Tekstweergave van NL-TlRAR_0660-00715-1871_0020
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
6
DE
O
L
IJ
F
T
A
K
.
houdingen
der
huiskat
bereikt
heeft
.
De
kat
behoort
,
l
|
door
hare
beweeglijkheid
,
tot
die
dieren
,
die
het
moeielykst
zijn
te
teekenen
.
Slechts
weinigen
,
zelfs
van
de
eerste
schilders
zijn
in
staat
eene
kat
met
alle
juistheid
af
te
beelden
;
maar
al
1e
dikwijls
zijn
die
voorstellingen
zoo
stijf
,
dat
men
een
opgezet
dier
meent
voor
zich
te
hebbeu
.
Mind
alleen
heeft
de
kunst
verstaan
om
levende
katten
i
voor
te
stellen
,
ze
in
hare
bewegingen
op
te
vatten
,
haar
eigenaardig
karakter
,
haren
aart
,
hare
persoonlijkheid
,
haar
uiterlijk
,
den
vleienden
blik
der
liefkozende
zoo
-
j
wel
als
de
tijgerachtige
uitdrukking
der
toornige
kat
,
|
hare
krommingen
,
hare
vechtpartijen
,
hare
sierlijkheid
j
van
beweging
,
op
waarlijk
geniale
wijs
te
schilderen
.
En
hoe
natuurlijk
zijn
al
deze
groepen
,
hoe
zuiver
en
toch
niet
1
e
»
gelikt
«
zijn
die
afbeeldingen
,
met
welk
eene
|
vaardigheid
behandelt
hij
vooral
'
t
fijne
,
poezelige
jonge
dier
!
Geen
streep
te
veel
,
geen
trek
herhaald
.
Eigenlijk
"
moet
men
om
zijne
teekeningen
naar
waarde
te
schatten
een
kattenvriend
zijn
,
zooals
men
bij
ieder
kunstwerk
,
om
het
recht
Ie
doen
wedervaren
,
zich
in
de
stemming
en
den
geest
van
den
ontwerper
moet
kunnen
verplaatsen
.
Mind
,
of
zooals
zijne
landslieden
hem
noemden
en
nog
noemen
,
//
de
Berner
Friedli
//
heeft
zijne
lievelingen
in
alle
omstandigheden
en
wisselingen
huns
levens
geteekend
:
in
den
woesten
strijd
met
hun
vijand
,
den
i
hond
;
op
hunne
nachtelijke
zwerftochten
in
den
mane
-
schijn
over
de
daken
;
in
gen
oedelijke
tafereelen
uit
het
familieleven
;
op
de
mukenjacht
,
enz
.
Zijn
voortreffelijke
kattenstudiën
zijn
dus
zoo
veelvuldig
,
dat
wij
niet
in
staal
zijn
zelfs
een
gedeelte
daarvan
,
veel
minder
allen
te
beschrijven
,
zooals
zij
in
het
oorspronkelijke
of
in
meer
of
minder
wel
geslaagde
kopieën
voor
ons
liggen
.
|
Een
oogenblik
echter
wenschten
wij
stil
te
staan
bij
de
|
schilderij
der
kattenfamilie
.
Het
is
een
der
best
gelukte
schetsen
van
onzen
katten-Rafaël
en
ongetwijfeld
de
getrouwste
en
fijnste
navolging
van
zijne
zoo
zeldzaam
geworden
aquarellen
.
Ook
hier
zien
wij
een
kattenge
-
zin
:
het
ontbijt
is
afgeloopen
,
de
kleintjes
zijn
gewas
-
schen
en
gekamd
,
de
moeder
mag
aan
haar
eigen
toilet
denken
.
Niet
met
de
behaagzucht
eener
dame
naar
de
wereld
,
maar
in
'
t
bewustzijn
harer
waardigheid
als
moeder
,
omringd
door
haar
jongen
,
reinigt
zij
zich
.
Breed
uit
en
op
haar
gemak
zit
zij
daar
,
met
welbehagen
,
even
als
de
moeder
der
Gracchen
.
In
dien
tusschentijd
vieren
de
jongen
hun
moedwil
bot
en
twee
spartelen
,
al
vechtend
over
den
grond
.
Vooral
vestigen
wij
de
aandacht
op
het
lieve
snoetje
van
het
onderliggende
katje
,
dat
met
de
beide
achter
-
pooten
den
kop
van
den
anderen
wegduwt
.
Zulke
kabouters-gezichtjes
kon
alleen
Mind
teekenen
!
