Tekstweergave van DWSS_1965-11-19_005
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
„DEZE WEEK"
Ds. H. de Boer voor Gesprekscentrum:
„Ik wou dat ik Zaltbommel
honderd Ambonese gezinnen kon bezorgen",
Integratie van Ambonezen gaat
gepaard met problemen
Op de eerste bijeenkomst van de
cyclus die dit seizoen wordt ge¬
houden door het Zaltbomraels
Gesprekscentrum heeft ds. H. de
Boer, directeur van het commis¬
sariaat Arnbonezenzorg gespro¬
ken over de integratie van de
Ambonezen in onze samenleving.
De heer de Boer vertelde dat de
aansluiting van de 25.000 Ambo¬
nezen in ons land gepaard gaat
met moeilijkheden, die niet zozeer
worden veroorzaakt door het ver¬
schil in huidskleur alswel door
het verschil in cultuurmilieu en
het verschil in historische achter¬
grond. De komst van „vreemden"
noemde spreker van positieve be¬
tekenis voor een gevestigde ge¬
meenschap omdat door de wijze
waarop de nieuwkomers worden
aanvaard duidelijk gemaakt kan
worden wat eigenlijk onder sa¬
menleven moet worden verstaan.
In dit verband zei ds. de Boer
heel lakoniek: „ïk wou dat ik
Zaltbommel honderd Ambonese
gezinnen kon bezorgen".
Intermenselijk met elkaar leven
Ds. de Boer is al vijftien jaar
werkzaam onder de Ambonezen,
waardoor hij als weinig anderen
op de hoogte is van de problemen
die er onder deze bevolkings¬
groep leven. Deze mensen zijn op
heel bijzondere wijze in de Neder¬
landse samenleving geïncorpo¬
reerd moeten worden, waarbij de
reactie van de blanke gemeen¬
schap beslist niet op de eerste
plaats afhankelijk is van de huids¬
kleur. „Praten over de Ambone¬
zen wil dan ook zeggen, spreken
over de wijze waarop wij inter¬
menselijk met elkaar kunnen le¬
ven", aldus ds. de Boer.
Bijzonder tragisch is, dat deze
mensen vroeger niet waren waar
ze waren en nu niet zijn waar ze
zijn, een paradoxale uitspraak
die spreker aan de band van de
geschiedenis verduidelijkte. Deze
groep mensen was vroeger in
Indonesië al sterk gedesintegreerd
ten opzichte van de mensen waar
ze woonden. De mensen werden
los gemaakt uit hun historisch
bestaan door de komst van het
christendom. Bij het loslaten van
hun primitieve religie ging hun
hele levensverwachting over naar
de westelijke wereld. Door de
aanneming van de westelijke
godsdienst kwamen ze vreemd
te staan ten opzichte van de au¬
tochtone bevolking, terwijl deze
uitzonderingspositie werd verste¬
vigd doordat ze als beroepsmili¬
tair in het voormalige K.N.I.L.
ook in sociaal opzicht in een uit¬
zonderingspositie kwamen te ver¬
keren.
Afhankelijk en aanhankelijk
De Ambonees werd gezagsdrager
waardoor hij in nauw contact
kwam met de blanken, werd
daardoor sterk afhankelijk van
het Nederlandse bewind maar
tegelijk ontstond er een grote
mate van aanhankelijkheid, die
gepaard ging met een vervreem¬
ding van de eigen bevolking. Er
ontstond een enorme climax bij
de inval van Japan. De Ambone¬
zen stonden aan de kant van Ne¬
derland en de tegen ons land ge¬
richte aziatische propaganda had
geen vat op hen. Ook bij het
politioneel optreden van de Ne¬
derlanders na de oorlog, stonden
de Ambonezen aan Nederlandse
zijde. Deze keuze was niet direct
het gevolg van een kinderlijk
vertrouwen maar was verklaar¬
baar door de aparte situatie
waarin Ambon zich bevond. Een
dramatisch moment werd bereikt
met het uitbreken van de oorlogs¬
toestand tussen Djakarta en Am-
bon, waarna de Nederlandse re¬
gering bij rechterlijk vonnis werd
veroordeeld de Ambonezen naar
Nederland te brengen.
