Tekstweergave van DT_1973-02-22_005

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
4____________________________________________________ ) Er zijn in de Nederlandse gezinnen \ meer dan zeven miljoen fietsen aanwezig , Voor de elfde maal organiseert der is, dat door de concentratie paar keer met mooi weer een lichte sokken en schoentjes. De cefiets is de Paris Nice een luxe "" Je-B.A.1- een Tweewielerlentoon- beweging en de uitbreiding van tochtje maken is niet voldoende laatste iaren hebben zich vele lichtgewicht trimfiPt* van Oitan* Voor de elfde maal organiseert UW je-B-A.1- een Tweewielertentoon- rtellüig sinds 1951 tot een afzon- "H leriijke tentoonstelling is beslo- «0. De vorige expositie was in )|970 en omvatte 8300 m2. Dit keer Il wordt de tentoonstelling 9500 m2, —» >en toeneming van 14 pet., het- I' 'een de stijgende interesse van l" ïandel en industrie voor deze ten- —— Donstelling niet alleen illustreert, | naar ook de sterk toenemende ■1*' lelangstelling voor de tweewieler —* q een groeiend aantal exposanten nanifesteert. In de Nederlandse (veewielerindustrie heeft zich een iroces van samenwerking en vememing afgespeeld, waardoor jteindeüjk een betrekkelijk klein antal grotere bedrijven zijn over- I ebleven. Enkele cijfers illustre- 'j— ren dit. In 1960 waren er in Neder- _. and 22 fietsenfabrieken en 15 be- : irijven die bromfietsen fabriceer- ■ jen. Nu zijn er nog 8 rij wi elf abrie¬ ten en 6 bromfietsenindustrieën. ™pp deze R.A.I. die van 24 februari ' tot en met 4 maart gehouden """farórdt, exposeren minder Neder¬ landse fabrikanten van fietsen en bromfietsen, maar het aantal ïm- ^borteurs heeft zich uitgebreid. Kocht men een tiental jaren gele¬ ien' vooral fietsen en bromfietsen ian vaderlandse fabrikaat, thans s er over en weer import. Het igenaardige is daarbij dat de ïederlandsers Franse, Duitse en ïngelse fietsen en Franse, Duitse >n Italiaanse bromfietsen kopen, oaar de Duitsers en Belgen kopen federlandse fietsen en bromfiet- ien. Deze beweging is natuurlijk 'ooral het gevolg van het wegval- en van de binnen tarieven in de SEG. Het gevolg van een en an- Voor vrouwe n is fietsen belangrijk der is, dat door de concentratie beweging en de uitbreiding van wederzijdse handel de komst van meer Eruopese modellen. Een Rotterdamse rijwielhandelaar heeft medio december de miljoen¬ ste fiets verkocht in 1972. Het verkoopcijfer van ruim een mil¬ joen past in een stijgende trend die ongeveer in 1967 begonnen is. Het betekent dat iedere dertiende Nederlander vorig jaar een nieu¬ we fiets" kocht. Het bewijst de enorme populariteit die de fiets in ons land geniet. Gemiddeld bezit iedere Nederlands gezin twee fiet¬ sen. Natuurlijk is de jeugd een goede klant van de fietsenhandel, maar bepaald niet de enige. Blij¬ kens een marktonderzoek dat hel vorig jaar door het Centraal Bu- reua voor de Rijwielhandel, de Stichting: Fiets en de R.A.I. geza¬ menlijk is ingesteld, is 36 pet van alle fietsen in het bezit van de leeftijdsklasse tot twintig jaar. Er zijn in Nederlandse gezinnen meer dan zeven miljoen (!) fietsen aan¬ wezig., waarvan 70 pet wordt ge¬ bruikt door personen van 14 jaar en ouder. De prijs -die voor het rijwiel werd betaald lag gemid¬ deld iets onder de tweehonderd gulden, waarbij de invloed van kinder- en jeugdfietsen mee speelt; 32 pet betaalde meer dan f 225. Er zijn ongeveer 