Tekstweergave van DWB_1921-02-12_006
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Eirma
ïh
.
G
.
DE
JONGH
.
Markt
,
TIEL
.
Telefoon
no
.
146
Opgericht
Anno
1814
.
diamant
,
Woud
,
Xitöer
,
^
oHoges
.
Roomsch
Misboek
bevattende
S8.1
de
AXisseii
en
Grebeden
van
het
De
Vespers
van
alle
Zon
-
en
Feestdagen
van
het
Kerkelijk
jaar
,
benevens
keur
van
Gebeden
en
Oefeningen
,
tiebonden
in
sterk
linnen
,
roodtnee
f
ff
.
SO
„
»
,,
BW
art
„
„
„
7.30
„
,,
„
„
goudtnee
„
S.OO
»
»
«
wart
„
„
„
S.50
»
»
»
leer
„
„
Mv
»
—
Op
eaclra
dun
papier
,
en
gebonden
in
ttejrk
leer
,
goudsnee
„
É2.SO
Dit
iniaboek
is
voor
abonué's
op
„
DE
WAALBODB
"
tejjen
bovenBiaacde
prijzen
verhrijgbasr
tegen
inlevering
van
deie
advertentie
.
Pcstïendiiig
franco
.
i
l
DrüUerij
es
Boeldiafldel
„
SI
.
Uitgave
^,
De
Waaibod
^''
•
B
orde
verijdele
en
vredn
echenka
a»n
008
dierbaar
Vaderland
.
Bidt
tot
hem
Toor
O
3
,
voor
alien
die
in
Overheid
gfisteld
lijn
,
voor
da
bekef-ricg
der
200
-
da'r
-
n
,
ketiers
en
oogi^loovigea
,
TOor
ail
*»
Cüriateo
bti\8g8ziaB8n
.
Luistert
naar
Z
.
H
.
ea
:
Gaat
tot
Joïef
,
B
.
ö
.,
en
gij
rnlt
allen
in
Yoorapoed
en
tegenspoed
,
maar
Tooral
in
uw
stervenauur
lijne
machtige
hulp
ondervinden
,
„
want
*,
gelijk
de
H
.
Vsder
ons
verzekert
,
„
door
Joief
worden
wij
rechtstreeks
geleid
tot
Maria
,
en
door
Maria
weer
tot
Jezus
,
de
bron
van
alle
heiligheid
".
Genade
sij
u
en
vrede
van
God
,
onzen
Vader
en
van
den
Heere
Jezus
Christus
.
Ea
zal
dit
Ods
Herderlijk
Schrijven
op
den
Zond»g
Quinquageeima
op
de
gebruikelijke
wijze
in
alle
kerken
ec
kapellen
vaa
ons
Bisdom
worden
voor
-
gelezen
.
Gegeven
te
'
g-Hertogenboseh
,
den
Sden
Zondag
na
Driskoningea
.
16
Januari
1921
De
Bisschop
van
'
s-Hertogenbosch
,
t
A
.
F
.
DIEPEN
.
Op
last
van
Z
.
D
.
H
.,
W
.
P
.
A
.
M
.
MUTSAERTS
,
Sseretaris
.
Leest
de
Boeken
der
R
.
K
.
Leesbibliotheek
Utile
DulcL
Elk
wat
wils
.
„
Onze
werklui
een
gesloten
retraite
honden
?"
Voor
ettelijke
jaren
meldde
zich
op
zekeren
dag
een
Pater
Jezuïet
bii
den
zecreerw
.
Heer
Greè
,
pastoor
der
parochie
Clichy-la
Qarenne
aan
en
stelde
hem
zijn
plan
voor
,
om
uit
zijne
parochie
cenig
werklieden
uit
te
noodigen
tot
ecne
retraite
te
Saint
-
Germain-en-Laye
.
Die
parochie
Qichy-la-Garenne
nu
,
—
moet
ge
weten
—
telt
35,000
zielen
.
Ofschoon
de
kerk
,
door
den
H
.
Vincentius
nog
gebouwd
,
niet
meer
dan
350
zit
plaatsen
bevat
,
was
zij
tot
voor
enkele
jaren
meer
dan
groot
genoeg
.
