Tekstweergave van DWB_1927-01-08_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
IsTo , 1854 Zaterdag 8 « Januari 199T 19 © « Jaaï^gang DB W^AALBOD iNieui^s - en . A.dvertentieblad voor TIEIj , MA-A,S en WA^A^Ij , ISTeder - en Over-Iletiiwe , Tieler - on Somiïieler^s^aai-d . ' t slapen belet . doordat er ontsteking veroor - zakende slijm op Uw borst zit , zorg dan , dat er naast Uw bed AbdüsïroOP staat , om U een rustigen nacht te bezorgen . Akker's Abdij siroop lost de slijm op en verdrijft den hoest - prikkel » beroemd en onge - ëvenaard hij bronchitis , kink - hoest , slijmhoest en asthma . Overal vetkrijgb . in kokers & f 1.50 , f 2.75 , f 4.50 De grobte Hacons zijn ' voordceligcr De eerste ontgoocheling ondervond hij , toen hij na een uiterst moeilijken tocht van 300 kilometer verder nog dan van Groningen naar Maastricht aan het doel der reis was aangeko - men ; de Eskimo's waren reeds weder van het Groote Berenmeer in de rich - ting van de IJszee vertrokken . Kort besloten trok pater Rouvière hen ach - terop . Hij bereikte hen op 15 Augus - tus , den luistervoUen feestdag van zijn Hemelsche Moeder , aan wier dienst iedere oblaat zijn leven gewijd heeft . Het was aan een meer , waaraan later de naam Rouvière-meer gegeven werd Hier besloot hij te blijven . Hij bouw de een armzalige hut en op 17 Septem ber las hij er voor de eerste maal de H . Mis . Hoe vurig moet de missionaris den Goddelijken Heiland om de redding der zielen van dit arme volk en ook om kracht en sterkte voor zich zelf ge beden hebben . Kracht en sterkte van Boven , die hij zoozeer noodig zou heb - ben in deze eenzaamheid , waar hij een bloedigen dood tegemoet zou gaan . In April 1912 keerde hij naar de hoofdstatie terug , bracht zijn bisschop rapport uit over de opgedane ervarin - gen en vroeg om een metgezel . Pater Le Rou werd hem meegegeven . Nog in dezelfde maand bevonden , zich de beide missionarissen wederom aan het Rouvière-meer , vanwaar zij op 9 Oc - tober met een ^- roep Eskimo's naar de IJszee trokken . Het werd hun doods - gang . Moge Maria onze schreden lei - den ; dat was het laatste bericht , dat pater Rouvière door bemiddeling van een Indiaan aan zijn bisschop deed toe komen . Dan hoorde men niets meer van de heldenpriesters . Maand op maand verging ; vergeefs zag de bisschop uit naar zijn geliefde zonen . Geen bericht . Sombere vermoe dens drongen zich bii den bisschop op . Het werd 1914 . Ontdekkingsreizi - gers vertelden , dat zij Eskimo's had - den aangetroffen met priesterkleeren aan . Eskimo's in priesterkleeren daar moest iets gebeurd zijn . De som - bere voorgevoelens van den bisschop de geliefde straat . De handtaschjes be vatten eenige ponden sterling , twee of drie , zelfs vier , opgespaard voor Kerst mis , en een liistjö van geschenken voor vrienden en verwanten die Ox - ford Street zeker te koop zal hebben . Ik liet mij door de golvende massa meedragen , winkels uit en , winkels in . Soms kon de stroom tusschen de toon banken niet verder omdat men voor - uit niet opschoot . Dan stonden wij sa - mengepakt , schouder aan schouder en rug aan borst . Ik vond het niet pret - tig , maar de vrouwen genoten en von - den het best en genoten klaarblijkelijk van de ervaring Really Christmassy " hoorde ik er een zeggen . Zij vond het ,, echt Kerstmisachtig " en verheugde zich in het drukkend gewoel , in het licht en de kleuren van den rijken win kol . Tegen wil en dank dreef de stroom mij de trappen af naar een on - dervloersche afdeeling , waar honder - den vrouwen met koortsig-vlugge ge - baren artikelen oppakten en weer neer legden , besluiteloos en begeerig , be - oordeelend of dit of dat geschikt zou zijn voor Johny , Minnie of een ander . Ik worstelde mij uit de vrouwendei - ning weg en werd op straat door an - of elders en missen , behalve den tijd,>nen aanstroomende vrouwen , uit het ook het speciale talent van winkelen.'noorden , oosten , zuiden en westen , op Tweede Blad . KERKBERICHT . St . DominiGus-Parochie te Tiel . Zondag 9 Januari 1926 . Eerste Zondag na Driekoningen . De H.H . Missen ten 6 , 8 en 10 uur . Feest van liet Heilig Huisgezin J . M . J '. Kwart voor twaalf de Catechismus . 