Tekstweergave van DT_1973-02-22_005
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
4____________________________________________________
) Er zijn in de Nederlandse gezinnen
\ meer dan zeven miljoen fietsen aanwezig
, Voor de elfde maal organiseert der is, dat door de concentratie paar keer met mooi weer een lichte sokken en schoentjes. De cefiets is de Paris Nice een luxe
"" Je-B.A.1- een Tweewielerlentoon- beweging en de uitbreiding van tochtje maken is niet voldoende laatste iaren hebben zich vele lichtgewicht trimfiPt* van Oitan*
Voor de elfde maal organiseert
UW je-B-A.1- een Tweewielertentoon-
rtellüig sinds 1951 tot een afzon-
"H leriijke tentoonstelling is beslo-
«0. De vorige expositie was in
)|970 en omvatte 8300 m2. Dit keer
Il wordt de tentoonstelling 9500 m2,
—» >en toeneming van 14 pet., het-
I' 'een de stijgende interesse van
l" ïandel en industrie voor deze ten-
—— Donstelling niet alleen illustreert,
| naar ook de sterk toenemende
■1*' lelangstelling voor de tweewieler
—* q een groeiend aantal exposanten
nanifesteert. In de Nederlandse
(veewielerindustrie heeft zich een
iroces van samenwerking en
vememing afgespeeld, waardoor
jteindeüjk een betrekkelijk klein
antal grotere bedrijven zijn over-
I ebleven. Enkele cijfers illustre-
'j— ren dit. In 1960 waren er in Neder-
_. and 22 fietsenfabrieken en 15 be-
: irijven die bromfietsen fabriceer-
■ jen. Nu zijn er nog 8 rij wi elf abrie¬
ten en 6 bromfietsenindustrieën.
™pp deze R.A.I. die van 24 februari
' tot en met 4 maart gehouden
"""farórdt, exposeren minder Neder¬
landse fabrikanten van fietsen en
bromfietsen, maar het aantal ïm-
^borteurs heeft zich uitgebreid.
Kocht men een tiental jaren gele¬
ien' vooral fietsen en bromfietsen
ian vaderlandse fabrikaat, thans
s er over en weer import. Het
igenaardige is daarbij dat de
ïederlandsers Franse, Duitse en
ïngelse fietsen en Franse, Duitse
>n Italiaanse bromfietsen kopen,
oaar de Duitsers en Belgen kopen
federlandse fietsen en bromfiet-
ien. Deze beweging is natuurlijk
'ooral het gevolg van het wegval-
en van de binnen tarieven in de
SEG. Het gevolg van een en an-
Voor vrouwe n is fietsen belangrijk
der is, dat door de concentratie
beweging en de uitbreiding van
wederzijdse handel de komst van
meer Eruopese modellen.
Een Rotterdamse rijwielhandelaar
heeft medio december de miljoen¬
ste fiets verkocht in 1972. Het
verkoopcijfer van ruim een mil¬
joen past in een stijgende trend
die ongeveer in 1967 begonnen is.
Het betekent dat iedere dertiende
Nederlander vorig jaar een nieu¬
we fiets" kocht. Het bewijst de
enorme populariteit die de fiets in
ons land geniet. Gemiddeld bezit
iedere Nederlands gezin twee fiet¬
sen. Natuurlijk is de jeugd een
goede klant van de fietsenhandel,
maar bepaald niet de enige. Blij¬
kens een marktonderzoek dat hel
vorig jaar door het Centraal Bu-
reua voor de Rijwielhandel, de
Stichting: Fiets en de R.A.I. geza¬
menlijk is ingesteld, is 36 pet van
alle fietsen in het bezit van de
leeftijdsklasse tot twintig jaar. Er
zijn in Nederlandse gezinnen meer
dan zeven miljoen (!) fietsen aan¬
wezig., waarvan 70 pet wordt ge¬
bruikt door personen van 14 jaar
en ouder. De prijs -die voor het
rijwiel werd betaald lag gemid¬
deld iets onder de tweehonderd
gulden, waarbij de invloed van
kinder- en jeugdfietsen mee
speelt; 32 pet betaalde meer dan
f 225. Er zijn ongeveer 5 miljoen
fietsen regelmatig in gebruik,
waarvan een groot deel iedere
dag. Mannen fietsen het hele jaar
door, bij vrouwen loopt de fre-
quentie in de winter terug.
