Tekstweergave van nieuwe_tielsche_courant-18710128-001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
1871. Acht en Twintigste Jaargang. 1494. f 11,75 ,11,25 , 8,75 , 8,75 , 6,25 ' 4,75 ,10,— "—r = , 9,— ,12,50 ,12,— n goed aarsch. aanbie* weinig handel. Galntz f 200, gewone I Op i f 205, i 9 vat diangel ig wil 172 le stad OT, en 3g iets f 337 a ; 58 HI1DVI TIELSCHE C0ÜBA8T VOOR DE STAD EN Aboimements-prij s: Per jaar . . ƒ 2,60. Franco per post - 3,— Advertenflën; Van één tot zes regels 60 Centa. Voor eiken regel meer 10 Cents, HET ARRONDISSEMENT. De Uitgave s geschiedt eiken Dingsdag- en Vrijdag-Avond. Zaturdag 28 January. Verkrijgbaar: bij den Uitgever; bij alle Boekhandelaren en Postkantoren in dit Bijk. A voor deze Courant worden voor Dnitsohland, Oostenrijk cn Zwitserland aangenomen door Haasensteln Vogier, Expeditie-Kantoor van Advertentiën te Hamhtrg, Lnbeclc, Irankfort a. M., Berlijn, Zeipgig, Dresden, Breslau, Keulen, hiuügart, Weenen, Fraag, Bazel, Zürich, St. Gallen, Génève en Lausanne. AFKONDIGING. De Burgemeester der Gemeente Tiel; Gelet op het bepaalde bij Art. 7 der Wet van 4 Jnlij 1860 (Staatsblad do. 87) regelende het kies- regt enz. Noodigt de inwoners dezer Gemeente uit, om, zoo zij elders, in de directe belastingen zijn aan 172 geslagen, daarvan voor den 15 February aanstaande te doen blijken, zullende dagelijks (uitgezonderd des Zondags) van des voormiddags 10 tot des namiddags 1 uur, ter Plaatselijke Secretarie daar 172 toe gelegenheid bestaan. En is hiervan afkondiging geschied waar het behoort. Tiel, den 23 January 1871. De Burgemeester voornoemd, (get.) B. HASSELMAN. Correspondentie. Het stuk getiteld //de Ministerverwisselmg”, zal in het volgend nummer worden opgenomen. De Stoonibootvoart op IK oord-Amerika. III. Slechts weinige dagen na het verschijnen van de door ons besproken brochure van den Heer Daum, werd het publiek verrast door de tijding dat te Botterdam eene vereeniging voor eene Directe Stoomvaart naar Amerika met een kapitaal van f 900.000 onder Directie van de He eren Plate, Keuchlin en Co. was tot stand gekomen. Wij ge- looven niet dat de brochure van den Heer Daum aanleiding heeft gegeven tot het stichten dier ver 172 eeniging , maar dat het plan daartoe reeds lang heeft bestaan; de circulaire en het daarbij gevoegd //kort woord over het plan van de Directe Stoomvaart naar Amerika” (ons welwillend ter inzage verstrekt) zijn toch gedagteekend 14 December 1870. Of nu het nieuwe plan dat van Botterdam uitgaat, op de goedkeuring van den Heer Daum mag rekenen, betwyfeten wij: hij toch achtte een kapitaal van f 2,250,000 voor de atlantische stoomvaart noodig en wilde vier stoomschepen voor die vaart bezigen, en de nieuwe Vennootschap te Botterdam zal voor- loopig slechts beginnen met twee stoomschepen en heeft over een niet zeer groot kapitaal te beschik 172 ken. Daarentegen ziet nu de Heer Daum vervuld, wat hij vooral wens elite : Botterdam is tot plaats van afvaart gekozen. Kan nu dit plan geacht worden levensvatbaar te zijn? Het dankt zijne geboorte aan de overtuiging van de volstrekte noodzakelijkheid van eene stoomvaart voor ons land op Amerika. Zie hier wat hierom 172 trent de circulaire, door geachte Botlerdamsche handelaren en handelshuizen onderteekend, inhoudt. //Na al wat over het belang dier zaak reeds in publieke geschriften gezegd is, gelooven wij het wenschelijke, zelfs het noodzakelijke van die vaart als algemeen erkend te mogen aannemen. Een ieder weet, dat de natuurlijke weg voor goederen en landverhuizers van een groot deel van Duitsch- land naar Amerika ligt over ons tand; de waterweg levert ons uit Duitse bland het meerendeel der tran- sito-goederen, en de directe overlading uit het Bhijnschip in de Stoomboot zal aan onze vaart een natuurlijke voorkeur verschaffen. Eens moet dan ook die weg gevolgd worden, want op den langen duur volgen de goederen den koristen weg; de vraag is alleen, of onze nako 172 melingen , dan wel ot wij zelve de voordeelen van die vaart zullen trekken, Die voordeelen bestaan niet alleen in de verdiensten van de Stoombooten zelve, en van hen die met de espeditie van het transito goed belast worden , maar ook, en zelfs veel meer, in den eigen handel, die altijd door den Iransito-handel bevorderd wordt. In eigen handel gaat ons land, vergeleken