Tekstweergave van DT_2001-01-04_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
uuegener huis - asn - huiskranten Vooruitzichten tot en met maan- dag 8 januari: Aanhoudend wisselvallig en zacht. Middag- temperatuur rond 7 graden. Zaterdag 70% kans op regen, zondag 50%. Succesvol ondernemen buitengebied Meerijnen Neerijnen - In opdracht van de StER en de gemeente Neerijnen is een onderzoek verricht naar de manier waarop omgegaan dient te worden met de honderd agrari¬ sche bedrijven die binnen tien jaar stoppen, naar wat er moet ge¬ beuren met de gebouwen die door bedrijfsbeëindiging leegko¬ men en naar welke recreatiemo¬ gelijkheden benut kunnen wor¬ den. Vragen en conclusies die zijn voortgekomen uit dit onderzoek zijn weergegeven in een concept visie Succesvol ondernemen in het buitengebied. Vragen over en reacties op deze visie komen op dinsdag 9 januari tijdens een workshop aan de orde. De workshop wordt gehouden in hetTrade Centre DeWaalbrug, Regterweistraat 7 in Waarden¬ burg. Na opening door F.Vorsel- man, coördinator van de StER, spreekt wethouder A.Kusters van de gemeente Neerijnen over het belang van de visie Succesvol on¬ dernemen in het buitengebied. Na informatie over de visie en een toelichting op de workshops door J.Zijlstra en P.Klop van de DLV adviesgroep starten de wok- shops. Thema's zijn; Toekomst agrarische ondernemers in het buitengebied? Recreatie en toe¬ risme extra inkomen mogelijk? Toekomst niet-agrarische onder¬ nemers buitengebied? Poen uit water en groen? Na afloop van de workshops volgt een conclusie door P. Klop van de DLV adviesgroep. Aanmelden voor deelname is noodzakelijk: Trade Centre Waal- brug, tel.0418-651301. Bouhuys blijft bij Jan van Arckel Ammerzoden - Jan van Arckel uit Ammerzoden heeft het con¬ tract met Willy Bouhuys uit En¬ gelen met een jaar verlengd. Het wordt het tweede seizoen voor hem bij Jan van Arckel, die eerder gewerkt heeft bij Gameren, Waar¬ denburg,Nieuwkuik en BLC Den Bosch. Dick van Leerdam uit Zalt- bomme! wordt de coach van de A- en de B- jeugdbij Jan van Ar¬ ckel. Ook voor hem wordt dit het tweede seizoen bij devereniging. Nieuwjaarsconcert OBK Brakel Brakel - OBK Brakel wil met ingang van dit jaar een oude tra¬ ditie nieuw leven in blazen door op de eerste zaterdag van het nieuwe jaar een nieuwjaarscon¬ cert te verzorgen. Na de herinde¬ ling werd de traditie tijdelijk on¬ derbroken. Het eerste nieuw¬ jaarsconcert in hei nieuwe mil¬ lennium is op vrijdag 5 januari in Huis Brakel in Brakel. Medewer¬ king verlenen het A-orkest onder leiding van dirigent A.Wensink en het B-orkest onder leding van di¬ rigent Herman van Veen. Op het programma staat onder andere Een morgen, middag en avond in Wenen, Don't cry for me Argenti- na, Party Mix en Suite forYouth. Het concert begint om 19.30 uur toegang is gratis. Advertentie (IM) Kerstboom eruit Kamerplant erin Ruime sortering grote kamerplanten Grote ficus c.i. 150 cm nu van 49,95 voor 4r^,^i5U ca. 5 soorten 417SEHHAAfTtN, Tel. 10418)592345, fax (1)418) 592425 IJKE TUINtEVEH * Nieuwsblad voor de Bommelerwaard Bezorgklachten? onze excuses Bel. 0418-572661 Elke donderdag huis-a i: