Tekstweergave van TC_1949-01-03_004

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
\ i De schoolgaande jeugd heeft zorgen ! Weinigen zullen deze dageen denken aan zomervreugde en de vacantie - genoegens , We hebben St . Nicolaas zijn geheimzinnige gaven doen uit - strooien . Het Kerstfeest gevierd en hebben van het oude jaar afscheid ge - nomen . BRIDGE-RUBRIEK Een safety-dwangpositie Miï ^^ VbÖBilCHfiKCSBUBEAÜ In een wedstrijd kwam onlangs het volgende spel vo3r : Noord . Schoppen : a , v , x , x . Harten : b , 10 , 9 , x . Ruiten : x , x . Klaveren : h , b , 8 . Kook kool eens anders ! In de winter behoort kool tot onze belangrijkste groenten en tot de goedkoopste bovendien . Wij kennen de rode , witte en groene kool , de Savoye - en Chinese -, de spruitkool , boerenkool en zuurkool ; elke soort met haar eigen smaak en bereidingswijze . Geregeld kool op ta - fel behoeft dan ook niet te betekenen , dat het menu eentonig is ! Maar kool is zo'n zwaar verteerbare groente , zo luidt het bezwaar van ve - len . Wij moeten er echter op wijzen , dat dit hoofdzakelijk komt doordat men ze ' te lang laat koken ; hoe langer de kool op het vuur staat , hoe moeilij - ker ze verteerbaar wordt door de ont - ledingsprodueten , die bij langere ver - hitting ontstaan ( en die tevens de on - aangename koellucht " veroorzaken ). Witte kool ( mits ze niet taai is , en goed fijngesneden of - geschaafd wordt ) behoeft bijv . maar 20 minuten gekookt te worden , rode kool V , uur ( mits de azijn en/of zure appels , die het gaar worden tegenhouden , pas op het laatst worden toegevoegd ). Ter afvasseling geve men ook eens koolsla . Dat kool toch wat steviger in de maag ligt dan jonge voorjaarsgroente , kan in de winterkou geen nadeel zijn . Daarbij vormt zij een zeer gezonde aanvulling van onze winterkost , door haar hoog gehalte aan zouten en vita - minen . Wist U , dat in dat opzicht van alle groenten boerenkool na de spina - zie aan de spits staat ? De voedingszouten uit kool hebben allerlei functies in het lichaam te ver - vullen : o.m . behoeden zij voor bloed - armoede ( ijzer ) en versterken been - dergestel en gebit ( kalk en fosfor ). In boerenkool en groene kool komt veel carotine voor , die in het lichaam om - gezet kan worden in vitamine A ; een tekort aan dit vitamine maakt ons meer vatbaar voor infecties . Verschil - lende koolsoorten , ook zuurkool ( de enige vatgroente , die een goede voe - dingswaarde heeft ) bevatten voorts nog andere vitamines , die voor de ge - zondheid van belang zijn . Zo is kool in allerlei opzichten een kostelijke wintergroente . Recepten voor 4 personen . Kool op z'n Chinees : 1 witte kool , 1 ui , 2 knoflook - partjes ( of nóg een ui ;, zout , iets pe - per , boter of marganne , een lepel bloem . De kool fijnsnijden of - schaven . De uien ( en de knoflook ) fijnsnipperen en in wat boter of margarine licht - bruin fruiten . De - kool , pejfer en zout toevoegen en de groente gaar smoren , terwijl men haar geregeld even om - legt . Zo nodig een klein scheutje wa - ter toevoegen . Als de groente gaar is , de bloem erover strooieh en er door roeren . Het gerecht dan nog even door en door verwarmen , zodat de bloem gaar wordt . Stamppot van zuurkool , aard - appelen en bruine bonen : 500 gr . zuurkool , 200 gr . bruine bonen , 2 