Tekstweergave van DWB_1924-01-05_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
No . 1045 . ZaterdÉ ^ 5 Januari 1994 = 16e Jaaj[*gan ^. DE " WAALBODB vnarin opgenomen OI^S TVKBIOBL A.I >" NiGVivra - en advertentieblad voor TIELi , TWf A AB en ' WA.AJLh Neder - en Over-Betuwe , Tieler - en Bommelerwaard . Tweede Blad . Evangelie Tolgana den H . Mattheus . ( C . 2 .) Toen Jezus nu geboren was ta Bethle - hem vaa Juda in da dagen van koning HarodfiB , zié , toen kwamen er Wijzen uit het Oosten te Jeruzalem en zeiden .: Waar ia da niauwgaboren kening dar Joden f want wij hebben zijne ster in tiet Coaten gezien en zija gekomen om Hem te aanbidden . Toen koning Herodea dit hoorde , werd hij ontsteld en geheel Jeruzalem met ham . En hij verzamelde alle opperpriesters ea schriftgeleerden van het volk , ea vroeg hea , waar de Christus zou geborea wordea . Ea zij zeiden ham : In Bethlehem van Juda , want zoo ia er geBchreven door den profeet : En gij , Bathlohem , land van Juda , geenszins zijt gij da minste onder da hoofdplaatsen vaa Juda : want uit u zal da vorst voortkomen , die mijn volk Israël basturea zal ". Toea ontbood Harodea heimelijk de Wijzen , en ondervroeg hen nauwkeurig over den tijd , waarop hun de ster was verachenea , en hij zond hen naar Bethlehem en zeide : Gaat , en doet zorgvuldig navraag naar het kind , ea ifl gij het gavonden hebt , meldt hat mij dan , opdat ook ik kome en het a»n - bidde . Als zij den koning gehoord haddan , gingen zij'hean . Es zie , de ater , welke zij in het Ooatea hadden gsïien , ging voor hea uit , totdat sij kwam an blaef ataan boven da plaats , waar hat kind was , Toen zij de ster zigea , verheugden zij zich mat zaar groota vreugde . Ea het huis binnentredend , vonden zij het kind met zijne moeder Maria , en zij vielen ter aarde en aanbaden het , en hunna schatten openend , droegen zij Hem ge - Behanken op , goud , wierook en myrrhe . En in een droom gewaarachuwd om niet terug te kaeren naar Harodes , gingen zij langs een anderen weg weder naar hun land . Agesffisla's ¥ 8rgaderiageii , B.E . J OBgensputroaaat . Zon - dag gewone bijeenkomst aa het Lof . R . K . Spaarkas St . Joseph . Zittiag Zondag van 12—1 uur . R . K . Leesbibliotheek , Utile D n 1 c i ' iedarea werkdag geopead . Zoa - dags gesloten . St , Joisfbibliotheek geopead lederen Zondag van 12—1 uur . St . Domiuieus-Parocbie te Tiel . ZONDAG 6 Januari 1924 Faaatdag v»n de H.H . D r i e k c - Dingen . De H.H , Misson om 6 , 8 ea 10 anr . Oadar alle H.H . Miaasn BchmilcollectevoordeAfrikRaBsohemieaie , tot vriikoopirg der elaven . Kwart Toor 12 eateebismns . D^savondaom 6 nar Lof , Rozenhoedja en Boienkrana - procsBsie . DINSDAG-svond ha^f 7 vergaderiag der Derde Orde , waaronder inkleediag der nieuwe leden . Om 7 uur Lof ter eere van den H , Vader Dominicaa .- WOËNSDAG-avond om 7 uur Lof ter eere van de H . Barbara . ZATERDAG-avond om 7 uur Lof ter eare van de AUerheiligata Maagd Maria . Maandag na achooltijd biechthooren voor de kindaren der 2de klaaae van alle Bcholen . Dinadsgmorgan om half 8 gecamealtjke H , Communie . A.e . Zaterdag bieehthooren voor de jongens der Ü.L.O.-klassan en van het Patronaat . Mierde Orde van den M . üominicus . Zij , diö voor ean jaar of vroeger bIjb ingekleed ea nog " niat geprofest sijn , moaten zich nu defiaitief aan hun biecht - vader opgaven of ïij gaprofeat wenachen ta word'au , Aidars worden sij van de lijat der leden geachrapt en deelen niet maer in de voorrechten der Orde . Zij , die lid wenachen te worden , ge - ven zich nog bijtijds op om a.a . Dinadag ta worden ingekleed . M i a a a n w ij I i a g . Zondag 6 Jan . Garanderende Miagebeden pag . 