Tekstweergave van DWB_1926-01-02_005
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
No
.
2330
Zaterdag
2
Januari
1936
18e
Jaai^gaDg
"
f
'
DB
"
W
OP
DEN
üiTKiJK
.
Men
zegt
althans
van
de
groote
ste
-
den
dat
de
bioscopen
lederen
avond
vol
'
loopen
en
er
is
veel
van
waar
.
Maar
—
Goddank
—
waar
is
ook
,
en
volkomen
waar
,
dat
onder
ons
Ka
-
tholieken
,
nog
wel
belangstelling
-
en
veel
belangstelling
is
voor
iets
beters
,
iets
hoogers
,
iets
edelers
.
Met
de
Kerstdagen
was
onze
Kerk
in
Tiel
—
en
elders
is
het
natuur
luk
ook
zoo
geweest
,
-
'
s
nachts
,
'
s
mor
-
gens
en
'
s
avonds
stampende
vol
met
menschen
.
..
,
••
j
Zeker
,
de
Kerstdagen
zun
buzonde
-
re
dagen
,
en
vooral
wanneer
dan
daar
-
bij
komen
de
heerlijke
dagen
van
hetveertig
-
uren
gebed
.
,
..
Maar
gelukkig
behoeven
wu
met
de
klacht
te
uiten
,
welke
met
Kerst
-
mis
van
den
kansel
van
een
onzer
pro
-
testante
kerken
uitgesproken
werd
,
dat
de
Kerk
alleen
maar
vol
is
,
wan
-
neer
er
iets
bijzonders
te
doen
is
.
Neen
wij
hebben
over
het
kerkbe
-
zoek
niet
te
klagen
.
Zondags
ten
mm
ste
—
want
in
de
week
kon
bet
wel
wat
beter
zijn
.
-
En
wij
-
mogen
blijde
zijn
als
we
zooveel
belangstelling
z
en
voor
wat
de
slechten
of
onverschilli
-
gen
in
de
wereld
schouderophalend
voorbijgaan
.
.
.
,
Ja
er
is
waardeering
m
breedekringen
der
onzen
,
voor
wat
waar
isen
goed
en
schoon
.
Laten
we
dat
ver
-
langen
in
ons
zelf
en
in
anderen
cuf
-
tiveeren
,
aankweeken
en
bewaren,want
het
is
het
tegenwicht
tegen
defrivoliteit
en
lichtzinnigheid
onzer
dagen
.
Mits
....
we
het
natuurluk
metbü
het
kerken
laten
,
maar
onze
levenspraktijk
daarmee
in
overeenstemmingbiengen
.
Wat
we
natuurlijk
veronderstellen
.
Want
,
wat
zouden
volle
ker
-
ken
baten
,
als
de
kerkgangers
zoudentrachten
tevens
van
hei
wereldsch
gedoe
te
profiteeren
.
Voor
zulke
„
dub
-
bele
moraal
"
behoede
ons
God
.
Tweede
Blad
.
Afscheid
aan
het
Oude
Jaar
Verdwijn
,
gij
afgeleefde
t^A
,
Uw
werk
is
afgedaan
.
Het
scheiden
baart
noch
smart
,
noch
sput
,
Geen
sterv'ling
stort
een
traan
,
Want
was
nog
draag'lijk
het
begin
,
Uw
einde
brengt
ons
geen
gewin
.
De
geld-mijnhecren
,
Wien
niets
kon
deren
.
Zij
zijn
perplex
Van
Graaf
tot
Rex
.
De
middenstanders
.
Zoo
„
koesies
"
anders
,
Zij
staan
zoo
waar
.
Tot
vechten
klaar
.
De
arbeidsvolken
.
Hun
wrok
vertolken
,
Geen
hooger
loon
,
Wordt
me.er
geboön
.
De
Kamerleden
,
Zijn
ontevreden
,
'
t
Is
zuinigheid
.
