Tekstweergave van DWB_1940-12-04_002
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
ST
.
NiCOLAAS
vindt
bij
ons
een
ruime
sorteering
CADEAUX
—
Jongens
-
en
Meisjes
Boeken
—
n
en
Potlooden
—
Allerlei
Bureau-artikelen
Religieuze
artikelen
:
Kerstgroepen
Dominicaansche
-
en
Romeinsche
Missaals
Zondagsmissaals
etc
etc
.
etc
.
Boekhandel„ST.MAARTEN
"
'
beschuit
TS.grsurij
biscuits
en
wafels
90
gram
,
speöMiaaSiliö^gram
»
,
andere
koekjes
200
gram
,
koek
160
gram
,
cake
300
gram
,
gevuld
klein
korstge
-
bak
(
b.v
.
amandelbroodjes
)
400
gram
,
gevuld
groot
korstgebak
(
b.v
.
boter
-
letter
)
500
gram
,
taart
en
gebakjes
600
gram
.
G
T
u
11
e
r
s
w
a
r
e
n
.
Van
30
Nov
.
t/m
27
Dec
.
ibon
43
(
algemeen
)
-
rijst
,
rijste
-
meel
of
-
bloem
{!/_,
pond
).
Bon
83
(
algemeen
)
havermout
,
ha
ver
-
vlokken
,
gort
of
grutten
(
i
,:,
pond
).
Van
2
"
Nov
.
t/m
.
27
Dec
.
bon
88
(
alge
-
meen
)
uitsluitend
gort
,
gortmout
of
grut
ten
(
i
/:,
pond
).
Van
2
Nov
.
t/m
..
27
Dëc
.
bon
93
(
alge
-
meen
)
maizena
,
puddingpoeder
,
pud
-
dingsauspoeder
of
griesmeel
(
1
ons
).
Twee
bonnen
93
voor
225
gr
.
verpakte
maizena
.
Bon
98
(
algemeen
)
geldig
t/m
.
27
De
-
cember
1
ons
macaroni
of
vermicelli
of
spaghetti
.
Koffie
en
thee
.
Van
9
Nov
.
t/m
20
Dec
.
bon
81
(
algemeen
)
i/g
pond
kof
-
fie
of
75
gr
.
thee
.
Honden
-
en
kattenbrood
.
Van
1
t/m
..
31
Dec
.
bon
11
(
honden
)
groep
I
en
II
10
k,g
.;
groep
III
8
k.g
.;
groep
IV
5
k.g
.;
groep
V
4
k.g
.;
groep
VI
3
k.g
.
hoiidenbrood
.
Bon
11
(
katten
)
U/U
k.g
.
kattenbrood
.
Levertraan
.
Slechts
op
recept
van
een
arts
,
ten
hoogste
200
cc
.
per
hoofd
per
week
;
niet
meer
dan
voor
d
'
weken
tegelijk
.
Kaas
.
Van
2
Dec
.
t/m
.
29
Dec
.
bon
nen
49
,
50
,
62
en
63
(
algemeen
)
één
ons
.
In
de
distributie
van
kaas
is
een
wijzi
-
ging
aangebracht
,
welke
den
consumen
-
ten
mogelijk
maakt
een
stuk
kaas
of
een
geheel
kaasje
aan
te
schaffen
.
Het
ligt
in
het
voornemen
in
den
vervolge
voor
kaas
vier
bonnen
aan
te
wijzen
voor
een
tijdvak
van
vier
weken
.
Elk
der
bonnen
is
dus
vier
weken
geldig
.
Petroleum
.
Van
4
Nov
.
t/m
29
Dec
.:
zegel
periode
7
.
Van
11
Nov
.
t/m
15
Dec
.
op
bon
B
2
liter
petroleum
voor
ver
lichting
'.
Peulvruchten
.
Van
19
Nov
.
t/m
.
16
Dec
.:
bon
56
:
(
algemeen
)
i/g
k.g
.
peul
-
vruchten
.