92 . Godsdienstkennis . GODS VOLMAAKTHEDEN . VII . De gaastel ij ke natuur va a God . We weten , dat er een God bestaat , wij kunnen aan Hem denken en van Hem sprekea , we kunnen tot God biddeir , Hem loven en danken . Maar Ham voor - stellen ? Neen , dat kunnen we niet . Zeker , we trachten het wél te doen , we her - inaeren ons , hoe we als kinderen het lieve Heertje » in allerlei , soms heel fantastische gedaanten voor ons zagen . Later werd de voorstelling , die we ons van God vormden , eenvoudiger en sub - tieler , maar het blijft toch altijd een menschelijke en stoffelijke voorstalling . En dat kan niet anders , want gebondea a»a de stof , moatsn we aan oaze voor - stellingan altijd een etoffalijken vorm geven . Daarom kunaen we ons van God ook onmogelijk aan juiste , voorstelling maken , evenmin als we van onze eigen siel een voorstalling kunnen vormen . En de reden daarvan is in zooverreten luinste hetzelfde , dat beiden , God en de ziel , van eea geestelijke , d.w.z . OBStoffelijke aatuur zija ea bijgevolg aiet oader het bereik vaa onze mensche - lijke vooratellingavermogens vallea.Msar ofechooa we er ocs geen denkbeeld van kunnen maken , is de onstoffelijkheid van Gods wezen voor ons toch boven allen twijfel zeker . Het blijkt duidelijk voor - eerst uit da H . Schrift , waar Christus zslva God uitdrukkelijk aan Gsest noemt . ( Jüann . 4 , 24 ). De-apostelen hebben het - zalfde , ofschoon in andere woorden , ge - leerd en God ala onstoffelijk aa onzicht - baar voorgesteld . Da heidenen hadden dit geestelijke karakter van God miskend en ook in de christelijke kerk zijn er dwaalleeraars geweest , dfe zich van een zinnelijke opvatting van Gods wezen niet konden losmaken . Deze dwaling openbaart zich in drievondigen vorm , welke ons een goed inzicht zal geven , hoe wij ds onstoffelijkheid moeten ver - staan . De meest kraeas en grove voor - atelling vinden wij bij hen , die zich God als iets louter stoffelijks dachten . Anderen gaven Hem een menschelijke gedaante en zeiden dat God dus evenals de menach uit gaest en stof was samen - gesteld . Dan waren er nog , die God vergeleken bij da menschelijke zielj evenals deze was Hij dus wel van een stoffelijke natuur , maar was tegelijk de ziel van de wereld . Deze drievoudige dwaling - - is door de Kerk veroordeeld en ZONDAG ONDER HET OCTAAF VAN DRIEKONINGEN . Epistel . Les uit den brief van den H . Profeet laaïaa ( C . 60 .) Sta op , word verlicht , Jerusalem I Want uw licht komt , en de heerlijkheid dea Heeren gaat over u op . Want « e , duisteraia bedekt de aarde en donkerheid de volken ; maar over u lal de Heer opgaan , en lijne heerlijkheid lal in u varachijnen . Ea volken sullen wandelen naar uw licht , en koningen naar den glans , die over u opgaat . Sla uwe oogen op in het rond en tie ! Alle desen ver - melen zich , zij komen tot u ; uwe zonen zullen van verre komen en uwa dochteran van ter zijde opstaan . Aladan zult gij aian au overvloeien , uw hart lil verwonderd zijn en zich verruimen , want zich tot u wendt de menigte der Z99 , da kracht dar volken tot u komt . Esq stroom van kamaalen zal u bedekken , dromadarisaan van Madian en Epha : vaa Saba zuLen allen komen , goud en wierook aanbreogend en den lof dea HaersD vpkondiarend . Gooi , wloml : u wM Van deze drie dingen is de wereld vol . Da zucht naar goud en rijkdom . Da begeerte naar wierook en zelfver - heffing . Da myrrhe der bitterheid en wrok . Maar met deze gevoelens komen wij niet nader tot God . Dat waren niet de gaven der Koain - gea , toea zij neerknielden voor de kribbe v«n Batlehem . Willen wij tot God gaan ea bij Hem toegalatea wordea dan