kg . aardappelen , ( wat bo - nenwater ), zout , boter of vet of mar - garine ( melk ). De bruine bonen wassen , weken , aan de kook brengen , 15 minuten ko - ken en in de hooikist gaar laten wor - den . Het grootste deel van de zuurkool in de pan doen , het restje zeer fijn snij - den en achterhouden . De aardappelen schillen , wassen , en zonodig in stuk - ken snijden en ze op de kool leggen . Wat water en zout toevoegen en alles gaarkoken in een goed gesloten pan in Va uur . De achtergehouden rauwe zuurkool toevoegen . Naar smaak boter , vet of margarine er door roeren en de massa door elkaar stampen . De gaar - geworden bonen door de stamppot mengen . Is de stamppot te droog , dan nog iets bonenwater of melk eraan toe - voegen . West . Zuid . Schoppen : h , b , x , x , x . Harten : a , x Ruiten : a , v , x . Klaveren : a , x , x . Biedverloop : Z : 1 Sch .; W : 2 H .; N : 3 Sch .; O : pas ; Z : 5 Sch .; W : pas ; N : 6 Sch .; allen passen . W komt uit met R . 3 , waarop O de h . legt en Z het a . Z speelt nu drie keer troef , daar W de tweede maal niet be - kend had . Hierna speelt Z R.a , waarop W niet bekent . Z vervolgt nu met H.a en H . na . W komt aan slag met H.v . O bekent niet in de tweede H.ronde . Het is nu bekend , dat W heeft zes H ., één Noord . Schoppen : —. Harten : b . Ruiten : —. Klaveren : h , 8 Zuid . Schoppen : x . Harten : —. Ruiten : —. Klaveren : x , x . Z speelt Sch . na ; W kan H.h niet weggooien . Als W K1.9 tweede heeft , moet hij dus K1.9 sec zetten . Z ver - volgt met KL en snijdt niet op K1.9 als er bij W een kleine KL komt , want W kan K1.9 niet meer hebben . W heeft nog één kaart en dat is H.h . O moet waiïans , 13.00 Nws , 13.15 Kalender , 13.20 Metropole-orkest , 14.00 Gespro - ken portretten , 14.15 Jeugdconcert , 15.00 Kermis der ydelheid , 15.30 De Re - genboog , 16.00 Zeven maal zeven is ..?, 17.15 Politiekoren zingen , 18.30 Lezing , 19.15 Nws uit Indonesië , 19.30 Voor de jeugd , 19.45 Lezen in de Bij - bel , 20.00 Nws , 20.20 Omroeporkest , 21.30 De geest van de ouwe , hoorspel , 22.30 Viool en vleugeL 23.00 Nws , 23.15 De Hit-kit , 23.45 Rustige avondklan - ken , 24.00 Sluiting . MODERNE ZEEROVERS Maar aan , de jeugd gaan deze ge - dachten gelukkig voorbij . Ze ver - heugen zich in de goede gaven en de gezellige dagen , vol huiselijke feesten welke de donkerte der dagen buiten - sluiten en het gezin verenigen als geen andere maand . Jeugdzorgen En ' s avonds als het huiswerk gedaan is en ze knus bij de groten zitten , ko - men de verhalen los ! Belevenissen van school en op straat , glimlacliend aan - gehoord door de volwassenen , die aan eigen jeugd terug denken .... Maar ., ze komen ook met hun zorgen . En één van deze problemen vormt het school of clubreisje voor de volgende zomer . Het is de laatste jaren de algemene gewoonte geworden , dat in het zomerseizoen de jongelui er op uit trekken in groepsverband , onder ver - trouwde en ervaren leiding . De padvinders en welpen met hun heerlijk zomerkamp zijn wel degenen die hierin voorgingen . Andere jon - gens - en meisjesverenigingen volgden . Schoolreisjes , vroeger slechts één heer - lijke dag als waardig slot van het vol - brachte cursusjaar , zijn uitgegroeid tot weekenden , zelfs tot hele weken . We kunnen ons niet geheel onttrekken aan de gedachte , dat hier de een niet voor de ander wil onderdoen . En de orga - nisatoren spannen zich ieder jaar op - nieuw in om iets te bedenken , wat nóg leuker , nóg begeerlijker , nóg origine - ler is dan het succes van ' t afgelopen jaar . Wij hebben in veel opzichten waar - dering voor dit streven en constateren , dat de plannen der leiders voor de jeugd telkenmale nieuwer mogelijk - heden en schoner vooruitzichten ope - nen . De kinderen zijn dan ook nu reeds vol van de ver in het verschiet liggen - de zomer vacantiedagen . Nu reeds ! Omdat mét de heerlijke zomerbeloften tevens een niet geringe taak op hun schouders is gelegd . Wie zal dat betalen De vacantie - of kampeerdagen zijn namelijk wel veel langer en interes - santer geworden dan vroeger , doch vragen navenant een beduidend gro - tere financiële uitgave . Was vroeger een bedrag van enkele guldens voldoende , thans belopen deze kosten voor deelname tientallen gul - dens per kind . En de school vraagt , en de verken - nerij vraagt en de meisjesvereniging vraagt en de sportclub vraagt . En vaak met de natuurlijke ongewilde m.orele dwang , dat wanneer een be - '' paald aantal kinderen van school of leden van de club of vereniging niet mee kan of wil doen , het gehele reisje of kamp niet doorgaat en de kinderen dus vanzelfsprekend het gevoel krij - gen , dat zij door een weigering alle an - deren duperen . Zelf verdienen De organisatoren of leiders van deze heerlijke vacantietijd hebben natuur - lijk terdege ingezien , dat het voor vele , zo niet de meeste ouders ondoenlijk is , de financiële lasten hiervan te dragen en daarom hebben zij de jeugd op het hart gedrukt het benodigde geld zelf te verdienen . Een buitengewoon goede gedachte , welke de kinderen weer - houdt hun zakgeld op te maken aan allerhande onnutte zaken en ze dwingt om spaarzaam te zijn . Kinderlogica Deze gang van zaken bevredigt de kinderen echter in het geheel niet . Ze redeneren aldus ': mijn zakgeld gaat voor m'n club , aan verj aars -, St . Nico - laas - of Kerstgeschenken en aan aller - lei kleinigheden , die ze in de loop van het jaar nodig hebben . Maar nu is hen door de volwassenen de raad gegeven : verdien er zelf wat bij ! Oppassen bij de kleine kinderen van tante of buurvrouw , schoenenpoet - sen voor moeder , brieven wegbrengen voor vader , de tuin opknappen bij buurman , kortom een gehele reeks praktische en zakelijke wenken heb - ben ze gekregen , welke de weg banen naar het vurig begeerde doel . Maar .... de meeste kinderen zijn gelukkig niet zo nuchter en zakelijk aangelegd . Vandaar , dat ze met deze soorten van bijverdiensten " erg ver - legen zitten . We kunnen toch zeker geen geld vragen om op de kleintjes te passen ! En ik vind het maar gek om aan moe - der geld - te vragen , als ik wat voor haar doe . Zoiets is geen helpen meer !" Inderdaad ! Daar schuilt de fout in de opzet . Waar blijft de broodnodige deugd : iemand van dienst zijn ? Op de - ze wijze leert men de kinderen het spontane helpen " af . En al zullen ze er niet om willen vragen , de achter - grond van iedere betognde hulp wordt toch de vraag : Wat zou ik er voor krijgen "? Zo min als de kinderen , kan ook ons deze oplossing bevredigen . Men maakt van hulpvaardige jongens en meisjes uitgerekende duiten jagers , die tante A . doodgemoedereerd zonder