Tekstweergave van TC_1949-01-03_004
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
\
i
De
schoolgaande
jeugd
heeft
zorgen
!
Weinigen
zullen
deze
dageen
denken
aan
zomervreugde
en
de
vacantie
-
genoegens
,
We
hebben
St
.
Nicolaas
zijn
geheimzinnige
gaven
doen
uit
-
strooien
.
Het
Kerstfeest
gevierd
en
hebben
van
het
oude
jaar
afscheid
ge
-
nomen
.
BRIDGE-RUBRIEK
Een
safety-dwangpositie
Miï
^^
VbÖBilCHfiKCSBUBEAÜ
In
een
wedstrijd
kwam
onlangs
het
volgende
spel
vo3r
:
Noord
.
Schoppen
:
a
,
v
,
x
,
x
.
Harten
:
b
,
10
,
9
,
x
.
Ruiten
:
x
,
x
.
Klaveren
:
h
,
b
,
8
.
Kook
kool
eens
anders
!
In
de
winter
behoort
kool
tot
onze
belangrijkste
groenten
en
—
tot
de
goedkoopste
bovendien
.
Wij
kennen
de
rode
,
witte
en
groene
kool
,
de
Savoye
-
en
Chinese
-,
de
spruitkool
,
boerenkool
en
zuurkool
;
elke
soort
met
haar
eigen
smaak
en
bereidingswijze
.
Geregeld
kool
op
ta
-
fel
behoeft
dan
ook
niet
te
betekenen
,
dat
het
menu
eentonig
is
!
Maar
kool
is
zo'n
zwaar
verteerbare
groente
,
zo
luidt
het
bezwaar
van
ve
-
len
.
Wij
moeten
er
echter
op
wijzen
,
dat
dit
hoofdzakelijk
komt
doordat
men
ze
'
te
lang
laat
koken
;
hoe
langer
de
kool
op
het
vuur
staat
,
hoe
moeilij
-
ker
ze
verteerbaar
wordt
door
de
ont
-
ledingsprodueten
,
die
bij
langere
ver
-
hitting
ontstaan
(
en
die
tevens
de
on
-
aangename
„
koellucht
"
veroorzaken
).
Witte
kool
(
mits
ze
niet
taai
is
,
en
goed
fijngesneden
of
-
geschaafd
wordt
)
behoeft
bijv
.
maar
20
minuten
gekookt
te
worden
,
rode
kool
V
,
uur
(
mits
de
azijn
en/of
zure
appels
,
die
het
gaar
worden
tegenhouden
,
pas
op
het
laatst
worden
toegevoegd
).
Ter
afvasseling
geve
men
ook
eens
koolsla
.
Dat
kool
toch
wat
steviger
in
de
maag
ligt
dan
jonge
voorjaarsgroente
,
kan
in
de
winterkou
geen
nadeel
zijn
.
Daarbij
vormt
zij
een
zeer
gezonde
aanvulling
van
onze
winterkost
,
door
haar
hoog
gehalte
aan
zouten
en
vita
-
minen
.
Wist
U
,
dat
in
dat
opzicht
van
alle
groenten
boerenkool
na
de
spina
-
zie
aan
de
spits
staat
?
De
voedingszouten
uit
kool
hebben
allerlei
functies
in
het
lichaam
te
ver
-
vullen
:
o.m
.
behoeden
zij
voor
bloed
-
armoede
(
ijzer
)
en
versterken
been
-
dergestel
en
gebit
(
kalk
en
fosfor
).
In
boerenkool
en
groene
kool
komt
veel
carotine
voor
,
die
in
het
lichaam
om
-
gezet
kan
worden
in
vitamine
A
;
een
tekort
aan
dit
vitamine
maakt
ons
meer
vatbaar
voor
infecties
.
Verschil
-
lende
koolsoorten
,
ook
zuurkool
(
de
enige
vatgroente
,
die
een
goede
voe
-
dingswaarde
heeft
)
bevatten
voorts
nog
andere
vitamines
,
die
voor
de
ge
-
zondheid
van
belang
zijn
.
Zo
is
kool
in
allerlei
opzichten
een
kostelijke
wintergroente
.
