Tekstweergave van nieuwe_tielsche_courant-18690918-001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
1869. Zes en Twintigste Jaargang. 1352. 4.50, 6.48, S.IS, 6.50, 9.63. , 8.30. , 9,42, ), 6.50. 0. 8.48, 8.66. nz. ril.BO f 13,50 « 9,— #10,50 ' 9,35 i 9,60 » 8,35 r 9,— , 6,50 ' 6,75 r 4,50 v 5,50 r 9,50 '10,— '10,— '10,50 ' 8,— ' 9,— ' 9,— #13,— #13,— #13,50 #14,7 5 »lo,— # 1,35 #—,— ’—>— #—>— e cn nieawe Tsnve ;eene verandering, en Boenen onrer- zaad niet ter reit. i bij gerij ven ver- ;ilo. Pruis, iels lager; O , 223 ; Petersb. f 323 , alles con- conditien ; Calaii : hooger verkocht. 208 ; Mei t 204 , Sept. en Oct. £ 7è- > levering flaanw ; 414; Nov. f 434 0 f 43* a 43J; ; lager afgegeveo ; en Dec, f 33j a !• 3 a 14. 281. 25 cents hooger; inderd, Bcekweit f 12.75. verkocht. Jarige 23! 6/w. Gerst. 6/w. ; hard gedr. 50 kilo. M011Iwp .25. s 1 sb. hooger, aver en Garat ge- j de kust; 63 la- 1 aangeboden. rd : 5131 Bnnde- 85 Varkens. De ren 5.6 , Schapen )ct. 52, April April—Mei I2g. and 1191; Oct.— lende maand 88 J; - ; Lijnzaad —; 26f. 7 ; Nov. 6.20p :6|; Maart 5.16^5 r ; Lijnolie dade- nd. ie Waal. en te Tiel. .e Scheepvaart." taat het water: 8 V, 8 d. ) ^ ï v. 10 d. i SI .) hoven nn!; val A,van Loon. VOOR DE STAD EN Abonnements prijs; Per jaar . . ƒ 0,60, Franco per post - 3,50, Advertentiën : Van één tot zes regels 60 Cents. Voor eiken regel meer 10 Cents. Zatiirdag 18 Septeuibei*. COUBA HET ARRONDISSEMENT. De Uitgave s geschiedt eiken Bings dag 172 en Vrijdag-Avond. Verkrijgbaar bij den Uitgever; bij alle Boekhandelaren en Postkantoren in dit Eijk, Staatkundige Verbogen- De Beul hersteld P (Ingezonden.) Onder bovenstaand opschrift (behalve het vraag- teeken) heeft een schrijver in deze Courant No. 1349 getracht het door mij in No, 1346 geschre 172 vene te weerleggen. Ik ben nederig genoeg om te geloovcn dat hem zulks niet gelukt is, en wel om de eenvoudige reden dat hij de strekking en in 172 bond van mijn schrijven niet schijnt begrepen te hebben. Wij hebben de questie over de afschaffing der doodstraf beschouwd van de zijde van hare voltrekking, en van de noodzakelijkheid om, bij het behoud van die zoogenaamde straf, iemand te vin 172 den die zich met de voltrekking belast. Maar de bedoelde schrijver vat ons schrijven op als of wij bedoeld hadden tegen den beul uit te varen, en beweert dat de afschaffing der doodstraf daarmede niets te maken heeft. 'Zoo lang deze behouden blijft”, zegt hij, #zal het niet ontbreken aan hen die daarvan de uitvoering op zich willen nemen.” De schrijver ziet voorbij dat het een grief te meer tegen de doodstraf is, dat er iemand moet gevonden worden die haar uitvoert. Wij vragen aan de voor 172 standers der doodstraf, aan den schrijver in de eerste plaats, zou kij zich daartoe willen laten vinden, of zou hij goedkeuren dat een zijner bloed 172 verwanten , of vrienden, of zelfs bijv, zijn huis 172 knecht of oppasser er zich toe liet vinden ? Zou hij het denkbaar achten dat een van allen , waar 172 voor hij achting koestert, er zich toe liet vinden ? En is het nu niet de meest stellige veroordeeling van eene handeling, wanneer niet alleen de besten van ons geslacht er in geen geval toe te vinden zijn , maar slechts zij over wier bestaan wij liefst geen oordeel vellen ? Bijna eveneoo is het gelegen met hetgeen daar nog bijkomt, dat men iemand, een medemensch moet zoeken , bewegen, aannemen, voor geld, om #dat zekere” te doen. Het is niet genoeg te theoretiseren over het be 172 houd of de afschaffing der doodstraf, men moet de zaak zelve, dat is : de daad, de handeling het woord moet er uit; 7wt moorden op het schavot onder dc oogen durven zien, want daarom is het dan toch den voorstanders van de doodstraf, per slot, te doen; //dat er de dood op volgt” en nu maakt men zich van de vraag: 'laat uw ge 172 kweten toe dat te doen , of er uw medemensch toe 'te brengen?” niet af' door te zeggen: 'feitelijk 'is er altijd wel iemand toe te vinden , dat is ge- 'noeg, wat raakt ons zijn geweten , dat moet hij 'zelf maar verantwoorden, als wij den menach «maar kwijt zijn.” Neent want hoven de maat 172 schappij , den staat, de wet , den regter, het von 172 nis , staat de menseh, met zijn geweten , met zijn inwendige stemmen , zijne ideën van waarheid, regt, liefde, zijn innigst en diepst, zijn geheel echt menschelijk bewustzijn, waardoor hij, onafhanke 172 lijk van de voorbijgaande vormen waaronder de menschen zich, op dezen aardbol, onder elkander bewegen, inderdaad wereldburger is, namelijk een deel uitmaakt van en zameuhangt met het eeu 172 wig en oneindig heelal. En de geschiedenis en de aard der zaak leeren dat dit hoograenscke- lijke eindelijk altijd doordringt in de aardsche en maatschappelijke vormen, maar langzaam, en dat deze daardoor steeds meer gelouterd en gezuiverd worden. En nu is het de taak van hen die er zich toe geroepen voelen , dat doordringen steeds meer te bevorderen, en wat eerst nog slechts fluis 172 terend werd vernomen, meer en meer hoorbaar te maken. Zoo gaat het ook reeds met de stem die de af- der doodstraf vraagt, eene stem welke binnen korteren of langeren tijd de voorstanders van den beul en van het schavot zal overschreeuwen. De bedoelde schrijver toont zich een voorstan 172 der van de afschrikkmgstheorie in het strairegt, maar de grenzen van het strafregt schijnt hij in de eerste plaats te miskennen. Het regt tot straf 172 fen wordt geboren uit de noodzakelijkheid om de menschelijke maatschappij in stand tc houden, haar te beschermen tegen hen die de regten der burgers schenden : het strafregt is het regt van zelfverde- ï diging der maatschappij. Goed, maar, dat regt vindt in de eerste plaats zijn natuurlijken grens in dit leven , het leven hier op aarde; het regt om zijn medemensch een kwaad aan te doen {malwm passionis) wegens het kwaad dat hij deed (malum actionis) om dit in het belang van allen in het vervolg te voorkomen,— heeft, inde eerste plaats, het leven van dien medemensch tot voorwaarde , wordt uitgeoefend op en heeft tot voorwerp een levend, geen dood of gedood, menseh. Het is met zich zelf in tegenspraak, tot het regt om een menseh (dat is: een levend menseh) te straffen, te brengen het regt om hem te dooden, De boosdoeners in de maatschappij toch ook le 172 den der maatschappij te willen bedwingen door hen ie doen ophouden leden der maatschappij te zijn, is onzin. Was de maatschappij een ge 172 nootschap, waar buiten nog een ander terrein hier op aarde bestond, en waarheen men de kwaaddoeners kon verwijzen , -— het ware iets anders; maar de maatschappij is het leven op aarde zelf, en het stoolen uit de maatschappij, is het stoeten uit het leven. Wij geven toe dat de menseh zich zelven alle mogelijke regten jegens zijne medemenschen , op grond van maatschappelijke noodzakelijkheid , katt toekennen, maar, slechts binnen de grenzen der maatschappij , dat is : van het leven ; een regt van beschikking over het «te zijn of niet te zijn” van zijn medemensch, zoo dat deze moet ge 172 acht worden dat regt , onder zekere voorwaarden, te hebben afgestaan, hoe zou de menseh daaraan komen? Verdedigt men dat regt, dan is niet alleen dc beul hersteld, maar ook de zelfmoord verdedigd. Op de strafregtstheorie van den schrijver komen wij welligt in een volgend nommer terug. Algemeen® Nieuwstijdingen. ENGELAND. De Morning Post noemt den toe 172 stand in Mexico allcrbeklagenswaardigst, De schat 172 kist is uitgeput; het goevernement betaalt sedert negen maanden niemand behalve een paar goeverne- ments ambtenaren, eenigc officieren en invloedrijke politieke personen. Het heelt sedert 1 Jnlij, in plaats van blinkende munt, schuldbekentenissen aan 172 geboden , die men bij de banken slechts tegen 10 cs. per dollar kan disconteeren. In de Daily Telegraph bomt het volgende berigt voor uit Carrickmacroas , graafschap Monag 172 han , Ierland. Een protestantsch landbouwer lag met zijne geheele familie ziek te bed en zijn te veld staand koren, dat hij niet kon maaijen, dreigde bij verandering van weêr te bederven. Laatstleden Zondag wees de pastoor van de plaats in zijn preek er op, dat het een daad van christelijke liefde zou zijn, als zijne toehoorders den oogst van den on- gelukkigen nabuur voor hem heivelden en na af 172 