Tekstweergave van DWB_1920-03-06_005
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
r^o
.
B4.S
Zateraagr
6
IMaart
19ao
«
ISSe
Ja.a.i*gfsiii
|^.
^
AT
waarin
opgenomen
„
OI
^^
^
VEKKBLA^O
"
ISTieuws
-
en
A.dvertentieblad
voor
TIEL
,
MAA.S
en
^^
A.A.L
,
Neder
-
en
Over-Betuwe
,
Tieler
-
en
Sommelerwaard
.
er
iets
op
zeggen
en
zoo
ja
,
wat
het
zeggen
zal
.'
Wat
ook
niet
aan
de
aandacht
ont
-
snappen
mag
is
,
dat
de
anarchist
Bouw
-
man
en
de
anarchist
Kolthek
beiden
aan
„
Ds
Telegraaf
'
verbonden
zijn
geweest
,
wat
een
allerbedenkelijkst
licht
op
dat
blad
werpt
.
En
dan
te
moeten
denken
,
dat
„
De
•
Telegraaf
»
door
velen
nog
als
een
ernstig
blad
wordt
beschouwd
en
zijn
lezers
telt
in
die
kringen
,
die
zich
moesten
schamen
het
blad
in
huis
te
willen
.
Lazers
,
die
zich
nog
wat
laten
voorstaan
op
hun
ontwikkeling
.
Ja
,
ook
de
„
geleerden
"
laten
zich
bij
den
neus
nemen
,
^
abonueeren
zich
op
„
De
Telegraaf
"
en
...
worden
door
dit
brave
blad
fijntjes
uitgelachen
!
Voor
de
Vrouwen
.
De
moderne
Vrouwenkleeding
.
Wij
vonden
in
„
De
Msb
.»
een
hoogst
belangrijk
artikel
over
dit
zoo
actueele
onderwerp
,
hetwelk
wij
in
z'n
geheel
zullen
afdrukken
en
waarvoor
wij
,
dï
speciale
aandacht
der
Dames
vragen
.
Verblijdend
voorzeker
is
de
tegenstand
die
allerwege
al
krachtiger
zich
uit
tegen
de
schaamtelooze
kleeding
van
vele
vrouwen
onzer
dagen
.
Zelfs
de
vrouwen
van
het
wufte
Parijs
scharen
zich
bij
tienduizenden
aaneen
,
om
verzet
te
tee
-
kenen
tegen
het
voortwoekeren
van
het
kwaad
.
Een
hoopvol
verschijnsel
,
maar
,
helaas
1
niet
minder
teekenend
voor
den
omvang
van
de
kwaal
.
Ook
onze
HoUandsche
Katholieke
vrouwen
verlevendigen
in
de
laatste
dagen
haar
actie
,
wijzend
op
het
voor
-
beeld
der
Fransche
zusteren
,
en
vermoe
-
delijk
nog
krachtiger
aangespoord
,
door
het
diep
-
ernstig
vermaan
onzer
hoogwaar
-
dige
Bisschoppen
,
die
zich
naast
een
kardinaal
Mercier
en
een
kardinaal
Longue
in
hun
laatste
mandementen
met
aposto
-
lische
vrijmoedigheid
tegen
het
euvel
der
schaamtelooze
vrouwenkleeding
keerden
.
Vooral
de
Bisschoppen
onzer
Zuidelijke
diocesen
spraken
een
onheilspellend
-
duide-lijke
en
treffend-eenstemmige
taal
.
Hoort
den
pasopgetreden
Herder
van
het
Bos
-
sche
bisdom
in
zijn
krachtig
vermaan
:
„
zien
wij
niet
dagelijks
allerwegen
ook
Katholieke
vrouwen
en
meisjes
,
als
laffe
slavinnen
der
zinnelijke
mode
,
de
heer
-
schappij
,
van
den
geest
over
de
zinnen
bij
zich
zelf
en
anderen
ondermijnen
?
Waar
blijft
haar
vrouwelijke
fierheid
en
eigenwaarde
?'
Tot
kerk
en
communie
bank
dringt
de
schaamtelooze
ontkleedin'g
door
,
zoo
klaagt
de
Bisschop
,
en
stelt
de
zorgvoUe
vraag
.
