Tekstweergave van nieuwe_tielsche_courant-18710128-001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
1871.
Acht
en
Twintigste
Jaargang.
1494.
f
11,75
,11,25
,
8,75
,
8,75
,
6,25
'
4,75
,10,—
"—r
=
,
9,—
,12,50
,12,—
n
goed
aarsch.
aanbie*
weinig
handel.
Galntz
f
200,
gewone
I
Op
i
f
205,
i
9
vat
diangel
ig
wil
172
le
stad
OT,
en
3g
iets
f
337
a
;
58
HI1DVI
TIELSCHE
C0ÜBA8T
VOOR
DE
STAD
EN
Aboimements-prij
s:
Per
jaar
.
.
ƒ
2,60.
Franco
per
post
-
3,—
Advertenflën;
Van
één
tot
zes
regels
60
Centa.
Voor
eiken
regel
meer
10
Cents,
HET
ARRONDISSEMENT.
De
Uitgave
s
geschiedt
eiken
Dingsdag-
en
Vrijdag-Avond.
Zaturdag
28
January.
Verkrijgbaar:
bij
den
Uitgever;
bij
alle
Boekhandelaren
en
Postkantoren
in
dit
Bijk.
A
voor
deze
Courant
worden
voor
Dnitsohland,
Oostenrijk
cn
Zwitserland
aangenomen
door
Haasensteln
Vogier,
Expeditie-Kantoor
van
Advertentiën
te
Hamhtrg,
Lnbeclc,
Irankfort
a.
M.,
Berlijn,
Zeipgig,
Dresden,
Breslau,
Keulen,
hiuügart,
Weenen,
Fraag,
Bazel,
Zürich,
St.
Gallen,
Génève
en
Lausanne.
AFKONDIGING.
De
Burgemeester
der
Gemeente
Tiel;
Gelet
op
het
bepaalde
bij
Art.
7
der
Wet
van
4
Jnlij
1860
(Staatsblad
do.
87)
regelende
het
kies-
regt
enz.
Noodigt
de
inwoners
dezer
Gemeente
uit,
om,
zoo
zij
elders,
in
de
directe
belastingen
zijn
aan
172
geslagen,
daarvan
voor
den
15
February
aanstaande
te
doen
blijken,
zullende
dagelijks
(uitgezonderd
des
Zondags)
van
des
voormiddags
10
tot
des
namiddags
1
uur,
ter
Plaatselijke
Secretarie
daar
172
toe
gelegenheid
bestaan.
En
is
hiervan
afkondiging
geschied
waar
het
behoort.
Tiel,
den
23
January
1871.
De
Burgemeester
voornoemd,
(get.)
B.
HASSELMAN.
Correspondentie.
Het
stuk
getiteld
//de
Ministerverwisselmg”,
zal
in
het
volgend
nummer
worden
opgenomen.
De
Stoonibootvoart
op
IK
oord-Amerika.
III.
Slechts
weinige
dagen
na
het
verschijnen
van
de
door
ons
besproken
brochure
van
den
Heer
Daum,
werd
het
publiek
verrast
door
de
tijding
dat
te
Botterdam
eene
vereeniging
voor
eene
Directe
Stoomvaart
naar
Amerika
met
een
kapitaal
van
f
900.000
onder
Directie
van
de
He
eren
Plate,
Keuchlin
en
Co.
was
tot
stand
gekomen.
Wij
ge-
looven
niet
dat
de
brochure
van
den
Heer
Daum
aanleiding
heeft
gegeven
tot
het
stichten
dier
ver
172
eeniging
,
maar
dat
het
plan
daartoe
reeds
lang
heeft
bestaan;
de
circulaire
en
het
daarbij
gevoegd
//kort
woord
over
het
plan
van
de
Directe
Stoomvaart
naar
Amerika”
(ons
welwillend
ter
inzage
verstrekt)
zijn
toch
gedagteekend
14
December
1870.
