Tekstweergave van nieuwe_tielsche_courant-18711220-001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
1871.
Acht
en
Twintigste
Jaargang.
1588.
NIEUWE
TIHLSCHB
COURANT
VOOR
DE
STAD
EN
Abonnements-pry
s
:
Per
jaar
,
.
/
2,60,
Franco
per
post
-
3,—
Advertenflën
t
Van
één
tot
zes
regels
60
Cents.
Voor
eiken
regel
meer
10
Cents.
m
fiil
I
HET
AHR0NDISS1
Woensdag
20
December,
De
Uitgave:
geschiedt
eiken
Dingsdag-
en
Vrijdag-Avond
Verkrijgbaar:
bij
den
Uitgever;
bij
alle
Boekhandelaren
en
Postkantoren
in
dit
Bijk.
Alivertentlën
voor
deze
Courant
worden
tooi
Duitachland,
Oostenrijk
en
Zwitserland
aangenomen
door
Bïaasenstcin
A
Vogler,
Eipeditie-Kantoor
van
Advertentiën
te
Hamburg,
Lulech,
frankfort
a.
M.,
Herlijn,
Leipzig,
Dresden,
Hreslau,
Keulen,
biuttgart,
Weenen,
Praag,
Basel,
Zürich,
Ut,
Gallen,
Génèse
en
Lausanne.
Staatkundige
Vertoogen-
Artikel
166
der
Grondwet.
Onder
de
vele
vraagstukken
die
bij
de
vierdaag-
scbe
behandeling
van
het
budget
van
Justitie
on
172
langs
in
de
Tweede
Kamer
op
het
tapijt
kwamen,
bekleedt
dat
betreffende
de
ponds-pondswijge
ver-
deeling
van
ambten
en
bedieningen
tusscheu
Pro
172
testanten
en
Katholieken
eene
treurige
plaats,
Da
Heer
de
Pinto,
de
scherpzinnige
Bedactear
van
het
Weekblad
van
het
Ragt,
noemt
het,
naar
’t
voorbeeld
van
den
Heer
Cremers,
de
irritante
quaestie
en
zoo
kan
zij
met
recht
genoemd
worden
:
zij
raakt
immers
de
teedere
belangen
van
den
godsdienst,
die
men
liefst,
om
de
reeds
beslaande
verdeeldheid,
zoo
wel
tusschen
Protestanten
en
Katholieken
,
als
tusschen
beide
gezindheden
onderling,
niet
te
be
172
vorderen
,
liefst
niet
bespreekt.
Door
de
wijze
waarop
zij
door
den
Heer
Haffmans
is
opgerakeld,
is
zy
,
vreezen
wij,
nog
irritanter
geworden
:
zij
beeft,
zooveel
is
zeker,
meer
kwaads
dan
goeds
gesticht.
Het
stond
ongetwijfeld
aan
genoemden
Heer
vrij,
om,
zoo
hij
meende
dat
de
rechten
zijner
geloolsgenooten
miskend
waren,
voor
hen
in
de
bres
te
springen
en
,
terwijl
hij
toch
zelf
wel
niet
zal
klagen
over
miskenning,
gelijke
bevoor
172
rechting
voor
hen,
in
te
roepen
,
maar
dan
had
hij
dit
moeten
doen
op
degelijker
gronden,
dan
door
hem
is
geschied
en
het
niet
doen
voorkomen,
als
ware
er
quaestie
van
grond
wetschennis
,
als
bij
benoemingen
niet
werd
gelet
op
den
godsdienst.
Wat
zegt
toch
artikel
166
der
Grondwet
voor
172
komende
in
het
zesde
Hoofdstuk
van
de
godsdienst
waarop
beroep
is
gedaan
:
//De
belijders
der
onder
172
scheiden
godsdiensten
genieten
allen
dezelfde
bur
172
gerlijke
en
burgerscBspsregten
en
hebben
gelijke
aanspraak
op
het
bekleeden
van
waardigheden,
ambten
en
bedieningen.”
