Tekstweergave van KTZO_1908-04-05_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
No . 3 . Ie Jaarg . Ka^joliefe Ziottïragsblaii voor TIEL en Omstreken . Redactie - ea Administratie-adres : R . K . Pastorie . TIEL , St . Waiburgkerkpad 5 APRIL , 1908 . Advei'tentiën : 1—5 i-egels ' et ., iedere i-egel meer ó et . Familieberichten ; 1—5 regeLs , 50 et ., ., ,"' 10 et . Bij abonnement kortinp -. Kerkbericht . Ter overweging . Zondag 5 April 1908 , Passiezondag . De H . Missen ten B 8—10 uur . In de week 7—8 8Vo uur . Heden Ie . Zondag der maand , volle aflaat van den H . Rozenkrans , na den middag om 6 uur lof en meditatie op het Lijden onzes Heeren . MAANDAG , Feestdag aan den H . Vincentius , Belijder onzer H . Orde , ten 8 uur gez . H . Mis . DINSDAGavond 7 uur lol . VRIJDAG Feestdag van O . L . Vrouw van Smarten , volle aflaat den H . Rozenkr ., des avonds 7 uur kruisweg . ZATERDAGavond 7 uur Lof . Deze week catechismus op de gewone , dagen . Volgens de Lateraansche Kerkvergadering moet ieder geloovige van beiderlei geslacht , nadat hij tot de jaren van onderscheiding gekomen is , ten minste eens in het jaar biechten , en van den eigen Priester ten minste in den Paaschtijd eerbiedig het H . Sacrament des altaars ont - vangen ; tenzij hij op raad van den priester om eenige billijke reden het beter achte zich voor eenigen tijd van dit ontvangen te onthouden ; anders wordt hij levende van den ingang der kerk geweerd , en stervende " derve hij de Christelijke begrafenis . De Paaschtijd begint a.s . Zondag 12 April en eindigt Zondags na Paschen . Maandag en de volgende dagen is het ' s middags om 12 uur voorbereiding tot de Paaschcommunie voor de Kinde - ren , die het laatste jaar zijn aangenomen . Wij vertrouwen dat allen deze oefeningen zullen bijwonen en de ouders daarvoor zullen zorg dragen . Op Passie-Zondag . H . Evangelie , S , Joannes 8 . 46 Ö9 . Indien tijd zeide Jezus tot de scharen der . Toden : Wie tiwerovertuigd mij van zonde ? Indien ik waarheid zeg , waarom gelooftgij Mij niet ? Wie uit God is.'luistert naar Gods woorden : daaromhifstert gij niet , omdat gij niet uit God zijl . De Joden dan ant - woordden en zeiden Hem : Zeggen wij - niet met recht , dat Gij een Samaritaan zijt en een duivel in hebt .' Jezus antwoordde : Ik hebgeen duivel in , maar Ik doe mijnen Vader eer aan , en gij doetMij oneer aan . Doch ik zoek niet mijne eer : daai - is er Eén , diehaar zoekt , en oordeelt . Voorwaar , voorwaar ik zeg U : Indieniemand rnijn woord onderhoudt , zal hij den dood niet aanschou - wen in eeuwigheid . De Joden dan zeiden Hem : Nu weten we,dat ge _ een duivel in hebt . Abi'aham is gestorven en de profeten,en Gij _ zegt : Indien iemand mijn woord onderhoudt , zal hij dendood niet smaken in eeuwigheid . Zijt gij dan grooter dan onzevader Abraham die gestorven is ? Ook de profeten zijn gestorven.Voor wien geeft ge u zelven uit ? Jezus antwoordde : Indien Ikmij zelven verheerlijk is mijne heerHjkheid niets : mijn Vader ishet die Mij verheeilijkt : van wien gij zegt . dat Hij uw God is.En gij hebt Hem met erkend , maar Ik ken Hem . en als Ik zeide.dat Ik hem niet ken , dan ware Ik een leugenaar , aan u gelijk ; maar Ik ken Hem en zijn woord onderhoud Ik . Abraham , uwvader , jubelde om mijnen dag te zien , zag hem en verblijdde zich.iJe Joden dan zeiden