„
Moeten
wij
dan
,
om
dien
gruwel
te
stuiten
,
even
als
weleer
een
H
.
Joannes
Chrysostomus
,
onzen
priesters
hun
strengen
plicht
gaan
voor
-
houden
,
de
woonsteden
Gods
van
zulke
besmetting
te
zuiveren
?'
Scherp
legt
mgr
.
Diepen
hier
den
vin
ger
op
de
pijnlijkste
wondeplek
:
ook
Katholieke
vrouwen
,
brave
KathoHeke
vrouwen
met
de
klinkendsfe
Katholieke
namen
,
zien
geen
kwaad
meer
in
de
stuitende
ontkleeding
,
geven
op
dit
punt
een
al'erverderfelijkst
voorbeeld
en
laden
esü
ontzettende
verantwoordelijkheid
op
zich
.
In
de
beste
Katholieke
familiën
treft
men
tegenwoordig
,
vooraf
op
partijen
een
kleeding
aan
of
liever
een
ontklee
-
ding
,
die
ons
wanhopig
doet
vragen
:
„
Hoe
is
zoo
iets
in
dezen
kring
toch
mogelijk
?"
Zelfs
de
eerbied
voor
de
priesterleden
der
familie
schijnt
zoek
en
de
zekerheid
,
dat
men
aan
een
bruiloft
den
gepurperden
prelaat
naast
den
jongen
theologant
zal
reifen
,
houdt
van
de
stui
-
tendste
kleeding
niet
terug
.
De
tijd
zal
nog
komen
,
dat
een
geestelijke
zich
van
te
voren
dient
te
vergewissen
of
hij
het
met
zijn
priesterlijke
waardigheid
overeen
kan
brengen
,
op
de
feesten
zijner
eigen
familie
te
verschijnen
.
Wil
ik
hiermede
zeggen
,
dat
er
in
onze
goede
Katholieke
familiën
vaak
een
kleeding
wordt
gedragen
,
die
op
zich
zelf
als
ernstig
kwaad
dient
te
worden
ge
-
brandmerkt
?
In
de
verste
verte
niet
;
maar
wel
,
dat
daar
dikwijls
een
kleeding
wordt
vertoond
,
die
een
absoluut
gemis
verraadt
aan
verantwoordelijkheidsgevoel
,
die
een
dreigend
gevaar
vormt
voor
de
grootste
ergernis
en
daarom
als
ernstig
zondig
dient
gebrandmerkt
.
Vooral
nu
het
euvel
der
schaamtelooze
vrouwenkleeding
zoo'n
schrikbarenden
omvang
heeft
aangenomen
,
dat
naast
de
Katholieken
,
met
de
geestelijkheid
aan
het
hoofd
,
ook
zoovele
welmeenende
anders
-
denkenken
er
krachtig
tegen
optreden
,
dient
'
net
ernst
de
vraag
gesteld
;
nemen
de
Katholieke
families
,
vooral
de
draagsters
van
de
eersteklas
Katholieke
namen
,
de
houding
aan
,
die
haar
past
,
wanneer
zij
op
dit
punt
toonen
gaarne
zoover
moge
-
lijk
te
gaan
,
zonder
direct
groot
kwaad
te
doen
,
zoodat
men
eigenlijk
,
uit
geheel
haar
houding
moet
besluiten
,
dat
zij
le
-
vendig
betreuren
met
goed
fatsoen
niet
verder
te
kunnen
gaan
?
Neen
,
de
hou
-
ding
van
de
Katholieke
families
moet
beslisten
zonder
den
minsten
t
w
ij
f
e
1
te
kennen
geven
,
dat
men
zich
vierkant
tegen
den
modernen
,
hoogst
verderfelijken
wansmaak
keert
.
Anders
loopt
men
groot
gevaar
ergernis
te
geven
in
den
striksten
zin
,
en
anderen
te
bren
-
gen
tot
practijken
,
waartoe
zij
zonder
dit
voorbeeld
,
door
een
Kaiho
Heken
naam
ge
d
e
k
t
,
uooit
zou
-
den
gekomen
zijn
.
Het
coquetteeren
met
de
ondeugd
is
op
dit
terrein
dubbel
ge
vaarlijk
.