Of
nu
het
nieuwe
plan
dat
van
Botterdam
uitgaat,
op
de
goedkeuring
van
den
Heer
Daum
mag
rekenen,
betwyfeten
wij:
hij
toch
achtte
een
kapitaal
van
f
2,250,000
voor
de
atlantische
stoomvaart
noodig
en
wilde
vier
stoomschepen
voor
die
vaart
bezigen,
en
de
nieuwe
Vennootschap
te
Botterdam
zal
voor-
loopig
slechts
beginnen
met
twee
stoomschepen
en
heeft
over
een
niet
zeer
groot
kapitaal
te
beschik
172
ken.
Daarentegen
ziet
nu
de
Heer
Daum
vervuld,
wat
hij
vooral
wens
elite
:
Botterdam
is
tot
plaats
van
afvaart
gekozen.
Kan
nu
dit
plan
geacht
worden
levensvatbaar
te
zijn?
Het
dankt
zijne
geboorte
aan
de
overtuiging
van
de
volstrekte
noodzakelijkheid
van
eene
stoomvaart
voor
ons
land
op
Amerika.
Zie
hier
wat
hierom
172
trent
de
circulaire,
door
geachte
Botlerdamsche
handelaren
en
handelshuizen
onderteekend,
inhoudt.
//Na
al
wat
over
het
belang
dier
zaak
reeds
in
publieke
geschriften
gezegd
is,
gelooven
wij
het
wenschelijke,
zelfs
het
noodzakelijke
van
die
vaart
als
algemeen
erkend
te
mogen
aannemen.
Een
ieder
weet,
dat
de
natuurlijke
weg
voor
goederen
en
landverhuizers
van
een
groot
deel
van
Duitsch-
land
naar
Amerika
ligt
over
ons
tand;
de
waterweg
levert
ons
uit
Duitse
bland
het
meerendeel
der
tran-
sito-goederen,
en
de
directe
overlading
uit
het
Bhijnschip
in
de
Stoomboot
zal
aan
onze
vaart
een
natuurlijke
voorkeur
verschaffen.
Eens
moet
dan
ook
die
weg
gevolgd
worden,
want
op
den
langen
duur
volgen
de
goederen
den
koristen
weg;
de
vraag
is
alleen,
of
onze
nako
172
melingen
,
dan
wel
ot
wij
zelve
de
voordeelen
van
die
vaart
zullen
trekken,
Die
voordeelen
bestaan
niet
alleen
in
de
verdiensten
van
de
Stoombooten
zelve,
en
van
hen
die
met
de
espeditie
van
het
transito
goed
belast
worden
,
maar
ook,
en
zelfs
veel
meer,
in
den
eigen
handel,
die
altijd
door
den
Iransito-handel
bevorderd
wordt.
In
eigen
handel
gaat
ons
land,
vergeleken
met
naburige
landen,
niet
vooruit.
Dralen
wij
nog
langer
met
het
tot
stand
brengen
onzer
directe
stoom-gemeen-
schap
met
Amerika,
dan
vestigt
die
eigen
handel
zich
geheel
bij
onze
naburen;
en
terwijl
transito
172
handel
zich
spoedig
wijzigt,
wordt
eigen
handel
niet
dan
met
groote
inspanning
en
na
lange
jaren
.
e
*
Moe
land
naar
het
andere
orergebragt.
vVij
zijn
dan
ook
zóó
overtuigd
van
de
volstrekte
noodzakelijkheid
van
deze
stoomvaart
op
Amerika,
indien
men
de
middelen
van
bestaan
voor
ons
zelve.
en
de
onzen
niet
wil
zien
verdwijnen,
dat
wij
daarvoor
een
geldelijk
offer
zouden
willen
brengen,
indien
dit
noodig
was.”
Wat
nu
het
kapitaal
der
vennootschap
betreft,
het
zal
bestaan
uit
hoogstens
f
1.350,000
verdeeld
in
3
seriën
,
elk
van
90
aandeelen
a
f
5000
—
voorloopig
schijnt
slechts
eene
serie
te
worden
uit
172
gegeven.
