Tekstweergave van nieuwe_tielsche_courant-18691225-001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
>8 7.5». li.bó, 12.50. U, 1.5. 8.50, 5.55, 1869. Zes en Twintigste Jaargang. 1880. 3 20* 4.3* 4. IS* 4.50' 0.45* 0.59* 7.15* 7,50* 11,- 8,85 ' 7.50 ' 6,25 3,50 * 9,25 8,- 7,50 9,— 11,- '14,75 f 11,50 ' 9,25 ^ 8,— " 6,50 " 4,50 ' 9,60 « 8,50 « 8,— *12,— *11,50 *—,— *15,— 1,50' *—,— '—I—I '—,— a was op heden vorige prijzen telijk tot 25 iver en Erwten Ive tot lagere a. D. Boonen spasseerd, zonder handel, n met weinig iganrogf 180 , korting; verder pui rog f 190 , prijshoudend; onder omgang igeboden, ! Rigaf SIS 1 /,. ets hooger; op :i 1870 f40 1 /,; sts williger; op aart, April en , en Dec. f —. f 34,% :en fill a 15, * 30 a 30%. in : vette Rurs- kwal. f 240 a, en Kalfkoeijen ■d , Varkens 56 en Kogge 15 ; Kook-Erwten lemming; Vlas Ï. f 12.2n. Je- Meel vast op Granen traag; ngekomen ; 27 o verkoop aan- I! 28.6 a 28.9, j 31 sh. d : 2128 Rnn- n, 128 Kalve- prijzen waren : jammeren 6.2, r Dec. 55%, 44%; Dec.— ipolie per Dee. lopende maand ei 110. Rogge 5 , April—Mei iadelijk 6 S / Ie ; dadelijk 5Vs, adelijk 13 7 / 10l lelijk 10 Vs* ger. le Waal. ' m te liel. 3 Scheepvaart, nat het water! 20 v. 0 d. j 3 v. 4 d. j S v. 6 d.) boven A. van Loon. MBUWB mSCHE CODIANT VOOR DE STAD EN A bonnements-prljs t Per jaar , . ƒ 2,60. Franco per post - 3,50. Advertentlën: Van één tot zes regels 60 Cents. Voor eiken regel meer 10 Cents. De statistiek der spoorwegen. i. De spoorwegen bekteeden eene belangrijke plaats in de staatshuishouding van ieder volk, ja van de geheele wereld. Welk een machtigen invloed zij uitoefenen op handel, fabriekwezen, landbouw en goederenvervoer is genoegzaam bekend. Sedert hun bestaan is dit vervoer in sommige rijken vertien- in andere zelfs verhonderdvoudigd, en niet min 172 der waar is het, dat door hun toedoen de waarde der producten gestegen en de prijzen daarvan gere 172 geld zijn geworden. Terecht zegt Victor Bonnet: vLes chémins de fer et les bateaux a vapeur voi- ■ia, en fait de prix les grands régulateurs, les grands nivéleurs de notre époque." Terwijl de spoorwegen den rijkdom en de welvaart van meest 'alle staten, die ze doorsnijden, hebben bevorderd , hebben ze tevens eene groote omkee- ring te weeg gebracht in den fondsenhandel. Wa 172 ren vroeger de staatspapieren de meeat geliefkoosde op de Europeesche beurzen , thans geeft men den voorkeur aan de spoorwegwaarden, die gewoonlijk bij meerdere zekerheid hoogere renten afwerpen en ook meerdere winsten voor de toekomst beloven , en ieder die eenigzins bekend is met de geldmid 172 delen der Europeesche staten, die meest allen van achteruitgang getuigen, moet dien voorkeur begrij 172 pen en billijken. Maar de spoorwegen hebben nog eene hoogere beteekenis. Door het reizen en het verkeer zelfs met de ver afgelegen volkeren te bevorderen, Lebben zij ontzaggelijk veel bijgedragen tot ver 172 spreiding van kennis en wetenschap, en verdienen zij den naam van baanbrekers der beschaving. Daar waar zich het gefluit der locomotief doet hooren, daar moeten allengs onkunde en domheid wijken en de Keizer van Rusland kan geen grooter weldaad aan zijne onderdanen bewijzen, dan door de steppen van zijn wijduitgestrekt gebied met spoorwegen te bedekken. Een nog schooner rol is in de toekomst voor de spoorwegen weggelegd. Als , wat eenmaal zeker gebeuren zal, alle tollen zuilen zijn afgeschaft en munteenheid zal bestaan, de grenzen als het ware zullen zijn vervallen , dan zullen zij ook den weg banen tot verbroedering der volkeren en zal de na 172 komelingschap de ijzeren wegen beschouwen als vredestichters der volkeren 1 Er zijn nu welhaast veertig jaren verloopen, sedert de eerste spoorweg in Europa werd geopend; het was die tusscben Liverpool en Manchester. Het jeug 172 dige koningrijk tfelgie volgde weldra Engelands voorbeeld ; in 1834 werd eene spoorwegwet aange 172 nomen , en reeds in 1836 werd de spoorweg van Antwerpen naar