Tekstweergave van DWB_1920-03-13_001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
IVo
.
OS
o
.
:^
atei-d«p
^
13
l^taart
lOSO
ISe
«
Fa>e,i<||'«'n8r
waarin
opgenomen
„
Ons
'
Weekblad
'*
Nieuws
-
en
Advertentieblad
voor
TIEL
,
MAAS
en
WAAL
,
Neder
-
en
Over-Betuwe
,
Tieler
-
en
Bommelerwaard
Deze
Courant
verschijnt
eiken
Woensdag
en
Zaterdag
.
De
abonnementsprijs
is
bij
vooruitbetaling
eu
bedraagt
ƒ
4
,—
per
jaar
.
Abonnementen
worden
a&ngenomen
aan
onze
bureaux
,
door
onze
Agenten
,
door
alle
Boekhande
-
1
,
ren
en
Postkantoren
.
Bureaux
:
Hoofdredactie
,
St
.
WalburgkerkpadF
66
,
i'iel
,
Tel
.
151
.
Eedactie
en
Administratie
Gasthuisstraat
D
47
Tiel
,
Tel
.
No
.
3
.
Uitgave
der
N
.
V
.
Drukkeiij
en
Boekhandel
„
St
.
Maarten
"
Tiel
GASTHUISSTRAAT
D
47
Advertentiën
van
1
tot
6
regels
f
1.20
.
Elke
regel
meer
f
0.20
Ingezonden
mededeelingen
f
0,40
per
regel
Voor
den
handel
,
bij
abonnement
van
een
groot
aantal
,
regels
,
belangrijk
rabat
.
Dit
Nummer
bestaat
uit
2
bladen
.
Eerste
Blad
.
BKBICilT
,
1
Aprif
U.S
.
begiist
de
13e
Jaargang
.
Xtj
die
zich
hierop
abcisneeren
,
ontvassgen
de
tot
dieu
«
iatiiüiB
verscliijneude
nnmmers
gratis
.
l>e
AdminiNtratie
,,
g>e
Waalbode
.*'
AGENTSCHAP
:
De
WaalbodOm
A&.r0l<:3r
a/d
MAAS
:
A
.
HoU
wa;-.r
Abonnemeaten
ea
Advertentiën
wovden
aangeriomen
.
Administratie
„!>
e
Waalbode
"
H^^M«N^««iMtf*awM^i^MaM'^M
voor
de
Gemeenten
Tiel
,
Wadenoijeü
,
Varik
,
Ophemert
eu
Zoelen
.
Tolhuisstraat
B
95
(
Brandstoffen
-
bureau
).
Vanaf
MAANDAG
15
MAART
tot
en
met
ZONDAG
21
MAART
1920
(
voor
zoover
de
winkelier
op
Zondag
verkoopt
,
anders
tot
en
met
ZATERDAG
t.v
.)
kan
worden
ge
-
kocht
voor
zoover
deze
Regeeringsgoederen
bij
de
winkeliers
voorradig
zijn
:
Bon
No
.
13
van
het
6e
tijdvak
der
vet
-
kaart
21/2
ons
Normaalmargarine
.
De
Normaalmargarine
is
verkrijgbaar
bij
de
winkeliers
:
Wed
.
A
.
L
.
Jansen
;
v
.
d
.
Made
;
Alb.Heijn
;
van
Duim
;
Grisel
;
Amst
.
Boterhandel
;
Kruijzen
;
Rakers
en
Krouwel
.
Bou
No
.
24
van
de
Rijkssuikerkaart
21/2
ons
Suiker
Melis
I
of
bijsoorten
ad
f
0.80
per
5
ons
.
Meerdere
suiker
kan
tegen
vrije
prijs
zoo
noodig
bijgekocht
worden
,
hiervoor
mogen
geen
bons
worden
afgegeven
.
In
het
tijdvak
8
Maart
—
16
Maart
zijn
de
ongenummerde
broodkaarten
voor
Witte
-
brood
(
groen
)
met
grijzen
ondergrond
.
In
het
tijdvak
17
Maart
—
25
Maart
zijn
de
ongenummerde
broodkaarten
voor
Witte
-
brood
(
rood
)
grijzen
ondergrond
.
N.B
.
Bewaar
uw
bonboekjes
,
ze
zullen
wellicht
noodig
zijn
.
Voor
verloren
Rijkssuikerkaarten
worden
GEEN
nieuwe
verstrekt
.
Voor
maximumprijzen
zie
prijslijsten
in
de
winkels
.