//Men
brengt
—
zegt
het
kort
woord
—
een
kapitaal
bijeen
van
f
460/m.
ia
den
vorm
van
een
Commanditaire
Vennootschap.
Daarbij
leent
men
een
gelijk
bedrag
van
een
combinatie,
die
zich
daartoe
gevormd
heeft.
Met
die
f
900/m
laat
men
twee
booten
bouwen
van
ca,
f
700/m,
zoodat
men
ca
f
200/m
heelt
als
bedrijfskapitaal
en
voor
onver
172
hoopt
verlies
in
de
eerste
jaren.”
Die
booten
zul
172
len
zijn
eerste
klasse
stoomschepen,
die
behalve
de
kolen
voor
eigen
gebruik,
ruimte
hebben
voor
1300
ton
lading
en
400
landverhuizers,
paardenkracht
190:
de
oeertogt
zal
geschieden
in
14
ü
16
dagen
en
zij
zullen
geschikt
zijn
om
tot
voor
Rotterdam
te
komen.
Men
rekent
dat
deze
booten
elf
reizen
per
jaar
zullen
doen
,
dat
de
ontvangsten
per
reis
zullen
zijn
f
53.700
de
uitgaven
//
41.266.30
zoodat
de
winst
per
reis
f
12.433.70
zou
zijn.
Mochten
deze
winsten
behaald
worden,
dan
zou
172
den
de
aandeelhouders
kunnen
genieten
ca,
17°/o.
Belooft
nu
de
zaak
een
goed
resultaat
?
De
circulaire
zegt
hieromtrent:
«De
directe
vaart,
zoo
als
die
door
ons
geprojecteerd
is,
zal
naar
menschelijke
berekeningen,
reeds
binnen
zeer
korten
tijd
voordeel
geren,
omdat
wij
daarvoor
niet
noodig
hebben
eene
uitbreiding
van
het
verkeer.
De
goederen
en
passagiers,
die
m
reeds
over
hier
gaan
zijn
meer
dan
voldoende
voor
onze
booten."
//Zelfs
al
neemt
men
alleen
(voegt
het
Korte
woord
enz.
er
bij)
in
aanmerking
de
goederen
en
passa
172
giers
,
die
in
gewone
tijden
over
hier,
via
Enge
172
land
er.
Bremen,
naar
en
van
N.-Amerika
gescheept
worden,
zoo
belooft
de
zaak
een
gunstig
resultaat.
Het
is
dus
geen
verkeer
dat
verwacht
wordt,
maar
dat
men
reeds
heeft,
en
men
kan
geen
denkbare
reden
vinden,
waarom
die
goederen
en
passagiers
als
eens
onze
vaart,
in
plaats
van
deze,
een
lango
172
ren
weg
zouden
kiezen:
integendeel
het
verkeer
zal
daardoor
stellig
toenemen.”
Wij
moeten
erkennen
,
dat
de
aan
gegeven
gron
172
den
van
dien
aard
zijn
dat
zij
groote
kans
geven
op
het
welslagen
der
onderneming,
—
maar
wat
ons
vooral
vertrouwen
in
de
zaak
inboezemt
—
is,
dat
zij
niet
op
touw
is
gezet
ten
behoeve
van
de
Directeuren,
noch
ook
//om
voor
iemand
wien
men
genegen
is
een
Maatschappij
of
eene
zaak
op
te
rigten
van
welke
hij
geen
kennis
heeft”
—
neen
!
aanzienlijke
kooplieden
en
handelshuizen
hebben
getoond
door
zich
te
vereenigen
en
voor
een
groot
kapitaal
in
te
schrijven,
dat
zij
niet
twij
172
felen
aan
zijn
levensvatbaarheid.
En
zij
doen
dit
in
een
tijd
dat
zoo
vele
nieuwe
ondernemingen
(de
O.
I.
