Tekstweergave van DT_2001-01-04_001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
uuegener
huis - asn - huiskranten
Vooruitzichten
tot en met maan-
dag 8 januari:
Aanhoudend
wisselvallig en
zacht. Middag-
temperatuur
rond 7 graden.
Zaterdag 70%
kans op regen,
zondag 50%.
Succesvol
ondernemen
buitengebied
Meerijnen
Neerijnen - In opdracht van de
StER en de gemeente Neerijnen
is een onderzoek verricht naar de
manier waarop omgegaan dient
te worden met de honderd agrari¬
sche bedrijven die binnen tien
jaar stoppen, naar wat er moet ge¬
beuren met de gebouwen die
door bedrijfsbeëindiging leegko¬
men en naar welke recreatiemo¬
gelijkheden benut kunnen wor¬
den. Vragen en conclusies die zijn
voortgekomen uit dit onderzoek
zijn weergegeven in een concept
visie Succesvol ondernemen in
het buitengebied. Vragen over en
reacties op deze visie komen op
dinsdag 9 januari tijdens een
workshop aan de orde.
De workshop wordt gehouden
in hetTrade Centre DeWaalbrug,
Regterweistraat 7 in Waarden¬
burg. Na opening door F.Vorsel-
man, coördinator van de StER,
spreekt wethouder A.Kusters van
de gemeente Neerijnen over het
belang van de visie Succesvol on¬
dernemen in het buitengebied.
Na informatie over de visie en
een toelichting op de workshops
door J.Zijlstra en P.Klop van de
DLV adviesgroep starten de wok-
shops. Thema's zijn; Toekomst
agrarische ondernemers in het
buitengebied? Recreatie en toe¬
risme extra inkomen mogelijk?
Toekomst niet-agrarische onder¬
nemers buitengebied? Poen uit
water en groen?
Na afloop van de workshops
volgt een conclusie door P. Klop
van de DLV adviesgroep.
Aanmelden voor deelname is
noodzakelijk: Trade Centre Waal-
brug, tel.0418-651301.
Bouhuys blijft
bij Jan van Arckel
Ammerzoden - Jan van Arckel
uit Ammerzoden heeft het con¬
tract met Willy Bouhuys uit En¬
gelen met een jaar verlengd. Het
wordt het tweede seizoen voor
hem bij Jan van Arckel, die eerder
gewerkt heeft bij Gameren, Waar¬
denburg,Nieuwkuik en BLC Den
Bosch.
Dick van Leerdam uit Zalt-
bomme! wordt de coach van de
A- en de B- jeugdbij Jan van Ar¬
ckel. Ook voor hem wordt dit het
tweede seizoen bij devereniging.
Nieuwjaarsconcert
OBK Brakel
Brakel - OBK Brakel wil met
ingang van dit jaar een oude tra¬
ditie nieuw leven in blazen door
op de eerste zaterdag van het
nieuwe jaar een nieuwjaarscon¬
cert te verzorgen. Na de herinde¬
ling werd de traditie tijdelijk on¬
derbroken. Het eerste nieuw¬
jaarsconcert in hei nieuwe mil¬
lennium is op vrijdag 5 januari in
Huis Brakel in Brakel. Medewer¬
king verlenen het A-orkest onder
leiding van dirigent A.Wensink en
het B-orkest onder leding van di¬
rigent Herman van Veen. Op het
programma staat onder andere
Een morgen, middag en avond in
Wenen, Don't cry for me Argenti-
na, Party Mix en Suite forYouth.
Het concert begint om 19.30
uur toegang is gratis.
