Tekstweergave van DWB_1924-01-05_001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
No
.
1045
.
ZaterdÉ
^
5
Januari
1994
=
16e
Jaaj[*gan
^.
DE
"
WAALBODB
^«
vnarin
opgenomen
„
OI^S
TVKBIOBL
A.I
>"
NiGVivra
-
en
advertentieblad
voor
TIELi
,
TWf
A
AB
en
'
WA.AJLh
Neder
-
en
Over-Betuwe
,
Tieler
-
en
Bommelerwaard
.
Tweede
Blad
.
Evangelie
Tolgana
den
H
.
Mattheus
.
(
C
.
2
.)
Toen
Jezus
nu
geboren
was
ta
Bethle
-
hem
vaa
Juda
in
da
dagen
van
koning
HarodfiB
,
zié
,
toen
kwamen
er
Wijzen
uit
het
Oosten
te
Jeruzalem
en
zeiden
.:
Waar
ia
da
niauwgaboren
kening
dar
Joden
f
want
wij
hebben
zijne
ster
in
tiet
Coaten
gezien
en
zija
gekomen
om
Hem
te
aanbidden
.
Toen
koning
Herodea
dit
hoorde
,
werd
hij
ontsteld
en
geheel
Jeruzalem
met
ham
.
En
hij
verzamelde
alle
opperpriesters
ea
schriftgeleerden
van
het
volk
,
ea
vroeg
hea
,
waar
de
Christus
zou
geborea
wordea
.
Ea
zij
zeiden
ham
:
In
Bethlehem
van
Juda
,
want
zoo
ia
er
geBchreven
door
den
profeet
:
„
En
gij
,
Bathlohem
,
land
van
Juda
,
geenszins
zijt
gij
da
minste
onder
da
hoofdplaatsen
vaa
Juda
:
want
uit
u
zal
da
vorst
voortkomen
,
die
mijn
volk
Israël
basturea
zal
".
Toea
ontbood
Harodea
heimelijk
de
Wijzen
,
en
ondervroeg
hen
nauwkeurig
over
den
tijd
,
waarop
hun
de
ster
was
verachenea
,
en
hij
zond
hen
naar
Bethlehem
en
zeide
:
Gaat
,
en
doet
zorgvuldig
navraag
naar
het
kind
,
ea
•
ifl
gij
het
gavonden
hebt
,
meldt
hat
mij
dan
,
opdat
ook
ik
kome
en
het
a»n
-
bidde
.
Als
zij
den
koning
gehoord
haddan
,
gingen
zij'hean
.
Es
zie
,
de
ater
,
welke
zij
in
het
Ooatea
hadden
gsïien
,
ging
voor
hea
uit
,
totdat
sij
kwam
an
blaef
ataan
boven
da
plaats
,
waar
hat
kind
was
,
Toen
zij
de
ster
zigea
,
verheugden
zij
zich
mat
zaar
groota
vreugde
.
Ea
het
huis
binnentredend
,
vonden
zij
het
kind
met
zijne
moeder
Maria
,
en
zij
vielen
ter
aarde
en
aanbaden
het
,
en
hunna
schatten
openend
,
droegen
zij
Hem
ge
-
Behanken
op
,
goud
,
wierook
en
myrrhe
.
En
in
een
droom
gewaarachuwd
om
niet
terug
te
kaeren
naar
Harodes
,
gingen
zij
langs
een
anderen
weg
weder
naar
hun
land
.
Agesffisla's
¥
8rgaderiageii
,
B.E
.
J
OBgensputroaaat
.
Zon
-
dag
gewone
bijeenkomst
aa
het
Lof
.
R
.
K
.
Spaarkas
St
.
Joseph
.
Zittiag
Zondag
van
12—1
uur
.
R
.
K
.
Leesbibliotheek
,
Utile
D
n
1
c
i
'
iedarea
werkdag
geopead
.
Zoa
-
dags
gesloten
.
St
,
Joisfbibliotheek
geopead
lederen
Zondag
van
12—1
uur
.
St
.
Domiuieus-Parocbie
te
Tiel
.
ZONDAG
6
Januari
1924
Faaatdag
v»n
de
H.H
.
D
r
i
e
k
c
-
Dingen
.
De
H.H
,
Misson
om
6
,
8
ea
10
anr
.