5 miljoen fietsen regelmatig in gebruik, waarvan een groot deel iedere dag. Mannen fietsen het hele jaar door, bij vrouwen loopt de fre- quentie in de winter terug. De fiets kan een functie vervul¬ len bij het voorkomen van sommi¬ ge kwalen, maar dan moet deze ook wel gebruikt worden. Een paar keer met mooi weer een tochtje maken is niet voldoende voor het voorkomen van hart- en vaatziekten. Ook hebben Ameri¬ kaanse ergometrische onderzoe¬ kingen aangetoond dat het tempo belangrijk is, het mag niet te laag liggen. Dit geldt dus speciaal voor diegenen die het fietsen als een soort trimmen gebruiken. De mensen — en dat zijn er veel — die de fiets gebruiken om dage¬ lijks naar hun werk te gaan, trap¬ pen vanzelf wel door. Wie een fiets koopt om op zijn gemak te toeren, behoeft niet tot grotere snelheid te worden aangezet. Overigens kan de gezonde fietsbe- weging met de hometrainer ook binnen worden gemaakt. De fiets van NU is de LICHTE sportfiets. Het zware rijwiel vindt op het platteland nog wel aftrek, maar heeft toch niet veelMieteke- nis meer. Waarom een lichte fiets? de mens heeft maximaal — dus niet continu — één vijfde paardekracht tot zijn beschikking. Dat is niet veel — een bromfiets heeft l'/ï a 2'/ï pk — en men moet dus zuinig met zün kracht om¬ springen: Een lichte fiets rijdt gemakkelijker en het tijdstip waarop men vermoeid wordt dient zich later aan. Ook smalle banden en lichte schoenen zijn belangrijk. Fietsen is geen eenparige bewe¬ ging. Bij het trappen vindt steeds een versnelling en vertraging plaats. Hoe kleiner het gewicht dat bij het draaien van de trap¬ pers mee naar boven moet wor¬ den genomen, hoe lichter het trap¬ pen gaat. Niet voor niets dragen wielrenners korte broeken en heel lichte sokken en schoentjes.' De laatste jaren hebben zich vele nieuwe modellen aangediend. Met name gezinsfietsen, vouw- en kin¬ derfietsen zijn nieuwe uitingsvor¬ men van de fiets. De gewone fiets behield zijn uiterlijk hetgeen dui¬ delijk bewijst hoezeer er sprake is van een uitgewogen vorm. De sterke terugkeer van de fiets sinds de jaren zestig heeft grote invloed gehad op de ontwikkeling van het product, fiets. De vormge¬ ving veranderde, werd steeds meer aangepast aan de eisen van de tijd. Opvallend is hierbij, de verwerking van nieuwe materia¬ len en de toepassing van nieuw* technieken. De fiets, we schreven het reeds, werd aanzienlijk lich¬ ter, kreeg een sportief uiterlijk en' werd nog beter berijdbaar. Ook il er duidelijk verbreding van het aanbod in kleuren. Omdat de fiets, technisch gezien, reeds lang een uitgedokterd product was, hebben de kleine maar vaak belangrijke verbeteringen in vele gevallen weinig aandacht gekregen. Toch is de fiets van NU, anders dan in de jaren voor de Tweede Werel¬ doorlog. Daarvan getuigen ook de vele noviteiten die op de Tweewie¬ ler RAI'73 worden getoond. Zo zijn er van Peugeot (Cycles Peugeot Nederland NV) de Amerikaanse supersportmodellen met een tien- versnellingsderailleur. Deze fiet¬ sen zijn zowel in de heren-, als dames uitvoering leverbaar. Van Nederlands fabrikaat is de Pega- sus-fiets (Inikap NV) een semi- racefiets met tien versnellingen en een racestuur. Een fiets met de allures van een professionele ra¬ cefiets is de Paris Nice, een luxe lichtgewicht trimfiets van Gitane (F. van Buren C.B.V.). Onder de jeugdfietsen is er veel nieuws hetgeen begrijpelijk