Advertentie (IM)
Kerstboom eruit
Kamerplant erin
Ruime sortering
grote kamerplanten
Grote ficus
c.i. 150 cm
nu van 49,95
voor 4r^,^i5U
ca. 5 soorten
417SEHHAAfTtN,
Tel. 10418)592345,
fax (1)418) 592425
IJKE TUINtEVEH
* Nieuwsblad voor de Bommelerwaard
Bezorgklachten?
onze excuses
Bel. 0418-572661
Elke donderdag huis-a
i: Aalst. Alem, Ammerzoden, Brakel. Bruchem, Delwi|nen. Gameren. Haatten, Hedel. Heefewaarden. Hellouw. Hoenzadnel. Hurwenen, Kerkdriel. Kerkwijk, Nederfiemed. Nee<ï;nen. Nieuwaa'. Cpijnen, Poedeioijen, Rossum, Tuil, Velddnel. Waard er Curg. Wel, Za::c
Bommeldingen 2001
van Thijs de
Torenwachter
Pagina
Drieëndertig jaar
carnaval in Alem
O
Pagina y
'Waaggebouw perfect
gelegen voor WV'
Pagina
DONDERDAG 4 JANUARI 2001 • NR. 1 - 32e J/VARGANG
Betere beveiliging spoorwegovergang Bommelsekade
Zaltbommel - De spoorweg¬
overgang aan de Bommelsekade
bi) de Veilingweg in Zaltbommel
moet beter beveiligd worden.
Daarover zijn de gemeente Zalt¬
bommel en NS Railinfrabeheer
het eens. In de afgelopen jaren
zijn hier enkele ongevallen ge¬
beurd waarvan enkele met do¬
delijke afloop. NS Railinfrabe-
heer stelt het gemeentebestuur
van Zaltbommel voor om de ge¬
vaarlijke spoorwegovergang
extra te beveiligen door automa¬
tische halve-overwegbomen.
Enige jaren geleden ontstond
het plan om bij de plek van de
spoorwegovergang een tunneltje
aan te leggen, dat alleen toegan¬
kelijk moest zijn voor langzaam
verkeer en personenwagens en
niet voor vrachtwagens en grote
landbouwwerktuigen. Een paar
maanden geleden is in overleg
tussen gemeente en Railinfrabe-
heer besloten om de plannen
voor het tunneltje voorlopig
even uit te stellen, totdat meer
bekend is over de ontwikkeling
van industrieterrein de Wilde¬
man. De verbetering van de be¬
veiliging van de spoorwegover¬
gang zou echter wel snel ter
hand worden genomen. Wan¬
neer meer bekend is over de in¬
frastructuur van industrieterrein
de Wildeman kan alsnog worden
bekeken of een tunneltje de bes¬
te oplossing is, zo menen B. en
W. Het college kan zich zelfs
voorstellen dat een spoorweg¬
overgang in welke vorm dan ook
op deze locatie dan helemaal
niet meer noodzakelijk is.
De veiligheid van de huidige
spoorwegovergang kan voorlo¬
pig worden verbeterd door het
aanbrengen van automatisch
halve-overwegbomen in plaats
van de huidige automatische
knipperlichtinstallatie. NS Rai-
linfrabeheer meent dat door de¬
ze maatregel een veiliger situatie
ontstaat, waardoor de oversteek
weer voldoet aan de normen.
Op langere termijn dient de
oversteek structureel te worden
beveiligd door een nn gelijkvloer¬
se kruising of mogelijk door op¬
heffing van de overweg.
NS Railinfrabeheer heeft aan¬
geboden de aanpassing van de
spoorwegovergang met automa¬
tische halve-overwegbomen
voor haar rekening te nemen.
De huidige plannen voor aan¬
passing van de spoorwegover¬
gang zijn veel minder ingrijpend
als de plannen voor de aanleg
van een tunneltje. De kosten
zullen dan ook aanzienlijk lager
uitkomen. NS Railinfrabeheer
heeft de gemeente meegedeeld
dat ze in de toekomst slechts op
verzoek van de gemeente de
overgang wil vervangen door
een tunnel. De kosten komen
dan voor rekening van de ge¬
meente. NS Railinfrabeheer
geeft in dat geval alleen maar
een bijdrage. Die bijdrage wordt
dan bepaald door het 'ongeval-
verleden' van de spoorwegover¬
gang, gerekend over de laatste
tien jaar. Hierdoor kan niet wor¬
den ingeschat hoe hoog de bij¬
drage zou zijn wanneer de ge¬
meente over vijf jaar een tunnel
aan uil leggen. Inmiddels is de
gemeente duidelijk geworden
dat NS Railinfrabeheer in be¬
ginsel 1 miljoen wil verstrekken
vanuit het programma Verbete¬
ren Veiligheid Overwegen wan¬
neer de gemeente voor 1 januari
2004 besluit tot de aanleg van
een tunneltje. De aanleg daar¬
van bedraagt al gauw acht mil¬
joen, zo heeft de gemeente bere¬
kend.
