Tekstweergave van nieuwe_tielsche_courant-18720117-001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
1872.
Negen
en
Twintigste
Jaargang.
1596.
Je-
ÏIBÜffE
TIB1SCHB
COÜBANT
VOOR
DB
STAD
EN
A-bonnements-prys
s
Per
jaar
.
.
ƒ
2,60,
Franco
per
post
-
S,—
Advcrtenttën
s
Van
één
tot
zes
regels
60
Cents,
Voor
eiken
regel
meer
10
Cents,
HET
ARR0ND1SSEENT.
Woensdag
17
January.
De
Uitgave
:
geschiedt
eiken
Dingsdag-
en
Viijdag-Avond
Verkrijgbaar
;
bij
den
Uitgever;
bij
alle
Boekhandelaren
en
Postkantoren
in
dit
Kijk.
Atlvcrtcntlën
voor
deze
Courant
worden
voor
Duitsohland,
Oostenrijk
en
Zwitserland
aangenomen
door
HBasenstein
<6
Voglcr,
JËrpeditie-Kantoor
van
Advertentiën
te
Hamburg,
Lubeck,
bBran&fort
a.
M.,
Berlijn,
Leipzig,
Dresden,
Breslau,
'Keulen,
istuttgari,
Weenen,
Praag,
Bazel,
Zurich,
St.
Gallen,
Génève
en
Lausanne.
Staalkundige
Vertoogen.
De
geprojecteerde
Spoorweg
Tilburg—-Nijmegen.
Gelderland
is
door
de
lijn
Utrecht—Boxtel
aan
de
spoorwegen
van
Noord-Brabant,
Belgie
en
Frank
172
rijk
verbonden
:
die
lijn
vormt
tevens
de
verbinding
tusschen
het
Noorder-
en
Zuidernet
onzer
Staats
172
spoorwegen,
Ware
’t
oorspronkelijk
ontwerp
wet
geworden,
dan
zou
een
spoorweg,
loopende
over
Maarsbergen,
Tiel,
’s
Hertogenbosch
die
beide
deelen
hebben
vereenigd
en
die
lijn
zou,
behalve
dat
zij
minder
kostbaar
in
aanleg
zou
geweest
zijn
en
zou
geloopen
hebben
door
eene
streek,
waar
landbouw,
handel
en
industrie
zich
in
meerderen
bloei
mogen
verheugen,
dan
’t
gebied
dat
de
spoor
172
weg
thans
doorsnijdt,
nog
het
voordeel
gehad
heb
172
ben
dat
zij
vrij
wat
korter
zou
geweest
zijn.
Als
men
tcch
een
blik
werpt
op
onze
spoorwegkaart,
dan
springt
het
in
’t
oog,
dat
zij
die
uit
de
Noor
172
delijke
en
Oostelijke
provinciën
van
ons
vaderland
naar
Noord-Brabant,
Belgie
en
Frankrijk
willen
reizen,
een
grooten
afstand
hebben
af
te
leggen
;
deze
wordt
wel
eenigzins
verkort
door
den
Cen-
traalspoorweg,
maar
deze
komt
alleen
den
bewoners
der
Noordelijke
provinciën
te
stade.
Had
nu
de
spoorweg
geloopen
van
Maarsbergen
over
Tiel
naar
's
Hertogenbosch
en
voorts
van
Arnhem
naar
Nij
172
megen
en
van
daar
naar
's
Hertogenbosch
of
langs
die
stad
naar
Tilburg,
dan
zouden
zoo
wel
Noord-
Holland
en
Utrecht
als
Friesland
,
Groningen,
Drenthe,
Overijssel
en
het
schoonste
gedeelte
van
Gelderland
aan
het
Zuidernet
op
doelmatige
wyze
verbonden
zijn
geweest
en
dan
zou
men
niet
de
ano
172
malie
hebben
zien
ontstaan
die
nu
aanwezig
is,
dat
bloeiende
steden,
als
Nijmegen
en
Tiel,
de
eene
22.000
inwoners,
de
andere
8000
bewoners
tellende,
van
’t
spoorwegnet
zijn
uitgesloten
,
terwijl
minder
bloeiende
en
bevolkte
steden,
als
Culem-
borg
en
Bommel,
daarin
zijn
opgenomen,
De
spoorweg
Utrecht—Boxtel
is
nu
eenmaal
een
fait
accompli
va.