is want jeugdfietsen maken een be¬ langrijk deel van de Nederlandse fietsenafzet uit. Sportieve uitvoe¬ ringen gaan steeds meer over¬ heersen. Zo komt Raleïgh (Ra- leigh Nederland B.V.) als nieuw voor Nederland met de chopper sprint, een kruising tussen een racefiets en de reeds ingeburger¬ de chopper (fiets met hoog stuur en banaanvormig zadel met rug- steun) met een racestuur en drie- versnellingsnaaf. Een semi race¬ fiets voor jongens model Monte Carlo wordt onder de merknamen Batavus. Magneet, Fongers (Bata- vus Intercycle BV) uitgebracht. Bedoeld voor de jeugd van tien tot dertien 'jaar. Een interessant nieuwtje levert de Jumbo-Jet (U- nikap NV) met achterwiel vering en een scharnierende achtervork waardoor de gehele achterpartij beweegbaar is. De fiets heeft ver¬ der kleine wielen en een hoog stuur en is leverbaar in oranje. Speciaal voor minder validen en lichamelijk gehandicapten worden aangepaste fietsen gebouwd, waaronder driewielige fietsen die deelbaar en vouwbaar zijn en daar¬ door in de kofferruimte van 'n per¬ sonenauto kunnen worden meegeno¬ men. Met verschillende aandrij- vings- en remsystemen. Ook ver¬ schillende aanpassingen waardoor fietsen geschikt worden gemaakt voor gebruik in revalidatiecentra als therapeutisch hulpmiddel. Het rijwieltoerisme is belangrijk oor de vrouw en wel in het jjzonder voor de spierbeweging, lappe beenspieren komen soms 1 voor bij meisjes van 18 jaar. pataderen zijn, alhoewel bij uit- ondering, mogelijk op deze leef- jd. Slappe buikspieren zijn oor¬ sak dat een meisje zich vroegtij- ig moet inrijgen. Bij geen enkele sport kunnen eze gebreken zo goed worden ndervangen en zonder zware oe- aingen . als met het fietsen. fevr. Elsa Vleer-Jagerman, een nthousiast fietstoeriste .- die isrlijks heel wat kilometers weg- êtst, zegt: , .Wanneer men mij lank vindt en niet begrijpt dat op mijn leeftijd mijn beenwerk er nog zo stevig uitziet, is er maar één antwoord op: het komt door het fietsen in mijn jeugd en nu. Ik merk het toch: 's winters worden de buik- en beenspieren weer een tikkelt j e slapper, ma ar wanneer ik na een maand 4 tot 5 tochten heb gefietst, dus zo'n 400 km, is het. weer oké. Meisjes die in hun jeugd veel en op de juiste wijze fietsen, krijgen mooie benen en behoeven niet bang te zijn met hun 50e lelijke'benen te hebben, want de spieren houden hun leven¬ digheid en mooie vorm. Niet voor niets bestaan er in Amerika fietsclubs voor manne¬ quins, want deze vrouwen doen aan deze sport voor de boterham. Waarom juist door fietsen goedge¬ vormde benen en niet door atle¬ tiek, wandelen of andere sporten? Eigenlijk heel eenvoudig! Bij deze sporten wordt van de benen alles gevergd. De spieren worden wel stevig en hard, maar geforceerd. Hetzelfde doet zich voor, wanneer men met „kracht" fietst. Ook dan krijgt men hetzelfde effect. Maar door zó min mogelijk kracht te zetten, met „souplesse" te rijden, worden de spieren niet overver¬ moeid, doch soepel door steeds dezelfde beweging. Ook lijkt mij de psychische factor heel belang¬ rijk, zo gaat zij verder. Wij vrou¬ wen concentreren ons misschien nóg meer dan de mannen od werk in huis. Wij moeten eruit. We hebben een maximum aan frisse en ook gezonde lucht nodig. Met het fietsen op rustige wegen en paden wordt een maximum aan psychische rust verkregen, terwijl men volop geniet. Bij dit alles voelen wij ons