Tekstweergave van DWB_1920-03-13_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
IVo . OS o . :^ atei-d«p ^ 13 l^taart lOSO ISe « Fa>e,i<||'«'n8r waarin opgenomen Ons ' Weekblad '* Nieuws - en Advertentieblad voor TIEL , MAAS en WAAL , Neder - en Over-Betuwe , Tieler - en Bommelerwaard Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag . De abonnementsprijs is bij vooruitbetaling eu bedraagt ƒ 4 ,— per jaar . Abonnementen worden a&ngenomen aan onze bureaux , door onze Agenten , door alle Boekhande - 1 , ren en Postkantoren . Bureaux : Hoofdredactie , St . WalburgkerkpadF 66 , i'iel , Tel . 151 . Eedactie en Administratie Gasthuisstraat D 47 Tiel , Tel . No . 3 . Uitgave der N . V . Drukkeiij en Boekhandel St . Maarten " Tiel GASTHUISSTRAAT D 47 Advertentiën van 1 tot 6 regels f 1.20 . Elke regel meer f 0.20 Ingezonden mededeelingen f 0,40 per regel Voor den handel , bij abonnement van een groot aantal , regels , belangrijk rabat . Dit Nummer bestaat uit 2 bladen . Eerste Blad . BKBICilT , 1 Aprif U.S . begiist de 13e Jaargang . Xtj die zich hierop abcisneeren , ontvassgen de tot dieu « iatiiüiB verscliijneude nnmmers gratis . l>e AdminiNtratie ,, g>e Waalbode .*' AGENTSCHAP : De WaalbodOm A&.r0l<:3r a/d MAAS : A . HoU wa;-.r Abonnemeaten ea Advertentiën wovden aangeriomen . Administratie „!> e Waalbode " H^^M«N^««iMtf*awM^i^MaM'^M voor de Gemeenten Tiel , Wadenoijeü , Varik , Ophemert eu Zoelen . Tolhuisstraat B 95 ( Brandstoffen - bureau ). Vanaf MAANDAG 15 MAART tot en met ZONDAG 21 MAART 1920 ( voor zoover de winkelier op Zondag verkoopt , anders tot en met ZATERDAG t.v .) kan worden ge - kocht voor zoover deze Regeeringsgoederen bij de winkeliers voorradig zijn : Bon No . 13 van het 6e tijdvak der vet - kaart 21/2 ons Normaalmargarine . De Normaalmargarine is verkrijgbaar bij de winkeliers : Wed . A . L . Jansen ; v . d . Made ; Alb.Heijn ; van Duim ; Grisel ; Amst . Boterhandel ; Kruijzen ; Rakers en Krouwel . Bou No . 24 van de Rijkssuikerkaart 21/2 ons Suiker Melis I of bijsoorten ad f 0.80 per 5 ons . Meerdere suiker kan tegen vrije prijs zoo noodig bijgekocht worden , hiervoor mogen geen bons worden afgegeven . In het tijdvak 8 Maart 16 Maart zijn de ongenummerde broodkaarten voor Witte - brood ( groen ) met grijzen ondergrond . In het tijdvak 17 Maart 25 Maart zijn de ongenummerde broodkaarten voor Witte - brood ( rood ) grijzen ondergrond . N.B . Bewaar uw bonboekjes , ze zullen wellicht noodig zijn . Voor verloren Rijkssuikerkaarten worden GEEN nieuwe verstrekt . Voor maximumprijzen zie prijslijsten in de winkels . De prijzen zijn lillen è , contant . Na bovengenoemde data zijn deze bons niet meer geldig . Losse boüs zijn niet geldig . De winkelier of zijn gemachtigde moet den betrefïenden bon of de bons uit het bonboekje scheuren en deze tevens van een afdruk van het naamstempel van den winkelier ( duidelijk leesbaar ) voorzien . De Adjunct-Directeur , P . M . DE LEEUW . Openbare Leeszalen . Tempora mutsntur , Nos et mutamur in illis . De tijden veranderen en wij veranderen met hen , Na willen wij hier niet onderzoeken , of die veranderingen altijd en in alles verbeteringen zijn ; maar wij hebben eenvoudig het feit dier veranderingen ts aanvaarden . Doen wij dat niet , dan dringt de tijdstroom of tijdgeest , hoe men ' t ook noemen wil , ons eenvoudig in den