Tekstweergave van DWB_1927-01-08_001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
IsTo
,
1854
Zaterdag
8
«
Januari
199T
19
©
«
Jaaï^gang
DB
W^AALBOD
iNieui^s
-
en
.
A.dvertentieblad
voor
TIEIj
,
MA-A,S
en
WA^A^Ij
,
ISTeder
-
en
Over-Iletiiwe
,
Tieler
-
on
Somiïieler^s^aai-d
.
'
t
slapen
belet
.
doordat
er
ontsteking
veroor
-
zakende
slijm
op
Uw
borst
zit
,
zorg
dan
,
dat
er
naast
Uw
bed
AbdüsïroOP
staat
,
om
U
een
rustigen
nacht
te
bezorgen
.
Akker's
Abdij
siroop
lost
de
slijm
op
en
verdrijft
den
hoest
-
prikkel
»
beroemd
en
onge
-
ëvenaard
hij
bronchitis
,
kink
-
hoest
,
slijmhoest
en
asthma
.
Overal
vetkrijgb
.
in
kokers
&
f
1.50
,
f
2.75
,
f
4.50
De
grobte
Hacons
zijn
'
voordceligcr
De
eerste
ontgoocheling
ondervond
hij
,
toen
hij
na
een
uiterst
moeilijken
tocht
van
300
kilometer
—
verder
nog
dan
van
Groningen
naar
Maastricht
—
aan
het
doel
der
reis
was
aangeko
-
men
;
de
Eskimo's
waren
reeds
weder
van
het
Groote
Berenmeer
in
de
rich
-
ting
van
de
IJszee
vertrokken
.
Kort
besloten
trok
pater
Rouvière
hen
ach
-
terop
.
Hij
bereikte
hen
op
15
Augus
-
tus
,
den
luistervoUen
feestdag
van
zijn
Hemelsche
Moeder
,
aan
wier
dienst
iedere
oblaat
zijn
leven
gewijd
heeft
.
Het
was
aan
een
meer
,
waaraan
later
de
naam
Rouvière-meer
gegeven
werd
Hier
besloot
hij
te
blijven
.
Hij
bouw
de
een
armzalige
hut
en
op
17
Septem
ber
las
hij
er
voor
de
eerste
maal
de
H
.
Mis
.
Hoe
vurig
moet
de
missionaris
den
Goddelijken
Heiland
om
de
redding
der
zielen
van
dit
arme
volk
en
ook
om
kracht
en
sterkte
voor
zich
zelf
ge
beden
hebben
.
Kracht
en
sterkte
van
Boven
,
die
hij
zoozeer
noodig
zou
heb
-
ben
in
deze
eenzaamheid
,
waar
hij
een
bloedigen
dood
tegemoet
zou
gaan
.
In
April
1912
keerde
hij
naar
de
hoofdstatie
terug
,
bracht
zijn
bisschop
rapport
uit
over
de
opgedane
ervarin
-
gen
en
vroeg
om
een
metgezel
.
Pater
Le
Rou
werd
hem
meegegeven
.
Nog
in
dezelfde
maand
bevonden
,
zich
de
beide
missionarissen
wederom
aan
het
Rouvière-meer
,
vanwaar
zij
op
9
Oc
-
tober
met
een
^-
roep
Eskimo's
naar
de
IJszee
trokken
.
Het
werd
hun
doods
-
gang
.
Moge
Maria
onze
schreden
lei
-
den
;
dat
was
het
laatste
bericht
,
dat
pater
Rouvière
door
bemiddeling
van
een
Indiaan
aan
zijn
bisschop
deed
toe
komen
.
Dan
hoorde
men
niets
meer
van
de
heldenpriesters
.
Maand
op
maand
verging
;
vergeefs
zag
de
bisschop
uit
naar
zijn
geliefde
zonen
.
Geen
bericht
.
Sombere
vermoe
dens
drongen
zich
bii
den
bisschop
op
.
Het
werd
1914
.
Ontdekkingsreizi
-
gers
vertelden
,
dat
zij
Eskimo's
had
-
den
aangetroffen
met
priesterkleeren
aan
.