6 Uur Lof ter eere van den Zoeten Naam , Kozenhoedje en Predikatie . Dinsdag-avond 7 uur Lof ter eere van den 11 . Vader Dominicus . Woensdag-avond 7 uur Lof ter eere van de H . Barbara , patrones tegen een haastigen en onvoorzienen dooü '. Vrijdagmiddag na schooltijd biecht - hooreu voor de kinderen van het derde leerjaar . Andere kinderen kunnen zich hier - bij aansluiten . Zaterdagmorgen half acht gezamen - lijke H . Communie . Zaterdag-avond 7 uur Lof ter eere van de H . Maagd . Misaanwijzmg . Zondag 9 Januari . Veranderenüe Misgebedeu pag . Bo . ZONDAG ONDER HEÏ OCTAAF VAN DRit^lvONlNüEN . Epistel . Les uit de handelingen der Apostelen { C . ó .) Mozes zeide : Een profeet zal de Heer uw ( iod u opwexken uit uwe broederen , aan my gelyk : naar Hem zuu gij luisteren m aiies wat Jttij tot u spreken moge - Maar geschieden zal iiet alle ziei , die naar dezen profeet met luistert , zai verdelgd worden uit bet volk . En al de profeten van Sa - muel af en vervolgens zoovelen er ge - sproken hebben , hebben ook deze da - gen aangekondigd . Gij zijt de zonen der profeten en des verbonds , waar - door God zich aan onze vaderen-^.ver - bond , toen Hij tot Abraham zeide : En in uw nakroost zullen gezegend worden al de geslachten der aarde ". Tot u het eerst heeft God zijnen die - naar gezonden , dien Hij had opge - wekt , en die u zegent , mits ieder zich bekeere van zijne verkeerdheden . Evangelie volgens den H . Lucas . ( C . 2 .) Toen Jezus twaalf jaar oud was en zij opgingen naar Jeruzalem volgens feestgebruik , en na afloop der feest - dagen terugkeerden , bleef de knaap Jezus te Jeruzalem , en ziJne ouders wisten het niet . Maar in de meening , dat hij het reisgezelschap was , leg - den ze eenen dagreis af , en zochten Hem onder de verwanten en beken - den . En daar ze hem niet vonden , keerden ze . Hem zoekende , naar Je - ruzalem terug . En na drie dagen von - den ze Hem m dem tempel , zittende in } iet midden der leeraren en hen hoe - rende en ondervragende . Allen , intus - schen , die Hem hoorden , waren ver - baasd over zijne schranderheid en zij - iie antwoorden . En Hem ziende ston - den ze verslagen . En zijne moeder zei - de tot Hem : Kind , waarom hebt Ge ons dit aangedaan ':' Zie , Uw vader en ik zochten O met droefheid . En Hij zeide tot Hen : Waarom zocht ge Mij Y Wist ge niet , dat Ik behoor te zijn in hetgeen mijns Vaders is ? En zij be - grepen het woord niet , dat Hij tot hen sprak . En Hij ging met hen mede en kwam te Nazareth . En Hij was hun on derdanig . En zijne moeder bewaarde al deze woorden in haar hart . En Je - zus ging vooruit in wijsheid en leeftijd én bekoorlijkheid bij God en men - : schen . Kerstaankoopen in Londen . iDe straat der vrouwen en der winkels : Oxford Street . Vsaai -- Guds is Christmas ' t groote fa - ; miliefe,e&t geweest der Engelschen.Wie vO,afe Engelsche romans leest idkens ! weet wat er al zoo tedoen is als Kerstmis nadert Het is eenprettig , huiselijk en blij feest , maar het godsdienstig karakter daarvan,dat toch de hoofdzaak moest zijn , is allang op den achtergrond gedrongen ! Een Kerstfeest in Engeland is een dagvan geschenken , van een copieusKerstdiner met plumpudding en bran - dende rumsaus . vaji warme punch - groc , mistletoe en jolijt . Heel aardigvoor wie een goede maag heeft envooral voor een gezin met veel kinde - ren , maar een familiefeest , waarbij hetGoddelijk Kind in de kribbe van Beth - lehem nauwelijks of in het geheel nietwordt herdacht Doch ook aan het nationale familie - feest rukt de moderne tijd . Sinds eeni - ge jaren , is het mode geworden met de Kerstdafi^en op reis te gaan en een Agenda's Vergaderingen enz . E.K . Spaarkas St . Joseph . Zitting Zondag van 12—1 uur . R.K . Jongenspatronaat . Zondag ge - wone bijeenkomst na het Lof . R.K . Leesbibliotheek Utile Dulci " lederen werkdag geopend . Zondags gesloten . Geloots verdediging De heidensche gedachte . Wanneer wiJ dit teekenende woord boven ons artikel plaatsen dan willen wiJ daarmede niet beweren , dat er in den volsten en strengsten zin van het woord een