Tekstweergave van nieuwe_tielsche_courant-18710121-001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
1871. Acht en Twintigste Jaargang. 1492. 1BÜWE miSCHB VOOR DE STAD EN Abonncments-prljs: Per jaar . . / 2,60, Franco per post - 3,— Advertenflën: Van édn tot zes regels 60 Cents. Voor eiken regel meer 10 Cents, HET ARRONDISSEMENT. Zaturdag 21 Jamiarij. De Uitgave: geschiedt eiken Dingsdag- en Vrijdag-Avond. Verkrijgbaar: bij den Uitgever; bij alle Boekhandelaren - en Postkantoren in dit Eijk, Alfvertcntipn voor deze Courant worden voor Duitechland, Oostenrijk en Zwitserland aangenomen door lïaaseHStcin & Vogler, Expeditic-Kantoor van Advertentiën te Hamburg, Lubeck, Irankfort a. M., Berlijn, Leipzig, Dresden, Breslau, Keulen, Stuttgart, Weenen, Praag, Bazel, Zürieh, St. Qallen, Génève en Lausanne. -I f 11,75 '11,25 ' 8,75 - 8,75 » 6,25 » 4,75 '10,— # 9,— '12,60 '12, 0. »—,— - 1 '—,— g dezelve [aver ruini Irwten als is weinig ir handel, verkocht; 5; Peters- r korting. 2; Peters- kt: Mairt )ber f 208, ctober eranderd ; id F 51i ; f 44 3 /i a ngeboden; April cn , Nov. eu itie f 27 Kurderen 0 a 240 ; >eijen prijs kens 58 a narkt was aanvceren Ï tot hoo- r raag. aapolie dC 30 en te H- op aange- gge. br. 52 l / i ; ; April— )0 EB netto r Jan. 164 Kogge per mk, bco., n 111 per Mei 30%. I 5 / 6 , Maart /s , Maart .6%, Met Faal. Tiel. OPENBARE VERGADERING van den Raad der Gemeente Tiel, op Zaturdag den 21 Jan narij aanstaande, des namiddags ten 12& uur. an Loon. De Stoombootwaart op Koord Amerika. II. De brochure van den Heer Daum strekt voor 172 namelijk om te betoogen , dat, met betrekking tot het personenverkeer en het handelsvervoer, Rotter 172 dam het eerst in aanmerking komt als plaats van afvaart bij de vestiging van eene stoomvaart tus- schen Nederland en Éew-York waarbij nog komt: dat //Botterdam heeft ook voor eene stoomvaart 172 maatschappij groote en in hooge mate te waarderen voordeelen, omdat niet alleen bij de fabriek te Feijenoord gelegenheid bestaat tot reparatie van de schepen en werktuigen, maar ook omdat te Rot 172 terdam een drijvend droog dok is , waarin schepen van 3000 ton met een diepgang van 66 a, 60 de 172 cimeter kunnen worden opgenomen,— zijnde, volgens den schrijver, gelegenheid om te kunnen dokken een onmisbaar vereiachte. Terwijl de Heer Daum vermeent , dat alles wat ten gunste van Ylissingen wordt aangewend, met evenveel recht kan worden in toepassing gebracht op Rotterdam redeneert hij met weinige regelen het bezwaar van gesloten water en ijsgang tegen Rotterdam geopperd, weg. Hij wijst op Hamburg, en Bremen, ook aan rivieren gelegen, noorde 172 lijker dan Rotterdam en waar men dos spoediger en langer hinder van ijs heeft, eene omstandigheid //die niet heeft kunnen beletten , dat aldaar in de laatste jaren de stoomvaart aanzienlijk is uitgebreid en ten gevolge van dien de handel en het transito- verkeer eene ongekende vlugt hebben genomen” ergo gesloten water en ijsgang gedurende eenige weinige dagen in Tiet jaar mag niet als eene reden gelden , om het voor het tegenwoordige beate punt van uitgang voor onze stoomvaart naar Amerika te verwerpen. Reeds de tegenwoordige winter bewijst, dat ge 172 sloten water en ijsgang niet eenige dagen, maar weken , misschien maanden in het jaar kunnen duren (men denke slechts aan de winters van 1844 en 