Personen
,
die
op
medische
gronden
be
hoefte
hebben
aan
een
extra
rantsoenpeulvruchten
kunnen
zich
hiertoe
onderoverlegging
van
een
gecontroleerd
me
-
disch
attest
tot
den
plaatselij
ken
distri
-
butiedienst
wenden
.
i
Onder
peulvruchten
worden
verstaan
groene
erwten
,
spliterwten
en
grauwe
erwten
,
capucijners
,
witte
boonen
,
brui
-
ne
en
.
andere
gekleurde
boonen
.
Aanvan
keiijk
zullen
slechts
groene
erwten
,
split
erwten
en
wellicht
ook
capucijners
wor
-
den
beschikbaar
gesteld
.
Suiker
.
Van
24
Nov
.
t/m
.
6
Dec
.
bon
1'6
(
algemeen
)
1
K.G
.
!
Vleeschenvleeschwaren
.
Van
24
Nov
.
t/m
.
4
Dec
.
(
ook
geldig
t/m
.
11
Dec
.)
vleeschkaart
bonnen
„
10
vleesch
"
voor
vleesch
of
vleeschwaren
,
„
10
worst
,
vleeschwaren
",
voor
vleeschwaren
.
Zeep
.
Van
13
Nov
.
t/m
.
6
Dec
.
bon
29
(
algemeen
)
150
gr
.
toiletzeep
(
nieuwe
samenstelling
)
of
120
gr
.
huishoudzeep
,
of
200
gr
.
zachte
zeep
of
250
gr
.
zeeppoe
der
of
125
gr
.
zeepvlokken
of
250
gr
.
zelf
werkende
waschmiddelen
of
200
gr
.
vloei
bare
zeep
.
Romans
Vulpenne
Wasscherijen
krijgen
één
bon
per
8
k.g
.
droog
waschgoed
.
De
bonnen
voor
een
extra
-
rantsoentoiletzeep
geven
van
31
Aug
.
1940
tot
enmet
24
Januari
1941
recht
op
toiletzeep(oude
samenstelling
)
van
gemiddeld
gewicht
.
Dit
geldt
dus
niet
voor
alle
extrazeeprantsoenen
,
gelijk
sommigen
abusievelijk
begrijpen
).
|
Van
31
Aug
.
tot
en
met
31
Decemberbon
116
(
tegelijk
met
de
textielkaart
uitgereikt
)
50
gr
.
scheerzeep
of
een
tubescheercrême
.
1
0
,
VOLGENDE
GEOPENÜ
HM
:
Burgeripe
Stand
Tiel
Van
27
November
tot
4
December
.
Geboren
:
Cornelia
Maria
,
d
.
van
H
.
van
den
Heuvel
en
G
.
J
.
Merks
.
Arnol
-
dus
Jan
Rasker
,
z
.
van
A
.
J
.
Siemens
en
H
.
H
.
van
der
Vegte
.
Stephanus
Johan
-
nes
Petrus
,
z
.
van
W
.
A
.
Schoots
en
J
.
B
.
Geurts
.
Ondertrouwd
:
C
.
van
Oort
en
H
.
P
.
van
Bekkuni
,
beiden
te
Tiel
.
Gelauwd
:
H
,
Hennekes
en
J
.
de
Waal
,
beiden
te
Tiel
.
W
.
van
Beek
te
Drieber
-
gen-Rijsenburg
en
A
,
van
Toorn
te
Tiel
.
QESLOTilN
01
^:
Overleden
:
Willemina
Bij
nen
,
71
j
.,
eehtg
.
van
D
.
A
.
Bross
.
Hendrika
Krou
-
wel
,
79
j
.,
echtg
.
van
J
.
F
.
Meijer
.
TELEFOONDISTRICT
UTRECHT
.
Nieuwe
aansluitingen
.
.
NET
BEUiSIOHEM
.
274
C
.
Laponder
,
Bakkerij
,
Dorpsstr
.
Z
99c
Zoelmond
.
BeirolklHS
Tlai
Van
21
tot
28
'
November
.
i
I
Ingekomen
:
i
K
TÏEL
3i
Dirk
van
Dorland
,
en
gezin
,
leeraar
j
Ambachtsschool
,
uit
Veendam
naar
i
Tulpstraat
12
.
Gerard
J
.
Quené
,
en
gezin
'
kantoorbediende
,
uit
Oostzaan
naar
Gasthuisstraat
13
.