Want
man
-
nen
verschenen
er
zelden
of
nooit
,
zelfs
met
Paschen
schitterden
de
meesten
door
afwezigheid
.
Geen
wonder
dus
,
dat
de
pastoor
een
weinig
vreemd
opzag
bij
het
voorstel
van
den
Pater
,
en
uitriep
:
,
Maar
Pater,denk
eens
aan
!
onze
werklui
hier
een
gesloten
retraite
houden
?
Er
zijn
er
niet
eens
vijftig
,
die
geregeld
naar
de
Mis
komen
."
„
Enfin
,
Pastoor
,
wil
u
me
toestaan
,
het
toch
eens
te
beproeven
?'
„
Maar
hoezoo
dan
?....
Enfin
,
doe
,
zooals
u
goedvindt
."
„
Noem
me
dan
eene
fabriek
,
waar
ik
tenminste
niet
aan
de
deur
wordt
gezet
."
De
Pastoor
noemde
nu
een
grootc
glas
-
blazerij
,
gelegen
op
de
oevers
der
Seine
.
De
moedige
Pater
begeeft
zich
op
weg
,
zijn
brevier
onder
den
arm
.
Aangekomen
,
wordt
hij
door
den
portier
allesbehalve
vriendelijk
ontvangen
,
maar
ten
slotte
mag
hij
toch
binnenkomen
op
een
plein
,
waar
hij
lang
moet
wachten
,
en
waar
afgetobde
werklui
hem
nu
en
dan
onverschillig
voorbijgaan
.
Eindelijk
verschijnt
de
directeur
en
ontvangt
den
Pater
op
zijn
bureau
.
„
Mijnheer
de
directeur
,
ik
kom
utoch
niet
ongelegen
?"
„
Niet
in
'
t
minst
.
Eerwaarde
.
En
u
komt
?•
,
Voor
de
bespreking
eener
retraite
?"
„
Voor
?"..,.
„
Een
retraite
."
■
,
Ik
begrijp
u
niet
."
„
Ik
zal
mij
nader
verklaren
."
Hierop
zet
de
Pater
zijn
gedachten
heel
eenvoudig
uiteen
en
besluit
daarop
kalm
:
„
Zouden
er
onder
de
werklieden
niet
eenigen
zijn
,
die
op
een
tijd
van
het
jaar
,
bijv
.
met
Kerstmis
,
met
Nieuwjaar
,
met
Paschen
of
Allerheiligen
zulk
een
gesloten
retraite
zouden
willen
houden
?"
De
directeur
was
te
fatsoenlijk
,
om
,
gelijk
hij
graag
had
gedaan
,
in
een
luiden
lach
uit
te
barsten
,
maar
trachtte
toch
den
Pater
op
nette
wijze
aan
het
verstand
te
brengen
,
dat
hij
een
dwaasheid
najoeg
,
en
Iets
onmogelijks
.
Het
was
voor
hem
een
uitgemaakte
zaak
:
die
Pater
was
zeker
een
edelman
,
die
den
arbeider
alleen
uit
de
boeken
kende
.
Maar
om
alle
verder
aanhouden
te
voorkomen
,
liet
hij
een
meesterknecht
roepen
en
vroeg
dezen
naar
zijne
meening
hieromtrent
.
De
meesterknecht
verscheen
,
een
grootc
,
stevige
kerel
van
zoowat
veertig
,
een
oprechte
Elzasser
,
Alweer
zet
de
Pater
het
doel
zijner
komst
uiteen
,
terwijl
de
verstandige
oogen
van
den
werkman
hem
oplettend
aanzien
.
Ten
slotte
zegt
hij
hem
:
„
Welnu
,
N
.,
wat
dunkt
u
ervan
?"
„
Ik
voor
mij
geloof
,
dat
het
best
zal
gaan
."
„
En
gij
kent
mannen
op
de
fabriek
,
die
zich
daartoe
laten
vinden
?"
„
Wel
zeker
en
verscheidene
ook
."