Recepten
voor
4
personen
.
Kool
op
z'n
Chinees
:
1
witte
kool
,
1
ui
,
2
knoflook
-
partjes
(
of
nóg
een
ui
;,
zout
,
iets
pe
-
per
,
boter
of
marganne
,
een
lepel
bloem
.
De
kool
fijnsnijden
of
-
schaven
.
De
uien
(
en
de
knoflook
)
fijnsnipperen
en
in
wat
boter
of
margarine
licht
-
bruin
fruiten
.
De
-
kool
,
pejfer
en
zout
toevoegen
en
de
groente
gaar
smoren
,
terwijl
men
haar
geregeld
even
om
-
legt
.
Zo
nodig
een
klein
scheutje
wa
-
ter
toevoegen
.
Als
de
groente
gaar
is
,
de
bloem
erover
strooieh
en
er
door
roeren
.
Het
gerecht
dan
nog
even
door
en
door
verwarmen
,
zodat
de
bloem
gaar
wordt
.
Stamppot
van
zuurkool
,
aard
-
appelen
en
bruine
bonen
:
500
gr
.
zuurkool
,
200
gr
.
bruine
bonen
,
2
kg
.
aardappelen
,
(
wat
bo
-
nenwater
),
zout
,
boter
of
vet
of
mar
-
garine
(
melk
).
De
bruine
bonen
wassen
,
weken
,
aan
de
kook
brengen
,
15
minuten
ko
-
ken
en
in
de
hooikist
gaar
laten
wor
-
den
.
Het
grootste
deel
van
de
zuurkool
in
de
pan
doen
,
het
restje
zeer
fijn
snij
-
den
en
achterhouden
.
De
aardappelen
schillen
,
wassen
,
en
zonodig
in
stuk
-
ken
snijden
en
ze
op
de
kool
leggen
.
Wat
water
en
zout
toevoegen
en
alles
gaarkoken
in
een
goed
gesloten
pan
in
Va
uur
.
De
achtergehouden
rauwe
zuurkool
toevoegen
.
Naar
smaak
boter
,
vet
of
margarine
er
door
roeren
en
de
massa
door
elkaar
stampen
.
De
gaar
-
geworden
bonen
door
de
stamppot
mengen
.
Is
de
stamppot
te
droog
,
dan
nog
iets
bonenwater
of
melk
eraan
toe
-
voegen
.
West
.
Zuid
.
Schoppen
:
h
,
b
,
x
,
x
,
x
.
Harten
:
a
,
x
Ruiten
:
a
,
v
,
x
.
Klaveren
:
a
,
x
,
x
.
Biedverloop
:
Z
:
1
Sch
.;
W
:
2
H
.;
N
:
3
Sch
.;
O
:
pas
;
Z
:
5
Sch
.;
W
:
pas
;
N
:
6
Sch
.;
allen
passen
.
W
komt
uit
met
R
.
3
,
waarop
O
de
h
.
legt
en
Z
het
a
.
Z
speelt
nu
drie
keer
troef
,
daar
W
de
tweede
maal
niet
be
-
kend
had
.
Hierna
speelt
Z
R.a
,
waarop
W
niet
bekent
.
Z
vervolgt
nu
met
H.a
en
H
.
na
.
W
komt
aan
slag
met
H.v
.
O
bekent
niet
in
de
tweede
H.ronde
.
Het
is
nu
bekend
,
dat
W
heeft
zes
H
.,
één
Noord
.
Schoppen
:
—.
Harten
:
b
.
Ruiten
:
—.
Klaveren
:
h
,
8
Zuid
.
Schoppen
:
x
.
Harten
:
—.
Ruiten
:
—.
Klaveren
:
x
,
x
.
Z
speelt
Sch
.
na
;
W
kan
H.h
niet
weggooien
.
Als
W
K1.9
tweede
heeft
,
moet
hij
dus
K1.9
sec
zetten
.
Z
ver
-
volgt
met
KL
en
snijdt
niet
op
K1.9
als
er
bij
W
een
kleine
KL
komt
,
want
W
kan
K1.9
niet
meer
hebben
.