Al
wat
men
pleit
.
De
voetbal-menschen
.
Hardhandig
,
wenschen
.
Als
dol
gezind
,
„
Mijn
club
die
wmt
'
.
De
banken
springen
.
Deurwaarders
dringen
,
Brutaal
in
huis
,
In
kast
en
kluis
.
De
marken
dalen
,
De
wissels
pralen
,
Met
veel
protest
,
Geen
hulp
meer
rest
.
Leeg
'
ziJn
de
kassen.Verdeeld
de
rassen
,
\
Als
kat
en
hond
.
Leeft
men
in
'
t
rond
.
Daarbij
gaan
vrouwen
,
Nog
speechen
houwen
,
,,
Kook
zelf
uw
pot
"
Is
'
t
mannen
lot
!
ernstig
ter
harte
te
nemen
.
Want
inderdaad
,
wanneer
de
wereld
noo
-
200
ver
af
staat
van
het
wereld
-
koningschap
van
Christus
,
dan
mogen
ook
wij
katholieken
rouwmoedig
op
de
borst
kloppen
en
een
mea
culpa
,
mea
maxima
culpa
stamelen
Paus
Leo
XIII
zeide
reeds
,
dat
de
zegepraal
van
de
slechten
buna
altud
de
zwakheid
is
van
de
goeden
.
Ln
Francois
Veuillot
schreef
m
zun
tud
reeds
dat
de
groote
ziekte
van
dezen
tijd
,
de
lafhartigheid
is
.
Laat
deze
ernstige
vermaning
vanonzen
H
Vader
ons
die
vrees
en
die
latheid
doen
overwinnen
en
ons
doen
getuigen
voor
die
principieelebelu
de
-
nis
van
het
Katholicisme
,
die
aller
-
kostbaarste
genadegaven
van
den
n.Geest
,
opdat
daardoor
de
geesten
aangevuurd
en
het
Roomsche
gemoed
ontvonkt
wordt
tot
een
getuigenis
voorChristus
'
Koningschap
,
onbeschroomden
onvervaard
.
De
Paus
zegt
het
onszoo
duidelijk
,
wij
zijn
de
fakkels
derwaarheid
.
Wij
hebben
mets
te
verbergen
,
want
wij
zijn
de
kinderen
des
1
lichts
Wü
wonen
in
een
groote
stad,boven
op
den
berg
en
terwul
de
we
-
reld
verarmt
en
wegkwijnt
in
een
I
geestelijk
pauperisme
,
hebben
wu
on
-
zen
rijkdom
hoog
op
te
heffen
tot
eenverlokking
voor
de
schamelen
vandezen
tijd
.
Terwijl
de
wereld
m
duis
-
ternis
rondtast
hebben
wu
den
gou
-
den
luchter
der
kath
.
waarheid
zon
-
der
floers
of
nevel
te
laten
flonkerenhoog
van
den
hoogen
berg
tot
aan
deuiterste
aarde
.
Zoo
zijn
er
nog
vele
zaken
Om
te
berijmen
en
te
wraken
,
Maar
poetst
de
plaat
,
veroudeid
jaar
,
Een
fonkelnieuw
staat
voor
ons
klaar
.
Wat
gij
misaeed
,
het
zij
vergeven,Het
nieuwe
trekt
,
en
;
hoop
doet
■
leven
.
ARN
.
T
.
KERKBERICHT
.
St
.
DoMinicuS">Pal'O0hie
te
Tiel
.
ïondag
3
Januari
1926
.
Zondag
na
het
Octaaf
van
Kerst
-
mis
.
Feestdag
van
den
Zoeten
Naam
Jezus
.
De
H.H
.
Missen
ten
6
,
8
en
lU
uur
.
Ceen
Catechismus
.
Om
6
uur
Lot
,
Rozenhoedje
en
Processie
.
Dinsdag
10
uur
Veni
Creator
en
ge
zongen
huwelijksmis
.
