Tekstweergave van DSS_1975-02-01_002

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
houden wij weer op een vrijdagavond "open huis" en wel op 28 maart, 9 mei, 4 juli, 15 augustus, tel¬ lens van 19.00 tot 22.00 uur. Een ieder is van harte welkom. Voorrang in het verkeer "Hij is fout, want ik had voorrang"! Vaak is dit het begin van het verhaal wat aan de politie wordt verteld, wanneer twee auto's een aan¬ rijding hebben gehad op een kruising. Vaak ook, heeft de bestuurder(ster) voor wat deze voorrangsregel betreft, het gelijk aan zijn (haar) kant. Bijna even vaak echter is deze "gelijkheb- ber/ster" eveneens fout en krijgt hij of zij eveneens een bekeuring, omdat de even belangrijke regel werd vergeten, n.l.: "De bestuurder die een kruising van wegen oprijdt betracht daarbij bijzondere voor¬ zichtigheid". Van iemand dus, die met een snelheid van pakweg 40 - 50 km per uur een kruising op¬ rijdt, kan men moeilijk stellen dat hij de bijzondere voorzichtigheid betracht. Oversteekplaatsen Dezelfde regel geldt voor de oversteekplaatsen, waar zoals in ons dorp de dames, gekleed in het oranje met het spiegelei, vaak in weer en wind, de schoolkinderen helpen bij het oversteken (Hulde). Juist speciaal bij deze plaatsen eist de wet en het burger- en verkeersfatsoen, dat we bijzondere voor¬ zichtigheid betrachten. De dames zijn er u dank¬ baar voor. Carnaval der Peutenblèkers In Teskesdurrep is de Carnavalsviering ingezet met twee grote Prinsenbals, een voor de jongeren en een voor de ouderen. Carnaval is gemeengoed geworden in Kerkdriel. Een echt volksfeest, zoals vroeger de kermis. Om dit feest echter in goede banen te leiden is veel organisatie nodig en medewerking van de be¬ volking. Die is er wel, maar die medewerking kon nog intensiever zijn. Men denke in dit verband aan de carnavalsoptocht, het visitekaartje van Teskes¬ durrep. Het is niet allemaal maar leut, dat het lidmaatschap van een carnavalsraad met zich mee brengt. Elk jaar opnieuw gaat er veel organisatie vooraf aan dit feest van gein. Om maar iets te noemen: de uit¬ gave van de carnavalskrant, broodnodig om de prijzen voor de optocht te financieren, het geven van bals en kienavonden ,het stimuleren en orga¬ niseren van de optocht en niet in het minst het driedaags bestuur over Teskesdurrep met de be¬ zoeken aan de jeugdcarnaval, de ouden van dagen en de zieken. Vooral dit bestuur levert nogal een probleem op. Prins Hendrik den Urste heeft de uitdrukkelijke wens geuit dat zijn onderdanen dit jaar zich weer van hun beste kant en dat is van hun humoris¬ tische kant zullen laten zien door van de optocht op carnavalszondag een groots gebeuren te maken. Goed verzorgd en met originele carnavaleske ideën. Er zijn prachtige prijzen beschikbaar en het draagt er bovendien toe bij er een carnavalsfeest van allure van te maken. Gemeentenieuws De onroerendgoed-belasting Op 30 december 1970 is in werking getreden de door de Staten Generaal vastgestelde wet tot wijziging inzake de gemeentelijke belastingen. De gemeente krijgt de bevoegdheid tot het heffen van een tweetal belastingen, te weten: 1. Een belasting van degenen, die het onroerend- goed al dan niet krachtens een zakelijk of per¬ soonlijk recht feitelijk gebruiken. In het alge¬ meen de gebruikers en huurders. 