Tekstweergave van DWB_1921-02-12_006

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Eirma ïh . G . DE JONGH . Markt , TIEL . Telefoon no . 146 Opgericht Anno 1814 . diamant , Woud , Xitöer , ^ oHoges . Roomsch Misboek bevattende S8.1 de AXisseii en Grebeden van het De Vespers van alle Zon - en Feestdagen van het Kerkelijk jaar , benevens keur van Gebeden en Oefeningen , tiebonden in sterk linnen , roodtnee f ff . SO » ,, BW art 7.30 ,, goudtnee S.OO » » « wart S.50 » » » leer Mv » Op eaclra dun papier , en gebonden in ttejrk leer , goudsnee É2.SO Dit iniaboek is voor abonué's op DE WAALBODB " tejjen bovenBiaacde prijzen verhrijgbasr tegen inlevering van deie advertentie . Pcstïendiiig franco . i l DrüUerij es Boeldiafldel SI . Uitgave ^, De Waaibod ^'' B orde verijdele en vredn echenka a»n 008 dierbaar Vaderland . Bidt tot hem Toor O 3 , voor alien die in Overheid gfisteld lijn , voor da bekef-ricg der 200 - da'r - n , ketiers en oogi^loovigea , TOor ail Cüriateo bti\8g8ziaB8n . Luistert naar Z . H . ea : Gaat tot Joïef , B . ö ., en gij rnlt allen in Yoorapoed en tegenspoed , maar Tooral in uw stervenauur lijne machtige hulp ondervinden , want *, gelijk de H . Vsder ons verzekert , door Joief worden wij rechtstreeks geleid tot Maria , en door Maria weer tot Jezus , de bron van alle heiligheid ". Genade sij u en vrede van God , onzen Vader en van den Heere Jezus Christus . Ea zal dit Ods Herderlijk Schrijven op den Zond»g Quinquageeima op de gebruikelijke wijze in alle kerken ec kapellen vaa ons Bisdom worden voor - gelezen . Gegeven te ' g-Hertogenboseh , den Sden Zondag na Driskoningea . 16 Januari 1921 De Bisschop van ' s-Hertogenbosch , t A . F . DIEPEN . Op last van Z . D . H ., W . P . A . M . MUTSAERTS , Sseretaris . Leest de Boeken der R . K . Leesbibliotheek Utile DulcL Elk wat wils . Onze werklui een gesloten retraite honden ?" Voor ettelijke jaren meldde zich op zekeren dag een Pater Jezuïet bii den zecreerw . Heer Greè , pastoor der parochie Clichy-la Qarenne aan en stelde hem zijn plan voor , om uit zijne parochie cenig werklieden uit te noodigen tot ecne retraite te Saint - Germain-en-Laye . Die parochie Qichy-la-Garenne nu , moet ge weten telt 35,000 zielen . Ofschoon de kerk , door den H . Vincentius nog gebouwd , niet meer dan 350 zit plaatsen bevat , was zij tot voor enkele jaren meer dan groot genoeg . Want man - nen verschenen er zelden of nooit , zelfs met Paschen schitterden de meesten door afwezigheid . Geen wonder dus , dat de pastoor een weinig vreemd opzag bij het voorstel van den Pater , en uitriep : , Maar Pater,denk eens aan ! onze werklui hier een gesloten retraite houden ? Er zijn er niet eens vijftig , die geregeld naar de Mis komen ." Enfin , Pastoor , wil u me toestaan , het toch eens te beproeven ?' Maar hoezoo dan ?.... Enfin , doe , zooals u goedvindt ." Noem me dan eene fabriek , waar ik tenminste niet aan de deur wordt gezet ." De Pastoor noemde nu een grootc glas - blazerij , gelegen op de oevers der Seine . De moedige Pater begeeft zich op weg , zijn brevier onder den arm . Aangekomen , wordt hij door den portier allesbehalve vriendelijk ontvangen , maar ten slotte mag hij toch binnenkomen op een plein , waar hij lang moet wachten , en waar afgetobde werklui hem nu en dan onverschillig voorbijgaan . Eindelijk verschijnt de directeur en ontvangt den Pater op zijn bureau . Mijnheer de directeur , ik kom utoch niet ongelegen ?" Niet in ' t minst . Eerwaarde . En u komt ?