Aalst. Alem, Ammerzoden, Brakel. Bruchem, Delwi|nen. Gameren. Haatten, Hedel. Heefewaarden. Hellouw. Hoenzadnel. Hurwenen, Kerkdriel. Kerkwijk, Nederfiemed. Nee<ï;nen. Nieuwaa'. Cpijnen, Poedeioijen, Rossum, Tuil, Velddnel. Waard er Curg. Wel, Za::c Bommeldingen 2001 van Thijs de Torenwachter Pagina Drieëndertig jaar carnaval in Alem O Pagina y 'Waaggebouw perfect gelegen voor WV' Pagina DONDERDAG 4 JANUARI 2001 • NR. 1 - 32e J/VARGANG Betere beveiliging spoorwegovergang Bommelsekade Zaltbommel - De spoorweg¬ overgang aan de Bommelsekade bi) de Veilingweg in Zaltbommel moet beter beveiligd worden. Daarover zijn de gemeente Zalt¬ bommel en NS Railinfrabeheer het eens. In de afgelopen jaren zijn hier enkele ongevallen ge¬ beurd waarvan enkele met do¬ delijke afloop. NS Railinfrabe- heer stelt het gemeentebestuur van Zaltbommel voor om de ge¬ vaarlijke spoorwegovergang extra te beveiligen door automa¬ tische halve-overwegbomen. Enige jaren geleden ontstond het plan om bij de plek van de spoorwegovergang een tunneltje aan te leggen, dat alleen toegan¬ kelijk moest zijn voor langzaam verkeer en personenwagens en niet voor vrachtwagens en grote landbouwwerktuigen. Een paar maanden geleden is in overleg tussen gemeente en Railinfrabe- heer besloten om de plannen voor het tunneltje voorlopig even uit te stellen, totdat meer bekend is over de ontwikkeling van industrieterrein de Wilde¬ man. De verbetering van de be¬ veiliging van de spoorwegover¬ gang zou echter wel snel ter hand worden genomen. Wan¬ neer meer bekend is over de in¬ frastructuur van industrieterrein de Wildeman kan alsnog worden bekeken of een tunneltje de bes¬ te oplossing is, zo menen B. en W. Het college kan zich zelfs voorstellen dat een spoorweg¬ overgang in welke vorm dan ook op deze locatie dan helemaal niet meer noodzakelijk is. De veiligheid van de huidige spoorwegovergang kan voorlo¬ pig worden verbeterd door het aanbrengen van automatisch halve-overwegbomen in plaats van de huidige automatische knipperlichtinstallatie. NS Rai- linfrabeheer meent dat door de¬ ze maatregel een veiliger situatie ontstaat, waardoor de oversteek weer voldoet aan de normen. Op langere termijn dient de oversteek structureel te worden beveiligd door een nn gelijkvloer¬ se kruising of mogelijk door op¬ heffing van de overweg. NS Railinfrabeheer heeft aan¬ geboden de aanpassing van de spoorwegovergang met automa¬ tische halve-overwegbomen voor haar rekening te nemen. De huidige plannen voor aan¬ passing van de spoorwegover¬ gang zijn veel minder ingrijpend als de plannen voor de aanleg van een tunneltje. De kosten zullen dan ook aanzienlijk lager uitkomen. NS Railinfrabeheer heeft de gemeente meegedeeld dat ze in de toekomst slechts op verzoek van de gemeente de overgang wil vervangen door een tunnel. De kosten komen dan voor rekening van de ge¬ meente. NS Railinfrabeheer geeft in dat geval alleen maar een bijdrage. Die bijdrage wordt dan bepaald door het 'ongeval- verleden' van de spoorwegover¬ gang, gerekend over de laatste tien jaar. Hierdoor kan niet wor¬ den ingeschat hoe hoog de bij¬ drage zou zijn wanneer de ge¬ meente over vijf jaar een tunnel aan uil leggen. Inmiddels is de gemeente duidelijk geworden dat NS Railinfrabeheer in be¬ ginsel 1 miljoen wil verstrekken vanuit het programma Verbete¬ ren Veiligheid Overwegen wan¬ neer