Tekstweergave van DWB_1940-12-04_002

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
ST . NiCOLAAS vindt bij ons een ruime sorteering CADEAUX Jongens - en Meisjes Boeken n en Potlooden Allerlei Bureau-artikelen Religieuze artikelen : Kerstgroepen Dominicaansche - en Romeinsche Missaals Zondagsmissaals etc etc . etc . Boekhandel„ST.MAARTEN " ' beschuit TS.grsurij biscuits en wafels 90 gram , speöMiaaSiliö^gram » , andere koekjes 200 gram , koek 160 gram , cake 300 gram , gevuld klein korstge - bak ( b.v . amandelbroodjes ) 400 gram , gevuld groot korstgebak ( b.v . boter - letter ) 500 gram , taart en gebakjes 600 gram . G T u 11 e r s w a r e n . Van 30 Nov . t/m 27 Dec . ibon 43 ( algemeen ) - rijst , rijste - meel of - bloem {!/_, pond ). Bon 83 ( algemeen ) havermout , ha ver - vlokken , gort of grutten ( i ,:, pond ). Van 2 " Nov . t/m . 27 Dec . bon 88 ( alge - meen ) uitsluitend gort , gortmout of grut ten ( i /:, pond ). Van 2 Nov . t/m .. 27 Dëc . bon 93 ( alge - meen ) maizena , puddingpoeder , pud - dingsauspoeder of griesmeel ( 1 ons ). Twee bonnen 93 voor 225 gr . verpakte maizena . Bon 98 ( algemeen ) geldig t/m . 27 De - cember 1 ons macaroni of vermicelli of spaghetti . Koffie en thee . Van 9 Nov . t/m 20 Dec . bon 81 ( algemeen ) i/g pond kof - fie of 75 gr . thee . Honden - en kattenbrood . Van 1 t/m .. 31 Dec . bon 11 ( honden ) groep I en II 10 k,g .; groep III 8 k.g .; groep IV 5 k.g .; groep V 4 k.g .; groep VI 3 k.g . hoiidenbrood . Bon 11 ( katten ) U/U k.g . kattenbrood . Levertraan . Slechts op recept van een arts , ten hoogste 200 cc . per hoofd per week ; niet meer dan voor d ' weken tegelijk . Kaas . Van 2 Dec . t/m . 29 Dec . bon nen 49 , 50 , 62 en 63 ( algemeen ) één ons . In de distributie van kaas is een wijzi - ging aangebracht , welke den consumen - ten mogelijk maakt een stuk kaas of een geheel kaasje aan te schaffen . Het ligt in het voornemen in den vervolge voor kaas vier bonnen aan te wijzen voor een tijdvak van vier weken . Elk der bonnen is dus vier weken geldig . Petroleum . Van 4 Nov . t/m 29 Dec .: zegel periode 7 . Van 11 Nov . t/m 15 Dec . op bon B 2 liter petroleum voor ver lichting '. Peulvruchten . Van 19 Nov . t/m . 16 Dec .: bon 56 : ( algemeen ) i/g k.g . peul - vruchten . Personen , die op medische gronden be hoefte hebben aan een extra rantsoenpeulvruchten kunnen zich hiertoe onderoverlegging van een gecontroleerd me - disch attest tot den plaatselij ken distri - butiedienst wenden . i Onder peulvruchten worden verstaan groene erwten , spliterwten en grauwe erwten , capucijners , witte boonen , brui - ne en . andere gekleurde boonen . Aanvan keiijk zullen slechts groene erwten , split erwten en wellicht ook capucijners wor - den beschikbaar gesteld . Suiker . Van 24 Nov . t/m . 6 Dec . bon 1'6 ( algemeen ) 1 K.G . ! Vleeschenvleeschwaren . Van 24 Nov . t/m . 4 Dec . ( ook geldig t/m . 11 Dec .) vleeschkaart bonnen 10 vleesch " voor vleesch of vleeschwaren , 10 worst , vleeschwaren ", voor vleeschwaren . Zeep . Van 13 Nov . t/m . 6 Dec . bon 29 ( algemeen ) 150 gr . toiletzeep ( nieuwe samenstelling ) of 120 gr . huishoudzeep , of 200 gr . zachte zeep of 250 gr . zeeppoe der of 125 gr . zeepvlokken of 250 gr . zelf werkende waschmiddelen of 200 gr . vloei bare zeep . Romans Vulpenne Wasscherijen krijgen één bon per 8 k.g . droog waschgoed . De bonnen voor een extra - rantsoentoiletzeep geven van 31 Aug . 