Tekstweergave van nieuwe_tielsche_courant-18710121-001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
1871.
Acht
en
Twintigste
Jaargang.
1492.
1BÜWE
miSCHB
VOOR
DE
STAD
EN
Abonncments-prljs:
Per
jaar
.
.
/
2,60,
Franco
per
post
-
3,—
Advertenflën:
Van
édn
tot
zes
regels
60
Cents.
Voor
eiken
regel
meer
10
Cents,
HET
ARRONDISSEMENT.
Zaturdag
21
Jamiarij.
De
Uitgave:
geschiedt
eiken
Dingsdag-
en
Vrijdag-Avond.
Verkrijgbaar:
bij
den
Uitgever;
bij
alle
Boekhandelaren
-
en
Postkantoren
in
dit
Eijk,
Alfvertcntipn
voor
deze
Courant
worden
voor
Duitechland,
Oostenrijk
en
Zwitserland
aangenomen
door
lïaaseHStcin
&
Vogler,
Expeditic-Kantoor
van
Advertentiën
te
Hamburg,
Lubeck,
Irankfort
a.
M.,
Berlijn,
Leipzig,
Dresden,
Breslau,
Keulen,
Stuttgart,
Weenen,
Praag,
Bazel,
Zürieh,
St.
Qallen,
Génève
en
Lausanne.
-I
f
11,75
'11,25
'
8,75
-
8,75
»
6,25
»
4,75
'10,—
#
9,—
'12,60
'12,
0.
»—,—
-
1
'—,—
g
dezelve
[aver
ruini
Irwten
als
is
weinig
ir
handel,
verkocht;
5;
Peters-
r
korting.
2;
Peters-
kt:
Mairt
)ber
f
208,
ctober
d£
eranderd
;
id
F
51i
;
f
44
3
/i
a
ngeboden;
April
cn
,
Nov.
eu
itie
f
27
Kurderen
0
a
240
;
>eijen
prijs
kens
58
a
narkt
was
aanvceren
Ï
tot
hoo-
r
raag.
aapolie
dC
30
en
te
H-
op
aange-
gge.
br.
52
l
/
i
;
;
April—
)0
EB
netto
r
Jan.
164
Kogge
per
mk,
bco.,
n
111
per
Mei
30%.
I
5
/
6
,
Maart
/s
,
Maart
.6%,
Met
Faal.
Tiel.
OPENBARE
VERGADERING
van
den
Raad
der
Gemeente
Tiel,
op
Zaturdag
den
21
Jan
narij
aanstaande,
des
namiddags
ten
12&
uur.
an
Loon.
De
Stoombootwaart
op
Koord
Amerika.
II.
De
brochure
van
den
Heer
Daum
strekt
voor
172
namelijk
om
te
betoogen
,
dat,
met
betrekking
tot
het
personenverkeer
en
het
handelsvervoer,
Rotter
172
dam
het
eerst
in
aanmerking
komt
als
plaats
van
afvaart
bij
de
vestiging
van
eene
stoomvaart
tus-
schen
Nederland
en
Éew-York
—
waarbij
nog
komt:
dat
//Botterdam
heeft
ook
voor
eene
stoomvaart
172
maatschappij
groote
en
in
hooge
mate
te
waarderen
voordeelen,
omdat
niet
alleen
bij
de
fabriek
te
Feijenoord
gelegenheid
bestaat
tot
reparatie
van
de
schepen
en
werktuigen,
maar
ook
omdat
te
Rot
172
terdam
een
drijvend
droog
dok
is
,
waarin
schepen
van
3000
ton
met
een
diepgang
van
66
a,
60
de
172
cimeter
kunnen
worden
opgenomen,—
zijnde,
volgens
den
schrijver,
gelegenheid
om
te
kunnen
dokken
een
onmisbaar
vereiachte.
Terwijl
de
Heer
Daum
vermeent
,
dat
alles
wat
ten
gunste
van
Ylissingen
wordt
aangewend,
met
evenveel
recht
kan
worden
in
toepassing
gebracht
op
Rotterdam
—
redeneert
hij
met
weinige
regelen
het
bezwaar
van
gesloten
water
en
ijsgang
tegen
Rotterdam
geopperd,
weg.