Oadar
alle
H.H
.
Miaasn
BchmilcollectevoordeAfrikRaBsohemieaie
,
tot
vriikoopirg
der
elaven
.
Kwart
Toor
12
eateebismns
.
D^savondaom
6
nar
Lof
,
Rozenhoedja
en
Boienkrana
-
procsBsie
.
DINSDAG-svond
ha^f
7
vergaderiag
der
Derde
Orde
,
waaronder
inkleediag
der
nieuwe
leden
.
Om
7
uur
Lof
ter
eere
van
den
H
,
Vader
Dominicaa
.-
WOËNSDAG-avond
om
7
uur
Lof
ter
eere
van
de
H
.
Barbara
.
ZATERDAG-avond
om
7
uur
Lof
ter
eare
van
de
AUerheiligata
Maagd
Maria
.
Maandag
na
achooltijd
biechthooren
voor
de
kindaren
der
2de
klaaae
van
alle
Bcholen
.
Dinadsgmorgan
om
half
8
gecamealtjke
H
,
Communie
.
A.e
.
Zaterdag
bieehthooren
voor
de
jongens
der
Ü.L.O.-klassan
en
van
het
Patronaat
.
Mierde
Orde
van
den
M
.
üominicus
.
Zij
,
diö
voor
ean
jaar
of
vroeger
bIjb
ingekleed
ea
nog
"
niat
geprofest
sijn
,
moaten
zich
nu
defiaitief
aan
hun
biecht
-
vader
opgaven
of
ïij
gaprofeat
wenachen
ta
word'au
,
Aidars
worden
sij
van
de
lijat
der
leden
geachrapt
en
deelen
niet
maer
in
de
voorrechten
der
Orde
.
Zij
,
die
lid
wenachen
te
worden
,
ge
-
ven
zich
nog
bijtijds
op
om
a.a
.
Dinadag
ta
worden
ingekleed
.
M
i
a
a
a
n
w
ij
I
i
a
g
.
Zondag
6
Jan
.
Garanderende
Miagebeden
pag
.
92
.
Godsdienstkennis
.
GODS
VOLMAAKTHEDEN
.
VII
.
De
gaastel
ij
ke
natuur
va
a
God
.
We
weten
,
dat
er
een
God
bestaat
,
wij
kunnen
aan
Hem
denken
en
van
Hem
sprekea
,
we
kunnen
tot
God
biddeir
,
Hem
loven
en
danken
.
Maar
Ham
voor
-
stellen
?
Neen
,
dat
kunnen
we
niet
.
Zeker
,
we
trachten
het
wél
te
doen
,
we
her
-
inaeren
ons
,
hoe
we
als
kinderen
het
„
lieve
Heertje
»
in
allerlei
,
soms
heel
fantastische
gedaanten
voor
ons
zagen
.
Later
werd
de
voorstelling
,
die
we
ons
van
God
vormden
,
eenvoudiger
en
sub
-
tieler
,
maar
het
blijft
toch
altijd
een
menschelijke
en
stoffelijke
voorstalling
.
En
dat
kan
niet
anders
,
want
gebondea
a»a
de
stof
,
moatsn
we
aan
oaze
voor
-
stellingan
altijd
een
etoffalijken
vorm
geven
.
Daarom
kunaen
we
ons
van
God
ook
onmogelijk
aan
juiste
,
voorstelling
maken
,
evenmin
als
we
van
onze
eigen
siel
een
voorstalling
kunnen
vormen
.
En
de
reden
daarvan
is
in
zooverreten
luinste
hetzelfde
,
dat
beiden
,
God
en
de
ziel
,
van
eea
geestelijke
,
d.w.z
.
OBStoffelijke
aatuur
zija
ea
bijgevolg
aiet
oader
het
bereik
vaa
onze
mensche
-
lijke
vooratellingavermogens
vallea.Msar
ofechooa
we
er
ocs
geen
denkbeeld
van
kunnen
maken
,
is
de
onstoffelijkheid
van
Gods
wezen
voor
ons
toch
boven
allen
twijfel
zeker
.
Het
blijkt
duidelijk
voor
-
eerst
uit
da
H
.
Schrift
,
waar
Christus
zslva
God
uitdrukkelijk
aan
Gsest
noemt
.