Dinsdag-avond
7
uur
_
Lof
ter
eere
van
den
H
.
Vader
Dominicus
.
Na
het
Lof
vergadering
voor
de
leden
van
de
Derde
Orde
.
Van
6-^7
uur
gelegenheid
om
te
biechten
.
Woensdag
,
feestdag
van
Driekonin
-
gen
.
Ofschoon
de
verplichting
van
wilder
,
steeds
krijschender
te
bidden
,
om
de
barmhartigheid
Gods
,
om
de
komst
van
den
H
.
Geest
,
de
verne
-
dering
des
duivels
en
de
bekeering
der
aanwezige
zondaren
.
Spoedig
klin
ken
stemmen
,
dan
weer
aJzondeTluK
,
dan
weer
in
koor
:
„
O
God
,
o
Heer
,
Heer
,
wees
gezegend
!
Amen
,
hallelu
-
ja
"
De
opwinding
van
den
voorbidder
o-rijpt
min
of
meer
de
geheele
vergade
ring
aan
,
"
een
diepe
,
innerluke
ontroe
ring
gaat
door
vele
zielen
en
met
zeld
zaam
zijn
in
zulke
bijeenkomsten
de
heftigste
uitingen
van
berouw
en
luid
geween
.
Dikwijls
badend
in
zweet
ver
heft
zich
de
officier
van
zun
gebed
en
richt
nu
tot
de
aanwezige
zondaren
de
eisch
zich
te
bekeeren
en
daarom
naar
voren
te
komen
en
neer
te
knielen
op
de
boetebank
en
daardoor
geloot
,
be
-
rouw
en
boete
hun
zielen
*«
loopen
in
„
de
bron
van
'
s
Heeren
bloed
om
zoo
van
God
vergif
f
ems
der
zonden
te
verkrijgen
....
GaaJ
iemand
naar
de
boe
tebank
,
dan
klinkt
het
uit
den
rnond
van
officieren
en
soldaten
:
Gloiie
'
glorie
!
O
God
,
red
hem
!
Halleluja
!
Amen
!
en
de
officier
,
die
de
bueen
-
komst
leidt
,
laat
een
„
salve
een
drie
-
voudig
hallelujah
„
afvuren
'
.
Degenen
die
op
de
boetebank
nederknielen
,
worden
in
een
boek
geschreven
en
als
leden
van
het
Heilsleger
beschouwd
Zij
worden
door
de
officieren
van
het
des
Heils
.
Oprichting
.
Het
Leger
De
oprichter
van
het
Leger
des
Heils
is
William
Booth
,
geb
.
10
Nov
.
IS^B
te
Nottingham
.
HÜ
werd
opgevoed
in
de
Engelsche
staatskerk
,
sloot
zich
als
I4
-
jarige
knaap
bij
de
secte
(
ier
methodisten
aan
en
trad
op
24-jarigen
leeftijd
als
geestelijke
op
bu
de
otti
-
cieele
kerkdiensten
van
de
„
nieuwe
methodistenvereeniging
".
Meerdere
jaren
werkte
hü
met
groot
succes
als
"
rondreizend
predikant
,
op
de
meest
verschillende
plaatsen
m
Engeland
,
vooral
in
de
groote
handels
-
en
mdus
-
trie-centra
.
Daarna
was
hu
een
jaar
lang
gestationeerd
te
Halifax
en
drie
jaar
te
Gateshead-on-Tyne
Hu
wensch
te
echter
zijn
rondtrekkend
predikan
-
tenleven
te
hervatten
en
toen
de
me
-
thodistenconferentie
m
1861
het
hem
niet
wilde
toestaan
,
trad
hu
uit
de
Vereeniging
.
Van
toen
af
doortrok
t
echtpaar
Booth
(
in
1855
was
Wilham
Booth
gehuwd
,
met
Miss
Catharine
Mumford
)
Engeland
van
tet
«
ene
eind
tot
het
andere
.
