Tekstweergave van nieuwe_tielsche_courant-18720117-001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
1872. Negen en Twintigste Jaargang. 1596. Je- ÏIBÜffE TIB1SCHB COÜBANT VOOR DB STAD EN A-bonnements-prys s Per jaar . . ƒ 2,60, Franco per post - S,— Advcrtenttën s Van één tot zes regels 60 Cents, Voor eiken regel meer 10 Cents, HET ARR0ND1SSEENT. Woensdag 17 January. De Uitgave : geschiedt eiken Dingsdag- en Viijdag-Avond Verkrijgbaar ; bij den Uitgever; bij alle Boekhandelaren en Postkantoren in dit Kijk. Atlvcrtcntlën voor deze Courant worden voor Duitsohland, Oostenrijk en Zwitserland aangenomen door HBasenstein <6 Voglcr, JËrpeditie-Kantoor van Advertentiën te Hamburg, Lubeck, bBran&fort a. M., Berlijn, Leipzig, Dresden, Breslau, 'Keulen, istuttgari, Weenen, Praag, Bazel, Zurich, St. Gallen, Génève en Lausanne. Staalkundige Vertoogen. De geprojecteerde Spoorweg Tilburg—-Nijmegen. Gelderland is door de lijn Utrecht—Boxtel aan de spoorwegen van Noord-Brabant, Belgie en Frank 172 rijk verbonden : die lijn vormt tevens de verbinding tusschen het Noorder- en Zuidernet onzer Staats 172 spoorwegen, Ware ’t oorspronkelijk ontwerp wet geworden, dan zou een spoorweg, loopende over Maarsbergen, Tiel, ’s Hertogenbosch die beide deelen hebben vereenigd en die lijn zou, behalve dat zij minder kostbaar in aanleg zou geweest zijn en zou geloopen hebben door eene streek, waar landbouw, handel en industrie zich in meerderen bloei mogen verheugen, dan ’t gebied dat de spoor 172 weg thans doorsnijdt, nog het voordeel gehad heb 172 ben dat zij vrij wat korter zou geweest zijn. Als men tcch een blik werpt op onze spoorwegkaart, dan springt het in ’t oog, dat zij die uit de Noor 172 delijke en Oostelijke provinciën van ons vaderland naar Noord-Brabant, Belgie en Frankrijk willen reizen, een grooten afstand hebben af te leggen ; deze wordt wel eenigzins verkort door den Cen- traalspoorweg, maar deze komt alleen den bewoners der Noordelijke provinciën te stade. Had nu de spoorweg geloopen van Maarsbergen over Tiel naar 's Hertogenbosch en voorts van Arnhem naar Nij 172 megen en van daar naar 's Hertogenbosch of langs die stad naar Tilburg, dan zouden zoo wel Noord- Holland en Utrecht als Friesland , Groningen, Drenthe, Overijssel en het schoonste gedeelte van Gelderland aan het Zuidernet op doelmatige wyze verbonden zijn geweest en dan zou men niet de ano 172 malie hebben zien ontstaan die nu aanwezig is, dat bloeiende steden, als Nijmegen en Tiel, de eene 22.000 inwoners, de andere 8000 bewoners tellende, van ’t spoorwegnet zijn uitgesloten , terwijl minder bloeiende en bevolkte steden, als Culem- borg en Bommel, daarin zijn opgenomen, De spoorweg Utrecht—Boxtel is nu eenmaal een fait accompli va. voor een spoorweg, loopende van Maars 172 bergen over, Tiel naar N.-Brabant’s hoofdstad, is nu geen rakon iïïtre meer, Tiel moet op andere wijze trachten en tracht dit ook reeds, aan den spoorweg, dien hartader van menschen- en handels 172 verkeer , verbonden te worden, maar voor ’t verkeer tusschen Nijmegen cn Arnhem bestaat altijd nog eene gaping wij zonden bijna zeggen eene gapende wonde, die, hoe eer hoe liever moet wor 172 den aangevuld , zullen beide steden , maar vooral het miskende Nijmegen zich in een frisch en ge 172 zond leven verheugen. Inderdaad Nijmegen