„
Ziet
u
wel
,"
—
valt
de
Pater
in
—
zonder
in
'
t
minst
verrast
te
schijnen
.
„
Ongeloofigk
,
ongelooflijk
1
'
herhaalt
de
fabrikant
.
„
Maar
ten
slotte
,
u
kan
doen
,
wat
u
wil
."
Onnoodig
te
zeggen
,
dat
de
Pater
een
ruim
gebruik
maakte
van
dit
welwillend
gegeven
verlof
.
En
het
gevo'g
?
Nu
is
het
aanschijn
der
parochie
totaal
veranderd
.
De
kerke
-
lijke
diensten
worden
er
geregeld
door
een
passend
aantal
mannen
bijgewoond
;
circa
vijftig
hebben
een
genootschap
van
het
H
.
Sacrament
gevormd
en
houden
eiken
Zondag
van
één
tot
drie
uur
aan
-
bidding
voor
het
Allerheiligste
.
Den
eersten
Vrijdag
is
er
den
gehcelen
dag
aanbidding
en
hieraan
wordt
ook
door
de
arbeiders
deelgenomen
;
ook
verschijnen
er
op
dien
dag
verschillende
mannen
aan
de
H
.
Tafel
.
Want
,
sinds
die
eerste
retraite
zijn
ook
andere
werklieden
van
Clic)iy-!a-üarenne
een
retraite
van
eenige
dagen
gaan
houden
Hun
getal
overtreft
reeds
flink
de
twee
honderd
.
Een
pater
roept
hen
elice
maand
nog
eens
in
de
kerk
ter
vernieuwing
van
hun
ijver
samen
,
en
die
relraitanten
,
zij
vormen
de
edele
keurbende
,
die
,
den
stoot
heeft
gegeven
tot
de
herleving
der
eens
zoo
kwijnende
parochie
.
Ziedaar
het
heerlijk
gevolg
der
werk
-
lieden
-
retraite
.
Welnu
,
als
zoo
iets
mogelijk
is
bij
zoo
vervallen
arbeidersbevolking
,
welke
vruch
-
ten
mogen
wij
dan
verwachten
van
de
retraiten
onzer
goede
Tielsche
arbeiders
?
De
Zaansche
studie-reis
.
In
het
weekblad
„
De
Groene
Amster
-
dammer
"
berijmt
Charivarius
aldus
de
Zaansche
studie-reis
.
Zaandam
is
finantieel
doodziek
.
En
heeft
een
goede
gasfabriek
.
Wethouder
Duys
,
een
handig
mannetje
,
Bedacht
daarom
een
aardig
plannetje
.
^
Zaandam
is
wel
een
mooie
stad
,
Zoo
dacht
hij
,
maar
verveelt
me
wat
,
Aan
'
t
gas
mankeert
nog
wel
'
n
beetje
....
Een
reisje
—
was
dat
geen
ideetje
?
Maar
zoo
alleen
op
reis
te
gaan
.
Daar
heb
je
eiglijk
weinig
aan
;
Ik
vraag
ze
allemaal
van
„
Bedrijven
",
Dan
zijn
we
knus
,
net
met
z'n
vijven
.
Een
,
die
verstand
heeft
van
odeur
.
De
kapper
,
oordeelt
naar
den
geur
.
Waar
'
t
gas
van
prima
kwaliteit
is
.
En
waar
'
t
minder
fijn
bereid
is
.
De
havenmeester
—
het
staat
vast
.
Dat
die
ook
in
ons
midden
past
.
Want
die
een
hav^en
kan
beheeren
,
Heeft
ook
verstand
van
potvcrteren
.
Maar
wacht
eens
,
daar
bedenk
ik
mij
:
De
Directeur
1
Die
hoort
er
bij
;
'
t
Is
goed
,
als
m'n
Iemand
bij
de
hand
heeft
.
Die
van
de
zaken
wat
verstand
heeft
.
Er
is
nu
wel
een
flink
te
kort
.
Dat
door
zoo'n
reis
niet
kleiner
wordt
.
Maar
'
k
denk
,
dat
'
t
op
zoo'n
som
niet
hindert
,
Of
'
t
wat
vermeerdert
of
vermindert
.