Vergelijkt
men
dit
artikel
met
de
twee
vooraf
172
gaande
artikelen
164
en
166
aldus
luidende
(Art.
164.)
//Ieder
belijdt
zijne
godsdienstige
meeningen
met
volkomen
vrijheid
,
behoudens
de
bescherming
der
maatschappij
en
barer
leden
tegen
de
overtreding
der
strafwet
(Art.
165.)
Aan
alle
kerkgenootschap
172
pen
in
het
Rijk,
wordt
gelijke
bescherming
ver
172
leend
,"
dan
blijkt
daaruit,
dat
de
Grondwetgever,
zooveel
mogelijk,
ieders
godsdienstige
overtuiging
heeft
willen
eerbiedigen,
geen
heerschende
kerk
erkennen
,
en
niemand
om
zijn
godsdienstige
belij
172
denis
van
waardigheden,
ambten
en
bedieningen
heeft
willen
uitsluiten.
De
Regeering
kon
dan
ook
bij
de
toelichting
dezer
wetsbepalingen
met
Volkomen
recht
zeggen
:
»Zij
heeft
het
bewustzijn
zich
ten
aanzien
van
de
godsdienst
op
het
onafhan
172
kelijk
standpunt
te
hebben
geplaatst,
hetwelk
haar
past.
Zij
heeft
het
bewustzijn
jegens
allen
regt-
vaardig
—
jegens
niemand
zwak
te
zijn
geweest.”
Men
heeft
wel
eens
opgemerkt,
dat
artikel
166
der
Grondwet
eigentlijk
daarin
overbodig
is,
dat
toch
bij
het
aangenomen
beginsel,
scheiding
van
Kerk
en
Slaat,
't
van
zelf
spreekt,
dat
allen,
wel
172
ken
godsdienst
zij
ook
belijden,
aanspraak
op
amb
172
ten
hebben
en
er
dus
bij
f
t
begeven
van
deze
niet
op
iemands
geloofsbelijdenis
mag
gelet
worden
—
en
om
die
redenen
de
opname
van
deze
bepaling
in
onze
hoogste
staatswet
gewraakt.
Had
men
ooit
kunnen
vermoeden,
dat
aan
artikel
166
zulk
eer.e
gewrongen
uitlegging
zou
worden
gegeven,
als
thans,
gelukkig
slechts
door
enkelen,
geschiedt
■—
dan
voorzeker
zon
de
ontwerper
der
Grondwet
van
164S
deze
bepaling
wel
hebben
weggelaten
—
nu
deed
hij
niets
anders
dan
deze,
even
als
de
artikelen
164
en
165,
met
geringe
wijziging
overnemen
uit
de
Grondwetten
van
1814,
1816
en
1840,
Het
artikel
166
komt
het
eerst
voor
in
die
van
1814
—
en
werd
daarin
opgenomen,
om
te
doen
uitko
172
men
,
dat
men
niet
wilde
terugkeeren
tot
den
vroegeren
toestand
onder
de
Republiek,
toen
in
den
regel
Katholieken
en
Israëlieten
van
het
be
172
kleeden
van
staatsambten
werden
uitgesloten.
Aan
dien
toestand
.was
reeds
bij
de
omwenteling
in
1795
een
einde
gemaakt
—
en
de
staatsregeling
van
1798
verkondigde
dan
ook
in
onderscheidene
bepalingen
(art.
3,
15
en
20)
als
algemeen
beginsel
gelijke
aanspraak
op
de
maatschappelijke
voordeelen
en
stelde
omtrent
de
ambten
en
bedieningen
vast:
De
keus
van
den
eenen
Burger
loven
den
ander
is
alleen
172
lijk
gegrond
op
meerdere
deugd
en
bekwaamheden.
Aan
rechtsgeleerden
als
de
tleeren
Haffmans
en
van
Nispen
kon
de
historische
oorsprong
van
arti
172
kel
166
der
Grondwet
niet
onbekend
zijn
en
hoe
zij
daarin
kunnen
lezen,
dat
de
ambten
naar
even
172
redigheid
van
het
zielental
gelijkelyk
moeten
ver
172
deeld
worden
tusschen
Protestanten
en
Katholieken,
is
ons
onbegrijpelijk.
