Tekstweergave van DWB_1934-12-29_005

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
No . 2163 Zi^TERDAG 29 DECEMBER 1934 a tnsaacT^^rjaasira i T Vivsa a x . - - iLi isssesBsri 37e Jaargang Nieuws - en Advertentieblad voor TIEL , TIELER - en BOIVIiVIELERWAARD U weet toch dat voor Uw kleeding M . SANDERS - Dmten de man is . NERGENS ZOO'N KEUZE HOEDEN en PETTEN . De Heerlyckheit der Kercke V . BELOFTE AEN ADAM , ABRAHAM EN JACOB . Terstond na Adams val wijst Gods belofte in het Paradijs aan de mens gedaan reeds op het toekomstige Godsrijk , de Kerk . In deze eerste blijde boodschap lag de belofte van de Kerk opgesloten , wat Vondel op zo'n eigenaardige wijze uit - drukt ; ,, In d'eerste heilbelofte ontvout zich d'ingevouwe belofte van de Kerck ". Wat troostvol waren Gods woorden : Ik zal vijandschap stellen tussen U en de Vrouw , tussen uw zaad en haar zaad . Zij zal U de kop verpletteren en hij zal uwe hiel belagen ". Zoals de aandachtige lezer zal opmerken volgt Von - del hier gedeeltelik de gewone tekst van de kathoUeke bijbel - vertaling , gedeeltelik ook een andere lezing , naar de Hebreewse tekst . De Schepper beloofde aan de gevallen mensen een Verlosser , die de duivel overwinnen zou . Met zijn voet zal hij de duivel verpletteren , die toch zijn aanvaller in de hiel zal bijten . Deze strijd van Kristus met de helse macht blijft voortduren in zijn mistiek lichaam de Kerk : In d'eerste heilbelofte ontvout zich d'ingevouwe Belofte van de Kerck , naerdien de vrucht der vrouwe 11.5 ) De paradysslang ' t hooft zal pletten met den voet ; Terwyl de slangetant , venynigh en verwoet , Haer in de hielen byt , om ' t vruchtbre zaet te smooren , Door een erfvyantschap , van wederzy geboren Uit ' s Allerhooghsten vloeck , om ' t plucken van het ooft , 120 ) Dat Adams brein vernuft en schranderheit belooft . De Kerck wort ingevoert om ' t helsch gebroet te keeren , Te lyden in dien stryt , en dan te triomfeeren . Na deze eerste algemene belofte , worden de omstandigheden , die de Verlosser betreffen , nader bepaald , door verschillende beloften , waarin ook de Kerk wordt aangezegd . De eerste be - lofte door eed bezegeld werd gedaan aan Abraham . Telkens als hij door Gods mond zijn geslacht hoort prijzen en hemelhoog verheffen is de grote kerkgemeenschap ook in die belofte op - gesloten . Toen Abraham de leeftijd van 99 jaren had bereikt , verscheen hem God zelf , die een verbond met hem sloot zeggende : Ik ben God , de Almachtige . Wandel voor miijn aangezicht en wees volmaakt . En Ik zal mijn verbond stellen tussen u en Mij , en Ik zal u sterk vermenigvuldigen . Abraham viel voorover op zijn gelaat neder . En God zeide hem . Ik ben het en Ik zal een ver - bond met u sluiten en gij zult de vader van ontelbare volken zijn . Ik zal uw geslacht geweldig doen groeien en Ik zal U het hoofd maken van volken en koningen zullen uit U voortkomen ." ( Schepping XIX 1—6 .) De naam van Abram werd door God veranderd in Abraham , d.w.z . vader van eén grote menigte . Tot dan toe had hij geen kinderen , maar hem werd een zoon beloofd van zijn vrouw Sara . Ik zal haar zegenen en U van haar een zoon schenken , die ik eveneens zal zegenen ; want hij zal het hoofd van volken zijn , en koningen van verschillende naties zullen van hem ko - men ." ( Schepping XIX 16—17 .) Om de eerste aartsvader een volledig beeld te maken van de komende Messias stelde God hem zwaar op de proef , toen Hij eiste , dat die enige zoon Isaak Hem geofferd zou worden . On - danks het vreemdsoortig