De
Raad
is
rood
—
de
Raad
is
goed
.
Die
hou
'
k
wel
met
een
praatje
zoet
,
En
'
k
maak
ze
wijs
,
dat
'
k
geen
dier
heeren
Op
'
t
snoep...,è
...
'
t
studiereisje
kon
ontberen
.
Als
'
t
geld
straks
op
z'n
eindje
raakt
.
Dan
wordt
'
t
betalen
toch
gestaakt
:
Het
spijt
me
voor
de
ambtenaren
.
Maar
'
t
reisje
laat
ik
er
niet
voor
varen
.
Zoo
gaat
'
t
gezelschap
dan
op
stap
,
Studeert
zich
in
het
gasvak
knap
,
En
—
na
het
werk
past
een
pleiziertje
—
Des
avonds
drinken
zij
een
biertje
.
Ik
zie
z
'
al
zitten
in
Berlijn
,
In
seml-ambtelijk
samenzijn
;
Ze
heffen
'
t
glas
op
en
ze
klinken
.
Om
op
het
Zaansch
Tekort
te
drinken
.
En
eindelijk
komt
'
t
Gezelschap
—
Duys
Tevreden
van
zijn
tochtje
thuis
.
Vol
van
de
boeiendste
verhalen
.
Dan
mag
Zaandam
den
beer
betalen
.
Doorliggen
.
Wie
een
patiënt
,
die
langen
tijd
bed
-
legerig
is
,
moet
verplegen
,
heeft
steeds
het
schrikbeeld
van
het
doorliggen
voor
oogen
.
Er
zijn
middelen
om
dit
doorliggen
te
voorkomen
of
te
genezen
.
Maar
nu
heeft
men
in
Engeland
heel
toevallig
een
zeer
eenvoudig
middel
ge
-
vonden
,
dat
het
doorliggen
voorkomt
en
grootc
,
open
dccubitus-wonden
zeer
snel
doet
sluiten
.
Èn
wsl
door
warmte
.
Het
Engeische
blad
„
Nursing
Times
"
zegt
:
een
groote
wonde
genas
verrassend
snel
door
de
plaats
te
verwarmen
met
een
kleinen
clectrischen
verwarmer
.
Dit
was
een
toevallige
ontdekking
.
Zusters
die
een
patiënt
verpleegden
,
die
groote
decubitus
-
wonden
had
,
gebruikten
een
verwarmer
in
bed
,
om
tijdens
het
wasschen
afkoeling
van
den
patiënt
tegen
te
gaan
.
Toen
dat
ding
bij
de
rugzijde
stond
,
bleek
de
genezende
invloed
ervan
.
Driemaal
daags
20
minuten
achtereen
verwarmen
was
voldoende
,
om
de
wonden
,
die
met
veel
verschillende
dingen
zonder
succes
behandeld
waren
,
tot
sluiting
te
brengen
Ook
prophyiactisch
vond
men
er
baat
bij
;
verwarmen
,
gepaard
met
zacht
wrij
-
ven
,
voorkomt
doorliggen
.
Dit
is
een
practisch
middel
voor
de
huishouding
.
Het
komt
nogals
eens
voor
,
dat
men
bedlegerigen
moet
verzorgen
,
die
al
of
niet
medische
verzorging
be
hoeven
.
Een
contactlicht
of
een
heete
kruik
üf
een
fön
zijn
er
geschikt
voor
.
Ook
zou
men
zachtjes
kunnen
wrijven
met
warme
lappen
.
Zoo'n
zindelijk
,
een
voudig
middel
past
iedereen
met
graagte
toe
.
Anecdoten
.
Een
groet
van
O
.
L
.
Heer
.
Een
stevige
smidsgezel
uit
Thuringen
in
Wurtemberg
kwam
op
een
reis
ook
in
een
zeer
liberaal
stadje
,
waar
juist
een
geprononceerd
vrijdenker
een
avondvoor
dracht
hield
over
het
bestaan
van
God
Aan
het
slot
van
zijn
rede
riep
de
spreker
met
verheffing
van
stem
:
„
Als
er
een
God
bestaat
,
dan
zal
hij
na
alles
,
wat
ik
hier
srezegd
heb
,
wel
een
engel
zenden
om
mij
op
het
hoofd
te
slaan
."