In
1865
vestigden
zil
zich
te
Londen
in
het
dichtbevolk
-
te
stadsdeel
Whitechapel
om
daar
on
-
der
de
armste
en
diepstgezonken
be
-
volking
de
bekeeringswerkzaamheid
Nieuws
-
en
-^-^-
tte'^^Xr
erè
;^
"
e"L
^^^
:
N'eder
-
en
Over-Betuwe
,
Xieier
-
eii
xj
^
hen
die
herboren
door
het
doopsel
,
totde
Kerk
behooren
,
maar
tot
allen
zon
-
der
uitzondering
,
zoodat
het
mensche
-
lijk
geslacht
staat
onder
de
machtvan
Jezus
Christus
.
,_
Met
den
profeet
mogen
wu
wel
uit
-
roepen
:
„
O
,
mocht
de
wereld
op
dit
ooo'enblik
beseffen
wat
tot
haar
vrede
strekt
"
en
tot
de
erkenning
komen
,
dat
voor
haar
geen
andere
keuze
is
dan
het
opvolgen
van
den
weg
m
deze
Kerstmis-encycliek
aangegeven
of
de
ondergang
.
Mishooren
is
opgeheven
worden
de
g
-
eloovigeu
verzocht
de
H
.
Mis
bij
tewonen
.
Do
H.H
.
Missen
ten
T
uur
ge^zongen
fl
.
Mis
,
8
,
uur
en
kwart
voor
9
stille
H.H
.
Missen
.
Collecte
voor
deAfrikaansche
Missie
.
Ten
l
.}';'\
.^"
f
;
Vrijdagmiddag
na
schooltnd
biechthooren
voor
de
kinderen
van
hot
twee
-
de
leerjaar
.
,
•
i
r
•
Andere
kinderen
kunnen
zich
hiei
-
bij
aansluiten
.
Zaterdag-morgen
half
acht
gezamen
lijke
li
.
Communie
.
Zaterdagavond
7
uur
Lof
ter
eeie
van
de
H
.
Maagd
.
Misaanwijzing
.
Zondag
3
Januari
.
Veranderende
Misgebeden
.
pag
.
»
b
.
hebben
een
mond
,
maar
zij
sprekenniet
;
zij
hebben
oogen
,
maar
zij
kun
-
nen
niet
zien
.
Zij
hebbon
ooren
,
maarzij
hooren
niet
;
neusvleugels
maar
zijruiken
niet
.
Handen
hebben
zij
,
maarzij
doen
niets
;
voeten
,
maar
zij
kun
-
nen
niet
loopen
".
.
in
huis
is
een
groot
gemak
Het
is
zoo
prettig
goed
te
kunnen
helpen
als
iemand
zich
verwondt
.
Akker*s
Kloosterbalsem
zal
de
pijn
stillen
en
U
snel
genezen
.
ZONDAG
NA
HET
OCTAAF
VAN
KERSTMIS
.
Epistel
.
Les
uit
den
brief
van
den
H
.
Apostel
Paulus
aan
ïitus
.
(
t
.
^.)
Allerliefste
:
De
genade
van
God
,
onzen
Zaligmaker
,
verscheen
voor
alie
mouschen
en
zij
leert
ons
,
dat
wi
],
üe
goddeloosheid
en
de
wereldsche
be
-
geerlijkheden
verzakende
,
ingetogen
en
rechtvaardig
en
godsdienstig
leven
in
deze
wereld
,
verbeideiiile
de
zalige
hoop
en
de
komst
der
heerlijkheid
van
onzen
grooten
God
en
Zaligmaker
J
e
-
zus
Christus
,
die
zich
zelven
voor
ons
«■
egeven
heeft
,
opdat
hij
ons
zou
vrij
-
koopen
van
alle
ongerechtigheid
en
zich
zou
reinigen
een
aangenaam
volk
ijverig
in
goede
werken
.