Johannis
A
.
de
Krie
-
ger
,
winkelbediende
,
uit
De
Bilt
U
.
naar
Ooijstraat
18
.
Gerritje
J
.
van
Eek
,
zon
-
der
beroep
,
uit
Heemstede
naar
Linge
-
dijk
78
.
Hendrik
van
Bockhooven
,
en
ge
zin
,
commies
N.S
.,
aüt
Amsterdam
naar
Gr
.
Br
.
Grintweg
21
.
Vertrokken
:
Jannigje
van
Geenhuizen
.
geb
.
Davids
,
I
zonder
beroep
,
van
Korenmarkt
15
naar
■
Kesteren
.
Johanna
Leenders
,
kapster
,
van
Gasthuisstraat
12
naar
Leersum
.
Arie
van
Drenth
,
electricien
N.S
.,
van
Papesteeg
63
naar
Nijmegen
.
Sophie
B
.
Stablein
,
dienstbode
,
van
Kaiverbosch
5
naar
Amsterdam
.
Annie
A
.
Bekkers
,
van
Kwelkade
43
naar
Hengelo
O
.
Qemenifd
Mieuws
.
Veel
is
naar
de
maan
,
maar
....
we
hebben
nog
onze
maan
.
Wat
hebben
we
je
lang
miskend
.
Verwaarloosd
en
'
vergeten
!
Wie
wist
nog
dat
jouw
zilv'ren
schijn
Gok
half
en
heel
en
kwart
kon
zijn
En
nieuwe
maan
kon
heete'n
?
Wat
hadden
wij
met
donk're
maan
Of
eerst
kwartier
te
maken
?
We
hadden
'
n
kunstmatigen
schijn
.
Zoo
kon
jouw
licht
,
'
t
zij
groot
of
klein
In
'
t
vergeetboek
raken
.
Toen
gingen
onze
lampen
uit
En
is
jouw
trouw
gebleken
,
Want
-
voer
geen
krijgsrumoer
beducht
Kwam
j
'
even
rustig
in
de
lucht
Door
'
t
wolkendek
gekeken
.
En
nu
—
we
leven
bij
jouw
licht
,
We
tellen
je
kwartieren
.
En
rekenend
enkel
met
jouw
stand
Durven
bij
vrienden
of
verwant
,
We
'
n
heel
klein
feest
te
vieren
.
O
,
blijf
toch
met
je
zilv'ren
glans
Ons
vage
pad
beschijnen
!
Jouw
licht
doet
zoo
kalmeerend
aan
,
Want
Luna
—
veel
is
naar
de
maan
.
En
neg
meer
is
aan
'
t
kwijnen
.
O
,
blijf
toch
met
je
niilden
schijn
Ons
zoekende
schreden
richten
!
En
—
wachter
in
dees
donk'ren
nacht
,
]\
ïoog
st,raks
je
met
je
zilv'ren
pracht
^
Een
betere
aard
toelichten
.
PRETTIGE
ST
.
NICOLAAS
.
Prettige
Sint
Nic'laas
zéker
!
Richt
U
niét
naar
dezen
tijd
.
En
zeg
niet
:
dk
doe
er
niets
aan
!
Toe
,
geef
óók
een
kleinigheid
!
Toover
uit
Uw
beurs
één
kwartje
,
Ik
ik
wed
,
dat
U
het
vindt
,
Geef
dat
,
met
een
hart
vol
liefde
.
En
besteedt
het
voor
Uw
kind
!
Sinterklaas
blijft
voor
die
kleuters
Immers
altijd
-
door
bestaan
.
Noch
de
tijd
en
noch
de
nooden
Tornen
,
voor
het
kind
,
daaraan
!
Neem
het
hun
niet
at
,
toe
menschen
!
Iets
te
missen
,
hebt
U
wel
.
Chocola
een
stukje
,
een
letter
?
Of
een
grappig
kinderspel
?
Leg
het
'
s
avonds
bij
Uw
schoorsteen
,
Als
hun
schoen
staat
klaargezet
.
Ach
,
zoo'n
hartje
klopt
zoo
dankbaar
...