De fiets kan een functie vervul¬
len bij het voorkomen van sommi¬
ge kwalen, maar dan moet deze
ook wel gebruikt worden. Een
paar keer met mooi weer een
tochtje maken is niet voldoende
voor het voorkomen van hart- en
vaatziekten. Ook hebben Ameri¬
kaanse ergometrische onderzoe¬
kingen aangetoond dat het tempo
belangrijk is, het mag niet te laag
liggen. Dit geldt dus speciaal voor
diegenen die het fietsen als een
soort trimmen gebruiken.
De mensen — en dat zijn er veel
— die de fiets gebruiken om dage¬
lijks naar hun werk te gaan, trap¬
pen vanzelf wel door. Wie een
fiets koopt om op zijn gemak te
toeren, behoeft niet tot grotere
snelheid te worden aangezet.
Overigens kan de gezonde fietsbe-
weging met de hometrainer ook
binnen worden gemaakt.
De fiets van NU is de LICHTE
sportfiets. Het zware rijwiel vindt
op het platteland nog wel aftrek,
maar heeft toch niet veelMieteke-
nis meer. Waarom een lichte
fiets? de mens heeft maximaal —
dus niet continu — één vijfde
paardekracht tot zijn beschikking.
Dat is niet veel — een bromfiets
heeft l'/ï a 2'/ï pk — en men moet
dus zuinig met zün kracht om¬
springen: Een lichte fiets rijdt
gemakkelijker en het tijdstip
waarop men vermoeid wordt dient
zich later aan. Ook smalle banden
en lichte schoenen zijn belangrijk.
Fietsen is geen eenparige bewe¬
ging. Bij het trappen vindt steeds
een versnelling en vertraging
plaats. Hoe kleiner het gewicht
dat bij het draaien van de trap¬
pers mee naar boven moet wor¬
den genomen, hoe lichter het trap¬
pen gaat. Niet voor niets dragen
wielrenners korte broeken en heel
lichte sokken en schoentjes.' De
laatste jaren hebben zich vele
nieuwe modellen aangediend. Met
name gezinsfietsen, vouw- en kin¬
derfietsen zijn nieuwe uitingsvor¬
men van de fiets. De gewone fiets
behield zijn uiterlijk hetgeen dui¬
delijk bewijst hoezeer er sprake is
van een uitgewogen vorm.
De sterke terugkeer van de fiets
sinds de jaren zestig heeft grote
invloed gehad op de ontwikkeling
van het product, fiets. De vormge¬
ving veranderde, werd steeds
meer aangepast aan de eisen van
de tijd. Opvallend is hierbij, de
verwerking van nieuwe materia¬
len en de toepassing van nieuw*
technieken. De fiets, we schreven
het reeds, werd aanzienlijk lich¬
ter, kreeg een sportief uiterlijk en'
werd nog beter berijdbaar. Ook il
er duidelijk verbreding van het
aanbod in kleuren. Omdat de fiets,
technisch gezien, reeds lang een
uitgedokterd product was, hebben
de kleine maar vaak belangrijke
verbeteringen in vele gevallen
weinig aandacht gekregen. Toch
is de fiets van NU, anders dan in
de jaren voor de Tweede Werel¬
doorlog. Daarvan getuigen ook de
vele noviteiten die op de Tweewie¬
ler RAI'73 worden getoond. Zo zijn
er van Peugeot (Cycles Peugeot
Nederland NV) de Amerikaanse
supersportmodellen met een tien-
versnellingsderailleur. Deze fiet¬
sen zijn zowel in de heren-, als
dames uitvoering leverbaar. Van
Nederlands fabrikaat is de Pega-
sus-fiets (Inikap NV) een semi-
racefiets met tien versnellingen
en een racestuur. Een fiets met de
allures van een professionele ra¬
cefiets is de Paris Nice, een luxe
lichtgewicht trimfiets van Gitane
(F. van Buren C.B.V.).
