Tekstweergave van DWB_1926-01-02_005

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
No . 2330 Zaterdag 2 Januari 1936 18e Jaai^gaDg " f ' DB " W OP DEN üiTKiJK . Men zegt althans van de groote ste - den dat de bioscopen lederen avond vol ' loopen en er is veel van waar . Maar Goddank waar is ook , en volkomen waar , dat onder ons Ka - tholieken , nog wel belangstelling - en veel belangstelling is voor iets beters , iets hoogers , iets edelers . Met de Kerstdagen was onze Kerk in Tiel en elders is het natuur luk ook zoo geweest , - ' s nachts , ' s mor - gens en ' s avonds stampende vol met menschen . .. , •• j Zeker , de Kerstdagen zun buzonde - re dagen , en vooral wanneer dan daar - bij komen de heerlijke dagen van hetveertig - uren gebed . , .. Maar gelukkig behoeven wu met de klacht te uiten , welke met Kerst - mis van den kansel van een onzer pro - testante kerken uitgesproken werd , dat de Kerk alleen maar vol is , wan - neer er iets bijzonders te doen is . Neen wij hebben over het kerkbe - zoek niet te klagen . Zondags ten mm ste want in de week kon bet wel wat beter zijn . - En wij - mogen blijde zijn als we zooveel belangstelling z en voor wat de slechten of onverschilli - gen in de wereld schouderophalend voorbijgaan . . . , Ja er is waardeering m breedekringen der onzen , voor wat waar isen goed en schoon . Laten we dat ver - langen in ons zelf en in anderen cuf - tiveeren , aankweeken en bewaren,want het is het tegenwicht tegen defrivoliteit en lichtzinnigheid onzer dagen . Mits .... we het natuurluk metbü het kerken laten , maar onze levenspraktijk daarmee in overeenstemmingbiengen . Wat we natuurlijk veronderstellen . Want , wat zouden volle ker - ken baten , als de kerkgangers zoudentrachten tevens van hei wereldsch gedoe te profiteeren . Voor zulke dub - bele moraal " behoede ons God . Tweede Blad . Afscheid aan het Oude Jaar Verdwijn , gij afgeleefde t^A , Uw werk is afgedaan . Het scheiden baart noch smart , noch sput , Geen sterv'ling stort een traan , Want was nog draag'lijk het begin , Uw einde brengt ons geen gewin . De geld-mijnhecren , Wien niets kon deren . Zij zijn perplex Van Graaf tot Rex . De middenstanders . Zoo koesies " anders , Zij staan zoo waar . Tot vechten klaar . De arbeidsvolken . Hun wrok vertolken , Geen hooger loon , Wordt me.er geboön . De Kamerleden , Zijn ontevreden , ' t Is zuinigheid . Al wat men pleit . De voetbal-menschen . Hardhandig , wenschen . Als dol gezind , Mijn club die wmt ' . De banken springen . Deurwaarders dringen , Brutaal in huis , In kast en kluis . De marken dalen , De wissels pralen , Met veel protest , Geen hulp meer rest . Leeg ' ziJn de kassen.Verdeeld de rassen , \ Als kat en hond . Leeft men in ' t rond . Daarbij gaan vrouwen , Nog speechen houwen , ,, Kook zelf uw pot " Is ' t mannen lot ! ernstig ter harte te nemen . Want inderdaad , wanneer de wereld noo - 200 ver af staat van het wereld - koningschap van Christus , dan mogen ook wij katholieken rouwmoedig op de borst kloppen en een mea culpa , mea maxima culpa stamelen Paus Leo XIII zeide reeds , dat de zegepraal van de slechten buna altud de zwakheid is van de goeden . Ln Francois Veuillot schreef m zun tud reeds dat de groote ziekte van dezen tijd , de lafhartigheid is . Laat deze ernstige vermaning vanonzen H Vader ons die vrees en die latheid doen overwinnen en ons doen getuigen voor die principieelebelu de - nis van het Katholicisme , die aller - kostbaarste genadegaven van den n.Geest , opdat daardoor de geesten aangevuurd en het Roomsche gemoed ontvonkt wordt tot een getuigenis voorChristus ' Koningschap , onbeschroomden onvervaard . De Paus zegt het onszoo duidelijk , wij zijn de fakkels derwaarheid . Wij hebben mets te verbergen , want wij zijn de kinderen des 1 lichts wonen in een groote stad,boven op den berg en terwul de we - reld