tot Hem ; Ge zijt nog geen vijftig jaar , enhebt Ge Abraham gezien ? Jezus zeide hun : Voorwaar , voorwaar,Ik zeg u : Vóór Abraham werd , ben Ik . Zij grepen dan steen enom Hem te steenigen , maar Jezus trok zich terug en verliet den tempel . ° Het Evangelie van dezen dag behelst een gedeelte van Jesus ' prediking in den Tempel te Jerusalem , van éen dier rede-twisten welke de goddelijke Leeraar werd gedwongen met zijn vijanden te houden . Hij verkondigde de ver - hevenste waarheden , doch werd telkens in de reden ge - vallen door de Phariseeën en Schriftgeleerden , die met opzet kwamen luisteren om iets op zijn woorden aan te merkeu of daaruit een beschuldiging hetzij tegen zijn Persoon , hetzij togen zijn leer op te maken . Zelfs schaam - den zij zich niet scheldwoorden en afschuwelijke laster - taal te gebruiken , als zij niets meer wisten te zeggen . Jesus werd dan tot een antwoord gedwongen om bij de andere toehoorders den slechten indruk , door de opwer - pingen zijner bedillers gemaakt , weg te nemen en voor de goedgezinden de vrucht van zijn onderricht te bewaren . Een hoogst leerrijk voorbeeld èn van den haat der joodsche overheden én van de liefdevolle bezorgdheid des Verlos - sers voor het heil der verloren schapen Israels wordt ons alzoo in het Evangelie voorgesteld . De hoofdinhoud kun - nen wij in deze weinige woorden teruggeven : Ik zeg u de waarheid ", had Jesus den Joden gezegd , maar gij , gij gelooft mij niet ", voegde Hij ei bij . - En dat zijn leer de leer der Waarheid is , bewijst Hij hieruit , omdat nie - mand Hem van zonde , noch van leugen kan overtuigen , en omdat de bron waaruit Hij put , zijn Hemelsche Vader is , die hem in de wereld gezonden heeft om de goddelijke waarheid te verkonden . Taktiek . Volksopruiers beweren wel eens , dat de Katholieke kerk voor de arbeiders slechts tevredenheid en lijdzaamheid in hun harde lot predikt , zonder hen uit hun ellende te helpen of zelfs maar ernstige pogingen aan te wenden om hun levensvoorwaarden te verbeteren . De taktiek van dit beweren ligt voor de hand : men tracht natuurlijk den werkman afkeerig te maken van godsdienst . ' t Is evenwel voor een waarheidlievend mensch niet zoo moeilijk om te zien , dat de arbeider geen beteren vriend op de wereld kent dan de katholieke Kerk . Zeker , de Kerk predikt lijdzaamheid en onderwerping als de mensch in lijden is en door tegenspoed bezocht wordt . En juist dan is de godsdienst het eenige dat den mensch kracht geeft om staande te blijven en zich niet te laten vervoeren door wanhoop . Of kennen de ontvreden - heid-zaaiers , die reeds zoovele arbeiders ongelukkig hebben gemaakt door hun den godsdienst te ontnemen , kennen zij somtijds wanneer de dood een vader , moeder , vrouw of kind wegrukt , een beteren troost dan de gedachte , de overtuiging , ja de zekerheid , aan er na dit leven een ander leven is met een weerzien voor eeuwig ? Doch het is volkomen valsch , dat de Kerk de prediking der lijdzaamheid te willen toedichten in dien zin , dat de mensch . stompzinnig en werkeloos beruste in den ongun - stigen stoffelijken toestand waarin hij somtijds mocht verkeeron . Integendeel,de Katholieken leeren , dat betgelukdes Hemels volstrekt niet het loon is der tragen . Men kan de traagheid wel in den Roomschen katechismus vinden , doch niet onder de kar -