Tekstweergave van DWB_1923-02-10_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
No . 0ÖQ . Zaterdag lO Februari 19J;ai3 löe Jaargang . DB ^ W^AALBODB wasii-iii opg^enoineii OI^S TI^ISE:K:BLA.I >' NieuTv-s - en A.dvertentieblad voor TIEIj , MA.-A.S en WA-AlLi , loeder - en Over-Betuwe , Tieler - en Bommelerwaard . k »» onveranderlijk evenals de aard der dingen waarop ze berust . Maar de wet zegt niet , dat de doode niet door een buitenstaande oorzaak ten leven kan opgewekt worden . Als het dus gebeurt , dan handelt God niet tegen de natuurwet of natuurlijke orde , maar daar buiten om . Hiermede hebben we tegelijk de moeilijkheid beantwoord , welke vooral van ongeloovige zijde tegen de m o - g e l ij k h e i d der wonderen gemaakt wordt . Men ontkent namelijk die mo - gelijkheid op den grond , dat de natuurwetten noodzakelijk en onver - anderlijk zijn . Uit het bovenstaande blijkt , dat wij de noodzakelijkheid der natuurwetten ook erkennen , maar alleen op haar eigen terrein . Het is nood - zakelijk dat een steen , in vrije ruimte losgelaten , volgens eigen aard en wet valt . En even onveranderlijk en nood - zakelijk is , dat een doode niet uit eigen kracht opstaat . In zooverre zijn dus de natuurwetten volstrekt noodzakelijk en evenmin als Obd den aard en het wezen van een ding kan veranderen , evenmin kan Hij in dien zin tegen de wetten der natuur haa - delen . Maar zooals wij reeds zeiden , deze noodzakelijkheid verhindert niet , dat God buiten deze wetten om in de natuurlijke orde ingrijpt . Dit kan niet alleen God , maar in zekere mate ook het schepsel , zooals uit het voorbeeld met den steen , dien men in zijn val tegenhoudt , reeds duidelijk blijkt . Het verschil tusschen Goddelijke en men - schelijke macht ligt hierin , dat deze laatste zeer beperkt is . We kunnen bijv . aan de schepsels het leven ont - nemen en in de natuurlijke orde der dingen ingrijpen , maar aan zelfs een mug , die we gedood hebben , het leven terug geven kunnen we niet , maar blijft aan den Heer van leven en dood voorbehouden . Maar zooals de mensch i « beperkte mate in de bestaande orde kan ingrijpen , kan God het zeker in onbeperkte , in zooverre alle schepsels Hem dienstbaar en on - derworpen zijn . Kan de mensch bijv . door het opwerpen van dijken den watervloed keeren of lichamen tegen vuur beschermen , kan dan God niet voor de Joden een weg banen door de Roode Zee of de drie jongelieden in den vuuroven beschermen tegen den vuurgloed . De natuurlijke zwaar - tekracht van het water wordt dan evenmin te niet gedaan als het vuur van zijn kracht wordt beroofd . Beide blijven intact , maar worden enkel in hun werking naar buiten verhinderd , juist zooals met den steen , dien ik tegenhoud , het geval is . Maar het groote punt waarop men tenslotte stuit en aan God betwist , wat men analoog aan den mensch toekent , is jonge Kuteurs geia3;an te hebben . Nu ia het tien uur , Wanneer de redacteur zonder opont * houd gelaEen beaft , kan hij n « klaar zijn . Misschien is « ija antwoord al ge - rend . Vandaag is ' t Woensdag , Vrijdasr verschijnt het bkd , de schets kan dus nog in dat nummer geplaatst worden . Als hij dadelijk antwoordt , kaa ik om drie uur reeds aatwoord habbeD ." Oageduldig stapt Haaa deksmerheen en weer . Wat houdt een redacteur toch alles stevig in zijn hand t Als ean hearscher , neen , als een God bealist hij over geluk en ongeluk , over lachen en over weenen . .... Maar die schets moet naar zijn smaak zijn ; zij is in droefheid gesehre - ven ; hij heeft er lang op gewerkt zon de redacteur hem als medewerker willen T .... Dat zou heerlijk zijn .... Schrij - ven zonale zijn ziel dat vraagt .... zonder acht te slaan op het publiek . •.. Hat diner smaakt hem niet . Hijkeaft slechts één gedachte : , 0m drieuur kan ik antwoord hebben ." Maar hetdarde uur gaat voorbij zonder dat debrievenbesteller komt . Dat ie te veelvoor den jongen man ; hij gaat de■traat op . 