Onder de jeugdfietsen is er veel
nieuws hetgeen begrijpelijk is
want jeugdfietsen maken een be¬
langrijk deel van de Nederlandse
fietsenafzet uit. Sportieve uitvoe¬
ringen gaan steeds meer over¬
heersen. Zo komt Raleïgh (Ra-
leigh Nederland B.V.) als nieuw
voor Nederland met de chopper
sprint, een kruising tussen een
racefiets en de reeds ingeburger¬
de chopper (fiets met hoog stuur
en banaanvormig zadel met rug-
steun) met een racestuur en drie-
versnellingsnaaf. Een semi race¬
fiets voor jongens model Monte
Carlo wordt onder de merknamen
Batavus. Magneet, Fongers (Bata-
vus Intercycle BV) uitgebracht.
Bedoeld voor de jeugd van tien tot
dertien 'jaar. Een interessant
nieuwtje levert de Jumbo-Jet (U-
nikap NV) met achterwiel vering
en een scharnierende achtervork
waardoor de gehele achterpartij
beweegbaar is. De fiets heeft ver¬
der kleine wielen en een hoog
stuur en is leverbaar in oranje.
Speciaal voor minder validen en
lichamelijk gehandicapten worden
aangepaste fietsen gebouwd,
waaronder driewielige fietsen die
deelbaar en vouwbaar zijn en daar¬
door in de kofferruimte van 'n per¬
sonenauto kunnen worden meegeno¬
men. Met verschillende aandrij-
vings- en remsystemen. Ook ver¬
schillende aanpassingen waardoor
fietsen geschikt worden gemaakt
voor gebruik in revalidatiecentra
als therapeutisch hulpmiddel.
Het rijwieltoerisme is belangrijk
oor de vrouw en wel in het
jjzonder voor de spierbeweging,
lappe beenspieren komen soms
1 voor bij meisjes van 18 jaar.
pataderen zijn, alhoewel bij uit-
ondering, mogelijk op deze leef-
jd. Slappe buikspieren zijn oor¬
sak dat een meisje zich vroegtij-
ig moet inrijgen.
Bij geen enkele sport kunnen
eze gebreken zo goed worden
ndervangen en zonder zware oe-
aingen . als met het fietsen.
fevr. Elsa Vleer-Jagerman, een
nthousiast fietstoeriste .- die
isrlijks heel wat kilometers weg-
êtst, zegt: , .Wanneer men mij
lank vindt en niet begrijpt dat op
mijn leeftijd mijn beenwerk er nog
zo stevig uitziet, is er maar één
antwoord op: het komt door het
fietsen in mijn jeugd en nu. Ik
merk het toch: 's winters worden
de buik- en beenspieren weer een
tikkelt j e slapper, ma ar wanneer
ik na een maand 4 tot 5 tochten
heb gefietst, dus zo'n 400 km, is
het. weer oké. Meisjes die in hun
jeugd veel en op de juiste wijze
fietsen, krijgen mooie benen en
behoeven niet bang te zijn met
hun 50e lelijke'benen te hebben,
want de spieren houden hun leven¬
digheid en mooie vorm.
Niet voor niets bestaan er in
Amerika fietsclubs voor manne¬
quins, want deze vrouwen doen
aan deze sport voor de boterham.
Waarom juist door fietsen goedge¬
vormde benen en niet door atle¬
tiek, wandelen of andere sporten?
Eigenlijk heel eenvoudig! Bij deze
sporten wordt van de benen alles
gevergd. De spieren worden wel
stevig en hard, maar geforceerd.
Hetzelfde doet zich voor, wanneer
men met „kracht" fietst. Ook dan
krijgt men hetzelfde effect. Maar
door zó min mogelijk kracht te
zetten, met „souplesse" te rijden,
worden de spieren niet overver¬
moeid, doch soepel door steeds
dezelfde beweging. Ook lijkt mij
de psychische factor heel belang¬
rijk, zo gaat zij verder. Wij vrou¬
wen concentreren ons misschien
nóg meer dan de mannen od werk
in huis. Wij moeten eruit. We
hebben een maximum aan frisse
en ook gezonde lucht nodig. Met
het fietsen op rustige wegen en
paden wordt een maximum aan
psychische rust verkregen, terwijl
men volop geniet. Bij dit alles
voelen wij ons echte aristocraten,
want wij hebben geen benzine-
drankje nodig om ons voort te
bewegen".