met naburige landen, niet vooruit. Dralen wij nog langer met het tot stand brengen onzer directe stoom-gemeen- schap met Amerika, dan vestigt die eigen handel zich geheel bij onze naburen; en terwijl transito 172 handel zich spoedig wijzigt, wordt eigen handel niet dan met groote inspanning en na lange jaren . e * Moe land naar het andere orergebragt. vVij zijn dan ook zóó overtuigd van de volstrekte noodzakelijkheid van deze stoomvaart op Amerika, indien men de middelen van bestaan voor ons zelve. en de onzen niet wil zien verdwijnen, dat wij daarvoor een geldelijk offer zouden willen brengen, indien dit noodig was.” Wat nu het kapitaal der vennootschap betreft, het zal bestaan uit hoogstens f 1.350,000 verdeeld in 3 seriën , elk van 90 aandeelen a f 5000 voorloopig schijnt slechts eene serie te worden uit 172 gegeven. //Men brengt zegt het kort woord een kapitaal bijeen van f 460/m. ia den vorm van een Commanditaire Vennootschap. Daarbij leent men een gelijk bedrag van een combinatie, die zich daartoe gevormd heeft. Met die f 900/m laat men twee booten bouwen van ca, f 700/m, zoodat men ca f 200/m heelt als bedrijfskapitaal en voor onver 172 hoopt verlies in de eerste jaren.” Die booten zul 172 len zijn eerste klasse stoomschepen, die behalve de kolen voor eigen gebruik, ruimte hebben voor 1300 ton lading en 400 landverhuizers, paardenkracht 190: de oeertogt zal geschieden in 14 ü 16 dagen en zij zullen geschikt zijn om tot voor Rotterdam te komen. Men rekent dat deze booten elf reizen per jaar zullen doen , dat de ontvangsten per reis zullen zijn f 53.700 de uitgaven // 41.266.30 zoodat de winst per reis f 12.433.70 zou zijn. Mochten deze winsten behaald worden, dan zou 172 den de aandeelhouders kunnen genieten ca, 17°/o. Belooft nu de zaak een goed resultaat ? De circulaire zegt hieromtrent: «De directe vaart, zoo als die door ons geprojecteerd is, zal naar menschelijke berekeningen, reeds binnen zeer korten tijd voordeel geren, omdat wij daarvoor niet noodig hebben eene uitbreiding van het verkeer. De goederen en passagiers, die m reeds over hier gaan zijn meer dan voldoende voor onze booten." //Zelfs al neemt men alleen (voegt het Korte woord enz. er bij) in aanmerking de goederen en passa 172 giers , die in gewone tijden over hier, via Enge 172 land er. Bremen, naar en van N.-Amerika gescheept worden, zoo belooft de zaak een gunstig resultaat. Het is dus geen verkeer dat verwacht wordt, maar dat men reeds heeft, en men kan geen denkbare reden vinden, waarom die goederen en passagiers als eens onze vaart, in plaats van deze, een lango 172 ren weg zouden kiezen: integendeel het verkeer zal daardoor stellig toenemen.” Wij moeten erkennen , dat de aan gegeven gron 172 den van dien aard zijn dat zij groote kans geven op het welslagen der onderneming, maar wat ons vooral vertrouwen in de zaak inboezemt is, dat zij niet op touw is gezet ten behoeve van de Directeuren, noch ook //om voor iemand wien men genegen is een Maatschappij of eene zaak op te rigten van welke hij geen kennis heeft” neen ! aanzienlijke kooplieden en handelshuizen hebben getoond door zich te vereenigen en voor een groot kapitaal in te schrijven, dat zij niet twij 172 felen aan zijn levensvatbaarheid. En zij doen dit in een tijd dat zoo vele nieuwe ondernemingen (de O. I. Maatschappij van Lijfrente, de Fabriek van Stoomwerktuigen te Amsterdam en onderscheidene andere Vennootschappen en Fabrieken) niets dan verlies opleverden I Getuigt dit niet van moed en vertrouwen in eene zaak, over welker vooruit 172 zichten de meeeten hebben kunnen oordeelen, waar 172 van men de kansen wel zal hebben overwogen, voordat men er aan deel nam ? Men heeft aanmerking gemaakt op den vorm van Commanditaire Vennootschap en opgemerkt, dat in dezen vorm bedrog tegenover het publiek kan ge 172 pleegd worden. De steller van het Kort woord (de Heer M. Mees) voert hiertegen aan , dat het 172 zelfde kan gebeuren by Naamlooze Maatschappyen, zooals helaas! ook hier te lande herbaaldelijk ge 172 schied is. #Maar terwijl er natuurlijk geen plan is voor misleiding, zijn er zeer geldige redenen , waarom de laatste vorm in dit geval beter is. Vooreerst is het veel gemakkelijker, als men de zaak later wil wijzigen een contract te veranderen, zoo als bij een Commanditaire Vennootschap