De
ideale
echtgenoot
.
Het
Japansche
tijdschrift
„
Schukowe
Qohano
",
wat
zeggen
wil
„
De
Deugd
-
zame
Vrouw
",
heeft
bij
zijn
lezeressen
een
enquête
ingesteld
om
te
weten
te
komen
wat
de
eigenschappen
moeten
zijn
van
een
ideaal
echtgenoot
.
De
eischen
,
die
'
t
meest
door
de
vrouwen
uit
het
rijk
van
den
Mikado
gesteld
worden
,
zijn
de
volgende
:
„
Hij
mag
niet
gierig
zijn
."
„
Hij
mag
zich
niet
te
veel
metzijn
kleeding
en
zijn
uiterlijk
aanzienbezig
houden
."
„
Hij
moet
een
innemelp
uiterlijkhebben
."
„
Hij
moet
niet
te
veel
met
vrou
-
wen
vertrouwd
zijn
."
„
Hij
moet
zich
altijd
klaar
enduidelijk
uitspreken
."
„
Hij
moet
wel
kunnen
beslissen
."
„
Hij
moet
een
ideaal
hebben
."
„
Hij
mag
zich
nooit
in
de
keukenvertoonen
."
„
Hij
mag
neoit
het
kapsel
enhet
toilet
eener
vrouw
aan
critiekonderwerpen
."
„
Hij
moet
nooit
aan
vrouwenvertellen
waar
hij
'
t
meest
van
houdt
."
„
Hij
mag
niet
drinken
."
„
Hij
mag
niet
te
dik
zijn
."
„
Hij
mag
niet
jaloersch
zijn
.»
Om
lang
te
Iepen
.
Voor
een
jaar
of
wat
overleed
Dr
.
Edgar
Jonas
,
de
oudste
geneesheer
van
Engeland
;
hij
vi^as
102
jaar
geworden
,
een
,
voor
dokters
vooral
,
zeer
hooge
ouderdom
.
Toen
hij
zijn
honderdsten
verjaardag
vierde
,
werd
hij
natuurlijk
door
allerhande
dagbladschrijvers
on
-
dervraagd
over
zijn
levenswijze
.
Aan
een
hunner
vertrouwde
hij
het
volgende
recept
toe
:
„
Als
ook
gij
uw
honderd
-
sten
verjaardig
wilt
meemaken
,
wees
dan
steeds
opgeruimd
,
zorg
bij
tijd
en
mate
voor
lichaamsbeweging
,
rook
weinig
of
niet
,
en
drinkt
nooit
alcohol
-
houdende
dranken
\
—
Aan
dienzelfden
journalist
deelde
hij
mede
,
dat
hij
maar
eens
in
zijn
leven
een
glas
bier
had
gedonken
,
n.i
.
in
1862
te
Weenen
,
Nog
andere
middelen
worden
door
oud-geworden
aan
degenen
,
die
hen
hierin
na
willen
volgen
,
voorgeschreven
.
Zoo
beweerde
de
scheikundige
Natha
-
niel
Wels
,
die
den
ouderdom
van
107
jaar
bereikte
,
dat
het
beste
middel
om
lang
te
leven
,
bestaat
in
de
drie
vol
-
gende
dingen
:
een
goed
humeur
,
flinke
eetlust
en
^
alle
dagen
een
bad
.
Het
eerste
en
tweede
zou
men
nog
al
grif
kunnen
toegeven
.
Het
spreekwoord
zegt
immers
:
„
geen
heilzamer
kruid
dan
de
vroolijkheid
",
en
„
wie
het
langst
eet
,
het
langst
leeft
."
Maar
het
derde
middel
■
lijkt
wel
wat
gek
.
Zeker
,
zindelijkheid
is
een
vereischte
voor
een
goede
ge
-
zondheid
;
doch
men
kan
zindelijk
zijn
,
ook
zonder
gelijk
eenden
en
kikvorschen
dagelijks
in
'
t
,
water
te
gaan
plassen
.
Volgens
een
Turksch
sprookje
heeft
ieder
mensch
het
in
zijn
macht
oud
te
worden
;
bij
onze
geboorte
zou
God
voor
elk
onzer
een
bepaalde
hoeveel
-
heid
spijs
en
drank
bestemmen
.