De
Heer
Haffmans
ging
zoo
ver
van
den
Minister
van
Justitie
toe
te
roepen:
*
Excelled
tie,
in
de
bestaande
omstandigheden
een
van
beide:
of
letten
op
de
godsdienst
bij
de
benoe
172
ming
bf
afzien
van
de
verwezenlijking
van
art.
166
der
Grondwet.
Ter
Hum
non
datur."
De
Heer
Haffmans
is
Kantonrechter;
als
hij
echter
op
die
wijze
de
wetsartikelen
uitlegt,
dan
beklagen
wij
zijne
justitiabelen.
Of
moet
men
hier
bet
er
voor
houden,
dat
overdreven
godsdienstzin
het
ver
172
stand
van
den
rechtsgeleerde
beneveld
heett,
en
de
zucht
om
zijne
partij
te
dienen,
hem
geleid
heeft
tot
zulk
eene
zonderlinge
wetsinterpretatie
P
Men
zou
geneigd
zijn
het
te
gelooven
als
men
op
172
merkt,
hoe
hij
bij
zijne
beschouwingen
over
de
gelijkheid,
met
het
oog
op
art.
166
der
Grondwet
zich
daarover
beklaagd
heelt,
dat
de
Regeering
in
de
eerste
plaats
lette
op
geschiktheid
en
gezegd:
*
Als
men
voornamelijk
en
in
de
eerste
plaats
lette
op
geschiktheid
is
er
weinig
kans
voor
mijne
ge-
loofsgenocten."
Een
weinig
vleiend
oordeel
van
dien
spreker
over
zijne
geloofsgenooten,
heeft
de
Heer
van
Eek
aangemerkt,
maar
wij
vragen
het
den
Heer
Haffmans,
als
dit
dan
zoo
is,
a
qui
la
faute.
Zijne
in
de
2e
Kamer
verkondigde
stel
172
ling
is:
edoor
te
letten
op
de
godsdienst
is
de
wanverhouding
in
de
wereld
gekomen:
door
te
letten
op
de
godsdienst
kan
zij
alleen
en
moet
zij
verdwijnen"
ergo
—
het
onrecht
dat
vroeger
de
Katholieken
leden,
moet
hersteld
worden,
door
de
Protestanten
op
hunne
beurt
onrecht
te
doen
lijden!
En
die
leer
predikt
een
rechter,
wiens
taak
het
moet
zijn
jus
smm
cuique
tribuere.
't
Verheugt
ons
dat
de
Minister
van
Justitie
heeft
verklaard
zijn
aangenomen
standpunt,
//dat
hij
in
de
eerste
plaats
zal
letten
op
geschiktheid
,
maar
dat
hij
bij
gelijke
geschiktheid
ook
zal
letten
op
de
godsdienst
opdat
er
geen
onderdrukking
van
de
minderheid
plaats
hebbe,
zal
handhaven.
Vol
172
strekt
niet
te
letten
op
de
godsdienst
en
alleen
op
geschiktheid,
klinkt
fraai
iu
theorie,
maar
is
om
redenen
van
convenientie
in
de
praktijk
niet
altijd
toetepassen
—
en
daarom
moet
men
de
houding
van
den
Minister
aHezins
billijken.
Tot
welke
ongerijmdheden
het
stelsel
van
den
Heer
Haffmans
zou
leiden,
heeft
Mr.
de
Pinto
geestig
betoogd
in
het
Weekblad
van
het
Regt.
Na
te
hebben
opgemerkt,
dat
niet
slechts
Katholieken
en
Protestanten
maar
ook
de
belijders
van
andere
godsdiensten,
bij
de
verdeeling
der
ambten
naar
evenredigheid
van
’t
zielental,
aanspraak
hebben
,
zegt
hij:
"Dus
als
een
plaats
openvalt,
dan
moet
men
vragen:
niet
wie
is
er
geschikt
voor,
maar
wie
is
aan
de
beurt.
