Tekstweergave van KTZO_1908-03-29_008

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
zedelijk ten ondergegaan die wellicht tot sieraad hadden gestrekt van onzen arbeidersstand . Wij zien hier dus , welk een verheven taak op zich genomen heeit het St . Joseph Comité " dat is opgericht onder de hooge goedkeuring en aanmoediging van hot Doorluchtig Nederlandsch Episcopaat . Nogmaals derhalve sporen wij belanghebbenden aan hun aandacht te vestigen op het bericht van den vorigen Zondag en de gestelde vragen te beantwoorden . God weet , of zij daardoor alleen misschien geen ziel redden van een dierbare . Van Kerk en Godsdienst ROME . Op den feestdag van den H . Joseph , den patroon der Kerk , vierde het zichtbafr oppprhoofd der Kerk tevens het feest van zijn naamdag . Vooral dit jaar had dit feest - - een bijzonder karakter , omdat het tegelijk het jubeljaar is van ' s Pausen priesterwijding . Voor de trouwe en ver - knochte kinderen van den H . Vader zéker een groote reden van verblijding . Dif'n dag heeft de Paus om Zeven uur een stille Mis opgedragen in de Sixtijnsche kapel in tegenwoordigheid van zijn zusters , hoogwaardigheidsbekleeders aan het pauselijk hof , en vertegenwoordigers van de Fransche en Belgische bedevaarten . Er waren ongeveer 2000 genoodigden . Uit alle werelddeelen heeft de Paus telegrammen van gelukwensch ontvangen . De markiezin Durazzo Pallavi - ciani te Vighera , heeft door middel van haren huiskapelaan den H . Vader een geschenk aangeboden van 100.000 francs , be.s-temd voor de katholieke mission , bij voorkeur de verst afgelegene en meest behoeftige . DUITSCHLAND . Z . Em . kardinaal kopp , prins-bisschop van Breslau , heeft een brief gericht aan keizer Wilhelm , waarin de Kerkvorst hem verzoekt , do onrechtvaardige wet tegen de Polen niet te bekrachtigen . Kardinaal Kopp is als lid van het Hcerenhuis van Pruisen ook daar krachtig opgekomen voor het goede recht der verdrukte Polen . ENGELAND . Men heeft in de mijn te flamstead de lijken gevonden van 22 mijnwerkers , door het vuur en den rook in de mijn opgesloten . Wat wellicht de redders het meest heeft getroffen , meer misschien dan het vinden der lijken , was het vinden der volgende woorden door de stervende werklieden met krijt op een houten plank geschreven : God , bescherm ons !— Want wij vertrouwen op Christus . Dan volgden hunne namen . Geen uitweg meer ziende , en wetende dat zij ten doode waren opgeschreven , richtten deze eenvoudieen van harte zith tot God en hun laatste woord was een bpmoedigend woord van hoop en vertrouwen . Zoo worden menschen , wier steun en troost rii ' godsdienst is , helden in de ure van het grootste gevaar . DENEMARKEN . Meer dan menig ander huid toont de missie in Denemarken de bezielende en mmii te dooven kracht van den christelijk en godsdienst , mits dezen volle vrijheid wordt verleend . Voor juist zestig jaar werd den katholieken toegestaan straffeloos in het land te vertoeven . Hunne huizen mochten echter aan den straatkant geen ramen hebben . Toen later vrijheid van godsdienst werd toegestaan en betere tijden waren aangebroken , bleven de woningen der katholieken , die men zoo maar niet kon omkeeren , nog jarenlang getuigen van den dropvigen toe - stand , waarin de Katholieke Kerk had verkeerd . Honderden Protestanten gaan jaarlijks tot de Katholieke Kerk over , die steeds hooger in aanzien komt bij de Regeering en de bevolking . De talrijke bek ' ^ ringen zijn vooral toe te schrijven aan de charitatievewerkzaamheden der religieuze Orden en de schittering van den kerkelijken eeredienst , welke tal van Protestanten naar de katholieke kerken trekt . De uit Frankrijk verbannen religieuzen worden in Denemarken gastvrij opgenomen niet alleen , maar ze zijn uiterst welkom . Ten bewijze hiervan kan dienen , dat het Parlement verleden jaar een wetsvoorstel heeft aangenom . n , waardoor aan de Liefdezusters kosteloos reizen , 2de klas spoorwegen en 1ste klas