moeten w ^ Ham brengen het goud vaa onze zelfopoffe - ring , der edelmoedigheid , die zich van alles weet te ontdoen uit liefde tot Hem . Wij moeten Hem brengen dea wie - rook van onze hulde , die in gebeden door den dag tot Hem opstijgt . Wij moetan Hem breagea de myrrhe der verdraagzaamheid , die alle lijden torst met eeo lied op de lippea , LLET @ tong , dia de Roomsche Galoofabehjdenia heeft uitgeiproken , moet met wortel en al worden uitgerukt 1 " Met daze en dergelijke uitroepen werd de hereeniging begroet en veroordeeld door het volk , opgehitat door da veratokte aehiamatieken , ^ a de zwakke waardig - heidsbekleeders van ' t wegzinkende Rijk gaven , niettegenstaande hun eeden en handteekeningen , aan ' t gepeupel toe , en vielen in het schisma terug , de Keizer zelf , nog op zijn sterfbed . - Tosn nu , na zooveel wankelmoed en trouweloosheid , Paus Nicolaaa T , op het verzoek van Keizer Conataatija , dea dapperea zooa en opvolger vaa Joannea VI , de onderhandelingen weder opende , werd hij daartoe alleen gedreven door zijn goedheid , liefde en ijver om bet Christendom tegen dea lalam te be - acharmen . Bij die gelegenheid achreef hij echter eea eraatig woord aan Conatantijn en zijn volk : , Wij willen aw verraad en trouweloos - heid om wille van Jesus , onzen eanigen Heer en Opperpriester , verdragen , en evenals Hij drie jaar lang den onvrucht - baren vijgaboom beachouwde of hij nog geen vruchten droeg , zoo willen wij ook drie j»ar op u wachten , of gij niet , op ' t bevel van dan Heiland , van uw dwaling terugkomt , opdat gij niet wordt omge - houwen wijl gij ' t land vruchteloos en doelloos in bezit houdti " laedorus en Justinianna stonden dan in da groote rijkszaal van ' t residentie - paleis voor de rijksgrooten , om officieel en feestelijk van de zending , hun door den Vader der Christenheid opgedragen , mededeeling te doen , voprzoover deze voor openbaring aan de gemengde ver - gadering vatbaar was , wasrovsr-sij met Keizer Conatantijn te voren beraadslaagd hadden . De kloeke , ervaren Kardinaal ^ weat zich vaa zijn taak mat eer en waardig - heid . Met een ernst als een boetprediker in laraël wees hij op de vermaning van den Vader der Christenheid , en gaf den aanwesigen in overweging , of zij niet moesten erkennen dat da Heilige Vader als in een profetischan geest gesproken had . Raeds was een groot gedeelte van den voorspelden tijd verstreken , donkera wolken pakten zich rsads boven ' t hals - starrige Byzantium samen , en dreigen de woorden dea Paaien tot waarheid te PRINS ORKAN . Ëiia varhaal uit da laatste dagen van het Christelijk Constantinopsl . 11 ) Mat een schitterend gevolg vaa bis - achoppen en rijksgrooten was hij naar Italië gê^onaiefl , had zich daar door den Paus maandenlaDg vorstelijk latea ont - h«leii , en eindelijk op dan öan Juli 1438 , yaor da Kerkvergadering in Florence , had hij met zijn rijksgrooten mondeling en schriftelijk bekrachtigd , dat de Griek - seha Kerk van dien dag af weder geheel en al met de algemeene Moederkerk zou vereenigd zijn . Doch nauwelijks was hij thuis gekomen , of de pleohtigste eadea , de met zijn zegel en handtaakaning bekrachtigde contracten warden schandelijk varbrokan . Het volk Mn den Basphorus , opgehitst door eer - luchtige Griekache monniken , kwam tegen hat verdrag ia opatand . « Nood aa verraad hebben ons verleid ! Da htod , die de haraaniging onderteekend hesft , moet afgehouwen worden I De in strijd ook met de rede . Want uit dan aard van God als volmaakste wezen , kan men nu aantoonen , dat God onstoffelijk is in de meest volmaakten vorm , niet enkel een geest , maar ook een zuivere Geest , die