Sinterklaas
!
'
t
is
maar
geen
pret
!
Gééii
die
niet
,
en
vol
verwachting
IJv'rig
nu
zijn
lessen
leert
....
Laat
het
kind
z'n
droom-illusie
.
En
het
wonder
,
dat
het
eert
.
Zeek
het
in
-
een
kleinigheidje
,
Eén
cadeautje
,
'
t
kost
U
niets
Richt
U
daai'in
naar
den
tijd
,
ja
,
Echter
,
geeft
tenminste
iets
!
S-trooi
een
faandrvol
pepernoten
,
Suikergoed
,
wat
marsepein
En
bedenkt
,
waarom
gij
zélf
ook
Niet
één
avond
.
...
kind
zoudt
zijn
?
En
Uw
vrouw
,
die
meer
dan
ooit
nog
Nu
.
het
huisgezin
beheerscht
.
Laten
wij
haar
niet
vergeten
.
Echter
hier
de
kind'ren
eerst
!
Zie
,
zoo
moeten
wij
bet
„
vieren
".
En
dat
kan
,
dat
moet
toch
gaan
?
Roept
Uw
kleuters
dus
,
en
zeg
'
t
hun
:
'
Sinterklaas
komt
tóoh
nog
aan
!!
Lied
van
de
week
AFVAL
!
door
GUUS
DETLEM
Jr
.
In
vroeger
tijd
,
deed
je
geregeld
Dié
dingen
in
het
Vuilnisvat
,
Waaraan
de
mensch
,
naar
eigen
oordeel
Soms
niets
,
of
soms
niet
véél
meer
had
!
Je
kocht
je
schoenen
—
en
het
'
doosje
,
Nou
,
dat
bewaarde
je
'
een
poos
.
En
eindelijk
dan
,
bij
de
schoonmaak
.
Dan
was
het
:
wèg
die
oude
doos
!
Ben
groenteblik
?
wat
moest
je
daarmee
?
Je
haald'er
maar
je
hand
aan
op
,
Geen
mensch
die
me
kan
kwalijk
nemen
Als
'
k
dat
ding
bij
het
vuilnis
stop
!
Een
fleschje
,
waar
je
toch
tenslotte
Geen
kruimel
statiegeld
op
kreeg
....
Een
stukje
pakpapier
,'
een
blikje
Nog
van
de
toast
,
maar
nu
dan
leeg
.
...
Een
restje
'
touw
,
versleten
schoenen
.
Een
keper
vaasje
zonder
oer
.
...
Wat
móést
'
n
mensch
met
al
dien
rommel
?
Het
diende
immers
.
nergens
voor
?
Maar
kijk
:
of
zooiets
voor
een
ander
.
Of
voor
iets
anders
dienen
kon
?
Dat
was
iets
.
waar
die
mensch
van
•'
vroeger
Zich
geen
momentje
op
bezon
.
En
tóch
het
oudste
soms
heeft
waarde
En
kan
,
verwerkt
als
onderdeel
In
dezen
tijd
nog
nuttig
wezen
En
dienstig
,
voor
een
niéuw
geheel
!
Vandaar
—
we
hebben
het
gelezen
:
Géén
afval
meer
in
'
t
vuilnisvat
.
Bewaar
het
!
het
wordt
afgehaald
—
en
Op
z'n
bruikbaarheid
geschat
!
Misschien
wordt
zoo
uw
groenteblikje
Nog
wel
eens
met
biscuit
gevuld
Wie
weet
,
welk
nuttig
kleedingstukje
Uw
oudste
vodje
nog
onthult
?
En
'
t
kan
best
zijn
,
dat
gij
uw
touwtjes
Bij
restjes
aan
elkaar
geknoopt
.
Na
maanden
,
ergens
in
een
winkel
,
Weer
zelf
,
als
niéuwe
kluwen
,
koopt
!
Ik
weet
het
niet
....
maar
dit
is
zeker
:
De
les
die
deze
tijd
ons
geeft
Is
:
alles
,
alles
heeft
z'n
waarde
,
Oók
als
'
t
voor
óns
geen
waarde
heeft
!!
wmm
yanof
f
7Ji
Cm
Jb*mm
"
f
»
\
aat
U
nlBawr
in
iv
»
itoak
.