Spreek
dit
en
vermaan
in
Jezus
Christiis
onzen
Heer
.
Evangelie
volgens
den
H
.
Lucas
.
(
C
.
2
.)
In
dien
tijd
,
toen
acht
dagen
voor
zijne
besnijdenis
verloopen
waren
,
gat
men
Hem
den
naam
Jezus
,
die
door
den
engel
genoemd
was
vóór
zijne
ont
vangenis
in
de
moederschoot
.
Wat
zou
het
geweest
zun
,
als
üie
bekeerlingen
uit
de
heidenen
beelden
hadden
gevonden
in
de
Christen-bij
-
eenkomsten
,
welke
,
zij
het
ook
op
ge
-
heel
andere
wijze
,
vereerd
worden
.''
Wie
voelt
niet
onmiddellijk
,
dat
de
pas
ontstane
Christen-gemeenten
over
al
moesten
verwijderen
,
wat
den
nieuw
aangenomene
uit
het
heiden
-
dom
in
dwaling
kon
brengen
.''
Zy
moesten
voorkomen
,
dat
hij
,
die
zijn
oude
afgodsbeelden
had
vaarwel
ge
-
zegd
,
zou
kunnen
denken
,
dat
hu
weer
nieuwe
moest
gaan
vereeren
.
Akker'sKloostcrbalsem
is
door
zijn
bijzondere
eigenschappen
onover
-
troffen
bij
ontvellingen
,
schrammen
,
brandbla
-
ren
,
puisten
,
wonden
,
zweren
,
insectenbeten
,
wintervoeten
.
Ook
bij
spierverrekkingen
,
spit
,
spierpijnen
,
rheumatiek
.
Neen
,
het
was
in
de
eerste
eeuwen
van
het
Christendom
,
en
ook
nog
la
-
ter
,
toen
het
grootste
gedeelte
der
menschheid
nog
niet
gebroken
had
met
het
heidendom
,
de
tud
nog
met
,
noch
om
beelden
aan
God
en
Zun
-
hei-ligen
te
plaatsen
,
noch
om
ze
te
ver
-
eeren
.
Dit
zou
eerst
mogeluk
zijn
zon
der
eenig
gevaar
,
als
heel
de
wereld
overtuigd
was
van
den
onzin
der
at
-
o'oderü
en
begrijpen
kon
hoe
geheel
anders
de
Kerk
haar
vereering
van
beelden
bedoelde
en
m
praktuk
bracht
.
Per
groofe
pot
van
20
gram
50
cent
.
Potten
van
50
gr
.
f
1
.—.
100
gr
.
f
1.75
.
Hoc
grooter
hoe
voordeeliger
.
Alom
verkiljgbaaf
In
'
t
bijzonder
is
deze
encycliek
dan
ook
gericht
tot
de
grooten
dezer
we
-
reld
,
de
leiders
der
volkeren
,
die
aan
-
gemaand
worden
vóór
alles
te
steeven
naar
het
herstel
van
de
christeluke
be
o
-
inselen
in
het
wereldbestuur
Wan
-
neer
zij
deze
vermaning
zouden
op
-
volgen
en
niet
voor
alles
zouden
stre
-
ven
naar
aardsche
macht
,
dan
zou
de
wereldvrede
verzekerd
zun
,
zonder
dat
garantie-verdragen
noodig
waren
ot
andere
internationale
waarborgen
.
Wanneer
bij
al
deze
mannen
Christus
als
koning
in
het
hart
troonde
en
zu
den
vrede
van
de
dienaars
van
dit
koningschap
in
eigen
zieleleyen
er
-
varen
hadden
,
hoe
zou
de
vrede
vaii
t
Kerstfeest
aan
den
internationalen
horizon
hoopvoller
gloren
!
Maar
al
is
deze
Encycliek
gericht
aan
allen
zonder
onderscheid
duide
-
lijk
richt
de
H
.