zalf onstoffelijk , ook niet van de stof kan afhangaa . Vooreerst kan dus God niet als zuiver en louter stoffelijk gedacht wordea . Gods wezsa ia , zooals we bewezen hebben , volstrekt volmaakt , het hoogste en volmaakste denkbare wezen . Welnu , stof is niet het volngiaakst dankbare , maar veeleer volstrekt onvol - maakt . Bugevolg , kan God niet iets louter stoffelijks zijn . Ds eerste stelling is duidelijk ea de tweede wordt door dan H . Thomas aldus bewezen . Een lichaam , en in het algemeen stof , is levend of levenloos . Nu ia aan levend lir^haam volmaakter dan een levenloos , dst is klaar . Even duidelijk is , dat een lichaam niat ^ levend ia , in zooverre het lichaim of atof is , anders zou alia stof lavend zijn . Als er dus leven in d«stof is , leeft dese door iets dat volmaakter ia dan se zelf is . Bijgevolg besluit de H . Laeraar , is een lichamelijk iets niet volstrekt volmaakt en kan dus God , het volstrekt en , hoogst denkbare volmaakte wazen niets iats lichamelijka of louter stoffelijks zijn . Om dezelfde reden kan God ook aiet uit . geeat en etof zijn samengesteld , want arenmin als de onvolmaakte stof Gods wezen kan vorman , kan sij ook een deel vaa Goda wazen uitmaken . Immers dan zou Hij niet onder alle opzichten volstrekt volmaakt wesen . Tan derde kan God sich ook niet verhoudsn tot de stof zooals de ziel zich verhoudt tot hat lichaam . Want ten eerste is het volstrekt onafhankelijk van alles dua zeker van de atof . Daarbij komt dat bat geheel volmaakter is dan zijn deelen , een mensch is dus volmaakter dan ziel en lichaam op zich zelf . Zoo zon dua , sla God in of mat de stof zou zijn vereenigd , ala da ziel mst het lichaam , daaruit een geheel worden gevormd , dat volmsakter was dan God op zich zelf . Welnu , zoo iets is ongerijmd , omdat God d»n niet meer het volmaakste wezen , dns geen God meer zijn zou . Zoo blijkt dus , dat God in den meest volstrekten zin onstoffelijk is . Hij i s geen lichs&m , bij heeft geen lichaam aa kan ook niet de ziel van esn lichaam wesen . Hij ia dus niet enkel eea geest avenals onze ziel , maar Hij is ook eea zuivere gaeat , die onder geen enkel opzicht van de stof afhangt . A . V . O . Land - en TuinbonWc Het bevriezen der kammen en lellen . Dit jaar zijn er weinig eikels , noten mispels en hazelnoten gegroeid . Oude viouwtjes voorspelden daar vroeger altijd een strengen naderenden winter uit . Nu zijn wi ] niet bijgeloovig genoeg aangelegd , om aan die profetieën waarde maken . Met de wereld-Kerk kan men niet ongestraft den spot drijven . Ean oprecht gemeende , eerlijke aansluiting zou Byzan - tium de verloren sympsthie van ' t Westen weder terugschenken , en Paus Nicolaas zou al zijn krachten inspannen om hulp en steun te verleenen . Hij had zijn gezant dan ook niet met leege handen weggazonden , dat getuigde toch de reeds aanwezige Geaueesche vloot . Alleen voor zija troetelkind aaa den Bosphorns had de Paus deze vloot uit - geruat en zelfden bekwamen Justihianui als bevelhebber uitgekozen . . Nog 900 man vaa de bekwaamste soldaten , die er te vinden waren , zouden volgen , zoodra de gelegenheid bestond . Da Paus had een groot gedeelte vaa lijn inkomsten daaraan opgeofferd , ea aan al zijn ge - zanten en bisschoppen verzocht , om bij de Enropeescha vorsten en groota handels - steden er op san ta dringen hulp te brengen , om de Griekscha Kerk tegen dea Islam ta heachermeo . Keizer Goastantijn dankte Isedorns voor deze boodschap , en verzekerde hem dat hij en zijn raadslieden in allen ernst beieidwillig waren oni de Griekache Kerk te iiechten . Profeten die brood eten slaan te vaak den bal mis . Maar met dat al , kan er