Is
die
voorraad
op
,
dan
valt
er
voor
deii
mensch
niets
meer
over
dan
zijn
pakje
te
maken
:
hij
moet
sterven
.
Wie
zuinig
is
met
zijn
voorraad
,
zal
lang
leven
;
wie
er
roekeloos
mee
omsprin_,t
,
zal
vroeg
„
zijn
matjes
moeten
rollen
."
Inderdaad
,
de
matigheid
in
eten
en
onrecht
goed
te
maken
,
Ik
heb
de
opdracht
,
haar
uit
te
noodigen
,
in
het
paleis
te
komen
."
Nebridius
verschrok
.
„
Ik
betwijfel
,
of
Nysa
aan
dit
verzoek
gevolg
zal
geven
,"
antwoordde
hij
kort
.
„
Daarover
moet
zij
toch
zeker
zelfs
beslissen
.
Ik
wensch
haar
te
zien
.'
De
heer
des
huizes
overlegde
bij
zich
zelf
.
Hij
vond
het
niet
raadzaam
,
Maximus
at
te
wijzen
;
ook
was
hij
ervan
over
-
tuigd
,
dat
het
meisje
nooit
vrijwillig
het
keizerlijk
paleis
zou
betreden
,
en
dus
liet
hij
Nyia
roepen
.
Zij
verscheen
in
eenvoudig
gewaad
,
maakte
echter
,
naar
het
scheen
,
daardoor
slechts
des
te
grooteren
indruk
op
den
wijsgeer
.
Verrast
zag
hij
het
meisje
een
poos
zwijgend
aan
,
vervolgens
boog
hij
en
zeide
:
„
Gij
zijt
Nysa
,
de
dochter
van
Ursulus
1
"
„
Ja
.'
„
Ik
heb
een
boodschap
voor
u
.
De
keizer
laat
u
verzoeken
,
voor
hem
te
verschijnen
.
Met
smart
gedenkt
hij
het
uur
,
waarop
een
onzalig
noodlot
het
hem
onmogelijk
maakte
,
u
het
leven
van
uw
vader
te
schenken
,
daarom
zou
hij
gaarne
nu
uwe
wenschen
kennen
en
voor
uw
totkomst
zorgen
."
Nysa
was
eerst
bleek
geworden
bij
de
woorden
van
den
wijsgeer
;
vervolgens
bedekte
vlammend
rood
hare
wangen
.
„
Ik
dank
den
keizer
voor
zijn
goedheid
,"
antwoordde
zij
,
„
maar
ik
heb
zijn
hulp
niet
noodig
.
Ik
sta
onder
de
hoede
van
trouwe
vrienden
."
Nebridius
verheugde
zich
over
dit
met
vaste
stem
gegeven
antwoord
,
ón
zijn
oogen
schitterden
.
„
Bedenk
,"
jeide
Maximus
,
„
dat
de
keizer
macht
heeft
,
uw
leven
gelukkig
te
maken
en
uwe
stoutste
wenschen
te
vervullen
."
„
De
vervulling
mijner
wenschen
ver
-
wacht
ik
van
God
en
niet
van
den
keizer
,"
antwoordde
Nysa
.
De
wijsgeer
beet
zich
op
de
lippen
.
Hier
trad
hem
een
wil
tegemoet
,
dien
hij
niet
verwacht
had
.
„
Uw
jeugd
weet
nog
niet
ie
beseffen
,"
antwoordde
hij
,
„
wat
de
keizerlijke
hulde
en
genade
beteeken
t
;
Later
zou
het
u
kunnen
berouwen
,
haar
zoo
lichtzinnig
te
hebben
prijsgegeven
."
„
Dat
zal
nooit
geschieden
."
„
Vervul
dan
tenminste
den
eenen
wensch
des
keizers
,
om
u
te
zien
en
met
a
zelf
te
spreken
."
„
Ik
zal
het
paleis
nooit
weer
betreden
."
Maximus
fronsde
het
voorhoofd
.
„
Is
dat
uw
laatste
woord
?"
De
docÉr
ifaii
den
sclialifleesler
.