Vader
zich
toch
op
bu
zondere
wijze
tot
ons
katholieken
.
Op
ons
legt
de
Paus
den
duren
plicht
om
door
actie
en
activiteit
dit
herstel
van
Christus
'
Koninkruk
_
op
.
aarde
te
verhaasten
en
tegeluk
ricnt
de
H
Vader
zich
tot
ons
met
het
ver
-
wijt
,
„
dat
velen
in
het
katholiek
open
bare
leven
niet
die
plaats
innem_en
,
die
toekomt
aan
diegenen
,
die
voor
zich
uitdragen
de
fakkel
der
waai-heid
Dit
wordt
misschien
,
zoo
gaat
de
Paus
dan
voort
,
toegeschreven
aan
de
apa
-
thie
en
vreesachtigheid
der
goeden
die
zich
onthouden
van
strud
oi
lat
zijn
in
het
weerstand
bieden.en
waar
-
door
de
vijanden
van^Gods
Kerk
nog
overmoediger
worden
".
_
Mochten
alle
katholieken
deze
woorden
diep
prenten
in
hun
hart
en
nog
vandaag
het
ernstige
voornemen
deze
Pauselijke
vermaning
Het
moet
ons
daarom
niet
verwon
-
deren
,
dat
de
H
.
Augustinus
zelfs
het
gevaar
als
niet
denkbeeldig
beschou
-
wend
in
zijn
tijd
nog
waarschuw-de
voor
de
vereering
der
beelden
en
dat
in
de
ö6ste
canon
der
Synode
Elvira
(
Spanje
),
in
'
t
jaar
360
,
gezegd
wordt
dat
er
geen
schilderingen
op
de
muren
der
kerken
mochten
worden
aange
-
bracht
.
Immers
,
men
was
nog
niet
veilig
tegen
den
overval
van
heidenen
en
men
moest
nog
al
te
zeer
vreezen
voor
hun
bespotting
.
Agenda's
Vergaderingen
enz
.
R.K
.
Spaarkas
St
.
Joseph
.
Zitting
Zondag
van
12—1
uur
.
R.K
.
Jongenspatronaat
.
Zondag
ge
-
wone
bijeenkomst
na
het
Lof
.
R.K
.
Leesbibliotheek
„
Utile
Dulci"lederen
werkdag
geopend
.
Zondagsgesloten
.
GODSDIENST
.
Katholielte
Beeldendienst
.
III
.
De
groote
tegenstand
welke
het
Christendom
,
toen
het
de
geesten
der
menschheid
begon
binnen
te
dringen
,
te
overwinnen
had
,
was
de
heidensche
afgoderij
.
Het
polytheïsme
met
de
daaruit
voortvloeiende
beelden-aanbid
dino
-
was
zoo
innig
met
geheel
het
maatschappelijk
en
intellectueel
leven
verbonden
,
dat
het
een
onmisbare
±
ac
tor
scheen
te
zijn
van
het
menschelijk
bestaan
.
,
i
-
j
Den
bekeerden
heiden
moest
duiüe
lijk
gemaakt
worden
,
dat
zijn
beelden
dienst
een
verfoeielijke
,
menschont
-
eerende
daad
van
geestelijke
verla
-
ging
was
,
een
vereering
,
die
men
aan
den
duivel
bracht
.
Hij
kon
m
de
boe
-
ken
van
het
Oude
Tesjamént
,
die
door
de
nieuwe
christenheid
als
heilige
boeken
werden
beschouwd
,
den
spot
lezen
op
zijn
afgodsbeelden
:
„
Onze
God
is
in
den
hemel
;
alles
wat
Hu
wilde
heeft
Hij
gemaakt
.
De
afgoden
der
heidenen
zijn
van
zilver
en
goud
en
werken
van
menschenhanden
.