Onze
kunstenaar
behandelde
zijn
katten-schilderijen
op
dezelfde
wijze
als
zijn
onderwijzer
Ereuder.berger
zijne
genrestukken
uit
het
Zwitsersche
landleven
;
hij
teekende
ze
met
pen
of
potlood
op
losse
bladen
en
kleurde
ze
licht
.
n.et
waterverf
.
Meestal
zijn
de
dieren
van
de
grootte
,
zooals
op
bovenstaande
houtsnede
;
slechts
enkele
katten
heeft
hij
in
levensgrootte
geteekend
.
Het
schilderen
in
olieverf
was
hem
geheel
onbekend
.
Ook
bracht
hij
geen
zijner
stukken
op
koper
ten
einde
ze
te
vermenigvuldigen
.
De
etsen
die
na
zijnen
dood
uitkwamen
,
zijn
door
andere
kunstenaars
volgens
zijne
oorspronkelijke
teeke
-
ningen
op
de
plaat
geeopieerd
.
Zij
strekken
echter
niet
tot
verhooging
van
zijn
roem
,
daar
zij
noch
de
nauw
-
keurigheid
,
noch
de
zachtheid
en
netheid
van
het
oor
-
spronkelijke
bezitten
.
Onder
zijne
teekeningen
moeten
wij
toch
nog
mel
-
ding
maken
van
zijne
op
'
t
papier
voorgestelde
beeren
en
zijne
kindergroepen
.
Mind
hield
van
de
eersten
bijna
evenveel
als
van
zijne
katten
,
en
hield
vol
dat
niemand
meester
Bruin
zoo
getrouw
had
weergegeven
,
als
hij
zelf
.
De
studiën
voor
deze
teekeningen
deed
hij
bij
'
t
beerenhol
in
Bern
,
waar
,
zooals
men
weet
,
altijd
een
paar
dezer
dieren
—
in
'
t
.
wapenschild
van
hot
kanton
voorkomende
—
onderhouden
worden
;
hij
was
zulk
een
druk
bezoeker
van
die
plek
,
dat
de
dieren
hem
als
een
geliefkoosd
huisvriend
beschouwden
.
Deze
teekeningen
onderscheiden
zich
door
frissche
natuur
-
lijkheid
en
waarheid
;
de
groepeering
is
los
en
bevallig
—
want
Freudenbergcr
was
in
dat
opzicht
een
voortreffelijk
meester
geweest
—
en
de
teekening
volkomen
zuiver
,
hoewel
wat
stijver
dan
in
de
katten-studiën
,
wellicht
omdat
Mind
in
deze
teekeningen
minder
zelfstandig
en
nog
onder
den
invloed
van
de
richting
zijns
onderwijzers
was
.
In
'
t
begin
van
zijn
zelfstandig
werken
verkocht
Friedli
zijn
kattenteekeningen
nog
voor
ware
spotprijzen
.
De
eene
door
de
andere
voor
vijf
tbatten
»
(
ongeveer
20
kreutzer
voor
iedere
kat
afzonderlijk
op
een
blad
):
was
steeds
zijn
antwoord
,
wanneer
men
hem
naar
den
prijs
van
eene
teekening
vroeg
.
Toen
echter
die
teekeningen
bekendheid
,
ja
roem
erlangden
,
toen
zoowel
zijne
lands
-
lieden
als
vreemdelingen
ze
om
strijd
wilden
koopen
,
stelde
de
weduwe
van
Freudenberger
,
die
eene
goede
huishoudster
was
,
deni
prijs
hooger
en
eindelijk
werden
er
zooveel
Louis
-
d'or
voor
betaald
,
als
daarvoor
in't
eerst
halzen
werden
gevraagd
.
Vele
dezer
teekeningen
versieren
thans
de
galerijen
van
Rusland
en
Engeland
.
Maar
bijna
evenzoo
velen
worden
als
Mind's
schetsen
verkocht
,
die
hij
nooit
onder
de
oogen
heeft
gehad
,
terwijl
indus
-
trieelen
kopieën
als
oorspronkelijke
stukken
ter
markt
brachten
,
waarvan
enkele
niet
groote
kunst
vaardigheid
den
stijl
der
echte
teekeningen
weergeven
.
De
echte
«
Mind's
»
zijn
intussehen
zeer
zeldzaam
geworden
.
Hoewel
Mind
,
door
de
opprijsstelling
van
zijne
teekeningen
door
het
publiek
,
zich
eene
onafhankelijke
positie
had
kunnen
verschaffen
,
had
hij
daarnaar
echter
volstrekt
geen
begeerte
;
ook
na
Ereudenberger's
dood
bleef
hij
in
diens
huis
als
werkman
van
de
weduwe
,
evenals
hij
vroeger
in
dienst
van
haren
man
was
geweest
.