op stoombootcn en schepen verzekerd wordt . In Kopenhagen hebben de Liefdezusters vrij reizen op de stedelijke vervoermiddelen . Van Huis en School . SAME . \ 1 WERKING . IL Slot Een kind , zei ik , mag geen verschil in denkwijze waar - nemen tusschou zijn opvoeders over de wijze , waarop het zelf behandeld dient te worden . Als do school ja " zegt , moet het huisgezin niet neen " herhalen ; als de onderwijzer verbiedt , moet . vader of moeder dat verbod mede eerbiedigen ; wat de eene voor noodig en noodza - kelijk oordeelt , moet de andere niet verwerpen en over - bodig achten . Straft de school , dan is die straf , onder welken vorm dat zij ook gegeven wordt , verdiend . Verbiedt de school , dan is dat verbod noodzakelijk voor het welzijn van het kind en een wet geworden , waaraan noch de ouders noch het kind mogen tornen . Niets is zoo verkeerd als de on - derwijzer afbreken in tegenwoordigh-^id van ' t kind . Waar dit gebeurt , daar zal het kind de noodigo achiing en waar - deering voor zijn meester gauw verliezen : het kuiken wordt wijzer dan de hen ; 1 et kind wordt ongezeggelijk , onhandelbaar en ongehoorzi am ; het gaat zijn weg , bru - taler dan ooit . Aan wie de schuld ? Ouders .! denkt hier niet te lichtvaardig over of gij zult in huis en later als het kind U over liet hoofd is gegroeid , de wrange vruchten plukken van deze . Uwe verkeerde opvoeding . Doch niet alleen ten aanzien der regeering en tucht is positieve samenwerking tusschen school en huis wenschelijk , het is in het belang van ' t kind zelf . Voor de ouders is het van groot belang , dat zij van den onderwijzer vernemen , welke eigenschappen het kind in en bij school vertoont ; eigenschappen van hoofd en hart , van lichaam , verstand , gemoedsaard en karakter . Voor den onderwijzer is het van niet minder belang , dat hij eenigszins op de hoogte is mét het doen en laten en de omstandigheden in het ouderlijk huis . Dat zal hem in slaat stellen tot juister en billijker beoordeeling van ' s kinds zwakheden en gebreken en tot meer doelmatiger behandeling . Want waar is het , hot gaat het kind precies als groote menschen . Wij hebben allemaal do een vvat meer , de ander wat ri_inder iets weg van ' t kameleon . Niemand van ons vertoont zich onder verschillende omstandigheden , volkomen hetzelfde . Het kind vooral geeft andere , nieuwe kijkjes op zich , al naar gelang.de omstandigheden waarin het geplaatst is . Bij het leeren anders dan bij het spel ; in de school anders dan bij of in huis ; onder vreemde kinderen weer anders dan ouder huisgenooten , broeders of zusters enz . enz . Let maar op : hier is de kleine bengel éen bonk leven , daar staat hij in een hoekje en kijkt of hij zijn laatste oordje versnoept heeft ; hier zingt hij het hoogste deuntje uit , daar zwijgt hij als een taof ; hier heeft hij het groote woord en speelt Jantje baas , daar is hij onder een hoedje te vangen en is zoo gedwee als een lammetje ; hier is hij uitgelaten van pret en heeft ie schik voor tien , daar heeft hij de bokkepruik op en is niet te genaken . .. ja wat nog typischer is r het kind kan in school erg dom zijn en toch in huis een echt , geestig knutselaar , die iets belooft voor later , zoodat vader en moeder zich erg zullen vergissen als ze vervFachten , dat het leeren net zoo goed zal gaan als het knutselen , leder kind heeft zijn aard en zijn aanleg . Geen twee bladeren lijken volkomen op elkaar en het eerste menschenpaar , dat vrlkomen hetzefde is , zal ook nog moeten geboren worden . Wie goed wil opvoeden , moet beginnen met het kind te leeren kennen en daaruit volgt de noodzakelijkheid van samenwerking van school en huis . Met vereende krachten is iets tot stand te brengen Zonder de hulp van het huisgezin doet de school , wat de zedelijke opvoeding , betreft , oh ! zoo weinig . Daarom ouders ! breekt nooit af wat de school met zooveel moeite opbouwt , maar reikt haar de behulpzame hand tot welzijn Uwer kinderen ".