Tekstweergave van DSS_1975-02-01_003

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
meente over het geheel genomen een aanzienlijk tekort blijkt op te leveren. Door het Rijk wordt voor de ka- pitaallasten een vast bedrag per lokaal gegeven. De grondopper- vlakte, de afmetingen van de lo¬ kalen, de uiterlijke vormgeving en de eisen die men stelt aan de in¬ richting kunnen nogal verschillen van de normen die door het rijk worden aangegeven, kleuteronderwijs ƒ 144.000,— lager onderwijs / 619.015,— M.A.V.O.-school / 19.119 — Sociale zorg en maatschappelijk werk Op dit hoofdstuk wordt een scala van doeluitkeringen verantwoord. 6. Bijdrage aan thuiswonende, 90% van f 693.600— / 624.240 — 7. Bijstand aan in inrichtingen ver¬ blijvende personen 90% van f 900.000,— / 810.000,— 8. Bijdrage in de kosten voort¬ vloeiende uit de rijksgroepsrege¬ ling werkloze werknemers 90% van ƒ 165.000,— / 148.500,— 9. Rijksbijdrage in de kosten voort¬ vloeiende uit de tijdelijke rijks¬ groepsregeling mindervaliden, 90% van / 146.000.— ƒ 131.400,— 10. Rijksgroepsregeling oorlogslacht¬ offers 100% / 39.500,— 11. Rijksbijdrage in de uitgaven voort¬ vloeiende uit de wet werkloos¬ heidsvoorziening 100% / 900.000,— 12. Sociale werkvoorziening werkplaat¬ sen. Totale uitgaven ƒ 80.045,—. Het restant ad. f 49.521,— is voor 80% deklarabel bij het rijk via de factor sociale zorg. f 30.524,— 13. Kostwinners- en inkomstenvergoe¬ ding aan militairen 100% ƒ 72.500,— Een andere bron van inkomsten voor de gemeente zijn de plaatselijke belastingen: Uitgaven Ontvangsten Keur- en slachtlonen / 50.000,— / 50.000,— Rechten ingevolge de warenwet ƒ 12.000,— / 12.000,— Secretarie leges en rechten burgelijke stand / 16.000,— Bouwleges ƒ 5.025,— ƒ 40.000,— Havengelden ƒ 550,— ƒ 1.000,— Marktgelden ƒ 830,— f 2.600,— Straatbelasting ƒ 310.000,— ƒ 150.000,— Bouwgrondbelasting f 4.300,— Reinigingsrechten ƒ 111.500,— / 65.000,— Rioolbelasting f 193.000,— ƒ 86.000,— Precariorechten ƒ 2.000,— Hondenbelasting ƒ 5.600,— Belasting op vermakelijkheden ƒ 7.500,— Drank en horecabelasting ƒ 2.500,— Grondbelasting ƒ 32.540,— Personele belasting ƒ 64.000,— Verder zijn aan inkomsten geraamd: Terugontvangst van de woningstichting in de rente en aflossing van bouw wo¬ ningwetwoningen f 921.797,— Kasvoorziening f 3.045.753,— Op hoofdstuk XII zijn geraamd de maadelijkse voorschotten van het rijk voor uitvoering van so¬ ciale wetten, de loonbelasting A.O.W. premie, als¬ mede een overboeking van hoofdstuk XIV voor rente kasgeld. Na afloop van het dienstjaar worden deze bedra¬ gen naar de afzonderlijke hoofdstukken gebracht. Deze wijze van boeking is geregeld in de begro¬ tingsvoorschriften. Overige inkomsten f 293.061,— Resumerend: Algemene uitkering uit het gemeen¬ tefonds f 2.393.993,— Doeluitkering van het Rijk f 3.995.887,— Plaatselijke belastingen / 541.040,— Terugontvangst woningstichting / 921.797,— Kasvoorzieningen incl. bespaarde rente f 3.045.753 — Overige inkomsten o.a. huren, pach¬ ten aansluiting op riolering, aflossing voorschotten enz / 293.061,— Algemene uitkering In zijn circulaire van 19 juli 1974 geeft de Minister van Binnenlandse Zaken een uitvoerige toelichting met betrekking tot het veranderd beleid inzake de berekening van de algemene uitkering uit het ge¬ meentefonds en de uitbetaling aan de gemeenten van voorschotten daarop. In de circulaire wordt in afwijking van de in vorige jaren gevolgde methode een onderscheid gemaakt tussen bedragen per in¬ woner en uitkeringspercentage, waarmee in bud¬ gettair opzicht rekening moet worden gehouden en uitkeringspercentage waarop de voorschotverlening in 1975 zal worden afgestemd. Bij de vaststelling van de budgettaire uitkering — dus waarmee in de begroting 1975 rekening mag worden gehouden, is uitgegaan van het salarisniveau per 1 aug. 1973. Tevens is in de schaalbedragen per inwoner een compensatie voor prijsstijgingen in 1975 verdiscon¬ teerd. Die compensatie is gebaseerd op een in 1975 te verwachten stijging van het prijspeil met 8%. Behalve deze structurele verbetering in de uitke¬ ringen uit het gemeentefonds leidt ook de verhoog¬ de voorschotverlening aan de gemeenten tot een verbetering van de begrotingspositie. Die voor¬ schotten zullen n.l. worden afgestemd op de te verwachten loon- en prijsstijgingen in 1975. In voorgaande jaren was dit niet het geval en wer¬ den compensaties voor loonsverhogingen pas veel later in de uitkering uit het gemeentefonds doorbe¬ rekend hetgeen tot aanzienlijke renteverliezen leidde. Financiering Er is nog steeds geen oplossing voor de finan- cierings-problematiek van de gemeente. Wel heeft de rijksoverheid zich concreet uitgesproken over de omvang van de beschikbaar te stellen vaste geldleningen aan de gemeenten. De Ministers van Binnenlandse Zaken en van Finan¬ ciën hebben besloten een zodanig systeem toe te passen, dat maandelijks over de gemeenten en pro¬ vincies een vast bedrag voor nieuwe werken zal kunnen worden verdeeld. Met ingang van 1974 is dit bedrag verhoogd tot 200 miljoen (was 180 mil¬ joen). Het rijk heeft het beschikbaar inkomen van dit bedrag aan de N.V. Bank voor Nederlandse Ge¬ meenten gegarandeerd. Al enige tijd geleden is bij de Tweede Kamer een wetsontwerp ingediend dat tot doel heeft een ver¬ betering in de bestaande financieringssituatie bij de lagere overheden te brengen. Gevreesd dient echter te worden dat de centrale financiering ook in de toekomst voor de regering een middel zal zijn om de kapitaalsuitgaven van de gemeente aan banden te leggen. De gemeente als openbaar lichaam. A. Intussen is bekend, dat bij de behandeling van de begroting van Binnenlandse Zaken door de 2e kamer ernstige kritiek Is geuit uit het lange uit¬ blijven van nadere gegevens en voorstellen op het punt van de gewestvorming. Thans is bekend dat binnen enkele maanden de bestuursschets tegemoet kan worden gezien van de Minister van Binnenlandse Zaken. De Minister heeft inmiddels een nader ontwerp toegezegd. Het is u bekend, dat uw Raadsbesluit tot toetreding tot het Stadsgewest 's-Hertogenbosch door de Kroon werd goedgekeurd op 17 juli 1974. Deze onmisbare goedkeuring is vooral formeel erg belangrijk; in pratische zin zullen een aantal be¬ stuurszaken nog nader gestalte moeten krijgen, mede omdat men te maken heeft met twee provin¬ cies, hetgeen duidelijk zijn weerslag vindt in zaken zoals de gemeentelijke ontwikkeling, woningtoewij¬ zing enz. B. Salarissen. De salarissen van de ambtenaren en werklieden over 1975 zijn geraamd naar de toestand van 1 april 1974. Aangenomen mag worden