en onbegrijpelik bevel gehoorzaamde Abraham toch vol geloof aan Gods beloften , welk geloof de H . Paulus zo zeer geprezen heeft . Toen sprak God voor de derde maal tot hem : Bij mij zelf heb Ik gezworen , zegt de Heer , dat Ik u , omdat gij dit gedaan hebt , en uw enige zoon om Mij niet hebt gespaard , zegenen zal en uw zaad vermenigvuldigen , als de sterren des hemels en als het zand , dat ligt op het strand der zee . Uw nageslacht zal de steden der vijanden bezitten . En al de volken der aarde zullen gezegende worden in uw zoon , omdat gij aan mijn stem gehoorzaamd hebt . ( Schepping XXII 16—18 .) Die beloofde zoon is niet Isaak , maar Kristus , die als hoofd van zijn Kerk , waarin alle volken worden opgenomen , de grote Koning der Koningen is . D'aertsvader Abraham , zoo menighmael hy hoort Hoe ' s hemels vlugge boon , door hun onfeilbaer woort , 125 ) Met eenen dieren 1 ) eedt , hem heffen aen de woleken , Tot eenen vader van de koningen en volcken . Die , zegenryck in tal , en weeligh uitgespreit . Ontelbaar zyn als zant , by duinen uitgebreit . En ' t nimmer telbre heir der starren overtreffen ; 130 ) Een maght , waer tegens zich te vruchtloos durf verheffen . Al wat haer vloeckt en haet : zoo menighmael Godts mont Hem eeneii zoon belooft , bezegelt zyn verbont , Belooft , in Saraes vrucht , al die op d'aerde wonen , Uit ' s hemels ryeken schoot , te zegenen , te kroonen ; 135 ) Zo dickmael2 ) schuilt de Kerck in die beloftenis . De groote Kerck des volcks , waeraen geen tellen is ; Zoo blinckt haer vruchtbaerheit , ontelbaerheit , vermogen , En heerlyckheit alree voor ' s gryzen vaders oogen . Die naer de Godtheit zweemt , 3 ) en ' t eenigh bloet niet spaert . 140 ) Dat met gebogen hals zich buight voor ' t offerzwaert . De derde grote belofte over de grote kerk , deed de hemel door de mond van de aartsvader Jakob , de zoon van Izaak , toen hij stervende was . Kristus , die uit de stam van Juda moest ge - boren worden , zou zijn de koning van vele volken , zijn Kerk . ,, Judas , uw broeders zullen u prijzen , uw hand zal liggen op de nek van uw vijanden en de kinderen van uw vader zullen u eer brengen ." De volgende woorden van de stervende aartsvader bevatten in een heerlik beeld de grote macht van Juda , die een afbeelding is van Kristus ' macht , de hier voorspelde leeuw , het koninklike dier . ,, Juda is als een jonge leeuw . Gij zijt opge - sprongen tot roof . Als gij rust , gaat gij liggen als een leeuw en een leeuwin . Wie zal u durven wakker maken ." Uit deze regels begrijpen wij , waarom Vondel spreekt over leeustam " als hij in de tekst zinspeelt op de volgende grote profetie : De scepter zal van Juda niet worden weggenomen , noch de vorst uit zijn lendenen , totdat Hij komt , die gezonden zal worden en Hij zal de verwachting der volken zijn ." ( Schepping XLIX 10 .) Als de aardse nakomelingen van Juda hun heerschappij ver - loren zullen hebben , dan zal het ogenblik er zijn , dat de Messias verschijnt , die allen om Zich verzamelen zal in zijn Kerk . Daer Jakob , van de doot gedootverft , 4 ) zijn geslachten 5 ) Den afgezant belooft , waerop de volcken wachten . Wanneer de leeustam zit van zynen staf berooft , Daer onderwerpt de Kerck zich zelf ' t gezalfde hooft , 145 ) Dat niet een eenigh volck zal heerschen en gebieden , Maer over eenen zwarm van allerhande lieden . 