De
prijzen
zijn
lillen
è
,
contant
.
Na
bovengenoemde
data
zijn
deze
bons
niet
meer
geldig
.
Losse
boüs
zijn
niet
geldig
.
De
winkelier
of
zijn
gemachtigde
moet
den
betrefïenden
bon
of
de
bons
uit
het
bonboekje
scheuren
en
deze
tevens
van
een
afdruk
van
het
naamstempel
van
den
winkelier
(
duidelijk
leesbaar
)
voorzien
.
De
Adjunct-Directeur
,
P
.
M
.
DE
LEEUW
.
Openbare
Leeszalen
.
Tempora
mutsntur
,
Nos
et
mutamur
in
illis
.
De
tijden
veranderen
en
wij
veranderen
met
hen
,
Na
willen
wij
hier
niet
onderzoeken
,
of
die
veranderingen
altijd
en
in
alles
verbeteringen
zijn
;
maar
wij
hebben
eenvoudig
het
feit
dier
veranderingen
ts
aanvaarden
.
Doen
wij
dat
niet
,
dan
dringt
de
tijdstroom
of
tijdgeest
,
hoe
men
'
t
ook
noemen
wil
,
ons
eenvoudig
in
den
rommelhoek
.
De
tijdeü
veranderen
:
men
aiet
het
aan
lUes
ea
overal
.
Er
wordt
anders
geleefd
,
anders
gewerkt
,
anders
genoten
,
anders
naar
ontwikkeling
gestreefd
dan
een
50
-
tal
jaren
geled>én
.
Vooral
dit
laatste
is
een
factor
,
waarvoor
wij
de
oogen
niet
mogen
sluiten
.
■
Zoo
zal
ook
Tiel
weer
een
ontwikke
-
lingainstituut
rijker
worden
in
de
open
-
bare
leeszaal
,
welke
staat
opgaricht
te
worden
.
Van
verschillende
zijden
werd
ons
gevraagd
welke
houding
wij
,
Katho
-
lieken
,
hebben
aan
te
nemen
ten
opzichte
van
deze
nieuwe
instelling
.
Welnu
,
ona
Roomsche
standpunt
zal
voor
iedef
Katholiek
van
zelf
duidelijke
zijn
,
als
hij
goed
begrijpt
wat
zulk
een
openbare
leeszaal
is
.
De
zucht
tot
lezen
,
naar
méér
wetea
,
naar
méér
willen
wetej
,
in
één
woord
naar
meer
ontwikkeling
zit
in
de
iucbt
.
Men
wil
lezen
,
men
wil
weten
wat
er
om
ons
heen
geschiedt
,
men
wil
weten
wat
er
in
zijn
vak
of
bedrijf
voorvalt
,
veranderd
,
verbeterd
of
gevraagd
wordt
;
men
wil
weten
wat
er
op
sociaal
,
maat
-
schappelijk
en
op
politiek
terrein
ge
-
beurt
of
wordt
voorbereid
;
men
ziet
naar
andere
standen
en
klassen
en
volkeren
wat
diè
doen
om
zich
econo
-
misch
op
te
heffen
of
hunne
positie
te
versterken
.
Dat
meer
willen
weten
wordt
nu
met
kracht
geëxploiteerd
door
de
openbare
leeszaal
,
en
dat
het
een
factor
is
van
grooto
bsteekenis
in
dit
ontwikkelings
-
proces
,
blijkt
overtuigend
,
als
men
de
belangstelling
ziet
en
de
behoefte
naar
ontwikkeling
in
onze
dagen
.
De
openbare
leeszaal
is
dus
niets
minder
dau
een
inrichting
tot
volksopvoeding
en
volks
-
ontwikkeling
.
Het
is
dus
teitelijk
een
verlengstuk
van
de
school
,
een
voort
-
zetting
van
de
ontwikkeling
welke
d4ar
wordt
bijgebracht
.
Het
beïavloedt
en
bahearacht
een
oDtwikkalmgsphaaa
dio
volgt
op
die
der
achooijaren
.
Het
Katholiek
standpunt
in
d
-
lees
-
zaal
-
kwestie
kan
dus
geen
ander
zijn
dan
dat
op
onderwijsgebied
;
oeze
hou
ling
ten
opzichte
der
opeobaro
leeszaal
m
ö
è
t
dus
dezelfde
zijn
als
onzj
houdiag
tegenover
de
openbare
school
.
