Tekstweergave van KTZO_1908-06-07_001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Ie
Jae.ï'g'aiig
'.
KATHOLIEK
ZONDAGSBLAD
voor
TIEL
en
Omstreken
.
Advertentie
!]
1
-
5
regels
25
et
.,
iedere
regel
meer
5
et
.
Faniiliebericlitcn
1—5
regels
50
et
.,
„
„
„
10
et
.
Bij
atiunnenient
lïorting
.
7
JUWI
1908
.
x
@^^^
■^
IVo
.
13
.
^'
AX'^^^jfe'Ak'Aifea
^^
Redactie
-
eu
Administratie-adres
:
R
.
K
.
Pastorie
,
TIEL
,
St
.
Walburgkerkpad
.
mimiiröp
^
mede
!
Die
Zeven
Gaven
ontvingen
wij
allen
met
de
heiligmakende
genade
in
het
H
.
Doopsel
,
maar
hoe
betrekkelijk
weinigen
zijn
er
,
in
wie
ze
tot
volle
krachtsontwikkeling
en
rijpheid
komen
!
In
vele
rechtvaardigen
sluimeren
ze
schier
,
blijven
ze
bijna
werkeloos
het
heele
leven
lang
,
wijl
zij
aan
de
vorming
en
volmaking
van
hun
inwendig
zieleleven
weinig
of
geen
zorg
besteden
.
In
die
kinderen
Gods
alleen
,
welke
zich
door
den
Geest
des
Heeren
laten
leiden
en
zijne
zeven
-
voudige
kracht
in
hoogere
mate
op
zich
laten
inwerken
,
wordt
het
innerlijk
leven
vergeestelijkt
,
wordt
het
goddelijk
beginsel
alles
beheerschend
levensbeginsel
,
wordt
geheel
de
levens
-
en
wereld
-
beschouwing
uit
de
diepte
van
stoffelijke
en
zinnelijke
bevroedingen
opgeheven
tot
de
sfeer
van
het
bovennatuurlijke
en
hemelsche
.
Voor
hen
is
de
godsdienst
met
zijne
verplichtingen
geen
last
,
maar
een
lust
;
zij
gevoelen
een
prikkelenden
drang
om
immer
en
op
alle
gebied
te
werken
voor
de
verwezenlijking
van
de
hoogere
inzichten
Gods
met
de
menschen
;
zij
doen
allereerst
het
goede
,
dat
plicht
is
,
maar
verder
ook
altijd
en
overal
,
waar
maar
iets
goeds
te
doen
valt
,
ia
het
persoonlijk
,
huiselijk
en
maatschappelijk
leven
;
in
hunne
berekeningen
en
in
hun
streven
'
laten
zij
zieh
leiden
door
hoogere
dan
meuschelijke
beweegredenen
en
voelen
zij
zich
gesterkt
door
hoogere
dan
menscheUjke
kracht
.
Welnu
,
die
wijsheid
en
kracht
verkrijgen
wij
door
den
Geest
,'
Die
eens
op
het
Pinksterfeest
over
de
Apostelen
nederdaalde
en
zich
telken
jare
op
den
herinneringsdag
dier
Nederdaling
op
onzichtbare
wijze
uitstort
in
onzen
geest
en
in
ons
hart
.
Dat
derhalve
allen
,
die
voor
zich
aelf
en
voor
anderen
veel
goeds
en
grootsch
willen
tot
stand
brengen
,
met
de
Kerk
op
dit
feest
en
gedurende
het
Octaaf
den
H
.
Geest
en
Zijne
Zeven
Gaven
afsmeeken
.
Gelijk
de
Apostelen
zullen
wij
den
vuurdoop
van
den
Pinkstergeest
ontva^igen
!
VanKerken
Godsdienst
.
"
zielzorg
voor
Nederlanders
Van
officieele
zijde
wordt
aan
de
West-Deutsche
Landeszeitung
ge
-
schreven
:
-
Met
voldoening
en
vreug
de
zal
door
allen
de
hier^voor
de
eerste
maal
ontmoeten
?