Eskimo's
in
priesterkleeren
—
daar
moest
iets
gebeurd
zijn
.
De
som
-
bere
voorgevoelens
van
den
bisschop
de
geliefde
straat
.
De
handtaschjes
be
vatten
eenige
ponden
sterling
,
twee
of
drie
,
zelfs
vier
,
opgespaard
voor
Kerst
mis
,
en
een
liistjö
van
geschenken
voor
vrienden
en
verwanten
die
Ox
-
ford
Street
zeker
te
koop
zal
hebben
.
Ik
liet
mij
door
de
golvende
massa
meedragen
,
winkels
uit
en
,
winkels
in
.
Soms
kon
de
stroom
tusschen
de
toon
banken
niet
verder
omdat
men
voor
-
uit
niet
opschoot
.
Dan
stonden
wij
sa
-
mengepakt
,
schouder
aan
schouder
en
rug
aan
borst
.
Ik
vond
het
niet
pret
-
tig
,
maar
de
vrouwen
genoten
en
von
-
den
het
best
en
genoten
klaarblijkelijk
van
de
ervaring
„
Really
Christmassy
"
hoorde
ik
er
een
zeggen
.
Zij
vond
het
,,
echt
Kerstmisachtig
"
en
verheugde
zich
in
het
drukkend
gewoel
,
in
het
licht
en
de
kleuren
van
den
rijken
win
kol
.
Tegen
wil
en
dank
dreef
de
stroom
mij
de
trappen
af
naar
een
on
-
dervloersche
afdeeling
,
waar
honder
-
den
vrouwen
met
koortsig-vlugge
ge
-
baren
artikelen
oppakten
en
weer
neer
legden
,
besluiteloos
en
begeerig
,
be
-
oordeelend
of
dit
of
dat
geschikt
zou
zijn
voor
Johny
,
Minnie
of
een
ander
.
Ik
worstelde
mij
uit
de
vrouwendei
-
ning
weg
en
werd
op
straat
door
an
-
of
elders
en
missen
,
behalve
den
tijd,>nen
aanstroomende
vrouwen
,
uit
het
ook
het
speciale
talent
van
winkelen.'noorden
,
oosten
,
zuiden
en
westen
,
op
Tweede
Blad
.
KERKBERICHT
.
St
.
DominiGus-Parochie
te
Tiel
.
Zondag
9
Januari
1926
.
Eerste
Zondag
na
Driekoningen
.
De
H.H
.
Missen
ten
6
,
8
en
10
uur
.
Feest
van
liet
Heilig
Huisgezin
J
.
M
.
J
'.
Kwart
voor
twaalf
de
Catechismus
.
6
Uur
Lof
ter
eere
van
den
Zoeten
Naam
,
Kozenhoedje
en
Predikatie
.
Dinsdag-avond
7
uur
Lof
ter
eere
van
den
11
.
Vader
Dominicus
.
Woensdag-avond
7
uur
Lof
ter
eere
van
de
H
.
Barbara
,
patrones
tegen
een
haastigen
en
onvoorzienen
dooü
'.
Vrijdagmiddag
na
schooltijd
biecht
-
hooreu
voor
de
kinderen
van
het
derde
leerjaar
.
Andere
kinderen
kunnen
zich
hier
-
bij
aansluiten
.
Zaterdagmorgen
half
acht
gezamen
-
lijke
H
.
Communie
.
Zaterdag-avond
7
uur
Lof
ter
eere
van
de
H
.
Maagd
.
Misaanwijzmg
.
Zondag
9
Januari
.
Veranderenüe
Misgebedeu
pag
.
Bo
.
ZONDAG
ONDER
HEÏ
OCTAAF
VAN
DRit^lvONlNüEN
.
Epistel
.
Les
uit
de
handelingen
der
Apostelen
{
C
.
ó
.)
Mozes
zeide
:
Een
profeet
zal
de
Heer
uw
(
iod
u
opwexken
uit
uwe
broederen
,
aan
my
gelyk
:
naar
Hem
zuu
gij
luisteren
m
aiies
wat
Jttij
tot
u
spreken
moge
-
Maar
geschieden
zal
iiet
alle
ziei
,
die
naar
dezen
profeet
met
luistert
,
zai
verdelgd
worden
uit
bet
volk
.