1 Nn .... het h»rt klopt hem in de keel , | k leepen eepen - - eepen eepeii eepen 9 ins ^ lat - Tiel w u sia ïu § ■« auB { iBiraMwnialimii " EN in har oor Qkzakeï eotl€5 ; ISK9eXXX9 an uit Tiet . 8 .! 1.52 2.00 2.11 2.58 4.36 5.06 4.221 5.45 5.54 4.36 6.05 5.12 6.18 6.36 7.07 7.51 8.07 * 2.48 » 2.53 » 8.02 4.64 6.13 6.50 6.59 7.08 9J 7,31 7.45 8.06 D9.0710 . 8.67 D9.5712 , m - pn Feestdagen . Zon - en Feestdagen Maas en Waal , , 11.00 , 4.50 , g6.80»9 .: eden ) V . 28.05 , 11.1 iO . ven ) V . ê8.15 , 11.2 ) 0 . 10 , * 7.20 , § 8.45 , * 9 . 7.05 , » 7.15 » 10. - 6.45,*7.27,§8.50*9.0 , » 7.20 » 7.3o , 18.66 , * 9.1 5 , « 7.02 .—, * 7.45 , 19.05 , * 9.2 5 , * 7.36 LO , * 7.66 , 19.15 , * 9.S 5 , * 7.45 V . { 7.20 , * 8.05 , J9.2 25 , 6.26 , */. 56 O , * 8.16 , J9.85 , * 9.6 ), 8.05 ;.) A . 17.45 , » 8.80 § 9.5 . 60 , 6.50 , * 8.20 ! n naar Waniel tat .) V . 8.40 , 10.3 ( 8.86 55 , 10.45 , 2.16 , 4.4 ! 9.06,10.65 2.25 , 4.6 ^ 11,05 , 2.86 , 6,05 , 8.01 . 25 , 11.16 , 2.45 , 5,1 ! L1.26 , 2.55 , 6.26 , 8.2 ! 9.43,11.80,8.08 , 5.3 ( iO , 10.00 , 11.85 , 8.2 ( 8.46 , * 9.40 V .) V . 17.06 , 10.1 - ' 0 - eden ) V . J7.15 , 10.2 ' ö . 80 , 10.40 , 4.00 , i6.2f en Feestdagen , a - euFeestdagen . Tweede Blad . St . Dominicus-Parocbie te Tiel . ZONDAG 11 Februari 1923 . Zondag Qiiaqaagdaima . DeH.H.Mia - 860 om 6 , ö aa 10 uur . Kwart voor 12 eatechismus . üaa avoada om 6 uar Lof ea Rosflahoedje met pradicatie over dea AbaRrwachS . DINSDAG , feestdag van da fl . Catha - rine da Rieei , masgd üüier H . Ords , mal vollen aflaat voor la Darde Orde . Om 7 uur gasoagen H . Mia en de » svoada om 7 uur Lof ter « ara van dan H . Vadar Djmin eu3 . Van 6 tot 7Va aur biéchihooren . WOENSDAG . Aach'Woen» - dag , bagia van den Vastentijd , die door gabad en boetvaardigheid behoort gaheiligd te wordaa ; Sda Wuaaüdag ter sera van dea H . Joseph . Om 7 uur gajoagan H . Mis en des avonds om 7 aar Lof ter aera v^n dan H . Joseph en de H . B»rbara . Ns isdera H . Mis wordt , aa het uitreiken dar fl . Communie , de gewijd '^ « sch uitgedssld , VRIJDAG-avond om 7 uur Kruisweg . ZATERDAG-»70fld om 7 uur Lof !* r e^re van de allarhailigste Maagd MarÏA . Ma'iQdag sa aohooltijd biaahthooran 7oor d . s öda en 6de klas van alle « cholea . Dinsdagmorgen half 8 gasamaniijke H , Communie . A.9 . Zaterdag bieehthooren voor de joBg'eus der U . L . O.-kUegea aa van het Vervolgonderwijs . Mji s « » n f » ij s i n g . Zoadag 11 Fabr V^randerande Misge^Jsden pag . 123 . agenda's Vergaderingen . St . J oaeph-bibliothsek geopaud Zondags van 12—1 uur . R.K .. Joagsnipaifon»ftt . Zon dag gewoae bijaankomst u » het Lof . R . K . Laesbibliothaek Utile Dulci " lederen werkdag geopend . Zon - dags gealotan . E . 5 .. Spaarkas St . Joseph . Zitting Z»t«rdag8midd»gi van 2V » tot S'/g uur . Maisjeaboad . Vergadering Zon - dag S.S ., om half 4 , in het Patronaats - uw . Godsdienstkennis , HET WONDER . II . Laten we , voordat we verder gaan , even ons geheugen opfrisschen . Een wonder , hebben we gezegd , behoort aan drie voorwaarden te voldoen . Vooreerst moet het zinnelijk waarneem - baar zijn : we moeten het kunnen zien of hooren of betasten . Ten tweede is een eigenlijk wonder boven de krach - ten van de natuur , ' "" ' '"" in den ruimsten riyiLLiToii . ZIJN EERSTE . Hans Emer stond aan het venster en keek da straat op . Hij was eanige maan - den geleden met « ijn ouders in da hoofd - stad gekomaG , w»ar hij da univareiteit ging baïoakea . Nu jsg hij voor het eerst het woelige laven aeaer stad en ïijn fantasieën werden ïco hoog opgestuwd ea hij werd ar too door bagaesterd , dat hij bijna dscht dat r.ij warkalijkhe ' ' w»ren . flij » ag in lija geest da ach male vïrtrakkan der armen ; hij « ag da salens der Rriatocratea , der high-life ; hij g da