is mis 172 kend, Toen de spoorwegwet van 1860 het, door ’t niet op te nemen in ’t spoorwegnet, als *t ware ge 172 heel isoleerde, toen lieten de ingezetenen niet de handen slap en moedeloos hangen, maar spanden alle hunne krachten in en samen, om te verkrij 172 gen wat hun was onthouden. Uit eigen middelen werd de spoorweg Nijmegen—Kleef gebouwd, en dus die oude stad aan ’t schoone Duitschland ver 172 bonden , maar de wenschen der Nijmegenaars reikten verder: eene aansluiting, zoowel aan 't Noorden als aan 't Zuiden van ons land achten zij voor de welvaart hunner stad, en terecht, noodzakelijk. De wakkere Directie der Nijmeegscbe Spoorwegmaatschappij nam op zich, om de spoor 172 wegverbinding tusschen Arnhem en Nijmegen daar fc stellen tegen eene tegemoetkoming van drie millioen gulden van den Slaat voor den bouw der bruggen over den Bijn en de 'Waal, waarlijk geen hooge cisch, als men let op de aanzienlijke geldsommen ten behoeve van andere steden bij den bouw onzer spoorwegen, waarvoor reeds honderd en dertig millioenen zijn uitgegeven besteed! Gedu 172 rende jaar werd de Directie aan de praat ge 172 houden : het Ministerie van B. Z. eischic inzending van kostbare plannen , teek en in gen , ramingen van kosten enz. enz, doch einde was dat het aauzoek werd afgescheept met een fin de non recevoir, Eene Ministerieele Mis sieve van 9 Mei 1871 hield in: wlutusschen laat de toestand van 's Bijks hnanliën niet toe, dat voor bet verleenen van geldelijke on 172 dersteuning aan dergelijke ondernemingen eene be 172 slissing worde genomen, zoo lang door het Bijk pog zeer belangrijke uitgaven voor de voltooiing van aangevangsn werken van publiek nut te doen zijn.” En zeven maanden later werden tien millioen voor amortisatie besteed 1 Er doet zich evenwel nu voor Nijmegen eene kans voor, om zijn wenschen vervuld te zien. Op uitnoodiging van den concessionaris Alex Brog- den , lid van het Engelsche Parlement te Londen, heeft zich een comité gevormd, onder den naam vanNederlandsche Zuid-Ooster Spoorwegmaatschappij, wier doel is vhet helpen tot stand brengen van eene verbinding tusschen de noordelijke en zuide 172 lijke Staats-spoorwegen, door eenen spoorweg in de bloeiende Provinciën N .-Brabant en Gelderland, welke verbindingslijn een gedeelte zal uitmaken van eene groote internationale lijn tusschen noord-wes- telijk Frankrijk, westelijk Belgie, oostelijk Neder 172 land en noord westelijk Duitschhnd.” Voor de lijn van Tilburg langs ’s Hertogenbosch naar Nijmegen is difinitief concessie verkregen. Wat de lijn van Nijmegen naar Arnhem betreft, terecht wordt in ’t Prospectus, opgemerkt. rNa al wat daar 172 over is voorgevallen, kan redelijkerwijze geen twijfel bestaan, of binnen zeer weinige jaren zullen de thans nog tegen dien bouw bestaande bezwaren opgeheven en die bruggen dus met den spoorweg tusschen Arnhem en Nijmegen gebouwd worden.” Die verwachting zal o. i. niet beschaamd worden, maar daarvoor is ’t absoluut noodig dat de ont 172 worpen spoorweg Tilburg-Nijmogen tot stand kome. Deze railroad zal aansluiten aan deNederlandsche Staatsspoorwegen , den Grand central Beige en den Bheinsclien spoorweg en, wordt de lijn tot Arnhem verlengd, ook aan den Nederlandschen Bhijnspoor- weg. Dan is hij een deel van een groote interna 172 tionale lijn, de meest directe tusschen de havens van Vlissingen en Antwerpen, een gedeelte van Belgie en van Frankrijk, onze oostelijk provinciën en noord-westelijk Duitschland. Maar vooral zal hij ran gewicht zijn voor N.