(
Jüann
.
4
,
24
).
De-apostelen
hebben
het
-
zalfde
,
ofschoon
in
andere
woorden
,
ge
-
leerd
en
God
ala
onstoffelijk
aa
onzicht
-
baar
voorgesteld
.
Da
heidenen
hadden
dit
geestelijke
karakter
van
God
miskend
en
ook
in
de
christelijke
kerk
zijn
er
dwaalleeraars
geweest
,
dfe
zich
van
een
zinnelijke
opvatting
van
Gods
wezen
niet
konden
losmaken
.
Deze
dwaling
openbaart
zich
in
drievondigen
vorm
,
welke
ons
een
goed
inzicht
zal
geven
,
hoe
wij
ds
onstoffelijkheid
moeten
ver
-
staan
.
De
meest
kraeas
en
grove
voor
-
atelling
vinden
wij
bij
hen
,
die
zich
God
als
iets
louter
stoffelijks
dachten
.
Anderen
gaven
Hem
een
menschelijke
gedaante
en
zeiden
dat
God
dus
evenals
de
menach
uit
gaest
en
stof
was
samen
-
gesteld
.
Dan
waren
er
nog
,
die
God
vergeleken
bij
da
menschelijke
zielj
evenals
deze
was
Hij
dus
wel
van
een
stoffelijke
natuur
,
maar
was
tegelijk
de
ziel
van
de
wereld
.
Deze
drievoudige
dwaling
-
-
is
door
de
Kerk
veroordeeld
en
ZONDAG
ONDER
HET
OCTAAF
VAN
DRIEKONINGEN
.
Epistel
.
Les
uit
den
brief
van
den
H
.
Profeet
laaïaa
(
C
.
60
.)
Sta
op
,
word
verlicht
,
Jerusalem
I
Want
uw
licht
komt
,
en
de
heerlijkheid
dea
Heeren
gaat
over
u
op
.
Want
«
e
,
duisteraia
bedekt
de
aarde
en
donkerheid
de
volken
;
maar
over
u
lal
de
Heer
opgaan
,
en
lijne
heerlijkheid
lal
in
u
varachijnen
.
Ea
volken
sullen
wandelen
naar
uw
licht
,
en
koningen
naar
den
glans
,
die
over
u
opgaat
.
Sla
uwe
oogen
op
in
het
rond
en
tie
!
Alle
desen
ver
-
{»
melen
zich
,
zij
komen
tot
u
;
uwe
zonen
zullen
van
verre
komen
en
uwa
dochteran
van
ter
zijde
opstaan
.
Aladan
zult
gij
aian
au
overvloeien
,
uw
hart
lil
verwonderd
zijn
en
zich
verruimen
,
want
zich
tot
u
wendt
de
menigte
der
Z99
,
da
kracht
dar
volken
tot
u
komt
.
Esq
stroom
van
kamaalen
zal
u
bedekken
,
dromadarisaan
van
Madian
en
Epha
:
vaa
Saba
zuLen
allen
komen
,
goud
en
wierook
aanbreogend
en
den
lof
dea
HaersD
vpkondiarend
.
Gooi
,
wloml
:
u
wM
Van
deze
drie
dingen
is
de
wereld
vol
.
Da
zucht
naar
goud
en
rijkdom
.
Da
begeerte
naar
wierook
en
zelfver
-
heffing
.
Da
myrrhe
der
bitterheid
en
wrok
.
Maar
met
deze
gevoelens
komen
wij
niet
nader
tot
God
.
Dat
waren
niet
de
gaven
der
Koain
-
gea
,
toea
zij
neerknielden
voor
de
kribbe
v«n
Batlehem
.
Willen
wij
tot
God
gaan
ea
bij
Hem
toegalatea
wordea
dan
moeten
w
^
Ham
brengen
het
goud
vaa
onze
zelfopoffe
-
ring
,
der
edelmoedigheid
,
die
zich
van
alles
weet
te
ontdoen
uit
liefde
tot
Hem
.
Wij
moeten
Hem
brengen
dea
wie
-
rook
van
onze
hulde
,
die
in
gebeden
door
den
dag
tot
Hem
opstijgt
.