1 ) dieren eedt : duren eed ; 2 ) dickmaels : dikwels ; 3 ) Abra - ham , die in dit opzicht op God gelijkt , dat hij zijn enige Zoon ook niet spaarde ; 4 ) doodverven : doodsbleek maken ; 5 ) kin - deren en kleinkinderen . p . fr . A . v . DIEREN , o.p , T'weede Blad . ZONDAG ONDER HET OCTAAF VANKERSTMIS . Epistel . Les uit den brief van den H . Apostel Paulus aan de Galatiërs . ( C . 4 .) Broeders : Zoo lang de erfgenaam een kind is , verschilt hij niets van een dienst knecht , ofschoon hij heer is van alles ; maar hij staat onder voogden en verzor - gers , tot op den tijd door den Vader be - paald . Evenzoo ook wij , toen wij kinde - ren waren , toen waren wij onder de eer - ste beginselen der wereld dienstbaar ; maar toen de volheid des tij ds gekomen was , zond God zijnen Zoon , geworden uit eene vrouw ; geworden onder de Wet , op dat hij hen , die onder de Wet waren , zou vrijkoopen , opdat wij de aanneming tor kinderen verkrijgen zouden . En dewijl gij zonen zijt , heeft God den Geest zijns Zoons in uwe harten gezonden , die roept : Abba , Vader . Derhalve zijt gij geen dienstknecht meer , maar zoon , en indien zoon , dan ook erfgenaam door God . Evangelie volgens den H . Lucas . ( C . 2 .) In dien tijd waren Joseph en Maria , moeder van Jszus , verwonderd om het - geen men over Hem sprak . En Simeon zegende hen , en zeide tot Maria , zijne moeder : Zie , deze is gesteld tot val en op standing van velen in Israël , en tot een teeken van tegenspraak , maar ook uwe eigene ziel zal een zwaard doorboren , op dat uit veler harten de gedachten zich openbaren . En daar was eene profetes , Anna , dochter van Phanuel , uit den stam van Aser . Deze was ver in dagen gevorderd . Na haren maagdenstaat had ze zeven jaren in den echt geleefd , en nu was zij weduwe tot op vier en tachtig jaar . Ze verliet den tempel niet en dien de God in vasten en gebeden nacht en dag . Ook deze was in die ure tegenwoor dig en loofde den Heer ; en ze sprak over Hem tot allen die de verlossing van Is - raël verbeidden . En toen ze alles volgens de Wet des Heeren volbracht hadden , keerden ze terug naar Galilea naar hun - ne eigene stad Nazareth . Het kind nu groeide op en nam in krachten toe , ver vuld van wijsheid ; en de genade Gods was over Hem . De weg der Wyzen uit het Oosten Van Jerusalem naar Bethlehem . ,, Desen wegh van lerusalem tot Bethleem is twee groote brabant - sche mijlen twee uren ende een halve , maer met onse devotie te houden op diverse plaetsen hoe kort die is , soo heeft men ordi - naris dry uren van doen ". ( Gon - zalez in ,, Ierusalemse Reijse "). Een oude en een heilige weg die weg-van Jerusalem naar Bethlehem . Het is de weg , waarlangs de aartsvaders Abraham , Isaac en Jacob trokken vier duizend jaar geleden ; ' t is de weg , waar langs David met z'n leger trok , om den Sion-burcht te bestormen , drie duizend jaar geleden . ' t Is de weg , waarlangs Maria en Jo - seph trokken naar de stad van David , om zich te laten inschrijven voor de volkstelling , negentien honderd dertig jaren geleden : de weg , waarlangs de Wij zen uit het Oosten opgingen onder lei - ding van de wonderbare ster naar het Kind in de Kribbe ; het is de weg van het Kerstfeest . Thans is het een nieuwe,weg ,, op ge - heel moderne wijze aangelegd "; de auto's glijden er over heen als over een parketvloer . Terzijde van den nieuwen weg ziet men nog de oude heirbaan , die eeuwenlang gevolgd werd door duizen - den en duizenden karavanen . ( Keulers : Waar Jesus leefde , blz . 