Tekstweergave van DWB_1920-03-06_005

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
r^o . B4.S Zateraagr 6 IMaart 19ao « ISSe Ja.a.i*gfsiii |^. ^ AT waarin opgenomen OI ^^ ^ VEKKBLA^O " ISTieuws - en A.dvertentieblad voor TIEL , MAA.S en ^^ A.A.L , Neder - en Over-Betuwe , Tieler - en Sommelerwaard . er iets op zeggen en zoo ja , wat het zeggen zal .' Wat ook niet aan de aandacht ont - snappen mag is , dat de anarchist Bouw - man en de anarchist Kolthek beiden aan Ds Telegraaf ' verbonden zijn geweest , wat een allerbedenkelijkst licht op dat blad werpt . En dan te moeten denken , dat De Telegraaf » door velen nog als een ernstig blad wordt beschouwd en zijn lezers telt in die kringen , die zich moesten schamen het blad in huis te willen . Lazers , die zich nog wat laten voorstaan op hun ontwikkeling . Ja , ook de geleerden " laten zich bij den neus nemen , ^ abonueeren zich op De Telegraaf " en ... worden door dit brave blad fijntjes uitgelachen ! Voor de Vrouwen . De moderne Vrouwenkleeding . Wij vonden in De Msb een hoogst belangrijk artikel over dit zoo actueele onderwerp , hetwelk wij in z'n geheel zullen afdrukken en waarvoor wij , speciale aandacht der Dames vragen . Verblijdend voorzeker is de tegenstand die allerwege al krachtiger zich uit tegen de schaamtelooze kleeding van vele vrouwen onzer dagen . Zelfs de vrouwen van het wufte Parijs scharen zich bij tienduizenden aaneen , om verzet te tee - kenen tegen het voortwoekeren van het kwaad . Een hoopvol verschijnsel , maar , helaas 1 niet minder teekenend voor den omvang van de kwaal . Ook onze HoUandsche Katholieke vrouwen verlevendigen in de laatste dagen haar actie , wijzend op het voor - beeld der Fransche zusteren , en vermoe - delijk nog krachtiger aangespoord , door het diep - ernstig vermaan onzer hoogwaar - dige Bisschoppen , die zich naast een kardinaal Mercier en een kardinaal Longue in hun laatste mandementen met aposto - lische vrijmoedigheid tegen het euvel der schaamtelooze vrouwenkleeding keerden . Vooral de Bisschoppen onzer Zuidelijke diocesen spraken een onheilspellend - duide-lijke en treffend-eenstemmige taal . Hoort den pasopgetreden Herder van het Bos - sche bisdom in zijn krachtig vermaan : zien wij niet dagelijks allerwegen ook Katholieke vrouwen en meisjes , als laffe slavinnen der zinnelijke mode , de heer - schappij , van den geest over de zinnen bij zich zelf en anderen ondermijnen ? Waar blijft haar vrouwelijke fierheid en eigenwaarde ?' Tot kerk en communie bank dringt de schaamtelooze ontkleedin'g door , zoo klaagt de Bisschop , en stelt de zorgvoUe vraag . Moeten wij dan , om dien gruwel te stuiten , even als weleer een H . Joannes Chrysostomus , onzen priesters hun strengen plicht gaan voor - houden , de woonsteden Gods van zulke besmetting te zuiveren ?' Scherp legt mgr . Diepen hier den vin ger op de pijnlijkste wondeplek : ook Katholieke vrouwen , brave KathoHeke vrouwen met de klinkendsfe Katholieke namen , zien geen kwaad meer in de stuitende ontkleeding , geven op dit punt een al'erverderfelijkst voorbeeld en laden esü ontzettende verantwoordelijkheid op zich . In de beste Katholieke familiën treft men tegenwoordig , vooraf op partijen een kleeding aan of liever een ontklee - ding , die ons wanhopig doet vragen : Hoe is zoo iets in dezen kring toch mogelijk ?" Zelfs de eerbied voor de priesterleden der familie schijnt zoek en de zekerheid , dat men aan een bruiloft den gepurperden prelaat naast den jongen theologant zal reifen , houdt van de stui - tendste kleeding niet terug . De tijd zal nog komen , dat een geestelijke zich van te voren