1856); dan is de stoomboot vaart tueschen Rot 172 terdam met Zuid-Duitschland , den Rijn langs, ge 172 durende geruimen tijd gestremd en kunnen de schepen uit Rotterdam geen zee kiezen. Reeds die thans zoo duidelijk aangewezen toestand maakt Ylissingen met zijn uitmuntenden haven verre weg verkieslijk boven Rotterdam. Al heelt die stad nog geen handel wat nog niet is, kan nog komen, vooral als Ylissingen verbonden is aan het Euro- peesch spoorwegnet en wat het gemis van dokken betreft reeds nu is er concessie aangevraagd tot het aanleggcn van dokken en andere havenwerken en als deze eenmaal bestaan , zal er dan nog wel eenige twijfel bestaan , of niet Ylissingen verre weg de voorkeur verdient boven Rotterdam ? Maar er is nog eene andere reden, waarom Ylis 172 singen eerder dan Rotterdam behoort in aanmer 172 king te komen , als plaats van afvaart naar New- York. Voor laatstgenoemde stad kunnen geene stoomschepen komen van die grootte en capaciteit als geschikt zijn voor de transatlantische vaart. Immers zoowel de Heer Jansen als de Kon. Ne 172 der], Stoomboot-Maatschappij hebben betoogd , dat voor deze vaart schepen moeten gebezigd worden van 2000 ton ladingsruimte en voor Rotterdam kunnen slechts schepen van 78 meters lengte bij een diepgang van 52 decimeters komen en zij zulten een gemeten inbond van bruto omstreeks 1500 en netto omstreeks 1000 tonnen hebben. //Bij een diepgang van 52 decimeters hebben deze de capa 172 citeit om te laden (zoo beweert de Heer Daum.) het water in de stoomketel, 25 ton (de ton gerekend op 1000 kilogrammen) steenkolen, de Equipage, 40 passagiers le klasse, 26 passagiers 2e klasse, ruim 400 passagiers 3de klasse (landverhuizers tusschendeks), provision en drinkwater voor de Equipage en de passagiers, scheeps- en machinebehoeften en 1000 ton (de (i ton gerekend op 1000 kilogrammen) lading.” Daarentegen kunnen schepen van 2000 ton la 172 dingsruimte vervoeren 500 landverhuizers en 100 pas 172 sagiers le en 2e klasse en op de terugreis naar Nederland eene lading van 3000 tonnen. Nu moge, wat de passagiers betreft, het verschil niet groot zijn, (ongeveer 140) ’t komt ons echter voor, dat de door den Heer Daum aangegeven schepen van onvoldoende ruimte zijn voor 400 emi 172 granten. Hij beroept zich wel op de //City of York, groot 1647 tonnen, die zelfs eenmaal 583 land 172 verhuizers vervoerde, maar 't is de vraag of die arme menschen toen niet opeengepakt waren als haringen 1 YVat aangaat de vraag: met hoeveel stoomschepen zal nu de dienst moeten worden begonnen ? meent de schrijver op grond van door hem aangegeven cijfers te mogen aannemen, dat bij eene directe stoomboot-verbinding tusschen Rotterdam en Nevv- York minstens op den overvoer van 10.000 perso 172 nen mag gerekend worden, //Ieder, zoo zegt hij, die met aandacht het kolossale verkeer van land 172 verhuizers heeft nagegaan , zal toch moeten erken 172 nen , dat een jaarlijksch overvoer van slechts 10.000 een zeer bescheiden deel uitmaakt van de 60,000 personen (die over Enjjeland, Havre, Hamburg en Bremen jaarlijks naar de Vereenigde Staten van Amerika roet bestemming naar New-York vertrek 172 ken) voor wie de kortste ey goedkoopste weg naar Amerika over Nederland loopt en die ook daarheen zullen trekken , zoodra ze er de middelen van ver 172 voer zullen vinden,” Is de Heer Daum, die absoluut