Alle ruim zeshonderd spoor¬
wegovergangen in Nederland
die nu slechts beveiligd zijn met
knipperlichten moeten binnen
tien jaar worden voorzien van
spoorbomen of andere structu¬
rele maatregelen om de veilig¬
heid te vergroten. Bovendien is
het landelijk beleid dat het aan¬
tal slachtoffers ten opzichte van
1985 gehalveerd moet worden.
Gezien zijn ongevalsverleden en
omdat het huidige voorstel voor¬
deliger is dan de aanleg van een
tunnel heeft de spoorwegover¬
gang Bommelsekade bij NS Rai¬
linfrabeheer hoge prioriteit ge¬
kregen voor een snelle aanpas¬
sing.
Omdat het voorstel van NS
Rail Infrabeheer zorgt voor een
veiliger overgang en omdat nog
onduidelijkheid bestaat of in de
toekomstige situatie een spoor¬
wegovergang of tunnel op deze
plaats nog wel noodzakelijk is,
stellen B. en W. de commissie
Ruimtelijke Zaken voor op 10
januari in te stemmen met het
voorstel van NS Railinfrabeheer.
Buurtbus gereden door vrijwilligers,
nieuw fenomeen in gemeente Zaltbommel
r Philip Ichans
BOMMELERWAARD
Vanaf het begin van dit nieuwe
jaar rijdt op werkdagen een
buurtbusje door de Bomme-
lcrwaard met vrijwilligers als
chauffeur. Het rijdt een vaste
route, zes keer heen en terug.
De achtpersoons witte Merce¬
des Sprinter is te herkennen
aan een rode en blauwe bics.
Het busje heeft halteplaatsen,
maar je kunt onderweg overal
in- en uitstappen. De route is
Zaltbommel Station - Zalt¬
bommel Centrum - Bruchem
- Kerkwijk - Delwijnen - Ne-
derhemert - Aalst - Poe-
deroijen - Gicssen - Almkerk
en vervolgens dezelfde route
terug.
Wethouder Rob Hacken van
verkeer en vervoer gaf dinsdag¬
morgen bij station Zaltbommel
het startsein voor buurtbus 268.
De lijntaxi 568 van de BBA tus¬
sen Poederoijen en Zaltbommel,
die driemaal per dag reed, vervalt
hiermee. De provincie Gelder¬
land vond dat deze onrendabele
lijn opgeheven moest worden. De
gemeente Zaltbommel heeft
daarop verzocht om een gelijk¬
waardig alternatief.
De heer Van Dongen, manager
buurtbussen van de BBA: „Van
de lijntaxi werd nauwelijks ge¬
bruik gemaakt. Je moest een uur
van tevoren bellen om mee te
kunnen en dat werkt niet. Er
moest iets veranderen en de erva¬
ring elders leert dat deze nieuwe
opzet met vrijwilligers succesvol
kan zijn. In oktober zijn we in
Werkendam met een buurtbus
begonnen en nu al is de tiendui¬
zendste passagier bereikt." Bij de
BBA is dit de eerste buurtbus in
Gelderland, maar het systeem is
zeker niet nieuw. De oudste
buurtbus met vrijwilligers rijdt al
21 jaar in Babyloniënbroek.
Vrijwilligers
De recrutcring van de chauf¬
feurs begon in juli met een op-
nder het toeziend oog van de vrijwillige chauffeurs verricht wethouder R. Hackert de aftrap voor de
lurtbus tussen Zaltbommel en Almkerk door de overhandiging van de sleutel aan coördinator Ripmees-
r (I). Rechts de heer Van Dongen, manager buurtbussen BBA.
