Tekstweergave van DSS_1975-02-01_003
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
meente over het geheel genomen
een aanzienlijk tekort blijkt op te
leveren.
Door het Rijk wordt voor de ka-
pitaallasten een vast bedrag per
lokaal gegeven. De grondopper-
vlakte, de afmetingen van de lo¬
kalen, de uiterlijke vormgeving en
de eisen die men stelt aan de in¬
richting kunnen nogal verschillen
van de normen die door het rijk
worden aangegeven,
kleuteronderwijs ƒ 144.000,—
lager onderwijs / 619.015,—
M.A.V.O.-school / 19.119 —
Sociale zorg en maatschappelijk werk
Op dit hoofdstuk wordt een scala van
doeluitkeringen verantwoord.
6. Bijdrage aan thuiswonende, 90%
van f 693.600— / 624.240 —
7. Bijstand aan in inrichtingen ver¬
blijvende personen 90% van
f 900.000,— / 810.000,—
8. Bijdrage in de kosten voort¬
vloeiende uit de rijksgroepsrege¬
ling werkloze werknemers 90% van
ƒ 165.000,— / 148.500,—
9. Rijksbijdrage in de kosten voort¬
vloeiende uit de tijdelijke rijks¬
groepsregeling mindervaliden,
90% van / 146.000.— ƒ 131.400,—
10. Rijksgroepsregeling oorlogslacht¬
offers 100% / 39.500,—
11. Rijksbijdrage in de uitgaven voort¬
vloeiende uit de wet werkloos¬
heidsvoorziening 100% / 900.000,—
12. Sociale werkvoorziening werkplaat¬
sen. Totale uitgaven ƒ 80.045,—.
Het restant ad. f 49.521,— is voor
80% deklarabel bij het rijk via de
factor sociale zorg. f 30.524,—
13. Kostwinners- en inkomstenvergoe¬
ding aan militairen 100% ƒ 72.500,—
Een andere bron van inkomsten voor de gemeente
zijn de plaatselijke belastingen:
Uitgaven Ontvangsten
Keur- en slachtlonen / 50.000,— / 50.000,—
Rechten ingevolge de
warenwet ƒ 12.000,— / 12.000,—
Secretarie leges en rechten
burgelijke stand / 16.000,—
Bouwleges ƒ 5.025,— ƒ 40.000,—
Havengelden ƒ 550,— ƒ 1.000,—
Marktgelden ƒ 830,— f 2.600,—
Straatbelasting ƒ 310.000,— ƒ 150.000,—
Bouwgrondbelasting f 4.300,—
Reinigingsrechten ƒ 111.500,— / 65.000,—
Rioolbelasting f 193.000,— ƒ 86.000,—
Precariorechten ƒ 2.000,—
Hondenbelasting ƒ 5.600,—
Belasting op vermakelijkheden ƒ 7.500,—
Drank en horecabelasting ƒ 2.500,—
Grondbelasting ƒ 32.540,—
Personele belasting ƒ 64.000,—
Verder zijn aan inkomsten geraamd:
Terugontvangst van de woningstichting
in de rente en aflossing van bouw wo¬
ningwetwoningen f 921.797,—
Kasvoorziening f 3.045.753,—
Op hoofdstuk XII zijn geraamd de maadelijkse
voorschotten van het rijk voor uitvoering van so¬
ciale wetten, de loonbelasting A.O.W. premie, als¬
mede een overboeking van hoofdstuk XIV voor
rente kasgeld.
Na afloop van het dienstjaar worden deze bedra¬
gen naar de afzonderlijke hoofdstukken gebracht.
Deze wijze van boeking is geregeld in de begro¬
tingsvoorschriften.