Da
groote
strijd
op
onderwijsgebied
,
waarbij
het
niet
ging
om
meer
of
miader
ontwikkeling
,
maar
tegen
een
ontwik
-
keling
in
godsdienstlooze
of
anti-gods
-
dienstige
richting
,
is
dank
zij
een
onvermoeiden
strijd
van
eèn
halve
eeuw
,
bekroond
met
een
blijde
overwinning
.
Maar
willen
wij
,
Katholieken
,
niet
voor
een
groot
deel
weer
verliezen
wat
ons
Katholiek
onderwijs
aan
zedelijke
en
godsdienstige
winst
ons
bracht
,
dan
is
het
een
onverbiddelijke
eisch
,
dat
wij
da
openbare
leeszaal
als
middel
tot
verdere
ontwikkeling
voor
ons
Roomsche
volk
a
f
w
ij
z
e
n
,
zaoals
wij
de
openbare
school
moeaten
afwijzen
voor
onze
Roomsche
jeugd
.
Ook
de
Katholieken
willen
lezen
,
en
zeker
willen
de
Katholieken
niet
achtar
-
blqven
in
ontwikkeling
.
Onze
vele
,
tot
heden
nog
uit
eigen
beurs
betaalde
scholen
,
en
onze
talrijke
bloeiende
ver
-
eenigingen
leveren
daarvan
het
onom
-
stootelijk
bewijs
.
Maar
de
openbare
leeszaal
is
voor
ons
daartoe
niet
het
middel
,
maar
een
gevaar
.
Evengoed
als
voor
ons
,
Katholieken
,
neutraal
onderwijs
niet
te
aanvaarden
ia
,
is
een
neutrale
ontwikkeling
voor
den
Katholiek
even
-
zeer
uit
den
booze
.
De
neutrale
openbare
leeszaal
zou
in
menige
ziel
de
verblij
-
dende
reaultaten
van
ona
bijzonder
onderwijs
bedenkelijk
schaden
;
kan
voor
den
Katholiek
het
ware
middel
tot
ontwikkeling
niet
zijn
.
Een
onverdacht
getuige
als
Dr
,
W
.
G
,
O
,
Bijvanck
liet
zich
aldus
üit
:
„
Wij
,
liberalen
,
maken
ons
wel
eens
diets
dat
wij
gemakkelijk
een
leeszaal
kannen
inrichten
,
die
on
-
partijdig
is
.
Maar
het
is
niat
zoo
.
Neen
,
een
man
dia
werkelijk
geloof
heeft
,
hij
voelt
zich
in
de
gewone
wereld
van
zoo'n
(
neutrale
)
leeszaal
vreemd
.
Een
menigte
boeken
en
geschriften
,
die
het
voor
'
i6m
van
belang
is
te
kennen
,
vindt
hij
daar
niet
".
(
Algem
.
verg
,
der
Vereen
,
voor
Openb
.
Leeszalen
.
Rotter
-
dam
19Ï0
,)
Wij
b,«hoeven
nu
toch
niet
meer
uiteen
te
zetten
,
dat
neutraliteit
een
onding
is
.
Of
het
nu
gaat
over
lager
onderwijs
of
hoogere
ontwikkeling
,
of
het
gaat
over
kranten
of
over
vereeni
-
gingen
,
al
betreft
het
ook
een
vereeni
-
ging
van
staatsbargeressen
,
waar
het
geldt
eeaa
levens-of
wereldbeschouwing
,
neutraliteit
ia
en
blijft
een
bedriegelijke
leuze
,
ook
in
de
leeszaal-kwestie
.
Hoe
kan
immers
,
om
alechta
één
punt
aan
te
stippen
,
het
ongeloof
en
rationalisme
van
sommigen
geëarbiedigd
worden
zonder
teveas
het
(
ïodsgeloot
te
krenken
van
andaraa
,
dia
openbare
belijdenis
Gods
eiachen
,
ook
in
hat
maatschappelijk
an
staatkundig
leven
?
Da
opanbare
leeszasl
kan
geeu
enkelen
waarborg
gevtn
,
dat
de
oatwikkeling
welke
van
haar
uitgaat
niet
in
strijd
is
met
de
Roomsche
geloofs
-
en
zedenleer
.
Wij
die
bij
het
beëindigen
van
den
schoolstrijd
de
vruchten
gaan
genieten
van
het
zweet
en
de
offers
,
die
'
t
groote
Roomsche
schoolstrijdgeslacht
voor
de
vrije
school
heeft
gehaJ
,
zouden
wij
niet
mei
afwerend
gebaar
moeten
staan
tegen
-
over
de
openbare
leeszaal
,
w»ar
het
guat
om
de
a
a
n
V
u
11
i
n
g
van
onze
duur
-
verworv«ü
vrije
school
?