(Foto: Hans van Eenwijk)
roep op de gemeentepagina van
Zaltbommel in De Toren. In ok¬
tober kwam men bijeen. Er zijn
nu 16 chauffeurs, mannen en
vrouwen, veel vutters, maar ook
mensen die naast hun werk wat
uren beschikbaar hebben. Van
Dongen: „Ze krijgen echt geen
enkele betaling. Alleen de kosten
om van en naar huis te komen
worden vergoed. De meesten ko¬
men uit Zaltbommel, maar ook
uit Nederhemert, Brakel en Zuili-
chem. De bus is in Zaltbommel
gestationeerd. De vrijwilligers
moeten hem daar ophalen en te¬
rugbrengen." Onderling maken
de vrijwilligers uit wie wanneer
rijdt en met welke frequentie. Er
zijn altijd drie chauffeurs beschik¬
baar op één dag. Van Dongen:
„We kunnen nog best wat vrijwil¬
ligers gebruiken. Graag aanmel¬
den bij de heer Ripmeester, tel.
06 22661746." Op dit nummer is
ook nadere informatie verkrijg¬
baar. De vrijwilligers hebben di¬
verse bijeenkomsten gehad om de
problematiek te bespreken en de
organisatie te regelen. Ook zijn ze
vertrouwd gemaakt met het rij¬
den op zo'n busje. Er zijn proefri¬
ten gemaakt, waarna enkelen af¬
haakten. De vrijwilligers gaan een
vereniging vormen met een voor¬
zitter, penningmeester en een
coördinator uit de eigen gelede¬
ren. „Maar de eerste tijd zal de
BBA nog zorgen voor een goede
start en een degelijke begelei¬
ding", zo belooft manager Van
Dongen. En dat is volgens vrijwil¬
liger Ripmeester ook heel hard
nodig: „Zo'n organisatie is niet
gering. Als een paar chauffeurs
afhaken, gaat het al gauw mis. Wc
hebben er ^raae nog wat mensen
bij."
Subsidie van de provincie
De Provincie Gelderland geeft
subsidie, anders was het project
onbetaalbaar. Alleen het busje
kost al een ton. Ouderen met een
65+pas en kinderen tot 12 jaar
betalen voor een enkele rit ƒ
1,50, overigen ƒ 2,75. Voor een 4-
rittenkaart is dat respectievelijk ƒ
4,75 en ƒ8,75. Het maakt niet
uit hoe lang de rit is. Van Zalt¬
bommel naar Bruchem is even
duur als van Zaltbommel naar
Almkerk. Dat is natuurlijk heel
—-•* -
-lig
Het woningaanbod
in de Bommelerwaard
op pagina 5
Zaltbommel - Kapper An-
ton Slosser heeft zaterdag 30
december de deur van zijn he-
renkapsalon in de Waterstraat
definitief achter zich dichtge¬
trokken. Daarmee komt een
einde aan de kapperstraditie
van de familie Slosser. Bijna
een eeuw lang ging de kap¬
perszaak over van vader op
zoon. Sinds de jaren dertig in
de Waterstraat, daarvoor in
verschillende andere panden
in het centrum van Zaltbom¬
mel.
Op 57-jarige leeftijd sluit Slos¬
ser nu zijn kapsalon. „Een aantal
factoren hebben tot dat besluit
geleid", zegt hij. „Ik kon mijn
pand nu verkopen, fiscaal was het
nu nog aantrekkelijk om te verko¬
pen, mijn beide zoons hebben
niet voor het kappersvak gekozen
en nu kan ik nog een beetje van
hei leven gaan genieten.
En of je dat besluit nü neemt of
over vijf jaar, het blijft altijd moei-
'Bijna een eeuw kapsalon Slosser'
• De winkeliers uit de Waterstraat kwamen uitgedo'
voor de laatste knipbeurt bij kapper Slosser.
hik. Je m,
hakken."
Met weemoed neemt Slosser
afscheid; het gaat hem aan het
hart om de zaak leeg te ruimen.
Veertig jaar lang is hij met veel
plezier kapper geweest. „En dan
schiet je toch even vol als je van je
zoons een prachtig linnen herin-
neringsbord krijgt met daarop de
inscriptie 'Bijna een eeuw kapsa¬
lon Slosser' en een afbeelding van
een kapper die in de spiegel
kijkt."