- Brabant en Gelderland; die provinciën, nagenoeg 900,000 inwoners tellende, het 1/4 gedeelte der bevolking van Nederland. De lijn zal eene streek doorsnijden, vruchtbaar, goed bebouwd, sterk bevolkt, waar handel en nijverheid vooruitstreven, kortom alle elementen zijn daar om verzekerd te zijn van eene opbrengst, voldoende tot betaling van de renten der uit te geven obligatien en preferente aandeelen. De berekening, daaromtrent in het Prospectus ge 172 maakt , is niet uit, delucht gegrepen, maar gebouwd op de opbrengsten van de ovrige spoorwegen in Nederland. Komt de lijn Nijmegen-Arnhem tot stand, dan staat het zoo goed als vast, dat deNeder 172 landsche Zuid-oosterspoorweg goed zal rendeeren. Laat ons hopen, dat voor Nijmegen waar men zoo krachtig cn onvermoeid er naar streeft om in ’t groote spoorwegnet te worden opgenomen, zulk een schoone kans als deze niet moge voorbijgaan. Needs gaf de gemeenteraad een flink voorbeeld, door in te schrijven op 2000 preferente Aandeelen (ieder van U 340 dus voor f 480,000) , ’s Hertogenbosch bleef niet ten achter en wat Arnhem betreft, wij vleijen ons, dat de aansporing iu de Arnhemsche Courant gedaan om mede deel te nemen aan de inschrijving niet vruchteloos zal zijn , want ook voor Arnhem is de spoorwegverbinding met Nijmegen van groot belang, zoo als helder betoogd is inde Arnhem 172 sche Courant. Maar ook Tiel heeft bij dien spoorweg belang, en wij wen achten wel, dat men er zich meer aan gelegen liet liggen, dan het geval schijnt te zijn en zich de ingezetenen ook opgewekt gevoelden aan de opengestelde leening deel te nemen. Men vergete toch niet, dat wordt deze voltèekend en wordt dien ten gevolge de spoorweg Tilbürg-Nijmegen gelegd , alsdan ook Tiel het doel zijner wenschen eene groote schrede zal nader komen. De spoorweg Arnhem-Nijmegen kan dan onmogelijk achter blij 172 ven en is deze eenmaal in ’t verschiet, dan is ook de aanleg van een ijzeren weg van Eist of Arnhem langs Tiel naar Geldermalsen zoo goed als verzekerd. Moge ’t voorbeeld vau Nijmegen ook den ge 172 meenteraad en de ingezetenen van Tiel aansporen tot dat zelfde krachtsbetoon en diezelfde wakkerheid, waar ’t geldt een der voorwaarden van zijn bestaan en bloei voor de toekomst. Alg erne en e Nienwsl ij dingen. ENGELAND. De vergemakkelijking van de over 172 vaart van het Kanaal door middel van groote stoom- bootveren, welke den posttrein van Dover aan boord zouden nemen en in eene nieuwe haven bij Kaap Gris-Nez aan de Fransche kust op hetFranscbe spoor zouden overbrengen, schijnt, naar hetgeen in de afgeloopen week is voorgevallen , grooter siitzigt op verwezelijking te hebben verkregen. Dezer dagen heeft de heer Abernethy , een der ingenieurs welke bij het plan betrokken zijn, te Dover een uitvoerige voorlezing gebonden in tegenwoordigheid van den mayor en de leden van den gemeenteraad. Hij trachtte daarbij voornamelijk te betoogen , dat het denkbeeld van het overbrengen van den geheelsn spoortrein de voorkeur verdiende; dat het ten uitvoer leggen van bet plan aan de stad Dover slechts voordeel kon aanbrengen en dat de ondernemers gaarne