dient te vergewissen of hij het met zijn priesterlijke waardigheid overeen kan brengen , op de feesten zijner eigen familie te verschijnen . Wil ik hiermede zeggen , dat er in onze goede Katholieke familiën vaak een kleeding wordt gedragen , die op zich zelf als ernstig kwaad dient te worden ge - brandmerkt ? In de verste verte niet ; maar wel , dat daar dikwijls een kleeding wordt vertoond , die een absoluut gemis verraadt aan verantwoordelijkheidsgevoel , die een dreigend gevaar vormt voor de grootste ergernis en daarom als ernstig zondig dient gebrandmerkt . Vooral nu het euvel der schaamtelooze vrouwenkleeding zoo'n schrikbarenden omvang heeft aangenomen , dat naast de Katholieken , met de geestelijkheid aan het hoofd , ook zoovele welmeenende anders - denkenken er krachtig tegen optreden , dient ' net ernst de vraag gesteld ; nemen de Katholieke families , vooral de draagsters van de eersteklas Katholieke namen , de houding aan , die haar past , wanneer zij op dit punt toonen gaarne zoover moge - lijk te gaan , zonder direct groot kwaad te doen , zoodat men eigenlijk , uit geheel haar houding moet besluiten , dat zij le - vendig betreuren met goed fatsoen niet verder te kunnen gaan ? Neen , de hou - ding van de Katholieke families moet beslisten zonder den minsten t w ij f e 1 te kennen geven , dat men zich vierkant tegen den modernen , hoogst verderfelijken wansmaak keert . Anders loopt men groot gevaar ergernis te geven in den striksten zin , en anderen te bren - gen tot practijken , waartoe zij zonder dit voorbeeld , door een Kaiho Heken naam ge d e k t , uooit zou - den gekomen zijn . Het coquetteeren met de ondeugd is op dit terrein dubbel ge vaarlijk . De ideale echtgenoot . Het Japansche tijdschrift Schukowe Qohano ", wat zeggen wil De Deugd - zame Vrouw ", heeft bij zijn lezeressen een enquête ingesteld om te weten te komen wat de eigenschappen moeten zijn van een ideaal echtgenoot . De eischen , die ' t meest door de vrouwen uit het rijk van den Mikado gesteld worden , zijn de volgende : Hij mag niet gierig zijn ." Hij mag zich niet te veel metzijn kleeding en zijn uiterlijk aanzienbezig houden ." Hij moet een innemelp uiterlijkhebben ." Hij moet niet te veel met vrou - wen vertrouwd zijn ." Hij moet zich altijd klaar enduidelijk uitspreken ." Hij moet wel kunnen beslissen ." Hij moet een ideaal hebben ." Hij mag zich nooit in de keukenvertoonen ." Hij mag neoit het kapsel enhet toilet eener vrouw aan critiekonderwerpen ." Hij moet nooit aan vrouwenvertellen waar hij ' t meest van houdt ." Hij mag niet drinken ." Hij mag niet te dik zijn ." Hij mag niet jaloersch zijn Om lang te Iepen . Voor een jaar of wat overleed Dr . Edgar Jonas , de oudste geneesheer van Engeland ; hij vi^as 102 jaar geworden , een , voor dokters vooral , zeer hooge ouderdom . Toen hij zijn honderdsten verjaardag vierde , werd hij natuurlijk door allerhande dagbladschrijvers on - dervraagd over zijn levenswijze . Aan een hunner vertrouwde hij het volgende recept toe : Als ook gij uw honderd - sten verjaardig wilt meemaken , wees dan steeds opgeruimd , zorg bij tijd en mate voor lichaamsbeweging , rook weinig of niet , en drinkt nooit alcohol - houdende dranken \ Aan dienzelfden journalist deelde hij mede , dat hij maar eens in zijn leven een glas bier had gedonken , n.i . in 1862 te Weenen , Nog andere middelen worden door oud-geworden aan degenen , die hen hierin na willen volgen , voorgeschreven . Zoo beweerde de scheikundige Natha - niel Wels , die den ouderdom van 107 jaar bereikte , dat het beste middel om lang te leven , bestaat in de drie vol - gende