Toen
werd
den
braven
Zwaab
het
bloed
warm
en
riep
:
„
Daar
kan
ik
voor
zorgen
,
daar
is
geen
engel
voor
noodig
,
aap
van
een
kerel
!"
En
eer
de
godslasteraar
zich
kon
terug
-
trekken
,
kreeg
bij
twee
geduchte
oorvijgen
van
de
beste
kwaliteit
.
„
Hier
,
de
complimenten
voor
Onze
Lieve
Heer
",
riep
de
koene
Zwaab
,
maar
daar
heeft
Hij
geen
engel
uit
den
Hemel
voor
noodig
,
daar
heeft
hij
hier
z'n
mannetjes
wel
voor
."
Geenbewijs
.
Schuldeischer
:
—
IS
meneer
ook
thuis
?
Dienstmeisje
(
kortaf
)
:
—
Neen
.
Schuldeischer
(
spiedend
)
:
—
Maar
zijn
hoed
hangt
daar
toch
aan
den
kapstok
.
Dienstmeisje
:
Nou
,
wat
zou
dat
?
Er
hangt
ook
een
schort
van
mij
in
den
tuin
over
de
heg
,
maar
daarom
ben
ik
daar
zelf
nog
niet
!
?
O
n
b
e
g
r
ij
p
e
1
ij
k
.
Overweging
van
een
die
zooveel
cham
-
pagne
heeft
gedronken
dat
hij
onder
de
tafel
ligt
:
„
Ik
begrijpt
niet
,
dat
men
van
zoo'n
edele
drank
zoo
ordinair
dronken
kan
worden
!"
Voor
de
Vrouwen
.
Uitknippen
en
bewaren
.
De
vasten
-
en
onthoudingswet
voor
de
4
O-d
aagsche
vasten
.
Volgens
de
kerkelijke
wetgeving
,
de
verleende
dispensatie
en
de
geldende
ge
-
woonte
,
zijn
de
verplichtingen
der
Groote
Vasten
aldus
samen
te
vatten
:
I
.
De
Vastenwet
.
Ie
.
Zij
verplicht
van
den
21
sten
tot
aan
den
59sten
verjaardag
,
indien
men
niet
door
ziekte
,
zwaren
aibeid
,
of
om
andere
wettige
redenen
ontslagen
is
.
2e
.
Zij
verbiedt
meeï
dan
eens
per
dag
een
vollen
maaltijd
te
nemen
,
doch
staal
toe
des
morgens
iets
te
gebruiken
en
des
avonds
een
avondmaal
of
collatie
te
nem.en
,
mits
daarbij
geen
vleesch
of
andere
zware
spijzen
gebruikt
worden
;
Het
is
ook
geoorloofd
het
middagmaal
(
den
vollen
maaltijd
)
en
het
avondmaal
om
te
ruilen
.
3e
.
In
de
veertigdaagsche
vasten
geldt
zij
op
alle
dagen
,
behalve
de
Zondagen
en
behalve
den
Paasch-Zaterdag
Van
des
middags
12
uur
af
,
II
,
De
Onthoudingswet
.
Ie
.
Zij
verplicht
allen
,
die
den
leeftijd
van
7
jaren
bereikt
hebben
en
niet
om
wettige
redenen
ontslagen
zijn
.
2e
.
Zij
verbiedt
het
gebruik
van
vleesch
en
jus
uit
vleesch
;
doch
niet
van
eieren
,
melkspijzen
en
spijzen
met
dierenvct
bereid
.
3e
.
In
de
veertigdaagsche
vasten
geldt
zij
op
Aschwoensdag
,
op
alle
Vrijdagen
,
op
de
Quatertemperdagen
,
(
Woensdag
,
Vrijdag
en
Zaterdag
na
den
eersten
Zon
dag
),
en
op
Paasch-Zaterdag
fot
12
uur
'
s
middags
.