Haar
b«trevwbaarli»U
ta
«
praakwaarrfallfk
.
Oiifc«p«i
fclf
|«
f
iiH
«
v«er
Boekil
,
„
ST
.
MAARTEN
"
WÊmM
HET
MAKEN
VAN
EEN
HEERRNDAS
de
punten
door
lijnen
en
verkri.jgt
op
deze
wijze
het
model
.
Als
binnenlaag
wordt
dun
flanel
gebruikt
en
onder
een
smallen
band
stikt
men
het
in
het
midden
van
de
deelen
van
den
das
op
.
Voor
zeer
smalle
dassen
wordt
de
reep
flanel
niet
breeder
dan
2
a
21/5
,
c.M
.
geno
-
men
.
Vervolgens
knipt
men
een
stukje
dun
karton
in
den
vorm
van
de
gereiedzijnde
das
,
waaromheen
de
Itanten
gevouwen
worden
,
die
met
de
hand
met
groote
ste
-
ken
samen
worden
genaaid
,
daarna
verwij
-
dert
men
het
karton
.
De
vrijblijvende
einden
worden
met
de
machine
gezoomd
,
terwijl
het
smalle
mid
*
dengedeelte
eenige
malen
in
den
vorm
van
een
rechthoek
op
elkander
gestikt
worden
,
opdat
het
flanellen
laagje
op
zijn
plaats
blijft
zitten
.
ren
bestaat
.
Men
breit
de
laatste
,
dus
28ste
toer
:
17
st
.
averecht
2
st
.
aver
,
minderen
,
1
st
.
av
.
werk
omkeeren
,
1
st
.
afhalen
,
5
st
.
recht
,
2
recht
,
samenbreien
,
1
st
.
recht
,
om
-
keeren
;
1
st
.
afh
.,
6
st
.
aver
.,
2
av
.,
samen
-
breien
;
1
st
.
aver
.,
omkeeren
enz
.
totdat
alle
st
.
van
den
hiel
verwerkt
zijn
.
Nu
neemt
men
aan
beide
kanten
15
lus
-
sen
op
en
vervolgt
het
werk
in
rechte
toe
-
ren
.
In
de
eerste
toer
worden
de
opgehaal
-
Itiea
he
^
e«i
driehoekig
stuk
zijde
noo
-
öig
.
De
kantea
van
het
materiaal
,
die
een
rechthoek
vormen
zijn
53
fcM
.
iiorlzontaal
en
54
6M
.
verticaal
gemeten
,
terwijl
de
stof
in
SKshuine
reepen
gelonipt
d.ient
te
■
worden
.
Om
de
zijde
zooviee
]
mogelijk
te
benutten
wordt
de
das
in
drie
deelen
ge
-
knipt
.
Het
model
maakt
-
men
op
de
volgen
-
de
wijze
.
Men
neemt
een
courant
en
meet
parallel
linet
den
bovenkant
53
c.M
.
af
en
aan
den
zijkant
geeft
men
een
streep
op
40
c.M
.
hoogte
.
Van
het
bovenste
puntje
tiitgJiaiïdeiMgeeft
:
men
.
een
teeken
8
cM
.
haar
rechts
en
van
hier
af
16.5
c.M
.,
daar
-
na
9.5
c.M
.
en
nogmaals
8
c.M
.
Van
het
irechterhoek
onderaan
geeft
men
een
tee
-
ken
naar
boven
op
een
afstand
van
13
cM
.,
vervolgens
nogmaals
tweemaal
7
c.M
.
ver
-
der
(
zie
teekening
).
Tenslotte
verbindt
men
SPORTKOUSEN
vooT
heeren
De
lengte
van
de
voeten
dezer
korte
Èportkousen
bedraagt
27
c.M
.
Indien
men
geen
beschil^bare
punten
heeft
,
kan
men
b.v
.
een
niet
meer
gedragen
pullover
aan
-
wenden
,
die
men
daartoe
uittrekt
.