Waaromheeft'hij
Hem
niet
ontmoet
voor
de
banken
zijnerschool
?
Dan
zou
hij
zonder
twijfel
de
bank
derschande
hebben
vermeden
,
waarop
hij
thans
ge
-
zeten
is
.
^
j
•
„
Wie
heeft
hem
gezegd
,
dat
er
een
God
is
,
een
toekomstige
gerechtigheid
?
Wie
heeft
hem
gesproken
over
zijne
ziel
,
over
de
plichten
jegens
zijnen
naaste
,
over
de
broederliefde
?
Wanne^er
heeft
men
hem
het
goddelijk
gebod
geleerd
:
Gij
zult
niet
doodslaan
?
Men
heeft
deze
ziel
overgelaten
aan
hare
booze
driften
.
Dit
kind
heeft
geleefd
als
een
wild
dier
in
de
woesti.jn
,
alleen
in
deze
maatschappij
,
die
nu
den
tijger
gaat
dooden
,
terwijl
zij
op
het
geschikte
oogenblik
zijne
nagels
had
moeten
af
-
wetten
,
zijne
bloeddorstigheid
wegnemen
."
Gaudot
'
hoorde
dit
prachtig
en
voor
hem
zoo
vreemd
pleidooi
met
verstomming
,
met
zekeren
triomf
aan
,
en
een
glans
van
voldoening
lichtte
in
zijne
oogen
,
toen
de
heer
Saint-Appert
eindigde
met
den
uitroep
:
„
Ja
,
mijne
heeren
,.
u
beschuldig
ik
;
u
,
be
-
schaafden
,
die
slechts
barbaren
zijt
;
u
,
zeden
-
meesters
,
die
de
groote
trom
roert
ten
bate
van
godloocheniug
en
zedenbedervende
lectuur
...
En
'
0
Kerkberivlit
..
ZONDAG
7
Juni
1908
:
Hoogfeest
van
Pink
-
steren
.
De
ïï
.
Missen
ten
6—8—10
uur
.
Volle
atlaat
van
de
Broederschap
vaa
den
H
.
Rozenkrans
en
Zoeten
Naam
Jesus
;
ten
6
uur
:
lof
en
predikatie
.
,
MAANDAG
,
tweede
Pinksterdag
,
te
vieren
als
Zondag;-ten
6
uur
:
Vespers
,
Rozenkrans
en
Lof
.
DINSDAGAVOND
7
uur
:
Lof
.
VRIJDAGAVOND
7
uur
:
Kruisweg
.
ZATERDAGAVOND
7
uur
:
Lof
.
Woensdag
,
Vrijdag
en
Zaterdag
zijn
het
Quater
-
temperdagen
,
geboden
Vastendagen
.
Heden
en
morgen
geen
Catechismus
;
overigens
Catechismus
op
de
gewone
dagen
.
A.s
.
Zaterdag
moeten
de
kinderen
komen
biech
-
ten
,
die
het
yorig
jaar
zijn
aangenomen
.
A.s
.
Zondag
in
alle
H
.
Missen
Collecte
met
open
schaal
voor
de
studeerende
jeugd
.
Deze
week
zullen
de
Broedermeesters
der
Keve
-
laarsche
Processie
een
begin
maken
met
het
ophalen
der
contributie
.
Hnwelijksaanbondigingen
.
Zijn
.
voornemens
onder
Gods
Zegen
een
wettig
huwelijk
aan
te
gaan
:
Gerardus
Johannes
van
Ba;ren
en
Johanna
Maria
Visser
.
Op
het
Hoogfeest
van
Pinksteren
.
Jï
.
Evangelie
,
S
.
Joannes
14
,
23—31
.
^"
LTdien^tijde
zeide
Jesus
aan
zijne
leerlingen
:
Indien
iemand
Mij
bemint
,
zal
hij
mijn
woord
onderhouden
,
en
mijn
Vader
zal
hem
beminnen
,
en
tot
Hem
zullen
V^e
komen
,
en
verblijf
bij
hem
nemen
.