de gemeente voor 1 januari 2004 besluit tot de aanleg van een tunneltje. De aanleg daar¬ van bedraagt al gauw acht mil¬ joen, zo heeft de gemeente bere¬ kend. Alle ruim zeshonderd spoor¬ wegovergangen in Nederland die nu slechts beveiligd zijn met knipperlichten moeten binnen tien jaar worden voorzien van spoorbomen of andere structu¬ rele maatregelen om de veilig¬ heid te vergroten. Bovendien is het landelijk beleid dat het aan¬ tal slachtoffers ten opzichte van 1985 gehalveerd moet worden. Gezien zijn ongevalsverleden en omdat het huidige voorstel voor¬ deliger is dan de aanleg van een tunnel heeft de spoorwegover¬ gang Bommelsekade bij NS Rai¬ linfrabeheer hoge prioriteit ge¬ kregen voor een snelle aanpas¬ sing. Omdat het voorstel van NS Rail Infrabeheer zorgt voor een veiliger overgang en omdat nog onduidelijkheid bestaat of in de toekomstige situatie een spoor¬ wegovergang of tunnel op deze plaats nog wel noodzakelijk is, stellen B. en W. de commissie Ruimtelijke Zaken voor op 10 januari in te stemmen met het voorstel van NS Railinfrabeheer. Buurtbus gereden door vrijwilligers, nieuw fenomeen in gemeente Zaltbommel r Philip Ichans BOMMELERWAARD Vanaf het begin van dit nieuwe jaar rijdt op werkdagen een buurtbusje door de Bomme- lcrwaard met vrijwilligers als chauffeur. Het rijdt een vaste route, zes keer heen en terug. De achtpersoons witte Merce¬ des Sprinter is te herkennen aan een rode en blauwe bics. Het busje heeft halteplaatsen, maar je kunt onderweg overal in- en uitstappen. De route is Zaltbommel Station - Zalt¬ bommel Centrum - Bruchem - Kerkwijk - Delwijnen - Ne- derhemert - Aalst - Poe- deroijen - Gicssen - Almkerk en vervolgens dezelfde route terug. Wethouder Rob Hacken van verkeer en vervoer gaf dinsdag¬ morgen bij station Zaltbommel het startsein voor buurtbus 268. De lijntaxi 568 van de BBA tus¬ sen Poederoijen en Zaltbommel, die driemaal per dag reed, vervalt hiermee. De provincie Gelder¬ land vond dat deze onrendabele lijn opgeheven moest worden. De gemeente Zaltbommel heeft daarop verzocht om een gelijk¬ waardig alternatief. De heer Van Dongen, manager buurtbussen van de BBA: „Van de lijntaxi werd nauwelijks ge¬ bruik gemaakt. Je moest een uur van tevoren bellen om mee te kunnen en dat werkt niet. Er moest iets veranderen en de erva¬ ring elders leert dat deze nieuwe opzet met vrijwilligers succesvol kan zijn. In oktober zijn we in Werkendam met een buurtbus begonnen en nu al is de tiendui¬ zendste passagier bereikt." Bij de BBA is dit de eerste buurtbus in Gelderland, maar het systeem is zeker niet nieuw. De oudste buurtbus met vrijwilligers rijdt al 21 jaar in Babyloniënbroek. Vrijwilligers De recrutcring van de chauf¬ feurs begon in juli met een op- nder het toeziend oog van de vrijwillige chauffeurs verricht wethouder R. Hackert de aftrap voor de lurtbus tussen Zaltbommel en Almkerk door de overhandiging van de sleutel aan coördinator Ripmees- r (I). Rechts de heer Van Dongen, manager buurtbussen BBA. (Foto: Hans van Eenwijk) roep op de gemeentepagina van Zaltbommel in De Toren. In ok¬ tober kwam men bijeen. Er zijn nu 16 chauffeurs, mannen en vrouwen, veel vutters, maar ook mensen die naast hun werk wat uren beschikbaar hebben. Van Dongen: „Ze krijgen