verarmt en wegkwijnt in een I geestelijk pauperisme , hebben wu on - zen rijkdom hoog op te heffen tot eenverlokking voor de schamelen vandezen tijd . Terwijl de wereld m duis - ternis rondtast hebben wu den gou - den luchter der kath . waarheid zon - der floers of nevel te laten flonkerenhoog van den hoogen berg tot aan deuiterste aarde . Zoo zijn er nog vele zaken Om te berijmen en te wraken , Maar poetst de plaat , veroudeid jaar , Een fonkelnieuw staat voor ons klaar . Wat gij misaeed , het zij vergeven,Het nieuwe trekt , en ; hoop doet leven . ARN . T . KERKBERICHT . St . DoMinicuS">Pal'O0hie te Tiel . ïondag 3 Januari 1926 . Zondag na het Octaaf van Kerst - mis . Feestdag van den Zoeten Naam Jezus . De H.H . Missen ten 6 , 8 en lU uur . Ceen Catechismus . Om 6 uur Lot , Rozenhoedje en Processie . Dinsdag 10 uur Veni Creator en ge zongen huwelijksmis . Dinsdag-avond 7 uur _ Lof ter eere van den H . Vader Dominicus . Na het Lof vergadering voor de leden van de Derde Orde . Van 6-^7 uur gelegenheid om te biechten . Woensdag , feestdag van Driekonin - gen . Ofschoon de verplichting van wilder , steeds krijschender te bidden , om de barmhartigheid Gods , om de komst van den H . Geest , de verne - dering des duivels en de bekeering der aanwezige zondaren . Spoedig klin ken stemmen , dan weer aJzondeTluK , dan weer in koor : O God , o Heer , Heer , wees gezegend ! Amen , hallelu - ja " De opwinding van den voorbidder o-rijpt min of meer de geheele vergade ring aan , " een diepe , innerluke ontroe ring gaat door vele zielen en met zeld zaam zijn in zulke bijeenkomsten de heftigste uitingen van berouw en luid geween . Dikwijls badend in zweet ver heft zich de officier van zun gebed en richt nu tot de aanwezige zondaren de eisch zich te bekeeren en daarom naar voren te komen en neer te knielen op de boetebank en daardoor geloot , be - rouw en boete hun zielen loopen in de bron van ' s Heeren bloed om zoo van God vergif f ems der zonden te verkrijgen .... GaaJ iemand naar de boe tebank , dan klinkt het uit den rnond van officieren en soldaten : Gloiie ' glorie ! O God , red hem ! Halleluja ! Amen ! en de officier , die de bueen - komst leidt , laat een salve een drie - voudig hallelujah afvuren ' . Degenen die op de boetebank nederknielen , worden in een boek geschreven en als leden van het Heilsleger beschouwd Zij worden door de officieren van het des Heils . Oprichting . Het Leger De oprichter van het Leger des Heils is William Booth , geb . 10 Nov . IS^B te Nottingham . werd opgevoed in de Engelsche staatskerk , sloot zich als I4 - jarige knaap bij de secte ( ier methodisten aan en trad op 24-jarigen leeftijd als geestelijke op bu de otti - cieele kerkdiensten van de nieuwe methodistenvereeniging ". Meerdere jaren werkte met groot succes als " rondreizend predikant , op de meest verschillende plaatsen m Engeland , vooral in de groote handels - en mdus - trie-centra . Daarna was hu een jaar lang gestationeerd te Halifax en drie jaar te Gateshead-on-Tyne Hu wensch te echter zijn rondtrekkend predikan - tenleven te hervatten en toen de me - thodistenconferentie m 1861 het hem niet wilde toestaan , trad hu uit de Vereeniging . Van toen af doortrok t echtpaar Booth ( in 1855 was Wilham Booth gehuwd , met Miss Catharine Mumford ) Engeland van tet « ene eind tot het andere . In 1865 vestigden zil zich te Londen in het dichtbevolk - te stadsdeel Whitechapel om daar on - der de armste en diepstgezonken be - volking de bekeeringswerkzaamheid Nieuws - en -^-^- tte'^^Xr erè ;^ " e"L ^^^ : N'eder - en Over-Betuwe , Xieier - eii xj ^ hen die herboren door het doopsel , totde Kerk behooren , maar tot allen zon - der uitzondering , zoodat het mensche - lijk geslacht staat onder de machtvan Jezus Christus . ,_ Met den profeet mogen wu wel uit - roepen : O , mocht de wereld op dit ooo'enblik beseffen wat tot haar vrede strekt " en tot de erkenning komen , dat voor haar geen andere keuze is dan het opvolgen van den weg m deze Kerstmis-encycliek aangegeven of de ondergang . Mishooren is opgeheven worden de g - eloovigeu verzocht de H . Mis bij tewonen . Do H.H . Missen ten T uur ge^zongen fl . Mis , 8 , uur en kwart voor 9 stille H.H . Missen . Collecte voor deAfrikaansche Missie . Ten l .