echte aristocraten, want wij hebben geen benzine- drankje nodig om ons voort te bewegen". Een slotconclusie: waarom fiet¬ sen? Wel, fietsen geeft „adem", bevordert slanke heupen en en¬ kels, werkt als een massage van de gehele bekkenstreek, vergt energie, juist voldoende om ont¬ spannend op de psyche te werken. Voor toekomstige bezitters (sters) van een rijwiel bevelen wij de brochure aan: „Wat voor een fiets kopen?" bewust kiezen en kopen. Verkrijgbaar bij de „Stich¬ ting Fiets", Europaplein 2, Am¬ sterdam. Prijs ƒ4,50 (incl. BTW). „Fietsverzorging",. onderhoud en eenvoudige reparaties, prijs 6,50 (eveneens verkrijgbaar bij de „Stichting Fiets"). Fiets, Wie? Wat? Waar?, aller¬ lei informatie over de fiets en het fietsen. Prijs 3,75. Men kan deze bijzonder interes¬ sante boekjes bekomen door over¬ making van het genoemde bedrag op postgirorekeningnr. 234567. De bromfiets is een gebruiksartikel De bromfietsmarkt verkeert in en periode van stabilisatie. Er is en zekere verzadiging te consta- jren. Het gebruik is verschoven aar de jeugd en naar de (jonge) _ etrouwde vrouwen. Van alle romfietsen is 37 pet. in handen an vrouwen, zo bleek uit een on- . erzoek dat de RAI bromfiets afde- ng in 1971 heeft laten instellen. Eveneens 37 pet. is eigendom an de leeftijdsgroep t.m. 20 jaar, i pet. van de groep tot en met 34 lar. Bij de ouderen is de concur- intie van de tweedehands auto lidelijk bespeurbaar. Vroeger as de brommer, vooral in de igere inkomensklassen, het enige gemotoriseerde vervoermid¬ del, maar de opkomst van de auto heeft dit veranderd. Desalniette¬ min is de brommer voor velen onmisbaar. Als gevolg van de steeds groter wordende afstanden tussen woning en school, op het werk en waarbij adequaat open¬ baar vervoer ontbreekt, is de bromfiets voor veel mensen, voor¬ al jongeren, een onontbeerlijk voertuig. Het karakter van de bromfiets is de laatste jaren ver¬ anderd. Het is geen statusartikel in bepaalde wijken meer, maar een gebruiksartikel. Wanneer in een gezin een bromfiets aanwezig is, wordt die veelal ook door meerdere personen gebruikt. Er zijn dus veel meer gebruikers dan de ongeveer twee miljoen Neder¬ landse eigenaars van een brom¬ fiets. Ten aanzien van de brom¬ fiets is men in deskundige kringen bepaald niet pessimistisch en ge¬ looft men een terugkeer tot de bromfiets in groepen die er nu geen gebruik meer van maken. De toenemende verkeerscongesties en het ontoereikende openbaar vervoer zullen meer mensen de handigheid van brommers in het verkeer doen beseffen. De brom¬ fietsleveranciers zijn er zich ech¬ ter wel van bewust dat dit niet van de ene op de andere dag zal geschieden. Over het algemeen rijden er veel, opgevoerde, brom¬ fietsen te hard en maken daarbij ook te veel geluid. Dit ondanks het feit dat alle in Nedeland nieuw afgeleverde brommers voldoen aan de door de overheid gestelde eisen. Deze normen zijn de streng¬ ste in de gehele wereld. Wat de technische ontwikkelin¬ gen betreft zult u op de Tweewie¬ ler RAI, hoe interessant die'ook belooft te worden met tal van nieuwe snufjes, geen spectaculai¬ re dingen aantreffen. De laatste jaren heeft de bromfiets twee hoofdvormen gekregen: de lichte, veelal automatische, stadsbrom¬ mer en de zwaardere toerbrom- mer die ook geschikt is voor lan¬ gere tochten en voor duo gebruik. De bruikbaarheid van de brom¬ fiets is verder verhoogd door