En
al
de
profeten
van
Sa
-
muel
af
en
vervolgens
zoovelen
er
ge
-
sproken
hebben
,
hebben
ook
deze
da
-
gen
aangekondigd
.
Gij
zijt
de
zonen
der
profeten
en
des
verbonds
,
waar
-
door
God
zich
aan
onze
vaderen-^.ver
-
bond
,
toen
Hij
tot
Abraham
zeide
:
„
En
in
uw
nakroost
zullen
gezegend
worden
al
de
geslachten
der
aarde
".
Tot
u
het
eerst
heeft
God
zijnen
die
-
naar
gezonden
,
dien
Hij
had
opge
-
wekt
,
en
die
u
zegent
,
mits
ieder
zich
bekeere
van
zijne
verkeerdheden
.
Evangelie
volgens
den
H
.
Lucas
.
(
C
.
2
.)
Toen
Jezus
twaalf
jaar
oud
was
en
zij
opgingen
naar
Jeruzalem
volgens
feestgebruik
,
en
na
afloop
der
feest
-
dagen
terugkeerden
,
bleef
de
knaap
Jezus
te
Jeruzalem
,
en
ziJne
ouders
wisten
het
niet
.
Maar
in
de
meening
,
dat
hij
bü
het
reisgezelschap
was
,
leg
-
den
ze
eenen
dagreis
af
,
en
zochten
Hem
onder
de
verwanten
en
beken
-
den
.
En
daar
ze
hem
niet
vonden
,
keerden
ze
.
Hem
zoekende
,
naar
Je
-
ruzalem
terug
.
En
na
drie
dagen
von
-
den
ze
Hem
m
dem
tempel
,
zittende
in
}
iet
midden
der
leeraren
en
hen
hoe
-
rende
en
ondervragende
.
Allen
,
intus
-
schen
,
die
Hem
hoorden
,
waren
ver
-
baasd
over
zijne
schranderheid
en
zij
-
iie
antwoorden
.
En
Hem
ziende
ston
-
den
ze
verslagen
.
En
zijne
moeder
zei
-
de
tot
Hem
:
Kind
,
waarom
hebt
Ge
ons
dit
aangedaan
':'
Zie
,
Uw
vader
en
ik
zochten
O
met
droefheid
.
En
Hij
zeide
tot
Hen
:
Waarom
zocht
ge
Mij
Y
Wist
ge
niet
,
dat
Ik
behoor
te
zijn
in
hetgeen
mijns
Vaders
is
?
En
zij
be
-
grepen
het
woord
niet
,
dat
Hij
tot
hen
sprak
.
En
Hij
ging
met
hen
mede
en
kwam
te
Nazareth
.
En
Hij
was
hun
on
■
derdanig
.
En
zijne
moeder
bewaarde
■
al
deze
woorden
in
haar
hart
.
En
Je
-
zus
ging
vooruit
in
wijsheid
en
leeftijd
én
bekoorlijkheid
bij
God
en
men
-
:
schen
.
Kerstaankoopen
in
Londen
.
iDe
straat
der
vrouwen
en
der
winkels
:
Oxford
Street
.
Vsaai
--
Guds
is
Christmas
'
t
groote
fa
-
;
miliefe,e&t
geweest
der
Engelschen.Wie
vO,afe
Engelsche
romans
leest
—
.©
idkens
!
—
weet
wat
er
al
zoo
tedoen
is
als
Kerstmis
nadert
Het
is
eenprettig
,
huiselijk
en
blij
feest
,
maar
—
het
godsdienstig
karakter
daarvan,dat
toch
de
hoofdzaak
moest
zijn
,
is
allang
op
den
achtergrond
gedrongen
!
Een
Kerstfeest
in
Engeland
is
een
dagvan
geschenken
,
van
een
copieusKerstdiner
met
plumpudding
en
bran
-
dende
rumsaus
.
vaji
warme
punch
-
groc
,
mistletoe
en
jolijt
.