rommelhoek . De tijdeü veranderen : men aiet het aan lUes ea overal . Er wordt anders geleefd , anders gewerkt , anders genoten , anders naar ontwikkeling gestreefd dan een 50 - tal jaren geled>én . Vooral dit laatste is een factor , waarvoor wij de oogen niet mogen sluiten . Zoo zal ook Tiel weer een ontwikke - lingainstituut rijker worden in de open - bare leeszaal , welke staat opgaricht te worden . Van verschillende zijden werd ons gevraagd welke houding wij , Katho - lieken , hebben aan te nemen ten opzichte van deze nieuwe instelling . Welnu , ona Roomsche standpunt zal voor iedef Katholiek van zelf duidelijke zijn , als hij goed begrijpt wat zulk een openbare leeszaal is . De zucht tot lezen , naar méér wetea , naar méér willen wetej , in één woord naar meer ontwikkeling zit in de iucbt . Men wil lezen , men wil weten wat er om ons heen geschiedt , men wil weten wat er in zijn vak of bedrijf voorvalt , veranderd , verbeterd of gevraagd wordt ; men wil weten wat er op sociaal , maat - schappelijk en op politiek terrein ge - beurt of wordt voorbereid ; men ziet naar andere standen en klassen en volkeren wat diè doen om zich econo - misch op te heffen of hunne positie te versterken . Dat meer willen weten wordt nu met kracht geëxploiteerd door de openbare leeszaal , en dat het een factor is van grooto bsteekenis in dit ontwikkelings - proces , blijkt overtuigend , als men de belangstelling ziet en de behoefte naar ontwikkeling in onze dagen . De openbare leeszaal is dus niets minder dau een inrichting tot volksopvoeding en volks - ontwikkeling . Het is dus teitelijk een verlengstuk van de school , een voort - zetting van de ontwikkeling welke d4ar wordt bijgebracht . Het beïavloedt en bahearacht een oDtwikkalmgsphaaa dio volgt op die der achooijaren . Het Katholiek standpunt in d - lees - zaal - kwestie kan dus geen ander zijn dan dat op onderwijsgebied ; oeze hou ling ten opzichte der opeobaro leeszaal m ö è t dus dezelfde zijn als onzj houdiag tegenover de openbare school . Da groote strijd op onderwijsgebied , waarbij het niet ging om meer of miader ontwikkeling , maar tegen een ontwik - keling in godsdienstlooze of anti-gods - dienstige richting , is dank zij een onvermoeiden strijd van eèn halve eeuw , bekroond met een blijde overwinning . Maar willen wij , Katholieken , niet voor een groot deel weer verliezen wat ons Katholiek onderwijs aan zedelijke en godsdienstige winst ons bracht , dan is het een onverbiddelijke eisch , dat wij da openbare leeszaal als middel tot verdere ontwikkeling voor ons Roomsche volk a f w ij z e n , zaoals wij de openbare school moeaten afwijzen voor onze Roomsche jeugd . Ook de Katholieken willen lezen , en zeker willen de Katholieken niet achtar - blqven in ontwikkeling . Onze vele , tot heden nog uit eigen beurs betaalde scholen , en onze talrijke bloeiende ver - eenigingen leveren daarvan het onom - stootelijk bewijs . Maar de openbare leeszaal is voor ons daartoe niet het middel , maar een gevaar . Evengoed als voor ons , Katholieken , neutraal onderwijs niet te aanvaarden ia , is een neutrale ontwikkeling voor den Katholiek even - zeer uit den booze . De neutrale openbare leeszaal zou in menige ziel de verblij - dende reaultaten van ona bijzonder onderwijs bedenkelijk schaden ; kan voor den Katholiek het ware middel tot ontwikkeling niet