Wij
moetan
Hem
breagea
de
myrrhe
der
verdraagzaamheid
,
die
alle
lijden
torst
met
eeo
lied
op
de
lippea
,
LLET
@
tong
,
dia
de
Roomsche
Galoofabehjdenia
heeft
uitgeiproken
,
moet
met
wortel
en
al
worden
uitgerukt
1
"
Met
daze
en
dergelijke
uitroepen
werd
de
hereeniging
begroet
en
veroordeeld
door
het
volk
,
opgehitat
door
da
veratokte
aehiamatieken
,
^
a
de
zwakke
waardig
-
heidsbekleeders
van
'
t
wegzinkende
Rijk
gaven
,
niettegenstaande
hun
eeden
en
handteekeningen
,
aan
'
t
gepeupel
toe
,
en
vielen
in
het
schisma
terug
,
—
de
Keizer
zelf
,
nog
op
zijn
sterfbed
.
-
Tosn
nu
,
na
zooveel
wankelmoed
en
trouweloosheid
,
Paus
Nicolaaa
T
,
op
het
verzoek
van
Keizer
Conataatija
,
dea
dapperea
zooa
en
opvolger
vaa
Joannea
VI
,
de
onderhandelingen
weder
opende
,
werd
hij
daartoe
alleen
gedreven
door
zijn
goedheid
,
liefde
en
ijver
om
bet
Christendom
tegen
dea
lalam
te
be
-
acharmen
.
Bij
die
gelegenheid
achreef
hij
echter
eea
eraatig
woord
aan
Conatantijn
en
zijn
volk
:
,
Wij
willen
aw
verraad
en
trouweloos
-
heid
om
wille
van
Jesus
,
onzen
eanigen
Heer
en
Opperpriester
,
verdragen
,
en
evenals
Hij
drie
jaar
lang
den
onvrucht
-
baren
vijgaboom
beachouwde
of
hij
nog
geen
vruchten
droeg
,
zoo
willen
wij
ook
drie
j»ar
op
u
wachten
,
of
gij
niet
,
op
'
t
bevel
van
dan
Heiland
,
van
uw
dwaling
terugkomt
,
opdat
gij
niet
wordt
omge
-
houwen
wijl
gij
'
t
land
vruchteloos
en
doelloos
in
bezit
houdti
"
laedorus
en
Justinianna
stonden
dan
in
da
groote
rijkszaal
van
'
t
residentie
-
paleis
voor
de
rijksgrooten
,
om
officieel
en
feestelijk
van
de
zending
,
hun
door
den
Vader
der
Christenheid
opgedragen
,
mededeeling
te
doen
,
voprzoover
deze
voor
openbaring
aan
de
gemengde
ver
-
gadering
vatbaar
was
,
wasrovsr-sij
met
Keizer
Conatantijn
te
voren
beraadslaagd
hadden
.
De
kloeke
,
ervaren
Kardinaal
^
weat
zich
vaa
zijn
taak
mat
eer
en
waardig
-
heid
.
Met
een
ernst
als
een
boetprediker
in
laraël
wees
hij
op
de
vermaning
van
den
Vader
der
Christenheid
,
en
gaf
den
aanwesigen
in
overweging
,
of
zij
niet
moesten
erkennen
dat
da
Heilige
Vader
als
in
een
profetischan
geest
gesproken
had
.
Raeds
was
een
groot
gedeelte
van
den
voorspelden
tijd
verstreken
,
donkera
wolken
pakten
zich
rsads
boven
'
t
hals
-
starrige
Byzantium
samen
,
en
dreigen
de
woorden
dea
Paaien
tot
waarheid
te
PRINS
ORKAN
.
Ëiia
varhaal
uit
da
laatste
dagen
van
het
Christelijk
Constantinopsl
.
11
)
Mat
een
schitterend
gevolg
vaa
bis
-
achoppen
en
rijksgrooten
was
hij
naar
Italië
gê^onaiefl
,
had
zich
daar
door
den
Paus
maandenlaDg
vorstelijk
latea
ont
-
h«leii
,
en
eindelijk
op
dan
öan
Juli
1438
,
yaor
da
Kerkvergadering
in
Florence
,
had
hij
met
zijn
rijksgrooten
mondeling
en
schriftelijk
bekrachtigd
,
dat
de
Griek
-
seha
Kerk
van
dien
dag
af
weder
geheel
en
al
met
de
algemeene
Moederkerk
zou
vereenigd
zijn
.
