Tekstweergave van nieuwe_tielsche_courant-18691225-001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
>8
7.5».
li.bó,
12.50.
U,
1.5.
8.50,
5.55,
1869.
Zes
en
Twintigste
Jaargang.
1880.
3
20*
4.3*
4.
IS*
4.50'
0.45*
0.59*
7.15*
7,50*
11,-
•
8,85
'
7.50
'
6,25
’
3,50
*
9,25
’
8,-
■
7,50
■
9,—
11,-
'14,75
f
11,50
'
9,25
^
8,—
"
6,50
"
4,50
'
9,60
«
8,50
«
8,—
*12,—
*11,50
*—,—
*15,—
1,50'
*—,—
'—I—I
'—,—
a
was
op
heden
vorige
prijzen
telijk
tot
25
iver
en
Erwten
Ive
tot
lagere
a.
D.
Boonen
spasseerd,
zonder
handel,
n
met
weinig
iganrogf
180
,
korting;
verder
pui
rog
f
190
,
prijshoudend;
onder
omgang
igeboden,
!
Rigaf
SIS
1
/,.
ets
hooger;
op
:i
1870
f40
1
/,;
sts
williger;
op
aart,
April
en
,
en
Dec.
f
—.
f
34,%
:en
fill
a
15,
*
30
a
30%.
in
:
vette
Rurs-
kwal.
f
240
a,
■
en
Kalfkoeijen
■d
,
Varkens
56
en
Kogge
15
;
Kook-Erwten
lemming;
Vlas
Ï.
f
12.2n.
Je-
Meel
vast
op
Granen
traag;
ngekomen
;
27
o
verkoop
aan-
I!
28.6
a
28.9,
j
31
sh.
d
:
2128
Rnn-
n,
128
Kalve-
prijzen
waren
:
jammeren
6.2,
r
Dec.
55%,
44%;
Dec.—
ipolie
per
Dee.
lopende
maand
ei
110.
Rogge
5
,
April—Mei
iadelijk
6
S
/
Ie
;
dadelijk
5Vs,
adelijk
13
7
/
10l
lelijk
10
Vs*
ger.
le
Waal.
'
m
te
liel.
3
Scheepvaart,
nat
het
water!
20
v.
0
d.
j
3
v.
4
d.
j
S
v.
6
d.)
boven
A.
van
Loon.
MBUWB
mSCHE
CODIANT
VOOR
DE
STAD
EN
A
bonnements-prljs
t
Per
jaar
,
.
ƒ
2,60.
Franco
per
post
-
3,50.
Advertentlën:
Van
één
tot
zes
regels
60
Cents.
Voor
eiken
regel
meer
10
Cents.
De
statistiek
der
spoorwegen.
i.
De
spoorwegen
bekteeden
eene
belangrijke
plaats
in
de
staatshuishouding
van
ieder
volk,
ja
van
de
geheele
wereld.
Welk
een
machtigen
invloed
zij
uitoefenen
op
handel,
fabriekwezen,
landbouw
en
goederenvervoer
is
genoegzaam
bekend.
Sedert
hun
bestaan
is
dit
vervoer
in
sommige
rijken
vertien-
in
andere
zelfs
verhonderdvoudigd,
en
niet
min
172
der
waar
is
het,
dat
door
hun
toedoen
de
waarde
der
producten
gestegen
en
de
prijzen
daarvan
gere
172
geld
zijn
geworden.
Terecht
zegt
Victor
Bonnet:
vLes
chémins
de
fer
et
les
bateaux
a
vapeur
voi-
■ia,
en
fait
de
prix
les
grands
régulateurs,
les
grands
nivéleurs
de
notre
époque."
Terwijl
de
spoorwegen
den
rijkdom
en
de
welvaart
van
meest
'alle
staten,
die
ze
doorsnijden,
hebben
bevorderd
,
hebben
ze
tevens
eene
groote
omkee-
ring
te
weeg
gebracht
in
den
fondsenhandel.
Wa
172
ren
vroeger
de
staatspapieren
de
meeat
geliefkoosde
op
de
Europeesche
beurzen
,
thans
geeft
men
den
voorkeur
aan
de
spoorwegwaarden,
die
gewoonlijk
bij
meerdere
zekerheid
hoogere
renten
afwerpen
en
ook
meerdere
winsten
voor
de
toekomst
beloven
,
en
ieder
die
eenigzins
bekend
is
met
de
geldmid
172
delen
der
Europeesche
staten,
die
meest
allen
van
achteruitgang
getuigen,
moet
dien
voorkeur
begrij
172
pen
en
billijken.