ver¬ beteringen aan de ontsteking (ge¬ makkelijker starten) en de ver¬ lichting en door toepassing van kunststof (geen roest, geen ram¬ melen.). De motoren zijn nu zo goed dat ze het hele leven van de bromfiets — gemiddeld zeven jaar — meegaan zonder revisie. Daar¬ bij is de brommer betrekkelijk goedkoop gebleven. In 1965 was de gemiddelde prijs f 645 en nu is deze circa f 850 een toeneming met 30 pet. Motoren in velerlei prijzen en inhoud Er zijn tweewielertentoonstellin- en geweest, waarop de motor m stiefkind was, al werd dat «n niet toegegeven. Sinds een aar jaar is die positie geheel eranderd. Er zijn zelfs al twee ^toonstellingen geweest, onder B naam RAI Motor Weekend, aarop alléén maar motorfietsen ! zien weren. Dit jaar is het [otor Weekend als een presenta- „ t in het geheel van de a.s. «toonstelling opgenomen met de ;ttracties die erbij horen als de - liss Motorverkiezingen en sleu- flwedstriiden. De sfeer die bij de m lotorfiets behoort, verschilt radi¬ aal van die van vroeger. Het is U de sfeer van de hobby, van de fcreatie. De kleine groep getrou- ■■ ■ en is aan het groeien tot een ger van enthousiasten. De crj- rs spreken hierbij een duidelijke al. In de jaren 1964-1970 steeg de wtorfietsafzet heel langzaam, in 2.700 tot ruim 3.800, maar in ftO werden er al 5.100 eenheden erkocht en in het afgelopen jaar ijna 7.900. Opmerkelijk daarbij is e belangstelling voor de zwaar¬ pre machines. Vijf jaar geleden ad 6 pet. van de geïmporteerde lotorfietsen een cilinderinhoud «meer dan 500 cc, in 1970 was it.al 30 pet. en vorig jaar tot en iet september 45 pet. Het is overigens niet de drang ^ar snelheid die motorrijders aar de zwaardere machines doet verstappen. De zeer hoge top- pelheden die technisch mogelijk Hn, worden in de praktijk zelden preden, en ook met lichtere mo¬ tten kunnen betrekkelijk hoge nelheden worden bereikt. Accele- *öe waarin de motorfiets altijd ie meerdere is van de auto, is «langrijk, maar wat de mensen "ooral zo fascineert is de fraaie Echniek. De combinatie van giet¬ er, blinkend chroom, glanzende Ws samengebracht op twee wie- ïn, straalt iets uit waarover lief- ebbers de gehele zaterdagmid- a6 kunnen praten. Motorrijden is ijn ook geen solitaire bezfgheid, ^« is bij uitstek een clubsport. 'Oj sport die veel meer omvat an alleen het rijden, maar ook: *Wtsen, het sleutelen, het gezellig samenzijn. Comfort en veiligheid zijn belangrijk verbeterd zowel door toepassing van nieuwe con¬ structies, zoals de schijfrem, als door verfijning, bijv. bij de wielop¬ hanging. De betrouwbaarheid is allang geen punt van discussie meer. Gezien de gewijzigde func¬ tie, van nuttig vervoermiddel tot een recreatief element bij uitstek, gaat de motorfiets ongetwijfeld een goede toekomst tegemoet. Op de Tweewielertentoonstelling zal men dan ook bijzonder mooie en spectaculaire motoren kunnen be¬ zichtigen, zoals de elders in dit blad afgedrukte Yamaha van 750 cc, o.a. Suzuki enz. Hoewel het motorrijden al gerui¬ me tijd vrijwel geheel een hobby is, meent Alejandro De Tomaso, de sportwagenbouwer die motor¬ fabrikant werd, dat, wanneer over enkele jaren de buitenwegen en vooral de straten in de steden voor autoverkeer verstopt zullen zn de zoveel minder ruimte inne¬ mende motorfiets uitkomst zal ge¬ ven. Voor het vervoer van de massa. Daardoor dan ook tevens een gewonen vervoersfunctie krij¬ gen. Op