Tekstweergave van KTZO_1908-06-07_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Ie Jae.ï'g'aiig '. KATHOLIEK ZONDAGSBLAD voor TIEL en Omstreken . Advertentie !] 1 - 5 regels 25 et ., iedere regel meer 5 et . Faniiliebericlitcn 1—5 regels 50 et ., 10 et . Bij atiunnenient lïorting . 7 JUWI 1908 . x @^^^ ■^ IVo . 13 . ^' AX'^^^jfe'Ak'Aifea ^^ Redactie - eu Administratie-adres : R . K . Pastorie , TIEL , St . Walburgkerkpad . mimiiröp ^ mede ! Die Zeven Gaven ontvingen wij allen met de heiligmakende genade in het H . Doopsel , maar hoe betrekkelijk weinigen zijn er , in wie ze tot volle krachtsontwikkeling en rijpheid komen ! In vele rechtvaardigen sluimeren ze schier , blijven ze bijna werkeloos het heele leven lang , wijl zij aan de vorming en volmaking van hun inwendig zieleleven weinig of geen zorg besteden . In die kinderen Gods alleen , welke zich door den Geest des Heeren laten leiden en zijne zeven - voudige kracht in hoogere mate op zich laten inwerken , wordt het innerlijk leven vergeestelijkt , wordt het goddelijk beginsel alles beheerschend levensbeginsel , wordt geheel de levens - en wereld - beschouwing uit de diepte van stoffelijke en zinnelijke bevroedingen opgeheven tot de sfeer van het bovennatuurlijke en hemelsche . Voor hen is de godsdienst met zijne verplichtingen geen last , maar een lust ; zij gevoelen een prikkelenden drang om immer en op alle gebied te werken voor de verwezenlijking van de hoogere inzichten Gods met de menschen ; zij doen allereerst het goede , dat plicht is , maar verder ook altijd en overal , waar maar iets goeds te doen valt , ia het persoonlijk , huiselijk en maatschappelijk leven ; in hunne berekeningen en in hun streven ' laten zij zieh leiden door hoogere dan meuschelijke beweegredenen en voelen zij zich gesterkt door hoogere dan menscheUjke kracht . Welnu , die wijsheid en kracht verkrijgen wij door den Geest ,' Die eens op het Pinksterfeest over de Apostelen nederdaalde en zich telken jare op den herinneringsdag dier Nederdaling op onzichtbare wijze uitstort in onzen geest en in ons hart . Dat derhalve allen , die voor zich aelf en voor anderen veel goeds en grootsch willen tot stand brengen , met de Kerk op dit feest en gedurende het Octaaf den H . Geest en Zijne Zeven Gaven afsmeeken . Gelijk de Apostelen zullen wij den vuurdoop van den Pinkstergeest ontva^igen ! VanKerken Godsdienst . " zielzorg voor Nederlanders Van officieele zijde wordt aan de West-Deutsche Landeszeitung ge - schreven : - Met voldoening en vreug de zal door allen de hier^voor de eerste maal ontmoeten ? Waaromheeft'hij Hem niet ontmoet voor de banken zijnerschool ? Dan zou hij zonder twijfel de bank derschande hebben vermeden , waarop hij thans ge - zeten is . ^ j Wie heeft hem gezegd , dat er een God is , een toekomstige gerechtigheid ? Wie heeft hem gesproken over zijne ziel , over de plichten jegens zijnen naaste , over de broederliefde ? Wanne^er heeft men hem het goddelijk gebod geleerd : Gij zult niet doodslaan ? Men heeft deze ziel overgelaten aan hare booze driften . Dit kind heeft geleefd als een wild dier in de woesti.jn , alleen in deze maatschappij , die nu den tijger gaat dooden , terwijl zij op het geschikte oogenblik zijne nagels had moeten af - wetten , zijne bloeddorstigheid wegnemen ." Gaudot ' hoorde dit prachtig en voor hem zoo vreemd pleidooi met verstomming , met zekeren triomf aan , en een glans van voldoening lichtte in zijne oogen , toen de heer Saint-Appert eindigde met den uitroep : Ja , mijne heeren ,. u beschuldig ik ; u , be - schaafden , die slechts barbaren zijt ; u , zeden - meesters , die de groote trom roert ten bate van godloocheniug en zedenbedervende lectuur ... En ' 0 Kerkberivlit .. ZONDAG 7 Juni 1908 : Hoogfeest van Pink - steren . De ïï . Missen ten 6—8—10 uur . Volle atlaat van de Broederschap vaa den H . Rozenkrans en Zoeten Naam Jesus ; ten 6 uur : lof en predikatie . , MAANDAG , tweede Pinksterdag , te vieren als Zondag;-ten 6 uur : Vespers , Rozenkrans en Lof . DINSDAGAVOND 7 uur : Lof . VRIJDAGAVOND 7 uur : Kruisweg . ZATERDAGAVOND 7 uur : Lof . Woensdag , Vrijdag en Zaterdag zijn het Quater - temperdagen , geboden Vastendagen . Heden en morgen geen Catechismus ; overigens Catechismus op de gewone dagen . A.s . Zaterdag moeten de kinderen komen biech - ten , die het yorig jaar zijn aangenomen . A.s . Zondag in alle H . Missen Collecte met open schaal voor de studeerende jeugd . Deze week zullen de Broedermeesters der Keve - laarsche Processie een begin maken met het ophalen der contributie . Hnwelijksaanbondigingen . Zijn . voornemens onder Gods Zegen een wettig huwelijk aan te gaan : Gerardus Johannes van Ba;ren en Johanna Maria Visser . Op het Hoogfeest van Pinksteren . . Evangelie , S . Joannes 14 , 23—31 . ^" LTdien^tijde zeide Jesus aan zijne leerlingen : Indien iemand Mij bemint , zal hij mijn woord onderhouden , en mijn Vader zal hem beminnen , en tot Hem zullen V^e komen , en verblijf bij hem nemen . Wie Mij niet bemint , onderhoudt mijne woorden niet . En het woord , dat ge hoort , is ' niet het mijne , maar van den Vader die Mij zond . Deze dingen heb Ik tot u gesproken , tijdens ' taijn verblijf bij u . Maar de Helper , de heilige Geest , dien de Vader zenden zal in mijnen naam , die zal u alles onderwijzen , eu u herinneren alles wat Ik u zeide . Vrede laat Ik u , mijnen vrede D-eef Ik u ; niet zooals de wereld geelt , geef Ik u Uw hart worde niet ontsteld , noch bevreesd . Ge hebt gehoord , dat Ik u zeide : Ik ga heen yiLL Waar is de schuldige ? Het gebeurde in de rechtzaal van het hof van assises in een departeraents-hoofdstad nabij Parijs . Bmile Gaudot , oud 17 jaar , die reeds een heel strafregister bij de justitie had staan , stond terecht wegens moord op een oude vrouw , Rosine Ménie , die hij van 40 sous ( een gulden ) had beroofd . Gaudot bekende alles met de grootste brutaliteit . Ik geef er evenveel om als een visch ofli een appel ," had hi^j gezegd , en toen de president hem vroeg , of hij Rosine wel zou gedood hebben , als hii geweten had , dat ze niet meer bezat , ant - woordde hij : Nu , dat weet ik niet ! Wat raakt het me , een oude karkas meer of minder , ik werk tot eiken prijs ." Uw schaamteloosheid zou een kannibaal doen walgen !" riep de president uit In welke school van schande hebt gij al die verdorvenheid geleerd ?^^ Dat komt zoo van zelf , mijnheer de president , Mr . Saint-Appert , advocaat van beklaagde . kreeg nu het woord . Mijne heeren ," begon hij , mijne taak is zeer en kom tot u . Indien ge Mij bemindet , zoudt ge u verheugen , omdat Ik tot den Vader ga ; want de Vader is grooter dan Ik . En thans heb Ik het u gezegd , vóór het geschied is , opdat ge , wanneer het geschied is , gelooven raoogt . Niet veel meer zal Ik met u spreken . Want de heer - scher der wereld komt , en in Mij behoort hem niets Maar opdat de wereld erkenne , dat Ik den Vader bemin , en zóó doe gelijk de Vader Mij bevel gegeven heeft . " PIMKSTEREW . Pinksteren is voor den Christen geen bloot herinneringsfeest aan - een heerlijke , wereldver - nieuwende gebeurtenis , die onherroepelijk voorbij is en waaraan wij slechts met des te dieper wee - moed terug denken , naarmate de tijd , welke ons van de nederdaling des H . Geeates over de Apos - telen scheidt , langer wordt .— Pinksteren is voor ons een altoos vruchtbaar feest , waarop , zij het op onzichtbare wijze , de werking des H . Geestes in de Kerk en in de zielen zich met telkens ' nieuwe kracht herhaalt . In Christus ' Kerk is ' talzoo een aanhoudend Pinksteren ; het is een aanhoudend invloeien van de kracht en de bezieliuj :' des Heeren in de wereld , in de Kerk en de chris'tenzielen ; aanhoudend worden zi.i met de kracht uit den hooge " ge - sterkt gelijk de Apostelen en weerbaar gemaakt tegen de booze macht uit de diepte ; aanhoudend stroomt uit de hooge hemelssteren , door het ge - bruik der H . Sacramenten , vooral van het H . Vormsel , het gebed , de goede werken en de beoefening der deugd , het heilig Pinkstervuur , i dat het inwendig leven van de Kerk en de Christenen verlicht en verwarmt , versterkt en vertroost ; aanhoudend gaat door , de instorting van de genadegaven des H . Geestes in de men - schenharten , om die harten zelf en aldus de wereld te overwinnen , te hervormen en te beheerschen ; aanhoudend staat de christelijke samenleving zoowel als het persoonlijk en het gezinsleven der Christenen onder den invloed der werking van den Pinkstergeest , die nimmer weer wijken zal uit de wereld en do christelijke levenskringen , maar bij ons zal bUjven tot de voleinding der eeuwen . Op het Pinksterfeest deelt de H . Geest in het bijzonder Zijne Zeven Gaven aan de n Christen eenvoudig , daar de beschuldigde alles heeft bekend . Ik behoef hem niet te verdedigen , daar ik voor hem geen barmhartigheid zie . Ik zal dan ook kort zijn . Maar als de justitie hem rekenschap vraagt van zijne misdaad , dan zult gij mij veroorloven op mijne beurt de justitie rekenschap te vragen van haar vonnis . Hoe zal het luiden ? Ik weet het niet . Maar hoé ' het ook uitvalle , één is er hier , die schul - diger is dan de schuldige zelf . Dien schuldige , ik wijs hem u aan ; of liever , die schuldigen klaag'ik aan ; dat zijt gij , mijne heeren , die mij aanhoort ; gi.i , die de maatschappi .] vertegen - woordigt , die maatschappij , welke zich gedwongen ziet de misdaden te straffen , welke hare zorge - loosheid en verdorvenheid niet hebben weten te voorkomen " Daar aan den muur , voor mij , zie ik en begroet ik Christus aan het kruis Hij is hier in uwe rechtzaal , daar , waar gij den misdadiger voor uwe balie daagt . Waarom is Hij niet in de school , daar waar gij het kind roept , om het te onderwijzen ? Waarom straft gij onder Gods ooü - wanneer a'ii de zielen vormt buiten Hem En ' waarom moet Gaudot den God van - Golgotha