Maar
de
spoorwegen
hebben
nog
eene
hoogere
beteekenis.
Door
het
reizen
en
het
verkeer
zelfs
met
de
ver
afgelegen
volkeren
te
bevorderen,
Lebben
zij
ontzaggelijk
veel
bijgedragen
tot
ver
172
spreiding
van
kennis
en
wetenschap,
en
verdienen
zij
den
naam
van
baanbrekers
der
beschaving.
Daar
waar
zich
het
gefluit
der
locomotief
doet
hooren,
daar
moeten
allengs
onkunde
en
domheid
wijken
en
de
Keizer
van
Rusland
kan
geen
grooter
weldaad
aan
zijne
onderdanen
bewijzen,
dan
door
de
steppen
van
zijn
wijduitgestrekt
gebied
met
spoorwegen
te
bedekken.
Een
nog
schooner
rol
is
in
de
toekomst
voor
de
spoorwegen
weggelegd.
Als
,
wat
eenmaal
zeker
gebeuren
zal,
alle
tollen
zuilen
zijn
afgeschaft
en
munteenheid
zal
bestaan,
de
grenzen
als
het
ware
zullen
zijn
vervallen
,
dan
zullen
zij
ook
den
weg
banen
tot
verbroedering
der
volkeren
en
zal
de
na
172
komelingschap
de
ijzeren
wegen
beschouwen
als
vredestichters
der
volkeren
1
Er
zijn
nu
welhaast
veertig
jaren
verloopen,
sedert
de
eerste
spoorweg
in
Europa
werd
geopend;
het
was
die
tusscben
Liverpool
en
Manchester.
Het
jeug
172
dige
koningrijk
tfelgie
volgde
weldra
Engelands
voorbeeld
;
in
1834
werd
eene
spoorwegwet
aange
172
nomen
,
en
reeds
in
1836
werd
de
spoorweg
van
Antwerpen
naar
Mechelen
voor
’t
verkeer
openge
172
steld.
Duitschlands
eerste
spoorweg,
die
van
Neu
172
renberg
naar
Eurtb,
kwam
gereed
in
1835.
Frankrijk
was
minder
voortvarend;
zijn
eerste
spoorweg,
die
van
Parijs
naar
St.
Germain,
werd
in
1837
ge
172
opend.
Ons
vaderland
bleef
nog
langer
ten
achteren
en
maakte
met
de
17
mijlen
lange
spoorweg
van
Amsterdam
naar
Haarlem
op
28
September
1839
een
begin
met
het
leggen
van
ijzeren
banen.
De
overige
Europeesche
stalen
Spanje,
Portugal,
Italië,
Zwitserland,
Rusland
en
Turkije
hebben
eerst
in
de
laatste
twintig
jaren
daarmede
een
aanvang
ge-
maakt.
In
1839
werd
in
Amerika
de
eerste
locomotief
uit
Engeland
ingevoerd;
doch
men
wachtte
niet,
even
als
de
staten
van
het
Europeesch
vasteland,
naar
de
ondervinding
der
Engelschen;
men
ging
daar
ten
eenenmaie
zijn
eigen
gang.
In
1830
verleende
de
groote
mijnenstaat
Pennsylvanie
niet
minder
dan
twaalf
concession
aan
even
zoovele
maatschappijen,
terwijl,
eer
er
drie
jaren
verloopen
Zaturdag
25
December.
waren,
meer
dan
67
mijlen
binnen
bare
grenzen
geopend
werden.
(*)
Het
zou
zeker
wel
der
moeite
waard
zijn
,
om
de
ontwikkeling
van
het
spoorwegwezen
in
ieder
land
na
te
gaan,
doch
zulk
een
overzicht
zou
de
grenzen
voor
een
dagblad
ie
veel
overschrijden;
wij
meenen
echter
onzen
lezers
geen
ondienst
te
bewijzen
met
de
mededeeling
van
een
hierbij-
gaanden
zoo
volledig
mogelijken
staat
van
de
spoorwegen
der
wereld,
met
aanwijzing
van
het
aantal
kilometers
en
van
de
uitgaven
per
kilometer
voor
ieder
land.
Die
staat
(ontleend
aan
het
Fransche
weekblad
V
Industrie,
Journal
des
Chemins
de
Fer,
Samedi
27
Novembre
1869
No.
48)
stelt
hen
in
staat
om
met
een
oogopslag
het
geheel
te
overzien
van
dat
reuzenwerk
onzer
eeuw,
dat
zulk
eene
machtige
hervorming
beeft
te
weeg
gebracht,
wat
betreft
de
materieele
gesteldheid
van
den
aardbol.