Wie
Mij
niet
bemint
,
onderhoudt
mijne
woorden
niet
.
En
het
woord
,
dat
ge
hoort
,
is
'
niet
het
mijne
,
maar
van
den
Vader
die
Mij
zond
.
Deze
dingen
heb
Ik
tot
u
gesproken
,
tijdens
'
taijn
verblijf
bij
u
.
Maar
de
Helper
,
de
heilige
Geest
,
dien
de
Vader
zenden
zal
in
mijnen
naam
,
die
zal
u
alles
onderwijzen
,
eu
u
herinneren
alles
wat
Ik
u
zeide
.
Vrede
laat
Ik
u
,
mijnen
vrede
D-eef
Ik
u
;
niet
zooals
de
wereld
geelt
,
geef
Ik
u
Uw
hart
worde
niet
ontsteld
,
noch
bevreesd
.
Ge
hebt
gehoord
,
dat
Ik
u
zeide
:
Ik
ga
heen
yiLL
Waar
is
de
schuldige
?
Het
gebeurde
in
de
rechtzaal
van
het
hof
van
assises
in
een
departeraents-hoofdstad
nabij
Parijs
.
Bmile
Gaudot
,
oud
17
jaar
,
die
reeds
een
heel
strafregister
bij
de
justitie
had
staan
,
stond
terecht
wegens
moord
op
een
oude
vrouw
,
Rosine
Ménie
,
die
hij
van
40
sous
(
een
gulden
)
had
beroofd
.
Gaudot
bekende
alles
met
de
grootste
brutaliteit
.
Ik
geef
er
evenveel
om
als
een
visch
ofli
een
appel
,"
had
hi^j
gezegd
,
en
toen
de
president
hem
vroeg
,
of
hij
Rosine
wel
zou
gedood
hebben
,
als
hii
geweten
had
,
dat
ze
niet
meer
bezat
,
ant
-
woordde
hij
:
„
Nu
,
dat
weet
ik
niet
!
Wat
raakt
het
me
,
een
oude
karkas
meer
of
minder
,
ik
werk
tot
eiken
prijs
."
„
Uw
schaamteloosheid
zou
een
kannibaal
doen
walgen
!"
riep
de
president
uit
„
In
welke
school
van
schande
hebt
gij
al
die
verdorvenheid
geleerd
?^^
„
Dat
komt
zoo
van
zelf
,
mijnheer
de
president
,
Mr
.
Saint-Appert
,
advocaat
van
beklaagde
.
kreeg
nu
het
woord
.
„
Mijne
heeren
,"
begon
hij
,
„
mijne
taak
is
zeer
en
kom
tot
u
.
Indien
ge
Mij
bemindet
,
zoudt
ge
u
verheugen
,
omdat
Ik
tot
den
Vader
ga
;
want
de
Vader
is
grooter
dan
Ik
.
En
thans
heb
Ik
het
u
gezegd
,
vóór
het
geschied
is
,
opdat
ge
,
wanneer
het
geschied
is
,
gelooven
raoogt
.
Niet
veel
meer
zal
Ik
met
u
spreken
.
Want
de
heer
-
scher
der
wereld
komt
,
en
in
Mij
behoort
hem
niets
Maar
opdat
de
wereld
erkenne
,
dat
Ik
den
Vader
bemin
,
en
zóó
doe
gelijk
de
Vader
Mij
bevel
gegeven
heeft
.
"
PIMKSTEREW
.
Pinksteren
is
voor
den
Christen
geen
bloot
herinneringsfeest
aan
-
een
heerlijke
,
wereldver
-
nieuwende
gebeurtenis
,
die
onherroepelijk
voorbij
is
en
waaraan
wij
slechts
met
des
te
dieper
wee
-
moed
terug
denken
,
naarmate
de
tijd
,
welke
ons
van
de
nederdaling
des
H
.
Geeates
over
de
Apos
-
telen
scheidt
,
langer
wordt
.—
Pinksteren
is
voor
ons
een
altoos
vruchtbaar
feest
,
waarop
,
zij
het
op
onzichtbare
wijze
,
de
werking
des
H
.