Doch
nauwelijks
was
hij
thuis
gekomen
,
of
de
pleohtigste
eadea
,
de
met
zijn
zegel
en
handtaakaning
bekrachtigde
contracten
warden
schandelijk
varbrokan
.
Het
volk
Mn
den
Basphorus
,
opgehitst
door
eer
-
luchtige
Griekache
monniken
,
kwam
tegen
hat
verdrag
ia
opatand
.
«
Nood
aa
verraad
hebben
ons
verleid
!
Da
htod
,
die
de
haraaniging
onderteekend
hesft
,
moet
afgehouwen
worden
I
De
in
strijd
ook
met
de
rede
.
Want
uit
dan
aard
van
God
als
volmaakste
wezen
,
kan
men
nu
aantoonen
,
dat
God
onstoffelijk
is
in
de
meest
volmaakten
vorm
,
niet
enkel
een
geest
,
maar
ook
een
zuivere
Geest
,
die
zalf
onstoffelijk
,
ook
niet
van
de
stof
kan
afhangaa
.
Vooreerst
kan
dus
God
niet
als
zuiver
en
louter
stoffelijk
gedacht
wordea
.
Gods
wezsa
ia
,
zooals
we
bewezen
hebben
,
volstrekt
volmaakt
,
het
hoogste
en
volmaakste
denkbare
wezen
.
Welnu
,
stof
is
niet
het
volngiaakst
dankbare
,
maar
veeleer
volstrekt
onvol
-
maakt
.
Bugevolg
,
kan
God
niet
iets
louter
stoffelijks
zijn
.
Ds
eerste
stelling
is
duidelijk
ea
de
tweede
wordt
door
dan
H
.
Thomas
aldus
bewezen
.
Een
lichaam
,
en
in
het
algemeen
stof
,
is
levend
of
levenloos
.
Nu
ia
aan
levend
lir^haam
volmaakter
dan
een
levenloos
,
dst
is
klaar
.
Even
duidelijk
is
,
dat
een
lichaam
niat
^
levend
ia
,
in
zooverre
het
lichaim
of
atof
is
,
anders
zou
alia
stof
lavend
zijn
.
Als
er
dus
leven
in
d«stof
is
,
leeft
dese
door
iets
dat
volmaakter
ia
dan
se
zelf
is
.
Bijgevolg
besluit
de
H
.
Laeraar
,
is
een
lichamelijk
iets
niet
volstrekt
volmaakt
en
kan
dus
God
,
het
volstrekt
en
,
hoogst
denkbare
volmaakte
wazen
niets
iats
lichamelijka
of
louter
stoffelijks
zijn
.
Om
dezelfde
reden
kan
God
ook
aiet
uit
.
geeat
en
etof
zijn
samengesteld
,
want
arenmin
als
de
onvolmaakte
stof
Gods
wezen
kan
vorman
,
kan
sij
ook
een
deel
vaa
Goda
wazen
uitmaken
.
Immers
dan
zou
Hij
niet
onder
alle
opzichten
volstrekt
volmaakt
wesen
.
Tan
derde
kan
God
sich
ook
niet
verhoudsn
tot
de
stof
zooals
de
ziel
zich
verhoudt
tot
hat
lichaam
.
Want
ten
eerste
is
het
volstrekt
onafhankelijk
van
alles
dua
zeker
van
de
atof
.
Daarbij
komt
dat
bat
geheel
volmaakter
is
dan
zijn
deelen
,
een
mensch
is
dus
volmaakter
dan
ziel
en
lichaam
op
zich
zelf
.
Zoo
zon
dua
,
sla
God
in
of
mat
de
stof
zou
zijn
vereenigd
,
ala
da
ziel
mst
het
lichaam
,
daaruit
een
geheel
worden
gevormd
,
dat
volmsakter
was
dan
God
op
zich
zelf
.
Welnu
,
zoo
iets
is
ongerijmd
,
omdat
God
d»n
niet
meer
het
volmaakste
wezen
,
dns
geen
God
meer
zijn
zou
.
Zoo
blijkt
dus
,
dat
God
in
den
meest
volstrekten
zin
onstoffelijk
is
.