W
heeft
nog
één
kaart
en
dat
is
H.h
.
O
moet
waiïans
,
13.00
Nws
,
13.15
Kalender
,
13.20
Metropole-orkest
,
14.00
Gespro
-
ken
portretten
,
14.15
Jeugdconcert
,
15.00
Kermis
der
ydelheid
,
15.30
De
Re
-
genboog
,
16.00
Zeven
maal
zeven
is
..?,
17.15
Politiekoren
zingen
,
18.30
Lezing
,
19.15
Nws
uit
Indonesië
,
19.30
Voor
de
jeugd
,
19.45
Lezen
in
de
Bij
-
bel
,
20.00
Nws
,
20.20
Omroeporkest
,
21.30
De
geest
van
de
ouwe
,
hoorspel
,
22.30
Viool
en
vleugeL
23.00
Nws
,
23.15
De
Hit-kit
,
23.45
Rustige
avondklan
-
ken
,
24.00
Sluiting
.
MODERNE
ZEEROVERS
Maar
aan
,
de
jeugd
gaan
deze
ge
-
dachten
—
gelukkig
—
voorbij
.
Ze
ver
-
heugen
zich
in
de
goede
gaven
en
de
gezellige
dagen
,
vol
huiselijke
feesten
welke
de
donkerte
der
dagen
buiten
-
sluiten
en
het
gezin
verenigen
als
geen
andere
maand
.
Jeugdzorgen
En
'
s
avonds
als
het
huiswerk
gedaan
is
en
ze
knus
bij
de
groten
zitten
,
ko
-
men
de
verhalen
los
!
Belevenissen
van
school
en
op
straat
,
glimlacliend
aan
-
gehoord
door
de
volwassenen
,
die
aan
eigen
jeugd
terug
denken
....
Maar
.,
ze
komen
ook
met
hun
zorgen
.
En
één
van
deze
problemen
vormt
het
school
of
clubreisje
voor
de
volgende
zomer
.
Het
is
de
laatste
jaren
de
algemene
gewoonte
geworden
,
dat
in
het
zomerseizoen
de
jongelui
er
op
uit
trekken
in
groepsverband
,
onder
ver
-
trouwde
en
ervaren
leiding
.
De
padvinders
en
welpen
met
hun
heerlijk
zomerkamp
zijn
wel
degenen
die
hierin
voorgingen
.
Andere
jon
-
gens
-
en
meisjesverenigingen
volgden
.
Schoolreisjes
,
vroeger
slechts
één
heer
-
lijke
dag
als
waardig
slot
van
het
vol
-
brachte
cursusjaar
,
zijn
uitgegroeid
tot
weekenden
,
zelfs
tot
hele
weken
.
We
kunnen
ons
niet
geheel
onttrekken
aan
de
gedachte
,
dat
hier
de
een
niet
voor
de
ander
wil
onderdoen
.
En
de
orga
-
nisatoren
spannen
zich
ieder
jaar
op
-
nieuw
in
om
iets
te
bedenken
,
wat
nóg
leuker
,
nóg
begeerlijker
,
nóg
origine
-
ler
is
dan
het
succes
van
'
t
afgelopen
jaar
.
Wij
hebben
in
veel
opzichten
waar
-
dering
voor
dit
streven
en
constateren
,
dat
de
plannen
der
leiders
voor
de
jeugd
telkenmale
nieuwer
mogelijk
-
heden
en
schoner
vooruitzichten
ope
-
nen
.
De
kinderen
zijn
dan
ook
nu
reeds
vol
van
de
ver
in
het
verschiet
liggen
-
de
zomer
vacantiedagen
.
Nu
reeds
!
Omdat
mét
de
heerlijke
zomerbeloften
tevens
een
niet
geringe
taak
op
hun
schouders
is
gelegd
.
Wie
zal
dat
betalen
De
vacantie
-
of
kampeerdagen
zijn
namelijk
wel
veel
langer
en
interes
-
santer
geworden
dan
vroeger
,
doch
vragen
navenant
een
beduidend
gro
-
tere
financiële
uitgave
.
Was
vroeger
een
bedrag
van
enkele
guldens
voldoende
,
thans
belopen
deze
kosten
voor
deelname
tientallen
gul
-
dens
per
kind
.