noodig is, dan de statuten te veranderen met den omslag van de koninklijke goedkeuring, zoo als bij een Naamlooze Vennootschap zou moeten geschieden. Maar bovendien, als men in aanmerking neemt, dat de besturende vennooten toch werkelijk aan 172 sprakelijk zijn tegenover derden voor verliezen bo 172 ven het Commanditaire kapitaal, dan hebben de aandeelhouders daarin nog meer waarborg, dat de zaken goed bestuurd zullen worden, wanneer men, zoo als in deze, aansprakelijke vennooten heeft, die een uitstekende reputatie te verliezen hebben. Be 172 kwaamheid en goede trouw zijn meer waard dan groot eigen vermogen , en die kwaliteiten zijn niet altijd vereenigd te vinden. Daarom is bepaald , dat men aansprakelijke vennooten kan nemen, die elk slechts één aandeel op hun naam hebben.” Over de vraag, waarom niet in eens met meer 172 dere booten wordt begonnen, zegt de circulaire van de oprichters het volgende : //En wij beginnen in ’t klein , omdat de ondervinding leert, dat zaken , die in eens op grooten schaal begonnen worden, in den regel verlies geven. Ons plan is, om met be- zadigheid maar met kracht vooruit te gaan. Wij beginnen met twee eigen booten, om zoo spoedig mogelijk meerdere booten te charteren, of het kapi 172 taal uit te breiden en meerdere booten bij te bou 172 wen. Wij zijn het allen eens, dat men met meer 172 dere booten, en dus meerdere gelegenheid tot af 172 vaart , spoediger een geregeld verkeer zou krijgen ; maar daarvoor is meer kapitaal noodig, dan het mogelijk is te krijgen, en bovendien leveren die meerdere booten, in den aanvang althans, misschien een belangrijk verlies, als er geen voldoend aantal landverhuizers of goederen is. Meerdere booten, wanneer die vereischt worden, zal men zeker krij 172 gen; maar men moet eerst beginnen, al is het in 't klein. Bestaat er eens een kern, dan vormt zich de zaak van zelf. Dit bleek ons al dadelijk; want zoodra ons plan bekend werd, werden ons openingen gedaan, die ons uitzigt geven, om later in vereeniging met anderen, meerdere afvaarten te doen plaats hebben." Het doet der vennootschap wordt dan ook in artikel 3 van het concept-contract omschrevcn ais te zijn: het tot stand brengen en exploiteren van de directe stoomvaart op Amerika, zoo wel met eigen stoombooten als door het maken van con 172 tracten met andere personen of corporation. En zeer juist komt ons de volgende opmerking voor: //Zij die in de gelegenheid zijn les dessous de la carte van den handel te zien, zullen weten, hoe volstrekt noodig het is dat wij ons oog niet meer zoo uitsluitend op Java gerigt houden, In zeker opzigt heeft die handel iets kunstmatigs en daarom iets onzekers. De handel op Amerika ligt voor ons land in den natuurlijken weg; de directe stoomvaart daarheen zal dien handel zeker bevor 172 deren." En inderdaad , Java schijnt opgehouden te hebben voor het moederland «die tuclitige Kult" te zijn ; de blikken wenden zich nu naar de nieuwe wereld met zijn onmetelijken vooruitgang, die ook aan onzen handel nieuwe voordeelen belooft. Uit het medegedeelde zal voldoende blijken, dat de Rotterdamsche Stoomvaart-Maatsehappij op Amerika niet is die grootsche onderneming, waar 172 van de Heer Janssen, of de Heer Daum droomde. Zij heeft iets zeer lokaals -— en heeft een laag begin —. doch men kan op haar het Fransch ge 172 zegde toepassen: //Petit poisson deviendra grand, pourvu que Dien lui prcte vie." Zijn de eerste jaren voorspoedig kan de zaak zonder groot verlies eeuigen tijd worden voortgezet dan is er reeds vee! gewonnen en bestaat er kans op wasdom cn bloei der jeugdige Maatschappij ~ welke wij beiden haar toewenschen, ook als loon voor de energie, door de ondernemers aan den dag gelegd. Algemeens Nieuwstijdingen. DUIT8CHLAND, Hans Wachenhusen schrijft aan de Kölnisclse Ztg. uit Versailles van 01 dezer: * Gisteren namiddag omstreeks 3 ure op nieuw alarm. Het heette dat de vijand zich weder tot een uitval gereed maakte, en dat terwijl juist de laatste achtergebleven batterij der reserve artillerie te Versailles was teruggekomen. Het bleek echter een valsch alarm te zijn geweest. //In strijd met de mededeeüngen der gevangenen, heeft Trochu heden eene wapenschorsing van 04 uren aangevraagd, maar alleen op het terrein waar het gevecht heeft plaats gehad en enkel tot het ■■■■■fel ■eat*