deze functie zijn de tech¬ nische opbouwen de styling van de moderne machines bij bijna alle merken gericht. Door allerlei om¬ standigheden, niet het minst in de concurrentiestrijd tussen de fabri¬ kanten uit Europa en o.a. Japan, is er een nieuw motortijdperk ont¬ staan met een verscheidenheid in nieuwe machines, die groter is dan ooit tevoren. r. Een volledige afspiegeling hier¬ van biedt de Tweewieler RAI 1973. Het is ondoenlijk om alle nieuw¬ tjes die er in deze afdeling te zien zi.jn te vermelden, vandaar dat wij een greep doen. Een fabriek (Zündapp) brengt als nieuwtje een model met waterkoeling, in dit geval niet uit noodzaak om warm¬ te af te voeren, maar met het doel de motor stiller te maken Een ludiek model is de Fantic Chopper, de enige „geschopte" serie-motorfiets. Hoewel in de 125 cc categorie de eencilinder het meest gangbare type is, zijn er ook twee cilinders, in beide soor¬ ten zowel met twee-als viertakt- motor. Dat maximum vermogen in deze klassen varieert van 9 pk tot voor de sportieve typen 16 pk toe, duidt op een grote verschei¬ denheid. Hoewel 4 en bij één type 6 versnellingen voorkomen, is een vijf bak de meest gebruikelijke. Meer populair dan de lichtge¬ wichten zijn de middenklassers van 250 tot 350 cc. Het zijn een- en tweecilinders in twee- en viertakt- uitvoérireg, maar het afgelopen jaar is ook een 250 cc driecilinder tweetakt (Kasasaki) uitgebracht en pas nieuw is een 350 cc vierci- linder viertakt (Honda). De laat¬ ste jaren is de „historische" be¬ langstelling voor de 500 cc moto¬ ren als meest gevraagde bovenste grens van de cilinderinhoud ver¬ drongen door de vraag naar meer pk's, nog hotere topsnelheid, nog fellere acceleratie. De populari¬ teit van de „buffels" of „superbi- kes", motoren vanaf 650 cc, over¬ treft thans zelfs die van de mid¬ denklassers. In de zware klassen, voorheen het domein van de vier¬ takt, is ook de tweetakt doorge¬ drongen waarbij men kan consta¬ teren hoezeer de opvattingen van de constructeurs verschillen. Tus¬ sen de in doorsnee echte hobby modellen van de West-Europese en Japanse fabrieken (waarbii zich nu ook de Franse Motobécane weer geschaard heeft door het uitbrengen van moderne 125 cc twee- en 350 cc driecilinder twee- takten) nemen de motorfietsen uit Rusland, Tsjecho-SIowakije en Po¬ len een eigen plaats in. In deze plaatsen vervult de motorfiets me¬ rendeels nog een gewonen ver¬ voersfunctie. Deze machines zijn eenvoudiger van constructie, heb¬ ben minder vermogen en zijn min¬ der luxueus uitgevoerd. Dit alles komt tot uitdrukking in de prijs. Rijders die geen hoog prestatieni¬ veau verlangen, zullen uit deze\ meer op toeristisch gebruik inge¬ stelde machines hun keus maken. Tips Motorsport heeft vele facetten Aan het eind van het wedstrijd¬ seizoen in 1971 was er een uitgela¬ ten stemming onder de motor- sportliefhebbers en zeker onder de leden van de ruim 300 rnotorclubs die ons land kent. In Jan, de Vries had Nederland zijn eerste wereld¬ kampioen wegraces en om het helemaal mooi te maken werd Rikus Lubbers Europees kampi¬ oen in de zijspanklasse motocross. Hoewel deze rijders er in 1972 niet in slaagden hun titels te prolonge¬ ren, waren de resultaten van de Nederlandse coureurs op interna¬ tionaal niveau bijzonder eervol, In de competitie om het wereldkam¬ pioenschap 50 cc wegraces eindig¬ den Jan de Vries, Theo Timmei en