Een
Protestant
of
Katholiek.
Is
het
een
Protestant,
dan
moet
ook
een
Protestant
benoemd
worden,
al
is
er
geen
enkel
Protestant
die
voor
die
betrekking
deugt.
En
hoe
het
gaan
moet
met
posten
waarvan
er
maar
één
of
twee
voor
het
geheele
rijk
zijn,
hoe
het
gaan
moet
met
de
miuisterieele
portefeuilles,
dat
vatten
wij
in
het
’t
geheel
niet.
Maar
wij
vreezen
dat
men
daarbij
erg
in
de
war
zal
komen
met
de
arithmetische
methode
van
ambtsverdeeling.
De
knapste
boekhouder
zal
daarmede
niet
klaar
komen!”
Wij
zijn
nieuwsgierig,
welk
antwoord
Mr,
Haff
172
mans
hierop
zal
geven
;
of
zal
het
zijn
,
zoo
als
hij
het
in
de
2e
Kamer
gaf
aan
den
Hoer
van
Eek.
//De
Heer
van
Eek
heeft
mij
op
adeovaten-
wijze
bejegend
en
mij
eene
belagchelijkheid
doen
zeggen
:
ik
zal
daarop
niet
terugkomen
1
?
Al
ge
ia
een
e
Nienwst
ij
dingen.
ENGELAND.
Den
14n
des
avonds
was
de
be
172
terschap
van
den
Prins
van
Wallis
duidelijk
merk
172
baar
,
dank
zy
de
pogingen
door
de
geneesheeren
met
een
oud
huismiddel
nl.
een
kussen
met
geurige
hop
gevuld.
De
Prins
sliep
daarop
in
en
bij
zijn
on!waken
was
de
ademhaling
vrijer.
Hij
gebruikte
een
tamelijke
hoeveelheid
voedsel
en
herkende
zijn
moeder.
De
berigten
van
Daily
News
komen
hiermede
geheel
overeen.
De
Prins
had
vals
een
roos”
ge
172
slapen
;
toen
hij
ontwaakte,
gaf
hij
bewijzen
van
een
helderheid
van
geest
en
een
kalmte,
die
de
geneesheeren
geruststelden;
hij
gebruikte
ook
een
goede
hoeveelheid
spijzen.
Dit
gaf
aanleiding
om
de
consultatie,
waartoe
de
doctoren
besloten
hadden
af
te
zeggen.
—
William
Anthony,
de
ongeëvenaarde
brand
172
stichter
,
van
wien
't
bewezen
is,
dat
hij
om
een
schamel
z/alarmgeld”
te
verdienen,
van
April
1870
tot
September
1871
in
verschillende
wijken
van
Lon
172
den
niet
minder
dan
36
panden
in
brand
heeft
ge
172
stoken
—
is
veroordeeld
tot
twaafjarigen
dwangar
172
beid.
Hij
is
21
jaren
oud
,
en
zal
dus
op
34jarige
leeftijd
zijn
handwerk
kunnen
hervatten.
Opmer
172
kelijk
is
’t
dat,
sinds
de
arrestatie
van
Anthony,
het
aantal
branden
//zonder
bekende
oorzaak”,
het
172
welk
vroeger
25
of
30
pCt.
beliep,
gedaald
is
tot
3
pCt.
't
Is
moeilijk
te
gelooven,
dat
Anthony
alleen
voor
dit
verschil
verantwoordelijk
zou
zijn
:
met
andere
woorden,
dat
hij
eiken
nacht
zijn
helsch
bedrijf
zou
hebben
gepleegd.
Hij
moet
dus
mede-
pligtigen
hebben
gehad
,
die
door
zijne
aanhouding
zijn
afgeschrikt.
—■
Anthony
was
smid
van
beroep.
Hy
had
met
één
dag
eerlijken
arbeid
meer
kunnen
verdienen
,
dan
hij
won
door
het
vernielen
van
schat
172
ten
aan
eigendom
en
het
in
gevaar
brengen
van
tal-
looze
menschenlevens.