1940 tot enmet 24 Januari 1941 recht op toiletzeep(oude samenstelling ) van gemiddeld gewicht . Dit geldt dus niet voor alle extrazeeprantsoenen , gelijk sommigen abusievelijk begrijpen ). | Van 31 Aug . tot en met 31 Decemberbon 116 ( tegelijk met de textielkaart uitgereikt ) 50 gr . scheerzeep of een tubescheercrême . 1 0 , VOLGENDE GEOPENÜ HM : Burgeripe Stand Tiel Van 27 November tot 4 December . Geboren : Cornelia Maria , d . van H . van den Heuvel en G . J . Merks . Arnol - dus Jan Rasker , z . van A . J . Siemens en H . H . van der Vegte . Stephanus Johan - nes Petrus , z . van W . A . Schoots en J . B . Geurts . Ondertrouwd : C . van Oort en H . P . van Bekkuni , beiden te Tiel . Gelauwd : H , Hennekes en J . de Waal , beiden te Tiel . W . van Beek te Drieber - gen-Rijsenburg en A , van Toorn te Tiel . QESLOTilN 01 ^: Overleden : Willemina Bij nen , 71 j ., eehtg . van D . A . Bross . Hendrika Krou - wel , 79 j ., echtg . van J . F . Meijer . TELEFOONDISTRICT UTRECHT . Nieuwe aansluitingen . . NET BEUiSIOHEM . 274 C . Laponder , Bakkerij , Dorpsstr . Z 99c Zoelmond . BeirolklHS Tlai Van 21 tot 28 ' November . i I Ingekomen : i K TÏEL 3i Dirk van Dorland , en gezin , leeraar j Ambachtsschool , uit Veendam naar i Tulpstraat 12 . Gerard J . Quené , en gezin ' kantoorbediende , uit Oostzaan naar Gasthuisstraat 13 . Johannis A . de Krie - ger , winkelbediende , uit De Bilt U . naar Ooijstraat 18 . Gerritje J . van Eek , zon - der beroep , uit Heemstede naar Linge - dijk 78 . Hendrik van Bockhooven , en ge zin , commies N.S ., aüt Amsterdam naar Gr . Br . Grintweg 21 . Vertrokken : Jannigje van Geenhuizen . geb . Davids , I zonder beroep , van Korenmarkt 15 naar Kesteren . Johanna Leenders , kapster , van Gasthuisstraat 12 naar Leersum . Arie van Drenth , electricien N.S ., van Papesteeg 63 naar Nijmegen . Sophie B . Stablein , dienstbode , van Kaiverbosch 5 naar Amsterdam . Annie A . Bekkers , van Kwelkade 43 naar Hengelo O . Qemenifd Mieuws . Veel is naar de maan , maar .... we hebben nog onze maan . Wat hebben we je lang miskend . Verwaarloosd en ' vergeten ! Wie wist nog dat jouw zilv'ren schijn Gok half en heel en kwart kon zijn En nieuwe maan kon heete'n ? Wat hadden wij met donk're maan Of eerst kwartier te maken ? We hadden ' n kunstmatigen schijn . Zoo kon jouw licht , ' t zij groot of klein In ' t vergeetboek raken . Toen gingen onze lampen uit En is jouw trouw gebleken , Want - voer geen krijgsrumoer beducht Kwam j ' even rustig in de lucht Door ' t wolkendek gekeken . En nu we leven bij jouw licht , We tellen je kwartieren . En rekenend enkel met jouw stand Durven bij vrienden of verwant , We ' n heel klein feest te vieren . O , blijf toch met je zilv'ren glans Ons vage pad beschijnen ! Jouw licht doet zoo kalmeerend aan , Want Luna veel is naar de maan . En neg meer is aan ' t kwijnen . O , blijf toch met je niilden schijn Ons zoekende schreden richten ! En wachter in dees donk'ren nacht , ]\ ïoog st,raks je met je zilv'ren pracht ^ Een betere aard toelichten . PRETTIGE ST . NICOLAAS . Prettige Sint Nic'laas zéker ! Richt U niét naar dezen tijd . En zeg niet : dk doe er niets aan ! Toe , geef óók een kleinigheid ! Toover uit Uw beurs één kwartje , Ik ik wed , dat U het vindt , Geef dat , met een hart vol liefde . En besteedt het voor Uw kind ! Sinterklaas blijft voor die kleuters Immers altijd - door bestaan . Noch de tijd en noch de nooden Tornen , voor het kind , daaraan ! Neem het hun niet at , toe menschen ! Iets te missen , hebt U wel . Chocola een stukje , een letter ? Of een grappig kinderspel ? Leg het ' s avonds bij Uw schoorsteen , Als hun schoen staat klaargezet . Ach , zoo'n hartje klopt zoo dankbaar ... Sinterklaas ! ' t is maar geen pret ! Gééii die niet , en vol verwachting IJv'rig nu zijn lessen leert .... Laat het kind z'n droom-illusie . En het wonder , dat het eert . Zeek het in - een kleinigheidje , Eén cadeautje , ' t kost U niets Richt U daai'in naar den tijd , ja , Echter , geeft tenminste iets ! S-trooi een faandrvol pepernoten , Suikergoed , wat marsepein En bedenkt , waarom gij zélf ook Niet één avond . ... kind zoudt zijn ? En Uw vrouw , die meer dan ooit nog Nu . het huisgezin beheerscht . Laten wij haar niet vergeten . Echter hier de kind'ren eerst ! Zie , zoo moeten wij bet vieren ". En dat kan , dat moet toch gaan ? Roept Uw kleuters dus , en zeg ' t hun : ' Sinterklaas komt tóoh nog aan !! Lied van de week AFVAL ! door GUUS DETLEM Jr . In vroeger tijd , deed je geregeld Dié dingen in het Vuilnisvat , Waaraan de mensch , naar eigen oordeel Soms niets , of soms niet véél meer had ! Je kocht je schoenen en het ' doosje , Nou , dat bewaarde je ' een poos . En eindelijk dan , bij de schoonmaak . Dan was het : wèg die oude doos ! Ben groenteblik ? wat moest je daarmee ? Je haald'er maar je hand aan op , Geen mensch die me kan kwalijk nemen Als ' k dat ding bij het vuilnis stop ! Een fleschje , waar je toch tenslotte Geen kruimel statiegeld op kreeg .... Een stukje pakpapier ,' een blikje Nog van de toast , maar nu dan leeg . ... Een restje ' touw , versleten schoenen . Een keper vaasje zonder oer . ... Wat móést ' n mensch met al dien rommel ? Het diende immers . nergens voor ? Maar kijk : of zooiets voor een ander . Of voor iets anders dienen kon ? Dat was iets . waar die mensch van •' vroeger Zich geen momentje op bezon . En tóch het oudste soms heeft waarde En kan , verwerkt als onderdeel In dezen tijd nog nuttig wezen En dienstig , voor een niéuw geheel ! Vandaar we hebben het gelezen : Géén afval meer in ' t vuilnisvat . Bewaar het ! het wordt afgehaald en Op z'n bruikbaarheid geschat ! Misschien wordt zoo uw groenteblikje Nog wel eens met biscuit gevuld Wie weet , welk nuttig kleedingstukje Uw oudste vodje nog onthult ? En ' t kan best zijn , dat gij uw touwtjes Bij restjes aan elkaar geknoopt . Na maanden , ergens in een winkel , Weer zelf , als niéuwe kluwen , koopt ! Ik weet het niet .... maar dit is zeker : De les die deze tijd ons geeft Is : alles , alles heeft z'n waarde , Oók als ' t voor óns geen waarde heeft !! wmm yanof f 7Ji Cm Jb*mm " f » \ aat U nlBawr in iv » itoak . Haar b«trevwbaarli»U ta « praakwaarrfallfk . Oiifc«p«i fclf f iiH « v«er Boekil , ST . MAARTEN " WÊmM HET MAKEN VAN EEN HEERRNDAS de punten door lijnen en verkri.jgt op deze wijze het model . Als binnenlaag wordt dun flanel gebruikt en onder een smallen band stikt men het in het midden van de deelen