voor
een
spoorweg,
loopende
van
Maars
172
bergen
over,
Tiel
naar
N.-Brabant’s
hoofdstad,
is
nu
geen
rakon
iïïtre
meer,
Tiel
moet
op
andere
wijze
trachten
en
tracht
dit
ook
reeds,
aan
den
spoorweg,
dien
hartader
van
menschen-
en
handels
172
verkeer
,
verbonden
te
worden,
maar
voor
’t
verkeer
tusschen
Nijmegen
cn
Arnhem
bestaat
altijd
nog
eene
gaping
—
wij
zonden
bijna
zeggen
eene
gapende
wonde,
—
die,
hoe
eer
hoe
liever
moet
wor
172
den
aangevuld
,
zullen
beide
steden
,
maar
vooral
het
miskende
Nijmegen
zich
in
een
frisch
en
ge
172
zond
leven
verheugen.
Inderdaad
Nijmegen
is
mis
172
kend,
Toen
de
spoorwegwet
van
1860
het,
door
’t
niet
op
te
nemen
in
’t
spoorwegnet,
als
*t
ware
ge
172
heel
isoleerde,
toen
lieten
de
ingezetenen
niet
de
handen
slap
en
moedeloos
hangen,
maar
spanden
alle
hunne
krachten
in
en
samen,
om
te
verkrij
172
gen
wat
hun
was
onthouden.
Uit
eigen
middelen
werd
de
spoorweg
Nijmegen—Kleef
gebouwd,
en
dus
die
oude
stad
aan
’t
schoone
Duitschland
ver
172
bonden
,
maar
de
wenschen
der
Nijmegenaars
reikten
verder:
eene
aansluiting,
zoowel
aan
't
Noorden
als
aan
't
Zuiden
van
ons
land
achten
zij
voor
de
welvaart
hunner
stad,
en
terecht,
noodzakelijk.
De
wakkere
Directie
der
Nijmeegscbe
Spoorwegmaatschappij
nam
op
zich,
om
de
spoor
172
wegverbinding
tusschen
Arnhem
en
Nijmegen
daar
fc
stellen
tegen
eene
tegemoetkoming
van
drie
millioen
gulden
van
den
Slaat
voor
den
bouw
der
bruggen
over
den
Bijn
en
de
'Waal,
waarlijk
geen
hooge
cisch,
als
men
let
op
de
aanzienlijke
geldsommen
ten
behoeve
van
andere
steden
bij
den
bouw
onzer
spoorwegen,
waarvoor
reeds
honderd
en
dertig
millioenen
zijn
uitgegeven
besteed!
Gedu
172
rende
jaar
werd
de
Directie
aan
de
praat
ge
172
houden
:
het
Ministerie
van
B.
Z.
eischic
inzending
van
kostbare
plannen
,
teek
en
in
gen
,
ramingen
van
kosten
enz.
enz,
doch
einde
was
dat
het
aauzoek
werd
afgescheept
met
een
fin
de
non
recevoir,
Eene
Ministerieele
Mis
sieve
van
9
Mei
1871
hield
in:
wlutusschen
laat
de
toestand
van
's
Bijks
hnanliën
niet
toe,
dat
voor
bet
verleenen
van
geldelijke
on
172
dersteuning
aan
dergelijke
ondernemingen
eene
be
172
slissing
worde
genomen,
zoo
lang
door
het
Bijk
pog
zeer
belangrijke
uitgaven
voor
de
voltooiing
van
aangevangsn
werken
van
publiek
nut
te
doen
zijn.”
En
zeven
maanden
later
werden
tien
millioen
voor
amortisatie
besteed
1
Er
doet
zich
evenwel
nu
voor
Nijmegen
eene
kans
voor,
om
zijn
wenschen
vervuld
te
zien.