Uit
het
bovenstaande
volgt
:
a
.
dat
op
de
Zondagen
in
de
Vastenallen
meermalen
vleesch
mogen
gebruiken
.
b
.
dat
allen
,
die
niet
onderde
verplich
-
ting
der
vastenwet
vallen
,
of
om
een
ofandere
reden
daarvan
ontslagen
zijn
,
op
afle
dagen
,
die
geen
onthoudingsdagen
zijn
,
meermalen
vleesch
mogen
gebruiken
,
c
.
dat
allen
,
die
door
de
Vastenwetgebonden
zijn
(
zij
,
die
hun
-
21
sten
verjaardag
wél
en
hun
59sten
verjaardagnog
niet
gevierd
hebben
,
en
niet
om
eenof
andere
reden
vaa
de
vastenwet
ont
-
slagen
zijn
)
op
die
dagen
in
de
Vasten,die
geen
onthoudingsdagen
zijn
,
slechtséénmaal
vleesch
mogen
gebruiken
en
welbij
den
vollen
maaltijd
.
d
.
dat
op
Goeden
Vrijdag
geen
bijzon
-
dere
onthouding
van
zuivel
en
eieren
isvoorgeschreven
.
e
.
dat
,
indien
het
gebruik
van
vleeschis
toegestaan
,
nimmer
verboden
is
aan
dienzeifden
maaltijd
ook
visch
te
gebruiken
.
f
.
het
gebruik
van
vet
is
a
1
-
tijd
toegestaan
,
zelfs
op
Goe
-
den
Vrijdag
.
Rake
waarheid
.
We
lezen
in
de
Rotterdamsche
„
Kcrk
-
wacht
'
:
Bekijk
een
moderne
modeplaat
voor
dames
!
Waarom
nu
maar
niet
ineens
een
zwemcostuum
voorgeschreven
?
Het
kwam
waarachtig
haast
op
heizelfde
neer
.
Een
modern
costuum
heeft
geen
....
mouwen
,
ils
ze
er
zijn
....
is
het
gaas
,
want
....
het
moet
doorzichtig
zijn
....
de
hals
is
open
,
tot
....
nog
verder
als
een
zwempakje
de
rok
is
zóó
kort
,
dat
het
soms
lijkt
,
alsof
de
dames
voor
Janseresaan
'
tstudeeren
zijn
.
Neen
hcusch
,
in
vollen
ernst
:
trek
liever
een
zwempakje
aan
,
het
lijkt
me
resoluter
.
Dan
komt
men
tenminste
voor
z'n
meening
uit
,
absoluut
niet
„
gekleed
"
te
willen
zijn
.
En
is
het
niet
diep
treurig
,
dat
zelfs
er
Roomsche
vrouwen
gevonden
worden
,
die
meedoen
,
omdat
anderen
het
doen
?
Zou
het
niet
heel
wat
flinker
zijn
,
als
die
Roomsche
vrouwen
het
voorbeeld
gaven
van
wat
zij
zijn
moeten
,
inplaats
van
zich
mede
te
laten
slepen
,
andere
mede
trekken
naar
datgene
wat
geloof
en
zeden
niet
kunnen
kwetsen
?
Laten
we
er
toch
aan
denken
,
dat
eenvoud
de
schoonste
deugd
is
,
die
een
vrouw
kan
sieren
en
al
die
opgeprikte
dames
,
toe
,
zeg
me
eens
eer'ijk
:
Als
u
smaak
heeft
,
wie
vindt
ze
mooi
?
?
en
waar
blijft
de
degelijkheid
in
een
huis
houding
,
als
ds
vrouw
geen
„
vrouw
"
is
?
Ook
niet
van
gisteren
!
De
echtgenoote
van
den
heer
Harring
-
ton
te
Danville
in
Illinois
heeft
al
sinds
44
dagen
niets
meer
gegeten
.
Zij
wilde
aanvankelijk
hongerstaken
tot
haar
man
lid
wordt
van
haar
kerkgenootschap
;
op
den
veertigstcn
vastendag
heeft
zij
haar
voorwaarden
echter
eenigszins
verzacht
:
zij
zal
nu
het
hongerstaken
opgeven
zoo
-
dra
haar
man
wil
beloven
niet
meer
te
rooken
,
geen
whisky
meer
te
drinken
en
niet
meer
te
vloeken
.
