Tekstweergave van nieuwe_tielsche_courant-18700129-001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
f
11.50
'
8,75
'—,—
'
7,25
»
6,50
•
4,50
'
8,75
'
7,75
y
S,
*12,—
*
11,—
'15,—
foren.
10
cent
Haver
Erwien
en
bij
f
325
,
Galatz
zonder
s
flaau»
oC
71.
'illiger;
i
a
41;
32%;
;
Sept.,
a
15,
1
31.
e
Eun-
240
a
,
a32
;
Ver*
Gerst.
,
f
158
Amst.
1870.
Zeven
en
Twintigste
Jaargang.
1390.
NIEUWE
TIELSCHE
C0DR1NT
VOOR
DE
STAD
ES
Abonnements-prijs
:
Per
jaar
.
-
.
ƒ
2,60.
Franco
per
post
-
3,50.
Aclverteniiën;
Van
één
tot
zes
regels
60
Cents.
Voor
eiken
regel
meer
10
Cents.
HET
ARRONDISSEMENT.
Be
Uitgave
:
geschiedt
eiken
Dings
dag
172
en
Vrijdag-Avond.
Zatimlag
29
January.
Verkrijgbaar:
bij
den
Uitgever;
bij
alle
Boekhandelaren
en
Postkantoren
in
dit
Kijk.
‘ë
Openbare
Vergatleriu
van
den
liaad
der
Gemeente
Tiel,
op
Zaturda,
den
29
Jannarij
1870
,
des
namiddags
ten
1
5
uur.
A
F
K
«
N
19
I
I
%
Ci.
De
Bargemeester
der
Gemeente
Tiel;
Gelet
op
het
bepaalde
bij
art.
7
der
Wet
van
4
Julij
1850
(Staatsblad
No.
37)
regelende
het
Kiesregt,
enz.
Noodigt
de
inwoners
dezer
Gemeente
uit,
om,
zoo
zij
elders
in
de
directe
belastingen
zijn
aan
172
geslagen
,
daarvan
vóór
15
February
aanstaande
te
doen
blijken
,
zullende
dagelijks
(uitgezonderd
des
Zondags)
van
des
voormiddags
10
tot
des
namid
172
dags
1
uur,
ter
Plaatselijke
Secretarie
daartoe
gelegenheid
bestaan,
En
is
hiervan
afkondiging
geschied
waar
het
behoort.
Tiel,
den
22
Januarij
1870.
De
Burgemeester
voornoemd,
(Get.)
W.
F.
C.
VAN
LIDTH
DE
JEUDE,
L.
B.
Staalkundige
Vertoogen.
Is
een
Schoolverbond
alleen
tegen
schoolverzuim
voldoende
?
III.
Heeft
de
Heer
Verhagen
zich,
wat
het
vraagstuk
der
schoolplichtigheid
betreft,
als
een
man
van
vaste
beginselen
gedragen
—
toch
mogen
wij
hem
niet
geheel
van
zekere
hartstochtelijkheid
vrijpleiten,
die
de
goede
zaak,
die
hij
voorstaat,
meer
schaden
dan
be-
vooideelen
zal.
Deze
straalt
voofal
door
in
zijne
aangehaalde
brochure
en
heeft
hem
ver
172
leid
tot
onbillijke
beschuldigingen
en
onver
172
diende
aanvallen.
Onder
deze
rangschikken
wij
die
gericht
tot
de
17
onderteekenaars
van
het
zoo
bekrompen
programma
van
13
October
1869.
Niet
zij
hebben
zich
van
het
terrein
meester
gemaakt,
maar
't
is
hun
afgestaan
door
de
Heeren
Harting
zelven.