Op
uitnoodiging
van
den
concessionaris
Alex
Brog-
den
,
lid
van
het
Engelsche
Parlement
te
Londen,
heeft
zich
een
comité
gevormd,
onder
den
naam
vanNederlandsche
Zuid-Ooster
Spoorwegmaatschappij,
wier
doel
is
vhet
helpen
tot
stand
brengen
van
eene
verbinding
tusschen
de
noordelijke
en
zuide
172
lijke
Staats-spoorwegen,
door
eenen
spoorweg
in
de
bloeiende
Provinciën
N
.-Brabant
en
Gelderland,
welke
verbindingslijn
een
gedeelte
zal
uitmaken
van
eene
groote
internationale
lijn
tusschen
noord-wes-
telijk
Frankrijk,
westelijk
Belgie,
oostelijk
Neder
172
land
en
noord
westelijk
Duitschhnd.”
Voor
de
lijn
van
Tilburg
langs
’s
Hertogenbosch
naar
Nijmegen
is
difinitief
concessie
verkregen.
Wat
de
lijn
van
Nijmegen
naar
Arnhem
betreft,
terecht
wordt
in
’t
Prospectus,
opgemerkt.
rNa
al
wat
daar
172
over
is
voorgevallen,
kan
redelijkerwijze
geen
twijfel
bestaan,
of
binnen
zeer
weinige
jaren
zullen
de
thans
nog
tegen
dien
bouw
bestaande
bezwaren
opgeheven
en
die
bruggen
dus
met
den
spoorweg
tusschen
Arnhem
en
Nijmegen
gebouwd
worden.”
Die
verwachting
zal
o.
i.
niet
beschaamd
worden,
maar
daarvoor
is
’t
absoluut
noodig
dat
de
ont
172
worpen
spoorweg
Tilburg-Nijmogen
tot
stand
kome.
Deze
railroad
zal
aansluiten
aan
deNederlandsche
Staatsspoorwegen
,
den
Grand
central
Beige
en
den
Bheinsclien
spoorweg
en,
wordt
de
lijn
tot
Arnhem
verlengd,
ook
aan
den
Nederlandschen
Bhijnspoor-
weg.
Dan
is
hij
een
deel
van
een
groote
interna
172
tionale
lijn,
de
meest
directe
tusschen
de
havens
van
Vlissingen
en
Antwerpen,
een
gedeelte
van
Belgie
en
van
Frankrijk,
onze
oostelijk
provinciën
en
noord-westelijk
Duitschland.
Maar
vooral
zal
hij
ran
gewicht
zijn
voor
N.-
Brabant
en
Gelderland;
die
provinciën,
nagenoeg
900,000
inwoners
tellende,
het
1/4
gedeelte
der
bevolking
van
Nederland.
De
lijn
zal
eene
streek
doorsnijden,
vruchtbaar,
goed
bebouwd,
sterk
bevolkt,
waar
handel
en
nijverheid
vooruitstreven,
kortom
alle
elementen
zijn
daar
om
verzekerd
te
zijn
van
eene
opbrengst,
voldoende
tot
betaling
van
de
renten
der
uit
te
geven
obligatien
en
preferente
aandeelen.
De
berekening,
daaromtrent
in
het
Prospectus
ge
172
maakt
,
is
niet
uit,
delucht
gegrepen,
maar
gebouwd
op
de
opbrengsten
van
de
ovrige
spoorwegen
in
Nederland.
Komt
de
lijn
Nijmegen-Arnhem
tot
stand,
dan
staat
het
zoo
goed
als
vast,
dat
deNeder
172
landsche
Zuid-oosterspoorweg
goed
zal
rendeeren.
Laat
ons
hopen,
dat
voor
Nijmegen
waar
men
zoo
krachtig
cn
onvermoeid
er
naar
streeft
om
in
’t
groote
spoorwegnet
te
worden
opgenomen,
zulk
een
schoone
kans
als
deze
niet
moge
voorbijgaan.