Zij
gaf
hem
woning
,
kleederen
en
den
kost
en
verzorgde
hem
tot
aan
zijn
dood
,
waarvoor
zij
de
opbrengst
van
zijne
werken
opstreek
.
Het
ontbrak
niet
aan
welgemeende
pogingen
om
den
kunstenaar
aan
deze
onwaardige
stelling
en
de
overheersching
van
eene
grillige
vrouw
te
onttrekken
;
zij
leidden
tot
niets
,
daar
Mind
geestkracht
noch
eerzucht
bezat
,
en
heel
tevreden
was
als
hij
maar
in
den
gewonen
dagelijkschen
sleur
,
en
onder
onveranderde
omstandig
-
heden
,
voortleven
kon
.
Daar
hij
voortdurend
in
gezelschap
van
katten
verkeerde
,
schijnt
hij
zich
ten
langen
laatste
eenige
der
eigenaardigheden
van
deze
dieren
te
hebben
eisen
gemaakt
:
ongezellig
,
grillig
,
en
aan
de
eenmaal
gekozen
woning
gehecht
.
Tegelijk
daglooner
en
kunstenaar
was
hij
van
'
s
morgens
vroeg
tot
'
s
avonds
laat
voor
zijn
papier
gezeten
,
over
een
tafel
gebogen
,
wier
bezit
hij
met
zijne
katten
en
kikvorschen
deelde
,
de
slaapmuts
met
kwast
diep
over
de
ooren
getrokken
,
een
gekromden
rug
,
een
zuur
,
norsch
gelaat
,
een
klein
lichaam
met
in
'
t
oog
loopend
lompe
handen
en
voeten
,
en
een
piepende
zwakke
stem
—
ziedaar
het
uiterlijke
beeld
van
een
man
,
wien
de
geschiedenis
der
kunst
uit
louteren
gril
,
met
.
den
fraai
-
klinkenden
naam
van
den
italiaanschen
koning
der
schilderkunst
heeft
vereerd
.
Zoo
leeft
hij
nog
in
de
herinnering
van
enkele
grijsaards
voort
,
die
hem
voor
zestig
jaar
in
zijn
beseheiden
studeervertrek
hebben
bezocht
.
Het
srestel
van
Mind
was
van
dien
aart
dat
hem
geen
lange
levensduur
vergund
kon
zijn
.
Hij
kreeg
eene
borstkwaal
,
die
hem
langen
tijd
ongeschikt
tot
werken
maakte
en
hem
eindelijk
in
November
1814
door
eene
longtering
ten
grave
sleepte
.
Zoo
weinig
lichtpunten
of
zelfs
glans
het
uiterlijke
leven
van
den
katten-llafaël
,
in
vergelijking
met
dat
van
zijn
grooten
naamgenoot
,
ook
oplevert
,
des
te
belangwekkender
is
zijn
innerlijk
leven
,
zijne
verstands
-
ontwikkeling
.
Een
mensen
,
bijkans
ontbloot
van
alle
geestvermogens
,
door
de
natuur
veronachtzaamd
,
opge
-
groeid
onder
de
ongunstigste
omstandigheden
,
toont
op
een
zeer
beperkt
kunstgebied
een
eigenaardigen
,
waarlijk
genialen
aanleg
,
die
uit
de
harde
schaal
tot
geurige
bloesem
en
vrucht
ontkiemt
en
rijpt
.
Verschijnselen
van
dien
aart
zijn
een
sprekend
bewijs
,
dat
de
wetten
der
schedelleer
,
naast
vele
overdrijvingen
en
afwijkingen
,
toch
veel
gulden
waarheid
bevatten
.
HET
KONINKLIJK
PALEIS
TE
MADRID
.
(
Met
eene
gravure
.)
—«
de
—
Gaven
wij
in
het
eerste
nummer
de
afbeelding
en
be
-
schrijving
van
'
t
slot
te
Wilhelmshöhe
,
thans
deelen
wij
die
mede
van
het
Paleis
des
Konings
van
Spanje
,
te
Madrid
.
Tusschen
die
twee
gebouwen
ligt
de
gapende
afgrond
waarin
Frankrijk
gestort
is
.
-/
Dat
geen
Hohenzollern
het
Paleis
der
Ferdinands
betrekke
,»
sprak
de
derde
Napoleon
,
en
'
t
gebeurde
ook
niet
.
Toen
hij
echter
ook
hieromtrent
van
Duitsch
-
land
vaste
waarborgen
voor
de
toekomst
eischte
,
bracht
hem
dit
naar
Kassel's
slot
en
Frankrijk
op
den
rand
van
den
ondergang
.