dingen : een goed humeur , flinke eetlust en ^ alle dagen een bad . Het eerste en tweede zou men nog al grif kunnen toegeven . Het spreekwoord zegt immers : geen heilzamer kruid dan de vroolijkheid ", en wie het langst eet , het langst leeft ." Maar het derde middel lijkt wel wat gek . Zeker , zindelijkheid is een vereischte voor een goede ge - zondheid ; doch men kan zindelijk zijn , ook zonder gelijk eenden en kikvorschen dagelijks in ' t , water te gaan plassen . Volgens een Turksch sprookje heeft ieder mensch het in zijn macht oud te worden ; bij onze geboorte zou God voor elk onzer een bepaalde hoeveel - heid spijs en drank bestemmen . Is die voorraad op , dan valt er voor deii mensch niets meer over dan zijn pakje te maken : hij moet sterven . Wie zuinig is met zijn voorraad , zal lang leven ; wie er roekeloos mee omsprin_,t , zal vroeg zijn matjes moeten rollen ." Inderdaad , de matigheid in eten en onrecht goed te maken , Ik heb de opdracht , haar uit te noodigen , in het paleis te komen ." Nebridius verschrok . Ik betwijfel , of Nysa aan dit verzoek gevolg zal geven ," antwoordde hij kort . Daarover moet zij toch zeker zelfs beslissen . Ik wensch haar te zien .' De heer des huizes overlegde bij zich zelf . Hij vond het niet raadzaam , Maximus at te wijzen ; ook was hij ervan over - tuigd , dat het meisje nooit vrijwillig het keizerlijk paleis zou betreden , en dus liet hij Nyia roepen . Zij verscheen in eenvoudig gewaad , maakte echter , naar het scheen , daardoor slechts des te grooteren indruk op den wijsgeer . Verrast zag hij het meisje een poos zwijgend aan , vervolgens boog hij en zeide : Gij zijt Nysa , de dochter van Ursulus 1 " Ja .' Ik heb een boodschap voor u . De keizer laat u verzoeken , voor hem te verschijnen . Met smart gedenkt hij het uur , waarop een onzalig noodlot het hem onmogelijk maakte , u het leven van uw vader te schenken , daarom zou hij gaarne nu uwe wenschen kennen en voor uw totkomst zorgen ." Nysa was eerst bleek geworden bij de woorden van den wijsgeer ; vervolgens bedekte vlammend rood hare wangen . Ik dank den keizer voor zijn goedheid ," antwoordde zij , maar ik heb zijn hulp niet noodig . Ik sta onder de hoede van trouwe vrienden ." Nebridius verheugde zich over dit met vaste stem gegeven antwoord , ón zijn oogen schitterden . Bedenk ," jeide Maximus , dat de keizer macht heeft , uw leven gelukkig te maken en uwe stoutste wenschen te vervullen ." De vervulling mijner wenschen ver - wacht ik van God en niet van den keizer ," antwoordde Nysa . De wijsgeer beet zich op de lippen . Hier trad hem een wil tegemoet , dien hij niet verwacht had . Uw jeugd weet nog niet ie beseffen ," antwoordde hij , wat de keizerlijke hulde en genade beteeken t ; Later zou het u kunnen berouwen , haar zoo lichtzinnig te hebben prijsgegeven ." Dat zal nooit geschieden ." Vervul dan tenminste den eenen wensch des keizers , om u te zien en met a zelf te spreken ." Ik zal het paleis nooit weer betreden ." Maximus fronsde het voorhoofd . Is dat uw laatste woord ?" De docÉr ifaii den sclialifleesler . 17)Theodoor liep intusschen door de straten der stad en gaf acht op de soldaten , die hij tegenkwam . Hij onderhield zich met hen en het werd hem steeds duidelijker , dat de meesten hunner geen denkbeeld hadden van de beteekenis van het wierook - Ten slotte ging hij een herberg binnen , waar een groot getal krijgers bijeen was . Hij zag , hoazij volgens christelijk gebruik over de spijzen en dranken , die zij nut - tigden , het kruisteeken maakten en naderde een tafel , waaraan eenige jonge Boldaten hadden plaats genomen . Denkt gij , dat gij nog christenen zijt ?