Dat
zou
verraad
zijn
jegens
'
t
kioeka
voorgeslacht
dat
onze
eigen
vrije
school
gebouwd
heeft
.
Laat
ieder
geslacht
liever
zijn
eigen
portie
dragen
in
den
grooten
strijd
,
die
zijn
voortzetting
vindt
in
de
leeszaalkwestie
.
Wij
kunnen
niet
de
verantwoordelijk
-
heid
op
ocs
laden
,
dat
wij
door
niet
-
principieele
houding
onze
afgeschoolde
jeugd
met
haar
drang
naar
ontwikkeling
üverlövaren
aan
laesgalegenhadao
,
die
buiten
Katholieke
laiding
staan
,
Eq
dit
te
meer
,
wijl
de
leeszaal
,
dd
ontw
.
kke
-
ling
door
lectuar
,
zich
riol;t
tot
de
braede
schare
des
volks
,
de
zelfstandige
,
zelf-oordeelende
massa
,
dia
toch
zoo
licht
te
misleiden
valt
.
Da
ware
Katholiek
immers
gelooft
wat
de
Kerk
te
gelooven
voorstelt
en
dat
geloof
moet
ook
aijn
doen
en
'
aten
beïnvloeden
ea
doordringen
;
dat
geloof
moet
zijn
oordeel
over
de
gebeurtenissen
en
feiten
van
den
dag
behearschen
,
m
.
a
.
w
.
de
ware
Katholiek
moet
een
Katholieke
wereld
-
of
levensbeschouwing
hebben
en
volgen
.
Daartoe
is
alléén
ge
-
schikt
een
ontwikkeling
die
de
geloofs
-
leer
en
de
geioofsverdediging
grondiger
doet
verstaan
;
een
levensschool
,
die
kweekt
bewuste
Katholieken
,
die
door
meer
ontwikkeling
aan
de
eischen
des
tijds
kannen
beantwoorden
.
Dat
geeft
ons
de
openbare
leeszaal
niet
.
Hiertegen
zullen
zelfs
de
voorstanders
van
zoogen
,
neutrale
leeszaal
niets
kun
-
nen
inbrengen
.
Algemeen
is
men
begaan
met
het
lot
dat
onze
Holiandsche
klompenmakers
heeft
getroffen
.
Reeds
dagen
en
weken
zagen
onze
klompenmakers
uit
naar
het
antwoord
van
den
minister
op
de
vragen
van
Dr
,
Deckers
betreffende
den
toestand
onzer
klompennijverheid
.
De
korte
zin
van
het
lange
antwoord
is
,
dat
het
klompenmakersbedrijf
in
Neder
-
land
voor
ettelijke
jaren
is
opgeheven
.
De
minister
vertelt
,
dat
de
groote
voor
-
raad
klompen
in
Nederland
aanwezig
,
voor
een
groot
gedeelte
moet
toegeschre
-
ven
worden
aan
het
toenemen
van
be
-
drijven
,
in
de
laatste
jaren
ontstaan
door
de
betere
prijzen
,
die
er
van
klompen
gemaakt
werden
.
Maar
hieraan
den
e
n
o
r
m
e
n
voor
-
raad
die
er
op
'
t
oogenblik
is
,
toeschrijven
,
dat
is
onjuist
.
Er
zijn
gedurende
de
oorlogsjaren
winsten
gemaakt
in
het
klompenbedrijf
,
grootere
winsten
dan
vroeger
,
maar
we
zouden
het
ten
zeerste
willen
betwijfelen
of
die
winsten
kunnen
vergeleken
worden
met
het
loon
,
dat
een
bootwerker
heden
ten
dage
verdient
,
en
dat
gezien
de
staking
,
hun
niet
eens
voldoende
schijnt
.
Er
is
zelfs
geen
sprake
van
,
dat^r
ook
maar
een
tiende
van
de
klompenmaker
-
patroons
gedurende
de
beste
jaren
twee
-
duizend
gulden
per
jaar
verdienden
,
of
-
schoon
ze
in
de
oorlogswinstbelasting
en
andere
belastingen
ter
dege
zijn
aange
-
slagen
,
ook
al
omdat
zij
bij
gebrek
aan
boekhouding
het
tegendeel
van
debewe
-
ringen
van
den
fiscusman
,
niet
konden
bewijzen
.