tocli een strenge vorstperiode komen en dan zijn vele hoenders bitter te beklagen . Als de kammen en kinlellen bevriezen lijden de dieren ondraaglijke pijn , soms zoo zéér , dat ze er van sterven . Vooral die met enkele kammen , zooals de Leghorns , de Minorca's , de Braekels en zelfs de Barnevelders , ofschoon deze minder dan gene . Hoe grooter kammen , hoe meer kans van bevrfezen . Die kopvcrsierselen bevatten veel bloed en zijn direct aan de koude lucht bloot gesteld . De bloedvaten worden dan beschadigd , en de kam wordt blauw . Een haan met zoo'n bevroren kam is tijdelijk als fokhaan beslist onbruikbaar en de kippen gaan van den leg af . Een goed hok is een uitstekend en doeltreffend voorbehoedmiddel . Dan bevriezen de kammen niet , althans niet in het hok . Wel natuurlijk als de hoenders bij het eerste morgenlicht buiten In de vorst komen . Vooral daar , waar het hok te klein is voor het . groot aantal hoenders . Dan zijn tegen den morgen de bloedvaten strak gespannen en heeft de vorst er veel meer vat op . In een hok moet dus doelmatig geventileerd kunnen worden , dus zonder dat ttek of tocht ontstaat . Aan te raden Is ook , de kippen bij strenge vorst binnen te houden tot aan den middag . Het kan zelfs gewenscht zijn , ze heelemaal niet bulten te laten . Ook verkeerde drinkbakken zijn ooizaak van het bevriezen der lellen , inzonderheid van den baan , die ze zoo lang heeft . Er wordt wel eens aangeraden , als voorbehoedmiddel , de teere deelen te bestrijken met vaseline of purol , doch waar de hokken goed zijn , daar Is dat omslachtige werk niet noodig . Zijn de kammen en lellen bevroren , dan wrijve men ze daarna direct in met sneeuw of heel koud water . Wie er niets aan doet zal bemerken , dat er de dood soms mee gemoeid is . Plotseling verwarmen is heel verkeerd , het verwekt razende pijn . Wi | hopen , dat onze lezers , wanneer het straks hard gaat vriezen , eens ernstig zullen denken aan de mogelijkheid van bevriezen . Wie dat weet te voorkomen , door de dieren binnen volop aan den arbeid te houden , bespaart zich veel onheil en heeft niet door schade en schande wijs te worden . Kraaien en eks'ers kunnen tegen de vorst,maar die dieren hoorden hier altijd thuis.De hoenders stammen echter af van dierenuit de tropische of heete gewesten . Menneme deze waarschuwing ter harte I ( L . T . B .) JOS . BOSHOUWERS , Driekoningen-liedje ! In zijn zeer mooi verhaal Het Kerste - kind " beschrijft de Vlaamsche schrijver Stijn Streuvels het verscliijnen van de Driekoningen met hun ster , een oud ge - bruik waarbij drie mannen do hulzen weder niet het centrale punt der Crislen - heid , met den Paus te vereenigen ; en zij wenschten nu , dat deze hereeniging , waarna reeds vele eeuwen door oprecht vaderlandlievecde mannen gestreefd was , zoo spoedig mogelijk een voldongen feit zou worden . Gaan der rijksgrooten had op deie keizerlijke woorden ieta aan te merken . De enkele tegenatanders waren zoo ver - atandig , tegenover de greotë meerderheid te zwijgen ; en hiermede was de feestelijke audiëntie afgelcopen . De Kardinaal be - nevens Justinianus , Elpidios en Mataras , werden door den Keizer verzocht , hem naar zijn kamer te volgen , om daar een verdere vertrouwelijke bespreking te houden . Daar werd aan Isedorus en Justinianna medegedeeld , welke eiachen Mihomed gesteld had , en welk antwoord daarop gegeven was . Zij koadea niet anders dan Constaatijns houding volkomen goed - keuren , en prezen zelfs zijn ridderlijkheid tegeaover dea jongea Turkfchea prins Orkan , Mataras blikte hierbij wel wat verlegen naar den Genueeschen bevelhebber ,' die met warmte de plichten der gaatvryhsid M