137 ). ,, Tout chan ge , même en Orient ": zelfs in het ver - starde , contemplatieve Oosten is het moderne leven doorgedrongen en het heeft zelfs een gewijden weg zoo antiek als de baan Jerusalem—Bethlehem niet onberoerd gelaten . Ja toch , Keulers zegt immers , dat de nieuwe weg grootendeels naast den ouden aangelegd is , waarbij de piëteit een minder gewichtige rol zal vervuld hebben dan de overweging , dat de nieuwe weg zoo kort en zoo recht mo - gelijk moest aangelegd worden . De middeleeuv/en zouden zich in gewe ten bezwaard gevoeld hebben als ze ook slechts één steen op dien weg verlegd hadden . Gardiaan Gonzalez heeft in de 17e eeuw den ouden weg van Jerusalem naar Bethlehem nog dikwijls bewandeld ; hij heeft hem verschillende malen be - gaan met groepen pelgrims uit de Ne - derlanden en hij heeft dan aan zijn land genooten verteld zooals hij in zijn leru salemse Reijse " heeft beschreven : De - 3en wegh is eertijds seer ghenughelijck gheweest , beplant met boomen , schoone hoven , welriekende cruyden , roosen wijn gaerden ende van Salomon met stee nen ghevavayth : in desen teghenwoor - dighen tijdt en is van dit pavaysel gheen ghedachtenisse meer , noch en is uyt na - tuere niet seer ghenuchelijck want in berghachtigh ende steenachtigh Hy kan seer aenghenaem ende plaisierigh ghemaeckt worden door het ghene de ziele verheught , want brenght ons naer de verblijf plaetse van Marie ende Jo - seph , naer de plaetse vande gheboorte ons Heere Jesu Christi , naer het stalle - ken , daer die dry Coninghen vallende op de knien den Heere van Hemel ende aer - de hebben aenbeden De plaetse te sien daer allen dese Mysteriën sijn ghe - schiet is ghenoeghsaem alle moyelijck - heydt van den wegh te versoeten ". Spraken de Romeinen te Rome van een ,, via sacra een heiligen weg ", dan heeft de christen te Jerusalem meer recht , om van den weg naar Bethlehem als van een ,, via sacra " te spreken . Van oudsher is het gewoonte , om den pelgrim , die den tocht naar Bethlehem van Jerusalem uit maakt , te wijzen op de tradities , aan verschillende plaatsen links en rechts van den weg verbonden . Zelfs op het einde der middeleeuwen hield men sommige dezer tradities reeds voor legenden . Jos . Keulers heeft echter met recht verklaard : Ik weet heel goed , dat de ge leerden over zulke legenden de schou - ders ophalen , maar wat kan me op den weg naar Bethlehem de geleerdheid schelen ? Spreekt uit deze legenden niet ie godsvrucht der oude pelgrims , die in Palestina niet alleen aan Jesus , maar ook aan Maria dachten ? Dat zij zoo her haaldelijk plaatsen vonden , waar Maria rustte , verraadt hun vroom medelijden met de arme Moeder ". In dien geest heb ben de christen pelgrims eeuwen lang dezen weg afgelegd ; wat ze er vonden en vereerden , vertelt ons zeer uitvoerig de bekwame pelgrimsleider Gardiaan Gonzalez in zijn ,, Ierusalemse Reijse ". De weg naar Bethlehem gaat uit van de Jaffa - poort aan de westzijde der stad ; links gaat de v/eg langs de cister - ne of regenput van Bersabee , een rots - achtige hoogte op en passeert op een paar honderd meter afstand een gebouw dat in de middeleeuwen genoemd werd ,, Quaden Raet ", omdat de oude overleve ring wilde , dat daar de eerste vergade - ring der Joodsche overheden gehouden werd , die Jesus zochten te dooden . Af - dalende loopt de weg verder zuidwaarts door de vallei Raphaim ( het dal der Reu zen ). In deze streek woonde tot voor drie duizend jaren een volksstam , die door de kolossale gestalten zijner manschap - pen den Israëlieten respect inboezemde . Ivlen sla er Josu 15 , 8 ; 18 , 16 ; Num . 13 , 33 en 2 Sam . 