Wol
over
een
plankje
winden
,
op
vier
of
vijf
plaatsen
bijeenbinden
,
daarna
van
het
plankje
afnemen
,
wasschen
in
lauw
sopje
,
spoelen
en
liefst
buiten
drogen
met
een
Verzwaring
aan
den
onderkant
,
daarna
tot
kluwen
winden
.
Ben
.
wol
200
gram
.
Men
begint
met
80
st
.
op
te
zetten
en
breit
40
toeren
afwisselend
2
recht
twee
averecht
.
Het
kleine
motiefje
,
dat
rechts
is
aangegeven
,
geeft
de
rechte
en
averechtf,
-
steken
aan
.:
vierkantje
recht
;
vierkantje
met
punt
averecht
.
In
den
33en
toer
en
vervolgens
nog
achtmaal
in
lederen
zesden
toer
breit
men
de
2e
en
3e
steek
en
de
3e
en
voorlaatste
steek
van
iedere
toer
teza
-
men
,
waarna
men
nog
62
st
.
overhoudt
.
Op
de
eerste
en
op
de
vierde
naald
15
st
.,
op
de
tweede
en
derde
naald
16
st
.
Op
dit
aan
-
tal
breit
men
nog
20
toeren
.
Vervolgens
breit
men
de
Ie
en
4e
naald
santen
(
30
st
.),
op
één
naald
,
en
vormt
don
hiel
,
die
uit
14
rechte
en
14
averechte
toe
-
de
steken
verdraaid
gebreid
,
terwijl
de
st
.
van
den
kleinen
hiel
over
de
beide
naalden
met
opgeraapte
steken
worden
verdeeld
.
Ten
einde
het
aantal
steken
op
de
beide
kleine
naalden
weer
tot
het
normale
aan
-
tal
terug
te
brengen
,
wordt
op
de
beide
kleine
naalden
geminderd
.
Twee
st
.
breien
,
overhalen
,
naald
uitbreien
.
Volgende
naald
tot
op
4
st
.
uitbreien
,
twee
st
.
samen
breien
,
daarna
twfee
toeren
overbreien
en
herhalen
totdat
ei
'
op
de
kleine
naalden
weer
15
st
!
over
zijn
,
totaal
heeft
men
dan
62
st
.,
40
toeren
volgen
op
dit
aantal
steken
,
daar
-
na
breit
men
den
teen
.
De
groote
naald
breit
men
2
st
.
recht
,
overh
.
(
1
st
.
afh
.
1
st
.
breien
,
afgeh
.
st
.
over
de
gebr
.
halen
),
naald
tot
op
vier
st
.
na
uitbreien
,
2
st
.
samenbreien
,
2
recht
;
Ie
kleine
naald
2
st
.
recht
overhalen
,
2e
kl
.
naald
tot
op
vier
st
.
na
uitbreien
minder
.
Toer
overbreien
en
het
werk
vervolgen
op
de
aangewezen
wijze
,
totdat
er
nog
16
st
.
op
de
groote
naald
staan
,
daarna
iedere
toer
minderen
totdat
er
8
st
.
op
de
groote
en
4
st
.
op
de
beide
kleine
naalden
over
zijn
,
die
men
tegen
elkander
afmindert
.
Draden
afkanten
en
de
sokken
voordat
zij
gedragen
worden
nog
doorspoelen
in
ha«d
-
warm
.
water
.
Kinderlijke
inbcelémg
We
weten
als
moeders
allen
,
hoe
de
op
-
voeding
onzer
kinderen
ons
vaak
moeilijke
problemen
stelt
.
Wij
hebben
met
verschil
-
lende
factoren
rekening
te
houden
,
ons
te
hoeden
voor
het
uiten
van
woorden
of
ge
-
zegden
,
die
minder
'
geschikt
zijn
door
de
kinderen
op
-
revangen
te
worden
.
Het
voor
-
beeld
,
dat
de
kinde'ren
der
ouders
ontvan
-
gen
kan
ten
goede
—
of
ten
kwade
op
'
hen
inwerken
.
Met
recht
kan
men
zeggen
:
„
Een
oogenblik
van
onbedachtzaamheid
kan
ma
-
ken
,
dat
men
jaren
schreit
".
Kinderen
van
-
gen
veel
meer
on
dan
men
meent
.