Dit was voor de Ambonezen
een ongelooflijke overgang, van
een tropenleven dat werd be¬
heerst door militaire discipline
naar woonkampen met als op¬
dracht zelf discipline op te'tbren-
gen, waarbij de basis waarop ze
altijd hadden geleefd zondermeer
weg viel. Er ontstonden spannin¬
gen waarin haat en liefde jegens
de Nederlanders om de voorrang
streden waarbij bijzonder ont¬
nuchterend werkte^de ontdekking
dat de Hollander geen „toean-
basar" was, maar een „koelie",
die moest werken voor zijn dage¬
lijks brood.
Spanningen en conflicten
Het streven was de Ambonezen
uit de kampen en woonoorden
in te leiden in een ordelijke sa¬
menleving. Dit was niet altijd
even gemakkelijk, temeer omdat
men, terwijl men een eigen Mo¬
lukse Evangelische kerk heeft —
terugviel in een voorchristelijke
wereld om daarin een mate van
zekerheid te vinden. Veel span¬
ningen en conflicten, vooral tus¬
sen ouderen en jongeren, waren
daarvan het gevolg.
Voor de mate van integratie
is niet bepalend het verschil in
huidskleur maar het anders zijn
door cultuurwereld en milieu.
Er is goede hoop, aldus ds. de
Boer, dat de gevoelens van anti¬
pathie die bij de Ambonezen
leven, worden weggenomen door
de wijze waarop de blanke ge¬
meenschap ze aanvaardt. Men
V.TUYL
VAN TUYL
OLIEHANDEL
NIEUW AAL
Tel. 04186-284
BRANDSTOFFEN
Kolen, Butaangas, Propaangas, H.B.Oi
H.B.O.2, Petroleum en Dieselolie.
VERWARMINGSAPPARATEN E°U-kaChei
Diverse merken oliehaarden o.a. Hoenson,
Siegler, Etna, Davo, Somy, Nobel, Efel
Diverse merken kolenhaarden o.a. Selecta,
Faber, Jaarsma, Hoenson, Etna, enz.
Ook hebben wij nog enkele zeer goede ge¬
bruikte haarden tegen zeer lage prijzen in
voorraad.
Verwarmings- en doseringsapparaten voor de tuinbouw
Hylo-kachels voor verwarming en/of C.O-2
dosering. C.0.2 branders te gebruiken voor
C.O.2 dosering met propaangas.
Een nuttig en
praktisch geschenk
Personenweegschaal
Prijzen vanaf f 19,75
(dubbelverend systeem)
Garantie
„DE GAPER"
H. AALDERS ZALTBOMMEL
Kunt u geen Sinterklaas-cadeau vinden?
Kom eens bij ons Uijkcn l
Wielsierringen, per stel ƒ 16,50
Stuurwielhoezen ƒ 4,95
Wasborstels ƒ 7,50
Pechlampen ƒ 7,90
TNO-goedgekeurde veiligheidsgordels ƒ 38,—
Buitenspiegels, vanaf ƒ 7,50
Diverse soorten gereedschappen
Auto-antennes
Uitlaten (ook sporttypen)
Speciale tips voor de winter (mist, vorst, etc):
Achteruitrij lampen, vanaf ƒ 12,50
Mistlampen, vanaf ƒ 30,—
Antivries — aantrekkelijke prijzen
Vele soorten poetsmiddelen
VOOR DE DOE-HET-ZELVER:
alle auto-onderdelen
En niet te vergeten: plastic leidingen voor kachels
in tuinbouwkassen
„Het Automagazijn99
VERHAGEN en VOS Kerkstraat 14, Zaltbommel
Dagelijks geopend van 9 tot 6 uur