Dit
geschiedde
//om
in
de
behoefte
aan
een
programma
voor
de
werkzaamheid
der
vergadering
te
voorzien,
zoo
172
wel
als
om
zich
van
eene
hulp
te
verzekeren
,
die
zij
van
den
aanvang
af
gevoeld
hadden
voor
het
welgelukken
hunner
pogingen,
onmogelijk
te
kunnen
ontberen,
dat
zij
zich
in
betrekking
stelden
tot
eenige
mannen
te
Utrecht,
of
elders
woonachtig,
wier
karakter
zoo
wel
als
be
172
proefde
kennis
en
ervaring,
gepaard
aan
den
stand
in
de
maatschappij
door
hen
bekleed,
en
de
richting
die
zij
geacht
konden
worden
te
vertegenwoordigen,
tot
waarborg
strekten,
dat
zij
hen
.een
arbeid,
die
voor
hunne
krachten
alleen
te
zwaar
was,
tot
een
goed
einde
zouden
helpen
brengen.”
(De
Oprichting
enz.
bl.
15),
Al
ware
het
beter
geweest,
dat
men
in
die
vergadering
zelve
rekenschap
gegeven
en
goed
172
keuring
had
gevraagd,
waarom
men
zich
bepaald
had
tot
de
keuze
van
de
17
heeren
en
waarom
men
de
primitieve
grondslagen,
door
de
Heeren
Harting
ontvangen,
zoo
belangrijk
gewijzigd
had,
uit
dat
stilzwijgen
is
nog
niet
het
gevolg
te
trekken,
dat
de
heer
V.
er
in
meent
te
vinden*,
//dat
men
soms
vreesde”,
dat
iemand
den
moed
zoude
hebben
om,
met
inachtneming
van
den
vereischteu
eerbied
voor
de
gevoelens
van
ande
172
ren
,
er
op
te
wijzen,
dat
het
te
betreuren
was,
dat
aan
erkende
tegenstanders
van
de
staats
172
school
aan
de
groene
tafel
eene
plaats
inge
172
ruimd
was,
waardoor
men
van
zelf
belet
werd
,
aan
het
op
te
richten
schoolverbond
eene
rich
172
ting
te
geven,
door
welke
het
in
de
éérste
en
voornaamste
plaats
een
bolwerk
kon
worden
tegen
de
bestaande
coalitie,
om
de
neutrale
school
te
ondermijne».”
Zijn
vermoeden,
dat
zóó
zou
zijn
gehandeld,
niet
ten
gevolge
van,
maar
overeenkomstig
de
raadgeving
van
het
Dagblad
komt
ons
geheel
onbewezen
en
ongegrond
voor.
Het
meerendeel
der
onderteekenaars
van
de
cir
172
culaire
van
13
Oct.
1869
zijn
ervaren
en
zelf
172
standige
mannen,
die
waarlijk
hun
gedragslijn
niet
behoeven
te
regelen
naar
een
dagbladarti
172
kel.
—
Intusschen
bestaan
er
voor
de
heftig
172
heid,
die
het
geschrift
van
den
Heer
V.
ken
172
merkt
,
verschoonende
omstandigheden;
wij
vin
172
den
die
in
de
weifelende
houding
der
Heeren
Harting
die
hem,
man
van
beginselen
,
moest
hinderen:
in
het
qualiflceeren
van
zijn
voorstel
door
den
Heer
P.
Harting
als
neen
tivistappel
in
de
vergadering
geworpen"
(eene
uitdrukking
die
in
zijn
mond
het
allerminst
voegde);
in
de
kwet
172
sende
aanvallen
van
de
Bazuin,
die
den
Heer
V.
als
een
democraat,
moedermoorder
,
wegbereider
der
roode
republiek
enz.
uitkreet;
van
het
Dag
172
blad
die,
terwijl
het
de
Heeren
H.
als
een
nedel
broederpaar"
begroette,
hem
als
een
Radicale
vrijheidsbelager
betitelde.
Dit
alles
moest
den
Heer
V.
die
voor
een
groot
beginsel
strijdt,
grieven
en
heeft
hem
op
zijne
beurt
bits
en
scherp
gestemd.