zijn . Een onverdacht getuige als Dr , W . G , O , Bijvanck liet zich aldus üit : Wij , liberalen , maken ons wel eens diets dat wij gemakkelijk een leeszaal kannen inrichten , die on - partijdig is . Maar het is niat zoo . Neen , een man dia werkelijk geloof heeft , hij voelt zich in de gewone wereld van zoo'n ( neutrale ) leeszaal vreemd . Een menigte boeken en geschriften , die het voor ' i6m van belang is te kennen , vindt hij daar niet ". ( Algem . verg , der Vereen , voor Openb . Leeszalen . Rotter - dam 19Ï0 ,) Wij b,«hoeven nu toch niet meer uiteen te zetten , dat neutraliteit een onding is . Of het nu gaat over lager onderwijs of hoogere ontwikkeling , of het gaat over kranten of over vereeni - gingen , al betreft het ook een vereeni - ging van staatsbargeressen , waar het geldt eeaa levens-of wereldbeschouwing , neutraliteit ia en blijft een bedriegelijke leuze , ook in de leeszaal-kwestie . Hoe kan immers , om alechta één punt aan te stippen , het ongeloof en rationalisme van sommigen geëarbiedigd worden zonder teveas het ( ïodsgeloot te krenken van andaraa , dia openbare belijdenis Gods eiachen , ook in hat maatschappelijk an staatkundig leven ? Da opanbare leeszasl kan geeu enkelen waarborg gevtn , dat de oatwikkeling welke van haar uitgaat niet in strijd is met de Roomsche geloofs - en zedenleer . Wij die bij het beëindigen van den schoolstrijd de vruchten gaan genieten van het zweet en de offers , die ' t groote Roomsche schoolstrijdgeslacht voor de vrije school heeft gehaJ , zouden wij niet mei afwerend gebaar moeten staan tegen - over de openbare leeszaal , w»ar het guat om de a a n V u 11 i n g van onze duur - verworv«ü vrije school ? Dat zou verraad zijn jegens ' t kioeka voorgeslacht dat onze eigen vrije school gebouwd heeft . Laat ieder geslacht liever zijn eigen portie dragen in den grooten strijd , die zijn voortzetting vindt in de leeszaalkwestie . Wij kunnen niet de verantwoordelijk - heid op ocs laden , dat wij door niet - principieele houding onze afgeschoolde jeugd met haar drang naar ontwikkeling üverlövaren aan laesgalegenhadao , die buiten Katholieke laiding staan , Eq dit te meer , wijl de leeszaal , dd ontw . kke - ling door lectuar , zich riol;t tot de braede schare des volks , de zelfstandige , zelf-oordeelende massa , dia toch zoo licht te misleiden valt . Da ware Katholiek immers gelooft wat de Kerk te gelooven voorstelt en dat geloof moet ook aijn doen en ' aten beïnvloeden ea doordringen ; dat geloof moet zijn oordeel over de gebeurtenissen en feiten van den dag behearschen , m . a . w . de ware Katholiek moet een Katholieke wereld - of levensbeschouwing hebben en volgen . Daartoe is alléén ge - schikt een ontwikkeling die de geloofs - leer en de geioofsverdediging grondiger doet verstaan ; een levensschool , die kweekt bewuste Katholieken , die door meer ontwikkeling aan de eischen des tijds kannen beantwoorden . Dat geeft ons de openbare leeszaal niet . Hiertegen zullen zelfs de voorstanders van zoogen , neutrale leeszaal niets kun - nen inbrengen . Algemeen is men begaan met het lot dat onze Holiandsche klompenmakers heeft getroffen . Reeds dagen en weken zagen onze klompenmakers uit naar het antwoord van den minister op de vragen van Dr , Deckers betreffende den toestand onzer klompennijverheid . De korte zin van het lange antwoord is , dat