De
voorraad
in
Nederland
moet
hoofd
-
zakelijk
worden
toegeschreven
aan
den
uitvoer
uit
België
.
Waarom
,
zouden
wij
willen
vragen
,
niet
een
hoog
Invoerrecht
gelegd
op
de
klompen
,
waarom
niet
een
flinke
premie
gesteld
op
uitvoer
,
misschien
konden
deze
beiden
zaken
,
premie
en
invoerrecht
elkander
dekken
en
bleef
er
voor
den
binnenlandschen
klompenindustrieel
althans
het
vaderlandsche
terrein
over
om
daar
zijn
klompen
aan
de
markt
te
brengen
.
Het
premiestelsel
is
toch
wel
toegepast
op
den
uitvoer
van
suiker
.
En
zoo
dat
ook
al
niet
het
geval
mocht
zijn
,
er
moeten
ook
aan
werkioozen
groote
sommen
worden
uitgegeven
;
die
sommen
,
wat
verhoogd
misschen
konden
ook
als
premie
op
den
uitvoer
dienen
.
Ten
slotte
het
ligt
niet
op
onzen
weg
den
minister
in
deze
raad
te
geven
maar
wat
we
wel
mogen
vragen
is
dit
,
dat
de
minister
naar
middelen
uitziet
om
aan
zulk
een
onhoudbaren
toestand
een
einde
te
maken
of
althans
daarin
verandering
an
verbetering
aan
te
brengen
-
itschg
socialist
De
dictatuur
van
het
proletariaat
eeu
hersenschim
.
Steeds
meer
blijkt
in
de
practijk
,
dat
het
socialisme
eieren
voor
zijn
geld
moet
hebben
.
Wel
zet
het
een
grooten
mond
op
en
stelt
het
zich
aan
alsof
het
de
halve
wereld
achter
zich
heeft
.
Maar
dan
komt
de
ontnuchtering
en
komt
de
misleide
menigte
tot
de
conclusie
,
dat
de
wereld
met
afbreken
alleen
er
niet
komt
.
Integendeel
,
dan
worden
de
toestan
-
den
nog
veel
erger
.
Teekenend
komt
dit
weer
aan
den
dag
op
den
Duitschen
socialistendag
.
Naar
het
Hbld
.
verneemt
,
heeft
op
dien
socialistendag
,
waar
de
kwestie
der
heree
-
niging
van
het
proletariaat
werdbespioken
,
o.m
.
Eduard
Bernstein
het
woord
gevoerd
.
Deze
zeide
,
na
een
diepgaand
onderzoek
tot
de
ovetuiging
te
zijn
gekomen
,
dat
de
utopie
„
de
dictatuur
van
het
proleta
-
riaat
"
heeft
afgedaan
.
In
het
debat
,
dat
op
Bernstein's
rede
volgde
,
wees
Strobel
er
op
,
dat
ook
het
denkbeeld
van
een
zuiver
socialistische
Kerkbericlit
.
St
.
Dominicus-Parochie
te
Tiel
.
ZONDAG
14
MAART
1920
,
Vierie
Zondüg
van
de
Vasten
.
De
M.H
.
Missen
om
6
,
8
en
IJ
uur
.
Kwart
voor
12
catechismus
.
Om
6
uur
Lof
en
LijdeBemadiiatie
.
DINSDAG-mid.iag
van
6
uar
tot
na
het
Lof
geleganheid
om
te
biechten
.
Om
7
uur
Lof
ter
eere
van
desi
H
.
Dominicus
.
WOENSDAG
,
7e
Woensdag
ter
eere
van
den
H
.
(
oseph
,
om
7
uur
(
gezongen
H
.
jlis
,
'
s
avonds
om
7
uur
Lof
ter
eere
van
den
H
.
Joseph
en
de
H
.
Barbira
.
DONDERDAG-middag
van
6
uur
tot
huif
8
bieehthooren
.
VRIJDAG
,
feestdag
van
den
M
.
Jo»ephi
te
vieren
al
»
Xon
-
dag
.
De
H.H
,
Missen
om
6
ea
8
uur
.
Om
10
uur
plechtige
Hoogmis
,
'
s
Avonds
om
7
uur
plechtig
Lof
met
faastpredicatie
.
ZATERDAG-avond
om
7
uur
Lof
ter
aere
van
de
H
.
Maagd
.
^^
Deze
week
is
het
geoor
-
loofd
op
alle
dagen
behalve
Vrijdag
,
eenmaal
daags
vleeschtegebruiken
.