Al
moge
dit
werk
nog
slechts
in
zijn
begin
zijn,
’t
is
echter
thans
in
de
meeste
landen
reeds
zoo
ver
gevorderd
dat
zijn
invloed
en
waarde
reeds
voldoende
kan
nagegaan
en
geschat
worden.
De
spoorwegen
der
wereld.
Aantal
Namen
der
Staten,
geexpl.
Uitgaven.
Kosten
per
kilomet.
kilometer.
AMERIKA.
kilom.
francs.
francs.
Vereenigde
Staten
.
67,69»
9,448,186,700
138,297
Ontario
2,251
637,032,300
238,575
Quebec
920
215,081,300
283,784
Nienw
Bronswijk
.
.
361
34,713,700
96,160
Nieuw-Schotlend
.
.
232
34,717,500
149,903
Mexiko
323
55,434,700
171,625
Cuba
689
112,196,700
162,840
Jamaica
22
1,920,900
87,316
Columbia
97
50,521,000
520,834
Veneauela
....
51
13,740,000
269,413
Engelscb
Guyana
.
.
72
20,816,800
289,122
Brazilië
820
516,465,100
628,616
Paraguay
74
20,764,400
280,600
Peru
121
21,330,000'
176,281
Chili
630
120,702,300
191,591
Argen
tij
nscbe
republiek
370
60,342,800
168,494
EUROPA.
Groot
Brittannie
.
.
22,775
12,645,381,000
550,840
Frankrijk
....
16,376
7,976,721,517
487,095
Spanje
5,486
1,837,017,400
334,863
Porlngal
803
253,242,600
316,616
Zwitserland
....
1,435
390,736,200
272,290
Italic
6,575
1,913,081,800
290,963
Bomeinsche
Staten
.
446
120,304,600
269,741
Praissen
9,482
3,759,568,000
394,386
Noord-Duitschland.
.
3,09b
585,650,100
379,147
Zöid-Duitschland
.
.
4,290
1,175,177,000
273,934
Oostenrijk
....
7,087
1,637,097,000
031,000
België
3,725
1,245,394,000
334,334
Nederland
....
1,410
428,191,700
303,753
Zweden
1,910
'
375,007,000
196,370
Noorwegen
....
71
20,451,000
288,044
Denemarken.
.
.
.
641
113,406,500
178,481
Rusland
6,907
3,473,399,000
502,882
Turkije
510
74,475,300
146,030
Griekenland.
...
160
24,940,000
156,250
AZIE.
Turkije
229
34,851,800
152,191
Perzie
160
30,000,000
187,500
Engelscb
Indie.
.
.
6,147
1,839,661,900
299,278
Java
163(5)
38,203,200
234,375
Ceilon
60
11,556,720
192,612
AFRIKA.
Algeria
181
92,088.900
508,795
Egypte
749
125,888,700
301,587
de
Kaap
136
39,143,900
287,822
Natal
4
741,300
180,347
AUSTRALIË.
Victoria
654
232,603,000
355,662
Nieuw
Zuid
Wallis
.
278
69,937,000
251,573
Queensland
....
163
50,745,200
311,320
Zuid-Auatralie
...
139
25,675,000
184,712
Nieuw-Zoeland...
27
7,403,100
274,153
Tol.
175,902
Tot.43,816,006,220
G.249,093
.
(*)
Zoo
J.
1.
ten
Bave
Fr,
De
Chicago
en
Northwes-
tern-spoorweg.
(§)
Deze
opgave
is
foutief;
op
1
Januari
1869
waren
alechls
85
kilometers
in
exploitatie,
HET
ARRONDISSEMENT.
De
Uitgave
ï
geschiedt
eiken
Dingsdag-
en
Vrijdag-Avond.
Verkrijgbaar
bij
den
Uitgever;
bij
alle
Boekhandelaren
en
Postkantoren
in
dit
Rijk.
Algemeene
Sieuwstijiingen.
ENGELAND.
De
Limerick
Chronicle
deeït
mede,
dat
zekere
bakker,
Carroll,
te
Kümallock
in
Ier
172
land
,
op
6
Maart
1867
door
den
aanvoerder
der
fenians,
Dunne,
die
den
bekenden
aanval
op
de
politiekazerne
aan
voerde
,
werd
gevangen
genomen
en
met
den
dood
bedreigd
werd,
indien
hij
niet
de
politie-agenten
in
naam
der
fenians
ging
sommeren,
zich
over
te
geven.