2. Een belasting van diegenen, die van het on- roerend-goed het genot hebben krachtens een zakelijk recht. In het algemeen de eigenaren. Blijkens de concept-verordening worden de belas¬ tingen geheven naar de waarde welke aan het on¬ roerend goed in het economisch verkeer kan worden toegekend. D.w.z. de verkoopwaarde van het on¬ roerend goed leeg op te leveren. In de wet is een categorie eigenaren van deze belasting uitgezonderd n.l. de bedrijfsmatig geëx¬ ploiteerde cultuurgrond ten behoeve van de land¬ en bosbouw. Onder landbouwgrond moet worden verstaan grond (onbebouwd behoudens ged. erf) bestemd voor akkerbouw, weidegrond, veehouderij, tuinbouw, fruitteelt, kweken van bomen enz. en voor elke andere tak van bodemcultuur, zoals kassen. Voor de gebruikers en huurders zal bij de invoering van de belasting op onroerend goed, de personele belasting vervallen, terwijl voor de eigenaren de grondbelasting en de straatbelasting zullen verdwij¬ nen. Voor 1975 is in de begroting van de gemeente ge¬ raamd wegens: grondbelasting / 32.540,— personele belasting / 64.000,— Door het rijk wordt op de hoofdsom van deze belastingen opcenten geheven ƒ 39.280,— straatbelasting ƒ 150.000,— Totaal afgerond ƒ 286.000,— Geschat werd dat de totale verkoopwaarde van het in de gemeente gelegen onroerend goed zal be¬ dragen / 155.000.000,—. Er van uitgaande, dat de opbrengst voor de on- roerend-goed-belasting, te heffen van eigenaren en van de gebruikers/huurders niet hoger behoeft te zijn dan thans aan grond- en personele belasting en straatbelasting wordt opgebracht zal per ƒ 3000,-- van de heffingsgrondslag het tarief gesteld worden op: a. voor eigenaar, gebruiker of huurder / 2,50 per f 3.000,— heffingsgrondslag; b. voor de eigenaar f 3,— per f 3.000,— heffingsgrondslag. Bij een getaxeerde waarde van een woning van ƒ 60.000,— zal dan de belasting bedragen voor de gebruiker/huurder ƒ 50,— en voor de eigenaar / 60,—. Zowel door de Raad als door een door de Raad ingestelde commissie tot onderzoek invoering van de onroerend-goed-belasting in deze gemeente werd zwaar getild aan het feit dat de eigenaren van ge¬ bouwen die niet op het rioleringsstelsel zijn aange¬ sloten bij de invoering van de onroerend-goed-be¬ lasting mede zouden gaan betalen in deze kosten. Dit bezwaar is ondervangen, door de opbrengst van de rioolbelasting niet in de onroerend-goed-belas¬ ting op te nemen, doch de rioolbelasting te blijven heffen maar dan in een andere vorm en wel alleen van de aangeslotenen en degenen die aansluitbaar zijn (ook voor hen is riool aangelegd en moet finan¬ cieel meegedragen worden). Bij de invoering van de onroerend-goed-belasting zal de gemeente plm. / 25.000,— extra ontvangen zonder dat de gezamenlijke belastingplichtigen meer gaan betalen dan thans het geval. Dit is enerzijds het gevolg van een hogere uitkering van het rijk, anderzijds vloeit een gedeelte van de rijksbelas¬ tingen naar de gemeente. De commissie uit de raad die tot taak had de in¬ voering van deze belasting voor te bereiden kon zich in overgrote meerderheid met de inhoud ver¬ enigen. Begrotingen Nota van burgemeester en wethouders der gemeente Maasdriel tot aanbieding van de begroting van de algemene dienst 1975 en de begroting van het ge¬ meentelijk grondbedrijf 1975. Aan de Gemeenteraad. Een van de belangrijke stukken waarmee de nieuw opgetreden raad en dus ook de raadsleden, die nog nooit zitting hebben gehad, te maken krijgt is de begroting van de gemeente. De inrichting van de begroting wordt beheerst door de begrotingsvoorschriften en