En
de
school
vraagt
,
en
de
verken
-
nerij
vraagt
en
de
meisjesvereniging
vraagt
en
de
sportclub
vraagt
.
En
vaak
met
de
—
natuurlijke
ongewilde
—
m.orele
dwang
,
dat
wanneer
een
be
-
''
paald
aantal
kinderen
van
school
of
leden
van
de
club
of
vereniging
niet
mee
kan
of
wil
doen
,
het
gehele
reisje
of
kamp
niet
doorgaat
en
de
kinderen
dus
vanzelfsprekend
het
gevoel
krij
-
gen
,
dat
zij
door
een
weigering
alle
an
-
deren
duperen
.
Zelf
verdienen
De
organisatoren
of
leiders
van
deze
heerlijke
vacantietijd
hebben
natuur
-
lijk
terdege
ingezien
,
dat
het
voor
vele
,
zo
niet
de
meeste
ouders
ondoenlijk
is
,
de
financiële
lasten
hiervan
te
dragen
en
daarom
hebben
zij
de
jeugd
op
het
hart
gedrukt
het
benodigde
geld
zelf
te
verdienen
.
Een
buitengewoon
goede
gedachte
,
welke
de
kinderen
weer
-
houdt
hun
zakgeld
op
te
maken
aan
allerhande
onnutte
zaken
en
ze
dwingt
om
spaarzaam
te
zijn
.
Kinderlogica
Deze
gang
van
zaken
bevredigt
de
kinderen
echter
in
het
geheel
niet
.
Ze
redeneren
aldus
':
mijn
zakgeld
gaat
voor
m'n
club
,
aan
verj
aars
-,
St
.
Nico
-
laas
-
of
Kerstgeschenken
en
aan
aller
-
lei
kleinigheden
,
die
ze
in
de
loop
van
het
jaar
nodig
hebben
.
Maar
nu
is
hen
door
de
volwassenen
de
raad
gegeven
:
verdien
er
zelf
wat
bij
!
Oppassen
bij
de
kleine
kinderen
van
tante
of
buurvrouw
,
schoenenpoet
-
sen
voor
moeder
,
brieven
wegbrengen
voor
vader
,
de
tuin
opknappen
bij
buurman
,
kortom
een
gehele
reeks
praktische
en
zakelijke
wenken
heb
-
ben
ze
gekregen
,
welke
de
weg
banen
naar
het
vurig
begeerde
doel
.
Maar
....
de
meeste
kinderen
zijn
gelukkig
niet
zo
nuchter
en
zakelijk
aangelegd
.
Vandaar
,
dat
ze
met
deze
soorten
van
„
bijverdiensten
"
erg
ver
-
legen
zitten
.
„
We
kunnen
toch
zeker
geen
geld
vragen
om
op
de
kleintjes
te
passen
!
En
ik
vind
het
maar
gek
om
aan
moe
-
der
geld
-
te
vragen
,
als
ik
wat
voor
haar
doe
.
Zoiets
is
geen
helpen
meer
!"
Inderdaad
!
Daar
schuilt
de
fout
in
de
opzet
.
Waar
blijft
de
broodnodige
deugd
:
iemand
van
dienst
zijn
?
Op
de
-
ze
wijze
leert
men
de
kinderen
het
spontane
„
helpen
"
af
.
En
al
zullen
ze
er
niet
om
willen
vragen
,
de
achter
-
grond
van
iedere
betognde
hulp
wordt
toch
de
vraag
:
„
Wat
zou
ik
er
voor
krijgen
"?
Zo
min
als
de
kinderen
,
kan
ook
ons
deze
oplossing
bevredigen
.
Men
maakt
van
hulpvaardige
jongens
en
meisjes
uitgerekende
duiten
jagers
,
die
tante
A
.
doodgemoedereerd
zonder
hulp
laten
zitten
,
omdat
buurvrouw
B
.
een
dub
-
beltje
meer
geeft
voor
betoonde
,,
hulp
".