}';'\ .^" f ; Vrijdagmiddag na schooltnd biechthooren voor de kinderen van hot twee - de leerjaar . , i r Andere kinderen kunnen zich hiei - bij aansluiten . Zaterdag-morgen half acht gezamen lijke li . Communie . Zaterdagavond 7 uur Lof ter eeie van de H . Maagd . Misaanwijzing . Zondag 3 Januari . Veranderende Misgebeden . pag . » b . hebben een mond , maar zij sprekenniet ; zij hebben oogen , maar zij kun - nen niet zien . Zij hebbon ooren , maarzij hooren niet ; neusvleugels maar zijruiken niet . Handen hebben zij , maarzij doen niets ; voeten , maar zij kun - nen niet loopen ". . in huis is een groot gemak Het is zoo prettig goed te kunnen helpen als iemand zich verwondt . Akker*s Kloosterbalsem zal de pijn stillen en U snel genezen . ZONDAG NA HET OCTAAF VAN KERSTMIS . Epistel . Les uit den brief van den H . Apostel Paulus aan ïitus . ( t . ^.) Allerliefste : De genade van God , onzen Zaligmaker , verscheen voor alie mouschen en zij leert ons , dat wi ], üe goddeloosheid en de wereldsche be - geerlijkheden verzakende , ingetogen en rechtvaardig en godsdienstig leven in deze wereld , verbeideiiile de zalige hoop en de komst der heerlijkheid van onzen grooten God en Zaligmaker J e - zus Christus , die zich zelven voor ons «■ egeven heeft , opdat hij ons zou vrij - koopen van alle ongerechtigheid en zich zou reinigen een aangenaam volk ijverig in goede werken . Spreek dit en vermaan in Jezus Christiis onzen Heer . Evangelie volgens den H . Lucas . ( C . 2 .) In dien tijd , toen acht dagen voor zijne besnijdenis verloopen waren , gat men Hem den naam Jezus , die door den engel genoemd was vóór zijne ont vangenis in de moederschoot . Wat zou het geweest zun , als üie bekeerlingen uit de heidenen beelden hadden gevonden in de Christen-bij - eenkomsten , welke , zij het ook op ge - heel andere wijze , vereerd worden .'' Wie voelt niet onmiddellijk , dat de pas ontstane Christen-gemeenten over al moesten verwijderen , wat den nieuw aangenomene uit het heiden - dom in dwaling kon brengen .'' Zy moesten voorkomen , dat hij , die zijn oude afgodsbeelden had vaarwel ge - zegd , zou kunnen denken , dat hu weer nieuwe moest gaan vereeren . Akker'sKloostcrbalsem is door zijn bijzondere eigenschappen onover - troffen bij ontvellingen , schrammen , brandbla - ren , puisten , wonden , zweren , insectenbeten , wintervoeten . Ook bij spierverrekkingen , spit , spierpijnen , rheumatiek . Neen , het was in de eerste eeuwen van het Christendom , en ook nog la - ter , toen het grootste gedeelte der menschheid nog niet gebroken had met het heidendom , de tud nog met , noch om beelden aan God en Zun - hei-ligen te plaatsen , noch om ze te ver - eeren . Dit zou eerst mogeluk zijn zon der eenig gevaar , als heel de wereld overtuigd was van den onzin der at - o'oderü en begrijpen kon hoe geheel anders de Kerk haar vereering van beelden bedoelde en m praktuk bracht . Per groofe pot van 20 gram 50 cent . Potten van 50 gr . f 1 .—. 