Jan Bruins resp. als tweede, derde en vierde, een resultaat dat in de strijd om de Europese titel zijspanklassen eveneens werd be¬ haald door de equipes Lubbers- Notten, Van Heugten-Wery en Ten Thije-Ten Thije. Successen in wel¬ ke tak van sport ook wekken be¬ langstelling op, zowel tot actieve beoefening als tot een bezoek aan de wedstrijden. Na het voetballen trekt de motorsport de meeste toeschouwers en met rond de 130.000 toeschouwers is de TT in Assen zelfs verreweg het grootste sportevenement in ons land. Dat alles stimuleert ook de verkoop van deze motoren geweldig, van¬ daar dat de fabrikanten zich ge¬ ducht inspannen en, door sponso¬ ring, heel veel geld in hun meestal uitermate prachtig materiaal ste¬ ken. Alleen al het bezichtigen van deze machines is een gang naar de RAI ten voile waard. 1. Als u een fiets koopt, laat u dan door een deskundige rijwielhande¬ laar voorlichten. 2. Blijf niet te lang op een fiets van jaren her rijden. Het „staat niet" is heel vaak niet veilig en u ontneemt uzelf het genoegen van fietsen. Oude fietsen trappen door¬ gaans zwaar en moeilijk (scheve pedaalassen) en zijn veel lastiger te besturen. 3. Rijd steeds met vrij hard opge¬ pompte banden, dat is veiliger en het rijdt ook aanzienlijk lichter. Het bespaart bovendien banen- slijtage. 4. Laat uw fiets van tijd tot tijd door een rijwielhersteller nakijken, waarbij de nodige onderdelen wor¬ den vernieuwd. 5. De beste stand van het zadel is die waarbij u met de tenen uw trapper goed kunt bereiken, als hij in de laagste stand staat. 6. Trap niet te langzaam want dat kost meer energie. Deskundigen hebben uitgerekend dat het klein¬ ste energieverbruik bereikt wordt bij ongeveer 50 pedaalas omwen¬ telingen per minuut. 7. Als u, na een rustperiode, weer op de fiets stapt, begin dan niet met te lange tochten, maar zorg ervoor dat u eerst wat ingefietst geraakt. Dat maakt het allemaal veel prettiger. 8. Fiets regelmatig, zelfs al is het maar voor korte afstanden. U krijgt daardoor gezonde doelmati¬ ge beweging, (regelmatige adem¬ haling en bloedsomloop). 9. Kies voor grote tochten niet de klassieke toerfiets, maar een lich¬ te sportfiets. De toerfiets blijft geschikt voor een rustig, niet te lang tochtje. 10. Kijk, als u een vouwfiets koopt of hij, zo nodig, in de kofferruimte van uw auto past. R. Spori (ven Gtcelle). De „R" zou van Roils kunnen zijn. Een fiets om 1 op uil te (rekken en nief op een kilometer te kijken. Een buitenfiets, een b een picknickfieis ol een duinfiets. r»":Xm iMMwS? Raleigl-.'s Chopper Sp.-..1" f:neuw voor Nederland). Een speciale modefiets ont¬ worpen voor de jeugd die plezier met prestaties verbindt. Op de tweewieler-R.A.I. introduceert Peugeot hef model 103 met variomaat. Door deze uitvoering met automatische versnellingen kan nu lelfs een hellings- percenfage van 17% moeiteloos worden genomen. Becini van Gazelle. Model VEV 600. Moderne vormgeving door speciaal ont¬ wikkeld plaatstalen frame met ingebouwde benzinetank. Kunststof kettingkast/ motordeksel met een geheel eigen „lijn". Wielmaat 21". De nieuwe Yamaha TX 750, 4-fakf, 2-cilinder, met omni phase balans systeem. Yamaha, een grote stap vooruit makend met de nieuwe 2-takt en 4-takt collectie, introduceert de splinternieuwe TX 750, de voorloper van de echle 4-takt „streef" serie, als representant in het tijdperk van de tijdloze toermachines.