Heel
aardigvoor
wie
een
goede
maag
heeft
envooral
voor
een
gezin
met
veel
kinde
-
ren
,
maar
een
familiefeest
,
waarbij
hetGoddelijk
Kind
in
de
kribbe
van
Beth
-
lehem
nauwelijks
of
in
het
geheel
nietwordt
herdacht
Doch
ook
aan
het
nationale
familie
-
feest
rukt
de
moderne
tijd
.
Sinds
eeni
-
ge
jaren
,
is
het
mode
geworden
met
de
Kerstdafi^en
op
reis
te
gaan
en
een
Agenda's
Vergaderingen
enz
.
E.K
.
Spaarkas
St
.
Joseph
.
Zitting
Zondag
van
12—1
uur
.
R.K
.
Jongenspatronaat
.
Zondag
ge
-
wone
bijeenkomst
na
het
Lof
.
R.K
.
Leesbibliotheek
„
Utile
Dulci
"
lederen
werkdag
geopend
.
Zondags
gesloten
.
Geloots
verdediging
De
heidensche
gedachte
.
Wanneer
wiJ
dit
teekenende
woord
boven
ons
artikel
plaatsen
dan
willen
wiJ
daarmede
niet
beweren
,
dat
er
in
den
volsten
en
strengsten
zin
van
het
woord
een
heidendom
aan
het
opko
-
men
is
,
dat
volkomen
gelijk
is
aan
het
heidendom
,
dat
eenmaal
door
het
Christendom
zegevierend
is
verslagen
en
verdrongen
.
Het
beteekent
veeleer
dit
,
dat
er
in
Europa
strevingen
aan
te
wijzen
zijn
,
die
geheel
parallel
gaan
met
wat
het
heidendom
deed
en
vooral
,
dat
er
een
kleine
groep
is
van
leiders
en
toonaan
-
gevers
,
in
wie
alle
positief
geloof
is
gedood
en
wier
duivelsch
werk
het
schijnt
te
zijn
,
het
geloof
ook
in
de
massa
zoo
radicaal
mogelijk
te
vernie
-
tigen
.
Deze
symptomen
vindt
men
in
Rus
-
land
,
in
Duitschland
,
in
Frankrijk
;
in
ons
land
vindt
men
,
wat
ook
een
oud
verschijnsel
is
,
de
navolging
,
de
na
-
aperij
.
Ter
inleiding
geef
ik
hier
iets
over
Rusland
.
De
N
.
R
.
Crt
.
publiceerde
een
parti
-
culiere
correspondentie
uit
Rusland
over
den
toestand
van
den
godsdienst
onder
het
sovjet-regiem
.
De
schrijver
concludeert
daarin
dat
:
„
Het
communisme
in
Rusland
prin
-
cipieel
anti
-
religieus
is
,
de
staat
is
,
gelijk
uit
de
grondwet
blijkt
,
slechts
areligieus
.
Het
nauwe
verband
tus
-
schen
staat
en
communisme
leidt
er
echter
toe
,
dat
de
neutraliteit
van
den
staat
op
godsdienstig
terrein
een
zeer
welwillende
neutraliteit
voor
het
anti
religieuse
is
,
met
dien
verstande
ech
-
ter
,
dat
de
openbare
uitoefening
van
den
eeredieiist
volkomen
vrij
wordt
ge
laten
.
Het
communistisch
i)artiJ
-
pro-gramma
legt
op
de
partij
den
plicht
tot
organisatie
van
de
allerbreedste
wetenschappelijk-verlichtende
anti
-
religieuse
propaganda
,
maar
het
voegt
daaraan
als
voorbehoud
toe
:
daarbij
is
het
noodzakelijk
zorgvuldig
alle
erger
nis
van
de
gevoelens
der
geloovigen
te
vermijden
,
die
slechts
kan
leiden
tot
versterking
van
het
religieuse
fa
-
natisme
.