van den das op . Voor zeer smalle dassen wordt de reep flanel niet breeder dan 2 a 21/5 , c.M . geno - men . Vervolgens knipt men een stukje dun karton in den vorm van de gereiedzijnde das , waaromheen de Itanten gevouwen worden , die met de hand met groote ste - ken samen worden genaaid , daarna verwij - dert men het karton . De vrijblijvende einden worden met de machine gezoomd , terwijl het smalle mid * dengedeelte eenige malen in den vorm van een rechthoek op elkander gestikt worden , opdat het flanellen laagje op zijn plaats blijft zitten . ren bestaat . Men breit de laatste , dus 28ste toer : 17 st . averecht 2 st . aver , minderen , 1 st . av . werk omkeeren , 1 st . afhalen , 5 st . recht , 2 recht , samenbreien , 1 st . recht , om - keeren ; 1 st . afh ., 6 st . aver ., 2 av ., samen - breien ; 1 st . aver ., omkeeren enz . totdat alle st . van den hiel verwerkt zijn . Nu neemt men aan beide kanten 15 lus - sen op en vervolgt het werk in rechte toe - ren . In de eerste toer worden de opgehaal - Itiea he ^ e«i driehoekig stuk zijde noo - öig . De kantea van het materiaal , die een rechthoek vormen zijn 53 fcM . iiorlzontaal en 54 6M . verticaal gemeten , terwijl de stof in SKshuine reepen gelonipt d.ient te worden . Om de zijde zooviee ] mogelijk te benutten wordt de das in drie deelen ge - knipt . Het model maakt - men op de volgen - de wijze . Men neemt een courant en meet parallel linet den bovenkant 53 c.M . af en aan den zijkant geeft men een streep op 40 c.M . hoogte . Van het bovenste puntje tiitgJiaiïdeiMgeeft : men . een teeken 8 cM . haar rechts en van hier af 16.5 c.M ., daar - na 9.5 c.M . en nogmaals 8 c.M . Van het irechterhoek onderaan geeft men een tee - ken naar boven op een afstand van 13 cM ., vervolgens nogmaals tweemaal 7 c.M . ver - der ( zie teekening ). Tenslotte verbindt men SPORTKOUSEN vooT heeren De lengte van de voeten dezer korte Èportkousen bedraagt 27 c.M . Indien men geen beschil^bare punten heeft , kan men b.v . een niet meer gedragen pullover aan - wenden , die men daartoe uittrekt . Wol over een plankje winden , op vier of vijf plaatsen bijeenbinden , daarna van het plankje afnemen , wasschen in lauw sopje , spoelen en liefst buiten drogen met een Verzwaring aan den onderkant , daarna tot kluwen winden . Ben . wol 200 gram . Men begint met 80 st . op te zetten en breit 40 toeren afwisselend 2 recht twee averecht . Het kleine motiefje , dat rechts is aangegeven , geeft de rechte en averechtf, - steken aan .: vierkantje recht ; vierkantje met punt averecht . In den 33en toer en vervolgens nog achtmaal in lederen zesden toer breit men de 2e en 3e steek en de 3e en voorlaatste steek van iedere toer teza - men , waarna men nog 62 st . overhoudt . Op de eerste en op de vierde naald 15 st ., op de tweede en derde naald 16 st . Op dit aan - tal breit men nog 20 toeren . Vervolgens breit men de Ie en 4e naald santen ( 30 st .), op één naald , en vormt don hiel , die uit 14 rechte en 14 averechte toe - de steken verdraaid gebreid , terwijl de st . van den kleinen hiel over de beide naalden met opgeraapte steken worden verdeeld . Ten einde het aantal steken op de beide kleine naalden weer tot het normale aan - tal terug te brengen , wordt op de beide kleine naalden geminderd . Twee st . breien , overhalen , naald uitbreien . Volgende naald tot op 4 st . uitbreien , twee st . samen breien , daarna twfee toeren overbreien en herhalen totdat ei ' op de kleine naalden weer 15 st ! over zijn , totaal heeft men dan 62 st ., 40 toeren volgen op dit aantal steken , daar - na breit men den teen . De groote naald breit men 2 st . recht , overh . ( 1 st . afh . 