heidendom aan het opko - men is , dat volkomen gelijk is aan het heidendom , dat eenmaal door het Christendom zegevierend is verslagen en verdrongen . Het beteekent veeleer dit , dat er in Europa strevingen aan te wijzen zijn , die geheel parallel gaan met wat het heidendom deed en vooral , dat er een kleine groep is van leiders en toonaan - gevers , in wie alle positief geloof is gedood en wier duivelsch werk het schijnt te zijn , het geloof ook in de massa zoo radicaal mogelijk te vernie - tigen . Deze symptomen vindt men in Rus - land , in Duitschland , in Frankrijk ; in ons land vindt men , wat ook een oud verschijnsel is , de navolging , de na - aperij . Ter inleiding geef ik hier iets over Rusland . De N . R . Crt . publiceerde een parti - culiere correspondentie uit Rusland over den toestand van den godsdienst onder het sovjet-regiem . De schrijver concludeert daarin dat : Het communisme in Rusland prin - cipieel anti - religieus is , de staat is , gelijk uit de grondwet blijkt , slechts areligieus . Het nauwe verband tus - schen staat en communisme leidt er echter toe , dat de neutraliteit van den staat op godsdienstig terrein een zeer welwillende neutraliteit voor het anti religieuse is , met dien verstande ech - ter , dat de openbare uitoefening van den eeredieiist volkomen vrij wordt ge laten . Het communistisch i)artiJ - pro-gramma legt op de partij den plicht tot organisatie van de allerbreedste wetenschappelijk-verlichtende anti - religieuse propaganda , maar het voegt daaraan als voorbehoud toe : daarbij is het noodzakelijk zorgvuldig alle erger nis van de gevoelens der geloovigen te vermijden , die slechts kan leiden tot versterking van het religieuse fa - natisme . Een indirecte propaganda te - gen de religie ligt in het gansche on - derwijs , dat , met verbod van gods - dienstonderwijs op scholen ( behalve eeiiige Mohammedaansche scholen ), geheel van den naturalistischen geest van het historisch-materialisme door - trokken is , en in den staatsboekhandel die , in verband ook met de censuur , historisch-materialistische elementen in de boeken oii het gebied van het geestelijk leven eischt . Anti - religieu-sc boeken geeft de staatsuitgeverij ook uit . Maar het is mij uiterst moei - lijk gevallen in het Heilige Moskou een kerkboek inachtig te worden om een kerkdienst te volgen ; ik ben er tenslotte in geslaagd bij een'koster in een kapelletje . Rechtstreeksche propaganda tegen den godsdienst wordt g_evoerd door de zgn . anti - religieuse films , in commu - nistische ontwikkelingscursussen en door het geillustreerde blaadje , de Atheïst ( Bjezbozjnik ), dat in een hoofdstraat van Moskou zijn hoofdkan toor heeft . stroom van Engelschen stort zich uit over het vasteland . Zoodat Punch " een of twee jaar geleden een sombere plaat gaf , waarop de schim van Dic - kens bij de poort van een kasteel werd afgebeeld , droefgeestig kijkend naar de aankondiging : Abroad ( afwezig ) en zuchtend : So this is Christmas ! Wat intusschen gebleven is , dat is de gewoonte elkander geschenken , te geven , zooals in ons land met St . Ni - colaas . Wat dit beteekent in een me - tropool van zeven millioen inwoners , wordt levendig geteekend in een brief uit Londen aan de Prov . Gron . Crt . ,, Het is moeilijk te zeggen , welke van de vele winkelstraten wel het drukst is ; maar Oxford Street ze - ker de langste winkelstraat van de stad heeft als Kerststraat den groot sten indruk op mij gemaakt . Zij levert een veibazingwekkenden aanblik in deze dagen De vrou.wen overheerschen er ; het is een lange , langzame stroom vrouwen , op jacht naar het geschikt - ste Kerstgeschenk ". De mannen kun - nen aan de jacht niet zoo ruim mee - doen ; zij hebben hun werk in de City In vele opzichten ontziet de overheid het godsdienstig leven Weliswaar heb ik geconstateerd , dat men in een zie - kenhuis , in een gevangenis en in een instelling van weldadigheid , het kerk lokaal had veranderd in een inrichting - voor ontwikkeling of ontspanning , maar men onthoudt in ziekenhuizen den zieken den troost der religie niet , mits de bediening slechts geschiede voor hen , die dit