Een
indirecte
propaganda
te
-
gen
de
religie
ligt
in
het
gansche
on
-
derwijs
,
dat
,
met
verbod
van
gods
-
dienstonderwijs
op
scholen
(
behalve
eeiiige
Mohammedaansche
scholen
),
geheel
van
den
naturalistischen
geest
van
het
historisch-materialisme
door
-
trokken
is
,
en
in
den
staatsboekhandel
die
,
in
verband
ook
met
de
censuur
,
historisch-materialistische
elementen
in
de
boeken
oii
het
gebied
van
het
geestelijk
leven
eischt
.
Anti
-
religieu-sc
boeken
geeft
de
staatsuitgeverij
ook
uit
.
Maar
het
is
mij
uiterst
moei
-
lijk
gevallen
in
het
Heilige
Moskou
een
kerkboek
inachtig
te
worden
om
een
kerkdienst
te
volgen
;
ik
ben
er
tenslotte
in
geslaagd
bij
een'koster
in
een
kapelletje
.
Rechtstreeksche
propaganda
tegen
den
godsdienst
wordt
g_evoerd
door
de
zgn
.
anti
-
religieuse
films
,
in
commu
-
nistische
ontwikkelingscursussen
en
door
het
geillustreerde
blaadje
,
de
Atheïst
(
Bjezbozjnik
),
dat
in
een
hoofdstraat
van
Moskou
zijn
hoofdkan
toor
heeft
.
stroom
van
Engelschen
stort
zich
uit
over
het
vasteland
.
Zoodat
„
Punch
"
een
of
twee
jaar
geleden
een
sombere
plaat
gaf
,
waarop
de
schim
van
Dic
-
kens
bij
de
poort
van
een
kasteel
werd
afgebeeld
,
droefgeestig
kijkend
naar
de
aankondiging
:
Abroad
(
afwezig
)
en
zuchtend
:
So
this
is
Christmas
!
Wat
intusschen
gebleven
is
,
dat
is
de
gewoonte
elkander
geschenken
,
te
geven
,
zooals
in
ons
land
met
St
.
Ni
-
colaas
.
Wat
dit
beteekent
in
een
me
-
tropool
van
zeven
millioen
inwoners
,
wordt
levendig
geteekend
in
een
brief
uit
Londen
aan
de
Prov
.
Gron
.
Crt
.
,,
Het
is
moeilijk
te
zeggen
,
welke
van
de
vele
winkelstraten
wel
het
drukst
is
;
maar
Oxford
Street
—
ze
-
ker
de
langste
winkelstraat
van
de
stad
—
heeft
als
Kerststraat
den
groot
sten
indruk
op
mij
gemaakt
.
Zij
levert
een
veibazingwekkenden
aanblik
in
deze
dagen
De
vrou.wen
overheerschen
er
;
het
is
een
lange
,
langzame
stroom
vrouwen
,
op
jacht
naar
het
„
geschikt
-
ste
Kerstgeschenk
".
De
mannen
kun
-
nen
aan
de
jacht
niet
zoo
ruim
mee
-
doen
;
zij
hebben
hun
werk
in
de
City
In
vele
opzichten
ontziet
de
overheid
het
godsdienstig
leven
Weliswaar
heb
ik
geconstateerd
,
dat
men
in
een
zie
-
kenhuis
,
in
een
gevangenis
en
in
een
instelling
van
weldadigheid
,
het
kerk
lokaal
had
veranderd
in
een
inrichting
-
voor
ontwikkeling
of
ontspanning
,
maar
men
onthoudt
in
ziekenhuizen
den
zieken
den
troost
der
religie
niet
,
mits
de
bediening
slechts
geschiede
voor
hen
,
die
dit
bepaald
wenschen
en
dan
in
een
afzonderlijk
lokaal
,
zoodat
anderen
het
niet
behoeven
bij
te
wo
-
nen
.
Ook
voor
de
dooden
is
de
gods
-
dienstige
zorg
toegelaten
.
De
voorzichtige
houding
der
over
-
heid
heeft
intusschen
niet
verhinderd
dat
men
boven
aan
den
rooden
zijge
-
vel
van
het
vroegere
Moskousche
stad
huis
,
bij
den
toegang
tot
-
het
Roode
Plein
(
dat
vóór
den
oorlog
ook
al
zoo
heette
)
met
wittt
lettertjes
in
relief
heeft
geschreven
:
religie
is
opium
voor
het
volk
.
