Tekstweergave van DWSS_1966-01-07_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Ie JAARGANG No. 8 Vrijdag 7 januari 1966 Oplaag 9800 es. Adv. tarief 15 et pei mm. Bij konlrakt korting. Waarin opgenomen: „De Bommelerwaard" IN STAD EN STREEK Wordt elke week huia-aan-huis bezorgd in: Aalst, Alcm, Ammerzoden, Brakcl, Brnchem, Delwijnen, Gameren, Haaficn, Hedel, Heerewaarden, Hcllouw, Hurwcncn, Kerkwijk, Maasdriel, Nederhemcrt, Ncerijnen, Nieuwaal, Opijncn, Poederoyen, Roesum. Tuil, Waardenburg, WeU, Zaltbommel en Zuilichen. Redaktie en adm.: Nieuwstraat 12 - Zaltbommel - Tel. (H180-2265. Uitgave van de N.V. CENTRALE UITGEVERS MIJ. De „Kop" is veranderd Met ingang van 1 januari heeft „De Bommelerwaard" opgehou¬ den te verschijnen. Tussen de uit¬ gever daarvan. Boekhandel en Handelsdrukkerij Kaasjager en de uitgever van „Deze Week", de N.V. Centrale Uitgevers Maat¬ schappij is hfet tot een overeen¬ komst gekomen. Eén van de ge¬ volgen daarvan ziet men in de nieuwe kop van deze krant. Als oud-medewerker aan „De Bomraelerwaard", schrijver ge¬ durende vele jaren o.a. van de Bommelse Notities, hebben beide partijen schrijver dezes gevraagd een inleidend artikeltje te schrij¬ ven ten opzichte van de nieuwe situatie. Aangezien we de tot stand gekomen regeling als de best mogelijke beschouwen in de gegeven situatie en we in deze overtuiging onze bemiddeling hebben verleend bij het tot stand komen daarvan, voldoen we gaarne aan dit verzoek. „De Bommelerwaard" heeft on¬ getwijfeld in de 23 jaar van haar verschijnen een nuttige funktie in onze streek gehad. Zij kon plaatselijk en regionaal een uit¬ laatklep zijn voor wat er gistte in de openbare mening, zij heeft ook meermalen getoond een sti¬ mulator te zijn voor de verhef¬ fing van de streek. Zij, die aan de spits stonden, vonden in haar een instrument om de grote mas¬ sa in de streek te bereiken en te beïnvloeden en voor vele vereni¬ gingen was zij onmisbaar om de buitenwereld kennis te doen van haar aktiviteiten. Voor het za¬ kenleven kwam zij tegemoet aan de groeiende behoefte om via de reklame zoveel mogelijk de streekbewoners te bereiken. Een eresaluut willen we hier gaarne brengen aan wijlen de heer H. Kaasjager, die niet alleen zake¬ lijk interesse aan deze krant had, maar ook ideëel zich steeds be¬ wust was van de dienende funk¬ tie van zijn krant, wat het streek - belang betrof. De tijden veranderen echter. Enerzijds zijn er de nog steeds stijgende kosten, verbonden aan het uitgeven van een krant, an¬ derzijds de sterker wordende be¬ hoefte van de zaken-adverteer¬ ders om met hun reklame de gehele bevolking te bereiken. Een krant met een betrekkelijk gering aantal abonnees is niet goed meer te exploiteren, een krant, die niet huis aan huis komt, is minder aantrekkelijk voor de adverteerders. De heer Kaasjager heeft de stap naar de huis aan huis bezorging, zonder abonnees, zakelijk alleen drij¬ vend op de opbrengst van de advertenties, niet tijdig gedaan. Twee maanden geleden heeft de N.V. Centrale Uitgevers Maat¬ schappij wel daartoe het initiatief genomen. Velen in Zaltbommel en de Bommelerwaard weten, dat de laatste maanden voor de familie Kaasjager moeilijk zijn geweest. De stichter en drijvende kracht van „De Bommelerwaard", de heer H. Kaasjager, is overleden en kort daarop heeft een ernstige ziekte zijn zoon voor vrij lange tijd op non-aktief gezet. Mis¬ schien heeft de verschijning van „Deze Week" op sommige bui¬ tenstaanders de indruk gemaakt van een dolksteek in de rug. Dit is echter absoluut niet het geval geweest, want de voorbereidin¬ gen voor deze uitgave waren al vele maanden voor het overlijden van de heer Kaasjager begonnen. Met vreugde hebben we kunnen vaststellen, dat het overleg tussen beide partijen op prettige wijze heeft plaats gehad en tot een resultaat heeft gevoerd, dat beide voldoening heeft geschonken. De redaktie van „Deze Week" heeft ons toegezegd, dat we onze persoonlijke mening over de toe¬ komst van deze krant mochten zeggen. Ons interesseert daarbij niet de zakelijke kant, wel de redaktionele. We geloven name¬ lijk, dat een blad, dat wekelijks in elk huis in de Bomraelerwaard en naaste omgeving komt, een grote dienende funktie kan heb¬ ben. Mits het werkelijk een onaf¬ hankelijke krant wordt. Niet zo maar een suf blaadje met wat plaatselijke nieuwtjes, onverteer¬ bare verhandelingen en vereni¬ gingsberichtjes, maar een krant, waarbij twee hoofdprincipes voorop staan, namelijk vrijheid van meningsuiting voor iedereen binnen de grenzen van de wet en onafhankelijkheid van welke za¬ kelijke belangen ook. Een krant, die wil stimuleren alles, wat in het belang van de streek mag worden geacht. We geloven, dat een dergelijk redaktioneel beleid ook het enige is, dat op de lange duur zakelijk tot een sukses kan voeren, want ook de adverteerder vraagt een pittig blad, omdat hij liever adverteert in een blad. dat gelezen wordt dan in een muffig advertentieblaadje, dat achteloos terzijde wordt gelegd. De voor¬ beelden daarvan elders — in positieve zin bijvoorbeeld „De Havenloods" in Rotterdam — spreken duidelijke taal. Welaan dan, de kansen zijn er. Voor de adverteerders met hun reklame huis aan huis, voor de Bommelerwaard met een orgaan, dat van niet te overschatten waarde voor het kulturele en ekonomische leven van de streek kan zijn. Wordt er iets goeds van ge¬ maakt? We hopen en wensen het. Bij de heer van Kessel te Velddriel heelt de Lente zich af vroeg aan¬ gekondigd. Twee lammetjes doen ons het slechte weer even vergeten. Ook in 1966 goed zicht met een bril van Fa. UBENS en CONRADS - Zaltbommel