echt geen enkele betaling. Alleen de kosten om van en naar huis te komen worden vergoed. De meesten ko¬ men uit Zaltbommel, maar ook uit Nederhemert, Brakel en Zuili- chem. De bus is in Zaltbommel gestationeerd. De vrijwilligers moeten hem daar ophalen en te¬ rugbrengen." Onderling maken de vrijwilligers uit wie wanneer rijdt en met welke frequentie. Er zijn altijd drie chauffeurs beschik¬ baar op één dag. Van Dongen: „We kunnen nog best wat vrijwil¬ ligers gebruiken. Graag aanmel¬ den bij de heer Ripmeester, tel. 06 22661746." Op dit nummer is ook nadere informatie verkrijg¬ baar. De vrijwilligers hebben di¬ verse bijeenkomsten gehad om de problematiek te bespreken en de organisatie te regelen. Ook zijn ze vertrouwd gemaakt met het rij¬ den op zo'n busje. Er zijn proefri¬ ten gemaakt, waarna enkelen af¬ haakten. De vrijwilligers gaan een vereniging vormen met een voor¬ zitter, penningmeester en een coördinator uit de eigen gelede¬ ren. „Maar de eerste tijd zal de BBA nog zorgen voor een goede start en een degelijke begelei¬ ding", zo belooft manager Van Dongen. En dat is volgens vrijwil¬ liger Ripmeester ook heel hard nodig: „Zo'n organisatie is niet gering. Als een paar chauffeurs afhaken, gaat het al gauw mis. Wc hebben er ^raae nog wat mensen bij." Subsidie van de provincie De Provincie Gelderland geeft subsidie, anders was het project onbetaalbaar. Alleen het busje kost al een ton. Ouderen met een 65+pas en kinderen tot 12 jaar betalen voor een enkele rit ƒ 1,50, overigen ƒ 2,75. Voor een 4- rittenkaart is dat respectievelijk ƒ 4,75 en ƒ8,75. Het maakt niet uit hoe lang de rit is. Van Zalt¬ bommel naar Bruchem is even duur als van Zaltbommel naar Almkerk. Dat is natuurlijk heel —-•* - -lig Het woningaanbod in de Bommelerwaard op pagina 5 Zaltbommel - Kapper An- ton Slosser heeft zaterdag 30 december de deur van zijn he- renkapsalon in de Waterstraat definitief achter zich dichtge¬ trokken. Daarmee komt een einde aan de kapperstraditie van de familie Slosser. Bijna een eeuw lang ging de kap¬ perszaak over van vader op zoon. Sinds de jaren dertig in de Waterstraat, daarvoor in verschillende andere panden in het centrum van Zaltbom¬ mel. Op 57-jarige leeftijd sluit Slos¬ ser nu zijn kapsalon. „Een aantal factoren hebben tot dat besluit geleid", zegt hij. „Ik kon mijn pand nu verkopen, fiscaal was het nu nog aantrekkelijk om te verko¬ pen, mijn beide zoons hebben niet voor het kappersvak gekozen en nu kan ik nog een beetje van hei leven gaan genieten. En of je dat besluit nü neemt of over vijf jaar, het blijft altijd moei- 'Bijna een eeuw kapsalon Slosser' • De winkeliers uit de Waterstraat kwamen uitgedo' voor de laatste knipbeurt bij kapper Slosser. hik. Je m, hakken." Met weemoed neemt Slosser afscheid; het gaat hem aan het hart om de zaak leeg te ruimen. Veertig jaar lang is hij met veel plezier kapper geweest. „En dan schiet je toch even vol als je van je zoons een prachtig linnen herin- neringsbord krijgt met daarop de inscriptie 'Bijna een eeuw kapsa¬ lon Slosser' en een afbeelding van een kapper die in de spiegel kijkt." Slosser kent bijna iedereen in Bommel en bijna iedereen in Bommel kent Slosser. Niet alleen van zijn kapsalon, maar ook van het muziek maken bij de Karel en