Een slotconclusie: waarom fiet¬
sen? Wel, fietsen geeft „adem",
bevordert slanke heupen en en¬
kels, werkt als een massage van
de gehele bekkenstreek, vergt
energie, juist voldoende om ont¬
spannend op de psyche te werken.
Voor toekomstige bezitters
(sters) van een rijwiel bevelen wij
de brochure aan: „Wat voor een
fiets kopen?" bewust kiezen en
kopen. Verkrijgbaar bij de „Stich¬
ting Fiets", Europaplein 2, Am¬
sterdam. Prijs ƒ4,50 (incl. BTW).
„Fietsverzorging",. onderhoud
en eenvoudige reparaties, prijs
6,50 (eveneens verkrijgbaar bij
de „Stichting Fiets").
Fiets, Wie? Wat? Waar?, aller¬
lei informatie over de fiets en het
fietsen. Prijs 3,75.
Men kan deze bijzonder interes¬
sante boekjes bekomen door over¬
making van het genoemde bedrag
op postgirorekeningnr. 234567.
De bromfiets is een gebruiksartikel
De bromfietsmarkt verkeert in
en periode van stabilisatie. Er is
en zekere verzadiging te consta-
jren. Het gebruik is verschoven
aar de jeugd en naar de (jonge)
_ etrouwde vrouwen. Van alle
romfietsen is 37 pet. in handen
an vrouwen, zo bleek uit een on-
. erzoek dat de RAI bromfiets afde-
ng in 1971 heeft laten instellen.
Eveneens 37 pet. is eigendom
an de leeftijdsgroep t.m. 20 jaar,
i pet. van de groep tot en met 34
lar. Bij de ouderen is de concur-
intie van de tweedehands auto
lidelijk bespeurbaar. Vroeger
as de brommer, vooral in de
igere inkomensklassen, het
enige gemotoriseerde vervoermid¬
del, maar de opkomst van de auto
heeft dit veranderd. Desalniette¬
min is de brommer voor velen
onmisbaar. Als gevolg van de
steeds groter wordende afstanden
tussen woning en school, op het
werk en waarbij adequaat open¬
baar vervoer ontbreekt, is de
bromfiets voor veel mensen, voor¬
al jongeren, een onontbeerlijk
voertuig. Het karakter van de
bromfiets is de laatste jaren ver¬
anderd. Het is geen statusartikel
in bepaalde wijken meer, maar
een gebruiksartikel. Wanneer in
een gezin een bromfiets aanwezig
is, wordt die veelal ook door
meerdere personen gebruikt. Er
zijn dus veel meer gebruikers dan
de ongeveer twee miljoen Neder¬
landse eigenaars van een brom¬
fiets. Ten aanzien van de brom¬
fiets is men in deskundige kringen
bepaald niet pessimistisch en ge¬
looft men een terugkeer tot de
bromfiets in groepen die er nu
geen gebruik meer van maken. De
toenemende verkeerscongesties
en het ontoereikende openbaar
vervoer zullen meer mensen de
handigheid van brommers in het
verkeer doen beseffen. De brom¬
fietsleveranciers zijn er zich ech¬
ter wel van bewust dat dit niet
van de ene op de andere dag zal
geschieden. Over het algemeen
rijden er veel, opgevoerde, brom¬
fietsen te hard en maken daarbij
ook te veel geluid. Dit ondanks het
feit dat alle in Nedeland nieuw
afgeleverde brommers voldoen
aan de door de overheid gestelde
eisen. Deze normen zijn de streng¬
ste in de gehele wereld.
Wat de technische ontwikkelin¬
gen betreft zult u op de Tweewie¬
ler RAI, hoe interessant die'ook
belooft te worden met tal van
nieuwe snufjes, geen spectaculai¬
re dingen aantreffen. De laatste
jaren heeft de bromfiets twee
hoofdvormen gekregen: de lichte,
veelal automatische, stadsbrom¬
mer en de zwaardere toerbrom-
mer die ook geschikt is voor lan¬
gere tochten en voor duo gebruik.