17)Theodoor
liep
intusschen
door
de
straten
der
stad
en
gaf
acht
op
de
soldaten
,
die
hij
tegenkwam
.
Hij
onderhield
zich
met
hen
en
het
werd
hem
steeds
duidelijker
,
dat
de
meesten
hunner
geen
denkbeeld
hadden
van
de
beteekenis
van
het
wierook
-
Ten
slotte
ging
hij
een
herberg
binnen
,
waar
een
groot
getal
krijgers
bijeen
was
.
Hij
zag
,
hoazij
volgens
christelijk
gebruik
over
de
spijzen
en
dranken
,
die
zij
nut
-
tigden
,
het
kruisteeken
maakten
en
naderde
een
tafel
,
waaraan
eenige
jonge
Boldaten
hadden
plaats
genomen
.
„
Denkt
gij
,
dat
gij
nog
christenen
zijt
?•
vroeg
hij
met
ernstige
stem
.
Verwonderd
«
agen
de
soldaten
den
kapitein
aan
.
„
Waarom
zouden
wij
het
niet
ineer
ïijn
?'
zeiden
zij
.
„
Wel
,
gij
hebt
immers
heden
aan
de
«
fgoden
geofferd
1
"
„
Aan
de
afgoden
geofferd
?
Hoe
kunt
gij
ons
zoo
ieta
schandolijks
verwijten
1
"
„
Bij
de
openbare
gelduitdeeling
hebt
gij
wierook
in
de
offervlam
geworpen
,
die
Q«agt
den
keizer
brandde
.'
Tweede
Blad
.
Een
leelijke
insinuatie
.
De
sterk
geprononceerde
pro
-
Entente-gezindheid
van
het
dagblad
„
De
Tele
-
graaf
'
tijdens
den
oorlog
,
heeft
het
ver
-
moeden
doen
rijzen
,
d&t
„
er
wel
iets
meer
achter
zou
zitten
',
alhoewel
dat
vermoeden
nooit
is
kunnen
bewezen
worden
.
Wie
zon
nu
hebben
gedacht
,
dat
de
thans
uitgebroken
Havenarbeidorsstaking
mogelijk
daarover
meer
licht
zou
ont
-
steken
?
Elk
wat
wils
.
Naar
aanleiding
van
de
bekende
ont
-
hullingen
over
de
geheime
communis
-
tisten-vargadering
te
Amat-rdam
,
heeft
„
De
Telegraaf
"
beschouwingen
geleverd
,
Wfllke
niet
erg
in
den
smaak
schijnen
gevallen
te
zijn
van
den
voorzitter
der
Nederl
.
Federatie
van
Transportarbeiders
,
den
heer
Bouwman
,
van
wien
men
de
laatste
dagen
meer
heeft
gehoord
.
In
het
orgaan
van
zijn
bond
„
Het
Transportbedrijf
»
van
21
Febr
.
j.l
.
richt
de
heer
Bouwman
een
dreigement
tot
„
Da
Telegraaf
',
waarinwdeze
wordt
ge
-
sommeerd
haar
mond
te
houden
,
anders
zal
de
heer
Bouwman
met
onthullingen
over
„
De
Telegraaf
',
waaraan
hij
ais
redacteur
verbonden
is
geweest
,
voor
den
dag
komen
.
De
heer
Bouwman
schrijft
o
.
m
.
het
volgende
:
„
Wij
gaan
niet
in
op
velerlei
leu
-
gens
,
die
over
ons
blad
worden
gede
-
buteerd
.
Het
zou
bsteekenen
hot
werpen
van
parelen
voor
de
zwijnen
.
Wij
willen
echter
één
blad
,
„
De
Telegraaf
',
waaraan
wij
persoonlijk
verbonden
zijn
geweest
,
aanmanen
tot
een
beetje
voor
-
zichtigheid
.
De
redactie
van
dat
orgaan
moet
niet
zoo'n
hoogen
toon
aanslaan
over
onze
politieke
oogmerken
in
dezefi
strijd
,
anders
zouden
wij
er
wel
eens
toe
kunnen
komen
op
onze
beurt
„
ont
-
hullingen
*
te
doen
„
over
de
politieke
agitatie
',
welke
dat
blad
tijdens
den
oorlog
in
overleg
met
zekere
gezaat
-
schappen
heeft
gevoerd
en
te
vertelleo
,
welke
voorstellen
door
de
hoofdredactie
aan
ons
werden
gedaan
,
om
politieke
beroeringen
onder
het
volk
te
ontke
-
tenen
,
Wie
in
een
glazen
huis
woont
moet
niet
met
steenen
gooien
.