Hij
wijst
op
Hamburg,
en
Bremen,
ook
aan
rivieren
gelegen,
noorde
172
lijker
dan
Rotterdam
en
waar
men
dos
spoediger
en
langer
hinder
van
ijs
heeft,
eene
omstandigheid
//die
niet
heeft
kunnen
beletten
,
dat
aldaar
in
de
laatste
jaren
de
stoomvaart
aanzienlijk
is
uitgebreid
en
ten
gevolge
van
dien
de
handel
en
het
transito-
verkeer
eene
ongekende
vlugt
hebben
genomen”
—
ergo
gesloten
water
en
ijsgang
gedurende
eenige
weinige
dagen
in
Tiet
jaar
mag
niet
als
eene
reden
gelden
,
om
het
voor
het
tegenwoordige
beate
punt
van
uitgang
voor
onze
stoomvaart
naar
Amerika
te
verwerpen.
Reeds
de
tegenwoordige
winter
bewijst,
dat
ge
172
sloten
water
en
ijsgang
niet
eenige
dagen,
maar
weken
,
misschien
maanden
in
het
jaar
kunnen
duren
(men
denke
slechts
aan
de
winters
van
1844
en
1856);
dan
is
de
stoomboot
vaart
tueschen
Rot
172
terdam
met
Zuid-Duitschland
,
den
Rijn
langs,
ge
172
durende
geruimen
tijd
gestremd
en
kunnen
de
schepen
uit
Rotterdam
geen
zee
kiezen.
Reeds
die
thans
zoo
duidelijk
aangewezen
toestand
maakt
Ylissingen
met
zijn
uitmuntenden
haven
verre
weg
verkieslijk
boven
Rotterdam.
Al
heelt
die
stad
nog
geen
handel
—
wat
nog
niet
is,
kan
nog
komen,
vooral
als
Ylissingen
verbonden
is
aan
het
Euro-
peesch
spoorwegnet
en
wat
het
gemis
van
dokken
betreft
—
reeds
nu
is
er
concessie
aangevraagd
tot
het
aanleggcn
van
dokken
en
andere
havenwerken
—
en
als
deze
eenmaal
bestaan
,
zal
er
dan
nog
wel
eenige
twijfel
bestaan
,
of
niet
Ylissingen
verre
weg
de
voorkeur
verdient
boven
Rotterdam
?
Maar
er
is
nog
eene
andere
reden,
waarom
Ylis
172
singen
eerder
dan
Rotterdam
behoort
in
aanmer
172
king
te
komen
,
als
plaats
van
afvaart
naar
New-
York.
Voor
laatstgenoemde
stad
kunnen
geene
stoomschepen
komen
van
die
grootte
en
capaciteit
als
geschikt
zijn
voor
de
transatlantische
vaart.
Immers
zoowel
de
Heer
Jansen
als
de
Kon.
Ne
172
der],
Stoomboot-Maatschappij
hebben
betoogd
,
dat
voor
deze
vaart
schepen
moeten
gebezigd
worden
van
2000
ton
ladingsruimte
en
voor
Rotterdam
kunnen
slechts
schepen
van
78
meters
lengte
bij
een
diepgang
van
52
decimeters
komen
en
zij
zulten
een
gemeten
inbond
van
bruto
omstreeks
1500
en
netto
omstreeks
1000
tonnen
hebben.
//Bij
een
diepgang
van
52
decimeters
hebben
deze
de
capa
172
citeit
om
te
laden
(zoo
beweert
de
Heer
Daum.)
het
water
in
de
stoomketel,
25
ton
(de
ton
gerekend
op
1000
kilogrammen)
steenkolen,
de
Equipage,
40
passagiers
le
klasse,
26
passagiers
2e
klasse,
ruim
400
passagiers
3de
klasse
(landverhuizers
tusschendeks),
provision
en
drinkwater
voor
de
Equipage
en
de
passagiers,
scheeps-
en
machinebehoeften
en
1000
ton
(de
(i
ton
gerekend
op
1000
kilogrammen)
lading.”