slagaocfl op da straten en don voortj»göa<58n strijd om bat bestaaa . Ba wat hij aag , vormde ïioh in hem en leefde in ham , vervulde eijn sial .. . En nu had hij gistaran ïijn earsta kleine schets waggeioadsn . Nu ", « ei hij tot liohself , nu b»1 do bastallar misschien aankloppen , de ba - dianda « al de deur openen , de jongen lal ham dan brief uit de hand namen en lal ' m dea radaetaur brsagen . Die tal « ans naar het adres kijken , missehien zin genomen . Bijgevolg kan alleen dat de dooden volgens eigen aard en God een eigenlijk wonder verrichten ; dus uit eigen krachten niet zullen op - een mensch of elk ander schepsel is staan . En deze wet is noodzakelijk en daarbij niet meer dan een werktuig van God . De derde voorwaarde is , dat een wonder buiten den gewonen loop der natuur plaats heeft . Er zijn namelijk werkingen , die uitsluitend aan God toekomen , zooals bijv . de schep - ping en instandhouding der wereld . Toch zijn deze werkingen , ofschoon zooals blijkt boven de krachten der natuur , toch geen wonder , omdat het niet tegen , maar geheel volgens de orde der dingen is , dat ze door God gemaakt en in stand gehouden worden . Een doode opwekken echter valt ge - heel buiten die orde en is daarom een mirakel . Men moet hieruit niet afleiden , dat een wonder noodzakelijk zeldzaam moet gebeuren . Al is de komeet van Halley slechts eenmaal in de 75 jaar te zien , dan vvordt dat daarom nog geen wonder , terwijl een opwekking uit den dood , al zou ze ook dagelijks voorkomen , steeds een eigenlijk wonder is en blijft . Het ver - schil tusschen beide gevallen ligt hierin , dat het eerste juist volgens de vaste wetten en orde der natuur gebeurt , terwijl het tweede daar geheel buiten om gaat . Volgens de orde im - mers der natuur worden geen dooden opgewekt of zieken plotseling genezen en hoe vaak nu ook op wonderbare wqze het tegendeel zou gebeuren , die natuurlijke orde , die op de aard der dingen berust , wordt er niet door ver - anderd . Stel dus dat bijv . alle zieken , die Lourde » bezoeken , daar genezing vinden , dan zijn en blijven die ge - nezingen steeds een even groot en eigenlijk wonder , in zooverre ze na - melijk volgens de natuurlijke orde niet genezen worden . Ter vollediger begrip en duidelijk - heid moeten wij nog opmerken , dat een wonder wel buiten maar niet tegen de orde der natuur is . De natuurlijke orde berust op den aard der dingen en wordt overeenkomstig door vaste wetten bepaald . Maar deze wetten bepalen enkel hoe de dingen in zooverre men ze naar hun eigen aard beschouwt , zullen handelen , maar zeggen ons niets omtrent hetgeen daar buiten om met de dingen kan gebeuren . Een steen bijv . in de vrije ruimte los - gelaten , lal volgens eigen aard en vaste wet met die bepaalde snelheid vallen , maar diezelfde wet zegt niet , dat die steen door een of andere oor - zaak niet in zijn val kan worden tegengehouden . Zoo iemand dat doet , handelt hij niet tegen de wet der zwaartekracht , maar geheel daar buiten om . Hetzelfde nu heeft plaats bq een mirakel , het eenige verschil is , dat dan niet een natuurlijke , maar boven - natuurlqke oorzaak tusschen beide treedt . Nemen wij bijv . de opwekking van een doode . De natuurwet zegt . is hij aan grapholoog en zal hij reeds uit mijn schrift kunnen lien wie en wat en hoe ik ben .,.. Ea als hij uit die paar velletjes wat goeds leest , dan tal hij het werk goedkeuren , daa .... Kan m«a dan uit mijn handeohrift iets slechts le«en Hij ging alles in gedachten na . D ^ letters waren wat onregelmatig Ech?rp ; teera rondingen waren vrij xaldzaam ,... Aeh , wat een indruk lal dat op den redacteur maken 1 Onregelmatig , ja , on regelmatig , maar toch goed . Hij lal het schetsje lesan . Dadelijk ! Reeds de titel zal hem boeien : Als'k denk aan jon ...." Dan zal hij even zijn lezen staken en aan zijn jangd danken ; want