• , Voor de bespreking eener retraite ?" Voor ?"..,. Een retraite ." , Ik begrijp u niet ." Ik zal mij nader verklaren ." Hierop zet de Pater zijn gedachten heel eenvoudig uiteen en besluit daarop kalm : Zouden er onder de werklieden niet eenigen zijn , die op een tijd van het jaar , bijv . met Kerstmis , met Nieuwjaar , met Paschen of Allerheiligen zulk een gesloten retraite zouden willen houden ?" De directeur was te fatsoenlijk , om , gelijk hij graag had gedaan , in een luiden lach uit te barsten , maar trachtte toch den Pater op nette wijze aan het verstand te brengen , dat hij een dwaasheid najoeg , en Iets onmogelijks . Het was voor hem een uitgemaakte zaak : die Pater was zeker een edelman , die den arbeider alleen uit de boeken kende . Maar om alle verder aanhouden te voorkomen , liet hij een meesterknecht roepen en vroeg dezen naar zijne meening hieromtrent . De meesterknecht verscheen , een grootc , stevige kerel van zoowat veertig , een oprechte Elzasser , Alweer zet de Pater het doel zijner komst uiteen , terwijl de verstandige oogen van den werkman hem oplettend aanzien . Ten slotte zegt hij hem : Welnu , N ., wat dunkt u ervan ?" Ik voor mij geloof , dat het best zal gaan ." En gij kent mannen op de fabriek , die zich daartoe laten vinden ?" Wel zeker en verscheidene ook ." Ziet u wel ," valt de Pater in zonder in ' t minst verrast te schijnen . Ongeloofigk , ongelooflijk 1 ' herhaalt de fabrikant . Maar ten slotte , u kan doen , wat u wil ." Onnoodig te zeggen , dat de Pater een ruim gebruik maakte van dit welwillend gegeven verlof . En het gevo'g ? Nu is het aanschijn der parochie totaal veranderd . De kerke - lijke diensten worden er geregeld door een passend aantal mannen bijgewoond ; circa vijftig hebben een genootschap van het H . Sacrament gevormd en houden eiken Zondag van één tot drie uur aan - bidding voor het Allerheiligste . Den eersten Vrijdag is er den gehcelen dag aanbidding en hieraan wordt ook door de arbeiders deelgenomen ; ook verschijnen er op dien dag verschillende mannen aan de H . Tafel . Want , sinds die eerste retraite zijn ook andere werklieden van Clic)iy-!a-üarenne een retraite van eenige dagen gaan houden Hun getal overtreft reeds flink de twee honderd . Een pater roept hen elice maand nog eens in de kerk ter vernieuwing van hun ijver samen , en die relraitanten , zij vormen de edele keurbende , die , den stoot heeft gegeven tot de herleving der eens zoo kwijnende parochie . Ziedaar het heerlijk gevolg der werk - lieden - retraite . Welnu , als zoo iets mogelijk is bij zoo vervallen arbeidersbevolking , welke vruch - ten mogen wij dan verwachten van de retraiten onzer goede Tielsche arbeiders ? De Zaansche studie-reis . In het weekblad De Groene Amster - dammer " berijmt Charivarius aldus de Zaansche studie-reis . Zaandam is finantieel doodziek . En heeft een goede gasfabriek . Wethouder Duys , een handig mannetje , Bedacht daarom een aardig plannetje . ^ Zaandam is wel een mooie stad , Zoo dacht hij , maar verveelt me wat , Aan ' t gas mankeert nog wel ' n beetje .... Een reisje was dat geen ideetje ? Maar zoo alleen op reis te gaan . Daar heb je eiglijk weinig aan ; Ik vraag ze allemaal van Bedrijven ", Dan zijn we knus , net met z'n vijven . Een , die verstand heeft van odeur . De kapper , oordeelt naar den geur . Waar ' t gas van prima kwaliteit is . En waar ' t minder fijn bereid is . De havenmeester het staat vast . Dat die ook in ons midden past . Want die een hav^en kan beheeren , Heeft ook verstand van potvcrteren . Maar wacht eens , daar bedenk ik mij : De Directeur 1 Die hoort er bij ; ' t Is goed , als m'n Iemand bij de hand heeft . Die van de zaken wat verstand heeft . Er is nu wel een flink te kort . Dat door zoo'n reis niet kleiner wordt . Maar ' k denk , dat ' t op zoo'n som niet hindert , Of ' t wat vermeerdert of vermindert . De Raad is rood de Raad is goed . Die hou ' k wel met een praatje zoet , En ' k maak ze wijs , dat ' k geen dier heeren Op ' t snoep...,è ... ' t studiereisje kon ontberen . Als ' t geld straks op z'n eindje raakt . Dan wordt ' t betalen toch gestaakt : Het spijt me voor de ambtenaren . Maar ' t reisje laat ik er niet voor varen . Zoo gaat ' t gezelschap dan op stap , Studeert zich in het gasvak knap , En na het werk past een pleiziertje Des avonds drinken zij een biertje . Ik zie z ' al zitten in Berlijn , In seml-ambtelijk samenzijn ; Ze heffen ' t glas op en ze klinken . Om op het Zaansch Tekort te drinken . En eindelijk komt ' t Gezelschap Duys Tevreden van zijn tochtje thuis . Vol van de boeiendste verhalen . Dan mag Zaandam den beer betalen . Doorliggen . Wie een patiënt , die langen tijd bed - legerig is , moet verplegen , heeft steeds het schrikbeeld van het doorliggen voor oogen . Er zijn middelen om dit doorliggen te voorkomen of te genezen . Maar nu heeft men in Engeland heel toevallig een zeer eenvoudig middel ge - vonden , dat het doorliggen voorkomt en grootc , open dccubitus-wonden zeer snel doet sluiten . Èn wsl door warmte . Het Engeische blad Nursing Times " zegt : een groote wonde genas verrassend snel door de plaats te verwarmen met een kleinen clectrischen verwarmer . Dit was een toevallige ontdekking . Zusters die een patiënt verpleegden , die groote decubitus - wonden had , gebruikten een verwarmer in bed , om tijdens het wasschen afkoeling van den patiënt tegen te gaan . Toen dat ding bij de rugzijde stond , bleek de genezende invloed ervan . Driemaal daags 20 minuten achtereen verwarmen was voldoende , om de wonden , die met veel verschillende dingen zonder succes behandeld waren , tot sluiting te brengen Ook prophyiactisch vond men er baat bij ; verwarmen , gepaard met zacht wrij - ven , voorkomt doorliggen . Dit is een practisch middel voor de huishouding . Het komt nogals eens voor , dat men bedlegerigen moet verzorgen , die al of niet medische verzorging be hoeven . Een contactlicht of een heete kruik üf een fön zijn er geschikt voor . Ook zou men zachtjes kunnen wrijven met warme lappen . Zoo'n zindelijk , een voudig middel past iedereen met graagte toe . Anecdoten . Een groet van O . L . Heer . Een stevige smidsgezel uit Thuringen in Wurtemberg kwam op een reis ook in een zeer liberaal stadje , waar juist een geprononceerd vrijdenker een avondvoor dracht hield over het bestaan van God Aan het slot van zijn rede riep de spreker met verheffing van stem : Als er een God bestaat , dan zal hij na alles , wat ik hier srezegd heb , wel een engel zenden om mij op het hoofd te slaan ." Toen werd den braven Zwaab het bloed warm en riep : Daar kan ik voor zorgen , daar is geen engel voor noodig , aap van een kerel !" En eer de godslasteraar zich kon terug - trekken , kreeg bij twee geduchte oorvijgen van de beste kwaliteit . Hier , de complimenten