Niet
tevreden
met
den
gang
der
zaken
on
172
derwerpt
hij
thans
in
zijn
geschrift
//aan
het
oordeel
van
alle
belangstellenden
in
het
open
172
baar
lager
onderwijs
zijne
denkbeelden
over
het
172
geen
in
zijn
oog
de
strekking
van
het
Neder-
landsch
Schoolverbond
—
wellicht
doelmatiger
Schoolwet-verlond
—
zal
moeten
uitmaken.”
Zie
hier
zijn
programma
:
DOEL.
1.
Bescherming
en
handhaving
der
openbare
(neutrale)
school
tegen
hare
openbare
en
geheime
vijanden.
2.
Bestrijding
van
het
schoolverzuim
door
het
zooveel
mogelijk
bevorderen
van
schoolbe
172
zoek
,
zonder
onderscheid
te
maken
tusschen
openbare
of
niet
gemengde,
bijzondere
scholen.
3.
Grondig
onderzoek
naar
;
a.
de
bezwaren
tegen
eene
tusschenkomst
van
den
wetgever,
ter
algemeene
ver
172
spreiding
van
het
lager
onderwijs
in
alle
klassen
der
maatschappij
,
b,
de
gevolgen
van
verpmgt
en
kosteloos
ouderwijs
hier
te
lande.
4.
Ernstig
streven
naar
verbetering
van
het
volksonderwijs
,
onder
meer
door
:
a-
verheffing
van
de
onderwijzers
tot
rijks
172
ambtenaren,
met
een
vaste
jaarwedde
ten
laste
van
het
rijk
en
toelagen
der
ge
172
meentebesturen
;
beroepbaarstelling
enz.;
b.
meer
practische
methode
in
het
onder
172
wijs
van
sommige
leervakken;
c.
verbetering
van
het
schooltoezigt
enz,
enz.
MIDDELEN.
1.
2.
3.
Het
uitgeven
van
een
eigen
orgaan
(maand-
of
tijdschrift).
Het
belooncn
of
lekroonen
van
verdien
172
stelijke
geschriften,
ter
bevordering
van
het
doel
der
vereeniging.
Het
stichten
van
afdeelingen,
waarvan
ieder
in
haar
eigen
kring
zelfstandig
werkzaam
zal
zijn
,
om
het
schoolverzuim
te
bestrijden
en
verder
in
overleg
met
een
Hoofdbestuur
alle
verdere
strekking
der
vereeniging
te
bevorderen.
Op
dit
programma
merken
wij
aan
,
dat
het
eene
te
wijde
strekking
heeft
en
niet
geheel
beantwoordt
aan
zijn
naam
Schoolwet-verbond.
Een
verbond
tot
bescherming
en
handhaving
der
openbare
school.tegen
hare
openbare
en
geheime
vijanden
,
is
geheel
doelloos:
steunt
die
school
op
degelijke
grondslagen,
dan
heeft
zij
geen
verbond
tot
instandhouding
noodig:
bovendien
zij
wordt
nu
voldoende
gesteund
door
Ministe
172
rie
en
liberalen,
kortom
door
de
meerderheid
der
natie:
haar
dreigt
op
’t
oogenblik
geen
gevaar.
Wat
den
4en
grondslag
betreft,
wordt
deze
aangenomen,
dan
zou
men
eene
geheele
hervorming
van
het
volksonderwijs
beoogen
en
daarvoor
bestaat
de
wet
van
1S57
nog
te
kort
om
er
nu
reeds
naar
te
streven.
Gaat
men
eens
aan
’t
veranderen
dezer
wet,
dan
begeeft
men
zich
op
eene
glibberige
baan,
waaruit
wellicht
eer
na-
dan
voordeel
voor
't
onderwijs
kan
voort
172
vloeien.
Daarentegen
komen
ons
de
2e
en
3e
grondslagen
allezins
aannemelijk
voor
en
het
is
te
hopen,
dat
althans
de
3e
door
de
aanstaande
Algemeene
Vergadering
onder
de
middelen
van
werkzaamheid
in
het
definitief
te
maken
Regle
172
ment
wordt
opgenomen.