Doch
g'een
vijftien
me
-
ter
van
dezen
gevel
bevindt
zich
het
voornaam-eenvoudige
,
onlangs
frisch
wit
geverfde
en
bescheiden
vergulde
,
kleine
heiligdom
van
de
Iwerische
Moeder
Gods
,
de
heiligste
ikon
van
Moskou
.
In
communistische
kringen
koestert
men
de
verwachting
,
dat
de
gods
-
dienst
tengevolge
van
de
toenemende
intellectueele
en
politieke
ontwikke
-
ling
van
het
volk
zal
verdwijnen
en
wees
men
er
mij
op
,
dat
zij
thans
nog
alleen
leeft
onder
de
vrouwen
,
de
boe
-
ren
,
de
kleine
burgers
en
de
arbeiders
,
die
kortelings
van
het
platteland
kwa
-
men
.
Verschijnselen
als
heilige
af
-
beeldingen
,
die
ik
in
een
arbeiders
-
woning
.
rustig
nevens
portretten
van
Lenin
,
Kalinin
enz
.
zag
hangen
,
wer
-
den
verklaard
uit
de
religie
van
moe
-
der
of
vrouw
des
arbeiders
.
Inderdaad
bleken
mij
de
meerderheid
der
kerk
-
bezoekers
vrouwen
.
Onder
de
mannen
zag
ik
niet
de
stoere
en
intelligente
gezichten
,
die
men
in
onze
kerken
kan
aantreffen
;
maar
onder
de
priesters
ziet
men
prachtkoppen
,
zeer
geflat
-
teerd
door
de
lange
haren
die
de
mees
-
te
dragen
.
De
kort
geknipte
kop
van
een
jong
diaken
in
de
ITeilandkerk
deed
meer
aan
een
bekend
S
.
D
.
domi
-
nee
in
Sneek
denken
.
Yan
Kerk
en
G-odsdienst
.
De
Martelaars
van
de
Koude
.
Paus
Pius
X
noemde
indertijd
de
missionarissen
in
de
Noordelijke
stre
-
ken
van
Canada
met
den
roemvollen
naam
van
martelaars
van
de
kou
Toen
tertijd
bestond
nog
niet
de
ijsmissie
onder
de
Eskimo's
.
In
de
Reichspost
vertelt
thans
pater
Schaefer
,
van
de
-
zelfde
congregatie
,
hoe
de
ijsmissie
werd
gesticht
en
hoe
de
eerste
missio
narissen
de
slachtoffers
werden
van
'
hun
heldhaftigheid
en
hun
geloofs
-
ijver
.
Tot
1910
,
aldus
pater
Schaefer
,
had
-
den
de
missionarissen
Oblaten
van
de
Onbevlekte
Ontvangenis
tot
vijfmaal
toe
beproefd
,
vasten
voet
te
krijgen
onder
de
Eskimo's
.
Het
was
tever
-
geefs
geweest
.
In
1911
bood
zich
een
nieuwe
gelegenheid
aan
,
om
met
hen
in
verbinding
te
treden
.
De
bisschop
van
het
vicariaat
der
Mackenzie
,
Noor
delijk
d.eel
van
het
Slavenmeer
,
had
vernomen
,
dat
een
200-tal
Eskimo's
naar
de
Deuse-baai
zou
komen
.
Pater
Rouvière
,
die
tot
'
dan
toe
op
de
statie
van
Onze
Lieve
Vrouw
van
Goede
Hoop
had
gewerkt
,
werd
voor
de
nieu
-
we
poging
uitgekozen
.
Moedig
,
vol
Godsvertrouwen
,
bewust
van
de
gewei
dige
taak
,
die
hij
op
zich
nam
,
verliet
de
dappere
missionaris
op
5
Juli
1911
de
hem
lief
geworden
statie
.
Oxford
Street
is
,
zooals
het
een
vrou
-
wenstraat
past
,
grillig
.