Maatschappij
van
Lijfrente,
de
Fabriek
van
Stoomwerktuigen
te
Amsterdam
en
onderscheidene
andere
Vennootschappen
en
Fabrieken)
niets
dan
verlies
opleverden
I
Getuigt
dit
niet
van
moed
en
vertrouwen
in
eene
zaak,
over
welker
vooruit
172
zichten
de
meeeten
hebben
kunnen
oordeelen,
waar
172
van
men
de
kansen
wel
zal
hebben
overwogen,
voordat
men
er
aan
deel
nam
?
Men
heeft
aanmerking
gemaakt
op
den
vorm
van
Commanditaire
Vennootschap
en
opgemerkt,
dat
in
dezen
vorm
bedrog
tegenover
het
publiek
kan
ge
172
pleegd
worden.
De
steller
van
het
Kort
woord
(de
Heer
M.
Mees)
voert
hiertegen
aan
,
dat
het
172
zelfde
kan
gebeuren
by
Naamlooze
Maatschappyen,
zooals
helaas!
ook
hier
te
lande
herbaaldelijk
ge
172
schied
is.
#Maar
terwijl
er
natuurlijk
geen
plan
is
voor
misleiding,
zijn
er
zeer
geldige
redenen
,
waarom
de
laatste
vorm
in
dit
geval
beter
is.
Vooreerst
is
het
veel
gemakkelijker,
als
men
de
zaak
later
wil
wijzigen
een
contract
te
veranderen,
zoo
als
bij
een
Commanditaire
Vennootschap
noodig
is,
dan
de
statuten
te
veranderen
met
den
omslag
van
de
koninklijke
goedkeuring,
zoo
als
bij
een
Naamlooze
Vennootschap
zou
moeten
geschieden.
Maar
bovendien,
als
men
in
aanmerking
neemt,
dat
de
besturende
vennooten
toch
werkelijk
aan
172
sprakelijk
zijn
tegenover
derden
voor
verliezen
bo
172
ven
het
Commanditaire
kapitaal,
dan
hebben
de
aandeelhouders
daarin
nog
meer
waarborg,
dat
de
zaken
goed
bestuurd
zullen
worden,
wanneer
men,
zoo
als
in
deze,
aansprakelijke
vennooten
heeft,
die
een
uitstekende
reputatie
te
verliezen
hebben.
Be
172
kwaamheid
en
goede
trouw
zijn
meer
waard
dan
groot
eigen
vermogen
,
en
die
kwaliteiten
zijn
niet
altijd
vereenigd
te
vinden.
Daarom
is
bepaald
,
dat
men
aansprakelijke
vennooten
kan
nemen,
die
elk
slechts
één
aandeel
op
hun
naam
hebben.”
Over
de
vraag,
waarom
niet
in
eens
met
meer
172
dere
booten
wordt
begonnen,
zegt
de
circulaire
van
de
oprichters
het
volgende
:
//En
wij
beginnen
in
’t
klein
,
omdat
de
ondervinding
leert,
dat
zaken
,
die
in
eens
op
grooten
schaal
begonnen
worden,
in
den
regel
verlies
geven.
Ons
plan
is,
om
met
be-
zadigheid
maar
met
kracht
vooruit
te
gaan.
Wij
beginnen
met
twee
eigen
booten,
om
zoo
spoedig
mogelijk
meerdere
booten
te
charteren,
of
het
kapi
172
taal
uit
te
breiden
en
meerdere
booten
bij
te
bou
172
wen.
Wij
zijn
het
allen
eens,
dat
men
met
meer
172
dere
booten,
en
dus
meerdere
gelegenheid
tot
af
172
vaart
,
spoediger
een
geregeld
verkeer
zou
krijgen
;
maar
daarvoor
is
meer
kapitaal
noodig,
dan
het
mogelijk
is
te
krijgen,
en
bovendien
leveren
die
meerdere
booten,
in
den
aanvang
althans,
misschien
een
belangrijk
verlies,
als
er
geen
voldoend
aantal
landverhuizers
of
goederen
is.