Hij
i
s
geen
lichs&m
,
bij
heeft
geen
lichaam
aa
kan
ook
niet
de
ziel
van
esn
lichaam
wesen
.
Hij
ia
dus
niet
enkel
eea
geest
avenals
onze
ziel
,
maar
Hij
is
ook
eea
zuivere
gaeat
,
die
onder
geen
enkel
opzicht
van
de
stof
afhangt
.
A
.
V
.
O
.
Land
-
en
TuinbonWc
Het
bevriezen
der
kammen
en
lellen
.
Dit
jaar
zijn
er
weinig
eikels
,
noten
mispels
en
hazelnoten
gegroeid
.
Oude
viouwtjes
voorspelden
daar
vroeger
altijd
een
strengen
naderenden
winter
uit
.
Nu
zijn
wi
]
niet
bijgeloovig
genoeg
aangelegd
,
om
aan
die
profetieën
waarde
maken
.
Met
de
wereld-Kerk
kan
men
niet
ongestraft
den
spot
drijven
.
Ean
oprecht
gemeende
,
eerlijke
aansluiting
zou
Byzan
-
tium
de
verloren
sympsthie
van
'
t
Westen
weder
terugschenken
,
en
Paus
Nicolaas
zou
al
zijn
krachten
inspannen
om
hulp
en
steun
te
verleenen
.
Hij
had
zijn
gezant
dan
ook
niet
met
leege
handen
weggazonden
,
dat
getuigde
toch
de
reeds
aanwezige
Geaueesche
vloot
.
Alleen
voor
zija
troetelkind
aaa
den
Bosphorns
had
de
Paus
deze
vloot
uit
-
geruat
en
zelfden
bekwamen
Justihianui
als
bevelhebber
uitgekozen
.
.
Nog
900
man
vaa
de
bekwaamste
soldaten
,
die
er
te
vinden
waren
,
zouden
volgen
,
zoodra
de
gelegenheid
bestond
.
Da
Paus
had
een
groot
gedeelte
vaa
lijn
inkomsten
daaraan
opgeofferd
,
ea
aan
al
zijn
ge
-
zanten
en
bisschoppen
verzocht
,
om
bij
de
Enropeescha
vorsten
en
groota
handels
-
steden
er
op
san
ta
dringen
hulp
te
brengen
,
om
de
Griekscha
Kerk
tegen
dea
Islam
ta
heachermeo
.
Keizer
Goastantijn
dankte
Isedorns
voor
deze
boodschap
,
en
verzekerde
hem
dat
hij
en
zijn
raadslieden
in
allen
ernst
beieidwillig
waren
oni
de
Griekache
Kerk
te
iiechten
.
Profeten
die
brood
eten
slaan
te
vaak
den
bal
mis
.
Maar
met
dat
al
,
kan
er
tocli
een
strenge
vorstperiode
komen
en
dan
zijn
vele
hoenders
bitter
te
beklagen
.
Als
de
kammen
en
kinlellen
bevriezen
lijden
de
dieren
ondraaglijke
pijn
,
soms
zoo
zéér
,
dat
ze
er
van
sterven
.
Vooral
die
met
enkele
kammen
,
zooals
de
Leghorns
,
de
Minorca's
,
de
Braekels
en
zelfs
de
Barnevelders
,
ofschoon
deze
minder
dan
gene
.
Hoe
grooter
kammen
,
hoe
meer
kans
van
bevrfezen
.
Die
kopvcrsierselen
bevatten
veel
bloed
en
zijn
direct
aan
de
koude
lucht
bloot
gesteld
.
De
bloedvaten
worden
dan
beschadigd
,
en
de
kam
wordt
blauw
.
Een
haan
met
zoo'n
bevroren
kam
is
tijdelijk
als
fokhaan
beslist
onbruikbaar
en
de
kippen
gaan
van
den
leg
af
.
Een
goed
hok
is
een
uitstekend
en
doeltreffend
voorbehoedmiddel
.
Dan
bevriezen
de
kammen
niet
,
althans
niet
in
het
hok
.
Wel
natuurlijk
als
de
hoenders
bij
het
eerste
morgenlicht
buiten
In
de
vorst
komen
.
Vooral
daar
,
waar
het
hok
te
klein
is
voor
het
.
groot
aantal
hoenders
.