De
stemming
aan
den
zuidkant
van
de
straat
is
heel
anders
dan
die
aan
den
noordkant
Aan
den
zuidkant
zijn
niet
de
groote
winkels
en
mannen
kiezen
er
snel
hun
weg
.
Maar
aan
den
noordkant
,
waar
twee
kilometer
lang
enorme
winkelra
-
men
zich
strekken
—
de
ramen
van
een
Neder!andschen
modewinkel
C
.
en
A
.
er
in
begrepen
—
ziet
men
die
ont
-
stellende
horde
vrouwen
.
Het
aspect
en
do
stemming
van
de
straat
veran
-
deren
ook
met
de
uren
.
In
den
ochtend
is
Oxford
Street
bijna
even
deftig
als
Regent
vStreet
,
die
haar
kruist
.
Het
is
er
betrekkelijk
stil
en
het
vrouwenle
-
ger
is
nog
niet
aangemarcheerd
.
Een
paar
decoratieve
vrouwen
,
in
zware
bontmantels
en
luxe-automobielen
be
-
zoeken
'
t
morgens
de
straat
.
In
den
middag
schuifelt
er
de
dichte
,
de
de
-
mocratische
schare
.
Waar
komt
zij
vandaan
?
In
den
ochtend
is
zij
per
hoofd
bezig
geweest
in
het
huishou
-
den
,
in
de
voorstad
.
De
dingen
daar
kunnen
niet
aan
kant
voor
twee
uur
.
Maar
na
dat
uur
convergeeren
alle
lij
-
OP
DEN
UITKIJK
Herinnering
.
Het
was
deze
week
een
van
die
zeld
zame
dagen
met
zacht
weer
.
Het
duurt
niet
lang
,
want
spoedig
leeren
wind
-
en
regenstormen
en
een
vleug
sneeuw
over
onze
papperige
kleiwegen
,
dat
wij
zijn
in
het
hart
van
onzen
zooveel
-
sten
kwakkelwinter
.
En
op
dien
zeldzamen
dag
ben
ik
langs
onze
rivier
gegaan
.
Kalm
lag
er
de
Waal
,
rimpelloos
,
bijna
in
zomer
-
bedding
.
Hoe
anders
was
het
'
t
vorige
jaar
.
Het
water
stond
van
dijk
tot
dijk
,
beukte
en
schuurde
de
kruin
,
met
stij
gende
angst
vroeg
men
zich
af
of
de
dijk
het
nog
lang
houden
zou
en
ieder
bericht
over
nieuwe
doorbraken
wekte
nieuwe
benauwenis
.
Welhaast
was
heel
Maas
en
Waal
een
onafzienbare
watervlakte
en
moest
alles
wegvluchten
voor
het
brui
schende
,
ruischende
water
,
dat
al
het
lage
land
in
bezit
nam
.
Weer
denk
ik
aan
zooveel
:
aan
de
tallooze
vluchtelingen
,
die
hier
in
Tiel
onderdak
vonden
,
aan
de
booten
met
zieken
en
ouden
van
dagen
,
aan
tien
-
tallen
helpers
in
den
nood
,
die
in
stilte
zooveel
werk
dagen
lang
,
weken
lang
hebben
verzet
,
aan
de
werkdadige
-'
hulpvaardigheid
van
velen
,
die
het
mogelijk
maakten
in
korten
tijd
een
bewonderenswaardige
actie
voor
hulp
-
verleening
te
ontplooien
:
ik
denk
bo
-
ven
alles
aan
het
taaie
uithoudings
-
vermogen
van
ons
R
.
K
.
Vrouwenbond
comité
en
het
Tielsche
Roode
Kruis
.
Weer
maak
ik
een
tocht
langs
onze
ziekenhuizen
en
lokalen
,
hoefsmid
-
school
en
school
A
vooral
,
waar
die
kleine
patientjes
lagen
met
de
maze
-
len
en
zorgzaam
werden
verpleegd
.
Zoo
komt
veel
in
de
herinnering
te
-
rug
.
Het
is
zaliger
te
geven
dan
te
ontvangen
.
Het
is
beter
te
kunnen
helpen
,
dan
geholpen
te
worden
.