5 , 20 maar eens op na . Op een half uur afstand van Jerusalem wijst men rechts een ruïne aan , waar de oude Simeon moet gewoond hebben , die Jesus in den tempel ontving en op de armen nam . De middeleeuwsche pelgri - mages vertellen , dat in de ruïne een ,, cis terne met zoet water " te vinden is . Ons niag dat vernoemen van regenbakken in Palestijnsche reisbeschrijving erg pro - zaïsch in de ooren klinken , doch als we wisten hoe kostbaar in een land als Pa iestina goed drinkwater is , dan zouden we dergelijke bemerkingen van vrome pelgrims weten te waardeeren . Iets verder langs den weg stond in de middeleeuwen de Therebinthus Mariae " een eeuwenoude boom , waaronder Maria met haar goddelijk Kind volgens de le - gende gerust had ; om de christenen on - aangenaam te zijn , hebben de Turken op ' t einde der middeleeuwen dien boom om gehakt en verbrand . Langs de plaats , waar de profeet Habacuc eertijds zou ge woond hebben , slingert de weg zich door een vruchtbaar landschap en laat het oude en beroemde Klooster van den profeet Elias ", bewoond door Griek - sche Monniken , links liggen . De bewo - ners van het klooster beschikten in de middeleeuwen over prachtige tuinen z-ond de merkwaardige gebouwen en ze ^ streden dapper voor hun overtuiging , i dat de profeet Elias daar enkele malen | gewoond had en dat zij terecht verschil - lende souvenirs van dien profeet in om orntrek konden aanwijzen hetgeen de Latijnen durfden betwijfelen . De oude pelgrims vonden de streek daar aan beide zijden zoo schilderachtig , dat ze er gewoonlijk een kwartiertje ble - ven rusten en mediteeren . Dan ging het weer verder langs een oud gebouw , dat ais Toren van Jacob " betiteld werd , of - schoon men nooit uitgebakkeleid kwam over de vraag , aan welken Jacob die to - len herinnerde . Op die hoogte van den weg had de pelgrim een prachtig uit - zicht op de vallei van Sennacherib rechts tusschen de bergtoppen van Juda gelegen . Dat zou de plaats geweest zijn , waar de Assyriërs in ' t jaar 701 voor Christus bij de belegering der heilige stad geslagen werden door den Engel van Jahve ter oorzake van de Godslaste ring , waaraan de Assyrische koning en z'n afgezanten zich hadden schuldig ge maakt . Maken we nu wat voort , want weldra zullen in de verte de muren van Bethle - hem zichtbaar worden . Alleen rechts van den weg moet nog even gewezen worden op het bouwwerk , dat bekend staat als ,, Rachels graf ". Hier verloor de aartsvader Jacob zijn schoone en be - minde vrouv /; Rachel stierf , toen zij ha - zen zoon Benjamin ter wereld bracht . Op zijn sterfbed bedacht Jacob nog dat zware verlies , toen hij tot Joseph sprak : ,, Rachel ontviel mij in het land Kanaan , Loen ik nog een eind weegs van Ephrata verwijderd was ; daar , op den weg naar Ephrata dat is Bethlehem heb ik haar begraven ". Rachels graf is bij de Israëlieten in hooge eere gebleven . De profeet Jeremias laat bij de wegvoering der Israëlieten in ballingschap naar Ba - bylonië Rachel opstaan uit haar graf en als aller - Israëlieten-moeder weeklagen over de ballingen : Een weeklacht wordt gehoord in Rama , een bitter ge - schrei . Rachel beweent hare zonen en zij v/il niet getroost worden , want zij zijn niet meer "; en bij den kindermoord te Bethlehem voegt volgens den evangelist Matthaeus Rachel haar stem bij de wee - klacht der moeders . Thans staat op Rachel's graf slechts een onooglijk gebouwtje met koepel . De middeleeuwsche pelgrimsverhalen spre - ken echter van ,, het magnifijck graf van Rachel de huysvrouwe ' van den pa - triarch Jacob "; zij moeten de graftombe dus in heel anderen