oud is hij zeker de redacteur . Hij zal nog eens die oude hsrinneriagan bij zich opwek - ken , die bij den titel van zijn werk hoortn ; eigen klei&e gebeurtenissen , lanka vertellingen ,,.. Misschien ia hij ook niet oud ; misschien is hij nog jong , nog niet lang getroun^d , en denkt hij 8«i zijn jonge ^ frouw en aan den tijd , dat zij blij en vroolijk in den kring der ouders , zustere en broers schertsten en damdea , schaakten , musiceerden , en wat al maer I Misschien noodigt hij hem uit . De joage man herinnert zich wel aaas van vriendschap tusaohen redacteurs enl dit , dat de natuurlpe oorzaken kunnen nagespeurd worden en dus ' s menschen ingrijpen voor iedereen duidelijk waar - neembaar is , terwql de wijze , waarop God op den gang en den loop der wereld inwerkt , voor ons een geheim blijft . Maar dit mag zeker geen reden zijn , om de mogelijkheid van het feit zelve te loochenen . Dit is niet met het geloof , maar ook met de gezonde rede en de wetenschap zelve in strijd . Zw . A . V . O . Nog R . K . De eens : Volkspariij . op de vergadering De bespreking der R . K . Volkspartij te Amsterdam , waar door afgevaardigden uit vijf af - deelingen het program der nieuwe partij definitief werd vastgesteld , heeft nog eens overduidelp aangetoond , dat het geven van politieke leiding niet ieders werk is . Men vraagt zich af , waarom degenen , die de hoofdlijnen van het ontwerp-program hebben vastgesteld , niet ter vergadering waren verschenen , om hun geesteskind in het openbaar te verdedigen . In dit concepttoch vindt men enkele punten , waarvoor sommige ter zake kundigen een belangwekkende toelich - ting zouden kunnen leveren . Hebben zij dit niet aangedurft ? - En zoo ja , waarom niet ? Voor het goede , wat dit politiek program bevat , kan men natuurlijk ook in de R . K . Staatspartij ijveren . Zelfs met kans op méér succes . Want een partij met ruim dertig ver - tegenwoordigers in de Tweede Kamer , zal voor de practische verwezenlijking van bepaalde wenschen allicht meer kunnen doen dan een klein partijtje , dat zijn eerste stappen op het glibberig terrein der staatkunde nog moet zetten . Hebben de knapste bestrijders van het vigeerend rehtestelsel dit ingezien ? Zullen zij er openlijk voor uitkomen , dat de oprichters der nieuwe partij de zaak onhandig hebben aangepakt en op den verkeerden weg zijn ? Of blijven zij veilig achter de schermen , om de kat uit den boom te kijken ? Wat er ook van zij , dit bleek uit de toelichtingen van den voorzitter en de bespreking der afgevaardigden wel zeer duidelijk : de op deze vergadering aanwezige leiders hebben de politieke wijsheid , welke in het concept program wordt verkondigd , niet zelf gevonden en , op een enkele uitzondering na , mr . Pius Arts , hebben deze welmeenende , eenvoudige menschen geen flauw idee van de ingewikkelde politieke vraag - stukken , die hier in een handomdraaien worden opgelost ". Bij de behandeling van het program - punt betreffende de bevordering van maatregelen , welke leiden tot algeheele afschaffing van rente voor het uitleenen van geld of goed ", kwam een afge - hij k»n niet verdar ; hij atrekt slechts de hand uit . Da briavenbestellar ziet hem vreemd aan . Ia u ?".... vraagt hij langzaam . Haoi Bm^r ," stoot de gevraagde uit . Vandaag ktat da brievenbesteller hem nog niet , vandaag kent ham nog nie - mand , maar over enkele dagen , waa - neer de schets in De Lsasiaal " zal veriehenen zijn .,.. Neen , hij ie niettrotsch ; maar hst zal hein toch varhengen .... Dat mag toch welf Terwijl dia gedachten vliegensvlug door Emars brein sohiaten , heeft de be - steller in zijn tasch gegrepen . Voor uw vader ," zegt hij nu en overhandigt den jongen man een prijscourant van sigaren . Hij schrikt ; de telearatelling was te groot . Doch spoedig heeft hij zich hersteld , richt hij zich weder op . Zeker zal de redacteur hem een langen brief achrijveni dus vóór morgen vroeg kan er onmo lijk een antwoord s^n . Hans slaapt slecht . De komende morgen slet hem reeds op ds been . Hij gaat de straat op , dan brievenbeeteller tegemoet . , Heb ja wat ?