1 st . breien , afgeh . st . over de gebr . halen ), naald tot op vier st . na uitbreien , 2 st . samenbreien , 2 recht ; Ie kleine naald 2 st . recht overhalen , 2e kl . naald tot op vier st . na uitbreien minder . Toer overbreien en het werk vervolgen op de aangewezen wijze , totdat er nog 16 st . op de groote naald staan , daarna iedere toer minderen totdat er 8 st . op de groote en 4 st . op de beide kleine naalden over zijn , die men tegen elkander afmindert . Draden afkanten en de sokken voordat zij gedragen worden nog doorspoelen in ha«d - warm . water . Kinderlijke inbcelémg We weten als moeders allen , hoe de op - voeding onzer kinderen ons vaak moeilijke problemen stelt . Wij hebben met verschil - lende factoren rekening te houden , ons te hoeden voor het uiten van woorden of ge - zegden , die minder ' geschikt zijn door de kinderen op - revangen te worden . Het voor - beeld , dat de kinde'ren der ouders ontvan - gen kan ten goede of ten kwade op ' hen inwerken . Met recht kan men zeggen : Een oogenblik van onbedachtzaamheid kan ma - ken , dat men jaren schreit ". Kinderen van - gen veel meer on dan men meent . Hoe vaak hoort men kinderen van een jaar of vijf niet zeggen : Visch kan ik niet eten . Wol - den kousen l^an ik niet dragen ", enz . enz . Al deze uitdrukkingen berusten op inbeel - ding en komen voort uit hetgeen zij in hun omgeving , veelal door hun moeder tegen ?. nderen hooren beweren . ^ Hieruit volgt , dat men wel héél voorzich - tig moet zijn bij hetgeen men zegt en re - kening moet houden met het feit , dat Idei - ne potjes , groote ooren hebben ." Vele moeders hebben zelfs de gewoonte de meening hunner nog schoolgaande kin - deren te vragen bij met aankoopen van kleeren . Slechts moeders wil geeft den doorslag en het kind heeft zich daarnaar te voegen . Geen veronderstellingen moe'.en worden gemaakt , dat wollen camisoles wel - licht zullen kriebelen of dat stevige laarzen pijnlijke voeten zullen geven . Men kweekt door al deze overgevoeligheden de inbeel - ding der kinderen aan en maakt hen wei - nig flink en tevens lastig ! Wanneer men verkoppsters uit de kinderconfectie - m.aga-zijnen eens aan het woord kon laten , dan zouden vele verstandige moeders - zich ver - wonderd afvragen , of de verhalen on\trent moeders en kinderen wellicht niet overdre - ven zijn !! Kin^isren mioeten zich leeren te voegen , moeten leeren alles te eten en al - les te dragen wat de moeder goed en noo - dig oordeelt . zullen er dan rtiet aan dea - ken zich te verbeelden , d«t ztj k-ier ot ( iRer niet tegen kunnen . Onverstandige opvoeders erf verwaaien zullen aan een kind vragen : Ben je niet bang voor onweer ?" Het kind , dat zich t-ot dusverre niet bewust Was , dat het hier of daar bang voor was , gaat het zich inderdaad verbeelden mogelijk om interessant , te zi^jn . Het getuigt al even weinig van begrip omtrent opvoedkunde , indien men kinderen allerlei griezelige