Overige inkomsten f 293.061,—
Resumerend:
Algemene uitkering uit het gemeen¬
tefonds f 2.393.993,—
Doeluitkering van het Rijk f 3.995.887,—
Plaatselijke belastingen / 541.040,—
Terugontvangst woningstichting / 921.797,—
Kasvoorzieningen incl. bespaarde
rente f 3.045.753 —
Overige inkomsten o.a. huren, pach¬
ten aansluiting op riolering, aflossing
voorschotten enz / 293.061,—
Algemene uitkering
In zijn circulaire van 19 juli 1974 geeft de Minister
van Binnenlandse Zaken een uitvoerige toelichting
met betrekking tot het veranderd beleid inzake de
berekening van de algemene uitkering uit het ge¬
meentefonds en de uitbetaling aan de gemeenten
van voorschotten daarop. In de circulaire wordt in
afwijking van de in vorige jaren gevolgde methode
een onderscheid gemaakt tussen bedragen per in¬
woner en uitkeringspercentage, waarmee in bud¬
gettair opzicht rekening moet worden gehouden en
uitkeringspercentage waarop de voorschotverlening
in 1975 zal worden afgestemd. Bij de vaststelling
van de budgettaire uitkering — dus waarmee in de
begroting 1975 rekening mag worden gehouden,
is uitgegaan van het salarisniveau per 1 aug. 1973.
Tevens is in de schaalbedragen per inwoner een
compensatie voor prijsstijgingen in 1975 verdiscon¬
teerd. Die compensatie is gebaseerd op een in 1975
te verwachten stijging van het prijspeil met 8%.
Behalve deze structurele verbetering in de uitke¬
ringen uit het gemeentefonds leidt ook de verhoog¬
de voorschotverlening aan de gemeenten tot een
verbetering van de begrotingspositie. Die voor¬
schotten zullen n.l. worden afgestemd op de te
verwachten loon- en prijsstijgingen in 1975.
In voorgaande jaren was dit niet het geval en wer¬
den compensaties voor loonsverhogingen pas veel
later in de uitkering uit het gemeentefonds doorbe¬
rekend hetgeen tot aanzienlijke renteverliezen leidde.
Financiering
Er is nog steeds geen oplossing voor de finan-
cierings-problematiek van de gemeente. Wel heeft
de rijksoverheid zich concreet uitgesproken over
de omvang van de beschikbaar te stellen vaste
geldleningen aan de gemeenten.
De Ministers van Binnenlandse Zaken en van Finan¬
ciën hebben besloten een zodanig systeem toe te
passen, dat maandelijks over de gemeenten en pro¬
vincies een vast bedrag voor nieuwe werken zal
kunnen worden verdeeld. Met ingang van 1974 is
dit bedrag verhoogd tot 200 miljoen (was 180 mil¬
joen). Het rijk heeft het beschikbaar inkomen van
dit bedrag aan de N.V. Bank voor Nederlandse Ge¬
meenten gegarandeerd.
Al enige tijd geleden is bij de Tweede Kamer een
wetsontwerp ingediend dat tot doel heeft een ver¬
betering in de bestaande financieringssituatie bij de
lagere overheden te brengen. Gevreesd dient echter
te worden dat de centrale financiering ook in de
toekomst voor de regering een middel zal zijn om
de kapitaalsuitgaven van de gemeente aan banden
te leggen.
De gemeente als openbaar lichaam.
A. Intussen is bekend, dat bij de behandeling van
de begroting van Binnenlandse Zaken door de 2e
kamer ernstige kritiek Is geuit uit het lange uit¬
blijven van nadere gegevens en voorstellen op het
punt van de gewestvorming.
Thans is bekend dat binnen enkele maanden de
bestuursschets tegemoet kan worden gezien van de
Minister van Binnenlandse Zaken. De Minister heeft
inmiddels een nader ontwerp toegezegd.
Het is u bekend, dat uw Raadsbesluit tot toetreding
tot het Stadsgewest 's-Hertogenbosch door de Kroon
werd goedgekeurd op 17 juli 1974.
Deze onmisbare goedkeuring is vooral formeel erg
belangrijk; in pratische zin zullen een aantal be¬
stuurszaken nog nader gestalte moeten krijgen,
mede omdat men te maken heeft met twee provin¬
cies, hetgeen duidelijk zijn weerslag vindt in zaken
zoals de gemeentelijke ontwikkeling, woningtoewij¬
zing enz.