loop van den dienst begaven zich een honderdtal catholieken naar het veld en besteedden den Zon 172 dagmiddag om het graan van den protestant te maaijen cn aan schoven te zetten. Het gedrag van dezen geestelijke cn van zijne gemeente, in een land, waar de belijders van verschillende gods 172 diensten zoo vijandig tegenover elkander staan, en waar vaak de protestantsche ijveraars de catholieken maar al te zeer verbitteren , is boven allen lof verheven. Eenigen tijd geleden is door een Engelsch officier een bock geschreven aangaande den oorlog in Paraguay, in hetwelk het karakter van Lopez met de donkerste kleuren werd geschetst. De Heer Washburne, de vroegere gezant der Vereenigde Staten te Paraguay, had dezelfde ongunstige meening van Lopez, doch eenige dagbladen beweerd hebbende dat deze meening sinds eenigen tijd zeer gewijzigd was, herhaalt de Heer Washburne heden zijne aanklagt tegen Lopez in de Morning Star. Lopez is een monster. Hij heeft zijn minister van buiten- landsche zaken, den Heer José Berges, en zijn eigen broeder Benigno Lopez, eerst gemarteld cn toen doodgeschoten. Den Chief Justice Andres Urdapilleta, den bisschop van Paraguay en dertig priesters heeft hij vermoord. Zijn zwager, generaal Barrios, heeft hij doodgeschoten , eu zijn anderen zwager, Saturnine Bedoga, doodgemarteld! Zijne zuster, de vrouw van generaal Barrios, heeft hij gegeeseld , totdat zij bijna dood was ; en hij heeft zijne moeder gedwongen openlijk te verklaren, dat zij geen ander kind had, dan het ruwe monster, dat een of meer barer kinderen heeft vermoord , en dat de anderen met onmenschelnke wreedheid heeft gemarteld. De Engelschen en andere vreem 172 delingen , welke nog in Paraguay zijn , laat Lopez in het leven, alleen omdat hij hen noodig heeft. Behalve de Amerikaansche gezant zijn nog meer getuigen opgetreden tegen Lopez. Het boek van den Heer Masterman wordt bevestigd door dat van colonel Thompson. De Heer Masterman verhaalt van een Engelschman , genaamd Watts , die, omdat hij zijn contract niet wilde vernieuwen , door Lopez werd doodgeschoten. De Heer Masterman zelf werd op de pijnbank gelegd en herstelde eerst na langen tijd. De Heer Alonzo Taylor , een ander Engelsch 172 man, onderging dezelfde marteling en verhaalt don dood van eenige gevangenen. //Ik zag den Heer Stark”, zegt hij, /een vriendelijk oud heer, die lang koopman was geweest te Ascencion. Ik mogt niet tot hem spreken , maar zag hem dagelijks gee- selen , tot dat hij in September 1 868 met eene me 172 nigte andere gevangenen werd gefusilleerd. Slechts twee Engelschen werden doodgeschoten, doch de Heer Olivier en een mijner medgezeilen stierven van honger en ontbering.” DUITSCHLAND. De laatste sporen der runder 172 pest in het oostelijk gedeelte van Pruissen zijn ver 172 dwenen en de daarop betrekking hebbende verorde 172 ningen ingetrokken. Er bestaan nog oude verordeningen, waarbij voorgeschreven wordt , dat in plaatsen , waar vee 172 markten plaats hebben, opzigt daarover aan ge 172 ëxamineerde veeartsen toevertrouwd moet worden. De minister heeft gelast, hieraan, vooral bij het beerschen van besmettetijke ziekten streng de hand te houden. Door het Grieksche goevernement is een officier gevangen gezet, omdat hij geheime stukken, hem in zijne betrekking toevertrouwd , openbaar heeft gemaakt. Hij hoeft dit gedaan om zich te verdedigen tegen het verwijt, dat hij de roevers niet krachtig genoeg vervolgde, maar daar hij o. a. bewees, dat de oudminister Grivas eene bende van 50 man op zijn landgoed aan de vervolging onttrok , heeft de regecring zulk eene onbescheidenheid, tot afschrik van anderen, streng gestraft. BELGIE. De storm van jongstleden zondag heeft inzonderheid in Belgie en Frankrijk zijne kracht doen ondervinden. Te Doornik werd de geheele tentoonstelling van hoornen , planten en vruchten verwoest. Eene charge der cavalerie had geene grooter verwoesting kunnen teweegbrengen , zegt een ooggetuige ; alles werd op den grond geworpen en verbrijzeld. Gelukkig had de jury reeds zijne uitspraak gedaan. Te Luik zijn lallooze hoornen omgeworpen en de vruchtboomen van ooft beroofd.