De bruikbaarheid van de brom¬
fiets is verder verhoogd door ver¬
beteringen aan de ontsteking (ge¬
makkelijker starten) en de ver¬
lichting en door toepassing van
kunststof (geen roest, geen ram¬
melen.). De motoren zijn nu zo
goed dat ze het hele leven van de
bromfiets — gemiddeld zeven jaar
— meegaan zonder revisie. Daar¬
bij is de brommer betrekkelijk
goedkoop gebleven. In 1965 was de
gemiddelde prijs f 645 en nu is
deze circa f 850 een toeneming
met 30 pet.
Motoren in velerlei prijzen en inhoud
Er zijn tweewielertentoonstellin-
en geweest, waarop de motor
m stiefkind was, al werd dat
«n niet toegegeven. Sinds een
aar jaar is die positie geheel
eranderd. Er zijn zelfs al twee
^toonstellingen geweest, onder
B naam RAI Motor Weekend,
aarop alléén maar motorfietsen
! zien weren. Dit jaar is het
[otor Weekend als een presenta-
„ t in het geheel van de a.s.
«toonstelling opgenomen met de
;ttracties die erbij horen als de
- liss Motorverkiezingen en sleu-
flwedstriiden. De sfeer die bij de
m lotorfiets behoort, verschilt radi¬
aal van die van vroeger. Het is
U de sfeer van de hobby, van de
fcreatie. De kleine groep getrou- ■■
■ en is aan het groeien tot een
ger van enthousiasten. De crj-
rs spreken hierbij een duidelijke
al. In de jaren 1964-1970 steeg de
wtorfietsafzet heel langzaam,
in 2.700 tot ruim 3.800, maar in
ftO werden er al 5.100 eenheden
erkocht en in het afgelopen jaar
ijna 7.900. Opmerkelijk daarbij is
e belangstelling voor de zwaar¬
pre machines. Vijf jaar geleden
ad 6 pet. van de geïmporteerde
lotorfietsen een cilinderinhoud
«meer dan 500 cc, in 1970 was
it.al 30 pet. en vorig jaar tot en
iet september 45 pet.
Het is overigens niet de drang
^ar snelheid die motorrijders
aar de zwaardere machines doet
verstappen. De zeer hoge top-
pelheden die technisch mogelijk
Hn, worden in de praktijk zelden
preden, en ook met lichtere mo¬
tten kunnen betrekkelijk hoge
nelheden worden bereikt. Accele-
*öe waarin de motorfiets altijd
ie meerdere is van de auto, is
«langrijk, maar wat de mensen
"ooral zo fascineert is de fraaie
Echniek. De combinatie van giet¬
er, blinkend chroom, glanzende
Ws samengebracht op twee wie-
ïn, straalt iets uit waarover lief-
ebbers de gehele zaterdagmid-
a6 kunnen praten. Motorrijden is
ijn ook geen solitaire bezfgheid,
^« is bij uitstek een clubsport.
'Oj sport die veel meer omvat
an alleen het rijden, maar ook:
*Wtsen, het sleutelen, het gezellig
samenzijn. Comfort en veiligheid
zijn belangrijk verbeterd zowel
door toepassing van nieuwe con¬
structies, zoals de schijfrem, als
door verfijning, bijv. bij de wielop¬
hanging. De betrouwbaarheid is
allang geen punt van discussie
meer. Gezien de gewijzigde func¬
tie, van nuttig vervoermiddel tot
een recreatief element bij uitstek,
gaat de motorfiets ongetwijfeld
een goede toekomst tegemoet. Op
de Tweewielertentoonstelling zal
men dan ook bijzonder mooie en
spectaculaire motoren kunnen be¬
zichtigen, zoals de elders in dit
blad afgedrukte Yamaha van 750
cc, o.a. Suzuki enz.