Dan
zijn
tegen
den
morgen
de
bloedvaten
strak
gespannen
en
heeft
de
vorst
er
veel
meer
vat
op
.
In
een
hok
moet
dus
doelmatig
geventileerd
kunnen
worden
,
dus
zonder
dat
ttek
of
tocht
ontstaat
.
Aan
te
raden
Is
ook
,
de
kippen
bij
strenge
vorst
binnen
te
houden
tot
aan
den
middag
.
Het
kan
zelfs
gewenscht
zijn
,
ze
heelemaal
niet
bulten
te
laten
.
Ook
verkeerde
drinkbakken
zijn
ooizaak
van
het
bevriezen
der
lellen
,
inzonderheid
van
den
baan
,
die
ze
zoo
lang
heeft
.
Er
wordt
wel
eens
aangeraden
,
als
voorbehoedmiddel
,
de
teere
deelen
te
bestrijken
met
vaseline
of
purol
,
doch
waar
de
hokken
goed
zijn
,
daar
Is
dat
omslachtige
werk
niet
noodig
.
Zijn
de
kammen
en
lellen
bevroren
,
dan
wrijve
men
ze
daarna
direct
in
met
sneeuw
of
heel
koud
water
.
Wie
er
niets
aan
doet
zal
bemerken
,
dat
er
de
dood
soms
mee
gemoeid
is
.
Plotseling
verwarmen
is
heel
verkeerd
,
het
verwekt
razende
pijn
.
Wi
|
hopen
,
dat
onze
lezers
,
wanneer
het
straks
hard
gaat
vriezen
,
eens
ernstig
zullen
denken
aan
de
mogelijkheid
van
bevriezen
.
Wie
dat
weet
te
voorkomen
,
door
de
dieren
binnen
volop
aan
den
arbeid
te
houden
,
bespaart
zich
veel
onheil
en
heeft
niet
door
schade
en
schande
wijs
te
worden
.
Kraaien
en
eks'ers
kunnen
tegen
de
vorst,maar
die
dieren
hoorden
hier
altijd
thuis.De
hoenders
stammen
echter
af
van
dierenuit
de
tropische
of
heete
gewesten
.
Menneme
deze
waarschuwing
ter
harte
I
(
L
.
T
.
B
.)
JOS
.
BOSHOUWERS
,
Driekoningen-liedje
!
In
zijn
zeer
mooi
verhaal
„
Het
Kerste
-
kind
"
beschrijft
de
Vlaamsche
schrijver
Stijn
Streuvels
het
verscliijnen
van
de
Driekoningen
met
hun
ster
,
een
oud
ge
-
bruik
waarbij
drie
mannen
do
hulzen
weder
niet
het
centrale
punt
der
Crislen
-
heid
,
met
den
Paus
te
vereenigen
;
en
zij
wenschten
nu
,
dat
deze
hereeniging
,
waarna
reeds
vele
eeuwen
door
oprecht
vaderlandlievecde
mannen
gestreefd
was
,
zoo
spoedig
mogelijk
een
voldongen
feit
zou
worden
.
Gaan
der
rijksgrooten
had
op
deie
keizerlijke
woorden
ieta
aan
te
merken
.
De
enkele
tegenatanders
waren
zoo
ver
-
atandig
,
tegenover
de
greotë
meerderheid
te
zwijgen
;
en
hiermede
was
de
feestelijke
audiëntie
afgelcopen
.
De
Kardinaal
be
-
nevens
Justinianus
,
Elpidios
en
Mataras
,
werden
door
den
Keizer
verzocht
,
hem
naar
zijn
kamer
te
volgen
,
om
daar
een
verdere
vertrouwelijke
bespreking
te
houden
.
Daar
werd
aan
Isedorus
en
Justinianna
medegedeeld
,
welke
eiachen
Mihomed
gesteld
had
,
en
welk
antwoord
daarop
gegeven
was
.
Zij
koadea
niet
anders
dan
Constaatijns
houding
volkomen
goed
-
keuren
,
en
prezen
zelfs
zijn
ridderlijkheid
tegeaover
dea
jongea
Turkfchea
prins
Orkan
,
Mataras
blikte
hierbij
wel
wat
verlegen
naar
den
Genueeschen
bevelhebber
,'
die
met
warmte
de
plichten
der
gaatvryhsid
■
M