Meerdere
booten,
wanneer
die
vereischt
worden,
zal
men
zeker
krij
172
gen;
maar
men
moet
eerst
beginnen,
al
is
het
in
't
klein.
Bestaat
er
eens
een
kern,
dan
vormt
zich
de
zaak
van
zelf.
Dit
bleek
ons
al
dadelijk;
want
zoodra
ons
plan
bekend
werd,
werden
ons
openingen
gedaan,
die
ons
uitzigt
geven,
om
later
in
vereeniging
met
anderen,
meerdere
afvaarten
te
doen
plaats
hebben."
Het
doet
der
vennootschap
wordt
dan
ook
in
artikel
3
van
het
concept-contract
omschrevcn
ais
te
zijn:
het
tot
stand
brengen
en
exploiteren
van
de
directe
stoomvaart
op
Amerika,
zoo
wel
met
eigen
stoombooten
als
door
het
maken
van
con
172
tracten
met
andere
personen
of
corporation.
En
zeer
juist
komt
ons
de
volgende
opmerking
voor:
//Zij
die
in
de
gelegenheid
zijn
les
dessous
de
la
carte
van
den
handel
te
zien,
zullen
weten,
hoe
volstrekt
noodig
het
is
dat
wij
ons
oog
niet
meer
zoo
uitsluitend
op
Java
gerigt
houden,
In
zeker
opzigt
heeft
die
handel
iets
kunstmatigs
en
daarom
iets
onzekers.
De
handel
op
Amerika
ligt
voor
ons
land
in
den
natuurlijken
weg;
de
directe
stoomvaart
daarheen
zal
dien
handel
zeker
bevor
172
deren."
En
inderdaad
,
Java
schijnt
opgehouden
te
hebben
voor
het
moederland
«die
tuclitige
Kult"
te
zijn
;
de
blikken
wenden
zich
nu
naar
de
nieuwe
wereld
met
zijn
onmetelijken
vooruitgang,
die
ook
aan
onzen
handel
nieuwe
voordeelen
belooft.
Uit
het
medegedeelde
zal
voldoende
blijken,
dat
de
Rotterdamsche
Stoomvaart-Maatsehappij
op
Amerika
niet
is
die
grootsche
onderneming,
waar
172
van
de
Heer
Janssen,
of
de
Heer
Daum
droomde.
Zij
heeft
iets
zeer
lokaals
-—
en
heeft
een
laag
begin
—.
doch
men
kan
op
haar
het
Fransch
ge
172
zegde
toepassen:
//Petit
poisson
deviendra
grand,
pourvu
que
Dien
lui
prcte
vie."
Zijn
de
eerste
jaren
voorspoedig
—
kan
de
zaak
zonder
groot
verlies
eeuigen
tijd
worden
voortgezet
—
dan
is
er
reeds
vee!
gewonnen
en
bestaat
er
kans
op
wasdom
cn
bloei
der
jeugdige
Maatschappij
~
welke
wij
beiden
haar
toewenschen,
ook
als
loon
voor
de
energie,
door
de
ondernemers
aan
den
dag
gelegd.
Algemeens
Nieuwstijdingen.
DUIT8CHLAND,
Hans
Wachenhusen
schrijft
aan
de
Kölnisclse
Ztg.
uit
Versailles
van
01
dezer:
*
Gisteren
namiddag
omstreeks
3
ure
op
nieuw
alarm.
Het
heette
dat
de
vijand
zich
weder
tot
een
uitval
gereed
maakte,
en
dat
terwijl
juist
de
laatste
achtergebleven
batterij
der
reserve
artillerie
te
Versailles
was
teruggekomen.
Het
bleek
echter
een
valsch
alarm
te
zijn
geweest.
//In
strijd
met
de
mededeeüngen
der
gevangenen,
heeft
Trochu
heden
eene
wapenschorsing
van
04
uren
aangevraagd,
maar
alleen
op
het
terrein
waar
het
gevecht
heeft
plaats
gehad
en
enkel
tot
het
■■■■■fel
■eat*