• - Voor wie ?" vaardigde met een stalen gezicht ver - kondigen , dat een huiseigenaar , wan - neer hij volgens de strikte rechtvaar - digheid wil handelen , alleen de slijtage van de woning door den huurder mag laten betalen . Zelfs aan de belasting , welke de huiseigenaar dan toch ook heeft fe betalen , scheen de geachte afgevaardigde niet te denken . Alle rente is uit den booze . Wie geld of goed aan anderen uitleent , en daarvoor ook maar een matige rente eischt , handelt volgens de leiders van de nieuwe partij in strijd niet alleen met de Christelijke naastenliefde , doch ook met de strikte rechtvaardigheid . Mr . Arts en de voorzitter voelden wel , dat dit niet geheel in den haak is , maar bij slot van rekening werd hetprogrampunt ongewijzigd aan - genomen . De leiders gaan dus met de simplistische opvatting van den ge - achten afgevaardigde accoord 1 De grappigste uitlatingen , die in een vergadering van ter zake kundigen op onbedaarlijk gelach zouden worden onthaald , hebben hoofdbestuur en af - gevaardigden als hoogen ernst goed - moedig geslikt . Alleen de afgevaardigden van Tilburg lieten af en toe een nuchter geluid hooren . Mr . Arts waarschuwde tegen het uitsluitend dwepen metutopistische wenschen . Hij begreep , dat een partq met idealen alleen niet in ' t leven blijft . De zieltjesvangst " ' t woord werd herhaaldelijk gebruikt mocht niet geheel worden verwaarloosd . Er moest op het program , naast de af - schaffing van het banderollenstelsel , nog een en ander komen , om de mid - denstanders te lijmen . De heer Arts wist dan ook gedaan te krijgen , dat de principieele verklaring , waarin de handel beneden den productieven ar - beid '' was gesteld , er uit gelicht werd en vervangen door het ... tegendeel . De volkspartij wil nu om wille van de zieltjesvangst " den handeldrijvenden middenstand tegen de nadeelen van oneerlijke concurrentie beschermen . Met de plannen tot verkoop van de Indische eilanden gaat dus ook de strijd tegen den handel als oude plunje " over boord . Dit gesol met politieke beginselen " behoeft niemand te verwonderen . De Initiatiefnemers z^n het ook na de discussie van jl . Zondag nog niet met zich zelf eens en wij achten het der - halve waarschijnlijk , dat het verlang - lijstje op elke nieuwe vergadering meermalen zal worden gewijzigd . Een onzer weekbladen heeft de hoop uitgesproken , dat de commissie-Barge het middel zal aan de hand doen om de oprichters der nieuwe partij naar de R . K . Staatspartij te doen terug - keeren . Het laat zich echter aanzien , dat dit niet mogelijk is . Immers , de R . K . Volkspartij is , blijkens haar be - ginselverklaring ~ welke zonder Da besteller kende ham dus nog niet . HtBB Emer ," Maaeer er komen niat alle dagen prijseonranten ," legt de besteller lachend ea gatt verder . Haaa gaat naar haia en set zich neer voor het raam . De besteller heeft hem den brief niet willen geven ; nog enkele minuten , dan sal hij er moeten zijo . Nu I " Waarachtig , hij komt desa richting uit . Haaa ijlt aaar de deur . Ir wordt gebeld . Haas rukt de dear opeu.j Hasft u aoma potloodaa aoodigf " vleemt eea atem . De besteller gaat op hetselfda oogea - blik voorbij ; eea huia verder werpt hij wat in de bna , Hans Emer overlegt : Da redaetear sal de vertelling aan zijn vrouw voor - lezen ; bij sal zijn arm om haar naiddel leggen en aacht vragen : Weet je nog ." Ea zij : Ach , man , ik begrij p niet , dat er mensohea zijn , die zóó mooi kannen schrijven ." Da eerste lof ! De dag was heen . De volgende morgen bracht ookgeaa brief . Zou De Leeszaal " da ceheta sia - atoada gaset habbaa om gaaa t^d ta