bepaald wenschen en dan in een afzonderlijk lokaal , zoodat anderen het niet behoeven bij te wo - nen . Ook voor de dooden is de gods - dienstige zorg toegelaten . De voorzichtige houding der over - heid heeft intusschen niet verhinderd dat men boven aan den rooden zijge - vel van het vroegere Moskousche stad huis , bij den toegang tot - het Roode Plein ( dat vóór den oorlog ook al zoo heette ) met wittt lettertjes in relief heeft geschreven : religie is opium voor het volk . Doch g'een vijftien me - ter van dezen gevel bevindt zich het voornaam-eenvoudige , onlangs frisch wit geverfde en bescheiden vergulde , kleine heiligdom van de Iwerische Moeder Gods , de heiligste ikon van Moskou . In communistische kringen koestert men de verwachting , dat de gods - dienst tengevolge van de toenemende intellectueele en politieke ontwikke - ling van het volk zal verdwijnen en wees men er mij op , dat zij thans nog alleen leeft onder de vrouwen , de boe - ren , de kleine burgers en de arbeiders , die kortelings van het platteland kwa - men . Verschijnselen als heilige af - beeldingen , die ik in een arbeiders - woning . rustig nevens portretten van Lenin , Kalinin enz . zag hangen , wer - den verklaard uit de religie van moe - der of vrouw des arbeiders . Inderdaad bleken mij de meerderheid der kerk - bezoekers vrouwen . Onder de mannen zag ik niet de stoere en intelligente gezichten , die men in onze kerken kan aantreffen ; maar onder de priesters ziet men prachtkoppen , zeer geflat - teerd door de lange haren die de mees - te dragen . De kort geknipte kop van een jong diaken in de ITeilandkerk deed meer aan een bekend S . D . domi - nee in Sneek denken . Yan Kerk en G-odsdienst . De Martelaars van de Koude . Paus Pius X noemde indertijd de missionarissen in de Noordelijke stre - ken van Canada met den roemvollen naam van martelaars van de kou Toen tertijd bestond nog niet de ijsmissie onder de Eskimo's . In de Reichspost vertelt thans pater Schaefer , van de - zelfde congregatie , hoe de ijsmissie werd gesticht en hoe de eerste missio narissen de slachtoffers werden van ' hun heldhaftigheid en hun geloofs - ijver . Tot 1910 , aldus pater Schaefer , had - den de missionarissen Oblaten van de Onbevlekte Ontvangenis tot vijfmaal toe beproefd , vasten voet te krijgen onder de Eskimo's . Het was tever - geefs geweest . In 1911 bood zich een nieuwe gelegenheid aan , om met hen in verbinding te treden . De bisschop van het vicariaat der Mackenzie , Noor delijk d.eel van het Slavenmeer , had vernomen , dat een 200-tal Eskimo's naar de Deuse-baai zou komen . Pater Rouvière , die tot ' dan toe op de statie van Onze Lieve Vrouw van Goede Hoop had gewerkt , werd voor de nieu - we poging uitgekozen . Moedig , vol Godsvertrouwen , bewust van de gewei dige taak , die hij op zich nam , verliet de dappere missionaris op 5 Juli 1911 de hem lief geworden statie . Oxford Street is , zooals het een vrou - wenstraat past , grillig . De stemming aan den zuidkant van de straat is heel anders dan die aan den noordkant Aan den zuidkant zijn niet de groote winkels en mannen kiezen er snel hun weg . Maar aan den noordkant , waar twee kilometer lang enorme winkelra - men zich strekken de ramen van een Neder!andschen modewinkel C . en A . er in begrepen ziet men die ont - stellende horde vrouwen . Het aspect en do stemming van de straat veran - deren ook met de uren . In den ochtend is Oxford Street bijna even deftig als Regent vStreet , die haar kruist . Het is er betrekkelijk stil en het vrouwenle - ger is nog niet aangemarcheerd . Een paar decoratieve vrouwen , in zware bontmantels en luxe-automobielen be - zoeken ' t morgens de straat . In den middag schuifelt er de dichte , de de - mocratische schare . Waar komt zij vandaan ? In den ochtend is zij per hoofd bezig geweest in het huishou - den , in de voorstad . De dingen daar kunnen niet aan kant voor twee uur . Maar na dat uur convergeeren alle lij - OP DEN UITKIJK Herinnering . Het was deze week een van die zeld zame dagen met zacht weer . Het duurt niet lang , want spoedig leeren wind - en regenstormen en een vleug sneeuw