Mechelen voor ’t verkeer openge 172 steld. Duitschlands eerste spoorweg, die van Neu 172 renberg naar Eurtb, kwam gereed in 1835. Frankrijk was minder voortvarend; zijn eerste spoorweg, die van Parijs naar St. Germain, werd in 1837 ge 172 opend. Ons vaderland bleef nog langer ten achteren en maakte met de 17 mijlen lange spoorweg van Amsterdam naar Haarlem op 28 September 1839 een begin met het leggen van ijzeren banen. De overige Europeesche stalen Spanje, Portugal, Italië, Zwitserland, Rusland en Turkije hebben eerst in de laatste twintig jaren daarmede een aanvang ge- maakt. In 1839 werd in Amerika de eerste locomotief uit Engeland ingevoerd; doch men wachtte niet, even als de staten van het Europeesch vasteland, naar de ondervinding der Engelschen; men ging daar ten eenenmaie zijn eigen gang. In 1830 verleende de groote mijnenstaat Pennsylvanie niet minder dan twaalf concession aan even zoovele maatschappijen, terwijl, eer er drie jaren verloopen Zaturdag 25 December. waren, meer dan 67 mijlen binnen bare grenzen geopend werden. (*) Het zou zeker wel der moeite waard zijn , om de ontwikkeling van het spoorwegwezen in ieder land na te gaan, doch zulk een overzicht zou de grenzen voor een dagblad ie veel overschrijden; wij meenen echter onzen lezers geen ondienst te bewijzen met de mededeeling van een hierbij- gaanden zoo volledig mogelijken staat van de spoorwegen der wereld, met aanwijzing van het aantal kilometers en van de uitgaven per kilometer voor ieder land. Die staat (ontleend aan het Fransche weekblad V Industrie, Journal des Chemins de Fer, Samedi 27 Novembre 1869 No. 48) stelt hen in staat om met een oogopslag het geheel te overzien van dat reuzenwerk onzer eeuw, dat zulk eene machtige hervorming beeft te weeg gebracht, wat betreft de materieele gesteldheid van den aardbol. Al moge dit werk nog slechts in zijn begin zijn, ’t is echter thans in de meeste landen reeds zoo ver gevorderd dat zijn invloed en waarde reeds voldoende kan nagegaan en geschat worden. De spoorwegen der wereld. Aantal Namen der Staten, geexpl. Uitgaven. Kosten per kilomet. kilometer. AMERIKA. kilom. francs. francs. Vereenigde Staten . 67,69» 9,448,186,700 138,297 Ontario 2,251 637,032,300 238,575 Quebec 920 215,081,300 283,784 Nienw Bronswijk . . 361 34,713,700 96,160 Nieuw-Schotlend . . 232 34,717,500 149,903 Mexiko 323 55,434,700 171,625 Cuba 689 112,196,700 162,840 Jamaica 22 1,920,900 87,316 Columbia 97 50,521,000 520,834 Veneauela .... 51 13,740,000 269,413 Engelscb Guyana . . 72 20,816,800 289,122 Brazilië 820 516,465,100 628,616 Paraguay 74 20,764,400 280,600 Peru 121 21,330,000' 176,281 Chili 630 120,702,300 191,591 Argen tij nscbe republiek 370 60,342,800 168,494 EUROPA. Groot Brittannie . . 22,775 12,645,381,000 550,840 Frankrijk .... 16,376 7,976,721,517 487,095 Spanje 5,486 1,837,017,400 334,863 Porlngal 803 253,242,600 316,616 Zwitserland .... 1,435 390,736,200 272,290 Italic 6,575 1,913,081,800 290,963 Bomeinsche Staten . 446 120,304,600 269,741 Praissen 9,482 3,759,568,000 394,386 Noord-Duitschland. . 3,09b 585,650,100 379,147 Zöid-Duitschland . . 4,290 1,175,177,000 273,934 Oostenrijk .... 7,087 1,637,097,000 031,000 België 3,725 1,245,394,000 334,334 Nederland .... 1,410 428,191,700 303,753 Zweden 1,910 ' 375,007,000 196,370 Noorwegen .... 71 20,451,000 288,044 Denemarken. . . . 641 113,406,500 178,481 Rusland 6,907 3,473,399,000 502,882 Turkije 510 74,475,300 146,030 Griekenland. ... 160 24,940,000 156,250 AZIE. Turkije 229 34,851,800 152,191 Perzie 160 30,000,000 187,500 Engelscb Indie. . . 6,147 1,839,661,900 299,278 Java 163(5) 38,203,200 234,375 Ceilon 60 11,556,720 192,612 AFRIKA. Algeria 181 92,088.900 508,795 Egypte 749 125,888,700 301,587 de Kaap 136 39,143,900 287,822 Natal 4 741,300 180,347 AUSTRALIË. Victoria 654 232,603,000 355,662 Nieuw Zuid Wallis . 278 69,937,000 251,573 Queensland .... 163 50,745,200 311,320 Zuid-Auatralie ... 139 25,675,000 184,712 Nieuw-Zoeland... 