toestand aan - schouwd hebben als waarin ze nu ver - keert . Jeremias spreekt van ,, een weeklacht in Rama gehoord ". Dit Rama moet dus in deze omgeving gezocht worden . Gar - diaan Gonzalez in zijn lerusalemse Reij se " weet dat achter het graf van Ra - chel omtrent een quartier uurs op de rechte zijde vanden wegh eertijts Rama gheweest is ". In de 16e eeuw lagen daar echter de principaelste wijngaerden Vv^aer van de aider kostelij cksten wijn wordt gheperst : ende het meeste deel behoort aan de Armen toe ". Gardiaan Gonzalez heeft eens het geluk gehad , om tot de ruïnen van Rama door te dringen , nadat hij te Bethlehem een Armeensch bisschop van dienst geweest was : ,, daer - om hebben sy op mijn versoek dese voor ghenoemde plaetsen van Rama ende meer andere ruïnen van kostelij cke bou - wen ghetoont , maer versoechten my dat niemant ghemeyn te maecken ' anders souden hun wijngaerden vande Pelgrims veel te lijden hebben ". De oude weg naar Bethlehem golft over rotsen en kloven verder zuidwaarts Links passeert men de bekende cisterne van Bethlehem , bij de burgers van Bethlehem bekend als cisterne van Da - vid ", waar de bewoners der streek ook in het heetst van den zomer nog over -' vloed van water vinden , om zichzelf en hunne kudden te laven . Dan gaat de weg de helling op van de hoogte , waarop die van Godt beminde ende verkosen stadt Bethlehem ", het Ephrata van de tijden der patriarchen , gebouwd is . Sethlehem was den Israëlieten heilig als de stad van David ; heiliger echter is zij den christenen als de stad , waar de Hei - land uit de Maagd Maria geboren werd . Micheas heeft den roem van Bethlehem reeds bezongen , ofschoon het een der geringste stedekens van Juda was ; klein en onaanzienlijk is Bethlehem altijd ge - bleven , zooals het den pelgrim toescheen in vervlogen eeuwen : is sonder mueren oft de minste sterckhyt , sonder eenigh ciraet van huysen , argher als slechte Dorpen in ons landt , heeft luttel huysen ende veel seer vervallen , die alle vreme - ünghen tot medelijden beweghen . Maer het ghene alle axadere steden te boven gaet : te Bethleem is gheboren Jesus Christus den Sone Godts hier is hij aenbeden ." W . v . d . R . Betuwsche Kanaal vereeoiging Verkeersprobleem in de Lingestreek . Weg Rotterdam—Lent . Over bovenstaand onderwerp werd dezer dagen door de Betuwsche Kanaal - vereeniging een uitvoerige brochure in het licht gegeven , geschreven door S . Korteweg , oc . docts ., secretaris van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Neder-Betuwe . De schrijver kiest tot uitgangspunt dat snelle industrialisatie van Neder - land , gezien den groei der bevolking , on - ontkoombare noodzaak is . Onder de ge - bieden , waar nieuwe industrieele onder - nemingen zullen kunnen worden geves - tigd , neemt liet stroomgebied van de Be iieden-Linge een vooraanstaande plaats in door zijn ligging in het hartje van het land . Bovendien heeft deze oorspronke - lijk agrarische landstreek door de aan - wezigheid van belangrijke industrieën in Leerdam , Geldermalsen , Culemborg en Tiel , en in een aantal kleinere plaatsen , reeds een heel andere oeconomische structuur dan de Alblasserwaard en de Over-Betuwe . Vandaar , dat het stroom - gebied van de Beneden-Linge één groot gemeenschappelijk belang heeft : verbete ring van de verkeerspositie . Want het is juist het ontbreken van enkele van de allernoodzakelijkste verbindingen met andere landstreken , waardoor in het ver leden en vooral in de laatste decennia , de ontwikkeling van de Lingestreek