Hoewel het motorrijden al gerui¬
me tijd vrijwel geheel een hobby
is, meent Alejandro De Tomaso,
de sportwagenbouwer die motor¬
fabrikant werd, dat, wanneer over
enkele jaren de buitenwegen en
vooral de straten in de steden
voor autoverkeer verstopt zullen
zn de zoveel minder ruimte inne¬
mende motorfiets uitkomst zal ge¬
ven. Voor het vervoer van de
massa. Daardoor dan ook tevens
een gewonen vervoersfunctie krij¬
gen. Op deze functie zijn de tech¬
nische opbouwen de styling van de
moderne machines bij bijna alle
merken gericht. Door allerlei om¬
standigheden, niet het minst in de
concurrentiestrijd tussen de fabri¬
kanten uit Europa en o.a. Japan,
is er een nieuw motortijdperk ont¬
staan met een verscheidenheid in
nieuwe machines, die groter is
dan ooit tevoren. r.
Een volledige afspiegeling hier¬
van biedt de Tweewieler RAI 1973.
Het is ondoenlijk om alle nieuw¬
tjes die er in deze afdeling te zien
zi.jn te vermelden, vandaar dat wij
een greep doen. Een fabriek
(Zündapp) brengt als nieuwtje een
model met waterkoeling, in dit
geval niet uit noodzaak om warm¬
te af te voeren, maar met het
doel de motor stiller te maken
Een ludiek model is de Fantic
Chopper, de enige „geschopte"
serie-motorfiets. Hoewel in de 125
cc categorie de eencilinder het
meest gangbare type is, zijn er
ook twee cilinders, in beide soor¬
ten zowel met twee-als viertakt-
motor. Dat maximum vermogen
in deze klassen varieert van 9 pk
tot voor de sportieve typen 16 pk
toe, duidt op een grote verschei¬
denheid. Hoewel 4 en bij één type
6 versnellingen voorkomen, is een
vijf bak de meest gebruikelijke.
Meer populair dan de lichtge¬
wichten zijn de middenklassers
van 250 tot 350 cc. Het zijn een- en
tweecilinders in twee- en viertakt-
uitvoérireg, maar het afgelopen
jaar is ook een 250 cc driecilinder
tweetakt (Kasasaki) uitgebracht
en pas nieuw is een 350 cc vierci-
linder viertakt (Honda). De laat¬
ste jaren is de „historische" be¬
langstelling voor de 500 cc moto¬
ren als meest gevraagde bovenste
grens van de cilinderinhoud ver¬
drongen door de vraag naar meer
pk's, nog hotere topsnelheid, nog
fellere acceleratie. De populari¬
teit van de „buffels" of „superbi-
kes", motoren vanaf 650 cc, over¬
treft thans zelfs die van de mid¬
denklassers. In de zware klassen,
voorheen het domein van de vier¬
takt, is ook de tweetakt doorge¬
drongen waarbij men kan consta¬
teren hoezeer de opvattingen van
de constructeurs verschillen. Tus¬
sen de in doorsnee echte hobby
modellen van de West-Europese
en Japanse fabrieken (waarbii
zich nu ook de Franse Motobécane
weer geschaard heeft door het
uitbrengen van moderne 125 cc
twee- en 350 cc driecilinder twee-
takten) nemen de motorfietsen uit
Rusland, Tsjecho-SIowakije en Po¬
len een eigen plaats in. In deze
plaatsen vervult de motorfiets me¬
rendeels nog een gewonen ver¬
voersfunctie. Deze machines zijn
eenvoudiger van constructie, heb¬
ben minder vermogen en zijn min¬
der luxueus uitgevoerd. Dit alles
komt tot uitdrukking in de prijs.
Rijders die geen hoog prestatieni¬
veau verlangen, zullen uit deze\
meer op toeristisch gebruik inge¬
stelde machines hun keus maken.
Tips
Motorsport heeft vele facetten
Aan het eind van het wedstrijd¬
seizoen in 1971 was er een uitgela¬
ten stemming onder de motor-
sportliefhebbers en zeker onder de
leden van de ruim 300 rnotorclubs
die ons land kent. In Jan, de Vries
had Nederland zijn eerste wereld¬
kampioen wegraces en om het
helemaal mooi te maken werd
Rikus Lubbers Europees kampi¬
oen in de zijspanklasse motocross.