Daarentegen
kunnen
schepen
van
2000
ton
la
172
dingsruimte
vervoeren
500
landverhuizers
en
100
pas
172
sagiers
le
en
2e
klasse
en
op
de
terugreis
naar
Nederland
eene
lading
van
3000
tonnen.
Nu
moge,
wat
de
passagiers
betreft,
het
verschil
niet
groot
zijn,
(ongeveer
140)
’t
komt
ons
echter
voor,
dat
de
door
den
Heer
Daum
aangegeven
schepen
van
onvoldoende
ruimte
zijn
voor
400
emi
172
granten.
Hij
beroept
zich
wel
op
de
//City
of
York,
groot
1647
tonnen,
die
zelfs
eenmaal
583
land
172
verhuizers
vervoerde,
maar
't
is
de
vraag
of
die
arme
menschen
toen
niet
opeengepakt
waren
als
haringen
1
YVat
aangaat
de
vraag:
met
hoeveel
stoomschepen
zal
nu
de
dienst
moeten
worden
begonnen
?
meent
de
schrijver
op
grond
van
door
hem
aangegeven
cijfers
te
mogen
aannemen,
dat
bij
eene
directe
stoomboot-verbinding
tusschen
Rotterdam
en
Nevv-
York
minstens
op
den
overvoer
van
10.000
perso
172
nen
mag
gerekend
worden,
//Ieder,
zoo
zegt
hij,
die
met
aandacht
het
kolossale
verkeer
van
land
172
verhuizers
heeft
nagegaan
,
zal
toch
moeten
erken
172
nen
,
dat
een
jaarlijksch
overvoer
van
slechts
10.000
een
zeer
bescheiden
deel
uitmaakt
van
de
60,000
personen
(die
over
Enjjeland,
Havre,
Hamburg
en
Bremen
jaarlijks
naar
de
Vereenigde
Staten
van
Amerika
roet
bestemming
naar
New-York
vertrek
172
ken)
voor
wie
de
kortste
ey
goedkoopste
weg
naar
Amerika
over
Nederland
loopt
en
die
ook
daarheen
zullen
trekken
,
zoodra
ze
er
de
middelen
van
ver
172
voer
zullen
vinden,”
Is
de
Heer
Daum,
die
absoluut
eene
stoomvaart
tusschen
Rotterdam
en
New-York
wil
tot
stand
brengen,
niet
al
te
overdreven
in
zijne
verwachtin
172
gen
?
Al
is
het
waar,
dat
jaarlijks
reeds
6U00
a
7000
landverhuizers
over
Rotterdam
,
Hull
en
Li
172
verpool
naar
Amerika
reizen,
wie
kan
verzekeren
,
dat
deze
van
het
middel
van
vervoer
te
Rotterdam
zullen
gebruik
maken,
vooral
als
zij
vernemen
of
bevinden
dat
de
stoomschepen
aldaar
niet
van
zulk
eene
voldoende
ruimte
zijn
als
elders
?
De
schrijver
vergeet,
o.
i,
dat,
terwijl
de
stroom
der
landver
172
huizers
nu
eenmaal
gaat
over
Bremen
en
Ham
172
burg
,
het
moeilijk
zal
zijn,
daaraan
zoo
spoedig
eene
andere
richting
te
geven.
Met
meer
grond
valt
te
rekenen
op
een
groot
goederenvervoer,
vooral
als
men
in
aanmer
172
king
neemt
het
jaarlijks
stijgende
handelsverkeer
tusschen
Nederland
en
de
Nieuwe
wereld
en
de
gunstige
ligging
van
ons
vaderland
daarvoor,
ook
ten
opzigte
van
de
Rijnlanden
en
Zuid-Duitschland.
Volgens
den
schrijver
zijn
er,
om
de
dienst
te
kun
172
nen
aanvangen,
vier
stoomschepen
noodig,
waarvan
elk
minstens
zes
reizen
in
het
jaar
kan
maken.
De
gronden
voor
die
berekening
ontleent
hij
uit
de
geschiedenis
der
stoomschepen
van
de
Bremer,
Hamburger
en
andere
Maatschappijen
,
en
wij
hebben
daartegen
geene
bedenkingen.