Hoe
vaak
hoort
men
kinderen
van
een
jaar
of
vijf
niet
zeggen
:
„
Visch
kan
ik
niet
eten
.
Wol
-
den
kousen
l^an
ik
niet
dragen
",
enz
.
enz
.
Al
deze
uitdrukkingen
berusten
op
inbeel
-
ding
en
komen
voort
uit
hetgeen
zij
in
hun
omgeving
,
veelal
door
hun
moeder
tegen
?.
nderen
hooren
beweren
.
^
Hieruit
volgt
,
dat
men
wel
héél
voorzich
-
tig
moet
zijn
bij
hetgeen
men
zegt
en
re
-
kening
moet
houden
met
het
feit
,
dat
„
Idei
-
ne
potjes
,
groote
ooren
hebben
."
Vele
moeders
hebben
zelfs
de
gewoonte
de
meening
hunner
nog
schoolgaande
kin
-
deren
te
vragen
bij
met
aankoopen
van
kleeren
.
Slechts
moeders
wil
geeft
den
doorslag
en
het
kind
heeft
zich
daarnaar
te
voegen
.
Geen
veronderstellingen
moe'.en
worden
gemaakt
,
dat
wollen
camisoles
wel
-
licht
zullen
kriebelen
of
dat
stevige
laarzen
pijnlijke
voeten
zullen
geven
.
Men
kweekt
door
al
deze
overgevoeligheden
de
inbeel
-
ding
der
kinderen
aan
en
maakt
hen
wei
-
nig
flink
en
tevens
lastig
!
Wanneer
men
verkoppsters
uit
de
kinderconfectie
-
m.aga-zijnen
eens
aan
het
woord
kon
laten
,
dan
zouden
vele
verstandige
moeders
-
zich
ver
-
wonderd
afvragen
,
of
de
verhalen
on\trent
moeders
en
kinderen
wellicht
niet
overdre
-
ven
zijn
!!
Kin^isren
mioeten
zich
leeren
te
voegen
,
moeten
leeren
alles
te
eten
en
al
-
les
te
dragen
wat
de
moeder
goed
en
noo
-
dig
oordeelt
.
Zü
zullen
er
dan
rtiet
aan
dea
-
ken
zich
te
verbeelden
,
d«t
ztj
k-ier
ot
(
iRer
niet
tegen
kunnen
.
Onverstandige
opvoeders
erf
verwaaien
zullen
aan
een
kind
vragen
:
„
Ben
je
niet
bang
voor
onweer
?"
Het
kind
,
dat
zich
t-ot
dusverre
niet
bewust
Was
,
dat
het
hier
of
daar
bang
voor
was
,
gaat
het
zich
inderdaad
verbeelden
mogelijk
om
interessant
,
te
zi^jn
.
Het
getuigt
al
even
weinig
van
begrip
omtrent
opvoedkunde
,
indien
men
kinderen
allerlei
griezelige
verhalen
vertelt
,
(
Sie
op
hen
inwerken
en
waardoor
zij
ziwh
van
alles
inbeelden
,
dat
niet
bestaat
.
Vele
overbezorgde
moeders
doen
hun
kinderen
gelooven
,
dat
zfl
met
dit
of
met
dat
niet
mee
kunnen
doen
en
beschouwt
men
de
zaak
dan
op
den
keper
,
d«n
bïijbt
a-Heen
,
dat
de
moeder
zich
door
haar
a«gst
heeft
laten
leiden
.
Wat
kan
men
do^i
om
dergelijke
aangekweekte
infeeeldSng
bij
k
-
in-deren
tegen
te
gaan
?
In
de
eerste
plaats
moeten
ouders
,
dèe
deze
fout
wellicht
onbewust
maken
,
aieh
voornemen
een
krachtiger
plaats
t^enover
hun
kinderen
in
te
nemen
.
Een
l&d
,
dat
volgens
gezonde
opvatting
is
o,pgevoed
,
zal
niet
te
kampen
hebben
met
allerlei
(
Waze
inbeeldingen
.