bij blaaskapel Zwaje de la mi mol. Slosser speelt euphonium en dat blijft hij doen, zegt hij vastbeslo¬ ten. „Ik ga me helemaal op de muziek storten. Niet alleen als de knoop door- muzikant maar ook als steun voor mijn zoon in zijn muziekwinkel." Oud en nieuw rustig verlopen scheef, maar het maakt het tarie- vensysteem heel simpel. Er zullen ook nog 10-rittcnkaarten komen. Super simpel is ook het blikken doosje dat Ripmeester laat zien. De BBA verstrekte dat voor de kaartjes en de centen. Het is van het aandoenlijke type dat in de ja¬ ren kort na de Tweede Wereldoor¬ log in zwang was. Het doet ver¬ moeden dat het buuribusje een heel genoeglijk, ongecompliceerd soort vervoer gaat worden. In de verschillende dorpen wordt of is inmiddels huis-aan- huis een folder verspreid. In Zalt¬ bommel ligt die op het gemeente¬ huis, bij de bibliotheek en op ver¬ schillende andere plekken. Daar¬ in staat de route en het tijdsche¬ ma. De eerste bus vertrekt van Zaltbommel Station om 7.15 uur en verder om de twee uur, de laatste om 18.15 uur. Voor druk¬ ke tijden is een reservebusje mo¬ gelijk. Van Dongen: „Het is denk¬ baar dat op dinsdag, de marktdag in Zaltbommel, tijdelijk twee bus¬ jes gaan rijden. We houden dat goed in de gaten, want we willen geen mensen laten staan. En wordt het project een groot suc¬ ces dan is het goed mogelijk dat we zelfs om het uur gaan rijden". In Almkerk kan worden overge¬ stapt op andere buurtbussen naar Niewendijk, Dussen, Werkendam en Gorinchem. Hermes Groep In het overige deel van de Bommelerwaard blijft de Hermes Groep het openbaar vervoer ver¬ zorgen. De heer Kamerbeek, hoofd Externe Betrekkingen van die onderneming meldt: „Voor¬ alsnog bestaan er geen concrete plannen om ingrijpende wijzigin¬ gen aan te brengen. Maar de pro¬ vincie screent het openbaar ver¬ voer continu." De Hermes Groep onderhoudt één lijn 49: Andcl - Zaltbommel - Waardenburg en een lijn S9: Zaltbommel - Hurwenen - Rossum - Heere¬ waarden - Drcumel - Druten - Nijmegen. Bommelerwaard - Een raam opgeblazen aan het Mgr. Zwij- senplein in Kerkdriel en één vuurwerk gewonde in Waarden¬ burg. Dat is de positieve balans die politie en brandweer opmaak¬ ten na de jaarwisseling in de Bommelerwaard en de gemeente Neerijnen. Plaatsvervangend brandweer¬ commandant J. van Diesen was tijdens de Jaarswisseling Officier van Dienst in de gemeente Maas- driel. Hij zegt over het het raam dat in Kerkdriel door vuurwerk uit de sponning werd geblazen: „Het is jammer dat zo iets ge¬ beur!. Ik woon zelfbij die mensen om de hoek, maar ik hoorde er pas achteraf van, ik krijg alleen melding van branden. Gelukkig liep het allemaal goed af." Over de jaarwisseling zegt Van Diesen: „Het was gelukkig rustig. Iïr waren de gebruikelijke oud en nieuw vuurtjes, zoals een brand in een container en moedwillig aangestoken autobanden, maar geen grote incidenten. Ik ben te¬ vreden over deze jaarwisseling." Niet alleen in Maasdriel ver¬ liep de jaarwisseling rustig, ook in de gemeente Zaltbommel waren er geen incidenten. Dit jaar mochten er weer op speciaal daarvoor aangewezen plaatsen vreugdevuren worden gestookt. Dit gebeurde op het parkeerter¬ rein aan de Maas-Waalweg in Aalst en voor Huis Brakel op het weiland aan de Dwarsstceg in