dat in verband met de trendmatige verhoging van de salarissen de al¬ gemene uitkering uit het gemeentefonds dienover¬ eenkomstig zal worden aangepast. C. Brandpreventie. Wij menen, dat het noodzakelijk is, dat wordt voort¬ gegaan met een controle op brandpreventie maat¬ regelen en voorschriften in openbare gebouwen en gebouwen, waar veel publiek komt of kan komen. Deze brandpreventieverordening zal u zo spoedig mogelijk worden aangeboden. D. Overdekt zwembad "De Kreek". Na een moeizame en langdurige ontwikkelingsfase kon op 15 februari 1974 het overdekte zwembad in gebruik worden genomen. Het zwembad dat nu ongeveer 9 maanden in ge¬ bruik is, maakt gelet op de bezoekers-aantallen een gezonde groei door. Ook uit de regio blijkt de belangstelling groot te zijn, hetgeen de regionale funktie die het bad kan vervullen, bekrachtigt. De door het stichtingsbestuur van het zwembad ingediende begroting siuit men een tekort van f 50.000,— ten laste van de gemeente. Het nadelige saldo bedraagt ten opzichte van de raming 1974 een verhoging van 11%. In het licht van de algemene loon- en prijsstijgingen en het feit dat in deze korte tijd (9 maanden) de optimale bezettingsgraad van het zwembad nog niet is bereikt, is deze stijging niet verontrustend. E. Volksgezondheid. Voor de dorpen Hoenzadriel en Alem is inmiddels een rioleringsplan ontworpen; naast de grondver¬ werving die in beide dorpen noodzakelijk is om de plannen te kunnen uitvoeren speelt voor Alem nog het probleem van de totale afvoer van het afval¬ water, omdat dit dorp niet kan worden aangesloten op de persleiding te Hoenzadriel. F. Volkshuisvesting. Zoals wellicht reeds bekend is een aanvang ge¬ maakt met de bouw van 54 woningwetwoningen te Kerkdriel tussen de Edelmanstraat en de Pater- straat en 4 woningwetwoningen aan de Weikestraat te Alem, welke woningen behoren tot het contigent 1974 - 1976. In voorbereiding is de bouw van 2 bejaardenwo¬ ningen te Velddriel en 8 bejaardenwoningen (waar¬ van 2 aangepaste woningen) te Kerkdriel. De Stichting Bejaardenzorg Kerkdriel heeft mede¬ gedeeld, dat zij nog steeds plannen in voorberei¬ ding heeft om te komen tot de bouw van 14-units van 2 verblijfseenheden, aansluitend aan het be¬ jaardencentrum "De Leyenstein", de plannen moes¬ ten echter worden opgeschort in verband met de hoge rentestand op de kapitaalmarkt en de daaruit voortvloeiende gevolgen voor de exploitatie van het centrum. G. Ruimtelijke Ordening. De ruimtelijke ordening in onze gemeente kan niet los worden gezien van de ordening van de ruimte om ons heen en de toekomstige ontwikkeling van de gemeente. Als uitgangspunt voor onze ontwikkeling wordt nog steeds aangehouden het eind 1972 vastgestelde struktuurplan Bommelerwaard, zulks overeenkomstig uw wens uitgesproken in uw vergadering van 21 juni j.l. bij de behandeling van de provinciale "Nota eerste verkenning Streekplan Rivierenland in het komende jaar opnieuw uw aandacht worden ge¬ vraagd. Van de andere kant heeft de bovengenoemde goed¬ keuring van uw besluit tot toetreding tot het Stads¬ gewest 's-Hertogenbosch tot gevolg, dat Maasdriel formeel als volwaardig partner deelneemt aan de zaken van het Stadsgewest. Zoals u bekend is het struktuurplan voor het Stads¬ gewest in procedure genomen en is met het in-