Spanje's
krijgs
-
en
staatsman
,
die
den
candidaat
van
Hohenzollern
gewild
had
,
maar
dien
hij
moest
opgeven
,
bleef
toch
bij
zijn
voornemen
zijn
Vaderland
een
consti
-
tutioneel
Koning
te
geven
en
hetniet
aan
de
Republikeinen
over
te
leveren
:
hij
behaalde
de
overwinning
,
maarten
koste
zijns
levens
,
want
denzelfden
dag
dat
de
nieuwe
Koning
,
uit
het
Huis
van
Savoye
,
den
bodem
van
Spanje
betrad
,
viel
Prim
,
door
laaghartigen
sluipmoord
,
in
de
straten
van
Madrid
.
Vóór
Amedeus
,
de
nieuwe
Koning
,
zijn
kasteel
betrok
,
begaf
hij
zich
tot
de
weduwe
van
hem
,
door
wiens
woord
eu
vastheid
van
handeling
vooral
hij
ten
zetel
verheven
is
.
'
s
Konings
Paleis
te
Madrid
is
als
'
t
ware
eene
af
-
spiegeling
van
de
taak
die
hem
wacht
:
'
t
is
nog
verre
van
voltooid
,
ofschoon
het
reeds
een
bestaan
van
ruim
eene
eeuw
telt
.
Dat
slot
dagteekont
van
de
eerste
nog
schemerende
tijden
waarin
gepoogd
werd
Spanje
uit
zijn
staat
van
verval
op
te
beuren
,
waarin
het
verzonken
was
,
nadat
het
als
de
eerste
mogendheid
van
Europa
en
Amerika
had
geschitterd
.
De
oorzaken
van
dat
verval
na
te
gaan
,
ligt
niet
in
ons
bestek
.
Aan
pogingen
tot
herstel
,
vooral
sedert
het
begin
van
de
tegenwoordige
eeuw
,
geen
gebrek
;
tal
van
Vorsten
en
Vorstinnen
,
regenten
en
revotutiemannen
waagden
zich
daaraan
,
maar
telkens
werd
de
voortgang
van
het
werk
gestuit
,
door
omwentelingen
en
opstanden
zonder
einde
;
en
voorlang
was
de
oud-Castiliaansche
spreuk
in
hare
toepassing
verzwakt
:
Ama
k
tu
patria
y
a
tu
rey
,
Y
se
obedientc
n
la
ley
.
(
Bemin
nw
Vaderland
,
Uw
Koning
,
en
ween
gehoor
-
zaam
aan
de
Wet
.')
'
t
Was
in
het
najaar
van
1868
toen
de
omwenteling
uit
-
barstte
,
ten
gevolge
waarvan
Koningin
Isabella
en
haar
geslacht
van
den
troon
vervallen
werden
verklaard
.
Die
Vorstin
dacht
in't
begin
van
1870
nog
den
troon
althans
voor
haar
geslacht
te
redden
,
toen
zij
ten
behoeve
van
haar
oudsten
zoon
,
den
Prins
van
Asturië
,
afstand
deed
.
Aan
troon
-
begeerende
en
weigerende
candidaten
en
Pretendenten
ontbrak
het
niet
,
terwijl
sedert
Juni
1869
de
maarschalk
Serrano
de
teugels
als
Regent
,
en
generaal
Prim
krachtiger
nog
die
des
bewinds
voerde
.
Den
6
Juni
1869
werd
door
de
Cortes
,
niet
zonder
veel
moeite
,
de
nieuwe
staatsregeling
tot
stand
gebracht
,
waarin
betreffende
den
Koning
het
volgende
voorko./it
:
/'
De
Koning
is
onschendbaar
;
tot
afstand
of
ruil
van
deelen
des
lands
,
wordt
de
toestemming
der
Cortes
ver
-
-
eischt
,
zoomede
tot
het
doen
komen
van
vreemde
krijgs
-
benden
in
Spanje
,
tot
het
sluiten
van
verbonden
en
handelsverdragen
,
tot
het
verleenen
van
amnestie
bij
'
t
huwelijk
van
den
Koning
of
zijn
troonerfgenaam
,
en
eindelijk
voor
'
t
geval
dat
hij
afstand
van
den
troon
wil
doen
.»
Het
laatste
is
nog
al
kenschetsend
voor
Spanje's
toe
-
stand
;
men
wilde
den
eventueelen
Koning
de
macht
niet
laten
uit
eigen
beweging
de
teugels
der
regeering
neer
te
leggen
,
en
al
wat
sedert
de
afkondiging
van
de
tegen
-
woordige
Staatsregeling
geschied
is
,
getuigt
zeker
van