verhalen vertelt , ( Sie op hen inwerken en waardoor zij ziwh van alles inbeelden , dat niet bestaat . Vele overbezorgde moeders doen hun kinderen gelooven , dat zfl met dit of met dat niet mee kunnen doen en beschouwt men de zaak dan op den keper , d«n bïijbt a-Heen , dat de moeder zich door haar a«gst heeft laten leiden . Wat kan men do^i om dergelijke aangekweekte infeeeldSng bij k - in-deren tegen te gaan ? In de eerste plaats moeten ouders , dèe deze fout wellicht onbewust maken , aieh voornemen een krachtiger plaats t^enover hun kinderen in te nemen . Een l&d , dat volgens gezonde opvatting is o,pgevoed , zal niet te kampen hebben met allerlei ( Waze inbeeldingen . Kinderen moeten leeren te eten wat de pot schaft en indien zij een of ander min - der lekker vinden , dan zal hieraan niet meer dan oppervlakkig aandacht geschon - ken moeten worden . Hoogstens zal de moe - der , de smaak van haar kind kennende , hem een kleiner portie geven . Kinderen , die een ingebeelde afkeer heb - ben van verschillende spijzen zullen deze rneermalen bij anderen wèl eten , vooral in - dien zij in een anderen vorm worden op - gediend . Kinderen , die zich verbeelden niet mede te kunnen doen met zwemmen , met gym - nastiek , of soortgelijke ontspanning , zullen niet met geweld gedwongen moeten wor - den Indien men op voorzichtige wijze op hun eergevoel werkt , zullen ze meestal zelf pogingen aanwenden om hun speelgenooten ra te volgen . V/anneer de eerste angst over - wonnen is en het kind merkt , dat hij mee kan doen , dan verdwijnt het gevoel van niet kunnen , van inbeelding . Zeer veel hangt af van de wijze van opvoeden en we dienen er de jeugd niet mede , indien we hen doen gelooven , dat zij een menigte din - gen niet kunnen doen . Zij krijgen een gevoel van onmacht , voe - len zich minderwaardig en hierdoor onge - lukkig Kinderen moeten opgewekt en on - bevangen tegenover het leven staan , het - geen niet mogelijk is , als zij zich inbeelden niet mee te kunnen jjenieten van alles wat de onbezorgde jeugdjaren mogelijk maken . Onlangs hoorden wij iemand zeggen , dat de zuinigheid de dochter der wijsheid is . Ongetv/ijfeld is zuiniglieid een zeer goede eigenschap , mits zij de wijsheid niet be - driegt . Verkeerde zuinigheid kan echte-r oo)\verspilling beteekenen . ' Een goede , doelmatige voeding kan nim - mer verkregen worden , indi'ïn men p1 te zeer op goedkoope levensmiddelen uit is . KnippatrooeM * Prij 40 ee»t . PBaetiache dames japon , bestastade wt op - geknipte zesbaans rok met opgeteaoopte draagbanden , die evenwel naar verkiezing achterwege gelaten kunnen worden , aaa - ^- ziMi zij slechts als aparte noot be*>eïd aijn , Versdiillende blouses kannen h ^ dssf^i vdk gedragen worden , het laodel , éM dew srf - heelding aangeeft kleedt sportief en is zeer eenvoudig van maaksel . Even aansluitend , omliggende kraag met kleine strik van flu - weel . Opgestikte plooi met knoopsluiting en blousemouwen n'et omgeslagen man - chet . Patronen in de maten 44—46 en 48 . ÜNIPPATBONEN VAN OKZE MODELLEN ^ ijn verkrijgbaar tegen den aangegeven orijs bij Het Practisch IVlodeblad " Post - bus 36 nen Haag Betaling steeds vooruit per giro ( post - '■ ekenins 2032031 oer postwissel nf in post - ' le.trelc mir ? Ho/e een waaide hebben vanU/g , 3 nf V/l Ct ,