voor Onze Lieve Heer ", riep de koene Zwaab , maar daar heeft Hij geen engel uit den Hemel voor noodig , daar heeft hij hier z'n mannetjes wel voor ." Geenbewijs . Schuldeischer : IS meneer ook thuis ? Dienstmeisje ( kortaf ) : Neen . Schuldeischer ( spiedend ) : Maar zijn hoed hangt daar toch aan den kapstok . Dienstmeisje : Nou , wat zou dat ? Er hangt ook een schort van mij in den tuin over de heg , maar daarom ben ik daar zelf nog niet ! ? O n b e g r ij p e 1 ij k . Overweging van een die zooveel cham - pagne heeft gedronken dat hij onder de tafel ligt : Ik begrijpt niet , dat men van zoo'n edele drank zoo ordinair dronken kan worden !" Voor de Vrouwen . Uitknippen en bewaren . De vasten - en onthoudingswet voor de 4 O-d aagsche vasten . Volgens de kerkelijke wetgeving , de verleende dispensatie en de geldende ge - woonte , zijn de verplichtingen der Groote Vasten aldus samen te vatten : I . De Vastenwet . Ie . Zij verplicht van den 21 sten tot aan den 59sten verjaardag , indien men niet door ziekte , zwaren aibeid , of om andere wettige redenen ontslagen is . 2e . Zij verbiedt meeï dan eens per dag een vollen maaltijd te nemen , doch staal toe des morgens iets te gebruiken en des avonds een avondmaal of collatie te nem.en , mits daarbij geen vleesch of andere zware spijzen gebruikt worden ; Het is ook geoorloofd het middagmaal ( den vollen maaltijd ) en het avondmaal om te ruilen . 3e . In de veertigdaagsche vasten geldt zij op alle dagen , behalve de Zondagen en behalve den Paasch-Zaterdag Van des middags 12 uur af , II , De Onthoudingswet . Ie . Zij verplicht allen , die den leeftijd van 7 jaren bereikt hebben en niet om wettige redenen ontslagen zijn . 2e . Zij verbiedt het gebruik van vleesch en jus uit vleesch ; doch niet van eieren , melkspijzen en spijzen met dierenvct bereid . 3e . In de veertigdaagsche vasten geldt zij op Aschwoensdag , op alle Vrijdagen , op de Quatertemperdagen , ( Woensdag , Vrijdag en Zaterdag na den eersten Zon dag ), en op Paasch-Zaterdag fot 12 uur ' s middags . Uit het bovenstaande volgt : a . dat op de Zondagen in de Vastenallen meermalen vleesch mogen gebruiken . b . dat allen , die niet onderde verplich - ting der vastenwet vallen , of om een ofandere reden daarvan ontslagen zijn , op afle dagen , die geen onthoudingsdagen zijn , meermalen vleesch mogen gebruiken , c . dat allen , die door de Vastenwetgebonden zijn ( zij , die hun - 21 sten verjaardag wél en hun 59sten verjaardagnog niet gevierd hebben , en niet om eenof andere reden vaa de vastenwet ont - slagen zijn ) op die dagen in de Vasten,die geen onthoudingsdagen zijn , slechtséénmaal vleesch mogen gebruiken en welbij den vollen maaltijd . d . dat op Goeden Vrijdag geen bijzon - dere onthouding van zuivel en eieren isvoorgeschreven . e . dat , indien het gebruik van vleeschis toegestaan , nimmer verboden is aan dienzeifden maaltijd ook visch te gebruiken . f . het gebruik van vet is a 1 - tijd toegestaan , zelfs op Goe - den Vrijdag . Rake waarheid . We lezen in de Rotterdamsche Kcrk - wacht ' : Bekijk een moderne modeplaat voor dames ! Waarom nu maar niet ineens een zwemcostuum voorgeschreven ? Het kwam waarachtig haast op heizelfde neer . Een modern costuum heeft geen .... mouwen , ils ze er zijn .... is het gaas , want .... het moet doorzichtig zijn .... de hals is open , tot .... nog verder als een zwempakje de rok is zóó kort , dat het soms lijkt , alsof de dames voor Janseresaan ' tstudeeren zijn . Neen hcusch , in vollen ernst : trek liever een zwempakje aan , het lijkt me resoluter . Dan komt men tenminste voor z'n meening uit , absoluut niet gekleed " te willen zijn . En is het niet diep treurig , dat zelfs er Roomsche vrouwen gevonden worden , die meedoen , omdat anderen het doen ? Zou het niet heel wat flinker zijn , als die Roomsche vrouwen het voorbeeld gaven van wat zij zijn moeten , inplaats van zich mede te laten slepen , andere mede trekken naar datgene wat geloof en zeden niet kunnen kwetsen ? Laten we er toch aan denken , dat eenvoud de schoonste deugd is , die een vrouw kan sieren en al die opgeprikte dames , toe , zeg me eens eer'ijk : Als u smaak heeft , wie vindt ze mooi ? ? en waar blijft de degelijkheid in een huis houding , als ds vrouw geen vrouw " is ? Ook niet van gisteren ! De echtgenoote van den heer Harring - ton te Danville in Illinois heeft al sinds 44 dagen niets meer gegeten . Zij wilde aanvankelijk hongerstaken tot haar man lid wordt van haar kerkgenootschap ; op den veertigstcn vastendag heeft zij haar voorwaarden echter eenigszins verzacht : zij zal nu het hongerstaken opgeven zoo - dra haar man wil beloven niet meer te rooken , geen whisky meer te drinken en niet meer te vloeken . De heer Harrington zegt , dat hij er niets aan doen kan . Hij is steeds een goed echtgenoot gewecsfi iö6 verfelaarf hij aan de tientallen ^! journalisten , die dagelijks de hongerstaakster komen inter - viewen , maar is even koppig als zijn vrouw ; overigens een zoo respectabel man als J . Cannon , die 44 jaar lang lid van het Huis van Afgevaardigden is geweest , vloekt nog meer dan hij , Harrington ! De stakende vrouw heeft van haar kant aan de journalisten gezegd , dat zij de hoop koestert , dat er nu meer vrou - wen tot hongerstaking zullen overgaan om t?un mannen op het goede pad te brengen . Anecdoten . Onder pasgetrouwden . Hij : Zou je niet denken , vrouwtje , dat als ik hier rook , dan de gordijnen vuil worden . Zij : Och wat ben je toch een Ilevc en onzelfzuchtige vent , dat je daaraan denkt ." Hij : Ja , ik wou je juist vragen , of ' t niet verstandiger was om ze daarom af te nemen ." Onzeker feeken . Of ik van haar houd ?! Maar kerel , ik kan er ' s nachts niet van slapen ! ~ Dat zegt niets . M'n kleermakers - rekeningen hebben ' t zelfde effect . Burgerlijke Staud . MAURIK . ; Geboren : Hendrik Cornells , z . van H . Willemse en G . A , van Remmerden . Overleden : A . A . van der Stroom , cchtgn . van J . B . Onink , 77 j . BEUSICHEM . Geboren : Jan Peter , z . van B . van ; Duren en J . Tweeboom . Overleden : J . Haagsman , 39 j ., cchtg . van D , A . van Duuren , VARIK , Geboren ; Maria Theresia , d . van " Ö , de Rijdt en S . Drost . Overleden : W . Wakker , wed . J . van Burk , 85 j , Anne van Beusekom , 27 j , ECHTELD . Geboren : Hendrikje , d . van H , de Oreef en G . van Soest . Overleden : Judith Antonia van Kleef , 7 jaar , KESTEREN . Ondertrouwd : H . de Wit , 31 j . cnD , van Eldik , 29 j . Gehuwd : T . van Craalkamp , 36 j . en J , C . J . van Drumpt , 35 j . Geboren : Jelis , z , van D . J . Scholtus en G . Nijhoff , Alida Christina , d , van C , J . van Tongeren en M . Mulder . Gerrit , z . van J . H . Vermeer en D . vanUcSil .'. - Overleden : A , van Dijkhuizen , m ., 75 j . J . van Alfen , m ., 80 j . B . J . Vermeer , m ., 58 j . D . van Ingen , vr ,, 78 j .