hulp laten zitten , omdat buurvrouw B . een dub - beltje meer geeft voor betoonde ,, hulp ". En buitendien , in de meeste gevallen zal ' t voor de jeugd toch onbegonnen werk zijn , omdat behalve de jeugdver - enigingen ook de school en de sport - club een beroep op hen doen om ze toch vooral niet in de steek te laten . Het uiteindelijke resultaat zal in de meeste gevallen wel zijn , dat de ouders het ontbrekende geld aanzuiveren om de jongelui de teleurstelling van een jaar vergeeft sparen en verdienen " te besparen . En rekent U eens uit , wat dat . zal kosten in de grotere gezinnen , school en verenigingsreisjes deelne - waar meerdere jongens en meisjes aan men . Onze jeugd zit met het probleem en aan ons de vraag : Hoe kunnen we ze hiermede helpen ? ' Bescheiden uitstapjes Onze mening in deze is : Laat de jeugdverenigingen , scholen en clubs niet te veel hooi op hun vork nemen . Ook hier schaadt overdrijving . Organi - seer geen zomeruitstapjes , die wel be - geerlijk en origineel zijn , doch de fi - nanciële krachten van de jongelui ver - re te boven gaan . Ook op bescheidener schaal kan men originele en leuke va - cantiedagen organiseren . En wil men persé een groots-opgezet plan , dwing de kinderen dan in geen geval , ook niet moreel , om daaraan deel te nemen . Of organiseer naast de lange , kostbare dagen tevens een korter uitstapje , waaraan die kinderen kunnen deelne - men , die geen kans zien het voor hen zo grote bedrag bijeen te verdienen . Aan de ooms , tantes , buurvrouwen en verder daarvoor in aanmerking ko - mende categorieën vragen wij : als de kinderen helpen en ze willen deelne - men aan een zomerreisje , geef ze onge - vraagd een kleine tegemoetkoming . Respecteer in hen , dat ze er niet om willen of durven vragen . En aan de jongelui geven wij deraad : spaar zo veel mogelijk . Je hebtgróót gelijk , wanneer je niet voor be - toonde hulp betaald wilt worden,maar een ongevraagde gift is jul - lie natuurlijk welkom . En tenslotte:durf met een gerust geweten vandeelname af te zien , hoe graag je hetoverigens ook zou willen , wanneer jeweet dat je ouders terwille van jullieplezier vele broodnodige dingen aan jekleinere broertjes ' en zusjes zullenmoeten onthouden . Bij alles moet je niet in de eerste plaats denken : wat verdien ik ermee ? maar : we zijn in de wereld om elkaar te helpen ! Uniforme prijs voor citroenen Daar de aankoopprijs van de uit Ita - lië geïmporteerde citroenen hoger is dan verleden jaar is de consumptie - prijs , met 2 cent per kg . verhoogd tot 76 cent per kg . Deze prijs geldt thans ook voor Surinaamse citroenen het - geen voor deze vruchten een belangrij - ke prijsverlaging betekent , n.l . van ƒ 1 .— op 76 cent per kg . Uit de Aether MAANDAG 3 JANUARI llilv&rs . I , 301 M NCRV 16.00 Bijbellezing , 16.45 Hiivers . II , 415 M AVRO 15.00 Bonbonnière , 16.00 Omroepor - kest , 16.45 Musicalender , 17.30 Hoort , zegt het voort , 17.45 Le piano roman - tique , 18.00 Nws , 18.20 André Koste - lanetz e . z . o.,18.30 AVRO filmkrant , 19.00 DINSDAG 4 JANUARI Hiivers . I , 301 M KRO 7.00 Nws , 7.15 Ochtendgymn ., 7.30 . English Folk Songs , 7.45 Morgengebed , 8.00 Nws , 8.15 Pluk de dag , 9.00 Licht - baken , 9.30 Op bezoek bij de familie Strauss , 10.00 Wie komt er mijn hok - je ?, 10.15 Ochtendconcert , 11.00 