over onze papperige kleiwegen , dat wij zijn in het hart van onzen zooveel - sten kwakkelwinter . En op dien zeldzamen dag ben ik langs onze rivier gegaan . Kalm lag er de Waal , rimpelloos , bijna in zomer - bedding . Hoe anders was het ' t vorige jaar . Het water stond van dijk tot dijk , beukte en schuurde de kruin , met stij gende angst vroeg men zich af of de dijk het nog lang houden zou en ieder bericht over nieuwe doorbraken wekte nieuwe benauwenis . Welhaast was heel Maas en Waal een onafzienbare watervlakte en moest alles wegvluchten voor het brui schende , ruischende water , dat al het lage land in bezit nam . Weer denk ik aan zooveel : aan de tallooze vluchtelingen , die hier in Tiel onderdak vonden , aan de booten met zieken en ouden van dagen , aan tien - tallen helpers in den nood , die in stilte zooveel werk dagen lang , weken lang hebben verzet , aan de werkdadige -' hulpvaardigheid van velen , die het mogelijk maakten in korten tijd een bewonderenswaardige actie voor hulp - verleening te ontplooien : ik denk bo - ven alles aan het taaie uithoudings - vermogen van ons R . K . Vrouwenbond comité en het Tielsche Roode Kruis . Weer maak ik een tocht langs onze ziekenhuizen en lokalen , hoefsmid - school en school A vooral , waar die kleine patientjes lagen met de maze - len en zorgzaam werden verpleegd . Zoo komt veel in de herinnering te - rug . Het is zaliger te geven dan te ontvangen . Het is beter te kunnen helpen , dan geholpen te worden . Laten wij in dezen herdenkingstijd dankbaar zijn , dat God ons toen voor rampen spaarde , de gelegenheid schonk wel te doen en een mooie blad - zijde te schrijven in ons levensboek . namen vaster vorm aan en hij achtte het oogenblik gekomen de politie voor Noord-Canada in den arm te nemen . De bisschop wilde beslist het raadsel zien opgelost . Een langen , hangen tijd zou hij nog moeten wachten in marte - lende onzekerheid . Eindelijk na meer dan 2 jaren kwam bericht , de droevige zekerheid . De beide missionarissen waren de Eskimo's op een eiland in de IJszee gevolgd . Na eenige weken reeds werd hun positie bedenkelijk , daar de voe - dingsmiddelen der Eskimo's begonnen op te raken en hun lot was bezegeld , toen hun vermaningen tegen het ze - denbederf der Eskimo's met bedreigin gen van moord werden beantwoord . Een der Eskimo's die medelijden met de goede paters had , waarschuw - de de missionarissen en ried hen aan , in alle haast te vluchten . Ze spanden dan ook hun honden voor hun slee en begonnen den terugtocht . Reeds den volgenden dag echter werden ze door twee Eskimo's van den meest verbeten stam ingehaald . Deze sloten zich quasi vriendschappelijk bij hen aan , hielpen hen met het besturen der slede en bouwden des avonds een sneeuwhut , een bij de Es - kimo's geheiligde plaats . Alles scheen goed te gaan en niets liet het verrader lijke plan der huichelaars vermoeden . Den tweeden avond was het echter feeds anders . De Eskimo's bouwden geen ij shut . De missionarissen , die ge vaar duchtten , hielden om de beurt de dere stroomen opgepakt , die mij al gauw weer in een anderen winkel de - den belanden . Hier belemmerden kin - deren den voortgang . Beneden vond ik een grot , waar kinderen in ademlooze spanning werden geleid voor een man die er uitzag als Sinteiklaas , den En - gelschen , die Vader Kerstmis of Santa Claus heet . De kinderen gingen er scheep in platboomde booten op erg bruin en zeer onecht water . Kleine jon gens in matrozenijakken trokken de booten voort tot men belandde in een soort spelonk , waar de Sinterklaas met automatische regelmaat pakjes uitreikte . Men had mij al een half uur lang geduwd , gestomiDt en geperst en de beweging door de grot was vooral benauwend en pijnlijk geweest . Maar ik had toch nog wel oog voor de ver - rukte uitdrukking op de gezichten der kleinste kinderen , wanneer de Sinter - klaas hun de surprise overhandigde . De oudere kinderen echter deden su - oerieur en ongeloovig en namen het nakje aan met een gezichtsuitdruk - king , die vertelde hoe zij de vertoo - ning vonden . Ik heb u al gezegd dat er een Ne - derlandsche winkel is in Oxford