En
buitendien
,
in
de
meeste
gevallen
zal
'
t
voor
de
jeugd
toch
onbegonnen
werk
zijn
,
omdat
behalve
de
jeugdver
-
enigingen
ook
de
school
en
de
sport
-
club
een
beroep
op
hen
doen
om
ze
toch
vooral
niet
in
de
steek
te
laten
.
Het
uiteindelijke
resultaat
zal
in
de
meeste
gevallen
wel
zijn
,
dat
de
ouders
het
ontbrekende
geld
aanzuiveren
om
de
jongelui
de
teleurstelling
van
een
jaar
vergeeft
sparen
en
„
verdienen
"
te
besparen
.
En
rekent
U
eens
uit
,
wat
dat
.
zal
kosten
in
de
grotere
gezinnen
,
school
en
verenigingsreisjes
deelne
-
waar
meerdere
jongens
en
meisjes
aan
men
.
Onze
jeugd
zit
met
het
probleem
en
aan
ons
de
vraag
:
Hoe
kunnen
we
ze
hiermede
helpen
?
'
Bescheiden
uitstapjes
Onze
mening
in
deze
is
:
Laat
de
jeugdverenigingen
,
scholen
en
clubs
niet
te
veel
hooi
op
hun
vork
nemen
.
Ook
hier
schaadt
overdrijving
.
Organi
-
seer
geen
zomeruitstapjes
,
die
wel
be
-
geerlijk
en
origineel
zijn
,
doch
de
fi
-
nanciële
krachten
van
de
jongelui
ver
-
re
te
boven
gaan
.
Ook
op
bescheidener
schaal
kan
men
originele
en
leuke
va
-
cantiedagen
organiseren
.
En
wil
men
persé
een
groots-opgezet
plan
,
dwing
de
kinderen
dan
in
geen
geval
,
ook
niet
moreel
,
om
daaraan
deel
te
nemen
.
Of
organiseer
naast
de
lange
,
kostbare
dagen
tevens
een
korter
uitstapje
,
waaraan
die
kinderen
kunnen
deelne
-
men
,
die
geen
kans
zien
het
voor
hen
zo
grote
bedrag
bijeen
te
verdienen
.
Aan
de
ooms
,
tantes
,
buurvrouwen
en
verder
daarvoor
in
aanmerking
ko
-
mende
categorieën
vragen
wij
:
als
de
kinderen
helpen
en
ze
willen
deelne
-
men
aan
een
zomerreisje
,
geef
ze
onge
-
vraagd
een
kleine
tegemoetkoming
.
Respecteer
in
hen
,
dat
ze
er
niet
om
willen
of
durven
vragen
.
En
aan
de
jongelui
geven
wij
deraad
:
spaar
zo
veel
mogelijk
.
Je
hebtgróót
gelijk
,
wanneer
je
niet
voor
be
-
toonde
hulp
betaald
wilt
worden,maar
een
ongevraagde
gift
is
jul
-
lie
natuurlijk
welkom
.
En
tenslotte:durf
met
een
gerust
geweten
vandeelname
af
te
zien
,
hoe
graag
je
hetoverigens
ook
zou
willen
,
wanneer
jeweet
dat
je
ouders
terwille
van
jullieplezier
vele
broodnodige
dingen
aan
jekleinere
broertjes
'
en
zusjes
zullenmoeten
onthouden
.
Bij
alles
moet
je
niet
in
de
eerste
plaats
denken
:
wat
verdien
ik
ermee
?
maar
:
we
zijn
in
de
wereld
om
elkaar
te
helpen
!
Uniforme
prijs
voor
citroenen
Daar
de
aankoopprijs
van
de
uit
Ita
-
lië
geïmporteerde
citroenen
hoger
is
dan
verleden
jaar
is
de
consumptie
-
prijs
,
met
2
cent
per
kg
.
verhoogd
tot
76
cent
per
kg
.
Deze
prijs
geldt
thans
ook
voor
Surinaamse
citroenen
het
-
geen
voor
deze
vruchten
een
belangrij
-
ke
prijsverlaging
betekent
,
n.l
.
van
ƒ
1
.—
op
76
cent
per
kg
.
Uit
de
Aether
MAANDAG
3
JANUARI
llilv&rs
.