100 gr . f 1.75 . Hoc grooter hoe voordeeliger . Alom verkiljgbaaf In ' t bijzonder is deze encycliek dan ook gericht tot de grooten dezer we - reld , de leiders der volkeren , die aan - gemaand worden vóór alles te steeven naar het herstel van de christeluke be o - inselen in het wereldbestuur Wan - neer zij deze vermaning zouden op - volgen en niet voor alles zouden stre - ven naar aardsche macht , dan zou de wereldvrede verzekerd zun , zonder dat garantie-verdragen noodig waren ot andere internationale waarborgen . Wanneer bij al deze mannen Christus als koning in het hart troonde en zu den vrede van de dienaars van dit koningschap in eigen zieleleyen er - varen hadden , hoe zou de vrede vaii t Kerstfeest aan den internationalen horizon hoopvoller gloren ! Maar al is deze Encycliek gericht aan allen zonder onderscheid duide - lijk richt de H . Vader zich toch op bu zondere wijze tot ons katholieken . Op ons legt de Paus den duren plicht om door actie en activiteit dit herstel van Christus ' Koninkruk _ op . aarde te verhaasten en tegeluk ricnt de H Vader zich tot ons met het ver - wijt , dat velen in het katholiek open bare leven niet die plaats innem_en , die toekomt aan diegenen , die voor zich uitdragen de fakkel der waai-heid Dit wordt misschien , zoo gaat de Paus dan voort , toegeschreven aan de apa - thie en vreesachtigheid der goeden die zich onthouden van strud oi lat zijn in het weerstand bieden.en waar - door de vijanden van^Gods Kerk nog overmoediger worden ". _ Mochten alle katholieken deze woorden diep prenten in hun hart en nog vandaag het ernstige voornemen deze Pauselijke vermaning Het moet ons daarom niet verwon - deren , dat de H . Augustinus zelfs het gevaar als niet denkbeeldig beschou - wend in zijn tijd nog waarschuw-de voor de vereering der beelden en dat in de ö6ste canon der Synode Elvira ( Spanje ), in ' t jaar 360 , gezegd wordt dat er geen schilderingen op de muren der kerken mochten worden aange - bracht . Immers , men was nog niet veilig tegen den overval van heidenen en men moest nog al te zeer vreezen voor hun bespotting . Agenda's Vergaderingen enz . R.K . Spaarkas St . Joseph . Zitting Zondag van 12—1 uur . R.K . Jongenspatronaat . Zondag ge - wone bijeenkomst na het Lof . R.K . Leesbibliotheek Utile Dulci"lederen werkdag geopend . Zondagsgesloten . GODSDIENST . Katholielte Beeldendienst . III . De groote tegenstand welke het Christendom , toen het de geesten der menschheid begon binnen te dringen , te overwinnen had , was de heidensche afgoderij . Het polytheïsme met de daaruit voortvloeiende beelden-aanbid dino - was zoo innig met geheel het maatschappelijk en intellectueel leven verbonden , dat het een onmisbare ± ac tor scheen te zijn van het menschelijk bestaan . , i - j Den bekeerden heiden moest duiüe lijk gemaakt worden , dat zijn beelden dienst een verfoeielijke , menschont - eerende daad van geestelijke verla - ging was , een vereering , die men aan den duivel bracht . Hij kon m de boe - ken van het Oude Tesjamént , die door de nieuwe christenheid als heilige boeken werden beschouwd , den spot lezen op zijn afgodsbeelden : Onze God is in den hemel ; alles wat Hu wilde heeft Hij gemaakt . De afgoden der heidenen zijn van zilver en goud en werken van menschenhanden . Zij Wij mogen trouwens ook niet ver - geten , dat in de eerste paar eeuwen van het Christendom , toen de groote massa bekeerlingen uit ' t heidendom prolotariërs waren , de Kerk met be - schikken kon over schilders en beeld - houwers van eenige beteekenis Wat vinden in dien tijd zijn alleen schil deringen , meestal of liever gezegd zoo goed als altijd vervaardigd door men - schen , die meer kinderbjke gods - vrucht dan groote kunstvaardigheid bezaten . De voorstellingen op de mii - ren zijn somtijds minder dan primi - tief Eerst later , getuige b.v . de oud - ste Mariakerk te Rom_e bij de rumen van ' t Forum Romanum , kan men m de muurschilderingen de kunstenaars hand ontdekken . DB SMW6 Gliristus wereidkoningschap - Aan den vooravond van het Kerst - feest heeft Z . H . de Paus een nieuwen omzendbrief aan de wereld gericht , waarin hij de Vredesboodschap van het Christelijk Kerstfeest aan de vol - keren brengt . Christus ' Koninkrijk herstellen op aarde , dat is de korte inhoud van de - ze nieuwe vredesboodschap van den Paus en dan een herstel in de . uimste