• vroeg hij met ernstige stem . Verwonderd « agen de soldaten den kapitein aan . Waarom zouden wij het niet ineer ïijn ?' zeiden zij . Wel , gij hebt immers heden aan de « fgoden geofferd 1 " Aan de afgoden geofferd ? Hoe kunt gij ons zoo ieta schandolijks verwijten 1 " Bij de openbare gelduitdeeling hebt gij wierook in de offervlam geworpen , die Q«agt den keizer brandde .' Tweede Blad . Een leelijke insinuatie . De sterk geprononceerde pro - Entente-gezindheid van het dagblad De Tele - graaf ' tijdens den oorlog , heeft het ver - moeden doen rijzen , d&t er wel iets meer achter zou zitten ', alhoewel dat vermoeden nooit is kunnen bewezen worden . Wie zon nu hebben gedacht , dat de thans uitgebroken Havenarbeidorsstaking mogelijk daarover meer licht zou ont - steken ? Elk wat wils . Naar aanleiding van de bekende ont - hullingen over de geheime communis - tisten-vargadering te Amat-rdam , heeft De Telegraaf " beschouwingen geleverd , Wfllke niet erg in den smaak schijnen gevallen te zijn van den voorzitter der Nederl . Federatie van Transportarbeiders , den heer Bouwman , van wien men de laatste dagen meer heeft gehoord . In het orgaan van zijn bond Het Transportbedrijf » van 21 Febr . j.l . richt de heer Bouwman een dreigement tot Da Telegraaf ', waarinwdeze wordt ge - sommeerd haar mond te houden , anders zal de heer Bouwman met onthullingen over De Telegraaf ', waaraan hij ais redacteur verbonden is geweest , voor den dag komen . De heer Bouwman schrijft o . m . het volgende : Wij gaan niet in op velerlei leu - gens , die over ons blad worden gede - buteerd . Het zou bsteekenen hot werpen van parelen voor de zwijnen . Wij willen echter één blad , De Telegraaf ', waaraan wij persoonlijk verbonden zijn geweest , aanmanen tot een beetje voor - zichtigheid . De redactie van dat orgaan moet niet zoo'n hoogen toon aanslaan over onze politieke oogmerken in dezefi strijd , anders zouden wij er wel eens toe kunnen komen op onze beurt ont - hullingen * te doen over de politieke agitatie ', welke dat blad tijdens den oorlog in overleg met zekere gezaat - schappen heeft gevoerd en te vertelleo , welke voorstellen door de hoofdredactie aan ons werden gedaan , om politieke beroeringen onder het volk te ontke - tenen , Wie in een glazen huis woont moet niet met steenen gooien . Begrepen , Telegraaf'-redactie*. Hoe nu ? I Hier wordt niets meer of minder be - weerd , dan dat ^ De Telegraaf ' in over - leg met zekere buitenlandsche gezantschappen aan de bolsjewis - tisch aangelegde Transportarbeidersfede - ratie voorstellen heeft gedaan , om poli - tieke beroeringen onder het volk te ver - wekken . Tot nu toe heeft De Telegraaf ' op deze zware insinuatie nog niets geant - woord .. Wij iijn benieuwd , of het brave blad FiyiLLÊT En was dat een teeken , dat wij de afgodea huldigden ?' Zeker , want wij christenen brengen toch zulke offers niet ," De soldaten zagen elkander verlegen aan . Plotseling sprong een van hen op en riep ; Wij willen geen heidenen zijn ? De keizer heeft ons bedrogen , wij zijn en blijven christenen I ' Een algemeene beweging ontstond onder de soldaten ; eindelijk riep een stem van hen : Voorwaarts , wij willen naar het paleis gaan , en den keizer de goudstukken teruggeven , teneinde ens te reinigen van de verdenking van afgoderij ," Ja , ja ,' klonk hot van alle kanten , en eenige oogenblikken later begaf zich een groote schaar soldaten naar het paleis . Ongeduldig eischten zij , voor den keizer gebracht te worden . Juliaan verscheen , Wij brengen het geld terug ," spraken zij , wat wij heden ontvangen hebben , het