I
,
301
M
NCRV
16.00
Bijbellezing
,
16.45
Hiivers
.
II
,
415
M
AVRO
15.00
Bonbonnière
,
16.00
Omroepor
-
kest
,
16.45
Musicalender
,
17.30
Hoort
,
zegt
het
voort
,
17.45
Le
piano
roman
-
tique
,
18.00
Nws
,
18.20
André
Koste
-
lanetz
e
.
z
.
o.,18.30
AVRO
filmkrant
,
19.00
DINSDAG
4
JANUARI
Hiivers
.
I
,
301
M
KRO
7.00
Nws
,
7.15
Ochtendgymn
.,
7.30
.
English
Folk
Songs
,
7.45
Morgengebed
,
8.00
Nws
,
8.15
Pluk
de
dag
,
9.00
Licht
-
baken
,
9.30
Op
bezoek
bij
de
familie
Strauss
,
10.00
Wie
komt
er
mijn
hok
-
je
?,
10.15
Ochtendconcert
,
11.00
Muziek
houdt
fit
,
11.30
Als
de
ziele
luistert
,
11.40
Italiaanse
liederen
,
12.00
Angelus
,
12.03
KRO
amusementsorkest
,
12.55
Zonnewijzer
,
13.00
Nws
,
13.25
Bas
en
piano
,
13.45
Domstad-kwartet
,
14.30
Onder
ons
,
15.00
Gr.pL
,
15.30
Van
pol
-
ka
tol
samba
,
16.00
De
Zonnebloem
,
16.30
Ziekenlof
,
17.00
"
Kerstvacantie
,
17.15
Piano-duo
Beers
en
Van
Lan
-
schot
,
17
30
De
Wigwam
,
17.45
Cause
-
rie
,
18.00
Guus
Jansen
en
zijn
solisten
,
18.20
Sportpraatje
,
18.30
Ned
.
Strijdkr
.,
19.00
Nv/s
,
19.15
Internat
,
chansons
,
19.30
Dit
is
leven
,
19.45
NIWIN
-
klan-ken
,
20.00
Nws
,
20.05
De
gewone
man
,
20.12
R'dams
Philh
.
Orkest
,
22.20
Ria
Groot
,
piano
,
22.37
Actualiteiten
,
22.45
Avondgebed
,
23.00
Nws
,
23.15
Resi
-
dentie
-
orkest
,
24.00
Sluiting
.
Hilver
.
U
,
415
IVI
AVRO
,
VPRO
7.00
Nws
,
7.15
WOENSDAG
5
JANUARI
Hiivers
.
I
,
301
M
NCRV
7.00
Nws
,
7.15
Ochtendgymn
.,
7.30
Hiivers
.
II
,
415
M
VARA
,
VPRO
7.00
Nws
,
7.15
Muziek
bij
het
ontbijt
,
8.00
Nws
,
8.18
Monia
Liter
e
.
z
.
o
.,
8.50
Voor
de
huisvrouw
,
9.00
Gr.pL
,
9.35
Ro
-
bert
Schumann
,
gr.pL
,
10.00
Morgen
-
wijding
,
10.20
Onze
keuken
,
10.30
Als
de
stofzuiger
zwijgt
,
11.00
Kinderen
buiten
schooltijd
,
11.30
Pop
.
non
-
stöp-progr
.,
12.00
Lunchconcert
,
12.30
Voor
het
platteland
,
12.38
The
Kihma
Ha
-
Voor
de
V
rouw
!
Het
kartonnetje
uit
de
melkfles
Er
zijn
vernuftige
vrouwen
die
de
kunst
verstaan
van
niets
iets
te
ma
-
ken
!
Wij
waren
laatst
bij
een
vrien
-
din
,
die
een
doosje
vol
kleine
karton
-
netjes
had
,
waarmee
de
melk
-
en
yoghurtflessen
afgesloten
worden
.
„
Wat
doe
je
daar
mee
"?
vroegen
wij
verbaasd
.
„
Dat
is
ideaal
speelgoed
voor
de
kleintjes
!
De
babies
maken
er
kleine
stapeltjes
van
en
gooien
die
dan
om
.