Slosser kent bijna iedereen in
Bommel en bijna iedereen in
Bommel kent Slosser. Niet alleen
van zijn kapsalon, maar ook van
het muziek maken bij de Karel en
bij blaaskapel Zwaje de la mi mol.
Slosser speelt euphonium en dat
blijft hij doen, zegt hij vastbeslo¬
ten. „Ik ga me helemaal op de
muziek storten. Niet alleen als
de knoop door- muzikant maar ook als steun voor
mijn zoon in zijn muziekwinkel."
Oud en nieuw
rustig verlopen
scheef, maar het maakt het tarie-
vensysteem heel simpel. Er zullen
ook nog 10-rittcnkaarten komen.
Super simpel is ook het blikken
doosje dat Ripmeester laat zien.
De BBA verstrekte dat voor de
kaartjes en de centen. Het is van
het aandoenlijke type dat in de ja¬
ren kort na de Tweede Wereldoor¬
log in zwang was. Het doet ver¬
moeden dat het buuribusje een
heel genoeglijk, ongecompliceerd
soort vervoer gaat worden.
In de verschillende dorpen
wordt of is inmiddels huis-aan-
huis een folder verspreid. In Zalt¬
bommel ligt die op het gemeente¬
huis, bij de bibliotheek en op ver¬
schillende andere plekken. Daar¬
in staat de route en het tijdsche¬
ma. De eerste bus vertrekt van
Zaltbommel Station om 7.15 uur
en verder om de twee uur, de
laatste om 18.15 uur. Voor druk¬
ke tijden is een reservebusje mo¬
gelijk. Van Dongen: „Het is denk¬
baar dat op dinsdag, de marktdag
in Zaltbommel, tijdelijk twee bus¬
jes gaan rijden. We houden dat
goed in de gaten, want we willen
geen mensen laten staan. En
wordt het project een groot suc¬
ces dan is het goed mogelijk dat
we zelfs om het uur gaan rijden".
In Almkerk kan worden overge¬
stapt op andere buurtbussen naar
Niewendijk, Dussen, Werkendam
en Gorinchem.
Hermes Groep
In het overige deel van de
Bommelerwaard blijft de Hermes
Groep het openbaar vervoer ver¬
zorgen. De heer Kamerbeek,
hoofd Externe Betrekkingen van
die onderneming meldt: „Voor¬
alsnog bestaan er geen concrete
plannen om ingrijpende wijzigin¬
gen aan te brengen. Maar de pro¬
vincie screent het openbaar ver¬
voer continu." De Hermes Groep
onderhoudt één lijn 49: Andcl -
Zaltbommel - Waardenburg en
een lijn S9: Zaltbommel -
Hurwenen - Rossum - Heere¬
waarden - Drcumel - Druten -
Nijmegen.
Bommelerwaard - Een raam
opgeblazen aan het Mgr. Zwij-
senplein in Kerkdriel en één
vuurwerk gewonde in Waarden¬
burg. Dat is de positieve balans
die politie en brandweer opmaak¬
ten na de jaarwisseling in de
Bommelerwaard en de gemeente
Neerijnen.
Plaatsvervangend brandweer¬
commandant J. van Diesen was
tijdens de Jaarswisseling Officier
van Dienst in de gemeente Maas-
driel. Hij zegt over het het raam
dat in Kerkdriel door vuurwerk
uit de sponning werd geblazen:
„Het is jammer dat zo iets ge¬
beur!. Ik woon zelfbij die mensen
om de hoek, maar ik hoorde er
pas achteraf van, ik krijg alleen
melding van branden. Gelukkig
liep het allemaal goed af."
Over de jaarwisseling zegt Van
Diesen: „Het was gelukkig rustig.
Iïr waren de gebruikelijke oud en
nieuw vuurtjes, zoals een brand
in een container en moedwillig
aangestoken autobanden, maar
geen grote incidenten. Ik ben te¬
vreden over deze jaarwisseling."
Niet alleen in Maasdriel ver¬
liep de jaarwisseling rustig, ook in
de gemeente Zaltbommel waren
er geen incidenten. Dit jaar
mochten er weer op speciaal
daarvoor aangewezen plaatsen
vreugdevuren worden gestookt.