B. Salarissen.
De salarissen van de ambtenaren en werklieden
over 1975 zijn geraamd naar de toestand van 1 april
1974. Aangenomen mag worden dat in verband met
de trendmatige verhoging van de salarissen de al¬
gemene uitkering uit het gemeentefonds dienover¬
eenkomstig zal worden aangepast.
C. Brandpreventie.
Wij menen, dat het noodzakelijk is, dat wordt voort¬
gegaan met een controle op brandpreventie maat¬
regelen en voorschriften in openbare gebouwen en
gebouwen, waar veel publiek komt of kan komen.
Deze brandpreventieverordening zal u zo spoedig
mogelijk worden aangeboden.
D. Overdekt zwembad "De Kreek".
Na een moeizame en langdurige ontwikkelingsfase
kon op 15 februari 1974 het overdekte zwembad
in gebruik worden genomen.
Het zwembad dat nu ongeveer 9 maanden in ge¬
bruik is, maakt gelet op de bezoekers-aantallen een
gezonde groei door.
Ook uit de regio blijkt de belangstelling groot te
zijn, hetgeen de regionale funktie die het bad kan
vervullen, bekrachtigt.
De door het stichtingsbestuur van het zwembad
ingediende begroting siuit men een tekort van
f 50.000,— ten laste van de gemeente. Het nadelige
saldo bedraagt ten opzichte van de raming 1974
een verhoging van 11%.
In het licht van de algemene loon- en prijsstijgingen
en het feit dat in deze korte tijd (9 maanden) de
optimale bezettingsgraad van het zwembad nog niet
is bereikt, is deze stijging niet verontrustend.
E. Volksgezondheid.
Voor de dorpen Hoenzadriel en Alem is inmiddels
een rioleringsplan ontworpen; naast de grondver¬
werving die in beide dorpen noodzakelijk is om de
plannen te kunnen uitvoeren speelt voor Alem nog
het probleem van de totale afvoer van het afval¬
water, omdat dit dorp niet kan worden aangesloten
op de persleiding te Hoenzadriel.
F. Volkshuisvesting.
Zoals wellicht reeds bekend is een aanvang ge¬
maakt met de bouw van 54 woningwetwoningen te
Kerkdriel tussen de Edelmanstraat en de Pater-
straat en 4 woningwetwoningen aan de Weikestraat
te Alem, welke woningen behoren tot het contigent
1974 - 1976.
In voorbereiding is de bouw van 2 bejaardenwo¬
ningen te Velddriel en 8 bejaardenwoningen (waar¬
van 2 aangepaste woningen) te Kerkdriel.
De Stichting Bejaardenzorg Kerkdriel heeft mede¬
gedeeld, dat zij nog steeds plannen in voorberei¬
ding heeft om te komen tot de bouw van 14-units
van 2 verblijfseenheden, aansluitend aan het be¬
jaardencentrum "De Leyenstein", de plannen moes¬
ten echter worden opgeschort in verband met de
hoge rentestand op de kapitaalmarkt en de daaruit
voortvloeiende gevolgen voor de exploitatie van
het centrum.
G. Ruimtelijke Ordening.
De ruimtelijke ordening in onze gemeente kan niet
los worden gezien van de ordening van de ruimte
om ons heen en de toekomstige ontwikkeling van
de gemeente.
Als uitgangspunt voor onze ontwikkeling wordt nog
steeds aangehouden het eind 1972 vastgestelde
struktuurplan Bommelerwaard, zulks overeenkomstig
uw wens uitgesproken in uw vergadering van 21
juni j.l. bij de behandeling van de provinciale "Nota
eerste verkenning Streekplan Rivierenland in het
komende jaar opnieuw uw aandacht worden ge¬
vraagd.
Van de andere kant heeft de bovengenoemde goed¬
keuring van uw besluit tot toetreding tot het Stads¬
gewest 's-Hertogenbosch tot gevolg, dat Maasdriel
formeel als volwaardig partner deelneemt aan de
zaken van het Stadsgewest.
Zoals u bekend is het struktuurplan voor het Stads¬
gewest in procedure genomen en is met het in-