Kinderen
moeten
leeren
te
eten
■
wat
de
pot
schaft
en
indien
zij
een
of
ander
min
-
der
lekker
vinden
,
dan
zal
hieraan
niet
meer
dan
oppervlakkig
aandacht
geschon
-
ken
moeten
■
worden
.
Hoogstens
zal
de
moe
-
der
,
de
smaak
van
haar
kind
kennende
,
hem
een
kleiner
portie
geven
.
Kinderen
,
die
een
ingebeelde
afkeer
heb
-
ben
van
verschillende
spijzen
zullen
deze
rneermalen
bij
anderen
wèl
eten
,
vooral
in
-
dien
zij
in
een
anderen
vorm
worden
op
-
gediend
.
Kinderen
,
die
zich
verbeelden
niet
mede
te
kunnen
doen
met
zwemmen
,
met
gym
-
nastiek
,
of
soortgelijke
ontspanning
,
zullen
niet
met
geweld
gedwongen
moeten
wor
-
den
Indien
men
op
voorzichtige
wijze
op
hun
eergevoel
werkt
,
zullen
ze
meestal
zelf
pogingen
aanwenden
om
hun
speelgenooten
ra
te
volgen
.
V/anneer
de
eerste
angst
over
-
wonnen
is
en
het
kind
merkt
,
dat
hij
mee
kan
doen
,
dan
verdwijnt
het
gevoel
van
niet
kunnen
,
van
inbeelding
.
Zeer
veel
hangt
af
van
de
wijze
van
opvoeden
en
we
dienen
er
de
jeugd
niet
mede
,
indien
we
hen
doen
gelooven
,
dat
zij
een
menigte
din
-
gen
niet
kunnen
doen
.
Zij
krijgen
een
gevoel
van
onmacht
,
voe
-
len
zich
minderwaardig
en
hierdoor
onge
-
lukkig
Kinderen
moeten
opgewekt
en
on
-
bevangen
tegenover
het
leven
staan
,
het
-
geen
niet
mogelijk
is
,
als
zij
zich
inbeelden
niet
mee
te
kunnen
jjenieten
van
alles
wat
de
onbezorgde
jeugdjaren
mogelijk
maken
.
Onlangs
hoorden
wij
iemand
zeggen
,
dat
de
zuinigheid
de
dochter
der
wijsheid
is
.
Ongetv/ijfeld
is
zuiniglieid
een
zeer
goede
eigenschap
,
mits
zij
de
wijsheid
niet
be
-
driegt
.
Verkeerde
zuinigheid
kan
echte-r
oo)\verspilling
beteekenen
.
'
Een
goede
,
doelmatige
voeding
kan
nim
-
mer
verkregen
worden
,
indi'ïn
men
p1
te
zeer
op
goedkoope
levensmiddelen
uit
is
.
KnippatrooeM
*
Prij
€
40
ee»t
.
PBaetiache
dames
japon
,
bestastade
wt
op
-
geknipte
zesbaans
rok
met
opgeteaoopte
draagbanden
,
die
evenwel
naar
verkiezing
achterwege
gelaten
kunnen
worden
,
aaa
-
^-
ziMi
zij
slechts
als
aparte
noot
be*>eïd
aijn
,
Versdiillende
blouses
kannen
h
^
dssf^i
vdk
gedragen
worden
,
het
laodel
,
éM
dew
srf
-
heelding
aangeeft
kleedt
sportief
en
is
zeer
eenvoudig
van
maaksel
.
Even
aansluitend
,
omliggende
kraag
met
kleine
strik
van
flu
-
weel
.
Opgestikte
plooi
met
knoopsluiting
en
blousemouwen
n'et
omgeslagen
man
-
chet
.
Patronen
in
de
maten
44—46
en
48
.
ÜNIPPATBONEN
VAN
OKZE
MODELLEN
^
ijn
verkrijgbaar
tegen
den
aangegeven
orijs
bij
„
Het
Practisch
IVlodeblad
"
Post
-
bus
36
nen
Haag
Betaling
steeds
vooruit
per
giro
(
post
-
'■
ekenins
2032031
oer
postwissel
nf
in
post
-
'
le.trelc
mir
?
Ho/e
een
waaide
hebben
vanU/g
,
3
nf
V/l
Ct
,
—