het klompenmakersbedrijf in Neder - land voor ettelijke jaren is opgeheven . De minister vertelt , dat de groote voor - raad klompen in Nederland aanwezig , voor een groot gedeelte moet toegeschre - ven worden aan het toenemen van be - drijven , in de laatste jaren ontstaan door de betere prijzen , die er van klompen gemaakt werden . Maar hieraan den e n o r m e n voor - raad die er op ' t oogenblik is , toeschrijven , dat is onjuist . Er zijn gedurende de oorlogsjaren winsten gemaakt in het klompenbedrijf , grootere winsten dan vroeger , maar we zouden het ten zeerste willen betwijfelen of die winsten kunnen vergeleken worden met het loon , dat een bootwerker heden ten dage verdient , en dat gezien de staking , hun niet eens voldoende schijnt . Er is zelfs geen sprake van , dat^r ook maar een tiende van de klompenmaker - patroons gedurende de beste jaren twee - duizend gulden per jaar verdienden , of - schoon ze in de oorlogswinstbelasting en andere belastingen ter dege zijn aange - slagen , ook al omdat zij bij gebrek aan boekhouding het tegendeel van debewe - ringen van den fiscusman , niet konden bewijzen . De voorraad in Nederland moet hoofd - zakelijk worden toegeschreven aan den uitvoer uit België . Waarom , zouden wij willen vragen , niet een hoog Invoerrecht gelegd op de klompen , waarom niet een flinke premie gesteld op uitvoer , misschien konden deze beiden zaken , premie en invoerrecht elkander dekken en bleef er voor den binnenlandschen klompenindustrieel althans het vaderlandsche terrein over om daar zijn klompen aan de markt te brengen . Het premiestelsel is toch wel toegepast op den uitvoer van suiker . En zoo dat ook al niet het geval mocht zijn , er moeten ook aan werkioozen groote sommen worden uitgegeven ; die sommen , wat verhoogd misschen konden ook als premie op den uitvoer dienen . Ten slotte het ligt niet op onzen weg den minister in deze raad te geven maar wat we wel mogen vragen is dit , dat de minister naar middelen uitziet om aan zulk een onhoudbaren toestand een einde te maken of althans daarin verandering an verbetering aan te brengen - itschg socialist De dictatuur van het proletariaat eeu hersenschim . Steeds meer blijkt in de practijk , dat het socialisme eieren voor zijn geld moet hebben . Wel zet het een grooten mond op en stelt het zich aan alsof het de halve wereld achter zich heeft . Maar dan komt de ontnuchtering en komt de misleide menigte tot de conclusie , dat de wereld met afbreken alleen er niet komt . Integendeel , dan worden de toestan - den nog veel erger . Teekenend komt dit weer aan den dag op den Duitschen socialistendag . Naar het Hbld . verneemt , heeft op dien socialistendag , waar de kwestie der heree - niging van het proletariaat werdbespioken , o.m . Eduard Bernstein het woord gevoerd . Deze zeide , na een diepgaand onderzoek tot de ovetuiging te zijn gekomen , dat de utopie de dictatuur van het proleta - riaat " heeft afgedaan . In het debat , dat op Bernstein's rede volgde , wees Strobel er op , dat ook het denkbeeld van een zuiver socialistische Kerkbericlit . St . Dominicus-Parochie te Tiel . ZONDAG 14 MAART 1920 , Vierie Zondüg van de Vasten . De M.H . Missen om 6 , 8 en IJ uur . Kwart voor 12 catechismus . Om 6 uur Lof en LijdeBemadiiatie . DINSDAG-mid.iag van 6 uar tot na het Lof geleganheid om te biechten . Om 7 uur