Needs
gaf
de
gemeenteraad
een
flink
voorbeeld,
door
in
te
schrijven
op
2000
preferente
Aandeelen
(ieder
van
U
340
dus
voor
f
480,000)
,
’s
Hertogenbosch
bleef
niet
ten
achter
en
wat
Arnhem
betreft,
wij
vleijen
ons,
dat
de
aansporing
iu
de
Arnhemsche
Courant
gedaan
om
mede
deel
te
nemen
aan
de
inschrijving
niet
vruchteloos
zal
zijn
,
want
ook
voor
Arnhem
is
de
spoorwegverbinding
met
Nijmegen
van
groot
belang,
zoo
als
helder
betoogd
is
inde
Arnhem
172
sche
Courant.
Maar
ook
Tiel
heeft
bij
dien
spoorweg
belang,
en
wij
wen
achten
wel,
dat
men
er
zich
meer
aan
gelegen
liet
liggen,
dan
het
geval
schijnt
te
zijn
en
zich
de
ingezetenen
ook
opgewekt
gevoelden
aan
de
opengestelde
leening
deel
te
nemen.
Men
vergete
toch
niet,
dat
wordt
deze
voltèekend
en
wordt
dien
ten
gevolge
de
spoorweg
Tilbürg-Nijmegen
gelegd
,
alsdan
ook
Tiel
het
doel
zijner
wenschen
eene
groote
schrede
zal
nader
komen.
De
spoorweg
Arnhem-Nijmegen
kan
dan
onmogelijk
achter
blij
172
ven
—
en
is
deze
eenmaal
in
’t
verschiet,
dan
is
ook
de
aanleg
van
een
ijzeren
weg
van
Eist
of
Arnhem
langs
Tiel
naar
Geldermalsen
zoo
goed
als
verzekerd.
Moge
’t
voorbeeld
vau
Nijmegen
ook
den
ge
172
meenteraad
en
de
ingezetenen
van
Tiel
aansporen
tot
dat
zelfde
krachtsbetoon
en
diezelfde
wakkerheid,
waar
’t
geldt
een
der
voorwaarden
van
zijn
bestaan
en
bloei
voor
de
toekomst.
Alg
erne
en
e
Nienwsl
ij
dingen.
ENGELAND.
De
vergemakkelijking
van
de
over
172
vaart
van
het
Kanaal
door
middel
van
groote
stoom-
bootveren,
welke
den
posttrein
van
Dover
aan
boord
zouden
nemen
en
in
eene
nieuwe
haven
bij
Kaap
Gris-Nez
aan
de
Fransche
kust
op
hetFranscbe
spoor
zouden
overbrengen,
schijnt,
naar
hetgeen
in
de
afgeloopen
week
is
voorgevallen
,
grooter
siitzigt
op
verwezelijking
te
hebben
verkregen.
Dezer
dagen
heeft
de
heer
Abernethy
,
een
der
ingenieurs
welke
bij
het
plan
betrokken
zijn,
te
Dover
een
uitvoerige
voorlezing
gebonden
in
tegenwoordigheid
van
den
mayor
en
de
leden
van
den
gemeenteraad.
Hij
trachtte
daarbij
voornamelijk
te
betoogen
,
dat
het
denkbeeld
van
het
overbrengen
van
den
geheelsn
spoortrein
de
voorkeur
verdiende;
dat
het
ten
uitvoer
leggen
van
bet
plan
aan
de
stad
Dover
slechts
voordeel
kon
aanbrengen
en
dat
de
ondernemers
gaarne
aan
de
wenschen
der
belanghebbende
gemeenten
te
gemoet
zouden
komen.
De
ingang
van
de
te
Dover
voor
het
beoogde
doel
in
te
rigten
haven,
zou
eene
breedte
hebben
van
800
voet,
en
de
nieuwe
aanleg
zou
voor
172
namelijk
bestaan
in
een
nieuwen,
400
voet
langen
havendam
en
eene
verlenging
van
de
admïraliteits-
iandingsplaats
met
300
voet,
De
tegenwoordige
ha
172
ven
zou
door
den
aanleg
der
beide
nieuwe
dammen
niet
dan
belangrijk
kunnen
winnen.
De
kosten
aan
de
Engelscbe
zijde
van
het
kanaal,
met
inbegrip
van
de
spoorverbinding,
enz.,
worden
op
890,000
pSt,
geschat,
en
de-ondernemers
hebben
zich
met
de
direction
der
beide
naar
Dover
voerende
spoorlijnen
verstaan.