is zondegeld . Toen wij den wierook strooiden , wisten wij niet , dat wij daardoor heidenen zouden worden . Wij zijn chri - stenen en verafsdbuwen de afgoden !' Daarmede wierpen zij de goudstukken ter aarde . drinken is een hoofdvereischte voor een goede gezondheid . Ik heb eens het boekje van een Italiaan gelezen , die zoo ongeveer 110 jaar oud was geworden en per dag slechts een half ei en wat jongen wijn nam . Hij beweerde dat , hoe minder iemand eet , hoe gezonder hij wordt , ' t Is niet onmogelijk ; maar ik heb het op mezelf niet proefonder - vindelijk durven nagaan . Toch zit er een kern van waarheid in die gedachte ; door gulzigheid gaan er meer ver - loren dan door het zwaard ." Men verhaalt van een hofdokter , dat hij bij ieder bezoek naar de keuken ging om den kok te omhelzen : zonder u ", placht hij dan te zeggen , zou ik hier niets te doen krijgen !" Van een ander dokter wordt verteld dat hij , alvorens zich in een plaats te vestigen , naar de levenswijze der inwoners vroeg : We eten als we honger hebben , drinken maar alleen tegen den dorst , en gaan rusten en staan op met de zon ". —• Dan ben ik hier niet noodig ," zei de dokter , en ging elders fortuin zoeken . Niet alleen de natuurlijke deugden , maar ook en vooral de vroomheid helpt ons om blij en tevreden , en dus ook , om lang te leven . Zelfs al mocht een godsdienstig mensch vroeg sterven , dan nog mag men zeggen , dat hij lang geleefd heeft ; want niet het getal der jaren , maar de wijsheid dientden mensch voor grijze haren , en een onbesmet leven geldt voor hoogen ouderdom ". ( Wijsh . 4 , 8 ). De maand Maart . Maart is het wilde beest " onder de twaalf maanden , dat steeds z'n staart roerf en regen en onweer verwekt . Van dit laatste moeten de boeren in het voorjaar evenwel niets hebben . Vroege donder , late honger " is een spreekwoord , ontstaan uit jaren lange ondervinding , hoe na vroege onweders vaak weer koud , onvruchtbaar weer ' volgt. En in Drente hoort men dan ook : Donder op de kale toeg ( twijg ) ' t Heele jaar regen genoeg . Maart heeft venijn in z'n staart luidt het , doelend op de ongezonde Maartsche buien . Brengt dezl " maand echter zonne - schijn , dan zijn de boeren in hun nopjes . Stof ( droogte ) in Maart Is goud waard , of , zooals de Achterhoeksche peëzie vermeldt : Een vlooi in Maart Is een daalder waard . Volksspreekwijzen. Vandaag den heeien dag visite ge - had . M'n kop loopt er van over . Lus jij , ' n bordje soep ? Merci , ik ben geen soep-man . Heeft-ie dat proces verloren ? Ja , maar Wj laat ' t er niet bij . Hij gooit ' t voor Arnhem . Juliaan waa over dit optreden zeo verbitterd , dat hij de raddraaiers , zooals hij hen noemde , allen ter dood veroor - deelde . Maximus echter waarschuwde hem dringend voor zulke maatregelen , en daarom trok hij het vonnis in ; hij zond de soldaten echter naar de uiterste grenzen des rijks . De aanstoker van dit oproer bleef hem , tot geluk van Theodoor , onbekend . VIII . Tot groote verbazing van Nebridius verscheen een paar dagen later plotseling Maximus in diens woning . Kalm ontving hij den vertrouweling van Juliaan , wien hij naar zijne wenschen vroeg . Woont niet de dochter van Ursulus in uw huis vroeg de wijsgeer op innemenden toon . Zeker ," antwoordde Nebridius . Na den wreeden dood van haar edelen vader heb ik de verlatene onder mijn bescher - ming genomen ." Maximus voelde alles , wat er in deze woorden opgesloten la ^, maar hij hield zich , alsof hij de toespelling niet begreep . De keizer betreurt den dood van den schatmeester ," zeide hij , dien hij niet wilde , en wenscht aan zijn dochter het