op
verbazende
wijs
ontwikkelde
zich
bij
deze
bijna
geheel
werktuigelijke
bezigheid
zijn
snorde
achter
zijn
leuningstoel
,
op
zijn
schouders
of
op
zijn
knieën
,
als
hij
aan
'
t
werk
zat
.
De
leefwijze
van
deze
[
aardige
en
intelligente
dieren
was
zijn
geheele
wereld
;
in
alle
toestanden
van
hunne
ontwikkeling
,
van
'
t
jong
geboren
poesje
tot
aan
den
ouden
loomen
kater
,
bestudeerde
hij
ze
met
het
oog
van
den
kunstenaar
.
Het
jongen
van
zijn
lievelingskat
was
voor
hemeen
gebeurtenis
,
die
hem
weken
lang
in
koortsachtige
spanning
hield
;
te
midden
van
zijn
staartige
pleegkinderen
werd
de
afgetrokken
schuwe
mensch
een
aangenaam
gezellig
man
.
De
vruchten
van
die
oplettendheid
jegens
zijne
lievelingen
zijn
de
schoone
teekeningen
,
die
onder
den
naam
//
Mind'sche
Jkattengroepen
»
eene
zoo
groote
ver
-
maardheid
hebben
gekregen
,
dat
zij
in
zijn
levensonderhoud
konden
voorzien
en
zijn
kunstenaarsnaam
door
geheel
Europa
verspreidden
.
Niet
ten
onrechte
heeft
de
geschie
-
denis
der
kunst
hem
den
katten-Rafaël
genoemd
,
daar
noch
vóór
noch
nii
hem
een
ander
kunstenaar
deze
hooge
mate
van
kunstvaardigheid
in
de
opvatting
en
het
weer
-
geven
van
het
leven
,
de
gedaante
en
de
verschillende