De
agenten
dreigden
hem
zonder
genade
dood
te
schieten
indien
hij
zich
niet
onmiddellijk
verwijderde,
en
zoo
was
de
arme
bakker
gedurende
twee
uren
een
schietschijf
voor
de
politie
en
de
fenians.
Hij
redde
zijn
leven
echter,
en
bij
het
regtsgeding
der
fenians
als
ge
172
tuige
opgeroepen,
wisten
de
advocaten
in
hunne
ondervraging
al
deze
bijzonderheden
van
hem
te
weten
te
komen.
Dit
haalde
hem
den
haat
op
den
hals
van
de
geheele
buurt,
welke
hem
in
den
ban
deed.
Niemand
wilde
meer
brood
van
hem
koopen,
en
niemand
sprak
tot
hem
dan
om
hem
verrader,
spion
enz,
te
noemen.
Dit
gedrag
zijner
buren
maakte
den
armen
man
het
leven
zoo
zuur,
dat
hij
diep
droefgeestig
werd,
en
aan
een
verval
van
krachten
verleden
week
overleed.
De
haat
zijner
vijanden
volgde
hem
echter
tot
in
het
graf.
Eene
compagnie
soldaten,
met
geladen
geweren,
moest
zijn
lijk
beschermen
op
den
laatsten
togt,
en
eenige
ooggetuigen
melden
,
dat
het
geschreeuw
en
de
afschuwelijke
uitroeping
van
haat
en
verachting,
welke
het
woedende
gemeen
aanhief,
schrikverwek
172
kend
waren.
Zijne
vrienden
en
bloedverwanten
durfden
hem
niet
de
laatste
eer
te
bewijzen,
en
zijne
ongelukkige
vrouw
,
zijn
broeder
en
een
Ca-
tholiek
priester
waren
alleen
tegenwoordig.
Het
graf
was
niet
gedolven
,
daar
niemand
de
hand
aan
de
spade
had
durven
of
willen
leggen,
en
zijn
arme
broeder
was
genoodzaakt
het
graf
te
delven
voor
.^ezen
paria
der
maatschappij
,
terwijl
eenige
politie-agenten
het
graf
moesten
digt
werpen.
FRANKRIJK.
La
Gazette
des
Ileaux
Arts
be
172
helst
de
volgende
mededeelingen
betreffende
de
jongste
uitgravingen
te
Pompeji:
//Men
heeft
eenige
dagen
geleden
in
een
huis
te
Pompeji
700
zilveren
munten,
uit
den
tijd
der
Consuls
zoowel,
als
uit
dien
der
Keizers,
verschillende
gouden
munten
en
een
aantal
versierselen
gevonden
,
waaronder
een
prachtigen
ketting,
in
den
vorm
van
een
groot
rond
snoer
van
gevlochten
gouddraad
,
die
niet
minder
dan
2^
el
laag
is.
Hij
heeft
een
slot
met
twee
haken
,
't
welk
van
twee
ringen
voorzien
is
,
waaraan
een
versiersel
in
den
vorm
van
eene
halve
maan
hangt.
Bovendien
bevinden
zich
nog
daarbij
twee
fraaije
armbanden
in
den
vorm
van
een
slang
voor
den
bovenarm,
twee
oorhangers,
met
paarlen
versierd,
twee
armbanden
van
aaneengehechte
dikke
halve
kegels,
zes
onderscheidene
ringen,
enz.
Er
bestaan
nog
drie
zulke
kettingen
als
de
hierboven
vermelde:
een
werd
te
Cervetri
in
een
etrnrisch
graf
gevonden
en
wordt
in
het
Vaticaansche
museum
bewaard;
de
andere
werd
in
een
egyptisch
graf
gevonden
,
en
bevindt
zich
thans
in
het
meseum
te
Bulak,
De
laatste
uitgravingen
te
Pompeji
hebben
ook
weder
een
indruk
van
een
onder
de
asch
bedolven
mensch
aan
het
licht
gebragt,
waarvan
men
onmiddelijk
een
vorm
in
gips
genomen
heeft.
Vroeger
heeft
men
op
dergelflke
ontdekkingen
geen
acht
geslagen;
in
den
laatsten
tijd
heeft
men
echter
meermalen
bevonden,
dat
ligchamen,
onder
de
later
verharde
massa
geheel
vergaan
waren,
eene
ledige
ruimte
hadden
achtergelaten,
welke
men
met
gips
kon
vullen
,
en
op
die
wijze
heeft
men
een
volmaakten
vorm
van
het
ligchaam
verkregen.
Men
bezit
reeds
verschillende
vun
die
vormen,
welke
sommige
bijzonderheden
met
eene
verbazende
naauwkeurigheid
weergeven."