aan de wenschen der belanghebbende gemeenten te gemoet zouden komen. De ingang van de te Dover voor het beoogde doel in te rigten haven, zou eene breedte hebben van 800 voet, en de nieuwe aanleg zou voor 172 namelijk bestaan in een nieuwen, 400 voet langen havendam en eene verlenging van de admïraliteits- iandingsplaats met 300 voet, De tegenwoordige ha 172 ven zou door den aanleg der beide nieuwe dammen niet dan belangrijk kunnen winnen. De kosten aan de Engelscbe zijde van het kanaal, met inbegrip van de spoorverbinding, enz., worden op 890,000 pSt, geschat, en de-ondernemers hebben zich met de direction der beide naar Dover voerende spoorlijnen verstaan. Daar de Fransche regeering gunstig voor het plsn gestemd is en de ondernemers geneigd zijn om zich te vereenigen met elk voorstel vau de Fransche regeering, indien deze aan de eene boven de andere haven der Fransche kust de voorkeur mogt geven, terwijl men zich verder van het vinden der benoo- digde geldmiddelen verzekert houdt, acht de heer Abernethy zijn plan ten volle uitvoerbaar. Wij deelen hier nog iets minder bekends me 172 de over den grooten hoschbrand, die vooral in Wis 172 consin , Michigan en Illinois heeft gewoed. Een vreeselijkev ramp dan die van Chicago heeft het stadje Pesthigo getroffen, hetwelk geheel is verbrand, zoodat geen enkel huis gespaard is gebleven. Meer dan 500 lijken zijn dadelijk na den brand aldaar ge 172 vonden ; moer, na het afdammen van de rivier, zijn nog 504 lijken gevonden van menschen , die zich in het water meenden te redden. Pesthigo telde bij de volkstelling in 1870 nagenoeg 2000 inw. Ten oosten van Greenbay heeft het vernielende ele 172 ment op zulk een hevige wijze gewoed , dat eenige kleine dorpen totaal zijn verbrand, zoodat er van een dorp slechts één os en van een ander slechts één varken behouden is gebleven, van alles, wat leven had ontvangen. Tusschen Bay-Let Dement en Sturgeonbay, 30 mijlen ver, heerschte de brand zóó, dat de menschen . welke overgebleven zijn, aan hun lot moeste» overgelaten worden r . omdat men geeno hulp kon toebrengen , wijl het doorgebrande hout der groote hoornen 10 en 15 vt. opeen lag, zoodat er geen mensch noch wagen door kon, om kleeding en levensmiddelen te brengen. Het geluid van den brand van Pesthigo was zoo geweldig, dat het 15 mijlen verder gehoord is. FRANKRIJK, De heer de Persigny, die, zooals wtj gemeld hebben, te Nizza gevaarlijk ziek lag, is Aldaar in 64jarigen ouderdom overleden. Hij was langen tijd de vertrouweling van Napoleon , die ook met hem den coup d’état had beraamd. Hij was ook de hoofdaanlegger van den aanslag te Straatsburg, waarvan hij de uitvoering in alle bijzonderheden had ontworpen. Vóórdat hij daartoe was overgegaan, heeft hij Frankrijk en een gedeelte van Duitschland doorreisd, om de imperialistische partij te vereenigen en te organiseeren. Aan den aanslag te Boulogne nam hij insgelijks een werk 172 zaam deel. Ter dier zake werd hij door het Hof van Paris tot twintig jaren opsluiting veroordeeld. Doch de Regeering van Louis Philippe verzachte die straf zoozeer, dat zij hem de bom der gemeente Versailles tot gevangenis aanwees. Zoodra hij in 1848 de tijding van de revolutie ontving, begaf hij zich naar Parijs en stelde zich daar in verbinding met de leden der familie Bonaparte. Vervolgens