De
heer
Harrington
zegt
,
dat
hij
er
niets
aan
doen
kan
.
Hij
is
steeds
een
goed
echtgenoot
gewecsfi
iö6
verfelaarf
hij
aan
de
tientallen
^!
journalisten
,
die
dagelijks
de
hongerstaakster
komen
inter
-
viewen
,
maar
is
even
koppig
als
zijn
vrouw
;
overigens
een
zoo
respectabel
man
als
J
.
Cannon
,
die
44
jaar
lang
lid
van
het
Huis
van
Afgevaardigden
is
geweest
,
vloekt
nog
meer
dan
hij
,
Harrington
!
De
stakende
vrouw
heeft
van
haar
kant
aan
de
journalisten
gezegd
,
dat
zij
de
hoop
koestert
,
dat
er
nu
meer
vrou
-
wen
tot
hongerstaking
zullen
overgaan
om
t?un
mannen
op
het
goede
pad
te
brengen
.
Anecdoten
.
Onder
pasgetrouwden
.
Hij
:
„
Zou
je
niet
denken
,
vrouwtje
,
dat
als
ik
hier
rook
,
dan
de
gordijnen
vuil
worden
.
Zij
:
„
Och
wat
ben
je
toch
een
Ilevc
en
onzelfzuchtige
vent
,
dat
je
daaraan
denkt
."
Hij
:
Ja
,
ik
wou
je
juist
vragen
,
of
'
t
niet
verstandiger
was
om
ze
daarom
af
te
nemen
."
Onzeker
feeken
.
Of
ik
van
haar
houd
?!
Maar
kerel
,
ik
kan
er
'
s
nachts
niet
van
slapen
!
~
Dat
zegt
niets
.
M'n
kleermakers
-
rekeningen
hebben
'
t
zelfde
effect
.
Burgerlijke
Staud
.
MAURIK
.
;
Geboren
:
Hendrik
Cornells
,
z
.
van
H
.
Willemse
en
G
.
A
,
van
Remmerden
.
Overleden
:
A
.
A
.
van
der
Stroom
,
cchtgn
.
van
J
.
B
.
Onink
,
77
j
.
BEUSICHEM
.
Geboren
:
Jan
Peter
,
z
.
van
B
.
van
;
Duren
en
J
.
Tweeboom
.
Overleden
:
J
.
Haagsman
,
39
j
.,
cchtg
.
van
D
,
A
.
van
Duuren
,
VARIK
,
Geboren
;
Maria
Theresia
,
d
.
van
"
Ö
,
de
Rijdt
en
S
.
Drost
.
Overleden
:
W
.
Wakker
,
wed
.
J
.
van
Burk
,
85
j
,
Anne
van
Beusekom
,
27
j
,
ECHTELD
.
Geboren
:
Hendrikje
,
d
.
van
H
,
de
Oreef
en
G
.
van
Soest
.
Overleden
:
Judith
Antonia
van
Kleef
,
7
jaar
,
KESTEREN
.
Ondertrouwd
:
H
.
de
Wit
,
31
j
.
cnD
,
van
Eldik
,
29
j
.
Gehuwd
:
T
.
van
Craalkamp
,
36
j
.
en
J
,
C
.
J
.
van
Drumpt
,
35
j
.
Geboren
:
Jelis
,
z
,
van
D
.
J
.
Scholtus
en
G
.
Nijhoff
,
Alida
Christina
,
d
,
van
C
,
J
.
van
Tongeren
en
M
.
Mulder
.
Gerrit
,
z
.
van
J
.
H
.
Vermeer
en
D
.
vanUcSil
.'.
-
Overleden
:
A
,
van
Dijkhuizen
,
m
.,
75
j
.
J
.
van
Alfen
,
m
.,
80
j
.
B
.
J
.
Vermeer
,
m
.,
58
j
.
D
.
van
Ingen
,
vr
,,
78
j
.