Brakel. In Bruchem werd een brandstapel aangestoken op de hoek Weitjesweg-Krangstraat en een legaal vuur ontbrandde in Nieuwaal op de kruising Ekel- man ss tra at-H o ge weg, In Zuili- chem had de gemeente bij de kruising van de Kweldijk en de Maas-Waalweg een stookplaats aangewezen. De stookplaatsen bestonden uit een dik zandbed, waarop de burgers hun brandhout stapel¬ den. Terugkijkend op de jaarswis¬ seling zegt burgemeester M. Peereboom van Zaltbommel: „Ik ben blij dar iedereen zich aan de afspraken heeft gehouden en heeft meegewerkt om er een echt feest van te maken. De enige zorg die wij als gemeente hadden was de omvang van de vreugdevuren. De stapels hout waren groter dan we dachten." Zaltbommel maakt masterplan voor gebied ten oosten A2 Zaltbommel - In opdracht van de gemeente Zaltbommel gaat Arcadis Heidemij een masterplan opstellen voor het gebied ten oosten van de A2_ In dit masterplan geeft de gemeente haar visie op de ontwikkeling van het gebied in de komende jaren. Het con¬ cept masterplan moet eind juli 2001 gereed zijn. Tot de kern van het masterplan behoort het realiseren van een nieuw duurzaam bedrijventerrein ten zuiden van het bestaande terrein De Wildeman, onder meer voor het verplaatsen van be¬ drijven vanuit de gemeente Zaltbommel naar het nieuwe bedrij¬ venterrein. Het masterplan moet voorts een analyse bevatten van de bestaande bedrijventerreinen De Ooijk en het noordelijk deel van het Van Voordenpark samen met de gevestigde bedrijven. Het resultaat moet zijn een duidelijk beeld van de herstructurcrings- bchoefte van de terreinen. Het masterplan moet ook een visie geven op de herontwikke¬ ling van de stationslocatie en omgeving. Gezien de diversiteit van de problematiek is een integrale be¬ nadering een voorwaarde voor een succesvolle planontwikkeling, aldus R. Bevers, projectcoördinator van de gemeente Zaltbom¬ mel. Samen met de betrokken partijen wil de gemeente Zaltbom¬ mel inhoud geven aan de uitvoering van het plan. De eerste stap bestaat uit de inventarisatie van het gebied om een helder beeld te krijgen van de problemen en kansen. Het project start met een informatieve workshop op 15 januari. Deelnemers zijn vertegenwoordigers van bedrijven, Industriële Kring Bommelcnvaard, de Nederlandse Spoorwegen, de Provin¬ cie Gelderland, de Kamer Van Koophandel en de gemeente. In het voorjaar worden alle betrokken bedrijven geïnformeerd over de plannen. Advertentie QM) Met stille trom vertrekken was er zaterdag niet bij voor kapper Slosser. Zijn collega-winkeliers uit de Waterstraat hadden er voor gezorgd dat ze de sleutel van de kapsalon in handen kregen. En toen Slosser, met toch een beetje wee gevoel om tien voor acht aan zijn laatste werkdag wilde begin¬ nen, zat daar al een fors aantal klanten op hem te wachten met nog forsere pruiken op. Klaar voor een laatste knipbeurt bij Slosser. En Slosser zou Slosser niet zijn geweest als hij nu-r de schaar in de pruiken had gezet. Onder grote hilariteit. Slosser: „Zo'n gebaar van je straatgenoten maakt het afscheid een beetje lichter. Maar het was toch wel erg veel haar, dus ik heb ze maar naar een collega verwezen." DRUNEN: WOMAS [DIS0NW10 4, BEDRIJVENPARK GR0ENEW0UDII, Af SLAG UND VAN OOIT' THfFOOI* 0416-377511 I