Muziek houdt fit , 11.30 Als de ziele luistert , 11.40 Italiaanse liederen , 12.00 Angelus , 12.03 KRO amusementsorkest , 12.55 Zonnewijzer , 13.00 Nws , 13.25 Bas en piano , 13.45 Domstad-kwartet , 14.30 Onder ons , 15.00 Gr.pL , 15.30 Van pol - ka tol samba , 16.00 De Zonnebloem , 16.30 Ziekenlof , 17.00 " Kerstvacantie , 17.15 Piano-duo Beers en Van Lan - schot , 17 30 De Wigwam , 17.45 Cause - rie , 18.00 Guus Jansen en zijn solisten , 18.20 Sportpraatje , 18.30 Ned . Strijdkr ., 19.00 Nv/s , 19.15 Internat , chansons , 19.30 Dit is leven , 19.45 NIWIN - klan-ken , 20.00 Nws , 20.05 De gewone man , 20.12 R'dams Philh . Orkest , 22.20 Ria Groot , piano , 22.37 Actualiteiten , 22.45 Avondgebed , 23.00 Nws , 23.15 Resi - dentie - orkest , 24.00 Sluiting . Hilver . U , 415 IVI AVRO , VPRO 7.00 Nws , 7.15 WOENSDAG 5 JANUARI Hiivers . I , 301 M NCRV 7.00 Nws , 7.15 Ochtendgymn ., 7.30 Hiivers . II , 415 M VARA , VPRO 7.00 Nws , 7.15 Muziek bij het ontbijt , 8.00 Nws , 8.18 Monia Liter e . z . o ., 8.50 Voor de huisvrouw , 9.00 Gr.pL , 9.35 Ro - bert Schumann , gr.pL , 10.00 Morgen - wijding , 10.20 Onze keuken , 10.30 Als de stofzuiger zwijgt , 11.00 Kinderen buiten schooltijd , 11.30 Pop . non - stöp-progr ., 12.00 Lunchconcert , 12.30 Voor het platteland , 12.38 The Kihma Ha - Voor de V rouw ! Het kartonnetje uit de melkfles Er zijn vernuftige vrouwen die de kunst verstaan van niets iets te ma - ken ! Wij waren laatst bij een vrien - din , die een doosje vol kleine karton - netjes had , waarmee de melk - en yoghurtflessen afgesloten worden . Wat doe je daar mee "? vroegen wij verbaasd . Dat is ideaal speelgoed voor de kleintjes ! De babies maken er kleine stapeltjes van en gooien die dan om . Of ze rollen ze door de box en rollen er zelf achteraan . Voor de iets grotere kinderen steek ik er een vleespinnetje of een dun potlood door , dan wordt het een pracht tol , die tijden achter - een kan draaien . De kinderen van vijf leren er zichzelf tellen , optellen , af - trekken , vermenigvuldigen en delen mee . Of zij prikken er een gaatje in , kleuren ze in vrolijke tinten en rij - gen er dan kettinkjes en armbandjes van . Zijn ze nog wat ouder dan teken ik letters op de rondjes . Zo leren zij spellen . Sommige kinderen kleuren ze en maken dan originele figuren . En knutselaars in de dop maken wielen onder lucifersdoosjes , dan heb - ben ze een kruiwagen . Of ze leggen er een serie van aan : dat wordt een trein . Daarbij komt natuurlijk de lijmr pot te pas . In ieder geval wordt er in mijn huis niet één kartonnetje meer weggegooid . Wel was ik ze af en toe goed af en leg ze dan ' s nachts onder een zwaar boek te drogen . De kinderen beschouwen het ate hunliefste speelgoed en het kost " niets "! Past ^ op ' t brood De distributietijd gaat voorlopig nog niet voorbij . Daarom is het goed ook thans nog de wijze raadgevingen , die wij in de oorlogsdagen kregen te ge - denken en er naar te handelen . On - danks talloze waarschuwingen om met het oog op de vitaminen groenten en aardappelen met zo weinig mogelijk nat te koken en dat wat er werkelijk nodig is om de spijzen gaar te maken , vooral niet weg te gooien , maar in soep te gebruiken of te bewaren voor de groente van de volgende dag , gaan de meeste huisvrouv/en rustig door deze voedzame bestanddelen door de