Laten
wij
in
dezen
herdenkingstijd
dankbaar
zijn
,
dat
God
ons
toen
voor
rampen
spaarde
,
de
gelegenheid
schonk
wel
te
doen
en
een
mooie
blad
-
zijde
te
schrijven
in
ons
levensboek
.
namen
vaster
vorm
aan
en
hij
achtte
het
oogenblik
gekomen
de
politie
voor
Noord-Canada
in
den
arm
te
nemen
.
De
bisschop
wilde
beslist
het
raadsel
zien
opgelost
.
Een
langen
,
hangen
tijd
zou
hij
nog
moeten
wachten
in
marte
-
lende
onzekerheid
.
Eindelijk
na
meer
dan
2
jaren
kwam
bericht
,
de
droevige
zekerheid
.
De
beide
missionarissen
waren
de
Eskimo's
op
een
eiland
in
de
IJszee
gevolgd
.
Na
eenige
weken
reeds
werd
hun
positie
bedenkelijk
,
daar
de
voe
-
dingsmiddelen
der
Eskimo's
begonnen
op
te
raken
en
hun
lot
was
bezegeld
,
toen
hun
vermaningen
tegen
het
ze
-
denbederf
der
Eskimo's
met
bedreigin
gen
van
moord
werden
beantwoord
.
Een
der
Eskimo's
die
medelijden
met
de
goede
paters
had
,
waarschuw
-
de
de
missionarissen
en
ried
hen
aan
,
in
alle
haast
te
vluchten
.
Ze
spanden
dan
ook
hun
honden
voor
hun
slee
en
begonnen
den
terugtocht
.
Reeds
den
volgenden
dag
echter
werden
ze
door
twee
Eskimo's
van
den
meest
verbeten
stam
ingehaald
.
Deze
sloten
zich
quasi
vriendschappelijk
bij
hen
aan
,
hielpen
hen
met
het
besturen
der
slede
en
bouwden
des
avonds
een
sneeuwhut
,
een
bij
de
Es
-
kimo's
geheiligde
plaats
.
Alles
scheen
goed
te
gaan
en
niets
liet
het
verrader
lijke
plan
der
huichelaars
vermoeden
.
Den
tweeden
avond
was
het
echter
feeds
anders
.
De
Eskimo's
bouwden
geen
ij
shut
.
De
missionarissen
,
die
ge
vaar
duchtten
,
hielden
om
de
beurt
de
dere
stroomen
opgepakt
,
die
mij
al
gauw
weer
in
een
anderen
winkel
de
-
den
belanden
.
Hier
belemmerden
kin
-
deren
den
voortgang
.
Beneden
vond
ik
een
grot
,
waar
kinderen
in
ademlooze
spanning
werden
geleid
voor
een
man
die
er
uitzag
als
Sinteiklaas
,
den
En
-
gelschen
,
die
Vader
Kerstmis
of
Santa
Claus
heet
.
De
kinderen
gingen
er
scheep
in
platboomde
booten
op
erg
bruin
en
zeer
onecht
water
.
Kleine
jon
gens
in
matrozenijakken
trokken
de
booten
voort
tot
men
belandde
in
een
soort
spelonk
,
waar
de
Sinterklaas
met
automatische
regelmaat
pakjes
uitreikte
.
Men
had
mij
al
een
half
uur
lang
geduwd
,
gestomiDt
en
geperst
en
de
beweging
door
de
grot
was
vooral
benauwend
en
pijnlijk
geweest
.
Maar
ik
had
toch
nog
wel
oog
voor
de
ver
-
rukte
uitdrukking
op
de
gezichten
der
kleinste
kinderen
,
wanneer
de
Sinter
-
klaas
hun
de
surprise
overhandigde
.
De
oudere
kinderen
echter
deden
su
-
oerieur
en
ongeloovig
en
namen
het
nakje
aan
met
een
gezichtsuitdruk
-
king
,
die
vertelde
hoe
zij
de
vertoo
-
ning
vonden
.
Ik
heb
u
al
gezegd
dat
er
een
Ne
-
derlandsche
winkel
is
in
Oxford