eene stoomvaart tusschen Rotterdam en New-York wil tot stand brengen, niet al te overdreven in zijne verwachtin 172 gen ? Al is het waar, dat jaarlijks reeds 6U00 a 7000 landverhuizers over Rotterdam , Hull en Li 172 verpool naar Amerika reizen, wie kan verzekeren , dat deze van het middel van vervoer te Rotterdam zullen gebruik maken, vooral als zij vernemen of bevinden dat de stoomschepen aldaar niet van zulk eene voldoende ruimte zijn als elders ? De schrijver vergeet, o. i, dat, terwijl de stroom der landver 172 huizers nu eenmaal gaat over Bremen en Ham 172 burg , het moeilijk zal zijn, daaraan zoo spoedig eene andere richting te geven. Met meer grond valt te rekenen op een groot goederenvervoer, vooral als men in aanmer 172 king neemt het jaarlijks stijgende handelsverkeer tusschen Nederland en de Nieuwe wereld en de gunstige ligging van ons vaderland daarvoor, ook ten opzigte van de Rijnlanden en Zuid-Duitschland. Volgens den schrijver zijn er, om de dienst te kun 172 nen aanvangen, vier stoomschepen noodig, waarvan elk minstens zes reizen in het jaar kan maken. De gronden voor die berekening ontleent hij uit de geschiedenis der stoomschepen van de Bremer, Hamburger en andere Maatschappijen , en wij hebben daartegen geene bedenkingen. Het aanvankelijk benoodigde kapitaal moet volgens hem bedragen f 2,250,000. Hij begroot de jaar- lijksche ontvangsten op . . f 1,392,000 de jaarlijksche uitgaven op . ï // 897,000 voordeelig saldo f 495,000 zoodat, buiten rekening latende andere mogelijke ontvangsten, de aandeelhouders eene jaarlijksche rente van omstreeks, 7% over het bedrag hunner aandeelen zouden ontvangen. De Heer Daum merkt echter zeer wijselijk op dat nin hei algemeen bij de oprigting van indus 172 trieels ondernemingen het te verkrijgen dividend wel niet met eenige kans van zekerheid te bepalen is,” en wij zien niet in , dat de door hem gepro 172 jecteerde stoomvaartonderneraing op dien regel eene uitzondering zou maken, al beslaan er ook voor de te verwachten resultaten eenige gegevens. Deze zijn immers zoo onzeker en wisselvallig, dat zij niet kunnen dienen als een onfeilbaren grondslag van berekening. Hoe menige spoorwegmaatschappij ’t best fe vergelijken met eene stoomvaart werd opgericht waarbij op aannemelijke gronden schoone dividenden werden voorgespiegeld en toch werden ze nimmer bereikt! Zoo werd in I860 eene in 172 schrijving geopend op de lijn Warschau-Erom- berg en meende men dat deze, gerekend naar de resultaten der spoorweglyn Warschau-Weenen, binnen weinige jaren 7°/o zou rendeeren en thans, brengt ze niet meer op dan é°j a die de Russische regering, die de rente geguarandeerd had, nog wel heeft moeten voorschieten. Algemeene Nieuwstijdingen, DUITSCHLAND. Te Rosen, Glogau en Lieg- nitz worden op uitgebreide schaal maatregelen ge 172 nomen tot opneming van gevangenen. Volgens de Ostzee Zeitung hebben de provinciale militaire com 172 mandanten in last ontvangen ten spoedigste te zorgen voor geschikte gelegenheden tot plaatsing van 160,000 krijgsgevangenen. Men vermoedt dat dit bevel is uitgevaardigd met het oog op de aanstaande capi 172 tulatie van Parijs. Laatstleden Zondag verscheen in het station van den Westelijken spoorweg te Weenen een com 172 missaris van politie, vergezeld van een officier van het plaatselijke commando, en verlangde een