MAANDAG
-
MIDDAG
,
terstond
na
de
school
,
biechten
voor
de
meisjes
der
3e
en
4e
klas
Holiandsche
school
,
andere
kinderen
kunnen
zich
hierbij
aan
-
sluiten
.
Dinsdagmorgen
half
8
geza
-
mentlijke
H
.
Communie
.
A.s
,
Zondag
21
Maart
begint
de
Paaschtijd
.
Volgens
da
bepalingen
der
Kerkelijke
Wet
moet
elke
ge
-
regeeringa
bsoluut
moet
worden
verworpen
.
Ook
van
onafhankelijke
zijde
werd
dit
toegegeven
,
daar
een
dergelijke
regeering
slechts
30
pet
.
vandebevol
-
k
i.n
g
achter
zich
zou
hebben
.
Een
ander
positief
resultaat
van
den
socialistendag
was
ten
slotte
,
dat
de
vergadering
in
haar
slotmemorie
als
de
eenige
basis
ook
voor
een
proletarische
politiek
van
de
naaste
toekomst
de
demo
-
cratie
en
het
parlementaire
stelsel
erkende
en
onder
verwerping
van
iedere
„
Putsch"
-
tactiek
de
bereiking
van
'
t
voornaamste
doel
der
socialistische
politiek
,
de
socialisatie
der
productiemiddelen
,
langs
organischen
weg
en
onder
verstandige
aanpassing
aan
de
economische
noodzakelijkheden
,
pro
-
clameerde
.
Beclame
Thee
20
et
.
per
ons
.
Waterstraat
33
TeSef
.
5S
Buitenland
.
Waar
het
ten
slotte
om
gaat
?
Tijdens
den
oorlog
schreeuwde
men
in
de
ententelanden
,
dat
ook
nog
jaren
na
den
strijd
alle
contact
met
de
zoo
gehate
„
Boches
"
moest
worden
vermeden
.
Al
spoedig
echter
is
gebleken
,
dat
die
leuze
niets
meer
is
geweest
dan
een
holle
phrase
en
dat
de
internationale
handel
,
waarvan
ook
Duitschland
een
schakel
in
den
keten
vormt
,
niet
kan
groeien
en
bloeien
,
wanneer
Duitschland
zou
worden
uitgeschakelde
Het
beste
begrijpen
dit
Amerika
en
Engeland
.
Echte
zakenlui
als
zij
zijn
,
weten
zij
zich
boven
elk
benepen
stand
-
1
ü
o
V
i
tl
e
van
beiderlei
ge
-
slacht
,
nadat
hij
tot
dejaren
van
onderscheiding
,
d
.
w
.
z
,
tot
het
gebruik
der
rede
,
ge
-
komen
ie
,
ten
minste
eena
in
het
jaar
biechten
,
en
ten
min
-
ste
in
den
PaaachtijdhetH
.
Sacrament
des
Altaars
ont
-
vangen
;
tenzij
hij
het
op
raad
van
den
eigen
Priester
,
om
eenige
bill
ij
ke
reden
,
beter
achte
zich
er
voor
eenigen
tijd
van
te
onthoadeo
.
Miaaanwijzing
.
Zondag
14
Maart
Veranderende
Misgebaden
pag
,
176
.
Agenda's
Vergaderingen
.
Meisjeabond
,
afd
.
Mariavereeni
-
giug
.
Ledenvergadering
Zondagmiddag
ten
3
uur
in
het
5t
.
JosephgaboHW
.
'
s
Morgens
Algemeene
H
.
Communie
.
Tooneelclub
O
,
D
,
L
K
.
Dinsdag
-
Vrijdagavond
8
uur
Repetitie
,
R
.
K
.
Spaarkas
St
,
Joseph
.
Zitting
van
half
1
tot
half
2
.
R.K
.
Jougenapatronaat
,
Zon
-
dag
gewone
bijeenkomst
,
St
.
Joseph-bibliotheak
geopend
heden
Zondag
van
na
de
Hoogmis
tot
kwart
over
12
,
R.K
.
Leesbibliotheek
,
Utile
Du
lei
",
gevestigd
in
het
Patronaats
-
gebouw
.
Boeken
zijn
te
bekomen
van
na
de
Hoogmis
tot
h
a
l
f
e
e
n
.
Liefdewerk
Oud-Papier
.
Adres
van
den
ophaler
Jan
v
.
de
Velde
,
bij
de
Kelk
.