Het
aanvankelijk
benoodigde
kapitaal
moet
volgens
hem
bedragen
f
2,250,000.
Hij
begroot
de
jaar-
lijksche
ontvangsten
op
.
.
f
1,392,000
de
jaarlijksche
uitgaven
op
.
ï
//
897,000
voordeelig
saldo
f
495,000
zoodat,
buiten
rekening
latende
andere
mogelijke
ontvangsten,
de
aandeelhouders
eene
jaarlijksche
rente
van
omstreeks,
7%
over
het
bedrag
hunner
aandeelen
zouden
ontvangen.
De
Heer
Daum
merkt
echter
zeer
wijselijk
op
dat
nin
hei
algemeen
bij
de
oprigting
van
indus
172
trieels
ondernemingen
het
te
verkrijgen
dividend
wel
niet
met
eenige
kans
van
zekerheid
te
bepalen
is,”
en
wij
zien
niet
in
,
dat
de
door
hem
gepro
172
jecteerde
stoomvaartonderneraing
op
dien
regel
eene
uitzondering
zou
maken,
al
beslaan
er
ook
voor
de
te
verwachten
resultaten
eenige
gegevens.
Deze
zijn
immers
zoo
onzeker
en
wisselvallig,
dat
zij
niet
kunnen
dienen
als
een
onfeilbaren
grondslag
van
berekening.
Hoe
menige
spoorwegmaatschappij
—
’t
best
fe
vergelijken
met
eene
stoomvaart
—
werd
opgericht
waarbij
op
aannemelijke
gronden
—
schoone
dividenden
werden
voorgespiegeld
en
toch
werden
ze
nimmer
bereikt!
Zoo
werd
in
I860
eene
in
172
schrijving
geopend
op
de
lijn
Warschau-Erom-
berg
en
meende
men
dat
deze,
gerekend
naar
de
resultaten
der
spoorweglyn
Warschau-Weenen,
binnen
weinige
jaren
7°/o
zou
rendeeren
en
thans,
brengt
ze
niet
meer
op
dan
é°j
a
die
de
Russische
regering,
die
de
rente
geguarandeerd
had,
nog
wel
heeft
moeten
voorschieten.
Algemeene
Nieuwstijdingen,
DUITSCHLAND.
Te
Rosen,
Glogau
en
Lieg-
nitz
worden
op
uitgebreide
schaal
maatregelen
ge
172
nomen
tot
opneming
van
gevangenen.
Volgens
de
Ostzee
Zeitung
hebben
de
provinciale
militaire
com
172
mandanten
in
last
ontvangen
ten
spoedigste
te
zorgen
voor
geschikte
gelegenheden
tot
plaatsing
van
160,000
krijgsgevangenen.
Men
vermoedt
dat
dit
bevel
is
uitgevaardigd
met
het
oog
op
de
aanstaande
capi
172
tulatie
van
Parijs.
—
Laatstleden
Zondag
verscheen
in
het
station
van
den
Westelijken
spoorweg
te
Weenen
een
com
172
missaris
van
politie,
vergezeld
van
een
officier
van
het
plaatselijke
commando,
en
verlangde
een
in
172
spectie
van
600
kisten,
die
uit
Steyer
aldaar
waren
eangevoerd
en
volgens
den
vrachtbrief
machinenën
moesten
bevatten,
De
bezending
was
geadresseerd
aan
een
Engels
eb
man
te
Weenen,
zoo
het
heette
tot
verdere
expeditie
naar
Italië.
Bij
de
opening
vond
men
echter
geene
machineriën
,
maar
13,000
stuks
chassepot
geweren,
met
bestemming
om
langs
een
omweg
naar
Frankrijk
te
worden
verzonden.
Het
spreekt
van
zelf
dat
de
geheele
bezending
in
beslag
werd
genomen.
—
De
voortdurende
opgewondenheid
,
waarin
de
soldaten
verkeeren;
de
vermoeijenissen
en
ontbe
172
ringen
;
het
aanhoudend
zien
van
bloed
en
verminkte
lijken
;de
vreesdij
kb
eden
der
gevechten,
dit
alles
heeft
zoo/lis
de
Rheinpfaitz
meldt,
op
een
groot
ge'al
rai-
lilairen
een
treurigen
zedelijaen
invloed
teweeggebragt.