27 7,403,100 274,153 Tol. 175,902 Tot.43,816,006,220 G.249,093 . (*) Zoo J. 1. ten Bave Fr, De Chicago en Northwes- tern-spoorweg. (§) Deze opgave is foutief; op 1 Januari 1869 waren alechls 85 kilometers in exploitatie, HET ARRONDISSEMENT. De Uitgave ï geschiedt eiken Dingsdag- en Vrijdag-Avond. Verkrijgbaar bij den Uitgever; bij alle Boekhandelaren en Postkantoren in dit Rijk. Algemeene Sieuwstijiingen. ENGELAND. De Limerick Chronicle deeït mede, dat zekere bakker, Carroll, te Kümallock in Ier 172 land , op 6 Maart 1867 door den aanvoerder der fenians, Dunne, die den bekenden aanval op de politiekazerne aan voerde , werd gevangen genomen en met den dood bedreigd werd, indien hij niet de politie-agenten in naam der fenians ging sommeren, zich over te geven. De agenten dreigden hem zonder genade dood te schieten indien hij zich niet onmiddellijk verwijderde, en zoo was de arme bakker gedurende twee uren een schietschijf voor de politie en de fenians. Hij redde zijn leven echter, en bij het regtsgeding der fenians als ge 172 tuige opgeroepen, wisten de advocaten in hunne ondervraging al deze bijzonderheden van hem te weten te komen. Dit haalde hem den haat op den hals van de geheele buurt, welke hem in den ban deed. Niemand wilde meer brood van hem koopen, en niemand sprak tot hem dan om hem verrader, spion enz, te noemen. Dit gedrag zijner buren maakte den armen man het leven zoo zuur, dat hij diep droefgeestig werd, en aan een verval van krachten verleden week overleed. De haat zijner vijanden volgde hem echter tot in het graf. Eene compagnie soldaten, met geladen geweren, moest zijn lijk beschermen op den laatsten togt, en eenige ooggetuigen melden , dat het geschreeuw en de afschuwelijke uitroeping van haat en verachting, welke het woedende gemeen aanhief, schrikverwek 172 kend waren. Zijne vrienden en bloedverwanten durfden hem niet de laatste eer te bewijzen, en zijne ongelukkige vrouw , zijn broeder en een Ca- tholiek priester waren alleen tegenwoordig. Het graf was niet gedolven , daar niemand de hand aan de spade had durven of willen leggen, en zijn arme broeder was genoodzaakt het graf te delven voor .^ezen paria der maatschappij , terwijl eenige politie-agenten het graf moesten digt werpen. FRANKRIJK. La Gazette des Ileaux Arts be 172 helst de volgende mededeelingen betreffende de jongste uitgravingen te Pompeji: //Men heeft eenige dagen geleden in een huis te Pompeji 700 zilveren munten, uit den tijd der Consuls zoowel, als uit dien der Keizers, verschillende gouden munten en een aantal versierselen gevonden , waaronder een prachtigen ketting, in den vorm van een groot rond snoer van gevlochten gouddraad , die niet minder dan 2^ el laag is. Hij heeft een slot met twee haken , 't welk van twee ringen voorzien is , waaraan een versiersel in den vorm van eene halve maan hangt. Bovendien bevinden zich nog daarbij twee fraaije armbanden in den vorm van een slang voor den bovenarm, twee oorhangers, met paarlen versierd, twee armbanden van aaneengehechte dikke halve kegels, zes onderscheidene ringen, enz. Er bestaan nog drie zulke kettingen als de hierboven vermelde: een werd te Cervetri in een etrnrisch graf gevonden en wordt in het Vaticaansche museum bewaard; de andere werd in een egyptisch graf gevonden , en bevindt zich thans in het meseum te Bulak, De laatste uitgravingen te Pompeji hebben ook weder een indruk van een onder de asch bedolven mensch aan het licht gebragt, waarvan men onmiddelijk een vorm in gips genomen heeft. Vroeger heeft men op dergelflke ontdekkingen geen acht geslagen; in den laatsten tijd heeft men echter meermalen bevonden, dat ligchamen, onder de later verharde massa geheel vergaan waren, eene ledige ruimte hadden achtergelaten, welke men met gips kon vullen , en op die wijze heeft men een volmaakten vorm van het ligchaam verkregen. Men bezit reeds verschillende vun die vormen, welke sommige bijzonderheden met eene verbazende naauwkeurigheid weergeven."