Of
ze
rollen
ze
door
de
box
en
rollen
er
zelf
achteraan
.
Voor
de
iets
grotere
kinderen
steek
ik
er
een
vleespinnetje
of
een
dun
potlood
door
,
dan
wordt
het
een
pracht
tol
,
die
tijden
achter
-
een
kan
draaien
.
De
kinderen
van
vijf
leren
er
zichzelf
tellen
,
optellen
,
af
-
trekken
,
vermenigvuldigen
en
delen
mee
.
Of
zij
prikken
er
een
gaatje
in
,
kleuren
ze
in
vrolijke
tinten
en
rij
-
gen
er
dan
kettinkjes
en
armbandjes
van
.
Zijn
ze
nog
wat
ouder
dan
teken
ik
letters
op
de
rondjes
.
Zo
leren
zij
spellen
.
Sommige
kinderen
kleuren
ze
en
maken
dan
originele
figuren
.
En
knutselaars
in
de
dop
maken
wielen
onder
lucifersdoosjes
,
dan
heb
-
ben
ze
een
kruiwagen
.
Of
ze
leggen
er
een
serie
van
aan
:
dat
wordt
een
trein
.
Daarbij
komt
natuurlijk
de
lijmr
pot
te
pas
.
In
ieder
geval
wordt
er
in
mijn
huis
niet
één
kartonnetje
meer
weggegooid
.
Wel
was
ik
ze
af
en
toe
goed
af
en
leg
ze
dan
'
s
nachts
onder
een
zwaar
boek
te
drogen
.
De
kinderen
beschouwen
het
ate
hunliefste
speelgoed
en
het
kost
"
niets
"!
Past
^
op
'
t
brood
De
distributietijd
gaat
voorlopig
nog
niet
voorbij
.
Daarom
is
het
goed
ook
thans
nog
de
wijze
raadgevingen
,
die
wij
in
de
oorlogsdagen
kregen
te
ge
-
denken
en
er
naar
te
handelen
.
On
-
danks
talloze
waarschuwingen
om
met
het
oog
op
de
vitaminen
groenten
en
aardappelen
met
zo
weinig
mogelijk
nat
te
koken
en
dat
wat
er
werkelijk
nodig
is
om
de
spijzen
gaar
te
maken
,
vooral
niet
weg
te
gooien
,
maar
in
soep
te
gebruiken
of
te
bewaren
voor
de
groente
van
de
volgende
dag
,
gaan
de
meeste
huisvrouv/en
rustig
door
deze
voedzame
bestanddelen
door
de
gootsteen
te
gieten
waardoor
kostelijk
voedsel
verloren
gaat
.
Wij
leerden
in
die
oorlogsjaren
ook
smakelijke
pasta's
te
maken
.
Al
spoe
-
dig
werden
bij
ons
;
ie
nodige
onder
-
delen
voor
zo'n
pasta
schaars
,
maar
Oost
.
Sch
.
en
één
R
.,
zodat
W
vijf
KL
moet
hebben
en
O
twee
KL
W
speelt
KL
10
na
,
waarop
KLb
bij
N
komt
,
de
v
.
bij
O
en
het
.
a
bij
Z
.
Z
kan
nu
natuurlijk
wel
op
K1.9
gaan
snijden
,
maar
hij
heeft
een
betere
voortzetting
ter
beschikking
.
Hij
troeft
eerst
zijn
laatste
R
.
af
door
N
en
ver
-
volgens
komt
hij
door
H
.
aftroeven
weer
in
eigen
hand
aan
slag
.
De
situa
-
tie
is
nu
als
volgt
:
dus
nog
K1.9
hebben
en
wel
sec
,
omdat
O
in
totaal
slechts
twee
KI
.
had
.
Door
deze
safety
-
dwangpositie
wint
Z
dus
het
spel
zonder
het
risico
te
lopen
,
dat
O
K1.9
maakt
.
Mr
.
E
.
C
.
Goudsmit
.
'
thans
kunnen
wij
er
weer
over
be
-
schikken
.
Dus
daarom
volgen
hier
een
paar
recepten
,
waaraan
een
ieder
iets
heeft
.