Bij
velen
is
het
zenuwgestel
geheel
geschokt,
zij
beven
,
hebben
in
hunne
bewegingen
iets
buitenge
172
woons,
onnatuurlijks,
spreken
veel
op
luiden
toon,
en
smeeken
steeds,
wanneer
zij
op
marsch
zijn,
hun
oversten,
om
hen
zoo
mogelijk
langs
wegen
te
voeren,
waar
zij
minstens
gedurende
eenige
oogen-
blikken
het
bulderen
van
hel
geschut,
het
geknet
172
ter
der
geweren
niet
kunnen
hooren.
Deze
toestand,
is
bij
velen
reeds
in
volslagen
krankzinnigheid
over
172
gegaan.
—
Omtrent
de
laatste
gebeurtenissen
op
het
oorlogsterrein
schrijft
Julius
von
Wickede
aan
de
Kölnische
Zeitung,
dat,
als
men
die
met
een
kalm
oog
gadeslaat,
de
Duitschers
reden
hebben
zich
te
verheugen,
zonder
echter
nog
te
jubelen.
Op
ver
172
schillende
punten
is
de
vijand
wel
is
waar
'bepaald
teruggeworpen,
maar
de
behaalde
zegepralen
kostten
de
Duitschers
steeds
vele
oilers,
en
de
daardoor
verkregen
resultaten
waren
niet
van
veel
beteekenis.
De
Franschen
strijden
wel
is
waar
onhandig,
maar
gewoonlijk
met
den
moed
der
wanhoop
en
bet
fa-
natismus
der
wraak.
Hunne
scharen
worden
steeds
teruggeworpen
;
de
voortreffelijke
duitsche
artillerie
verplettert
er
duizenden
bij
duizenden
;
de
goed
be
172
reden
kavailerie
maakt
eiken
dag
nieuwe
gevangenen,
zoodat
de
vestingen
in
Duitschland
meer
dan
over
172
vol
zijn
—
maar
altijd
vormen
zich
nieuwe
leger
172
scharen
;
Frankrijk
biedt
een
tegenstand
en
legt
eene
energie
aan
den
dag,
die
men
bij
de
Fran
172
schen
niet
had
verwacht.
Het
land
moet
ten
on
172
der
—
en
het
zal
ook
ten
onder
gebragt
worden
,
daaromtrent
kan
geen
twijfel
bestaan,
maar
wan
172
neer
,
en
of
er
niet
voor
dien
tijd
aan
beide
kanten
stroomen
bloeds
zullen
vloeijen
?
—
hierover
is
men
het
volstrekt
niet
eens.
Laten
wij
hopen
dat
de
val
van
Parijs
ons
de
vrede
zal
brengen.
Dat
de
Fran
172
schen
nog
altijd
met
moed
bezield
zijn,
wordt
voor
172
namelijk
bewezen
door
het
noord-oostelijke
leger,
dat
door
Faidherbe
wordt
aangevoerd.
Men
zegt,
dat
onder
anderen
zich
bij
deze
armee
12000
ma
172
trozen
en
mariniers
bevinden.
Onlangs
was
ik
in
de
gelegenheid
,
met
een
marine-ofKcier
te
spreken,
wiens
arm
geamputeerd
was.
Hij
zeide
mij
o.
s.,
dat
de
fransche
vloot
zich
gedurende
den
afgeloopen
zomer
in
de
Oost-
en
Noordzee
zoodanig
gecom-
promiteerd
had
,
dat
alle
marine-officieren
overtuigd
zijn
,
dat
zij
iets
zeer
buitengewoons
moesten
doen,
indien
zij
het
geheele
land
niet
ten
spot
willen
zijn.
Aangezien
thans
de
meeste
oorlogschepen
in
de
ha
172
vens
van
Brest
en
Cherbourg
liggen,
hebben
bijna
alle
officieren
en
manschappen
bij
het
leger
te
lande