Tekstweergave van DWSS_1965-11-19_005

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
„DEZE WEEK" Ds. H. de Boer voor Gesprekscentrum: „Ik wou dat ik Zaltbommel honderd Ambonese gezinnen kon bezorgen", Integratie van Ambonezen gaat gepaard met problemen Op de eerste bijeenkomst van de cyclus die dit seizoen wordt ge¬ houden door het Zaltbomraels Gesprekscentrum heeft ds. H. de Boer, directeur van het commis¬ sariaat Arnbonezenzorg gespro¬ ken over de integratie van de Ambonezen in onze samenleving. De heer de Boer vertelde dat de aansluiting van de 25.000 Ambo¬ nezen in ons land gepaard gaat met moeilijkheden, die niet zozeer worden veroorzaakt door het ver¬ schil in huidskleur alswel door het verschil in cultuurmilieu en het verschil in historische achter¬ grond. De komst van „vreemden" noemde spreker van positieve be¬ tekenis voor een gevestigde ge¬ meenschap omdat door de wijze waarop de nieuwkomers worden aanvaard duidelijk gemaakt kan worden wat eigenlijk onder sa¬ menleven moet worden verstaan. In dit verband zei ds. de Boer heel lakoniek: „ïk wou dat ik Zaltbommel honderd Ambonese gezinnen kon bezorgen". Intermenselijk met elkaar leven Ds. de Boer is al vijftien jaar werkzaam onder de Ambonezen, waardoor hij als weinig anderen op de hoogte is van de problemen die er onder deze bevolkings¬ groep leven. Deze mensen zijn op heel bijzondere wijze in de Neder¬ landse samenleving geïncorpo¬ reerd moeten worden, waarbij de reactie van de blanke gemeen¬ schap beslist niet op de eerste plaats afhankelijk is van de huids¬ kleur. „Praten over de Ambone¬ zen wil dan ook zeggen, spreken over de wijze waarop wij inter¬ menselijk met elkaar kunnen le¬ ven", aldus ds. de Boer. Bijzonder tragisch is, dat deze mensen vroeger niet waren waar ze waren en nu niet zijn waar ze zijn, een paradoxale uitspraak die spreker aan de band van de geschiedenis verduidelijkte. Deze groep mensen was vroeger in Indonesië al sterk gedesintegreerd ten opzichte van de mensen waar ze woonden. De mensen werden los gemaakt uit hun historisch bestaan door de komst van het christendom. Bij het loslaten van hun primitieve religie ging hun hele levensverwachting over naar de westelijke wereld. Door de aanneming van de westelijke godsdienst kwamen ze vreemd te staan ten opzichte van de au¬ tochtone bevolking, terwijl deze uitzonderingspositie werd verste¬ vigd doordat ze als beroepsmili¬ tair in het voormalige K.N.I.L. ook in sociaal opzicht in een uit¬ zonderingspositie kwamen te ver¬ keren. Afhankelijk en aanhankelijk De Ambonees werd gezagsdrager waardoor hij in nauw contact kwam met de blanken, werd daardoor sterk afhankelijk van het Nederlandse bewind maar tegelijk ontstond er een grote mate van aanhankelijkheid, die gepaard ging met een vervreem¬ ding van de eigen bevolking. Er ontstond een enorme climax bij de inval van Japan. De Ambone¬ zen stonden aan de kant van Ne¬ derland en de tegen ons land ge¬ richte aziatische propaganda had geen vat op hen. Ook bij het politioneel optreden van de Ne¬ derlanders na de oorlog, stonden de Ambonezen aan Nederlandse zijde. Deze keuze was niet direct het gevolg van een kinderlijk vertrouwen maar was verklaar¬ baar door de aparte situatie waarin Ambon zich bevond. Een dramatisch moment werd bereikt met het uitbreken van de oorlogs¬ toestand tussen Djakarta en Am- bon, waarna de Nederlandse re¬ gering bij rechterlijk vonnis werd veroordeeld de Ambonezen naar Nederland te brengen. Dit was voor de Ambonezen een ongelooflijke overgang, van een tropenleven dat werd be¬ heerst door militaire discipline naar woonkampen met als op¬ dracht zelf discipline op te'tbren- gen, waarbij de basis waarop ze altijd hadden geleefd zondermeer weg viel. Er ontstonden spannin¬ gen waarin haat en liefde jegens de Nederlanders om de voorrang streden waarbij bijzonder ont¬ nuchterend werkte^de ontdekking dat de Hollander geen „toean- basar" was, maar een „koelie", die moest werken voor zijn dage¬ lijks brood. Spanningen en conflicten Het streven was de Ambonezen uit de kampen en woonoorden in te leiden in een ordelijke sa¬ menleving. Dit was niet altijd even gemakkelijk, temeer omdat men, terwijl men een eigen Mo¬ lukse Evangelische kerk heeft — terugviel in een voorchristelijke wereld om daarin een mate van zekerheid te vinden. Veel span¬ ningen en conflicten, vooral tus¬ sen ouderen en jongeren, waren daarvan het gevolg. Voor de mate van integratie is niet bepalend het verschil in huidskleur maar het anders zijn door cultuurwereld en milieu. Er is goede hoop, aldus ds. de Boer, dat de gevoelens van anti¬ pathie die bij de Ambonezen leven, worden weggenomen door de wijze waarop de blanke ge¬ meenschap ze aanvaardt. Men V.TUYL VAN TUYL OLIEHANDEL NIEUW AAL Tel. 04186-284 BRANDSTOFFEN Kolen, Butaangas, Propaangas, H.B.Oi H.B.O.2, Petroleum en Dieselolie. VERWARMINGSAPPARATEN E°U-kaChei Diverse merken oliehaarden o.a. Hoenson, Siegler, Etna, Davo, Somy, Nobel, Efel Diverse merken kolenhaarden o.a. Selecta, Faber, Jaarsma, Hoenson, Etna, enz. Ook hebben wij nog enkele zeer goede ge¬ bruikte haarden tegen zeer lage prijzen in voorraad. Verwarmings- en doseringsapparaten voor de tuinbouw Hylo-kachels voor verwarming en/of C.O-2 dosering. C.0.2 branders te gebruiken voor C.O.2 dosering met propaangas. Een nuttig en praktisch geschenk Personenweegschaal Prijzen vanaf f 19,75 (dubbelverend systeem) Garantie „DE GAPER" H. AALDERS ZALTBOMMEL Kunt u geen Sinterklaas-cadeau vinden? Kom eens bij ons Uijkcn l Wielsierringen, per stel ƒ 16,50 Stuurwielhoezen ƒ 4,95 Wasborstels ƒ 7,50 Pechlampen ƒ 7,90 TNO-goedgekeurde veiligheidsgordels ƒ 38,— Buitenspiegels, vanaf ƒ 7,50 Diverse soorten gereedschappen Auto-antennes Uitlaten (ook sporttypen) Speciale tips voor de winter (mist, vorst, etc): Achteruitrij lampen, vanaf ƒ 12,50 Mistlampen, vanaf ƒ 30,— Antivries — aantrekkelijke prijzen Vele soorten poetsmiddelen VOOR DE DOE-HET-ZELVER: alle auto-onderdelen En niet te vergeten: plastic leidingen voor kachels in tuinbouwkassen „Het Automagazijn99 VERHAGEN en VOS Kerkstraat 14, Zaltbommel Dagelijks geopend van 9 tot 6 uur