Daar
de
Fransche
regeering
gunstig
voor
het
plsn
gestemd
is
en
de
ondernemers
geneigd
zijn
om
zich
te
vereenigen
met
elk
voorstel
vau
de
Fransche
regeering,
indien
deze
aan
de
eene
boven
de
andere
haven
der
Fransche
kust
de
voorkeur
mogt
geven,
terwijl
men
zich
verder
van
het
vinden
der
benoo-
digde
geldmiddelen
verzekert
houdt,
acht
de
heer
Abernethy
zijn
plan
ten
volle
uitvoerbaar.
—
Wij
deelen
hier
nog
iets
minder
bekends
me
172
de
over
den
grooten
hoschbrand,
die
vooral
in
Wis
172
consin
,
Michigan
en
Illinois
heeft
gewoed.
Een
vreeselijkev
ramp
dan
die
van
Chicago
heeft
het
stadje
Pesthigo
getroffen,
hetwelk
geheel
is
verbrand,
zoodat
geen
enkel
huis
gespaard
is
gebleven.
Meer
dan
500
lijken
zijn
dadelijk
na
den
brand
aldaar
ge
172
vonden
;
moer,
na
het
afdammen
van
de
rivier,
zijn
nog
504
lijken
gevonden
van
menschen
,
die
zich
in
het
water
meenden
te
redden.
Pesthigo
telde
bij
de
volkstelling
in
1870
nagenoeg
2000
inw.
Ten
oosten
van
Greenbay
heeft
het
vernielende
ele
172
ment
op
zulk
een
hevige
wijze
gewoed
,
dat
eenige
kleine
dorpen
totaal
zijn
verbrand,
zoodat
er
van
een
dorp
slechts
één
os
en
van
een
ander
slechts
één
varken
behouden
is
gebleven,
van
alles,
wat
leven
had
ontvangen.
Tusschen
Bay-Let
Dement
en
Sturgeonbay,
30
mijlen
ver,
heerschte
de
brand
zóó,
dat
de
menschen
.
welke
overgebleven
zijn,
aan
hun
lot
moeste»
overgelaten
worden
r
.
omdat
men
geeno
hulp
kon
toebrengen
,
wijl
het
doorgebrande
hout
der
groote
hoornen
10
en
15
vt.
opeen
lag,
zoodat
er
geen
mensch
noch
wagen
door
kon,
om
kleeding
en
levensmiddelen
te
brengen.
Het
geluid
van
den
brand
van
Pesthigo
was
zoo
geweldig,
dat
het
15
mijlen
verder
gehoord
is.
FRANKRIJK,
De
heer
de
Persigny,
die,
zooals
wtj
gemeld
hebben,
te
Nizza
gevaarlijk
ziek
lag,
is
Aldaar
in
64jarigen
ouderdom
overleden.
Hij
was
langen
tijd
de
vertrouweling
van
Napoleon
,
die
ook
met
hem
den
coup
d’état
had
beraamd.
Hij
was
ook
de
hoofdaanlegger
van
den
aanslag
te
Straatsburg,
waarvan
hij
de
uitvoering
in
alle
bijzonderheden
had
ontworpen.
Vóórdat
hij
daartoe
was
overgegaan,
heeft
hij
Frankrijk
en
een
gedeelte
van
Duitschland
doorreisd,
om
de
imperialistische
partij
te
vereenigen
en
te
organiseeren.
Aan
den
aanslag
te
Boulogne
nam
hij
insgelijks
een
werk
172
zaam
deel.
Ter
dier
zake
werd
hij
door
het
Hof
van
Paris
tot
twintig
jaren
opsluiting
veroordeeld.
Doch
de
Regeering
van
Louis
Philippe
verzachte
die
straf
zoozeer,
dat
zij
hem
de
bom
der
gemeente
Versailles
tot
gevangenis
aanwees.
Zoodra
hij
in
1848
de
tijding
van
de
revolutie
ontving,
begaf
hij
zich
naar
Parijs
en
stelde
zich
daar
in
verbinding
met
de
leden
der
familie
Bonaparte.
Vervolgens