Op
denzeliden
dag
werden
drie
personen,
die
in
een
kelder
werden
gevonden,
daar
aanwezig
met
het
kennelijk
doel
om
te
stelen,
tot
14
jaar
tuchthuis
172
straf
en
7
jaar
politietoezigt
veroordeeld,
terwijl
een
man
die
zijne
vrouw
zoozeer
wreedaardig
had
mis
172
handeld
zoodat
zij
aan
de
gevolgen
overleed,
met
14
maanden
gevangenis
werd
gestraft.
De
Engelsche
dagbladen
wijzen
op
het
verschil
der
vonnissen,
In
geen
land
wordt
zooveel
aan
de
willekeur
van
den
regfer
overgelaten
als
in
Engeland,
en
nergens
ziet
men
zulke
tegenstrijdige
uitspraken.
—
De
Times
meldt,
dat
de
werkstaking
der
telegrafisten
is
afgeloopeu.
Van
de
219
telegrafis
172
ten
,
die
in
verschillende
steden
waren
ontslagen
omdat
zij
den
arbeid
hadden
gestaakt,
zijn
er,
naar
het
blad
van
regeringswege
verneemt,
reeds
198
op
hun
eigen
verzoek
op
nieuw
aan
gesteld,
en
een
groot
aantal
der
klerken,
die
van
Londen
naar
Edinburgh
waren
gezonden
om
de
plaatsen
der
we-
derspanningen
in
te
nemen,
zijn
in
eerstgenoemde
stad
teruggekeerd,
omdat
hunne
diensten
verder
niet
werden
gevorderd.
Gedurende
die
werkstaking
is
het
ongehoorde
feit
gebleken
,
dat
de
directeur
van
het
telegraafwezen
in
Engeland
,
de
heer
Scu
172
damore
,
een
aan
de
Daily
News
gerigt
telegram
heeft
achterwege
gehouden.
In
dat
telegram
werd
melding
gemaakt
van
de
vorderingen
welke
de
werk
172
staking
maakte,
en
de
heer
Scudamore
vreesde,
dat,
indien
dit
telegram
bekend
werd,
de
tele
172
grafisten
te
Londen
zonden
genoopt
worden
om
aan
de
strike
deel
te
nemen;
hij
verzond
daarom
het
telegram
niet.
De
Saturday
Review
maakt
naar
aanleiding
hiervan
de
opmerking,
dat
het
niet
de
taak
der
telegraafbeambten
is,
om
te
beoordeelen
,
maar
wel
om
telegrammen
zoo
spoedig
mogelijk
over
te
seinen,
tiet
monopolie
van
het
binnen-
laiicisch
telegraafverkeer
is
door
het
Parlement
aan
het
hoofdbestuur
der
posterijen
opgedragen.
Inge
172
val
van
ernstig
gevaar
voor
den
staat,
kan
de
ei
172
gen
magtige
contröle
van
telegrammen,
indien
zij
door
de
omstandigheden
geregt
vaardigd
wordt,
door
eene
indemniteitsakte
worden
gedekt
doch
werksta
172
king
der
telegrafisten
kan
bezwaarlijk
als
een
crisis
van
politieken
aard
worden
aangemerkt.
—
De
bladen
uit
de
Straits
zijn
opgevuld
met
berigten
omtrent
het
jongste
oproer
onder
de
Chi-
neezen
te
Singapore,
het
hevigste
dat
sedert
1854
uilgebarsten
is.
Het
begon
den
21
October
jl.
Men
kan
de
schuld
niet
aan
de
geheime
genoot
172
schappen
geven.
Twee
clans,
de
Hokiens
en
Teo-
Chew-Chineezen
zijn
elkander
steeds
vijandig;
zij
zijn
zeer
talrijk
te
Singapore
en
omvatten
waar
172
schijnlijk
2/3
van
de
bevolking.
Een
Hokien-man
ontdekte
dat
een
Teo-Chew-Chinees
bij
een
waijang
aan
’t
zakkenrollen
was.
Zij
raakten
aan
’t
vechten,