Geestes
in
de
Kerk
en
in
de
zielen
zich
met
telkens
'
nieuwe
kracht
herhaalt
.
In
Christus
'
Kerk
is
'
talzoo
een
aanhoudend
Pinksteren
;
het
is
een
aanhoudend
invloeien
van
de
kracht
en
de
bezieliuj
:'
des
Heeren
in
de
wereld
,
in
de
Kerk
en
de
chris'tenzielen
;
aanhoudend
worden
zi.i
met
de
„
kracht
uit
den
hooge
"
ge
-
sterkt
gelijk
de
Apostelen
en
weerbaar
gemaakt
tegen
de
booze
macht
uit
de
diepte
;
aanhoudend
stroomt
uit
de
hooge
hemelssteren
,
door
het
ge
-
bruik
der
H
.
Sacramenten
,
vooral
van
het
H
.
Vormsel
,
het
gebed
,
de
goede
werken
en
de
beoefening
der
deugd
,
het
heilig
Pinkstervuur
,
i
dat
het
inwendig
leven
van
de
Kerk
en
de
Christenen
verlicht
en
verwarmt
,
versterkt
en
vertroost
;
aanhoudend
gaat
door
,
de
instorting
van
de
genadegaven
des
H
.
Geestes
in
de
men
-
schenharten
,
om
die
harten
zelf
en
aldus
de
wereld
te
overwinnen
,
te
hervormen
en
te
beheerschen
;
aanhoudend
staat
de
christelijke
samenleving
zoowel
als
het
persoonlijk
en
het
gezinsleven
der
Christenen
onder
den
invloed
der
werking
van
den
Pinkstergeest
,
die
nimmer
weer
wijken
zal
uit
de
wereld
en
do
christelijke
levenskringen
,
maar
bij
ons
zal
bUjven
tot
de
voleinding
der
eeuwen
.
Op
het
Pinksterfeest
deelt
de
H
.
Geest
in
het
bijzonder
Zijne
Zeven
Gaven
aan
de
n
Christen
eenvoudig
,
daar
de
beschuldigde
alles
heeft
bekend
.
Ik
behoef
hem
niet
te
verdedigen
,
daar
ik
voor
hem
geen
barmhartigheid
zie
.
Ik
zal
dan
ook
kort
zijn
.
„
Maar
als
de
justitie
hem
rekenschap
vraagt
van
zijne
misdaad
,
dan
zult
gij
mij
veroorloven
op
mijne
beurt
de
justitie
rekenschap
te
vragen
van
haar
vonnis
.
„
Hoe
zal
het
luiden
?
Ik
weet
het
niet
.
Maar
hoé
'
het
ook
uitvalle
,
één
is
er
hier
,
die
schul
-
diger
is
dan
de
schuldige
zelf
.
Dien
schuldige
,
ik
wijs
hem
u
aan
;
of
liever
,
die
schuldigen
klaag'ik
aan
;
dat
zijt
gij
,
mijne
heeren
,
die
mij
aanhoort
;
gi.i
,
die
de
maatschappi
.]
vertegen
-
woordigt
,
die
maatschappij
,
welke
zich
gedwongen
ziet
de
misdaden
te
straffen
,
welke
hare
zorge
-
loosheid
en
•
verdorvenheid
niet
hebben
weten
te
voorkomen
"
„
Daar
aan
den
muur
,
voor
mij
,
zie
ik
en
begroet
ik
Christus
aan
het
kruis
Hij
is
hier
in
uwe
rechtzaal
,
daar
,
waar
gij
den
misdadiger
voor
uwe
balie
daagt
.
Waarom
is
Hij
niet
in
de
school
,
daar
waar
gij
het
kind
roept
,
om
het
te
onderwijzen
?
Waarom
straft
gij
onder
Gods
ooü
-
wanneer
a'ii
de
zielen
vormt
buiten
Hem
En
'
waarom
moet
Gaudot
den
God
van
-
Golgotha