Kaaspasta
:
laat
25
gram
boter
smel
-
ten
,
roer
er
30
gram
bloem
doorheen
,
voeg
er
roerende
2
dl
.
melk
bij
en
laat
deze
saus
minstens
5
minuten
doorkoken
tot
zij
mooi
glad
is
en
de
bloem
geheel
vermengd
.
Rogr
er
nu
een
eierdooier
door
en
voeg
tenslotte
een
ons
gemalen
of
geraspte
kaas
er
-
aan
toe
.
U
maakt
de
pasta
af
met
wat
zout
,
peper
en
aroma
naar
smaak
.
Deze
pasta
kunt
U
op
ongesmeerd
brood
geven
:
dat
spaart
U
boter
uit
.
In
een
ijskast
is
de
pasta
lang
houd
-
baar
.
Heeft
U
er
geen
,
maak
dan
voor
-
al
niet
teveel
pasta
tegelijk
,
want
zij
bederft
gauw
.
Men
kan
od
de^plfHo
wijze
tomatenpasta
maken
.
Inplaats
van
kaas
neemt
men
dan
een
blikje
tomatenpuree
.
Met
peterselie
,
bies
-
look
,
kervel
en
andere
tuinkruiden
brenge
men
wat
variatie
in
de
smaak
.
Zo
kan
men
ook
garnalenpasta
en
vis
-
pasta
maken
.
Inplaats
van
de
kaas
ge
-
bruikt
men
dan
twee
ons
gepelde
garnalen
,
fijngemalen
en
door
een
zeef
gewreven
.
Visresten
,
geconser
-
veerde
of
gerookte
vis
,
zijn
eveneens
allemaal
voor
pasta's
te
gebruiken
.
En
juist
door
al
die
variaties
valt
dit
ge
-
recht
zo
in
de
smaak
.
Zeg
eens
eerlijk
weei
U
hei
nogl
Hoe
zou
men
vier
lucifers
kunnennoemen
.
Zoekt
TJ
eens
een
vreemd
woordvoor
schepping
,
zet
U
er
dan
eens
eenletter
tussen
,
zodat
het
woord
„
alge
-
hele
vernietiging
"
betekent
.
Hoe
noemt
men
een
kind
van
eenvrouw
,
dat
toch
niet
haar
eigen
doch
-
ter
is
?
U
weet
natuurlijk
wat
het
A
B
Cis
.
De
eerste
letters
van
ons
alphabet
,
nietwaar
.
Maar
wat
zijn
de
A
.
B
.
C.eilanden
;
tijdens
de
oorlog
de
A
.
B.C
.
D
.
—
tegen
Japan
.
Noemt
U
eens
drie
toneelstukkenvan
Shakespeare
(
en
telt
U
eens
,
hoe
-
veel
U
er
meer
weet
).
'
UIA
^
I-ipusH
'
awauoA
uba
ubui
-
-
doojf
OQ
'^
aiuiBH
'
JB8T
:
SuTX
-
g
•(
gisauopui
)
saipui
qo;na
'
Buiqo
'
8iuuB:^;ua
C-iD
)
'
BJtu
-
ouiv
'
oBöBjno
'
sJiBuoa
:
'
Bqnjy
"
ï
-
juooz
jBBq
:
j9a
9
;
^
jfeoz
n
'
S
•
9i;Buiaao
'
9i;Bajo
-
g
•;
9!;jBM:5I-5(ru;s
'
I
:
uapjooAv:juv
106
.
Maar
het
handjevol
zeeschuimers
ver
-
mocht
niets
tegen
de
flinke
mannen
van
het
oorlogsschip
.
De
rovers
werden
overmand
en
gevangen
genomen
.
Niet
één
ontkwam
.
En
toen
kwam
de
beurt
aan
Charles
en
Tom
.
107
.
Onder
luid
hoerageroep
werden
ze
door
de
kapitein
verwelkomd
en
geprezen
om
hun
flink
gedrag
.
Ze
zouden
de
helft
van
de
hoge
.
beloning
ontvangen
die
uitgeloofd
was
voor
de
gevangenneming
van
de
zeerovers
.
EINDE