Zij
Wij
mogen
trouwens
ook
niet
ver
-
geten
,
dat
in
de
eerste
paar
eeuwen
van
het
Christendom
,
toen
de
groote
massa
bekeerlingen
uit
'
t
heidendom
prolotariërs
waren
,
de
Kerk
met
be
-
schikken
kon
over
schilders
en
beeld
-
houwers
van
eenige
beteekenis
Wat
wü
vinden
in
dien
tijd
zijn
alleen
schil
deringen
,
meestal
of
liever
gezegd
zoo
goed
als
altijd
vervaardigd
door
men
-
schen
,
die
meer
kinderbjke
gods
-
vrucht
dan
groote
kunstvaardigheid
bezaten
.
De
voorstellingen
op
de
mii
-
ren
zijn
somtijds
minder
dan
primi
-
tief
Eerst
later
,
getuige
b.v
.
de
oud
-
ste
Mariakerk
te
Rom_e
bij
de
rumen
van
'
t
Forum
Romanum
,
kan
men
m
de
muurschilderingen
de
kunstenaars
hand
ontdekken
.
DB
SMW6
Gliristus
wereidkoningschap
-
Aan
den
vooravond
van
het
Kerst
-
feest
heeft
Z
.
H
.
de
Paus
een
nieuwen
omzendbrief
aan
de
wereld
gericht
,
waarin
hij
de
Vredesboodschap
van
het
Christelijk
Kerstfeest
aan
de
vol
-
keren
brengt
.
Christus
'
Koninkrijk
herstellen
op
aarde
,
dat
is
de
korte
inhoud
van
de
-
ze
nieuwe
vredesboodschap
van
den
Paus
en
dan
een
herstel
in
de
.
uimste
beteekenis
van
het
woord
of
zooals
we
in
deze
encycliek
lezen
,
een
her
-
stel
van
dit
koningsschap
in
de
wet
-
gevende
,
rechterlijke
en
uitvoerende
macht
.
En
deze
heerschappij
van
Chris
tus
,
zoo
zegt
de
Paus
,
strekt
zich
niet
uit
tot
de
Katholieke
Volken
en
tot
maken
.
Heilsleger
in
ons
land
te
Amsterdam
.
Hoewel
het
volk
er
eerst
eenigszms
vijandig
tegenover
stond
,
werd
die
te
-
o-enstand
overwonnen
en
heett
üet
Heilsleger
in
Holland
meerdere
divi
-
sies
gekregen
.
Het
hoofdkwartier
is
te
Amsterdam
verder
zijn
centra
Haar
lom
,
Rotterdam
,
Zwolle
en
Groning'en
Booth
stierf
20
Aug
.
1912
.
Emd
1919
telde
het
Leger
in
72
landen
1117ci
korpsen
en
voorposten
met
^
4:ba
^
ac
-
tieve
officieren
en
kadetten
,
£'«
»-
-
tijdschriften
uit
en
bezat
op
verschil
-
lende
plaatsen
meerdere
inrichtingen
en
gebouwen
.
Werkwijze
.
■
Deze
groote
uitbreiding
onder
het
volk
dankte
het
Heilsleger
vooral
aan
de
eigenaardige
en
opvallende
wijze
van
werken
.
Waar
mogelijk
hield
het
Heilsleger
optochten
d_por
de
straten
te
beginnen
.
De
bedoeling
was
hen
te
redden
,
op
wie
de
bestaande
kerkge
-
nootschappen
geen
invloed
meer
had
-
den
en
die
leefden
in
godsdienstige
onwetendheid
en
zedelijke
verwaarloo
zing
Zoo
ontstond
de
„
Christ
,
zending
in
Oost
-
Londen
",
sinds
1870
toen
de
beweging
zich
ook
naar
enkele
andere
steden
uitbreidde
,
kortweg
genoemd
„
de
christelijke
zending
".
Langzamerhand
kreeg
de
christohj
ke
zending
een
militaAre
inrichting
.
Booth
werd
generaal
zijn
medehelpers
officieren
.