gootsteen te gieten waardoor kostelijk voedsel verloren gaat . Wij leerden in die oorlogsjaren ook smakelijke pasta's te maken . Al spoe - dig werden bij ons ; ie nodige onder - delen voor zo'n pasta schaars , maar Oost . Sch . en één R ., zodat W vijf KL moet hebben en O twee KL W speelt KL 10 na , waarop KLb bij N komt , de v . bij O en het . a bij Z . Z kan nu natuurlijk wel op K1.9 gaan snijden , maar hij heeft een betere voortzetting ter beschikking . Hij troeft eerst zijn laatste R . af door N en ver - volgens komt hij door H . aftroeven weer in eigen hand aan slag . De situa - tie is nu als volgt : dus nog K1.9 hebben en wel sec , omdat O in totaal slechts twee KI . had . Door deze safety - dwangpositie wint Z dus het spel zonder het risico te lopen , dat O K1.9 maakt . Mr . E . C . Goudsmit . ' thans kunnen wij er weer over be - schikken . Dus daarom volgen hier een paar recepten , waaraan een ieder iets heeft . Kaaspasta : laat 25 gram boter smel - ten , roer er 30 gram bloem doorheen , voeg er roerende 2 dl . melk bij en laat deze saus minstens 5 minuten doorkoken tot zij mooi glad is en de bloem geheel vermengd . Rogr er nu een eierdooier door en voeg tenslotte een ons gemalen of geraspte kaas er - aan toe . U maakt de pasta af met wat zout , peper en aroma naar smaak . Deze pasta kunt U op ongesmeerd brood geven : dat spaart U boter uit . In een ijskast is de pasta lang houd - baar . Heeft U er geen , maak dan voor - al niet teveel pasta tegelijk , want zij bederft gauw . Men kan od de^plfHo wijze tomatenpasta maken . Inplaats van kaas neemt men dan een blikje tomatenpuree . Met peterselie , bies - look , kervel en andere tuinkruiden brenge men wat variatie in de smaak . Zo kan men ook garnalenpasta en vis - pasta maken . Inplaats van de kaas ge - bruikt men dan twee ons gepelde garnalen , fijngemalen en door een zeef gewreven . Visresten , geconser - veerde of gerookte vis , zijn eveneens allemaal voor pasta's te gebruiken . En juist door al die variaties valt dit ge - recht zo in de smaak . Zeg eens eerlijk weei U hei nogl Hoe zou men vier lucifers kunnennoemen . Zoekt TJ eens een vreemd woordvoor schepping , zet U er dan eens eenletter tussen , zodat het woord alge - hele vernietiging " betekent . Hoe noemt men een kind van eenvrouw , dat toch niet haar eigen doch - ter is ? U weet natuurlijk wat het A B Cis . De eerste letters van ons alphabet , nietwaar . Maar wat zijn de A . B . C.eilanden ; tijdens de oorlog de A . B.C . D . tegen Japan . Noemt U eens drie toneelstukkenvan Shakespeare ( en telt U eens , hoe - veel U er meer weet ). ' UIA ^ I-ipusH ' awauoA uba ubui - - doojf OQ '^ aiuiBH ' JB8T : SuTX - g •( gisauopui ) saipui qo;na ' Buiqo ' 8iuuB:^;ua C-iD ) ' BJtu - ouiv ' oBöBjno ' sJiBuoa : ' Bqnjy " ï - juooz jBBq : j9a 9 ; ^ jfeoz n ' S 9i;Buiaao ' 9i;Bajo - g •; 9!;jBM:5I-5(ru;s ' I : uapjooAv:juv 106 . Maar het handjevol zeeschuimers ver - mocht niets tegen de flinke mannen van het oorlogsschip . De rovers werden overmand en gevangen genomen . Niet één ontkwam . En toen kwam de beurt aan Charles en Tom . 107 . Onder luid hoerageroep werden ze door de kapitein verwelkomd en geprezen om hun flink gedrag . Ze zouden de helft van de hoge . beloning ontvangen die uitgeloofd was voor de gevangenneming van de zeerovers . EINDE