Hoewel deze rijders er in 1972 niet
in slaagden hun titels te prolonge¬
ren, waren de resultaten van de
Nederlandse coureurs op interna¬
tionaal niveau bijzonder eervol, In
de competitie om het wereldkam¬
pioenschap 50 cc wegraces eindig¬
den Jan de Vries, Theo Timmei
en Jan Bruins resp. als tweede,
derde en vierde, een resultaat dat
in de strijd om de Europese titel
zijspanklassen eveneens werd be¬
haald door de equipes Lubbers-
Notten, Van Heugten-Wery en Ten
Thije-Ten Thije. Successen in wel¬
ke tak van sport ook wekken be¬
langstelling op, zowel tot actieve
beoefening als tot een bezoek aan
de wedstrijden. Na het voetballen
trekt de motorsport de meeste
toeschouwers en met rond de
130.000 toeschouwers is de TT in
Assen zelfs verreweg het grootste
sportevenement in ons land. Dat
alles stimuleert ook de verkoop
van deze motoren geweldig, van¬
daar dat de fabrikanten zich ge¬
ducht inspannen en, door sponso¬
ring, heel veel geld in hun meestal
uitermate prachtig materiaal ste¬
ken.
Alleen al het bezichtigen van
deze machines is een gang naar
de RAI ten voile waard.
1. Als u een fiets koopt, laat u dan
door een deskundige rijwielhande¬
laar voorlichten.
2. Blijf niet te lang op een fiets
van jaren her rijden. Het „staat
niet" is heel vaak niet veilig en u
ontneemt uzelf het genoegen van
fietsen. Oude fietsen trappen door¬
gaans zwaar en moeilijk (scheve
pedaalassen) en zijn veel lastiger
te besturen.
3. Rijd steeds met vrij hard opge¬
pompte banden, dat is veiliger en
het rijdt ook aanzienlijk lichter.
Het bespaart bovendien banen-
slijtage.
4. Laat uw fiets van tijd tot tijd door
een rijwielhersteller nakijken,
waarbij de nodige onderdelen wor¬
den vernieuwd.
5. De beste stand van het zadel is
die waarbij u met de tenen uw
trapper goed kunt bereiken, als hij
in de laagste stand staat.
6. Trap niet te langzaam want dat
kost meer energie. Deskundigen
hebben uitgerekend dat het klein¬
ste energieverbruik bereikt wordt
bij ongeveer 50 pedaalas omwen¬
telingen per minuut.
7. Als u, na een rustperiode, weer
op de fiets stapt, begin dan niet
met te lange tochten, maar zorg
ervoor dat u eerst wat ingefietst
geraakt. Dat maakt het allemaal
veel prettiger.
8. Fiets regelmatig, zelfs al is het
maar voor korte afstanden. U
krijgt daardoor gezonde doelmati¬
ge beweging, (regelmatige adem¬
haling en bloedsomloop).
9. Kies voor grote tochten niet de
klassieke toerfiets, maar een lich¬
te sportfiets. De toerfiets blijft
geschikt voor een rustig, niet te
lang tochtje.
10. Kijk, als u een vouwfiets koopt
of hij, zo nodig, in de kofferruimte
van uw auto past.
R. Spori (ven Gtcelle). De „R" zou van Roils kunnen zijn. Een fiets om 1
op uil te (rekken en nief op een kilometer te kijken. Een buitenfiets, een b
een picknickfieis ol een duinfiets.
r»":Xm iMMwS?
Raleigl-.'s Chopper Sp.-..1" f:neuw voor Nederland). Een speciale modefiets ont¬
worpen voor de jeugd die plezier met prestaties verbindt.
Op de tweewieler-R.A.I. introduceert Peugeot hef model 103 met variomaat.
Door deze uitvoering met automatische versnellingen kan nu lelfs een hellings-
percenfage van 17% moeiteloos worden genomen.
Becini van Gazelle. Model VEV 600. Moderne vormgeving door speciaal ont¬
wikkeld plaatstalen frame met ingebouwde benzinetank. Kunststof kettingkast/
motordeksel met een geheel eigen „lijn". Wielmaat 21".
De nieuwe Yamaha TX 750, 4-fakf, 2-cilinder, met omni phase balans systeem.
Yamaha, een grote stap vooruit makend met de nieuwe 2-takt en 4-takt collectie,
introduceert de splinternieuwe TX 750, de voorloper van de echle 4-takt „streef"
serie, als representant in het tijdperk van de tijdloze toermachines.