Begrepen
,
„
Telegraaf'-redactie*. Hoe
nu
?
I
Hier
wordt
niets
meer
of
minder
be
-
weerd
,
dan
dat
^
De
Telegraaf
'
in
over
-
leg
met
zekere
buitenlandsche
gezantschappen
aan
de
bolsjewis
-
tisch
aangelegde
Transportarbeidersfede
-
ratie
voorstellen
heeft
gedaan
,
om
poli
-
tieke
beroeringen
onder
het
volk
te
ver
-
wekken
.
Tot
nu
toe
heeft
„
De
Telegraaf
'
op
deze
zware
insinuatie
nog
niets
geant
-
woord
..
Wij
iijn
benieuwd
,
of
het
brave
blad
FiyiLLÊT
„
En
was
dat
een
teeken
,
dat
wij
de
afgodea
huldigden
?'
„
Zeker
,
want
wij
christenen
brengen
toch
zulke
offers
niet
,"
De
soldaten
zagen
elkander
verlegen
aan
.
Plotseling
sprong
een
van
hen
op
en
riep
;
„
Wij
willen
geen
heidenen
zijn
?
De
keizer
heeft
ons
bedrogen
,
wij
zijn
en
blijven
christenen
I
'
Een
algemeene
beweging
ontstond
onder
de
soldaten
;
eindelijk
riep
een
stem
van
hen
:
„
Voorwaarts
,
wij
willen
naar
het
paleis
gaan
,
en
den
keizer
de
goudstukken
teruggeven
,
teneinde
ens
te
reinigen
van
de
verdenking
van
afgoderij
,"
„
Ja
,
ja
,'
klonk
hot
van
alle
kanten
,
en
eenige
oogenblikken
later
begaf
zich
een
groote
schaar
soldaten
naar
het
paleis
.
Ongeduldig
eischten
zij
,
voor
den
keizer
gebracht
te
worden
.
Juliaan
verscheen
,
„
Wij
brengen
het
geld
terug
,"
spraken
zij
,
„
wat
wij
heden
ontvangen
hebben
,
het
is
zondegeld
.
Toen
wij
den
wierook
strooiden
,
wisten
wij
niet
,
dat
wij
daardoor
heidenen
zouden
worden
.
Wij
zijn
chri
-
stenen
en
verafsdbuwen
de
afgoden
!'
Daarmede
wierpen
zij
de
goudstukken
ter
aarde
.
drinken
is
een
hoofdvereischte
voor
een
goede
gezondheid
.
Ik
heb
eens
het
boekje
van
een
Italiaan
gelezen
,
die
zoo
ongeveer
110
jaar
oud
was
geworden
en
per
dag
slechts
een
half
ei
en
wat
jongen
wijn
nam
.
Hij
beweerde
dat
,
hoe
minder
iemand
eet
,
hoe
gezonder
hij
wordt
,
'
t
Is
niet
onmogelijk
;
maar
ik
heb
het
op
mezelf
niet
proefonder
-
vindelijk
durven
nagaan
.
Toch
zit
er
een
kern
van
waarheid
in
die
gedachte
;
„
door
gulzigheid
gaan
er
meer
ver
-
loren
dan
door
het
zwaard
."
—
Men
verhaalt
van
een
hofdokter
,
dat
hij
bij
ieder
bezoek
naar
de
keuken
ging
om
den
kok
te
omhelzen
:
„
zonder
u
",
placht
hij
dan
te
zeggen
,
„
zou
ik
hier
niets
te
doen
krijgen
!"
—
Van
een
ander
dokter
wordt
verteld
dat
hij
,
alvorens
zich
in
een
plaats
te
vestigen
,
naar
de
levenswijze
der
inwoners
vroeg
:
„
We
eten
als
we
honger
hebben
,
drinken
maar
alleen
tegen
den
dorst
,
en
gaan
rusten
en
staan
op
met
de
zon
".