in 172 spectie van 600 kisten, die uit Steyer aldaar waren eangevoerd en volgens den vrachtbrief machinenën moesten bevatten, De bezending was geadresseerd aan een Engels eb man te Weenen, zoo het heette tot verdere expeditie naar Italië. Bij de opening vond men echter geene machineriën , maar 13,000 stuks chassepot geweren, met bestemming om langs een omweg naar Frankrijk te worden verzonden. Het spreekt van zelf dat de geheele bezending in beslag werd genomen. De voortdurende opgewondenheid , waarin de soldaten verkeeren; de vermoeijenissen en ontbe 172 ringen ; het aanhoudend zien van bloed en verminkte lijken ;de vreesdij kb eden der gevechten, dit alles heeft zoo/lis de Rheinpfaitz meldt, op een groot ge'al rai- lilairen een treurigen zedelijaen invloed teweeggebragt. Bij velen is het zenuwgestel geheel geschokt, zij beven , hebben in hunne bewegingen iets buitenge 172 woons, onnatuurlijks, spreken veel op luiden toon, en smeeken steeds, wanneer zij op marsch zijn, hun oversten, om hen zoo mogelijk langs wegen te voeren, waar zij minstens gedurende eenige oogen- blikken het bulderen van hel geschut, het geknet 172 ter der geweren niet kunnen hooren. Deze toestand, is bij velen reeds in volslagen krankzinnigheid over 172 gegaan. Omtrent de laatste gebeurtenissen op het oorlogsterrein schrijft Julius von Wickede aan de Kölnische Zeitung, dat, als men die met een kalm oog gadeslaat, de Duitschers reden hebben zich te verheugen, zonder echter nog te jubelen. Op ver 172 schillende punten is de vijand wel is waar 'bepaald teruggeworpen, maar de behaalde zegepralen kostten de Duitschers steeds vele oilers, en de daardoor verkregen resultaten waren niet van veel beteekenis. De Franschen strijden wel is waar onhandig, maar gewoonlijk met den moed der wanhoop en bet fa- natismus der wraak. Hunne scharen worden steeds teruggeworpen ; de voortreffelijke duitsche artillerie verplettert er duizenden bij duizenden ; de goed be 172 reden kavailerie maakt eiken dag nieuwe gevangenen, zoodat de vestingen in Duitschland meer dan over 172 vol zijn maar altijd vormen zich nieuwe leger 172 scharen ; Frankrijk biedt een tegenstand en legt eene energie aan den dag, die men bij de Fran 172 schen niet had verwacht. Het land moet ten on 172 der en het zal ook ten onder gebragt worden , daaromtrent kan geen twijfel bestaan, maar wan 172 neer , en of er niet voor dien tijd aan beide kanten stroomen bloeds zullen vloeijen ? hierover is men het volstrekt niet eens. Laten wij hopen dat de val van Parijs ons de vrede zal brengen. Dat de Fran 172 schen nog altijd met moed bezield zijn, wordt voor 172 namelijk bewezen door het noord-oostelijke leger, dat door Faidherbe wordt aangevoerd. Men zegt, dat onder anderen zich bij deze armee 12000 ma 172 trozen en mariniers bevinden. Onlangs was ik in de gelegenheid , met een marine-ofKcier te spreken, wiens arm geamputeerd was. Hij zeide mij o. s., dat de fransche vloot zich gedurende den afgeloopen zomer in de Oost- en Noordzee zoodanig gecom- promiteerd had , dat alle marine-officieren overtuigd zijn , dat zij iets zeer buitengewoons moesten doen, indien zij het geheele land niet ten spot willen zijn. Aangezien thans de meeste oorlogschepen in de ha 172 vens van Brest en Cherbourg liggen, hebben bijna alle officieren en manschappen bij het leger te lande