Lof ter eere van desi H . Dominicus . WOENSDAG , 7e Woensdag ter eere van den H . ( oseph , om 7 uur ( gezongen H . jlis , ' s avonds om 7 uur Lof ter eere van den H . Joseph en de H . Barbira . DONDERDAG-middag van 6 uur tot huif 8 bieehthooren . VRIJDAG , feestdag van den M . Jo»ephi te vieren al » Xon - dag . De H.H , Missen om 6 ea 8 uur . Om 10 uur plechtige Hoogmis , ' s Avonds om 7 uur plechtig Lof met faastpredicatie . ZATERDAG-avond om 7 uur Lof ter aere van de H . Maagd . ^^ Deze week is het geoor - loofd op alle dagen behalve Vrijdag , eenmaal daags vleeschtegebruiken . MAANDAG - MIDDAG , terstond na de school , biechten voor de meisjes der 3e en 4e klas Holiandsche school , andere kinderen kunnen zich hierbij aan - sluiten . Dinsdagmorgen half 8 geza - mentlijke H . Communie . A.s , Zondag 21 Maart begint de Paaschtijd . Volgens da bepalingen der Kerkelijke Wet moet elke ge - regeeringa bsoluut moet worden verworpen . Ook van onafhankelijke zijde werd dit toegegeven , daar een dergelijke regeering slechts 30 pet . vandebevol - k i.n g achter zich zou hebben . Een ander positief resultaat van den socialistendag was ten slotte , dat de vergadering in haar slotmemorie als de eenige basis ook voor een proletarische politiek van de naaste toekomst de demo - cratie en het parlementaire stelsel erkende en onder verwerping van iedere Putsch" - tactiek de bereiking van ' t voornaamste doel der socialistische politiek , de socialisatie der productiemiddelen , langs organischen weg en onder verstandige aanpassing aan de economische noodzakelijkheden , pro - clameerde . Beclame Thee 20 et . per ons . Waterstraat 33 TeSef . 5S Buitenland . Waar het ten slotte om gaat ? Tijdens den oorlog schreeuwde men in de ententelanden , dat ook nog jaren na den strijd alle contact met de zoo gehate Boches " moest worden vermeden . Al spoedig echter is gebleken , dat die leuze niets meer is geweest dan een holle phrase en dat de internationale handel , waarvan ook Duitschland een schakel in den keten vormt , niet kan groeien en bloeien , wanneer Duitschland zou worden uitgeschakelde Het beste begrijpen dit Amerika en Engeland . Echte zakenlui als zij zijn , weten zij zich boven elk benepen stand - 1 ü o V i tl e van beiderlei ge - slacht , nadat hij tot dejaren van onderscheiding , d . w . z , tot het gebruik der rede , ge - komen ie , ten minste eena in het jaar biechten , en ten min - ste in den PaaachtijdhetH . Sacrament des Altaars ont - vangen ; tenzij hij het op raad van den eigen Priester , om eenige bill ij ke reden , beter achte zich er voor eenigen tijd van te onthoadeo . Miaaanwijzing . Zondag 14 Maart Veranderende Misgebaden pag , 176 . Agenda's Vergaderingen . Meisjeabond , afd . Mariavereeni - giug . Ledenvergadering Zondagmiddag ten 3 uur in het 5t . JosephgaboHW . ' s Morgens Algemeene H . Communie . Tooneelclub O , D , L K . Dinsdag - Vrijdagavond 8 uur Repetitie , R . K . Spaarkas St , Joseph . Zitting van half 1 tot half 2 . R.K . Jougenapatronaat , Zon - dag gewone bijeenkomst , St . Joseph-bibliotheak geopend heden Zondag van na de Hoogmis tot kwart over 12 , R.K . Leesbibliotheek , Utile Du lei ", gevestigd in het Patronaats - gebouw . Boeken zijn te bekomen van na de Hoogmis tot h a l f e e n . Liefdewerk Oud-Papier . Adres van den ophaler Jan v . de Velde , bij de Kelk .