sterk is geremd , en waardoor ook thans nog een domper wordt gezet op elk initia tief tot vergrooting van de bestaansmo - gelijkheden in dit gebied . Een afzonderlijke paragraaf wordt , om deze laatste stelling te steunen , gewijd aan den loop der bevolking als symp - toom van de oeconomische ontwikkeling . Er blijkt een onmiskenbare correlatie te bestaan tusschen den loop der bevolking in de verschillende plaatsen en hun ver - keerspositie . Deze is in den loop der laatste tien , twintig jaren sterk achteruit gegaan doordat er in de Lingestreek geen we - gen waren , geschikt voor het moderne autoverkeer en doordat de groote rivie ren nei'gens overbrugd waren ten dien - ste van het gewone wegverkeer . Zeer uitvoerig wordt de noodzakelijk - heid betoogd van een spoedige totstand - koming van den nieuwen Rijksweg Rot - Kalender der Week . December . 30 . Evangelie : Voorspelling Zondag van Simon en Anna Maandag 31 . H . Sylvester . Oudjaar . 1935 . Januari . Ziet g'in Januari muggenzwerm . Dan hoort g'in oogstmaand ligt gekerm . Dinsdag 1 . Nieuwjaar . Evangelie : Het Kind wordt besneden . Woensdag 2 . H . Naam Jezus . Donderdag 3 . H . Genoveva . Vrijdag 4 . H . Rigobertus . Zaterdag 5 . H . Telesphorus . terdam Lent ( Nijmegen ) en van een bij de primaire verkeerswegen aanslui - tend gewestelijk wegennet . De mogelijk - heid van een snel transport per vracht - auto tegen normale kosten per vervoer de eenheid moet steeds aanwezig zijn . Deze eisch moet niet alleen worden ge - steld in het belang van de industrie , maar ook in dat van de fruitteelt en van den tuinbouw . Wie zal , zoo vraagt de schrijver , de schade berekenen die thans vaak aan de vruchten wordt toegebracht bij het hotsende , botsende vervoer ? Daarbij komt dan nog , evenals bij het in dustrieele transport , de extra-slijtage van de vrachtauto's en het tijdverlies , veroorzaakt door langzaam rijden langs de smalle , bochtige en kronkelende we - gen . De wegen in de Lingestreek zijn in het algemeen eigendom van en in onder houd bij de dorpspolders en de polderdis tricten . De huidige toestand komt dus daarop neer , dat de kosten van het on derhoud der wegen , die voor het door - gaande verkeer dienen , moeten worden gedragen door de landeigenaren . Dit is een schreeuwende onrechtvaardigheid , waarin zoo spoedig mogelijk verande - ring moet komen . De oeconomische ontwikkeling van de Lingestreek eischt verder een afdoende verbetering van de Linge . De belangen van de afwatering en die van de scheepvaart vallen hier voor een groot deel samen . In de eerste plaats zal bij Steenenhoek een krachtig gemaal moeten worden geplaatst om de water - standen naar wensch te kunnen beheer - schen . In de tweede plaats zal het door - stroomingsprofiel van de Linge moeten worden verwijd . In de derde plaats zal langs Buren een verbinding moeten wor den tot stand gebracht tusschen de Lin ge en het ( toekomstige ) Lek Waal-ka naai , zoodat een doorgaande scheep - vaartweg zal ontstaan voor schepen tot 600 ton . Een en ander werd reeds voor - gestaan in het van 1927 dateerende rap port van de z.g.n . Linge-commissie waar van oud - minister Lely voorzitter was . De schrijver betoogd , dat het alleszins verantwoord zou zijn indien een gedeelte van het 60-millioen crediet voor werkver ruiming werd aangewend voor de verbe tering van de Linge . Aan de brochure werd een duidelijke kaart toegevoegd van het stroomgebied der Beneden - Linge waarop de geprojec - teerde wegen en de te graven kanalen zijn aangegeven .