Later
kreeg
„
het
legeer
meerdere
rangen
.
De
regels
heetten
■
krijgsartikelen
",
de
meetings
„
exer
-
cities
"
of
„
veldmanoeuvres
,
de
be
-
keerden
„
krijgsgevangenen
,
bet
ot
-
ficieele
orgaan
„
de
Strudkreet
.
in
1878
werd
in
Whitechapel
een
„
ktugs
raad
"
gehouden
,
waarbij
de
generaal
onbeperkte
macht
kreeg
.
Daarna
ver
-
pchcnen
de
„
verordeningen
en
regels
voor
het
heilsleger
".
Het
vaandel
is
vuurrood
,
het
motto
„
Bloed
en
vuur
(
Bloed
is
het
bloed
van
Christus
,
vuur
is
het
vuur
van
den
H
.
Geest
).
Verbreiding
.
De
organisatie
verbreidde
zich
spoe
dig
over
de
wereld
;
in
1880
naar
Ame
Irika
,
1881
Australië
_
en
Frankrijk
1882
Zweden
en
Zwitserland
,
i«8b
^
Duitschland
,
8
Mei
1887
begon
het
tot
boete
en
bekeering
.
.
.
•
De
groote
re
openbare
bijeenkomsten
,
die
ge
-
woonlijk
in
den
avond
gehouden
wor
-
den
,
hebben
over
het
algemeen
het
volgende
verloop
.
De
vergadering
wordt
met
zang
geopend
en
alle
aan
-
wezigen
worden
dringend
verzocht
mee
te
zingen
.
Als
de
zang
beëindigd
is
houdt
een
der
officieren
een
lezmg
uit
den
Bijbel
met
daar
tusschen
ge
-
voegd
korte
omschrijvingen
en
opmer
kino'on
.
Daarna
weer
een
gezang
.
iNu
treden
een
aantal
leden
vaii
het
leger
OP
en
verhalen
kort
en
dikwuls
op
zeer
populaire
,
plompe
en
komische
wijze
,
hoe
gelukkig
zij
zich
gevoelen
,
sinds
zii
hun
zondig
leven
verlieten
en
zich
aansloten
bij
het
heilsleger
.
ius
-
schen
de
belijdenissen
kinken
korte
gezangen
van
de
„
hallelujameisjes
,
wier
refrein
de
vergadering
meezingt
,
belijdenissen
sluit
aan
een
piocmen
uyux
^-
"""
T
I
!
l.!.vipolWte
'
waaronder
wederom
ge
-
met
het
bloedroode
vaandel
,
muziek
-
geldcollecte
waar
begeleiding
,
gebeden
en
g-ezangen
-"^-^-^^
J^^i
,^
,
y
de
officieren
enDe
officieren
hielden
dan
korte
toe
j
J
-^^^
^
dikwijls
ook
velen
der
aan
spraken
tot
het
volk
om
overal
de
zon
soldaten
c
d^l^wu
^^^.^.^^,
^.^
daren
op
te
zoeken
,
en
te
bekeeren
.
Y^";^?.^^^?^'J
^!,
St
begint
met
lang
-
Amen
!
De
volgende
b'schrijvmg
van
een
de
b
.-^
komst
lejdt
,^^^.
^^
^^_^^^^^^
,
^^^^^
godsdienstbueenkomst
geeft
.
tlund
-
;,
^^
nie
jni
8
^
vertrokken
ge
-
hausen
in
Herder's
Kirchenlexicon
.
,
«
""-
f^^j
;'^,^,
^^
men
steeds
opnieuw„In
de
e-odsdienstigelocalen
van
.
laatst
e
^^^^^
^^^
onder
heftige
leger
zun
aan
de
wanden
m
zoo
nel
,
ten
^^?'^^
^
.
^
geheele
lichaam
,
bracht
met
spreuken
,
die
vermanen
steeas
vi
as
,
\
W
\
4
,