—•
„
Dan
ben
ik
hier
niet
noodig
,"
zei
de
dokter
,
en
ging
elders
fortuin
zoeken
.
Niet
alleen
de
natuurlijke
deugden
,
maar
ook
en
vooral
de
vroomheid
helpt
ons
om
blij
en
tevreden
,
en
dus
ook
,
om
lang
te
leven
.
Zelfs
al
mocht
een
godsdienstig
mensch
vroeg
sterven
,
dan
nog
mag
men
zeggen
,
dat
hij
lang
geleefd
heeft
;
„
want
niet
het
getal
der
jaren
,
maar
de
wijsheid
dientden
mensch
voor
grijze
haren
,
en
een
onbesmet
leven
geldt
voor
hoogen
ouderdom
".
(
Wijsh
.
4
,
8
).
De
maand
Maart
.
Maart
is
het
„
wilde
beest
"
onder
de
twaalf
maanden
,
dat
steeds
z'n
staart
roerf
en
regen
en
onweer
verwekt
.
Van
dit
laatste
moeten
de
boeren
in
het
voorjaar
evenwel
niets
hebben
.
„
Vroege
donder
,
late
honger
"
is
een
spreekwoord
,
ontstaan
uit
jaren
lange
ondervinding
,
hoe
na
vroege
onweders
vaak
weer
koud
,
onvruchtbaar
weer
'
volgt. En
in
Drente
hoort
men
dan
ook
:
Donder
op
de
kale
toeg
(
twijg
)
'
t
Heele
jaar
regen
genoeg
.
Maart
heeft
venijn
in
z'n
staart
luidt
het
,
doelend
op
de
ongezonde
Maartsche
buien
.
Brengt
dezl
"
maand
echter
zonne
-
schijn
,
dan
zijn
de
boeren
in
hun
nopjes
.
Stof
(
droogte
)
in
Maart
Is
goud
waard
,
of
,
zooals
de
Achterhoeksche
peëzie
vermeldt
:
Een
vlooi
in
Maart
Is
een
daalder
waard
.
Volksspreekwijzen. Vandaag
den
heeien
dag
visite
ge
-
had
.
M'n
kop
loopt
er
van
over
.
Lus
jij
,
'
n
bordje
soep
?
Merci
,
ik
ben
geen
soep-man
.
Heeft-ie
dat
proces
verloren
?
Ja
,
maar
Wj
laat
'
t
er
niet
bij
.
Hij
gooit
'
t
voor
Arnhem
.
Juliaan
waa
over
dit
optreden
zeo
verbitterd
,
dat
hij
de
raddraaiers
,
zooals
hij
hen
noemde
,
allen
ter
dood
veroor
-
deelde
.
Maximus
echter
waarschuwde
hem
dringend
voor
zulke
maatregelen
,
en
daarom
trok
hij
het
vonnis
in
;
hij
zond
de
soldaten
echter
naar
de
uiterste
grenzen
des
rijks
.
De
aanstoker
van
dit
oproer
bleef
hem
,
tot
geluk
van
Theodoor
,
onbekend
.
VIII
.
Tot
groote
verbazing
van
Nebridius
verscheen
een
paar
dagen
later
plotseling
Maximus
in
diens
woning
.
Kalm
ontving
hij
den
vertrouweling
van
Juliaan
,
wien
hij
naar
zijne
wenschen
vroeg
.
„
Woont
niet
de
dochter
van
Ursulus
in
uw
huis
?»
vroeg
de
wijsgeer
op
innemenden
toon
.
„
Zeker
,"
antwoordde
Nebridius
.
„
Na
den
wreeden
dood
van
haar
edelen
vader
heb
ik
de
verlatene
onder
mijn
bescher
-
ming
genomen
."
Maximus
voelde
alles
,
wat
er
in
deze
woorden
opgesloten
la
^,
maar
hij
hield
zich
,
alsof
hij
de
toespelling
niet
begreep
.
„
De
keizer
betreurt
den
dood
van
den
schatmeester
,"
zeide
hij
,
„
dien
hij
niet
wilde
,
en
wenscht
aan
zijn
dochter
het