Dit gebeurde op het parkeerter¬
rein aan de Maas-Waalweg in
Aalst en voor Huis Brakel op het
weiland aan de Dwarsstceg in
Brakel. In Bruchem werd een
brandstapel aangestoken op de
hoek Weitjesweg-Krangstraat en
een legaal vuur ontbrandde in
Nieuwaal op de kruising Ekel-
man ss tra at-H o ge weg, In Zuili-
chem had de gemeente bij de
kruising van de Kweldijk en de
Maas-Waalweg een stookplaats
aangewezen.
De stookplaatsen bestonden
uit een dik zandbed, waarop de
burgers hun brandhout stapel¬
den. Terugkijkend op de jaarswis¬
seling zegt burgemeester M.
Peereboom van Zaltbommel: „Ik
ben blij dar iedereen zich aan de
afspraken heeft gehouden en
heeft meegewerkt om er een echt
feest van te maken. De enige zorg
die wij als gemeente hadden was
de omvang van de vreugdevuren.
De stapels hout waren groter dan
we dachten."
Zaltbommel maakt masterplan
voor gebied ten oosten A2
Zaltbommel - In opdracht van de gemeente Zaltbommel gaat
Arcadis Heidemij een masterplan opstellen voor het gebied ten
oosten van de A2_ In dit masterplan geeft de gemeente haar visie
op de ontwikkeling van het gebied in de komende jaren. Het con¬
cept masterplan moet eind juli 2001 gereed zijn.
Tot de kern van het masterplan behoort het realiseren van een
nieuw duurzaam bedrijventerrein ten zuiden van het bestaande
terrein De Wildeman, onder meer voor het verplaatsen van be¬
drijven vanuit de gemeente Zaltbommel naar het nieuwe bedrij¬
venterrein. Het masterplan moet voorts een analyse bevatten van
de bestaande bedrijventerreinen De Ooijk en het noordelijk deel
van het Van Voordenpark samen met de gevestigde bedrijven. Het
resultaat moet zijn een duidelijk beeld van de herstructurcrings-
bchoefte van de terreinen.
Het masterplan moet ook een visie geven op de herontwikke¬
ling van de stationslocatie en omgeving.
Gezien de diversiteit van de problematiek is een integrale be¬
nadering een voorwaarde voor een succesvolle planontwikkeling,
aldus R. Bevers, projectcoördinator van de gemeente Zaltbom¬
mel. Samen met de betrokken partijen wil de gemeente Zaltbom¬
mel inhoud geven aan de uitvoering van het plan. De eerste stap
bestaat uit de inventarisatie van het gebied om een helder beeld
te krijgen van de problemen en kansen.
Het project start met een informatieve workshop op 15 januari.
Deelnemers zijn vertegenwoordigers van bedrijven, Industriële
Kring Bommelcnvaard, de Nederlandse Spoorwegen, de Provin¬
cie Gelderland, de Kamer Van Koophandel en de gemeente. In
het voorjaar worden alle betrokken bedrijven geïnformeerd over
de plannen.
Advertentie QM)
Met stille trom vertrekken was
er zaterdag niet bij voor kapper
Slosser. Zijn collega-winkeliers
uit de Waterstraat hadden er voor
gezorgd dat ze de sleutel van de
kapsalon in handen kregen. En
toen Slosser, met toch een beetje
wee gevoel om tien voor acht aan
zijn laatste werkdag wilde begin¬
nen, zat daar al een fors aantal
klanten op hem te wachten met
nog forsere pruiken op. Klaar
voor een laatste knipbeurt bij
Slosser. En Slosser zou Slosser
niet zijn geweest als hij nu-r de
schaar in de pruiken had gezet.
Onder grote hilariteit. Slosser:
„Zo'n gebaar van je straatgenoten
maakt het afscheid een beetje
lichter. Maar het was toch wel erg
veel haar, dus ik heb ze maar naar
een collega verwezen."
DRUNEN: WOMAS [DIS0NW10 4, BEDRIJVENPARK GR0ENEW0UDII,
Af SLAG UND VAN OOIT' THfFOOI* 0416-377511
I