bestaat uit de gewone dienst en de kapitaaldienst. De gewone dienst is aan te merken als een exploitatie dienst. Hij omvat de inkomsten en uitgaven, die betrekking hebben op de normale dagelijkse huishouding, terwijl de kapitaals- dienst uitsluitend is bestemd voor werken waarvan het nut zich over een aantal jaren uitstrekt. De raad is het hoofd van de gemeente. Hij moet burgemeester en wethouders machtigen tot het doen van uitgaven, daarnaast moet hij de bronnen van inkomsten aanwijzen, hetgeen geschiedt bij vast¬ stelling van de begroting. Burgemeester en wethouders zullen aan het einde van het dienstjaar verantwoording moeten afleggen van het door hen gevoerde beheer, via de ge¬ meenterekening. Zeer belangrijk is de betekenis van de bijdragen en uitkeringen van het Rijk en van het Gemeentefonds. De algemene uitkering uit het gemeentefonds be¬ staat uit de volgende componenten: a. Een oppervlakte uitkering, berekend naar het aantal hectaren, in de vorm van ƒ 10,— per hectare. b. Een uitkering in verband met de intensiteit van de bebouwing, in de vorm van een variabel bedrag, zijnde 24,3% van de in de kadastrale leggers opgenomen belastbare opbrengst van de in de gemeente gebouwde eigendommen. c. Een schaalbedrag per inwonersklasse. Het be¬ drag varieert van f 47,25 tot / 141,25 per in¬ woner. Voor de gemeente Maasdriel geldt een bedrag van ƒ 59,25. d. Een zogenaamde schoonmaakuitkering, verband houdende met het in 1970 laten vervallen van de verordening tot heffing van opcenten grond¬ en personele belasting. Er kwam een vergoe¬ dingsregeling voor deze schoonmaak. De moge¬ lijkheid tot opcentenheffing bleek bestaan. Voor deze gemeente komt dit uit op ƒ 4,50 per inwoner. e. De kosten van sociale zorg. Vergoed wordt 80% van de netto ten laste van de gemeente komende kosten. f. Een aantal verfijningsregelingen, dat wil zeg¬ gen regelingen voor in wezen speciale afwij¬ kende gevallen, zoals probleemgebieden, wad¬ deneilanden, ongewoon bevolkingsverloop, rio¬ leringen en monumentenzorg. Jaarlijks wordt een uitkeringspercentage voor de algemene uitkering uit het gemeentefonds vastgesteld. Voor 1975 geldt een percentage van 350 voor de categorie A t.e.m. D. Hierbij is gevoegd een bere¬ kening van de algemene uitkering over het jaar 1975, totaal 2.3933.993. Doeluitkeringen Naast deze algemene uitkering uit het gemeente¬ fonds vormen de doeluitkeringen de tweede be¬ langrijke pijler waarop de gemeenten financieel steunen. Deze doeluitkeringen worden verstrekt tot dekking van de uitgaven, die de gemeente ter uitvoering van wettelijke voorschriften moeten doen zoals lager onderwijs, kleuteronderwijs, bijstandverlening enz. Hieronder laten wij een overzicht volgen van de doeluitkeringen: 1. Wachtgeld sekretaris voormalige gemeente Alem uitgaven / 3.000,— 75% van de uitkering ad. / 4.000,— 2. Rijksbijdragen in de kosten woning¬ wetbouw ƒ 250.000,— Het Rijk verleent een bijdrage in de exploitatie-kosten van woningwet¬ woningen ten einde te bereiken dat de exploitatie geen verlies op¬ levert. Deze bijdrage wordt doorbetaald aan de woningstichting. 3. Bijdrage in de kosten doorstro¬ ming, krotontruiming en woning¬ verbetering, zijnde 80% van de uitgaven ad. ƒ 30.000,— ƒ 24.000,— 4. Quataire wegen ƒ 80.089,__ 5. Onderwijsuitkeringen: in principe komen de kosten van onderwijs volledig voor rijksrege¬ ling. Echter blijkt dat in de prak¬ tijk de sektor onderwijs bij de ge-