Dan
voorzeker
is
een
Schoolwet-
verbond,
zoo
als
de
Heer
V.
voorstelt,
onnoodig
en
samensmelting
mogelijk.
Inderdaad
wij
zouden
dit
verschijnsel
zeer
gelukkig
achten;
al
moge
het
Verbond,
bij
aanneming
van
school
172
plichtigheid
als
middel,
ook
eenige
leden
verlie
172
zen,
het
zal
aan
den
anderen
kant
krachtige
en
ijverige
voorstanders
winnen
en
het
zal
daardoor
in
aanzien
stijgen
,
want,
het
hooge
woord
moet
er
uit,
al
vindt
het
Verbond
bijval,
al
hoort
men
dagelijks
van
het
oprichten
van
nieuwe
afdeelingen,
tot
nu
toe
ziet
het
publiek
in
het
Schoolverbond
slechts
eene
demonstratie
tegen
het
schoolverzuim
en
zoo
de
afdeelingen
vermeerderen,
’t
eigenlijk
geschiedt,
om
toch
niet
achter
te
blijven.
Hoevelen
toch
hoort
men
niet
zeggen
't
geeft
toch
niets
!
die
pessimistische
opi
172
nie
zon
ophouden
als
het
Schoolverbond
in
zijn
vaandel
het
woord
Schoolplichtigheid
schreef.
Er
zijn
er
die
het
Verbond
als
de
brug
beschouwen,
die
er
toe
leiden
kan,
wel
nu,
heeft
men
die
hoop,
waarom
dan
niet
flink
den
weg
in
geslagen,
die
er
regelregt
toe
leiden
zal/
Men
bedenke
het
wel,
niet
directe
invoering
van,
maar
slechts
grondig
onderzoek
naar
de
bezwaren
tegen
school-
pligtigheid
wordt
verlangd
en
welke
bedenkingen
kunnen
nu
tegen
zulk
een
wensch
geopperd
wor
172
den
?
Schoolplichtigheid
wordt
een
drang
des
tijds;
niet
slechts
dat
zij
in
vele
landen
b.
v.
in
Noord-Üuitschtand
reeds
is
ingevoerd,
ook
in
andere
rijken
zoo
als
in
Frankrijk
en
Engeland
streeft
men
er
naar.
Men
noemt
het
een
heroiek
middel,
doch
is
de
kwaal,
het
schoolverzuim,
werkelijk
groot,
dan
móet
men
tot
zulk
een
wel
zijn
toevlucht
nemen
:
’t
geldt
hier
toch
a
de
grands
maux
de
grands
remèdes!
Ten
slotte
deelen
wij
eenige
woorden
,
uit
172
gesproken
in
de
jaarlijksche
vergadering
der
vereeniging
tot
het
verstrekken
van
onderwijs
aan
haveloze
kinderen
te
Edinburgh
door
den
President
Dr.
Guthrie
ter
overweging,
wat
be
172
treft
de
leerplichtigheid
,
mede:
//Vóór
twin
172
tig
jaren
werd
iemand,
die
het
waagde
in
het
openbaar
de
school-
of
leerplichtigheid
aan
te
bevelen,
voor
gek
uitgekreten.
Dit
is
nu
ge
172
lukkig
anders
geworden.
Wel
zegt
men
nog
:
ik
houd
van
geen
gedwongen
onderwijs,
omdat
ik
een
tegenstander
ben
van
allen
dwang.
Dit
laatste
kan
men
niet
meer
zijn
dan
ik
—
altoos
indien
ik
dwang
kan
ontberen.
Maar
gij
nood
172
zaakt
een
man,
zijn
kind
voedsel
voor
het
ligchaam
te
verschaffen;
—
waarom
niet
ook
voeding
voor
den
geest?
Gij
dwingt
de
kin
172
deren
in
de
gevangenis,
onderwijs
te
ontvan-