beteekenis van het woord of zooals we in deze encycliek lezen , een her - stel van dit koningsschap in de wet - gevende , rechterlijke en uitvoerende macht . En deze heerschappij van Chris tus , zoo zegt de Paus , strekt zich niet uit tot de Katholieke Volken en tot maken . Heilsleger in ons land te Amsterdam . Hoewel het volk er eerst eenigszms vijandig tegenover stond , werd die te - o-enstand overwonnen en heett üet Heilsleger in Holland meerdere divi - sies gekregen . Het hoofdkwartier is te Amsterdam verder zijn centra Haar lom , Rotterdam , Zwolle en Groning'en Booth stierf 20 Aug . 1912 . Emd 1919 telde het Leger in 72 landen 1117ci korpsen en voorposten met ^ 4:ba ^ ac - tieve officieren en kadetten , £'« »- - tijdschriften uit en bezat op verschil - lende plaatsen meerdere inrichtingen en gebouwen . Werkwijze . Deze groote uitbreiding onder het volk dankte het Heilsleger vooral aan de eigenaardige en opvallende wijze van werken . Waar mogelijk hield het Heilsleger optochten d_por de straten te beginnen . De bedoeling was hen te redden , op wie de bestaande kerkge - nootschappen geen invloed meer had - den en die leefden in godsdienstige onwetendheid en zedelijke verwaarloo zing Zoo ontstond de Christ , zending in Oost - Londen ", sinds 1870 toen de beweging zich ook naar enkele andere steden uitbreidde , kortweg genoemd de christelijke zending ". Langzamerhand kreeg de christohj ke zending een militaAre inrichting . Booth werd generaal zijn medehelpers officieren . Later kreeg het legeer meerdere rangen . De regels heetten krijgsartikelen ", de meetings exer - cities " of veldmanoeuvres , de be - keerden krijgsgevangenen , bet ot - ficieele orgaan de Strudkreet . in 1878 werd in Whitechapel een ktugs raad " gehouden , waarbij de generaal onbeperkte macht kreeg . Daarna ver - pchcnen de verordeningen en regels voor het heilsleger ". Het vaandel is vuurrood , het motto Bloed en vuur ( Bloed is het bloed van Christus , vuur is het vuur van den H . Geest ). Verbreiding . De organisatie verbreidde zich spoe dig over de wereld ; in 1880 naar Ame Irika , 1881 Australië _ en Frankrijk 1882 Zweden en Zwitserland , i«8b ^ Duitschland , 8 Mei 1887 begon het tot boete en bekeering . . . De groote re openbare bijeenkomsten , die ge - woonlijk in den avond gehouden wor - den , hebben over het algemeen het volgende verloop . De vergadering wordt met zang geopend en alle aan - wezigen worden dringend verzocht mee te zingen . Als de zang beëindigd is houdt een der officieren een lezmg uit den Bijbel met daar tusschen ge - voegd korte omschrijvingen en opmer kino'on . Daarna weer een gezang . iNu treden een aantal leden vaii het leger OP en verhalen kort en dikwuls op zeer populaire , plompe en komische wijze , hoe gelukkig zij zich gevoelen , sinds zii hun zondig leven verlieten en zich aansloten bij het heilsleger . ius - schen de belijdenissen kinken korte gezangen van de hallelujameisjes , wier refrein de vergadering meezingt , belijdenissen sluit aan een piocmen uyux ^- """ T I ! l.!.vipolWte ' waaronder wederom ge - met het bloedroode vaandel , muziek - geldcollecte waar begeleiding , gebeden en g-ezangen -"^-^-^^ J^^i ,^ , y de officieren enDe officieren hielden dan korte toe j J -^^^ ^ dikwijls ook velen der aan spraken tot het volk om overal de zon soldaten c d^l^wu ^^^.^.^^, ^.^ daren op te zoeken , en te bekeeren . Y^";^?.^^^?^'J ^!, St begint met lang - Amen ! De volgende b'schrijvmg van een de b .-^ komst lejdt ,^^^. ^^ ^^_^^^^^^ , ^^^^^ godsdienstbueenkomst geeft . tlund - ;, ^^ nie jni 8 ^ vertrokken ge - hausen in Herder's Kirchenlexicon . , « ""- f^^j ;'^,^, ^^ men steeds opnieuw„In de e-odsdienstigelocalen van . laatst e ^^^^^ ^^^ onder heftige leger zun aan de wanden m zoo nel , ten ^^?'^^ ^ . ^ geheele lichaam , bracht met spreuken , die vermanen steeas vi as , \ W \ 4 ,